نهال گردو تو سرخ: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

400,000 تومان

  • خواستگاه : ایالت کالیفرنیای آمریکا
  • شروع باردهی : سال اول پس از کاشت
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 5*5
  • میزان باردهی در هکتار : 1 الی 2 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : 1200 متر
  • پایه نهال : بذری و پیوندی
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : 20 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 4 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

گردو توسرخ یکی از ارقام جدید گردو است که در سالهای اخیر برای جلب رضایت مشتریانی که دیگر از ظاهر معمولی گردو خسته شده و به دنبال تنوع این محصول هستند وارد بازار شده است، این رقم گردو اصلاح یافته نیست بلکه تنها از شیوه‌ی پیوند معمولی بین دو رقم گردو ایجاد شده و نگرانی­هایی که بسیاری از مردم در رابطه با اصلاح ژنتیکی درختان دارند در مورد این رقم صدق نمی‌کند.

مشخصات و خصوصیات نهال گردو توسرخ

گردو توسرخ را می‌توان به عنوان دیر رس‌ترین محصول گردو دانست به طوری که تقریبا آخرین رقم گردویی که برداشت شده و وارد بازار می‌شود رقم گردو تو سرخ است، این گردو مناسب کاشت در مناطق معتدل و نیمه سردسیری است و باردهی نسبتا خوبی دارد.

خاستگاه اصلی نهال گردو توسرخ

همانطور که قبلا هم اشاره شد گردو تو سرخ در واقع از پیوند یک رقم گردو پوست قرمز روی گردو رقم انگلیسی که بسیار چرب است تولید شده و سبب تولید گردوهایی با پوست قرمز آلبالویی، مغز کرم رنگ و با درصد چربی بالا نسبت به سایر ارقام گردو شده است، این پیوند اولین بار در دانشگاهی در ایالت کالیفرنیای آمریکا تولید شد و پس از اینکه مشاهده کردند حاصل پیوند رقم خوب و باردهی مناسب است آن را به عنوان یک رقم تجاری وارد بازار کردند.

پایه اصلی نهال گردو توسرخ

پایه‌ی اصلی این نهال بذری است، در واقع زمانی که با عمل پیوند این گردو حاصل شد نسل بعدی این رقم گردو به شیوه‌ی بذری تکثیر پیدا کرد اما در برخی نهالستان­ها که اقدام به واردات این رقم گردو کرده‌اند، گردو تو سرخ را روی پایه‌های  مناسب، مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی ایران پیوند زده و ارقام توسرخ مقاوم را تولید کرده‌اند که در شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران سازگاری بیشتری پیدا کند.

ویژگی نهال گردو توسرخ

یکی از مهم­ترین ویژگی­های نهال گردو توسرخ این است که با وجود کند رشد بودن زود بازده بوده و می­تواند پس از حداکثر هشت سال به باردهی اقتصادی برسد، درصد چربی بالای رقم گرد توسرخ که به اصالت گردو چرب انگلیسی آن بر می­گردد از دیگر دلایل محبوبیت این محصول در بازار است.

نهال گردو تو سرخ: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

اما ویژگی مهم دیگر این محصول رنگ منحصر به فرد پوست مغز آن است که به رنگ قرمز شفاف بوده و به دلیل همین ظاهر منحصر به فرد می­تواند به عنوان یک محصول صادرراتی در بازار خارجی به فروش برسد.

آب و هوای مناسب برای کاشت

گردو تو سرخ مقاومت نسبی نسبت به سرمای زمستان دارد اما تحمل بالایی در برابر یخبندان­های بیشتر از منفی 25 درجه سانتی گراد ندارد، بنابراین در انتخاب منطقه‌ی مناسب برای کاشت این رقم گردو در نظر داشته باشید که مناطق معتدله و نیمه سردسیر برای کاشت این رقم گردو مناسب­تر خواهد بود.

لازم به ذکر است که اکثر ارقام نهال‌های گردو دمای پایین ۲۵ الی ۳۰ درجه رو به راحتی تحمل خواهند کرد، ارقام نهال گردوی چندلر، فرنور، ژنوتیپ، کانادایی، تویسرکان، خوشه‌ای، اسرائیلی، پوست کاغذی و ارقام دیگر تا ۳۰ درجه رو تحمل می‌کنند

فاصله مناسب برای کاشت

همانطور که اشاره شد گردو توسرخ کند رشد است و در زمان بلوغ حجم زیادی ندارد بنابراین این درختان را می‌توان با فاصله‌ی هفت متر در بلوک­های مربعی کاشت و یا در صورت برخورداری از هرس مناسب در طول دوران رشد می‌توان آنها را به فاصله‌ی 5 متر از یکدیگر در همان بلوک­های مربعی کاشت بدون آنکه مشکلی برای باغداری آنها به وجود بیاید.

در نظر گرفتن فاصله 5 تا هفت متر به خوبی نیاز نوری درختان گردو توسرخ را تامین کرده و ریشه‌ی این درختان هم در هم فرو نمی‌رود.

خاک مناسب خاک

چهار فاکتور اصلی در رابطه با خاک وجود دارد که آن را برای کاشت درختان گردو مناسب می‌کند، اولین فاکتور بافت خاک است، درختان گردو اسائیلی در خاک با بافت سبک و با درصد کمی رس به خوبی رشد می­کنند، فاکتور دوم زهکشی خاک است، در مورد زهکشی باید گفت ارتباط نزدیکی بین زهکشی و بافت خاک وجود دارد به طوری که خاک­های با بافت رسی و سنگین زهکشی خوبی هم ندارند، ریشه‌ی درختان گردو تو سرخ در خاک با زهکشی پایین دچار خفگی می­شود.

فاکتور سوم در مورد خاک ماسب اسیدیته‌ی خاک است، درختان گردو توسرخ را باید در خاک با اسیدیته‌ی خنثی تا کمی قلیایی بکارید، در نهایت آخرین فاکتور موثر بر رشد گیاهان حاصلخیزی خاک است، خاک­های حاصلخیز دارای مواد آلی و عناصر غذایی کافی بوده و از بافت متخلخل و نفوذپذیری بالا برخوردار هستند.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

زمان کاشت درختان گردو تو سرخ مانند دیگر ارقام گردو در فاصله‌ی بین پاییز تا زمستان بوده و در این فاصله باید بهترین تاریخ کاشت را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه‌ی خود انتخاب کنید.

کود مناسب برای نهال

همانطور که می‌دانید میزان کافی عناصر غذایی که در اختیار درختان قرار می‌گیرد می­تواند در میزان عملکرد درختان گردو و کیفیت میوه تاثیر بگذارد، برای تعیین میزان عناصر مورد نیاز باید از قبل از کاشت نهال با انجام آزمون تجزیه‌ی خاک عناصر مورد نیاز را تعیین کرده و خاک را قبل از کاشت درختان حاصلخیز کنید، در زمان باردهی درختان نیز با توجه به آنالیز تجزیه‌ی برگ درختان، کمبودهای تغذیه‌ای را شناسایی کرده و نسبت به رفع آنها اقدام کنید.

ارتفاع درخت در طول عمر

با توجه به کند رشد بودن درختان گردو تو سرخ این درختان حداکثر تا 4 متر در دوران بلوغ خود رشد می‌کنند، اما برخی باغداران علاقه به داشتن درختانی کوتاه­تر دارند تا هزینه­های باغبانی را کمتر کرده و برداشت میوه بدون استفاده از ماشین برداشت و با دست امکان پذیر باشد در این صورت می‌توانید با هرس اصولی و حرفه‌ای ارتفاع این درختان را تا کمتر از 4 متر نیز تنظیم کنید.

هرس درخت

هرس فرم و هرس باردهی در مورد درختان گردو تو سرخ سبب افزایش عملکرد این درختان می‌شود، حذف شاخ و برگ اضافی و بدون بار می‌تواند به تولید میوه‌های با کیفیت­تر کمک کرده و از طرفی حذف شاخه‌های  مرده، بیمار و یا آفت زده به کنترل آفت و بیماری درختان گردو کمک می‌کند.

هرس باید به شیوه‌ی اصولی و در زمان صحیح انجام شود بنابراین برای انجام هرس این درختان در درجه‌ی اول از هرس کاران حرفه‌ای استفاده کرده و در درجه‌ی دوم هرس را در زمانی بدون بارندگی و در شرایط آرام جوی انجام دهید، همچنین هرس گردو باید خیلی سبک انجام شود.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

درختان گردو تو سرخ در مناطق معتدله  سردسیر کاشته می­شوند و برای باردهی بالاتر و راندمان بهتر نیاز به سپری کردن حداقل 1500 ساعت سرما زیر هفت درجه سانتی گراد دارند، حداکثر نیاز سرمایی این درختان 1800 ساعت بوده که با سپری کردن این تعداد ساعت سرما مقاومت این درختان در برابر سرما نیز بیشتر خواهد شد.

عمر مفید نهال

عمر مفید نهال گردو تو سرخ نسبت به بسیاری دیگر از ارقام گردو کمتر بودن و بین 50 تا 80 سال گزارش شده است، اما این رقم به عنوان یک رقم جدید نیاز به بررسی بیشتر در رابطه با سن مفید دارد، سن مفید این درختان نیز مانند ارقام دیگر گردو متاثر از میزان رسیدگی، آبیاری،کود دهی و خسارت آفات و بیماری­ها روی آن است.

سن حیات نهال

سن حیات نهال گردو تو سرخ نیز نیاز به بررسی بیشتر دارد اما این فاکتور در مورد گردو تو سرخ چیزی معادل با سن حیات این درختان گزارش شده است.

میزان وزن هر میوه

میوه‌ی گردو تو سرخ اندازه‌ی متوسطی داشته و تقریبا نصف وزن میوه را مغز آن تشکیل می‌دهد، وزن هر میوه حدود 12 گرم است و در هر کیلوگرم از این میوه حدود 500 گرم مغز میوه وجود دارد که سبب بازار پسندی بالای میوه شده است.

یکی دیگر از خصوصیات میوه‌ی گردو توسرخ که سبب بازارپسندی بالای آن شده است این است که مغز میوه به راحتی از پوسته‌ی چوبی آن جدا می‌شود بدون اینکه مغز از هم بپاشد و کیفیت ظاهری خود را از دست بدهد، بنابراین در زمان مغز کردن با دستگاه مغزهای سالم بیشتری تولید خواهد شد.

ارتفاع  از سطح دریا مناسب کاشت نهال

ارتفاع منطقه از سطح دریا تاثیر زیادی بر شرایط آب و هوایی منطقه خواهد داشت، بنابراین از این لحاظ درختان گردو تو سرخ را می‌توانید تا حداکثر 1200 متر از سطح دریا بکارید چرا که در ارتفاعات بالاتر از 1200 کمتر ممکن است سرمای هوا در زمستان کمتر از منفی 25 درجه سانتی گراد شده و درختان قادر به تحمل آن نخواهند بود.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

در بحث مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری­ها دو فاکتور مهم تاثیر دارد، اولین فاکتور میزان مقاومت ژنتیکی درختان است، درختان گردو تو سرخ به صورت ژنتیکی مقاومت خوبی در برابر آفات و بیماریهای بومی ایران دارد چرا که یک قسمت از ژنتیک این درختان به نژاد بومی آن بر می­گردد، اما فاکتور دوم در بحث میزان مصونیت میزان رسیدگی به درختان و داشتن برنامه‌ی مدیریتی منظم است.

هر آفت و یا بیماری که بتواند با استفاده از میزبان­های حساس دیگر در منطقه طغیان کند می­تواند مقاومت ژنتیکی درختان گردوی تو سرخ را شکسته و ایجاد خسارت کند، بنابراین با داشتن برنامه‌ی پایش و مدیریت آفات و بیماری­ها به صورت منظم از طغیان آفت و بیماری باید جلوگیری کرد.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

با توجه به وزن هر میوه که حدود 12 گرم است و تعداد درختی که در واحد هکتار می‌توان کاشت باردهی درختان گردو تو سرخ در شرایط مساعد می­تواند به 1 تا 2 تن در هکتار برسد که رقم بسیار خوبی است.

شروع باردهی محصول

درختان گردو تو سرخ حتی اگر با پایه‌ی بذری کاشته شوند با وجود اینکه کند رشد هستند اما در سال اول پس از کاشت نهال می‌توانند به باردهی برسند، حتی بلوغ باردهی در این درختان نیز حداکثر پس از هفت سال اتفاق افتاده و باغداران سال­های زیادی را منتظر شروع باردهی درختان خود نمی­مانند.

نهال گردو تو سرخ: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

برای تامین گرده به میزان مورد نیاز باید به نسبت ده به یک رقم گرده افشان کاشته شود، اما در نظر داشته باشید که ارقام گرده افشان نیز باید مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه‌ی شما بوده باشند و از طرفی همزمان با درختان گردو تو سرخ گلدهی داشته باشند، از این نظر ارقام چندلر و فرانکت برای گرده افشانی درختان گردو تو سرخ مناسب هستند.

مدت آبیاری

در زمان خرید نهال گردو تو سرخ به نیاز آبی آن توجه داشته باشید، این رقم گردو نسبت به سایر ارقام گردو تحمل بیشتری نسبت به کم آبی دارد اما این به معنای بی توجهی به آبیاری این درختان نیست، دور آبیاری درختان بالغ با عمق ریشه‌ی بیشتر را می‌توان تا 20 روز تنظیم کرد اما درختان جوان به دور آبیاری کوتاه­تر و حدود ده روز نیاز دارند.

روش صحیح آبیاری

قطعا بهترین شیوه‌ی آبیاری درختان گردو استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار است، با توجه به اینکه درختان گردو توسرخ مقاومت بیشتری به کم آبی دارند بنابراین فروش نهال گردو تو سرخ ممکن است بیشتر به مناطق کم آب صورت بگیرد در این مناطق برای کاهش هدر رفت آب باید حتما از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده کرد، بنابراین قبل از خرید نهال گردو تو سرخ و در زمان آماده سازی زمین این سیستم را روی زمین اجرا کنید.

زمان گلدهی درخت

یکی دیگر از دلایلی که کاشت گردو تو سرخ را برای مناطق معتدله و سردسیر مناسب می‌کند دیر گل بودن آن است، در مناطق معتدله و سردسیر معمولا با مشکل سرمای دیر رس بهاره مواجهیم و دیر گل بودن درختان گردو تو سرخ راه حل مناسبی برای فرار از خسارت سرمای بهاره به شمار می‌رود.

زمان برداشت

درختان گردو تو سرخ همانطور که قبلا هم اشاره شد از دسته دیررس‌ترین ارقام گردو است به طوری که محصول این درختان در اواخر پاییز تا اوایل زمستان آماده‌ی برداشت می‌شود، درست زمانی که محصول دیگر ارقام گردو به بازار رسیده‌اند و در آن زمان رقیبی برای گردو تو سرخ وجود ندارد.

خرید نهال گردو تو سرخ

فروش نهال گردو تو سرخ از طریق صفحات رسمی نهالستان­های معتبر و به صورت اینترنتی و حتی حضوری انجام می‌شود و باغداران می­توانند برای خرید نهال گردو تو سرخ به نشانی وبسایت این نهالستان­ها مراجعه کرده و تمام مراحل از دریافت مشاوره رایگان، استعلام قیمت نهال تا خرید را به صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام دهند.

قیمت نهال گردو تو سرخ

قیمت نهال گردو تو سرخ تابعی از وارداتی بودن یا نبودن، بذری بودن یا پیوندی بودن، مقاوم بودن یا نبودن و گواهی سلامت دار بودن یا نبودن آن است، بنابراین برای احداث باغ گردو به دنبال نهال ارزان قیمت نباشید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال گردو تو سرخ: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال