نحوه هرس درخت گردو در سنین مختلف با بهترین روشها

نحوه هرس درخت گردو در سنین مختلف با بهترین روشها

هرس درخت گردو هر گونه ای که باشد با دو هدف اصلی انجام می‌شود؛ شکل دهی یا افزایش ثمر و باردهی! برخی باغبانان با توجه به نوع درخت گردو و با هدف تغذیه کافی همه قسمت های درخت گردو، همچنین شکل دهی و نوردهی مناسب اقدام به هرس درخت گردو با روش های مشخص و اصولی می‌کنند. برخی باغداران نیز با هدف افزایش ثمر به دنبال هرس نهال گردو هستند. اما برای رسیدن به هر کدام از این اهداف چه زمانی باید دست به قیچی باغبانی برد؟ روش اصولی هرس کاری درخت گردو به منظور شکل‌دهی یا افزایش باروری چیست؟ برای پاسخ به این پرسش ها در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

انواع هرس درخت گردو با اهداف مختلف

هرس درخت گردو برای شکل‌دهی

هرس درخت گردو با هدف شکل دهی و ایجاد آرایش و نظم شاخه‌های درخت، در سال‌های اولیه کاشت نهال گردو انجام می شود. در این زمان درخت گردو هنوز تنومند نشده است و شاخه های آن بلند و قطور نیست. بنابراین بهترین زمان برای شکل دهی درختان گردو می باشد. این کار بهتر است در اواخر فصل پاییز انجام شود. هنگام هرس شاخه ها برای شکل دهی حفاظت کامل از تنه اصلی و نازک درخت گردو بسیار مهم می باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش هرس انواع درخت

افزایش ثمر دهی

برای افزایش باروری درخت گردو لازم است که باغبانان به صورت مرتب و سالیانه آن را هرس کنند. برای این کار می بایست شاخه های جانبی که انرژی و قوت درخت را می گیرند حذف شود. این عملیات بهتر است در اواخر فصل زمستان انجام پذیرد. البته هرسکاری درخت گردو با هدف افزایش ثمر به نوع درخت نیز بستگی دارد. برخی باغبانان طبق نظر متخصصان باغداری در تابستان یعنی ابتدای تیر تا انتهای شهریور ماه، اقدام به هرس کاری درخت گردو می کنند.

نحوه هرس درخت گردو

نحوه هرس درخت گردو در 1 تا 6 سال اول در زندگی یک باغچه رخ می دهد. به طور سنتی با استفاده از یک رهبر مرکزی اصلاح شده با حداقل سبک هرس انجام می شود.

اصول اولیه برای باغ های استاندارد بین فاصله یا پرچین مشابه است. ما برای ده ها سال معتقد بودیم که اگر گردوهای بلبرینگ جانبی هرس نشوند، رشد آنها از برداشت زودرس متوقف می شود.

آیا هرس درختان کار درستی است؟

تحقیقات انجام شده از سال 2004 با بررسی هرس در مقابل عدم هرس بر رشد و تولید محصول درخت گردو جوان، این پارادایم را به چالش كشیده است.

نتایج حاصل از آزمایشات مربوط به هوارد و چندلر نشان داده است که گردو جوان برای رشد آنها یا تولید بازده کافی نیازی به هرس ندارد. اگر با هرس حداقل شروع کردید، توصیه می کنیم تا بلوغ درختان را با همان روش ادامه دهید.

نحوه هرس درخت گردو

 هرس درخت گردو برای شاخه های مماس

 به شاخه هایی که از روی هم عبور می‌کنند شاخه های مماس می‌گویند. این شاخه ها با هدف سالم ماندن درخت گردو در هرس کاری باید کوتاه شود. شاخه های متقاطع یا مماس علاوه بر این که رشد درخت گردو را کند می کند زیبایی ظاهری درخت گردو را نیز کاهش می‌دهد. چون باعث حجیم شدن اسکلت اصلی درخت می گردد و همچنین دسترسی باغبانان را برای هرس کاری دقیق و اصولی یا برداشت محصولات کم می‌کند. بنابراین در هرس درخت گردو شاخه های مماس و شاخه هایی که در تماس با تنه درخت گردو هستند را کوتاه کنید. در این صورت درخت مواد مغذی بیشتری را به سمت شاخه های اصلی می فرستد. در نتیجه درخت شما هم شکل زیبا تر و با نشاط تری خواهد داشت و هم بارورتر می شود.

 هرس درخت گردو برای شاخه های مرکزی

شاخه های مرکزی جز مهمترین شاخه ها در هرس درخت گردو به شمار می رود. زیرا نقش تعیین‌کننده‌ای در نحوه تابش نور آفتاب به سایر قسمت های درخت دارد. برای این کار شاخه های بخش بالا و سطح درخت گردو را دست نزنید. اما اضافات آن را حذف کنید. شما با این روش قسمت بالای درخت گردو را به نحوی باز می گذارید که امکان مبادله جریان هوای آزاد وجود داشته باشد. دقت داشته باشید در صورتی که شاخه های جانبی به سمت وسط و بالای درخت گردو رشد کردند آن ها را برش دهید تا همچنان مسیر جریان هوا و تابش نور خورشید باز بماند و درخت دچار خفگی نشود.

هرس نهال گردو تازه کاشته شده

 بهتر است هرس نهال گردو تازه کاشته شده از سمت مرکز آن انجام شود. البته زمانی دست به قیچی هرس کاری ببرید که نهال دارای یک تنه اصلی با تعدادی شاخه جانبی باشد. برای این کار شاخه های ضعیف یا خمیده را قطع کنید. همچنین اگر می بینید که احتمال شکستن شاخه ای وجود دارد آن را برش دهید. در این صورت هرس نهال گردو تازه کاشته شده را به روشی اصولی انجام داده‌اید. این مرحله تاثیر مهمی در باروری درخت گردو در سال های آتی خواهد داشت.

 وقتی نهال حدودا یک ساله شد و شکل کامل تری گرفت به نحوی که طول شاخه های فرعی به یک الی یک و نیم متر رسید می‌توانید هرس نهال گردو را از وسط آن شروع کنید. در واقع وسط نهال گردو تازه کاشته شده محلی است که چهار الی شش شاخه در کنار هم رشد کرده باشد. نقطه وسط محل تغذیه و انتقال مواد غذایی و معدنی نهال به سایر بخش ها می باشد.

 هرس درخت گردو کم ثمر

 همان طور که می دانید برخی درختان گردو کم ثمر هستند. این درختان بیشتر برای زیباسازی فضا و یا استفاده از سایه آن کاشته می شود. هنگام هرس درخت گردو کم ثمر باید گونه آن را در نظر داشته باشید. اگر درخت شما بلند است و می خواهید از سایه آن استفاده کنید شاخه هایی که دارای ارتفاع ۲ الی دو نیم متر از سطح زمین هستند را قطع نکنید و بگذارید همان طور بمانند.

 اگر نهال گردو شما کمتر از یک متر است بهتر است شاخه‌های فرعی که دارای ارتفاع کمتر از ۱۵ سانتی متر از سطح زمین هستند را هرس کنید. یک سال بعد که نهال شما به خوبی رشد کرد می‌توانید شاخه‌های فرعی پایین را قبل از قطع شدن هرس کنید.

هرس گردو یکساله:

• شاخه (رهبر) انتخاب شده برای تنه باید حداقل 7 تا 8 پا ارتفاع داشته باشد. ده پا یا بیشتر رشد بهتر است (7 تا 8 فوت برای باغ های پرچین). • قرار دادن رهبر با ارتفاع 8 پا، فضای بیشتری را برای داربست ها به وجود می آورد. رهبر نباید از سر کمتر از 6 درجه باشد زیرا اولین داربست اولیه باید حداقل از 5 تا 6 فوت بالاتر از سطح زمین باشد تا در کارکرد تجهیزات (در باغها، سر پرچین در 6 فوت) و نخستین ابتدایی نباید دخالت کند. حدود 4 فوت از سطح زمین باشد) عنوان را به چوب گرد بالغ برش دهید.

• هر گونه ضربه جانبی به سمت رهبر باید برداشته شود. یک یا دو شاخه غیر فعال که در زیر رهبر ایجاد می شود می تواند به دو تا سه جوانه آغشته شود تا سایه ای در سمت جنوب غربی ایجاد شود و به رشد کالیپر کمک کند. آنها در فصل آینده خفته و حذف می شوند.

• جوانه های اصلی بالاتر از 5 فوت از زمین که جوانه دارند باید به طرف آن تغییر یابند تا به جوانه ثانویه آسیب نرسانند. در این صورت، جوانه های جدید اتصالات اندام ضعیفی را تشکیل می دهند که در معرض شکستگی هستند. جوانه ثانویه که مجبور به رشد می شود زاویه وسیعی را تشکیل می دهد و یک پوسته قوی ایجاد می کند.

• اگر شاخه به عنوان تنه انتخاب شده برای هرس درخت گردو به ارتفاع کافی نرسیده است، آن را 3 تا 6 جوانه بالاتر از نقطه مبدأ برش داده و شاخه های رقیب را بردارید. سپس یک شاخه قوی تر می تواند به عنوان تنه در طول تابستان شکل داده شود.                                                                                                                                                                             

«بیشتر بخوانید»

انتخاب یک مکان مناسب برای گردو

هرس گردو دوساله با فاصله استاندارد:

• هدف این است که چهار تا شش داربست اصلی ناشی از تنه در دو سال و سه انتخاب شود. رهبر مرکزی را که معمولاً بالاترین شعبه است انتخاب کنید.

• مانند درختان 1 ساله ، ارتفاع داربست اول باید 5.5 تا 6 فوت از سطح زمین باشد.

• شاخه های دیگر را انتخاب کنید تا یک الگوی مارپیچی در اطراف تنه ایجاد کنید. فاصله آنها را حداقل 8 اینچ از هم فاصله دهید.شاخه های اولیه هرگز نباید مستقیماً در مقابل یکدیگر سرچشمه بگیرند تا مانع از “خفه شدن” شاخه اصلی شود.

• شاخه های منتخب شده باید حدود 45 درجه از عمودی زاویه دار شوند. اندامهایی که زاویه های باریک دارند یا دارای پوسته هستند معمولاً ضعیف هستند و نمی توانند از محصولات سنگین حمایت کنند. شاخه هایی با زوایای گسترده تری ممکن است از رشد جدی برخوردار نشوند.

• برای بیشتر انواع گردو ها تحمل جانبی، بسته به قدرت و تنوع، تمام شاخه های اصلی را تا ¼ تا ⅓ رشد فعلی سر بزنید. Tulare بسیار نیرومند هستند و فقط به نوار شاخه احتیاج ندارند. شاخه های اصلی باید طولانی ترین زمان را رها کند.

• شاخه های چنگالی شکل را روی شاخه های منتخب تا یک شاخه واحد جدا کنید. شاخه های غیر منتخب و چوب کوچک کولیس را بدون درنگ کنار بگذارید تا چوب زود هنگام میوه ایجاد شود.

هرس درخت گردو دو ساله پرچین

• یک شاخه مرکزی و دو تا چهار اندام جانبی را در جهت مخالف در ردیف درخت انتخاب کنید. شاخه های زیر سه پا را که در لرزش و اندام های مسطح و شکاف که در میخ ها رشد می کنند، تداخل کنید.

بسته به نوع و قدرت، اندامهای چارچوبی انتخاب شده باید به سمت سر یا نوک پا قرار گیرند ( و بر روی جوانه بیرونی که به داخل ردیف درخت قرار دارد بریده شود. شاخه های دیگر را می توان بدون میوه در اوایل میوه قرار داد.

نکات مهم هرس گردو

هرس درخت گردو سه ساله با فاصله استاندارد یا پرچین

• بلندتری، بلندترین شاخه های برای شاخه های اصلی و سر تا سر از رشد فعلی را انتخاب کنید. شاخه های ثانویه قوی در موقعیت عمودی می تواند نوک تیز یا بدون سر بماند.

شاخه های چنگالی شکل می توانند باقی مانده باشند اما پیچ خورده، باید شاخه ها یا همپوشانی شاخه ها برداشته شوند. ثانویه قوی را روی سایبان در هر جهت کاردینال ¼ تا ⅓ از رشد فعلی قرار دهید.

هرس درخت گردو ۷ ساله

هرس درخت گردو ۷ ساله یکی از مراحل مهم رشد و ثمر دهی درخت گردو می باشد. زمانی که درخت گردو دارای حداقل ۵ الی ۶ شاخه جانبی شد عملیات هرس کاری را انجام دهید. تا موقعیت بهتری برای رشد درخت گردو ۷ ساله فراهم نمایید. برای انجام این کار شاخه هایی که آسیب دیده اند و یا از درخت آویزان شده‌اند را قطع کنید. در این صورت فرآیند رشد شاخه های جوان تر و سالم تر به نحو بهتری انجام می شود.

دقت کنید که اگر هرس نهال گردو را چند سال به تاخیر بیاندازید و یا کوتاهی کنید در آینده با مشکلات زیادی روبرو می شوید. هم ثمردهی درخت گردو کم می شود هم حجم شاخه های سنگین آن افزایش می‌یابد. به نحوی که عملیات هرس کاری را به فرایندی سخت و طاقت‌فرسا تبدیل می کند. ضمن این که از طراوت و شادابی درخت گردو و در نتیجه زیبایی باغ شما نیز کاسته می شود.

نکات مهم هرس گردو یک ساله

• شاخه انتخاب شده برای تنه باید حداقل از 7 تا 8 پا ارتفاع داشته باشد. 10 پا یا بیشتر رشد بهتر است (7 تا 8 فوت برای باغ های پرچین).

• برای حمایت از  شاخه های اصلی غیرمستقیم، سهام طولانی را روی سهام موجود قرار دهید.

نکات مهم هرس گردو دوساله

• توجه داشته باشید که گردوهای خالی نشده در سالهای متمادی باعث افزایش رشد می شوند. شاخه های فردی از الگوی رشد پسوندی پیروی می کنند، به دنبال آن انشعاب های جانبی در شاخه هایی با رشد 5 تا 8 اینچ در انتها اتفاق می افتند.

• درختان بدون برش تمایل دارند به عنوان یک شاخه اصلی مرکزی که شاخه های اولیه به طور طبیعی در کنار تنه و در زاویه های وسیعی قرار دارند، رشد کنند.

نکات هرس شاخه های سنگین

یکی از سخت ترین مراحل هرس درخت گردو کوتاه کردن شاخه های سنگین و ضخیم می باشد. برای این کار ابتدا باید ضخامت قسمت عقبتر درخت گردو را مورد ارزیابی قرار دهید. سپس شاخه‌های جلوتر را مشاهده کنید و قطر آن را بررسی نمایید. اگر قطر شاخه های جلویی بیشتر از شاخه‌های عقب درخت گردو بود آن را با زاویه ۴۰ الی ۴۵ درجه قطع کنید. در این صورت مواد مغذی به صورت درست و منظم میان سایر شاخه ها تقسیم می شود. در واقع شاخه های سنگین با جذب بیشتر باعث می شود مواد معدنی به درستی میان سایر شاخه ها توزیع نشود.

 

برای خرید نهال گردو میتوانید اینجا کلیک کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

2 پاسخ به “نحوه هرس درخت گردو در سنین مختلف با بهترین روشها”

  1. ناشناس گفت:

    واحدهای نامبرده را اصلاح کنید فوت و پا و… در کشور ما مرسوم نیست و برای ما ایرانی ها مفهوم نیست لذا این مقاله کارایی لازم را ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال