%26

نهال گردو ژنوتیپ برتر پالیز: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

(دیدگاه 1 کاربر)

89,000 تومان

  • خواستگاه : کانادا
  • شروع باردهی : سال اول کاشت
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 6*6
  • میزان باردهی در هکتار : 11 الی 12 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : محدودیتی ندارد
  • پایه نهال : بذری و پیوندی
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : دو هفته یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 6 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

اگر به دنبال یک رقم گردو بی‌عیب و عالی برای بهره برداری تجاری و اقتصادی از باغات خود هستید مفتخریم تا نهال گردو ژنوتیپ برتر را به شما معرفی کنیم، شاید از خود بپرسید یک نهال گردو بی عیب چه ویژگی­هایی دارد؟ در این مقاله شما را با ویژگی­های مهم این رقم گردو آشنا کرده و به طور واضح برای شما بیان خواهیم کرد که چرا به این رقم گردو یک رقم بی عیب گفته می‌شود.

به طور کلی اگر به دنبال یک رقم گردو با باردهی بالا، وزن مغز میوه‌ی بالا، مقاومت بالا و حجم تاج مناسب هستید به طوری که عملیات باغبانی روی آن هزینه‌ی زیادی نداشته باشد ژنوتیپ برتر انتخاب بسیار مناسبی است، اما باید در نظر داشته باشید این رقم گردو بیشتر برای مناطق سردسیر و یا معتدله مورد استفاده قرار می­گیرد.

خاستگاه اصلی نهال گردو ژنوتیپ پالیز

ژنوتیپ برتر یک رقم گردو اصالتا کانادایی است اما متخصصان در نهالستان برتر با سال­ها تجربه و آزمون و خطا بر روی ارقام دیگر گردو و با استفاده از دانش و تجربه‌ی متخصصین علم کشاورزی این رقم را بهبود بخشیده و به عنوان تولید کننده‌ی منحصر به فرد، این رقم به صورت اختصاصی با نام جناب آقای مهندس سعید قاسمی به ثبت رسیده و به فروش می‌رسد.

در واقع این رقم گردو با بهبود بخشیدن به ویژگی­های ارقام بازار پسندی مانند فرنور و چندلر برای کاشت در مناطق سردسیر تولید شده و توانسته میوه‌های با مغز چرب‌تر، درشت تر و با کیفیت تر تولید کند.

پایه اصلی نهال گردو ژنوتیپ پالیز

پایه‌ی اصلی این رقم بذری است اما تجربه نشان داده که پایه­های بذری نمی­توانند به کیفیت و با مقاومت پایه­های پیوندی عمل کنند بنابراین فروش نهال این رقم گردو نیز می­تواند به صورت پایه‌ی بذری و یا پیوندی باشد.

ویژگی نهال گردو ژنوتیپ پالیز

گردو ژنوتیپ برتر ویژگی­های منحصر به فرد و جالب توجه بسیاری دارد یکی از این ویژگی­ها درصد مغز بالای آن است، این گردو به دلیل پوست نسبتا کاغذی و سبکی که دارد بیشتر از 75 درصد مغز دهی داشته که بسیار قابل توجه است، ار این نظر بیشتر ارقام گردو بین 50 تا 60 درصد مغز دهی دارند.

آب و هوای مناسب برای کاشت

درختان گردو ژنوتیپ برتر برای کاشت در مناطق معتدله و سردسیر و مناطقی که با سرمای زمستان و ابتدای بهار مواجه هستند مناسب است چرا که مقاومت خوبی در برابر شرایط سرد زمستان دارند.

فاصله مناسب برای کاشت

تعداد درخت کاشته شده در واحد هکتار می­تواند تعیین کننده‌ی میزان برداشت محصول در واحد هکتار باشد اما در مورد بیشتر ارقام گردو با توجه به حجم تاج و ارتفاع درخت در زمان بلوغ نمی‌توان فاصله‌ی درختان را کمتر از هفت متر در نظر گرفت.

در مورد درختان ژنوتیپ برتر این فاصله را به 6 متر می­توان کاهش داد چرا که تاج این درختان رشد قابل کنترل و محدودی دارد بدون اینکه روی باردهی این درختان تاثیر منفی بگذارد و بنابراین با کاشت این درختان می­توانید تا 280 درخت را در یک هکتار به راحتی بکارید.

در هم رفتن شاخ و برگ درختان یکی از معضلاتی است که در مورد بیشتر ارقام گردو زمانی که فاصله‌ی درختان کم باشد با آن مواجه هستیم و همین امر ممکن است سبب گسترش آفات و بیماری­ها در باغ شود، اما در مورد درختان گردو ژنوتیپ برتر این مشکل پیش نیامده و فاصله‌ی 6 متر درختان کاملا مناسب است.

در حال حاضر بیشتر ارقام نهال‌های اصلاح شده پاکوتاه هستند و در فاصله ۶ متر در ۶ متر کاشت می‌شوند، از انواع ارقام نهال‌های پاکوتاه می‌توان به نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور، نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹، نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۷ و ارقام دیگر اشاره کرد.

خاک مناسب خاک

هر درختی که در خاک با بافت مناسب و حاصلخیز کاشته شود می­تواند راندمان خوبی از محصول خود داشته باشد، این موضوع در مورد درختان گردو ژنوتیپ برتر نیز صدق می‌کند، این درختان به راندمان و عملکرد بسیار بالا مشهور هستند اما برای اینکه بتوانید به این راندمان دست پیدا کنید رعایت چند نکته در مورد بستر کاشت این درختان ضروری است:

  • خاکی که این درختان در آن کاشته می­شوند باید بافت سبک، متخلخل و نرم داشته باشد، زمین­های سنگلاخی و یا بستر نفوذ ناپذیر برای کاشت این درختان مناسب نیست.
  • زهکشی خوب داشته باشد، در خاکی که زهکشی خوب نداشته باشد نه ریشه به خوبی می­تواند گسترش پیدا کند و نه آب به خوبی نفوذ می‌کند و ممکن است بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه در آن افزایش پیدا کند.
  • حاصلخیز باشد: خاکی که دارای مواد آلی زیاد باشد علاوه بر اینکه بافت زهکش دار و خوبی دارد بلکه عناصر غذایی کافی در اختیار درخت گذاشته و درخت را به حداکثر عملکرد خود نزدیک می­کند.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

این درختان را نیز مانند بسیاری ارقام دیگر گردو در پاییز و زمستان می­توانید به زمین اصلی منتقل کنید، در زمان کاشت باید عمق گودال تا 90 سانتی‌متر در نظر گرفته شده باشد و بهتر است ته چاله‌ها کود نریزید به جای آن قبل از تاریخ کاشت به مدت 6 ماه قبل اقدام به خاکورزی و اضافه کردن کودهای مورد نیاز درختان کنید.

کود مناسب برای نهال

ارقام پر بار گردو مانند ژنوتیپ برتر بیشتر از ارقام با باردهی کم یا متوسط نیاز تغذیه‌ای دارند، در صورتی که نیاز غذایی آنها به خوبی تامین نشود این درختان در اثر کمبود مواد غذایی یا دچار کاهش باردهی شده و یا میوه­هایی با وزن پایین­تر و با کیفیت کم­تر تولید می­کنند.

کود دهی در هر مرحله باید با دید باز صورت بگیرد به این صورت که با انجام آزمون تجزیه‌ی خاک و برگ و با مشورت گرفتن از متخصصان تغذیه‌ی درختان باغی کمبودهای غذایی را شناسایی کرده و این نیازها را با استفاده از کودهایی که متخصصان توصیه می­کنند و به میزان دقیق مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از آمیونو اسیدها به ویژه در زمان باردهی درختان پر بار مانند ژنوتیپ برتر بسیار ضروری است و باعث افزایش کیفیت باردهی این درختان می­شود، علاوه بر این مورد اضافه کردن کود هیومیک اسید برای افزایش مواد آلی خاک به آب آبیاری نیز برای این درختان نتیجه‌ی خوبی ایجاد می­کند.

ارتفاع درخت در طول عمر

مزیت درختان گردو ژنوتیپ برتر نسبت به ارقام دیگر در شرایط مشابه این است که این درختان نسبتا کوتاه قد بوده و در شرایط مساعد و در دوران بلوغ به ارتفاع حداکثر ۵ الی ۶ متر می‌رسند، ارتفاع کم درختان سبب می‌شود رسیدگی به درختان از جمله هرس کردن، کودپاشی، سم پاشی و برداشت میوه با هزینه‌ی کمتری انجام شده و کارگران بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

هرس درخت

اهمیت هرس درختان گردو نوتیپ برتر نیز مانند بسیاری ارقام درخت گردو بوده و علاوه بر فرم دهی به درختان سبب باردهی بهتر درختان خواهد شد، این درختان به دلیل ارتفاع کمی که دارند با داشتن هرس اصولی باغات یکدست و تجاری شکل را ایجاد می‌کنند که عبور و مرور کارگران و ماشین آلات کشاورزی در این باغات بدون صدمه زدن به شاخه­های هوایی انجام خواهد شد.

از طرفی هرس شاخه‌های صدمه دیده، بیمار و یا آفت زده نیز برای کنترل آفت و بیماری­های گردو بسیار ضروری است.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

با توجه به اینکه این درختان برای کاشت درمناطق سردسیر مناسب هستند بنابراین فروش نهال گردو ژنوتیپ برتر به این مناطق بیشتر صورت گرفته و برای داشتن مقاومت بیش­تر در برابر سرما و باردهی بالاتر نیاز سرمایی این درختان باید تامین شود.

عمر مفید نهال

یکی از انواع ارقام درختان گردو با طول عمر مفید بسیار بالا ژنوتیپ برتر است، در زمینه‌ی عمر مفید ژنوتیپ برتر رکورد دار بوده می­تواد تا 150 سال باردهی مفید در شرایط مساعد رشد داشته باشد.

سن حیات نهال

سن حیات نهال درختان گردو ژنوتیپ برتر نیز متناسب با سن مفید آنها است، این درختان در شرایط مساعد رشد بیشتر از 150 سال می‌توانند عمر کنند.

میزان وزن هر میوه

بازار پسندی میوه گردو به سه شرط اساسی بستگی دارد، اول کاغذی بودن و نازک بودن پوست چوبی گردو، جدا شدن راحت پوست چوبی از مغز گردو  در نهایت درصد بالای وزن مغز میوه گردو است، در مورد این فاکتورها در ژنوتیپ برتر باید به جرات گفت کیفیت میوه این رقم نسبت به ارقام دیگر بالاتر بوده به طوری که با داشتن بیش از 75 درصد مغز دهی رکور دار نسبت مغز به وزن میوه در بین ارقام گردو است، هر میوه‌ی گردو ژنوتیپ برتر 13 گرم وزن داشته و بنابراین در هر کیلوگرم از این گردو 77 گردو قرار می­گیرد.

ارتفاع  از سطح دریا مناسب کاشت نهال

ارتفاع از سطح دریا برای کاشت این رقم گردو محدودیتی ایجاد نمی­کند و در هر ارتفاعی از سطح دریا می‌توان گردو ژنوتیپ برتر را کاشت به شرط اینکه آن منطقه دارای تابستانهای گرم و سوزان نباشد و از طرفی نیاز سرمایی این درختان در فصول سرد برای باردهی بهتر تامین شود.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

در مورد کنترل بیماری­ها و آفات گیاهی اولین شرط اساسی در کنترل و جلوگیری از طغیان آنها استفاده از ارقام مقاوم است، رقم گرو ژنوتیپ پالیز توانسته مقاومت بسیار خوبی در برابر ابتلا به انواع آفات و بیماری­های بومی مناطق گردو کاری ایران نشان دهد، اما در مورد کنترل آفات و بیماری­ها نباید اهمیت پایش مداوم و داشتن مدیریت دقیق در زمینه‌ی کنترل آفات و بیماری­ها را دست کم گرفت.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

هر درخت گردو ژنوتیپ برتر در شرایط مناسب رشدی و همینطور در دوران بلوغ می­تواند تا 40 الی ۵۰ کیلوگرم محصول تولید کند، چنانچه 280 درخت در واحد هکتار بکارید میزان برداشت میوه در یک هکتار می­تواند به 11 الی 12 تن نیز برسد، در مقایسه با بیشتر ارقامی که در شرایط مشابه حداکثر 8 تن محصول تولید می­کنند این رقم واقعا قابل ملاحظه است، جالب است بدانید این رقم گردو در سال پنجم پس از کاشت نهال می­تواند به این میزان باردهی برسد.

شروع باردهی محصول

بسیاری از ارقام گردو که مناسب کاشت در مناطق سردسیر هستند در سال دوم تا سوم پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز می­کنند اما نهال ژنوتیپ برتر در سال اول پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز کرده و نسبت به دیگر ارقام در این مناطق زودتر هم به بلوغ باردهی می­رسد.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

کاشت ارقام مناسب برای گرده افشانی درختان گردو ژنوتیپ برتر می­تواند به افزایش راندمان این درختان کمک کند، در هنگام خرید نهال گردو ژنوتیپ برتر با توجه به شرایط اقلیم منطقه‌ی خود رقم گرده افشان مناسب را انتخاب کنید.

مدت آبیاری

برای باردهی بهتر و همینطور جلوگیری از تنش آبی درختان گردو ژنوتیپ پالیز نیاز به دور آبیاری منظم دارند اما به طور کلی این رقم گردو نسبت به ارقام دیگر تحمل بالاتری نسبت به کم آبی داشته و فروش نهال گردو ژنوتیپ برتر به مناطقی که دارای کمبود منابع آب هستند نیز صورت می­گیرد.

دور آبیاری را با توجه به بافت خاک، سن درخت و فصل تا دو هفته یکبار می­توانید تنظیم نمایید.

روش صحیح آبیاری

برای برخورداری از نظم آبیاری، جلوگیری از هدر رفت آب به صورت تبخیر و جلوگیری از انتشار بیماری­های خاکزاد در باغاتی که به تازگی تاسیس می­شوند توصیه می­شود سیستم آبیاری تحت فشار قبل از کاشت نهال در زمین اجرا شود تا گسترش سیستم ریشه‌ای به این نوع آبیاری عادت کند.

زمان گلدهی درخت

گلدهی درختان گردو ژنوتیپ برتر با تاخیر صورت می­گیرد، تاخیر در گلدهی این درختان و دیرگل بودن آنها در بهار سبب فرار این درختان از خطر سرمای بهاره می­شود، خطر سرمای بهاره در مناطق سردسیر و معتدله باردهی بسیاری از ارقام درختان گردو را تحت تاثیر قرار می­دهد اما در مورد ژنوتیپ برتر این مشکل وجود ندارد، گردو ژنوتیپ برتر بعد از برج دو به بعد گلدهی می‌کند

زمان برداشت

محصول درختان گرو ژنوتیپ برتر با توجه به دیر گل بودن آنها تا اواخر تابستان آماده‌ی برداشت خواهد بود، جداشدن پوست سبز میوه با ترک­هایی که روی پوست سبز می‌خورد به راحتی انجام می‌شود و بنابراین در اثر ماندن پوست سبز روی پوست چوبی خسارت سیاه شدن مغز میوه اتفاق نمی­افتد.

خرید نهال گردو ژنوتیپ برتر

خرید نهال گردو ژنوتیپ برتر تنها از نهالستان برتر نهال امکان‌پذیر است اما باغداران در هر شهری که باشند می­توانند خرید خود را به‌صورت اینترنتی و با مراجعه به سایت برتر نهال و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهند، قیمت نهال گردو ژنوتیپ برتر را می­توانید همراه با دیگر مشاوره­ها برای احداث باغ گردو از مشاوران به صورت اینترنتی و یا تماس تلفنی دریافت کنید.

قیمت نهال گردو ژنوتیپ برتر

قیمت نهال گردو ژنوتیپ برتر تابع کیفیت و راندمان محصول این رقم گردو خواهد بود و علاوه بر آن قیمت نهال گردو تابع اقداماتی است که روی نهال برای تضمین سلامت و اصالت آن انجام شده است، بنابراین باغداران می­توانند با خیال آسوده اقدام به خرید نهال و تاسیس باغ خود کنند.

1 دیدگاه برای نهال گردو ژنوتیپ برتر پالیز: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

  1. مجید

    درود بر شما با این همه اطلاعات تی که در اختیار ما گذاشتید ،،🙏🙏🙏🙏🙏🙏♥️♥️♥️ ممنون میشم در این مورد راهنماییم کند من منطقه سرد سیر هستم به نظر رتون ژنوتیپ برتر خوبه یا فرنور منطقه همدان بخش کبودرآهنگ ،🙏🙏🙏🙏

    • برتر نهال

      سلام دوست عزیز
      بر اساس ارتفاع منطقتون از سطح دریا هر دو رقم پاسخ میده
      ژنوتیپ برتر باردهیش نسبت به فرنور بهتره

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال