%14

نهال پسته سفید نوق: خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

69,000 تومان

  • خاستگاه :ایران
  • شروع باردهی :3 سال بعد از کاشت
  • زمان گلدهی : زود گلده
  • فاصله کاشت نهال : 4*3 متر
  • میزان باردهی در هکتار : 8 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : ۵۰۰ الی ۱۸۰۰ متر
  • پایه نهال : بذری
  • گرده افشان : خودگرده افزا
  • میزان آبیاری :هر 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 3 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال

با توجه به اقلیم ایران بیش از ۱۰۰ گونه نهال پسته بومی و اصیل داریم که در عین بازدهی بالا برخی از آنها با هدف تجاری در وسعت اراضی بالا کشت می‌شوند که مهم‌ترین و سودآورترین آنها نهال پسته سفید نوق است. قیمت نهال پسته سفید نوق در نهالستان‌های مختلف متفاوت است اما خرید و فروش این محصول در نواحی گرمسیری رواج بسیار بالایی دارد.

خاستگاه اصلی نهال

اگر به نام این رقم نهال پسته توجه کنید، متوجه خاستگاه و زادگاه اصلی این نهال خواهید شد. نهال پسته سفید نوق بومی ایران است و برای اولین بار نیز در بخش نوق که از توابع شهرستان رفسنجان در استان کرمان پرورش یافته است. قدمت این نهاا در شهر رفسنجان به سال‌های بسیار دوری بر می‌گردد و بازدهی بسیار بالا و همچنین کیفیت بی نظیر محصولات این درخت سبب شده تا در سراسر دنیا به خصوص نواحی گرمسیری اقدام به کاشت و پرورش این نهال کنند.

پایه اصلی نهال

بهترین روش برای تکثیر نهال پسته، روش پیوند و اصلاح‌نژاد است اما برخی ارقام همچنان با روش‌های قدیمی همچون قلمه زدن و کاشت بذر تکثیر می‌شوند. جهت تکثیر نهال پسته سفید نوق از ارقام قوی‌تر تحت عنوان پایه استفاده می‌کنند و با این روش نهالی مرغوب تولید خواهد شد که میوه‌های آن پس از رسیدن و ترک خوردن پوسته رویی دارای مغز خوش عطر و طعمی خواهد شد که پوسته رویی نازکی هم دارد.

ویژگی نهال

بارزترین ویژگی نهال پسته سفید نوق قدرت رشد نسبتا بالای نهال است که مهم‌ترین عامل افزایش فروش نهال پسته سفید نوق در بازار شده است، البته این نهال پرطرفدار آفتاب دوست است و بهتر است جهت افزایش عملکرد آن این نیاز آفتابی نهال را برطرف سازیم. بارزترین ویژگی نهال پسته سفید نوق قابلیت تحمل و سازگاری بالا در نواحی خشک و کم آب و همچنین خاک‌های شور است که سبب افزایش میزان فروش نهال پسته نوق در اقلیم‌های گرمسیری و خشک کویری شده است. رشد خوشه‌ای محصولات با قدرت چسبندگی متوسط به شاخه نیز یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این نهال به صرفه و صادراتی است.

آب و هوای مناسب برای کاشت

گفتیم که این رقم نهال پسته قابلیت رشد در شهر گرمسیری رفسنجان را دارد و حتی در این منطقه بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد پس می‌توان گفت که نهال پسته سفیو نوق نهالی گرمسیری است که برای رشد و بازدهی بهتر و مطلوب‌تر باید در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری نسبتا خشک کاشته شود.

فاصله مناسب برای کاشت

اگر هدف شمل از پرورش نهال پسته و احداث باغات آن اقتصادی و تجاری است بهتر است تمامی نکات را در هنگام کاشت در نظر بگیرید؛ اصولی‌ترین و مهم‌ترین نکته شاید همین موضوع ساده، یعنی رعایت فاصله استاندارد جهت کاشت نهال باشد که سبب باز شدن راه‌های هوایی درخت و افزایش فتوسنتز و همچنین سهولت در آفتاب گیری نهال می‌شود‌. نهال پسته سفید نوق را در ردیف‌های مستطیلی ۳*۴ با فاصله‌ی حداکثر ۷ متری از یکدیگر بکارید تا باغی منظم داشته باشید.

نهال پسته سفید بوق- 4 برتر نهال

خاک مناسب

قبل از کاشت نهال در زمین جهت احداث باغ پسته حتما باید باغدار چند فاکتور اساسی را مورد بررسی قرار داده باشد تا ریسک شکست‌های احتمالی را به صفر برساند.

  • بررسی میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک
  • بررسی میزان شوری خاک
  • بررسی مواد مغذی، آلی و معدنی موجود در خاک
  • حفر گودال متناسب با طول و عمق ریشه

تمامی موارد بالا به جز حفر گودال از طریق انجام آزمایش در آزمایشگاه‌های خاک شناسی صورت می‌گیرد اما در حالت کلی باید بدانید که ph خاک نهال پسته سفید نوق در حد خنثی باشد و خاکی غنی از مواد آلی معدنی با بافت شنی لومی می‌تواند بهترین بستر جهت کاشت نهال باشد.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

بهترین زمان جهت کاشت نهال پسته سفید نوق میانه فصل پاییز زمانی که برودت هوا هنوز به زیر صفر نرسیده است، می‌باش؛ چرا که این گونه قابلیت تحمل سرماهای بیش از منفی ۱۰ درجه سانتی گراد را نخواهد داشت و ممکن است ریشه نهال آسیب ببیند البته کاشت نهال در گرمای سوزان تابستان نیز کار نادرستی است چرا که امکان رشد و جای گیری نهال در گرمای بیش از ۴۰ الی ۴۵ درجه سانتی گراد وجود نخواهد داشت.

کود مناسب برای نهال

در صورتی که به دنبال کود مناسب جهت تقویت خاک نهال پسته سفید نوق هستید می‌توانید به صفحه اطلاعات مربوط به انواع کودهای کشاورزی در سایت نهالستان برتر نهال مراجعه نمایید تا بهترین انتخاب را با توجه به بودجه خود صورت دهید. کوددهی به نهال پسته در افزایش مقاومت نهال نسبت به آفاتی همچون پسیل نیز موثر است اما کودهای ۱۰-۱۰-۱۰ تاثیر بسزایی در افزایش باردهی نهال پسته خواهد داشت ضمن این که در هنگام کاشت نیز می‌توان خاک نهال را با انواع مختلف کودهای حیوانی غنی کرد.

ارتفاع درخت در طول عمر

در قسمت‌های قبلی مقاله گفته شده که درخت پسته در طول عمر خود به ارتفاع چندان بلندی نخواهد رسید و در طول عمر خود تا حداکثر به ۵ متر می‌رسد اما هستند برخی گونه‌ها که تنها تا ارتفاع ۳ متری رشد خواهند کرد که این موضوع تنها به دو عامل اساسی بستگی دارد که عبارتند از:

  • نوع و نژاد گونه
  • توجه به نیازهای اساسی نهال و رسیدگی دائمی

هرس درختنهال پسته سفید بوق- 4 برتر نهال

در خصوص هرس درختان پسته دو عامل مهم و قابل توجه را مد نظر قرار دهید؛ یکی انتخای شیوه درست هرس متناسب با نوع نهال و دیگری انتخاب زمان مناسب جهت هرس نهال پسته سفید. معمولا جهت افزایش باردهی درختان پسته ابتدا اقدام به هرس باردهی و سپس در مراحل بعدی اقدام به هرس فرم دهی می‌کنند تا با حذف شاخه و برگ های اضافی اسکلت درخت را فرم دهند و به رشد آن کمک کنند.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

از آن جایی که در اقلیم‌های گرمسیری زمستان‌های بسیار سردی نداریم پس نهال پسته سفید برای بیدارشدن از خواب زمستانه و شکوفایی در فصل بهار به نیاز سرمایی بسیار بالایی نیاز نخواهد داشت. در خصوص نیاز سرمایی هر نهال باید در هنگام خرید نهال پسته سفید نوق از کارشناسان نهالستان اطلاعاتی در این خصوص دریابید زیرا هر گونه نهال چه نهال میوه ده باشد و چه نهال بدون میوه، با توجه به ویژگی‌های خود دارای نیاز سرمایی اختصاصی خود است. نیاز سرمایی نهال پسته سفید نوق نیز حدود ۴۰۰ الی ۶۰۰ ساعت در زمستان‌های نسبتا سرد و خشک شهر کرمان برطرف خواهد شد.

عمر مفید نهال

در خصوص عمر مفید یا همان عمر اقتصادی گونه عوامل بسیار زیادی مداخله دارند اما مهم‌ترین آنها شیوه رسیدگی باغدار به درختان و همچنین خرید نهال پسته سفید نوق از نهالستان‌های معتبر و رسمی است. نهال پسته سفید نوق سالم و شناسنامه دار در صورت کاشت در اقلیمی سازگار می‌تواند تا حداکثر ۸۰ سال باردهی داشته باشد که توجیه اقتصادی آن جالب توجه همگان شود.

سن حیات نهال

یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در افزایش سن حیان نهال پسته سفید نوق، هرس مرتب و سالیانه این درخت است که در صورت انجام با روش‌های اصولی و صحیح سبب افزایش سن حیات درخت پسته تا بیش از ۱۰۰ سال خواهد شد.

میزان وزن هر میوه

هر عدد پسته سفید نوق بادامی و مخروطی شکل در حدود ۳ گرم وزن دارد و پوسته سخت آن به رنگ سفید مایل به کرم دیده می‌شود اما پوسته نرم و رویین میوه در ابتدا سبز و نارس و پس از رسیدن قرمز رنگ خواهد بود. درصد بالایی از میوه‌های نهال دارای مغز هستند و با توجه به کیفیت آنها، می‌توان در تهیه آجیل و مغزیجات و همچنین خلال پسته و پودر پسته صادراتی استفاده کرد؛ علاوه بر اینها مغز پسته دارای خواص دارویی بسیار زیادی است که پزشکان دائما مصرف آن را برای افرادی که دارای کم خونی هستند توصیه می‌کنند.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

جهت انتخاب بهترین و سازگارترین ارتفاع از سطح دریا جهت کاشت نهال پسته سفید نوق کافیست اطلاعات کافی در خصوص گرمسیری یا سردسیری بودن این رقم نهال بدست آورید و سپس با در دست داشتن این اطلاعات نهال را جهت کاشت در ارتفاع مطلوب خریداری نمایید. حال بهتر است بپردازیم به این که در چه ارتفاعی از سطح دریا و چه نوع پوشش گیاهی امکان کاشت نهال پسته سفید نوق وجود دارد؟ طبق نظر کارشناسان مطلوب است تا این رقم نهال پسته در ارتفاع ۵۰۰ الی ۱۸۰۰ متری از سطح دریا کاشته شود.نهال پسته سفید بوق- 4 برتر نهال

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

شاید مقاوما نهال پسته در برابر همه آفات و بیماری‌های رایج چندان بالا نباشد اما مقاومت گونه در برابر پسیل بسیار بالاست. در خصوص افزایش مقاومت نهال در برابر سایر بیماری‌ها نیز می‌توان از سموم شیمیایی موثر استفاده کرد؛ البته کوددهی به موقع نیز در این امر تاثیر گذار است.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

اگر شما به مراقبت‌ها و رسیدگی‌های لازم نهال پسته سفید نوق را سالیانه در فواصل منظم و روتین انجام دهید می‌توانید پس از گذشت حداکثر ۵ سال از کاشت نهال از آن انتظار باردهی منظم و دقیق سالیانه داشته باشید؛ به گونه‌ای که امکان برداشت بیش از ۸ تن محصول را از هر هکتار زمین وجود خواهد داشت.

شروع باردهی محصول

آغاز باردهی نهال پسته سفید نوق در سال سوم کاشت گونه است اما ممکن است باردهی نسبتا کم نهال در این سن سبب ایجاد احساسس یاس و ناامیدی در باغدار شود جالب است بدانید که این میزان باردهی تنها برای زمانی است که ریشه نهال هنوز در خاک گساردگی و عمق چندانی نیافته است؛ در صورت رشد و گستردگی ریشه‌های نهال در خاک چنان باردهی اقتصادی از درخت را مشاهده خواهیم کرد که باردهی سال‌های اولیه را از یاد خواهیم برد. این میزان باردهی اقتصادی گفته شده را در سال‌های ششم به بعد می‌توان دید.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

در تمامی مقالاتی که در خصوص ارقام مختلف نهال پسته صحبت می‌شود گفته می‌شود که نهال پسته بسیار مقرون به صرفه است؛ فارغ از سودآوری بالای این نهال، عدم نیاز به خرید و کاشت رقم گرده افشان در باغات پسته دلیل مقرون به صرفه‌تر شدن قیمت نهال پسته سفید نوق است. اکثر ارقام نهال پسته درختانی دوپایه هستند که گونه‌های نر و ماده آنها در دو پایه از هم مجزا قرار می‌گیرند و فرآیند گردا افشانی از این طریق صورت می‌گیرد.

نهال پسته سفید بوق- 4 برتر نهال

مدت آبیاری

اگر باغداری باتجربه و کارآزموده هستید حتما می‌دانید که نهال پسته سفید نوق و البته تمامی ارقام نهال پسته، رطوبت گریز هستند یعنی در عین مقاومت بالایی که در برابر شرایط خشکی و کم آبی دارند، نیاز آبی کمی دارند و در نواحی با اقلیم مرطوب و پرباران دوام نخواهند آورد و بالعکس تمایل به نواحی بیابانی و گرم خشک دارند. با توجه به نیاز آبی کم گونه و همچنین قیمت نهال پسته سفید نوق، پرورش آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. در سال‌های ابتدایی کاشت هر ۱۰ روز یکبار و پس از گذشت پنج سال از کاشت نهال امکان آبیاری هر ۲۰ روز یکبار نیز وجود دارد.

روش صحیح آبیاری

اگر به درک صحیحی از مطالب بالا رسیده باشید، در خواهید یافت که انتخاب روش دیم جهت آبیاری نهال پسته کار صحیحی نیست و بهتر است جهت آبیاری این نهال شیوه‌ای مطمئن، مقرون به صرفه و منظم را انتخاب کنید که صحیح‌ترین آنها آبیاری قطره ای است، ضمن صرفه جویی در مصرف آب، دقیق ترین و مطلوب‌ترین روش است.نهال پسته سفید بوق- 4 برتر نهال

زمان گلدهی درخت

در خصوص زودگل یا متوسط گل بودن نهال پسته سفید نوق اختلافات بسیاری است اما در اغلب مراکز فروش نهال پسته سفید نوق، این رقم تحت عنوان نهالی زودگل به فروش می‌رسد زیرا مقاومت نسبتا کمی در برابر سرمای بهاره دارد البته در نواحی گرمسیری خبری از وقوع ناگهانی سرمای بهاره نیست. موعد گلدهی این رقم نهال پسته را در میانه تا اواخر فروردین ماه هرسال اعلام کرده‌اند و ممکن است تا حداکثر ۱۰ روز به طول بیانجامد.

زمان برداشت

اگر در یک بررسی کلی زمان برداشت میوه ارقام مختلف نهال پسته را در ایران مورد تحقیق قرار دهیم متوجه دیررس بودن نهال پسته سفید نوق خواهیم شد زیرا محصولات این نهال در هفته انتهایی شهریور ماه قابل برداشت و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی خواهد بود، البته توجه داشته باشید که تغییر رنگ پوسته رویی پسته میوه خبر از رسیدن آن می‌‌دهد که به رنک صورتی و گلبهی در می‌آید. به دلیل کوتاه قامت بودن نهال پسته سفید نوق فرآیند برداشت با کمترین زمان و مقرون به صرفه‌ترین هزینه‌ها صورت می‌گیرد.

خرید نهال

همانگونه که می‌دانید انتخاب نهال پسته سازگار با اقلیم منطقه شما کار چندان سخت و دشواری نیست و شما می‌توانید به آسانی با بهره گیری از نظر کارشناسان نهالستان برتر نهال، اقدام به خرید نهال پسته سفید نوق مرغوب و باکیفیت کنید. جالب است بدانید که ارائه ارقام نهال میوه سالم و شناسنامه دار و همچنین مشاوره رایگان صفر تا صد احداث باغ پسته از جمله خدماتی است که این نهالستان به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

قیمت نهال

در خصوص قیمت نهال پسته سفید نوق هیچ گونه نگرانی نداشته باشید، چرا که با پیش خرید این محصو به صورت اینترنتی می‌توانید از تخفیفات مجموعه بهره مند شوید. ارسال تمامی محصولات پیش خرید شده نیز از طریق پایانه‌های مسافربری در موعد مقرر توسط شما صورت می‌گیرد. جهت دریافت پاسخ تمامی ابهامات خود از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال پسته سفید نوق: خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

34
ارتباط با برترنهال