%20

نهال گردو کانادایی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

89,000 تومان

  • خواستگاه : کانادا
  • شروع باردهی : دو سال پس از کاشت
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 5*6
  • میزان باردهی در هکتار : 7 الی 8 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : 0 تا 3000
  • پایه نهال : بذری و پیوندی
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : ده روز تا دو هفته
  • حداکثر ارتفاع درخت : 5 تا 6 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

یکی دیگر از ارقام وارداتی و تجاری گردو در بازار گردو رقم کانادایی است، این رقم گردو نیز که با هدف بهره برداری تجاری از باغات گردو و به شیوه‌ی اصلاح ژنتیکی تولید شده است می‌تواند باردهی نسبتا بالایی را در شرایط مساعد داشته باشد، اما این شرایط مساعد چه شرایطی است و خصوصیات اصلی این نهال چیست؟ این‌ها سوالاتی است که در این مطلب قصد داریم به پاسخ آنها بپردازیم.

مشخصات و خصوصیات نهال گردو کانادایی

نهال گردو کانادایی دارای ارتفاع متوسط روبه بالایی بوده و به دلیل مقاومت خوبی که در برابر سرما از خود نشان می­دهد برای کاشت در مناطق سردسیر به‌عنوان یک گزینه‌ی خوب مورد کاشت قرار می­گیرد، باردهی این رقم نسبتا بالا بوده و در بین ارقامی که در مناطق سردسیر کاشته می­شود این رقم از کیفیت خوبی برخوردار است به‌طوری‌که از محصول این رقم گردو علاوه بر تازه خوری در شیرینی پزی نیز استفاده می­شود.

خاستگاه اصلی نهال گردو کانادایی

خاستگاه و زادگاه اصلی این نهال کانادا بوده و این نهال بیشتر ویژگی­های اکولوژیکی و بوم شناختی خود را از این کشور به میراث دارد، همانطورکه می­دانید کانادا یک کشور بسیار سرد با زمستان­هایی دارای یخبندان­های شدید و دمای تا منفی 30 درجه سانتی گراد است بنابراین این رقم گردو نیز تحمل سرما و یخبندان شدید را مطابق با شرایط اقلیمی زادگاه خود دارد.

پایه اصلی نهال گردو کانادایی

روش­های تکثیر گردو کانادایی نیز مانند سایر ارقام گردو به صورت اصلاح و یا پیوندی است، اما در نظر داشته باشید وقتی یک رقم گردو را از زادگاه اصلی خود دور می­کنید باید انتظار ناسازگاری با شرایط آب و هوایی و همینطور حساسیت این رقم نسبت به آفات و بیماری‌های بومی منطقه‌ی جدید را داشته باشید، بهترین راهکار برای سازگار شدن هر چه بیشتر ارقام وارداتی مانند گردو کانادایی این است که این ارقام را روی پایه­های بومی و سازگار تر پیوند بزنید، این عملیات به درستی و با دقت و اطمینان کامل از سالم بودن پایه و پیوندک در نهالستان­های معتبر انجام می­شود، پایه نهال‌های پیوندی از گردو سونی استفاده می‌شود که رقم کاملا مقاومی هست.

در سال‌های اخیر ارقام اصلاح شده رقم کاندایی نیز تولید و عرضه می‌شود که همانند ارقام پیوندی باردهی حداکثری را دارند و از ویژگی‌های بارز آن این است که برای تمام مناطق به خوبی جوابدهی داشته است.

نهال گردو کانادایی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

ویژگی نهال گردو کانادایی

مهم­ترین ویژگی نهال گردو کانادایی مقاومت بالایی است که این رقم به سرما و یخبندان دارد، باردهی نسبتا بالا و ارتفاع و حجم تاج متناسب این درخت که در صورت برخورداری از هرس مناسب عملیات باغبانی را روی این گردو تسهیل کرده است نیز از دیگر ویژگی­های خوب این رقم گردو به شمار می­رود.

آب و هوای مناسب برای کاشت

گردو رقم کانادایی علاوه بر تحمل بالایی که نسبت به سرمای زمستان دارد به واسطه‌ی دیر گل بودن تحمل بالایی نیز نسبت به سرمای دیر رس بهاره داشته و مجموعه‌ی این فاکتورها سبب شده کاشت این رقم در مناطق سردسیر کشور و به ویژ مناطق سردسیری که دارای زمستان­های طولانی هستند و یا مناطقی که معمولا با مشکل سرمازدگی بهاره در شکوفه‌های گردو مواجه هستند مناسب باشد

لازم به ذکر است که ارقام نهال‌های دیرگل مانند گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹، گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۷، گردو چندلر، فرنور، گردو فرانکت، گردو فرنت و ارقام اصلاح شده دیگر نیز موجود هستند که بر اساس شرایط منطقه انتخاب و کاشت می‌شوند که هر کدام به صورت تخصصی در سایت برتر نهال بررسی شده اند.

فاصله مناسب برای کاشت

با توجه به رشد تاج درخت و همینطور ارتفاع این درخت در دوران بلوغ که می­تواند به 5 الی 6 متر برسد فاصله‌ی مناسب بین درختان در زمان کاشت نهال حدود 6 متر در نظر گرفته می‌شود، در زمان کاشت نهال گردو کانادایی علاوه بر عبور نور و هوا در بین شاخه­ها باید میزان گستردگی ریشه­ها را نیز در نظر گرفت، فاصله‌ی درختان باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که ریشه‌ی درختان گردو در هم تنیده نشود، گردو رقم کانادایی دارای رشد ریشه‌ی نسبتا زیادی در خاک­های سبک بوده و در زمین­های مسطح فاصله‌ی بین درختان باید حداقل شش متر باشد.

خاک مناسب گردو کانادایی

گردو کانادایی نیز مانند بسیاری دیگر از ارقام گردو خاک با زهکشی و حاصلخیزی بالا را می‌پسندد و این شرایط به هیچ وجه در خاک­های سنگین و رسی فراهم نمی­شود، درختان گردو کانادایی به خاک لومی و سبک با اسیدیته‌ی خنثی و همینطور شوری خاک پایین نیاز دارند، برای حاصلخیز کردن خاک قبل از کاشت نهال باید با انجام آزمون تجزیه‌ی خاک کودهای مورد نیاز درختان را به خاک اضافه کنید.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

برای تعیین تاریخ مناسب کاشت این رقم گردو باید به شرایط آب و هوایی منطقه‌ی خودتان توجه داشته باشید اما در مورد رقم گردو به صورت ژنتیکی محدودیتی در انتخاب تاریخ کاشت وجود ندارد، به طوری که شما می­توانید این رقم را در هر زمانی در طول دوره‌ی خواب درختان از پاییز تا ابتدای بهار در مناطق بسیار سردسیر که زمستان طولانی دارند بکارید.

کود مناسب برای نهال

همانطور که پیش­تر نیز عنوان شد حاصلخیز بودن خاک برای کاشت نهال گردو کانادایی بسیار اهمیت دارد، بنابراین باید عناصر غذایی مورد نیاز درخت قبل از کاشت نهال با انجام آزمون تجزیه‌ی خاک تعیین و به خاک اضافه شود، علاوه بر آ استفاده از انواع کودهایی که سبب افزایش حاصلخیزی خاک می­شود مانند انواع کودهای دامی کاملا پوسیده و کودهای آماده آلی مانند هیومیک اسید برای افزایش حاصلخیزی خاک مناسب هستند.

ارتفاع درخت در طول عمر

ارتفاع این درخت در طول عمر خود به غیر از ژنتیک به عوامل متعددی بستگی دارد، به عنوان مثال عواملی مانند میزان رسیدگی، بافت خاک و هرس درختان عواملی هستند که بر روی ارتفاع درختان گردوکانادایی اثر می­گذارند، درختانی که در بافت خاک سنگین کاشته شوند نمی­توانند ریشه­های خود را گسترش دهند و به همین دلیل ارتفاع زیادی پیدا نمی­کنند، اما به طور ژنتیکی این درختان بین 5 تا 6 متر می­توانند در طول عمر خود رشد کنند.

هرس درخت

با توجه به اینکه این درختان می­توانند از رشد تاج نسبتا بالایی در شرایط خاکی و اقلیمی مناسب برخوردار شوند بنابراین هرس مناسب و اصولی برای محدود کردن رشد قدی و حجم درخت به نفع خودمان برای رسیدگی بهتر و همینطور افزایش تهویه در بین شاخ و برگ درختان ضرورت دارد، هرس فرم تحت عنوان جامی کلاسیک و یا محور تغییر شکل یافته برای این رقم گردو مناسب خواهد بود، همچنین در نظر داشته باشید که هرس درخت گردو خیلی سبک باید انجام شود و هر چند سال برای اینکار کافی است.

علاوه بر هرس فرم هرس شاخه­های آفت زده و بیمار برای کنترل باغی این آفات و بیماری­ها بسیار مهم بوده و یکی از مهم­ترین راهکارهای کنترل آفات و بیماری­ها به شمار می­رود.

نهال گردو کانادایی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

درختان گردو کانادایی برای اینکه بتوانند حمل بالا نسبت به سرما نشان دهند و همینطور باردهی و شکوفایی خوبی در بهار داشته باشند نیاز است که بیشتر از 1000 ساعت سرما بین صفر تا هفت درجه سانتیگراد را در زمستان تحمل کنند، تامین نیاز سرمایی برای باردهی مطلوب درختان گردو کانادایی بسیار ضروری خواهد بود.

عمر مفید نهال

گردو کانادایی از دسته درختانی است که در صورت برخورداری از شرایط بهینه‌ی رشد می‌تواند بیشتر از 100 سال باردهی مفید داشته باشد، کلا درختان گردو را به‌عنوان درختان با عمر باردهی مفید بالا می­شناسند اما همین درختان اگر از شرایط رشد بهینه برخوردار نباشند شاید 80 سال عمر مفید هم نداشته باشند، بیشتر از آن زنده هستند و سایه اندازی دارند اما باردهی مطلوب ندارند.

سن حیات نهال

به همان نسبت که این درختان عمر مفید بالا دارند، سن حیات بالایی نیز داشته و می­توانند در شرایط بهینه‌ی رشدی تا 200 سال نیز عمر کنند، کاشت این درختان در حیاط منازل نیز به دلیل عمر بالایی که دارند بسیار محبوب و مورد توجه مردم است.

میزان وزن هر میوه

یکی از مهم­ترین ویژگی­هایی که هر باغدار در زمان انتخاب رقم گردو به آن توجه می­کند میزان وزن میوه است، بازار پسندی یک گردو به این موضوع بر می­گردد که چند درصد از وزن میوه را وزن مغز آن تشکیل می­دهد، در مود گردوکانادایی متوسط وزن هر میوه در شرایطی که درخت از تغذیه و آبیاری خوبی برخوردار باشد به 16 گرم رسیده که نزدیک به ده گرم آن را وزن مغز میوه تشکیل می­دهد که رقم بسیار قابل توجهی است، در واقع می­توان گفت هر یک کیلو گردو با پوست می­تواند بیشتر از 600 گرم مغز بدهد که بازار پسندی این رقم گردو را بسیار بالا برده است.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

درختان گردو کانادایی را در هر ارتفاعی 0 تا 3000 متر از سطح دریا به شرط فراهم شدن و تامین نیاز سرمایی می­توانید بکارید اما باید توجه داشته باشید در ارتفاعاتی از سطح دریا که از تابستان­های گرم برخوردار باشند برای کاشت این رقم گردو مناسب نیست و دچار سوختگی برگ­ها می­شود.

لازم به ذکر است که نهال گردو فرونور نیز در ارتفاعات بالای به خوبی کاشت و محصول دهی می‌کند به طوری که از ارتفاع 0 تا ارتفاع 300 متر از سطح دریا می‌توان کاشت کرد

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

گردو رقم کانادایی در کشور مبدا خود و به‌صورت ژنتیکی مقاومت بسیار خوبی در برابر آفات و بیماری‌ها نشان می­دهد اما دور شدن این رقم از مبدا خود و آمدن به کشورهایی نظیر کشور ما این ریسک را به دنبال دارد که نسبت به آفات و بیماری­های بومی منطقه‌ی ما حساسیت نشان بدهد، اما جای نگرانی نیست چرا که در مراکز و نهالستان­هایی که به صورت علمی اقدام به تولید این نهال می­کنند با پیوند زدن نهال روی پایه‌های مقاوم و اصلاح ارقام بذری توانسته‌اند این رقم گردو تجاری و پر طرفدار را برای کاشت در ایران مناسب سازی کنند.

نهال گردو کانادایی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

هر درخت گردو کانادایی در شرایط مساعد رشد و در دوران بلوغ باردهی خود می­تواند 7 الی 8 تن گردو خشک تولید کند که رقم بسیار قابل توجهی خواهد بود، با توجه به تعداد درختی که در یک هکتار و با توجه به شیب زمین خود می­توانید بکارید می­توانید میزان باردهی این درختان در واحد هکتار را محاسبه کنید.

شروع باردهی محصول

درختان گردو کانادایی از دسته درختان بسیار زود بازده هستند که حتی سن بلوغ آنها نیز خیلی زود فرا می­رسد، در مورد سن بلوغ و همینطور شروع باردهی همانطور که می­دانید مساعد بودن شرایط از جمله میزان رسیدگی به درختان بسیار اهمیت دارد اما در شرایط مطلوب این درختان در یک الی دو سال پس از کاشت نهال اولین میوه­های خود را تولید کرده و تا 4 سال پس از کاشت نهال هم می­توانند به بلوغ باردهی برسند، این درختان در سال 7 پس از کاشت نهال حداکثر عملکرد خودرا تا 100 سال می­توانند نشان دهند.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

این درختان نیاز به کاشت رقم گرده افشان ندارند چون خودگره افشا هستند ولی کاشت تعداد رقم‌های دیگر در کنار گردو کانادایی خالی از لطف نیست می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

مدت آبیاری

با توجه به زادگاه اصلی این درخت باید گفت گردو کانادایی مقاومت خوبی در برابر کم آبی و یا فواصل آبیاری طولانی مدت ندارد و فواصل بین هر آبیاری درخت در کوتاه‌ترین و بلندترین زمان ممکن بین ده روز تا دو هفته باید تعیین شود، این اختلاف باید با توجه به فصل و سن درختان تعیین شود، درختان با سن کمتر با فواصل زمانی کمتر و درختان با سن بیشتر با فواصل زمانی بیشتر آبیاری شود، درختان گردو در فصل تابستان طبیعتا به دور آبیاری کوتاه‌تری نیاز داشته و در فصل زمستان با توجه به حجم و دفعات بارندگی تعداد دفعات آبیاری تعیین خواهد شد.

روش صحیح آبیاری

درختان گردو کانادایی را به منظور آبیاری اصولی و مدیریت صحیح آبیاری بهتر است به شیوه‌ی آبیاری قطره‌ای و یا بابلر آبیاری کنید، توجه داشته باشید سیستم بابلر را نیز به گونه‌ای تعبیه کنید که آب روی تنه و طوقه‌ی درختان و یا شاخ و برگ آنها نریزد، اما این دو شیوه به طورکلی می­توانند از گسترش بیماری­های خاکزاد در درختان گردو جلوگیری کنند.

زمان گلدهی درخت

مهم­ترین مشخصه‌ی درختان گردو کانادایی دیر گل بودن آنها است، دیر گل بودن این رقم سبب افزایش مقاومت آنها نسبت به سرمای بهاره شده و با توجه به تامین نیاز سرمایی و شرایط آب وهوایی منطقه این رقم گردو پس از سپری کردن آخرین دور سرمای بهاره به گل می­نشیند.

نهال گردو کانادایی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

زمان برداشت

زمان برداشت میوه در درختان گردو کانادایی نیز به تناسب گلدهی آنها با تاخیر اتفاق افتاده و میوه‌ی این درختان در اواخر تابستان آماده‌ی برداشت خواهند بود.

خرید نهال گردو کانادایی

خرید نهال گردو کانادایی به شیوه­های مختلف حضوری و اینترنتی امکان پذیر است، با وجود بستر خرید اینترنتی که بسیار قابل اطمینان و امن است این روزها نیاز به مراجعه حضوری نبوده و باغداران به راحتی می­توانند پس از دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق ارتباط با مشاوران در مراکز فروش نهال گردو خرید خود را انجام داده و حتی مراحل پرداخت وجه را نیز انجام دهند.

قیمت نهال گردو کانادایی

قیمت نهال گردو کانادایی یکی از فاکتورهایی است که باغداران در زمان خرید نهال به آن توجه می­کنند، قیمت نهال بسته به کیفیت نهال و اینکه از کدام مرکز فروش نهال خرید خود را انجام می­دهید متفاوت خواهد بود اما به طور کلی توجه به قیمت نهال به تنهایی برای انتخاب نهالستان نمی­تواند کار درستی باشد، چرا که ممکن است نهال ارزان و بی کیفیتی را وارد باغ خود کرده و با خسارت­های آن سال­های سال دست و پنجه نرم کنید.

برای خرید نهال از تولید کننده‌هایی که دارای مجوز هستند خرید کنید، تولید کننده‌ها قیمت نهال را به‌صورت عمده در اختیار باغداران می‌گذارند.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال گردو کانادایی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال