انتخاب محل مناسب برای احداث باغ گردو

انتخاب محل مناسب برای احداث باغ گردو

انتخاب یک محل اولین ومهمترین معیار در احداث یک نهالستان گردو جدید است مهمترین مسایل مورد توجه عبارت اند از:

تامین آب، کیفیت اب و اقلیم

زمانی که امکان سنجی یک محل برای احداث باغ ارزیابی میشود مهمتریت خصوصیات فیزویولوژیکی خاک عبارتند از عمق خاک و بافت خاک میباشد.

نهال گردو سیستم ریشه ای گسترده ای تولید میکنند که بعضی از ریشه ها تا عمق سه نیم متر مت نیز نفوذ میکنند.به همین دلیل درختان گردو در خاک های عمیق بافت متوسط و لومی به خوبی رشد میکنند .یک لایه سخت یا لایه های مطبق دیگر در پروفیل خاک یا وجود یک سطح ایستایی بالا سبب بروز شرایط اشباع در خاک شده و توسعه ریشه درختان را محدود میکند.

که در نتیجه ان اندازه و توان باردهی درختان محدود میشود عملیات اصلاح پروفیل خاک با زیر شکنی عمیق در بعضی مواقع محدودیت های ناشی از لایه های مطبق را کاهش میدهد و سیستم زهگشی سفالی میتوانداز ماند ابی در محل جلو گیری نماید.

تاثیر گذار ترین ترکیبات شیمیایی خاک نمک های محلول شامل کلسیم Calcium،سدیم Sodium،منیزیم magnesium، کلر Chlorine، سولفات Sulfate و بعضی کربنات ها سدیم تبادلی و بر هستند درختان گردو به مقدار زیادی برای رشد مقداری بر و نمک های محلول نیاز ذارذ اما مقادیر زیاد انها برای درختان مضر است مقدار زیاد سدیم تبادلی در خاک نه تنها برای درختان مسمومیت زا است بلکه در ساختمان و نفوذ پذیری خاک نیز تاثیر میگذارد.ph خاک از فاکتور های مهم دیگری است که باید به ان توجه کرد گردو در خاکی با ph 5/5تا 7/5 رشد میکند برای تعیین خصوصیات شیمیایی خاک منطقه مورد نظر برای احداث باغ گردو نمنه هایی از افق های مختلف خاک در اعماق 30سانتی متر تا 150و گاهی تا 180سانتی متر تهیه میشود. برای تجزیه شیمیایی خاک نمونه به یک ازمایشکاه تجزیه خاک و اب تحویل داده میشود .

اگه چنانجه نقشه حاصلخیزی اراضی در دسترس باشد میتواند به بهره بردارن علاقه مند به احداث باغ گردو کمک کند

خاک های که در انها قبلامحصولات چند ساله کاشته شده است باید از لحاظ جمعیت نماتد مورد ارزیابی قرار بگیرد .

به خصوص نماتد پوسیدگی ریشه خاکی که دارای نماتد پوسیدگی ریشه باشد باید قبل از احداث باغ ضدعفونی شود .

بسیاری از مناطق مستعد گردو کاری در ایران دارای اقلیم نیمه خشک هستند به همین دلیل برای تامین اب برای باغ باید برنامه ریزی شود .

اگر چه در مناطق خشک کشت گردو کمیت و بعضی مواقع کیفیت میوه تولیدی پایین است .امکان تامین اب کافی از منابع اب های سطحی و یا چاه ها باید دقیقا مورد بررسی قرار گیرد

برای تولید محصول کافی باید منابع اب کافی و با گیفیت مناسب در دسترس باشد .درختان گردو اب ابیاری محتوی مقادیر زیادیHCOو سایر املاح را نمیتوانند تحمل کنند

اقلیم 

دامنه تغییرات دمایی میتواند به شدت تولید گردو را تحت تاثیر قرار دهد به محض اینکه در بهار رشد اغاز میشود بر گهای درختان گردو شاخه ها خوشه ها میوه ها در اثر دمای یخبندان به سادگی از بین میروند .در مناطقی که سرمای دیررس بهاره یا زودرس پاییزه معمول است نباید گردو کاشته شود به خاطز داشته باشید که مناطق پست در باغ میتواند هوای سرد را جمع کند در نتیجه خطر خسارت سرما افزایش مییابد .

اگر در اواخر پایین یعنی بعد از برداشت محصولی که درختان هنوز به طور کامل به خواب نرفتند دما ناگهان به -2 تا-6 درجه سانتی گراد برسد درختان گردو صدمه میبینند .سرمای شدید در طی اواسط زمستان حتی وقتی که درختان به طور کامل درخواب هستند

باعث بروز خسارت در سرشاخه ها میشود و احتمال بروز خسارت بویژه زمانی که خاک خشک باشد بیشتر است .

در صورتی که خزان و تولید برگ درختان گردو به طور طبیعی باشد بیشتر ارقام گردو تقریبا به 800 ساعت دمای گمتر از درجه 7 سانتی گراد

در طی زمستان نیاز دارد .

در نتیجه بیشتر ارقام گردودر مناطقی که زمستان ملایم دارند مانند استان های جنوبی ایران تولید موفقی نخواند داشت

میوه بعضی از ارقام گردو حساسیت ویژه ای به کرما دارند در اواسط تابستان که توسعه مغز گردو صورت میگیرد

دمای بیش از 38 درجه سانتی گراد میتواند مغز را تیره گرده یا حتی چروک کند و به مقدار قابل توجهی از ارزش اقتصادی ان کم

میشود در صورتی که درختان تحت تنش ابی باشند این مشکل تشدید میشود .

انتخاب رقم مناسب برای پرورش گردو در مناطق بسیار سرد و مناطق نسبتا گرم از اهمیت زیادی برخوردار است

مناطق کشتی که در معرض بارش زود هنگام پاییزه باشد ممکن است برای ارقام دیررس نامناسب باشد بارزش زود هنگام

پاییزه میتواند سبب تاخیر برداشت شده و به گیفیت مغز صدمه بزند

 

نهال گردو چندلر 

قیمت نهال گردو چندلر 

خرید نهال گردو چندلر 

فروش نهال گردو چندلر 

قیمت درخت گردو چندلر 

نهال گردو 

خرید نهال گردو 

فروش نهال گردو 

نهالستان گردو 

فروش نهال گردو پیوندی 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال