%20

نهال گردو مقاوم به سرما: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

89,000 تومان

  • خواستگاه : کانادایی
  • شروع باردهی : سال اول کاشت
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 6*6
  • میزان باردهی در هکتار : 6 تن
  • ارتفاع از سطح دریا :۴۰۰ الی ۱۲۰۰ متر
  • پایه نهال : بذری و پیوندی
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : ۷ الی ۱۰ روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : ۴ تا ۵ متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

نهال گردو مقاوم به سرما، در سفری از آمریکا تا ایران راه طولانی را پیموده است. کشور ما  همواره به دلیل تنوع جغرافیایی، طیف وسیعی از آب‌ و هوای بسیار سرد و مرطوب تا خشک را تجربه می‌کند، به همین دلیل انواع بسیار متفاوتی از درختان میوه را می‌توان در این سرزمین به بار نشاند.

یکی از بهترین درختان سازگار با آب‌ و هوای ایران، درخت گردو می‌باشد، جالب است بدانید که این درخت از کشور آمریکا به سایر نقاط جهان صادر شده‌ است، اما نهال گردو مقاوم به سرما چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، در  این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ کاملی به این پرسش بدهیم.

نهال گردو مقاوم به سرما از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر می‌باشد، این نهال پربازده محصول خوب و مرغوبی دارد و اصالت آن به کشور آمریکا برمیگردد؛ در مقابل برخی از آفات مقاومت خوبی دارد و با رعایت نکات و موارد اصولی نگهداری از آن که توسط مجموعه نهالستان برترنهال گفته خواهد شد، میتوان بهره وری از آن را افزایش داد.

 

خصوصیات نهال گردو مقاوم به سرما

نهال گردو مناطق سردسیری دیر گل میباشد و معمولا در اواخر فرودین ماه یا اوایل اردیبهشت ماه گل میدهد، این ویژگی نهال گردو سردسیری به معنای این است که دیر گل بودنشان سبب شده تا مقاوم به سرما باشند؛ به ویژه در برابر سرمای فصل زیبای بهار (که باعث سرما زدگی درختان و ریزش گل‌ها میشود)، این نهال‌ها مقاومت بالایی دارند و قوی عمل می‌کنند.

در این رقم از نهال‌های گردو باردهی در شاخه‌های جانبی دیده می‌شود، ریشه‌های این نهال که بهترین رقم نهال گردو برای مناطق سردسیر است بسیار گسترده است و باید زمین کاشت نهال عمیق باشد و نیز خاک مناسب کاشت نهال، بهتر است که خاک لومی باشد؛ همچنین در صورت راکد بودن رطوبت در خاک، ریشه‌های نهال پوسیده می‌شوند.

نهال گردو مقاوم به سرما: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

مشخصات نهال گردو مقاوم به سرما

این نوع از انواع نهال گردو در زمان درآمدن برگ‌های نهال و همچنین به بار نشستن نهال دقیقا همانند والد خود عمل میکند. نهال گردو سردسیری که از ارقام گردو مقاوم به سرما میباشد، برای رشد و باردهی نیازمند آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای تا معتدل خشک و مرطوب می‌باشد.

همچنین دیده می‌شود این نهال در منطقه‌های استپی مثل؛ همدان، شمال خراسان، آذربایجان، اصفهان، تویسرکان، خوانسار، کردستان نیز به خوبی سازگار شده و رشد میکند.

از ارقام نهال‌های دیگر که در این شهر‌ها کاشت می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۷نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹نهال گردو چندلرنهال گردو فرنورنهال گردو پدرو نهال گردو هارتلینهال گردو لارانهال گردو تویسرکان – نهال گردو پاکوتاه – نهال گردو خوشه‌ای تخم‌مرغینهال گردو مناطق سردسیری

همان طور که از اسمش پیداست باید در مناطقی کاشته شود که زمستان‌های سردی دارد. در کنار نیاز و سازگاری به سرما در این نهال، گفته می‌شود که این رقم نهال به دمای زیر ۲۱ درجه حساس می‌باشد؛ البته این موضوع عجیب نیست و واضح است که مقاومت این نهال به سرما هم حدی دارد.

فاصله کاشت

فاصله کاشت مناسب برای نهال گردو مقاوم به سرما که بهترین رقم نهال گردو برای مناطق سردسیر است، ۶ در ۶ است؛ به این ترتیب در هر هکتار از باغ گردو سردسیری، ۲۸۰ از این نهال گردو کاشته میشود. این فاصله برای جلوگیری از برخورد شاخه و برگ‌های دو درخت باهم است و همچنین از برخورد و تداخل ریشه‌ها در زیر خاک جلوگیری میکند.

کشور سازنده

این نوع نهال در اصل مربوط به کشور آمریکا میباشد که بعدها در اثر خرید نهال گردو سردسیری توسط دیگر کشورهای جهان، این نهال با استقبال خوبی مواجه شد و اکنون در جاهای مختلفی از آن استفاده میکنند.

درصد چربی

درصد چربی مغز میوه درخت گردو مقاوم به سرما طبق بررسی‌ها ۷۳ درصد بدست آمده است، البته نگران نباشید، این چربی با چربی‌های مورد مصرف روزانه ما خیلی فرق دارد و مصرف متعادل آن خاصیت بالایی دارد.

شکل گردو

در خصوص شکل میوه نهال گردو سردسیری باید بگوییم که ظاهر آن تقریبا درشت و گرد است، همچنین خوب است بدانید که پوست این گردو نیز کاغذی می‌باشد.

ضخامت پوست چوبی

ضخامت پوست چوبی نهال گردو مقاوم به سرما، نسبتا نازک هست، ولی پوست نسبتا سختی هم دارد و این باعث می‌شود در برابر پرندگان در امان باشد.

 

حداکثر ارتفاع درخت گردو مقاوم به سرما

به طور متوسط ارتفاع این نهال که  بهترین رقم نهال گردو برای مناطق سردسیر میباشد حدود ۴ تا ۵ متر می‌باشد.

تحمل خشکی

هر نهال گردو مقاوم به سرما نیاز دارد که هر ۲۰ روز به اندازه‌ی ۲۰ لیتر آبیاری شود و در غیر این صورت خشک می‌شود. مراقبت از نهال گردو مقاوه به سرما بسیار حائز اهمیت است، چرا که درصد مراقبت با درصد باردهی و رشد نهال رابطه مستقیم دارد. خوب است بدانید با خرید این نهال از نهالستان برترنهال، بصورت رایگان آموزش نگهداری از آن را هم دریافت خواهید کرد.

نهال گردو مقاوم به سرما: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

نیاز سرمایی

نهال گردو مقاوم به سرما نیاز دارد که ۶۰۰ الی ۸۰۰ ساعت در دمای ۵ الی ۱۰ درجه بماند تا جوانه‌های آن از خواب زمستانه بیدار شوند؛ این مطلبی است که در انتخاب موقعیت جغرافیایی برای کاشت این نهال بسیار مهم است.

سهولت جدا شدن مغز از پوست چوبی

مغز میوه نهال گردو مناطق سردسیری مانند نهال گردو پا کوتاه به راحتی و بدون دردسر از پوست چوبی‌اش جدا میشود.

عمر اقتصادی

عمر اقتصادی درخت گردو مقاوم به سرما طی تحقیقات حدودا بیش از ۱۰۰ سال است که بدون شک به سبک مراقبت از آن هم بستگی دارد.

رنگ مغز گردو

رنگ مغز میوه این نوع نهال بسیار سفید میباشد به طوری که حتی در فصل تابستان و با گرمای زیاد این فصل هم رنگ مغز گردو تغییر نمیکند.

وزن گردو

وزن هر عدد میوه درخت گردو مقاوم به سرما همراه با پوست چوبی میوه ۱۳ گرم می‌باشد، ولی اگر پوست چوبی میوه از مغز آن جدا شود وزن مغز به تنهایی ۶.۵ گرم خواهد بود، این موضوع یعنی نسبت مغز به هسته این گردو تقریبا ۵۰ درصد است.

ارتفاع از سطح دریا‌

ارتفاع مناسب برای کاشت این نهال  ۴۰۰ الی ۱۲۰۰ متر میباشد. این ارتفاع با نهال گردو خوشه‌ای ترکیه هم همخوانی دارد، چراکه ارتفاع لازم برای کاشت این نهال هم ۱۲۰۰ متر فاصله از سطح دریا می‌باشد.

مقاومت در برابر آفت

گفته میشود مقاومت نهال گردو منطقه سرد سیری یا همان نهال گردو مقاوم به سرما نسبت به بیماری کرم سیب و بیماری بلایت، نسبتا بالا میباشد. البته در هر صورت مراقبت از این نهال، بی تردید اهمیت بالایی دارد.

حداکثر عملکرد میوه در هکتار

اگر نهال‌های موجود در هر هکتار به طور تقریبی ۸ ساله باشند از هر هکتار حدود ۶ تن گردو برداشت می‌شود.

شروع به محصول دهی

نهال گردو مقاوم به سرما معمولا از سال اول شروع به باردهی می‌کند، برداشت محصولات نهال گردو مناطق سردسیری هم در شهریور ماه انجام میشود.

قدرت رشد درخت

قدرت رشد این رقم از نهال گردو که بهترین رقم نهال گردو برای مناطق سردسیر است نسبتا متوسط می‌باشد و این نهال به صورت نیمه راست رشد میکند.

رقم گرده افشان

رقم گرده افشان فرانکت و رونک و برخی دیگر از درختان، ارقام مناسبی برای گرده افشانی نهال گردو مقاوم به سرما میباشند. برای گرده افشانی نیاز است که برای هر ۱۰ عدد از این نهال، یک گرده افشان در نظر گرفته شود.

میزان آبیاری

این نهال نیاز دارد که در هر هکتار از آن ۵۰۰۰ الی ۷۰۰۰ متر مکعب آبیاری صورت بگیرد؛ این آبیاری باید هر ۷ الی ۱۰ روز یکبار در سایه انداز درختان صورت بگیرد. همچنین خوب است بدانید که این نوع نهال گردو در کنار این آبیاری منظم، نیاز به ۷۶۰ میلی متر بارندگی دارد.

بهترین نهال گردو مقاوم به سرما چیست؟

نهال گردو، نهالی است که انواع و اقسام مختلفی دارد و با توجه به شرایط جغرافیایی هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از بهترین و پربازده ترین نهال‌های گردو، نهال گردو مقاوم به سرما می‌باشد، میزان باردهی نهال گردو مقاوم به سرما بالاتر از انواع دیگر نهال گردو است، همین مسئله این نهال را به یکی از محبوب‌ترین نهال‌های سردسیری تبدیل کرده‌ است.

ظرفیت باردهی بالا

ظرفیت باردهی  نهال  گردو مقاوم به سرما عددی جالب برای کشاورزان و باغداران  است، بازدهی در این نهال حدوداً ده‌ درصد بیشتر از دیگر انواعِ نهال‌های گردوی سردسیری است، در نظر بگیرید این بازدهی در مقیاس بزرگتر، برای مثال در ابعاد یک باغ چند هکتاری، به چه رقم شگفت انگیزی می‌رسد؟!

نهال گردو مقاوم به سرما: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

نهال گردو مقاوم به سرما در صنعت مصنوعات چوبی

چوب درخت این‌ گونه از زیبایی، کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردار است، به همین دلیل در صنعت مبلمان و چوب نیز استفاده بسیار وسیعی دارد.

 

قیمت نهال گردو مقاوم به سرما

برای خرید این نهال گردو باید به سطح مرغوبیت آن توجه کنید؛ نهال مرغوب همیشه احتمال به حاصل نشستن بیشتری را دارد و با مراقبت میتوان آن را به درختی پربار تبدیل کرد. نهالستان برترنهال به مدیریت مهندس سعید قاسمی با قیمت نهال گردو مقاوم به سرما با قیمت مناسب  و با آموزش رایگان نگهداری از آن، در پی جلب رضایت و اعتماد مشتریان است و قصد دارد تا صنعت کاشت نهال را در ایران، هر روز حرفه‌ای‌تر و گسترده‌تر کند.

نهال گردو مقاوم به سرما را در چه مناطقی می‌توان کاشت؟

نهال گردو مقاوم به سرما در استان‌های سردسیری همچون مناطق شمال خراسان، استان آذربایجان، همدان، کردستان و حتی اصفهان کاشت می‌شود . همچنین به صورت کلی نهال مقاوم به سرما، در مناطقی که باغات آن  در طول سال دمای بسیار پایینی را تجربه می‌کنند ، نیز بخوبی به بار می‌نشیند.

مناطق کوهستانی و سردسیر که زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های معتدلی دارند، بستر بسیار مناسبی برای نهال گردو مقاوم به سرما دارند. این موضوع بسیار مهمی  در کاشت درخت گردو است. چرا که در زمستان نهال‌ مقاوم به سرما می‌تواند به‌خوبی زمستان را پشت سر بگذارند. بدون آنکه دچار آسیب و سرمازدگی شوند.

یک نهال دیرگل!

آنوقت که جیک جیک مستونت بود، یاد زمستونت نبود. کاشت نهال گردو مقاوم به سرما مصداق خوبی برای سرمشق قرار دادن این ضرب المثل است، چرا که استفاده از این نهال نشان می‌دهد باغبان برای فردای خود فکری کرده است . در فصل بهار به‌ علت باران‌های رگباری و ویژگی‌های مختص آب و هوای بهاری  اتفاقاتی همچون سرما زدگی یا ریزش گل‌ها بدیهی است.

نهال گردو مقاوم به سرما، به دلیل دیر گل بودن می‌تواند این تغییرات ناگهانی را با سلامت و سربلندی پشت سر بگذارد. این نهال در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت‌ماه گل می‌دهد . این بهترین زمان گل دهی است چرا که فصل بهار به یک آب‌ و هوای معتدل و دمای مناسبی نسبت به اوایل فروردین رسیده است.

در تابستان نیز، نهال مقاوم به سرما به‌ علت خنکی نسبی هوا می‌تواند میوه‌های بسیار درشت و پر مغزی را به ثمر بنشاند. با این تفاسیر می‌توان به‌ جرأت گفت که بهترین نهال گردو برای مناطق کوهستانی، نهال گردو مقاوم به سرما است.

این نهال نه تنها نسبت‌ به تغییرات آب‌ و هوایی بسیار مقاوم است، بلکه در مقابل بسیاری از آقای مقاومت خوبی دارد.

طیف دمای راحتی، نهال گردو مقاوم به سرما چیست ؟

در همه‌ی موارد حداقل و حداکثری وجود دارد .

نهال گردوی مقاوم به سرما همان طور که از اسمش پیداست، انتظار می‌رود که از پس زمستان‌های سرد به‌خوبی برآید. این درخت به دلیل سازگاری با سرما، گاهی تا زیر دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد هم  به خوبی دوام می‌آورد، اما به دماهای پایین تر از این حساس است، یعنی هرچند که نهال مقاوم به سرما در مناطق سردسیری می‌تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد، اما در دمای پایین تر از منفی ۲۱ درجه سانتی‌گراد بازده‌ی خوبی نخواهد داشت، چرا که مقاومت این درخت حدی دارد . و بیشتر از آن حد ، تحمل سرما را نهال  را از پا در می‌آورد.

پس توجه داشته باشید که در مناطقی که سرمای آن به پایین‌تر از این درجه می‌رسد انتخاب نهال گردو، حتی نوع نهال گردو مقاوم به سرما انتخاب مناسبی نخواهد بود،س همچنین در مناطقی که آب‌ وهوای بسیار خشک دارد نیز نتیجه قابل قبولی نخواهید گرفت، درخت گردو در آب‌ و هوای معتدل مدیترانه‌ای بسیار قد می‌کشد، این نهال آب‌ و هوای مرطوب را دوست دارد، مناطقی که این آب‌ و هوا را دارد، جای بسیار مناسبی برای کشت این نهال می‌باشد. بنابراین همیشه به باغبانان در   مناطق معتدل  توصیه می‌شود.

برای کاشت نهال‌ گردو مقاوم به سرما، به چه نکاتی باید توجه کنید؟

در زمینه‌ی خرید و فروش نهال گردو سردسیری اطلاعات کاملی کسب کنید .

اولین قدم و مهم ترین اقدام شما برای خرید نهال گردو مقاوم به سرما ، پیدا کردن فروشنده‌ای صادق و قابل اعتماد است، چرا که اگر نهال‌های شما مرغوب نباشند، دیگر هیچ یک از مراحل بعد چندان نتیجه‌ای را عاید شما نخواهد کرد .

به فضای رشد درخت توجه داشته باشید

هر نهال گردو مقاوم به سرما، باید فاصله‌ای مناسب نسبت به دیگر درخت‌ها داشته باشد. به دلیل این‌ که درخت گردو قد می‌کشد و ریشه‌های آن نیز در بستر خاک هم بصورت طولی و هم بصورت عرضی پیشروی می‌کنند. در آینده ممکن است با ریشه‌های دیگر درختان تداخل پیدا کند. در نهایت همین علتی است که درختان شما در آینده چندان مثمر ثمر نباشد . برای مثال به‌ صورت میانگین هر درخت گردو حدود چهار تا پنج متر قد می‌کشد، نهال گردو مقاوم به سرما قدرت رشد متوسطی دارد و به‌صورت نیمه راست رشد می‌کند.

به‌همین دلیل در هر هکتار از باغ گردو پیشنهاد می‌شود ۲۸۰ نهال گردو کاشته شود، به‌ عبارت‌ دیگر، فاصله‌ی کاشت مناسب برای نهال گردو مقاوم به سرما ۶ در ۶ است.

گرده افشانی را اصولی و کامل انجام دهید

برای گرده‌افشانی هر ده عدد نهال گردو مقاوم به سرما، یک گرده‌افشان باید در نظر گرفته شود . میان باز شدن گل‌های نر و ماده ، فاصله‌ای زمانی وجود دارد . به همین دلیل است که رقمی در میان نهال‌ها کاشته می‌شود. برای این کار درختان فرانکت، روند و وینا پیشنهاد می‌شوند .

زنگ خطر کم آبی را جدی بگیرید

نهال مقاوم به سرما مقاومت بسیار زیادی را در مقابل سرما و کم‌آبی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل این تصور اشتباه به وجود می‌آید که این نهال می‌تواند بی آبی بسیار زیادی را نیز تحمل کند. اما توجه کنید که هر قیمت نهال گردو مقاوم به سرما بصورت میانگین در هر روز نیاز به یک لیتر آب دارد. به این مفهوم که هر ۲۰ روز باید به اندازه‌ی ۲۰ لیتر آبیاری شود.

نهال گردو مقاوم به سرما: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

به میزان بارش سالیانه در منطقه توجه ویژه داشته باشید

علاوه بر آبیاری‌های منظم هفتگی، نهال گردو مقاوم به سرما نیاز به  ۷۶۰ میلی‌متر بارندگی در سال دارد.

عوامل محیطی را از هر نظر بررسی کنید.

مراقبت از نهال گردو مقاوم به سرما اهمیت بسیار زیادی دارد . چرا که هرچه مقاومت بیشتری به عمل بیاید، نتیجه بهتری به دست خواهد آمد. و میوه بهتری از نهال دریافت خواهد شد. مناطقی که بهار و تابستان گرمی دارند، جای مناسبی برای کشت نهال مقاوم به سرما نیست. چرا که این نهال نیاز دارد تا ۶۰۰ الی ۸۰۰ ساعت در طول یک سال، دمایی بین ۵ الی ۱۰ درجه سانتی‌گراد را سپری کند.

ارتفاع از سطح دریا را نادیده نگیرید

اگر چه گفته می‌شود برای منطقه جغرافیایی که می‌خواهید در آن نهال گردو مقاوم به سرما را کشت کنید محدودیتی وجود ندارد . اما برای به دست آوردن بهترین نتیجه توصیه می‌شود در جایی کشت به عمل آید که ۴۰۰ الی ۱۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته باشد.

سم پاشی یک اصل مهم است

نهال گردو مقاوم به سرما می‌تواند از پس بیماری‌هایی همچون: کرم سیب و بلایت به‌خوبی براید . اما مقاومت بالای این نهال به معنای بی نیازی کلی آن از سمپاشی نیست. علاوه بر این باغبان با یک  روش نگهداری اصولی میتواند زودتر  به نتیجه  دلخواه خود برسد.

هر گردی گردو نیست !

میوه‌ی نهال گردو مقاوم به سرما ، خصوصیاتی باید داشته باشد که آن را از میوه‌ی دیگر درختان متمایز کند . قبل از خرید نهال گردو مقاوم به سرما نسبت به صحت این موارد اطمینان حاصل کنید:

ظاهر آن درشت و گرد است. شعاعی در حدود ۳۲ میلیمتر دارد

پوست این گردو کاغذی می‌باشد . با کمترین فشار باز می‌شود و به راحتی پوسته چوبی از مغز گردو قابل جدا شدن است. بدیهی است که این پوسته‌ی نازک چوبی در وزن گردو تاثیر بسزایی دارد. به عبارتی هر چه پوست گردو نازک‌ تر باشد، خرید این نوع گردو برای خریدار به‌ صرفه تر است.

رنگ مغز گردو بسیار سفید است و این نشان از کیفیت پرآبی و خوش‌مزگی میوه این درخت دارد.

چربی بالا ، طعمی شیرین و خوشمزه دارد .

سرمایه گذاری مطمئن

اگر در قدم اول فروشنده‌ای مطمئن را در زمینه‌ی فروش نهال گردو سردسیری یافته اید، نصف راه را آمده اید. در ادامه ، خبر خوب این‌ که میوه نهال مقاوم به سرما یک نتیجه‌ی ایده‌آل است. به همین دلیل نهال گردو مقاوم به سرما انتخاب بسیار بهینه برای سرمایه‌گذاری است.

برای مثال اگر فرض بگیریم که نهال‌های باغ شما ۸ ساله باشند، از هر هکتار، ۴ تن گردو قابل برداشت می‌باشد، که این عدد گاهی به نسبت،  تا ۶ تن گردو نیز می‌رسد، برداشت گردو معمولاً در فصل تابستان و مخصوصا در شهریور ماه صورت می‌گیرد. مطمئن باشید نهال گردو مقاوم به سرما ، به درختی پر برکت تبدیل خواهد شد.

این درخت از سال اول باردهی دارد،  جالب است که بدانید وزن هر عدد گردو سیزده گرم می‌باشد که اگر پوست چوبی آن را بگیریم به وزنی حدود شش گرم خواهیم رسید و این به این معناست که حدود پنجاه درصد ثمر این درخت را مغز تشکیل می‌دهد.‌

شما هیچوقت از خرید نهال گردو مقاوم به سرما پشیمان نخواهید شد، یک گنج مطمئن که به زودی پول شما را چند برابر خواهد کرد.

شما خواننده‌ی عزیز، که تا اینجا همراه ما بوده اید، قطعاً کسی هستید که می‌خواهید سرمایه، وقت و انرژی خود را صرف یک باغ گردو کنید. و خرید یا فروش نهال گردو سردسیری را در برنامه‌ی خود دارید. اگر خریدار هستید، در قدم اول باید جای درستی سرمایه‌گذاری کنید.

و آن به این معنی است که نهال گردویی که می‌خرید از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار باشد. تشخیص اصالت یک نهال گردو مقاوم به سرما  کار هرکسی نیست . این اتفاق خوشایندی نیست که شما بعد از چندین سال زحمت و هزینه به نتیجه دلخواهتان نرسید. پس هنگام خرید نهال گردو مقاوم به سرما اهمیت و اصالت عرضه کننده را دست کم نگیرید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال گردو مقاوم به سرما: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
ارتباط با برترنهال