نهال پسته ✔️ خرید + لیست قیمت انواع نهال پسته [پاییز ۱۴۰۲]

خرید نهال پسته

یکی از درختان مورد محبوب کشاورزان نهال پسته است، نهال پسته به صورت ژنتیکی مقاومت بالایی در برابر شوره زار و خشکسالی دارد، ریشه مقاوم این درخت در برابر بافت نامتعادل خاک استقامت زیادی از خود نشان داده و میوه با کیفیتی تولید می‌کند، این درختان ارزشمند میوه های گران قیمتی تولید می‌کنند که در بازار داخلی و بازار خارج از کشور ارزش زیادی دارد، نهالستان‌های داخلی نهال پسته را بر پایه اکبری پیوند می‌دهند، چون میزان استقامت آن بالا بوده و می‌تواند نسبت به سرمای زیاد، خشکسالی، شوره‌زار و حتی ph نامتعادل خاک از خود مقاومت نشان دهد.
باغدارانی که درصد شوری خاک آنها زیاد است و نمی‌توانند باغ میوه احداث کنند، بهتر است به فکر تاسیس باغ پسته باشند، ولی توصیه می‌شود قبل از طی کردن مراحل راه اندازی باغ پسته حتما با مراکز معتبری در ارتباط باشند، کارشناسان این مرکز به صورت رایگان و بدون دریافت هزینه مشاوره لازم در مورد احداث باغ پسته به آنها بدهند، مهمترین مرحله در احداث باغ پسته خرید نهال پسته با کیفیت و مرغوب است، این اصل را فراموش نکنید نهال با کیفیت میوه با کیفیت تولید می‌کند.

انواع نهال پسته

به طور کلی هرچه پسته درشت‌تر باشد فروش آن بالاتر است؛ چرا که طعم و مزه بهتری نیز خواهد داشت و بهترین انتخاب برای استفاده از آن در آجیل محسوب می‌شود.  نهال پسته دامغان،نهال پسته کله قوچی،نهال پسته احمد آقایی،نهال پسته اکبری،نهال پسته هیبریدی، نهال پسته زرند،نهال پسته فندقی،نهال پسته ممتاز،نهال پسته اسراییلی و نهال پسته قزوینی، نهال پسته اوحدی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین نهال‌هالی پسته موجود دربازارند. این نژادها بسته به اقلیم مورد نظر شما در ایران می‌توانند بهترین بهره‌وری را داشته باشند. در ادامه به نژاد‌های برتر نهال پسته را معرفی خواهیم کرد :

نمایش محصولات



سوالات متداول

در پاسخ به این سوال باید گفت چنانچه نهالستانی را برای خرید نهال پسته انتخاب کردید که فقط کار فروش نهال انجام‌ می‌دهد و هیچ گونه راهنمایی برای کاشت نهال و یا پس از کاشت نهال برای نگهداری اصولی از باغ پسته به شما ارائه نمی‌کند باید در تصمیم خود تجدید نظر کنید، نهاستان‌های خوب حتی پس از کاشت نهال مشتریان خود را رها نکرده و راهنمایی های لازم را برای اینکه ایشان به نتیجه‌ی مطلوب برسند به آنها ارائه‌ می‌کند.ی مشاوران با تجربه در این زمینه استفاده نمایید.

در پاسخ به این سوال باید گفت چنانچه نهالستانی را برای خرید نهال انتخاب کردید که فقط کار فروش نهال انجام‌ می‌دهد و هیچ گونه راهنمایی برای کاشت نهال و یا پس از کاشت نهال برای نگهداری اصولی از باغ پسته به شما ارائه نمی‌کند باید در تصمیم خود تجدید نظر کنید، نهاستان‌های خوب حتی پس از کاشت نهال مشتریان خود را رها نکرده و راهنمایی های لازم را برای اینکه ایشان به نتیجه‌ی مطلوب برسند به آنها ارائه‌ می‌کند.

نهال‌های تولید شده در نهالستان به شیوه‌های مختلف و البته با کمی اختلاف در قیمت به دست مشتریان‌ می‌رسد، اولین شیوه‌ی ارسال نهال پسته به صورت گلدانی است که باغداران برای کاشت نهال باید نهال را با ریشه همار با خاک از گلدان خارج کرده و در محل کاشت قرار دهند، برای راهنمایی بیش‌تر در زمینه کاشت نهال پسته گلدانی با برتر نهال تماس حاصل فرمایید. دومین شیوه استفاده از روش نایلون پیچ یا گونی پیچ است که در این روش ریشه نهال با نایلون و یا گونی قابل تجزیه پوشیده شده و باغداران نهال را با همان پوشش اطراف ریشه داخل گودال حفر شده قرار‌ می‌دهند، قطعا کاشت به این شیوه راحت‌تر انجام‌ می‌شود ولی برای نهال‌های پسته این روش احتمال گیرایی را پایین می آورد.

شیوه‌های مختلفی برای سفارش دادن نهال پسته وجود دارد، شما‌ می‌توانید پس از انجام تحقیقات لازم در زمینه‌ی انتخاب نهالستان و پس از انتخاب نهالستان معتبر به صورت حضوری به نهالستان مراجعه کرده و پس از دریافت مشاوره و راهنماییهای لازم خرید خود را انجام دهید. در زمینه‌ی سفارش نهال برخی نهاستان‌ها مانند برتر نهال بستر خرید و فروش اینترنتی نهال را نیز فراهم کرده‌اند با این بستر خرید و فروش اینترنتی مشتریان‌ می‌توانند مراحل انتخاب نهال و دریافت مشاوره را به صورت غیر حضوری و با برقراری تماس مستقیم با مشاوران انجام دهند و یا به صورت اینترنتی مشاوره‌های لازم را دریافت کنند و پس از نهایی شدن انتخاب، خرید خود را به صورت حضوری با مراجعه به نهالستان و یا به صورت غیر حضوری و اینترنتی خرید خود را انجام دهند، نهال‌ها در تاریخ مقرر به دست ایشان خواهد رسید، لازم به ذکر است نهالی که به صورت غیر حضوری خریداری‌ می‌شود باید دارای ضمانتنامه باشد تا مشتری در صورت رضایت نداشتن از هر نهال بتواند آن را مرجوع کند.

سن نهال پسته برای کاشت بسته به بذری یا پیوندی بودن آن متفاوت خواهد بود، در مورد نهال‌های بذری نهال یکساله برای کاشت آمادگی کامل خواهد داشت و اغلب این نهال‌ها بعد از انتقال به زمین پیوند زده شده و بعد از چند سال شروع به باردهی می‌کنند، اما در مورد نهال‌های پیوندی با توجه به اینکه پایه‌ها در سن دو سالگی پیوند زده‌ می‌شوند بهتر است یکسال هم از سن پیوند زدن [بهترین سن کاشت نهال ] گذشته باشد تا از موفقیت آمیز بودن پیوند اطمینان حاصل شده باشد و پس از یکسال از پیوند زدن به زمین اصلی منتقل شود، بنابراین در مورد نهال‌های پیوندی سن انتقال نهال به زمین اصلی دو یا سه سال‌ می‌باشد و این نهال‌ها معمولا پس از یکسال از زمان انتقال به زمین اصلی باردهی خود را آغاز‌ می‌کنند.[بیشتر بخوانید : بهترین سن کاشت نهال پسته]

همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد سفارش نهال پسته به دو صورت حضوری و غیر حضوری انجام‌ می‌شود اما از آنجایی که باغداران با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک منطقه‌ی خود قبل از خرید نهال باید مورد مشاوره و راهنمایی قرار بگیرند تا بهترین نهال پسته را برای باغ خود انتخاب کنند بنابرین بهتر است قبل از خرید نهال با ارائه‌ی مستندات لازم در مورد منطقه‌ی خود به صورت اینترنتی مشاوره دریافت کرده و انتخاب خود را انجام دهند، پس از دریافت راهنمایی و انتخاب صحیح خرید را‌ می‌توانند به صورت اینترنتی و یا حضوری، هر طور که تمایل داشته باشند انجام دهند.

پرفروش‌ترین نهال‌های پسته اغلب نهال‌هایی هستند که پر فروش‌ترین میوه را در بازار دارند، ارقامی که محبوبیت و شهرت بیشتری در بازار دارند مانند ارقام نهال پسته اکبری،نهال پسته کله قوچی، نهال پسته احمدآقایی و غیره به ترتیب پر فرش‌ترین نهال‌ها را نیز در بین باغداران دارند، اما باغداران باید توجه داشته باشند که کاشت نهال باید کاملا متناسب با شرایط اقلیمی و خاک منطقه‌ی ایشان بوده و تنها پرفروش‌ترین رقم پسته نباید ملاکی برای انتخاب نهال پسته برای کاشت باشد.

نهال‌های تولید شده در نهالستان به شیوه‌های مختلف و البته با کمی اختلاف در قیمت به دست مشتریان‌ می‌رسد، اولین شیوه‌ی ارسال نهال پسته به صورت گلدانی است که باغداران برای کاشت نهال باید نهال را با ریشه همار با خاک از گلدان خارج کرده و در محل کاشت قرار دهند، برای راهنمایی بیش‌تر در زمینه کاشت نهال پسته گلدانی با برتر نهال تماس حاصل فرمایید. دومین شیوه استفاده از روش نایلون پیچ یا گونی پیچ است که در این روش ریشه نهال با نایلون و یا گونی قابل تجزیه پوشیده شده و باغداران نهال را با همان پوشش اطراف ریشه داخل گودال حفر شده قرار‌ می‌دهند، قطعا کاشت به این شیوه راحت‌تر انجام‌ می‌شود ولی برای نهال‌های پسته این روش احتمال گیرایی را پایین می آورد.

هر آنچه که باید در مورد نهال پسته بدانیم

نهال پسته دارای میوه‌ای بسیار خوشمزه و خوش رنگ است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین آجیل‌های موجود در تاریخ شناخته می‌شود. استفاده از این میوه به ۷ هزار سال ماقبل میلاد بازمی‌گردد و خواستگاه اصلی آن کشورهای ایران، افغانستان، ترکنستان و سوریه هستند. در حال حاضر ۳ کشور ایران، امریکا و چین بزرگترین تولیدکنندگان این میوه محسوب می‌شوند و بیشتری نهال پسته را دارند.

نهال پسته نهالی عاشق هوای گرم و خشک است که مقاومت بالایی در برابر کم آبی از خود نشان می‌دهد.[ کدام درختان مناسب مناطق گرم و خشک هستند] این درخت کوتاه قد است و میوه‌های نسبتا ریزی دارد که به صورت خوشه‌ای و دسته‌ای رشد می‌کنند.

ریشه‌های نهال پسته با گذر زمان و رشد درخت کم کم عمیق می‌شود و به همین دلیل بهترین خاک برای کاشت نهال پسته خاکی است که قابلیت نفوذ خوبی به ریشه و آب داشته باشد تا رشد درخت در کمترین زمان ممکن اتفاق بیفتد و بالاترین میزان باروری درخت پسته را داشته باشید.

نهال پسته را کامل بشناسید : همه چیز درباره پسته

نهال پسته رو بیشتر بشناسید

پسته درختی با ارتفاع متوسط و با منشاء آسیا و خاورمیانه‌ می‌باشد، این درخت در ایران بومی بوده و ارقام کوهی و بومی این درخت امروزه توانسته به عنوان پایه‌ی مقاوم در تولید نهال پسته به کار رود که بتواند مقاومت ارقام مختلف پسته را به انواع آفات، بیماری‌ها و شرایط نا مساعد محیطی افزایش دهد، گونه‌های مختلف پسته مانند نهال پسته اکبری،نهال پسته کله قوچی و نهال پسته احمدآقایی از جمله خوش طعم‌ترین گونه‌های پسته‌ی خوراکی‌ می‌باشند که محبوبیت بالایی در بازار میوه و در بین باغداران دارند.

یکی از اقتصادی‌ترین ارقام میوه در ایران پسته است، پسته که به عنوان یک خشکبار آجیلی در بازار به فروش‌ می‌رسد این روزها قیمت بسیار بالایی داشته و بنابراین تولید ارقام مختلف پسته در ایران در صورتی که باغداری اصولی و مهندسی شده پیش برود بسیار سود بخش خواهد بود، پسته که از آن در منابع مختلف تحت عنوان طلای سبز یاد‌ می‌شود محصول پرفروش و سود آوری بوده و حتی بخش بزرگی از صادرات محصولات کشاورزی در ایران را به خود اختصاص داده است اما لازم است بدانید چنانچه کاشت، داشت باغ پسته و برداشت این میوه اصولی انجام نشود نه تنها سود آور نبوده بلکه بسیار خسارت‌زا و زیان‌ده‌ می‌باشد، اگر قصد احداث باغ پسته دارید شما را به مطالعه‌ی این مقاله دعوت‌ می‌کنیم تا سیر تا پیاز باغداری پسته در مناطق مختلف ایران و نکات کلیدی آن آشنا کنیم.

چرا باید نهال پسته کاشت؟ (خرید نهال پسته)

نهال پسته یکی از موارد سودآور برای باغدارانی است که شرایط محیطی لازم برای پرورش آن را داشته باشند. میوه‌های این درخت بسیار خوشمزه، مقوی و گران قیمت هستند. بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا از آن در غذاهای خود، صنعت شیرینی پزی و به عنوان خشکبار و آجیل استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که میزان استفاده از پسته در آسیا خصوصا خاورمیانه بیشتر از قاره‌های اروپایی و امریکایی است.

جهت خرید نهال پسته باید به این موضوع دقت کنید که هر درخت ماده نیاز به درخت نر نیز دارد تا گرده افشانی در فصل بهار به خوبی انجام شود و میوه‌ها به بار نشینند. لذا این درخت به صورت تکی کاشته نمی‌شود چرا که باروری مطلوبی نخواهد داشت. با توجه به اینکه تشخیص نهال پسته نر از ماده بسیار سخت است پیشنهاد می‌شود که تعداد بیشتری از جنس نر کاشته شود تا عمل گرده افشانی کاملا موفقیت‌آمیز باشد.

یکی از مزیت‌های مهم پسته خشکبار بودن این رقم هست نهال پسته مانند نهال گردو، نهال بادام و نهال و نهال فندق خشکبار بوده و به راحتی می‌توان انبار کرد و در وقت مناسبی به فروش رساند به همین دلیل است که پسته همیشه بازار فروش خوبی دارد و همچنین می‌توان به راحتی اقدام به صادران این رقم کرد.

می‌توانید این نهال را در باغچه خانه خود به صورت جفت نر و ماده بکارید. زمان کاشت نهال پسته در اوایل پاییز است که درخت تازه به خواب زمستانی فرو رفته و تا انتهای زمستان زمان دارد که در خاک ریشه کند و با شرایط جدید مطابقت یابد.

قیمت نهال پسته بر چه اساسی تعیین‌ می‌شود

فاکتورهای مختلفی بر قیمت نهال پسته تاثیر دارند که در زیر برخی از مهم‌ترین فاکتورها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • وارداتی و یا داخلی بودن نهال پسته: برخی ارقام که وارداتی هستند به دلیل هزینه‌های وارد کردن و حمل و نقل بیشتر قیمت بالاتری نسبت به ارقام داخلی خواهند داشت، در مورد ارقام وارداتی توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که باغداران نبایند گول تبلیغات بی پایه و اساس را خورده و صرفا با نام وارداتی بودن، نبایند گمان کنند که این رقم بهترین رقم برای ایشان است، بهترین رقم پسته باید با توجه به جمع‌بندی شرایط انتخاب شود.
  • نوع پایه‌ی درخت: کوتاه یا بلند بودن پایه‌ی پسته بر روی قیمت آن موثر است به‌طوری‌که درختان پایه کوتاه به دلیل انجام عملیات برداشت ساده‌تر و همینطور هرس و سم‌پاشی راحت‌تر، گران قیمت‌تر از ارقام پایه بلند‌ می‌باشد، همینطور استفاده از پایه‌ی ارقام مختلف به دلیل تفاوت قیمت این ارقام در قیمت نهال تاثیرگذار خواهد بود به عنوان مثال نهالی که با پایه‌ی اکبری تولید شده باشد با نهالی که با پایه‌ی نهال پسته احمد آقایی تولید شده باشد قطعا به لحاظ قیمت با یکدیگر تفاوت دارند.
  • گواهی سلامت: نهالی که از مراکز معتبر فروش نهال پسته تهیه‌ می‌شود به دلیل انجام آزمایشات گیاهپزشکی بر روی آن و تایید سلامت نهال قطعا گران‌قیمت‌تر از نهالی است که اینگواهی را دریافت نکرده باشد برخی آزمایشات گیاهپزشکی تنها مشاهده‌ای هستند و هزینه‌ی زیادی ندارند اما برخی دیگر مستلزم صرف زمان، هزینه و مواد خاص‌ می‌باشد که بر روی قیمت نهال تاثیر گذار خواهد بود.
  • رقم پسته: همه‌ی ارقام پسته قیمت یکسانی ندارند همان طور که محصول آنها نیز از نظر بازر پسندی و قیمت در بازار متفاوت خواهند بود، طبیعی است ارقامی که بازارپسندی و شهرت بیشتری در بازار داشته باشند قیمت بالاتری نیز در زمان فروش نهال داشته باشند.
  • مقاومت نهال به بیماری‌ها و آفات: از آنجایی که آفات و بیماری‌های زیادی هستند که درختان پسته را مورد حمله قرار داده و میزان محصول به‌دست آمده را تحت تاثیر قرار‌ می‌دهند بنابراین ارقامی که بتوانند در برابر آفات و بیماری‌ها از خود دفاع کرده و کمتر تحت تاثیر قرار گیرند قیمت بالاتری نسبت به ارقام حساس خواهند داشت، این موضوع حتی بر روی هزینه‌های جاری باغ نیز اثر گذار‌ می‌باشد به‌طوری‌که باغداران با کاشت ارقام مقاوم هزینه‌ی کمتری را باید صرف سمپاشی کنند و بنابراین سود دهی بالاتری دارند.

مشخصات نهال پسته استاندارد و سالم

نهال پسته استاندارد ابتدا باید از نظر ظاهر کاملا سالم و استاندارد باشد، اکثر نهال‌های پسته به صورت پایه تولید می‌شوند، به این صورت که بذر پسته دراخل پاکت مخصوص کاشت شده و بعد از یک یا دو سال آماده انتقال به زمین خواهد بود، بعد از انتقال باید پیوند زده شوند، نهال‌هایی که در پاکت رشد می‌کنند باید دارای ریشه‌های سالم باشند و ریشه ها در هم تنیده نشده باشند، نهال‌های یکساله همچین خصوصیاتی را دارند و در سال دوم بعضا ریشه‌ها به هم می‌پیچند و حتی ریشه‌ها از پاکت بیرون می‌زنند، در ننیجه بهتر است که نهال یکساله را تهیه کنید.

نکات خرید نهال پسته

از آنجایی که درحتان پسته سالیان سال در باغ مانده و باردهی‌ می‌کنند خرید نهال پسته مناسب با شرایط محیطی محل مورد نظر که بتواند بالاترین میزان راندمان خود را داشته باشد بسیار اهمیت دارد، در این راستا باید بدانید که چه فاکتورهای محیطی‌ می‌تواند بر میزان عملکرد و باردهی درختان پسته تاثیر بگذارد و با دانستن این فاکتورها بهترین و مناسب‌ترین رقم پسته را برای باغ خود انتخاب کنید، در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین فاکتورها در زمان خرید نهال پسته‌ می‌پردازیم.

  • ارتفاع از سطح دریا

    ارتفاع از سطح دریا یکی از مهم‌ترین و موثر‌ترین فاکتورهای تعیین کننده‌ی میزان رشد و باردهی درختان پسته است، ارتفاع از سطح دریا با تاثیری که بر شرایط آب و هوایی ومیزان فشار هوا‌ می‌گذارد بر رشد درختان تاثیر گذار است به‌طوری‌که این درختان در ارتفاعات بالاتر از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا نمی‌توانند رشد و باردهی مطلوب داشته باشند (به غیر از برخی از ارقام اصلاح‌شده)، این در حالی است که این درختان در مناطق پست مانند فلات مرکزی ایران به خوبی رشد کرده و باردهی مطلوبی دارند، ارتفاع از سطح دریا بیشترین تاثیر را‌ می‌تواند بر شرایط آب و هوایی منطقه بگذارد به‌طوری‌که در بیشتر موارد مناطق با ارتفاع بالاتر از 1000 متر از سطح دریا آب و هوایی سرد و کوهستانی داشته و برای کاشت درختان گرمسیری مانند پسته مناسب نیستند، البته ارقام مقاوم به سرما نیز در بین ارقام پسته وجود دارند که امکان کاشت این درختان در مناطق سردسیر را نیز تا حدی فراهم کرده‌اند اما در همه مناطق سردسیر و با هر درجه سرمای زمستانه قابل کشت نیستند و باید شرایط اقلیمی آن منطقه به خوبی بررسی شود.

  • نوسانات دمایی

    یکی از خسارت‌بارترین تنش‌های محیطی که‌ می‌تواند به شدت میزان باردهی درختان پسته را تحت تاثیر قرار دهد نوسانات دمایی در بهار و در زمان شکوفایی درختان پسته‌ می‌باشد، به این نوسانات دمایی سرمای دیررس بهاره‌ می‌گویند، سرمای دیررس زمانی اتفاق‌ می‌افتد که درختان ساعات نیاز سرمایی خود را سپری کرده و با گرم شدن هوا آماده‌ی شکوفایی‌ می‌شوند، پس از شکوفه‌دادن به ناگهان هوا سرد شده و باعث سرمازدگی شکوفه‌ها‌ می‌شود، در مناطق با ارتفاع کم از سطح دریا و مناطق کویری ایران این مشکل معمول زیاد پیش‌ می‌آید چرا که در این مناطق معمولا هوا در اواسط اسفند گرم شده و در هفته‌ی اول تا دوم فروردین سرمای یک تا چند روزه پیش‌ می‌آید، این نوسانات دمایی بر روی عملکرد درختان تاثیر زیادی دارد تا جاییکه بسیاری از درختان ممکن است در یک سال کلا باردهی نداشته باشند و هر یک سال بار ندادن درختان پسته به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری از آنها بسیار زیان بار خواهد بود،بسیاری از باغداران به دلیل محدودیت منابع مالی در اثر یک سال سرمازدگی درختان پسته شکست مالی شدیدی خورده و مجبور به واگذار کردن باغ پسته‌ی خود شده‌اند، برخی از باغداران برای جلوگیری از این اتفاق در زمستان ولک پاشی‌ می‌کنند تا نیاز سرمایی درختان پسته دیر‌تر تامین شده و در بهار دیر‌تر شکوفا شوند که راهی مناسب و به صرفه است، اما بهترین راه مبارزه با این مشکل خرید نهال پسته دیرگل‌ می‌باشد.

  • میزان بارش

    از دیگر فاکتورهای موثر بر کاشت ارقام مختلف پسته میزان بارندگی در منطقه و سطح آب‌های زیر زمینی برای تامین نیاز آبی درختان پسته‌ می‌باشد، پسته‌های کوهی مانند بنه و خنجوک که در مناطق کوهپایه‌ای در استان‌های کرمان و نهال استان یزد‌ می‌رویند خود رو بوده و از این رو بارندگی سالانه هر چند کم باشد برای آنها کافی‌ می‌باشد، اما باردهی مطلوب درختان و ارقام تجاری پسته زمانی حاصل‌ می‌شود که درختان پسته را با توجه به سن و عمق ریشه در فواصل زمانی معین و به میزان مورد نیاز آبیاری کنید، برای داشتن برنامه‌ی آبی منظم باید میزان بارش سالانه در منطقه شما به حدی باشد که سطح آب‌های زیرزمینی منطقه پاسخگوی نیاز آبی درختان باشد، بنابراین در زمان خرید نهال پسته به میزان آب مورد نیاز درخت و توانایی خود در تامین آب مورد نیاز آن توجه کنید و چنانچه در منطقه کم آب قصد احداث باغ دارید سعی کنید ارقام متحمل به خشکی را انتخاب کنید، علاوه بر انتخاب ارقام متحمل به خشکی سعی کنید از سیستم‌های آبیاری نوین مانند سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده کنید تا به این شکل میزان هدر رفت آب را کمتر کرده و مدیریت بیشتری روی منابع آبی خود داشته باشید.

  • بافت خاک

    درختان پسته در بستری از خاک لومی که ترکیبی از سن، سیلت و خاک رس باشد بهترین رشد را خواهند داشت، خاک‌های خیلی سنگین که در آن درصد رس خیلی بالا باشد و یا خاک‌های خیلی سبک که در آن درصد شن بالا باشد برای کاشت این درختان مناسب نیستند، در خاک‌های خیلی سنگین علاوه بر کاهش رشد ریشه‌ها و در نتیجه کاهش رشد گیاه احتمال درگیری طوقه و ریشه به بیماری‌های پوسیدیگی طوقه و ریشه افزایش پیدا کرده و در خاک‌های خیلی سبک شانس ابتلا و طغیان جمعیت نماتدهای ریشه گرهی که در درختان پسته بسیار خسارتزا هستند بالا‌ می‌رود، بنابراین چنانچه قصد احداث باغ پسته دارید قبل از هر کار نسبت به آنالیز خاک باغ پسته خود اقدام کرده و بافت آن را تعیین کنید، چنانچه نیاز به اصلاح بافت خاک داشتید با آوردن خاک از محلی مورد اطمینان و بدون آلودگی بافت خاک باغ پسته را تحت نظر مهندسین مشاور اصلاح کنید،عملیات خاک‌ورزی با شیوه و عمق صحیح در اصلاح بافت خاک بسیار موثر است، بنابراین انجام اینکار را باید به دست افراد مجرب بسپارید.اصلاح برخی از خاک‌ها مانند اصلاح خاک‌های سفت کار سختی نیست، ولی اصلاح خاک‌های آهکی نیاز به تخصص دارد و بهتر است که توسط متخصصین در این ضمینه انجام شود.

بهترین نهالستان پسته چه ویژگی‌هایی دارد

در زمان خرید نهال پسته از نهالستان باید دقت داشته باشید که خرید خود را از بهترین نهالستان انجام دهید، سوالی که اینجا مطرح‌ می‌شود این است که نهالستان خوب چه نهالستانی است؟ ویژگیهای بهترین نهالستان پسته از قرار زیر است:

  • نهالستان معتبری که زیر نظر جهاد کشاورزی فعالیت کرده و مجوز فعالیت از ارگان‌های ذیصلاح دریافت کرده باشد.
  • نهالستانی که در زمان آماده شدن نهال برای فروش، آزمایشات لازم گیاهپزشکی برای تایید سلامت نهال پسته و ناقل آفت یا بیماری نبودن را انجام داده و گواهی تایید سلامت نهال دریافت کرده باشد.
  • نهالستانی که دارای کادر مجرب و متخصص بوده و بتواند باغداران را برای خرید مناسب‌ترین نهال برای منطقه‌ی مورد نظرشان به بهترین شیوه راهنمایی کند.
  • نهالستانی که به کشاورزان خدمات پس از فروش از قبیل راهنمایی و مشاوره در رابطه با شیوه‌ی نگهداری از باغ پسته و همینطور برداشت محصول بدهد.
  • نهالستانی که نهال‌های اصیل و شناسنامه دار به مشتریان عرضه کند.
  • نهالستانی که نهال‌های خود را تحت بهترین شرایط بهداشتی باغ و با استفاده از بهترین کودها تولید و تقویت کرده باشد و نهال‌های ضعیف به مشتریان عرضه نکند، توجه داشته باشید تغذیه‌ی مناسب نهال در نهالستان‌ می‌تواند سبب باردهی زودتر درختان پس از انتقال به زمین اصلی شده و احتمال نگرفتن نهال پس از کاشت بسیار پایین بیاید.

بهترین زمان خرید نهال پسته چه زمانی است

با توجه به شرایط آب و هوایی مناطقی که در آن پسته کاشته‌ می‌شود درختان پسته باید قبل از بیدار شدن از خواب زمستانه به زمین اصلی منتقل شوند و فاصله تقریبا بیست روز تا یک ماه زمان تا رسیدن به مرحله‌ی شکوفایی برای استقرار در محل جدید داشته باشند، بنابراین در هر منطقه به طور جداگانه باید تاریخ دقیق کاشت با استفاده از اطلاعات هوا شناسی، تاریخچه هواشناسی منطقه و با استفاده از مشاوره افراد متخصص در این زمینه تعیین شود، البته باغداران برای خرید نهال پسته باید زودتر از تاریخ کاشت اقدام کنند تا نهال‌های مورد نظر برای آنها در نهالستان آماده شود، باغداران‌ می‌توانند بس از دریافت مشاوره در رابطه با نوع و زمان کاشت نهال پسته زمان مناسب برای خرید وواریز وجه را نیز تعیین کنند.

پربارترین نژاد پسته کدام است

اگر عوامل موثر بر باردهی که می تواند منجر به کاهش باردهی شود را نادیده بگیریم و زمینه ژنتیکی درختان پسته را مبنای پربارده بودن آن در نظر بگیریم ارقام پربار از قرار زیر است:

نهال پسته اکبری ۸ تن در هکتار
نهال پسته فندقی ۷ تن در هکتار
نهال پسته بادامی ۷ تن در هکتار
نهال پسته کله قوچی ۷ تن در هکتار
نهال پسته احمد اقایی ۸ تن در هکتار
نهال پسته پایه ممتاز ۷ تن در هکتار

علت قیمت‌های متفاوت نهال پسته در بین نهاستان‌ها چیست

در زمان خرید نهال پسته معمولا باغداران به نهاستان‌های مختلف سر زده و تنها اطلاعاتی که در پی آن هستند رقم پسته و قیمت آن است، این باغداران بدون در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر موثر بر قیمت نهال پسته به این موضوع فکر‌ می‌کنند که چرا یک رقم پسته قیمت متفاوتی در نهاستان‌های مختلف دارد در این قسمت شما را با فاکتورهای تعیین کننده‌ی قیمت یک رقم نهال در نهاستان‌های مختلف‌ می‌پردازیم.

  • دریافت گواهی سلامت: به منظور دریافت گواهی سلامت مبنی بر عاری بودن نهال از هر گونه آفت و بیماری خسارتزا نهاستان‌ها باید مبلغی را برای انجام آزمایشات گیاهپزشکی هزینه کنند، با توجه به اهمیت سالم بودن نهالی که‌ می‌خرید چنانچه این کار را نهالستان انجام نداده باشد و شما نهال را ارزان‌تر بخرید خود شما باید هزینه‌ی این آزمایشات را بپردازید و در این صورت حتی هزینه‌ی بیشتری را نیز متحمل شده و حتی ممکن است ندانید به کدام کلینیک یا مرجع باید اطمینان داشته باشید، بنابراین دریافت گواهی سلامت مبلغی به قیمت نهال اضافه‌ می‌کند اما خیلی بیشتر از آن مبلغ ارزشمند است.
  • شناسنامه دار بودن نهال: شناسنامه اصالت نهال را تایید‌ می‌کند، در یافت این شناسنامه نیز مستلزم پرداخت هزینه است، نهالی که شناسنامه نداشته باشد اصالت آن تایید نشده و قطعا ارزان‌تر خواهد بود.
  • پایه‌ای که استفاده‌ می‌شود: نوع پایه‌ای که برای نهال مورد استفاده قرار گرفته پایه کوتاه یا بلند بودن مقاوم بودن یا نبودن همگی برروی قیمت تاثیر گذار‌ می‌باشد.

در نهایت لازم است بدانید که قیمت بالا نمایانگر کیفیت نبوده و شما باید مستندات حاکی از کیفیت نهال مانند شناسنامه، گواهی و مجوزهای فعالیت نهالستان را مشاهده کنید و در نهایت به قیمت ارائه شده توسط همچین نهالستانی را اطمینان کنید، نکته حائز اهمیت این است که تولید کنندگان نهال پسته، قیمت نهال را پایین‌تر از خرده فروش‌ها ارائه می‌دهند.

برای دریافت آخرین قیمت نهال پسته به بخش کاتالوگ قیمت نهال پسته مراجعه کنید

کاشت، داشت و برداشت نهال پسته

تمامی باغات میوه از هر رقمی که باشند باید از یکسری اصول اولیه و بسیار مهم در سه مرحله‌ی کاشت، داشت و برداشت پیروی کنند، چنانچه این سه مرحله به صورت اصولی و کاملا علمی زیر نظر مهندسین مشاور انجام شود نه تنها باغ حداکثر راندمان و سود دهی را خواهد داشت بلکه با پیشگیری از پدید آمدن مشکلاتی نظیر آفات و بیماری‌ها سبب جلوگیری از هزینه‌های کنترل این مشکلات نظیر درگیر شدن با انواع آفات و بیماری‌ها‌ می‌شود.

اصول کاشت نهال پسته

اولین مرحله در احداث باغ پسته کاشت نهال پسته‌ می‌باشد، کاشت نهال پسته تنها منحصر به خرید نهال پسته و انتقال آن به زمین مورد نظر نیست بلکه کاشت اصولی و علمی شامل انجام یکسری مراحل قبل از کاشت تا زمان کاشت‌ می‌باشد، نظیر آماده سازی زمین، حفر گودال و غیره که در ادامه به تفصیل در رابطه با جزئیات مراحل کاشت صحبت خواهیم کرد.در مورد کاشت نهال باید به یک نکته حائز اهمیت اشاره کنیم اون این است که قبل از کاشت نهال پسته بهتر است که ریشه نهال‌ها ضدعفونی شده و سپس اقدام به کاشت نمود، مطاله کنید [ضدعفونی کردن نهال پسته، پرالیناژ کردن].

اولین و مهم‌ترین مرحله قبل از کاشت نهال پس از انتخاب زمین مورد نظر آنالیز خاک آن زمین‌ می‌باشد، همانطور که در بحث بافت خاک نیز بیان شد دانستید که مناسب بودن بافت خاک بسیار اهمیت دارد اما به طور چشمی به سختی‌ می‌توان بافت خاک را تشخیص داد، علاوه بر آن شما هیچگونه اطلاعاتی در رابطه با بیماری‌ها و همینطور کمبودهای تغذیه‌ای خاک ندارید، بنابراین توصیه‌ می‌شود دو نمونه از خاک را یکی به آزمایشگاه تجزیه‌ی خاک برای تحلیل عناصر موجود در آن و تعیین میزان شوری، اسیدیته و بافت خاک ارسال کرده و یک نمونه نیز به طور تصادفی از خاک گرفته و به آزمایشگاه گیاهپزشکی برای تایید سالم بودن خاک از نظر بیماری‌های خاکزادی مانند پوسیدگی‌های طوقه و ریشه، نماتد و پژمردگی آوندی بفرستید.

مطلاعه بیشتر : عوامل مهم در حاصلخیزی خاک

برای نمونه برداری نماتد بهتر است در زمین به صورت تصادفی حرکت کرده و یا به صورت زیگزاکی حرکت کرده و نمونه را از عمق حداکثر بیست سانتی متری خاک گرفته و سپس نمونه‌ها را با یکدیگر مخلوط کرده و از مخلوط حاصل یک نمونه یک کیلوگرمی را جدا کرده و به آزمایشگاه بفرستید تا تخمین کلی از جمعیت نماتدهای موجود در خاک به شما بدهند.

نتیجه تجزیه‌ی خاک را به کارشناسان مربوطه نشان داده و اصلاحات لازم را انجام دهید، به عنوان مثال اگر بافت خاک سنگین تشخیص داده شده ماسه یا شن سالم و بدون بیماری به خاک با عملیات خاکورزی اضافه کنید و اگر سبک تشخیص داده شده به آن رس سالم اضافه کنید.

درختان پسته مشکلی با خاک شور ندارند اما شوری از میزان مشخصی نباید عبور کند بنابراین مطمئن شوید که شوری خاک به اندازه باشد، تحلیل نتایج بیماری شناسی خاک را نیز به کارشناسان کلینیک گیاهپزشکی سپرده و پس از حصول اطمینان نسبت به مناسب بودن خاک برای کاشت پسته اقدام به انجام مراحل بعدی کنید.

در زمان حفر چاله برای نهال پسته باید در نظر داشته باشید که عمق چاله باید به گونه‌ای باشد که دو برابر حجم ریشه فضا داشته باشد، از طرفی در صورتی که با توجه به تجزیه‌ی خاک نیاز به استفاده از کود زیر ریشه باشد بهتر است که کود از ریشه فاصله 20 سانتی متری داشته باشد، با توجه به این اطلاعات‌ می‌توانید عمق مناسب چاله را تخمین بزنید.

درختان پسته به تابش مستقیم خورشید احتیاج دارند، اغلب درختانی که انتخاب‌ می‌شوند پایه کوتاه بوده و قطر تاج پوشش این درختان به ده متر‌ می‌رسد، با توجه به این اطلاعات و اینکه نیاز داریم درختان در سن بلوغ در هم فرو نرفته و بر روی هم سایه اندازی نکنند بنابراین با توجه به رقم به طور میانگین فاصله‌ی درختان ۴ تا ۵ متر و فاصله‌ی بین ردیفها ۴ تا ۵ متر در نظر گرفته‌ می‌شود.

مطالعه بیشتر : فاصله کاشت نهال میوه ( نکات مهم و طلایی )

آخرین و مهم‌ترین نکته در زمان کاشت نهال پسته خرید ارقام مقاوم پسته‌ می‌باشد، درختان پسته به طور مداوم تحت تاثیر انواع آفات و بیماری‌های پسته قرار‌ می‌گیرند و با توجه به شرایط آب و هوایی غالب منطقه چنانچه ارقام حساس خریداری شود نه تنها سود آور نیست بلکه زیان ده نیز‌ می‌باشد بنابراین در زمان خرید نهال پسته دقت کنید که حتما ارقام مقاوم را تهیه کنید.

نکات داشت نهال پسته

داشت پسته شامل تمام اقداماتی است که باغدار باید از زمان کاشت نهال پسته تا به ثمر رسیدن آن و حتی در زمان شکوفه دهی و میوه دهی تا زمان قبل از برداشت میوه انجام دهد، نهال پسته معمولا یک ساله خریداری‌ می‌شود و در سن سه تا چهار سالگی پیوند‌ می‌خورد، پس از پیوند زدن در سن 2 تا 3 سالگی اولین میوه‌ها را تولید کرده و میزان تولید میوه هر ساله افزایش‌ می‌یابد تا در سن ۱۵ سالگی به بلوغ باردهی یعنی حداکثر راندمان تولید خواهد رسید، در این فاصله‌ی زمانی رسیدگی اصولی به درختان پسته برای اینکه هر چه زودتر به بلوغ رسیده و در زمان بلوغ بتواند حداکثر راندمان خود را نشان دهد بسیار اهمیت دارد، در ادامه مهم‌ترین مراحل داشت درختان پسته را توضیح‌ می‌دهیم.

باغداران عزیز برای تحقیق در مورد باغداری حرفه‌ای مقاله زیر را مطالعه کنید

مهمترین نکات باغداری حرفه ای

هرس کردن نهال پسته

یکی از مهم‌ترین مراحل داشت درختان پسته انجام هرس‌ می‌باشد، هرس فرم در چهار تا پنج سال ابتدایی زندگی نهال پس از کاشت سبب‌ می‌شود درختان در سن بلوغ بهترین فرم و پوشش را داشته باشند و میزان ابتلای درختان به انواع بیماری‌ها و آفات نیز با انجام این هرس کاهش‌ می‌یابد چرا که سبب تقویت شاخه‌های درخت‌ می‌شود، نوع دیگری از هرس که معمولا در درختان بارده انجام‌ می‌شود هرس باردهی‌ می‌باشد.

هرس باردهی به هدف تولید شاخه‌های بارده و با حذف شاخه‌های مزاحم، پاجوشها و سربرداری انجام‌ می‌شود، انجام هر دو نوع هرس درخت پسته بهتر است به وسیله افراد با تجربه انجام شود تا شاخه‌ها از محل مناسب قطع شوند، زمان انجامهرس نیز در مورد هرس فرم و باردهی متفاوت‌ می‌باشد، هرس فرم اواخر تابستان و هرس باردهی اواخر زمستان در شرایط آرام و بدون بارندگی جوی صورت‌ می‌گیرد

آبیاری نهال پسته

مرحله‌ی دیگر بسیار با اهمیت در داشت درختان پسته چه در زمان باردهی و چه قبل از آن آبیاری درختان پسته‌ می‌باشد،اکثر قریب به اتفاق باغات پسته با سیستم آبیاری غرقابی آبیاری‌ می‌شوند که با توجه به بحران آب به ویژه در مناطق پسته کاری و مناطق گرم و خشک ایران کار بسیار اشتباهی است، توصیه‌ می‌شود کسانی که قصد احداث باغ پسته دارند قبل از کاشت نهال سیستم آبیاری قطره‌ای را در باغ اجرا کرده تا از این طریق علاوه بر مدیریت صحیح آبیاری مشکل انتقال عوامل بیمارگر خسارتزا مانند نماتدها و قارچ‌های عامل بیماری گموز کاهش پیدا کند.

درختان پسته به شرایط کم آبی و گرم و خشک مقاومند و بنابراین در فصل زمستان از زمان ریزش برگ‌ها تا اواخر زمستان نیازی به آبیاری ندارند اما در فصل بهار و تابستان بسته به سن درختان فواصل آبیاری از ده روز تا دو هفته قابل تنظیم شدن است.

سمپاشی نهال پسته

یکی از مراحل هربنه‌بردار ، در داشت نهال پسته، سمپاشی درختان پسته است، باغداران سنتی عادت به کپی کردن برنامه‌ی سم‌پاشی از دست یکدیگر دارند که بسیار اشتباه است، اولا به این دلیل که سمی را استفاده‌ می‌کنند که نیاز ندارند و هزینه‌ی اضافی است و دوما با استفاده‌ی بی رویه از سموم فقط سبب مقاوم شدن آفت و طغیان آن‌ می‌شوند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که باغداران بدانند برخی از آفات رایج که در کشور وجود دارد می‌توان با سمپاشی روتین سالانه این آفات را کنترل کرد، از جلمه این آفات کنه خاکی و شته، سفیدکدر باغات است،‌ برای کنترل و از بین بردن این آفات می‌توان از سم‌های آبامکتین، استامی‌پراید و توپاس استفاده کرد

از طرفی سم‌پاشی بی رویه و استفاده از سموم غیر ایمن جمعیت دشمنان طبیعی را نیز کاهش داده که این نیز دلیلی برای طغیان ناگهانی آفات و بیماری‌ها‌ می‌باشد، بنابراین در تنظیم برنامه‌ی سمپاشی بهتر است با استفاده از مشاوره‌ی افراد متخصص در این زمینه در صورت نیاز به سم‌پاشی از سموم با کیفیت که کمترین خسارت زیست محیطی را داشته باشد استفاده کنید و هزینه‌ی اضافه روی دست خود نگذارید.

بیشتربخوانید: آشنایی با آفت نماتد

کوددهی نهال پسته

کود دهی نهال پسته نیز مثل سمپاشی در بیشتر موار توسط باغداران تقلیدی است، در صورتی که همانطور که در بخش آنالیز خاک توضیح دادیم شما نیاز دارید که با توجه به کمبود عناصر خاک خود اقدام به تجویز کود مناسب کنید، به عنوان مثال ممکن است زراعت قبلی در زمین شما کاشت لوبیا بوده، لوبیا ازت را در خاک تثبیت‌ می‌کند و بنابراین احتمال نیاز درختان به اوره یا انواع دیکر کود ازته بسیار پایین است، بنابراین به هیچ عنوان برنامه‌ی کودی را از یکدیگر تقلید نکنید، پس از کاشت نهال نیز با انجام تجزیه‌ی برگ‌ می‌توانید بفهمید که چه عناصری جذب درخت نشده و یا موجود نبوده و با توجه به این داده‌ها کود مورد نیاز را استفاده کنید.

نکات برداشت نهال پسته

به جرات‌ می‌توان گفت که تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت پسته به تنهایی اهمیت بالایی دارند اما مرحله‌ی برداشت نیز یکی از با اهمیت‌ترین مراحل باغداری پسته است، برای توضیح اهمیت این مساله ذهن شما را معطوف به بارهای پسته‌ای‌ می‌کنیم که پس از صادرات به دلیل بالا بودن میزان آفلاتوکسین در میوه‌ها ریجکت‌ می‌شود و خسارات زیادی را بر روی دست باغداران‌ می‌گذارد، چرایی این امر به توجه نکردن به مرحله‌ی برداشت و انبارداری پسته درست بوده که سبب تکثیر قارچ Aspergillus flavus روی پسته و تولید توکسین در شرایط نامساعد انبار داری‌ می‌شود، توکسین بو و رنگ ندارد اما با استفاده از آزمایش مخصوص به راحتی تشخیص داده‌ می‌شود و بار ریجکت‌ می‌شود.

درختان پسته به طور میانگین از ۵ تا ۶ سالگی شروع به باردهی‌ می‌کنند و در سن ۱۵ سالگی به بلوغ باردهی‌ می‌رسند، این زمان را می‌توان یکی دو سال کمتر کرد به شرطی که اصول حرفه‌ای داشت باغداری را رعایت کنیم، به‌خصوص تقویت خاک باغ پسته از اهمیت زیادی برخوردار است، برای تقویت خاک بهترین راه حل انجام آزمایش خاک بوده، اکثر زمین‌های کشور ایران کاملا غنی از مواد مغذی و مورد نیاز درختان نیست و باید تقویت شد، باغدارن باید هرساله روتین کود دهی سالانه را انجام داد،‌ اکثر نیاز‌های خاک باغات را می‌توان با کود‌های پوسیده دامی و کود‌های کامل رفع کرد، کودهای کامل حاوی پتاس، فسفر و نیتروژن است و همچنین دارای ریز مغذی‌هایی مانند آهن، منگنز، روی، مس، بور و مولیبدن نیز می‌باشد. محصول باغات پسته معمولا در شهریور ماه آماده‌ی برداشت‌ می‌باشد، در این زمان باید فورا اقدام به برداشت کرد، ماندن میوه‌های رسیده روی درخت با پوسیده شدن پوست قرمز میوه و یا برخورد بارندگی با آن احتمال رشد کپک روی میوه را افزایش‌ می‌دعد، محصول پسته بلافاصله باید برای فرآوری به کارخانجات فراوری معتبر که با اصول بهداشتی و مکانیزه فعالیت‌ می‌کنند ارسال شده و محصول پوست گرفته و خشک شده در انبار کاملا خشک و خنک نگهداری شود، تعلل و کم توجهی به هر مرحله سبب افزایش شانس تولید توکسین در پسته‌ می‌شود.

درختان پسته از ۵ سالگی باردهی را شروع‌ می‌کنند اما اگر بخواهیم سن مفید اقتصادی را از زمان بلوغ در نظر بگیریم این درختان معمولا از ۱۵ تا ۴۵ سالگی باردهی اقتصادی دارند.

میزان باردهی هر درخت پسته‌ی رقم ثابت و از پیش تعیین شده‌ای نیست این میزان به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  • رقم گیاه: نژاد و رقم پسته تولید میوه با وزن متفاوت کرده که میزان تناژتولیدی هر درخت تاثیر دارد.
  • رسیدگی به درخت: کو دهی، هرس . آبیاری اصولی در میزان راندمان درختان تاثیر دارد.
  • شرایط آب و هوایی: بر خورد کردن با شرایط و تنش دمایی به ویژه در بهار‌ می‌تواند روی عملکرد تاثیر داشته باشد.
  • آفات و بیماری‌ها: آفات و بیماری‌ها‌ می‌توانند روی عملکرد درختان تاثیر داشته باشند هر چند جزئی

بنابراین با در نظر گرفتن شرایط مساعد و قابل قبول‌ می‌توانید حداکثر عملکرد هر نژاد پسته را از نهالستان جویا شوید، شایان ذکر است که پسته در زمین‌های شورزار باردهی اقتصادی خواهد داشت، به‌طوری‌که در زمین‌های شورزار در حدود ۷ الی ۸ تن باردهی دارد و در زمین‌های معمولی در حدود ۲ الی ۳ تن باردهی داشته، که این میزان بسیار چشم‌گیر می‌باشد.

میزان باردهی درخت پسته به سن درخت نیز بستگی دارد، برخی از ارقام زودتر شروع به باردهی می‌کنند و زودتر به حداکثر باردهی خود می‌رسند، برخی از ارقام قدیمی نیز دیر به باردهی می‌رسند ولی مزیت‌های دیگه‌ای نیز دارند مثلا ارقام قدیمی مقاوم‌تر هستند و بیش‌تر به عنوان پایه استفاده می‌شود. برای مطالعه بیشتر در باره سن باردهی درخت پسته مقاله زیر را مطالعه کنید.

کاشت نهال پسته بر اساس مناطق مختلف کشور

پسته درختی گرمسیری بوده و ارتفاعات بالا از سطح دریا را نمی‌پسندد اما با این وجود مناطق پست کشور نیز به لحاظ شرایط آب و هوایی و خاک با یکدیگر اختلاف دارند، برخی زمستان سرد ندارند، برخی کویری بوده و شب‌های بسیار سرد دارند، تمامی این معیارها در زمان خرید نهال پسته باید در نظر گرفته شده و به صورت اصولی اقدام به انتخاب نهال متناسب با آن شرایط اقلیمی شود، این کار ممکن است برای باغداران به دلیل دانش ناکافی سخت باشد اما باغداران‌ می‌توانند اینکار را به کارشناسان با تجربه در نهالستان سپرده و به آنها اطمینان داشته باشند.

مناطق کویری شرایط خاص خود را دارند، در این مناطق یکی از مشکلات زمین‌ها کمبود خاک است، خاک در این مناطق باید تقویت شود، یکی از مشخصه‌های زمین‌های کویری ترک خوردن زمین در این مناطق است.

  • نهال پسته گرمسیری

    اکثر ارقام پسته متعلق و بومی مناطق گرمسیر بوده و تحمل گرمای تابستان را دارند اما در عوض تحمل سرمای زیاد در زمستان را ندارند، ارقامی مانند، پسته هیبریدی، نهال کله قوچی و دیگر ارقام پسته که به راحتی در پسته برای مناطق گرمسیری قابلیت پرورش دارند.

  • نهال پسته معتدل

    ارقام پسته معتدل را‌ می‌توان در مناطقی با سرمای متوسط در زمستان و تابستانهای معتدل کاشت، این ارقام شامل پسته اکبری و احمد آقایی و بیسیاری از ارقام دیگر در این مناطق قابل کشت هستنند.

  • نهال پسته سردسیری

    به طور معمول پسته متعلق به مناطق گرمسیری و یا نهایتا مناطق معتدل‌ می‌باشد اما برخی ارقام پسته نیز هستند که تحمل سرمای زمستان را داشته و‌ کاشت پسته در مناطق سردسیری انجام می شود مانند رقم پسته اکبری که میزان نیاز سرمایی بالاتری نیز نسبت به ارقام دیگر پسته داشته و پس از گذراندن ۱۲۰۰ ساعت سرمای زیر هفت درجه شکوفا‌ می‌شود در حالی که بسیاری از ارقام پسته با حداکثر ۶۰۰ ساعت سرمای زیر هفت درجه نیاز سرمایی آنها تامین شده و آماده‌ی شکوفایی‌ می‌شوند.

شایع‌ترین بیماری و آفات نهال پسته

بیماری‌های هوازاد، خاکزاد و آفات مختلفی هستند که باردهی درختان پسته را تحت تاثیر قرار‌ می‌دهند، این آفات و بیماری‌ها چنان تاثیری بر درختان‌ می‌توانند داشته باشند که در برخی موارد و شرایط خاص هزینه‌های واکاری و مبارزه‌های سنگین را بر دوش باغداران تحمیل‌ می‌کنن، بد نیست اطلاعاتی در ابطه با مهم‌ترین آنها داشه باشید تا بدانید در زمینه‌ی کنترل آنها چه کارهایی را باید انجام دهید، در ادامه برخی از آفات و بیماری‌های پسته در مناطق پسته کاری کشور و راه‌های ورود آنها به باغ و کنترل آنها را مورد بررسی قرار‌ می‌دهیم.

بیماری‌های بومی و شایع درختان پسته:

این بیماری که با کاشت درختان آلوده و یا انتقال خاک آلوده باغ و یا از طریق عبور آب آبیاری از مناطق آلوده به باغ منتقل‌ می‌شود با ایجاد پوسیدگی در ناحیه‌ی طوقه و قسمت ابتدایی ریشه‌ی درختان سبب ضعف، زردی و کاهش عملکرد درختان پسته‌ می‌شود، خسارت این بیماری در صورت استفاده از سیستم آبیاری غرقابی به شدت افزایش پیدا کرده و به سرعت در باغ منتشر‌ می‌شود و ممکن است طی چند سال تمام باغ در گیر شوند، در صورت دیر مطلع شدن ممکن است مجبور به حذف درختان چند ساله باشید و بدتر از همه آنکه اجازه‌ی واکاری تا دست کم یک الی دو سال را نخواهید داشت، روش‌های کنترل شیمایی، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای یا قرنطینه‌ی آبیاری درختان بیمار قابل کنترل است

این بیماری که در اثر حمله‌ی قارچ خاکزاد ورتیسیلیوم به آوندهای درختان صورت‌ می‌گیرد به دلیل اختلال در آب رسانی و همینطور تغذیه‌ی گیاه سبب خشک شدن بخشی یا همه‌ی درختان بیمار‌ می‌شود، علائم این بیماری در مراحل اولیه به صورت پژمرده شدن بخشی از درخت در روزهای گرم سال و از بین رفتن علائم بلافاصله پس از آبیاری‌ می‌باشد، این بیماری نیز همراه با نهال و یا خاک آلوده و همینطور آب آبیاری به باغ منتقل‌ می‌شود، درختان با درصد آلودگی کمرا‌ می‌توان با استفاده از سموم سیستمیک درمان کرد اما در بسیاری از موارد مجبور به حذف درخت بیمار خواهید شد، بنابراین در خرید نهال پسته سالم و انتقال آن به باغ نهایت دقت را داشته باشید.

بیماری سرخشکیدگی در اثر حمله‌ی قارچ هوازاد پسیلومایسز پدید‌ می‌آید، این بیماری که از طریق باد به درختان سالم منتقل‌ می‌شود در اثر رعایت نکردن بهداشت زراعی و عدم توجه کافی به تغذیه‌ی درختان تشدید‌ می‌شود و در صورت ضعیف و مقاوم نبودن درختان خسارت بسیار زیادی را به بار‌ می‌آورد، جالب است بدانید این بیماری مانند تب‌خال در بدن انسان که منتظر ضعف و تب در بدن است تا خود را نشان دهد‌ می‌باشد و ضعف درختان به لحاظ تغذیه‌ای بیشترین تاثیر را در گسترش و استقرار عامل بیماری دارد وتنها با تقویت درختان و هرس‌ می‌توان آن را کنترل کرد.

یکی از خسارت‌بار‌ترین بیماری‌های درختان پسته بیماری ریشه گرهی‌ می‌باشد، این بیماری در اثر حمله‌ی موجودات خاکزی که ظاهری کرمی شکل داشته و تحت عنوان نماتد انگل گیاهی شناخته‌ می‌شوند رخ‌ می‌دهد، نماتد‌ها با تغذیه از ریشه‌ی گیاه و تکثیر درون ریشه سبب ایجاد اختلال در جذب مواد غذایی از ریشه شده و علائم بیماری در مراحل اولیه ممکن است با علائم کمبود عناصر غذایی اشتباه گرفته شود، در نهایت این بیماری با جریان آب با استفاده از سیستم آبیاری غرقابی منتقل شده و کل باغ را فرا‌ می‌گیرد، این بیماری به طور عمده با نهال آلود، خاک آلوده و همینطور از طریق جریان آب به باغ منتقل‌ می‌شود و خسارت بسیار زیادی ایجاد‌ می‌کند، لازم به ذکر است که خرید نهال پسته آلوده به این بیماری نه تنها شما را از عملکرد مورد نظرتان دور‌ می‌کند بلکه به سختی کنترل شده و هزینه‌ی زیادی را در راستای کنترل بر روی دست باغدار‌ می‌گذارد، بنابراین در این زمینه نیز نسبت به خرید نهال پسته سالم و گواهی شده حساسیت بالایی به خرج دهید.

این بیماری که در اثر حمله‌ی یک قارچ و با کمک ناقل سن پسته به میوه منتقل‌ می‌شود سبب از بین رفتن مغز میوه شده و مغز میوه بافتی ماست مانند، سفید و نرم پیدا‌ می‌کنند، این بیماری نیز برای اولین بار توسط محققین در ایران شناسایی و نامگذاری شد ونام ماسو نامی بود که مردم محلی به دلیل شباهتی که میوه خسارت دیده با ماست داشت بر روی آن گذاشتند، برای کنترل این بیمای تنها راه کنترل علف‌های هرز به ویژه گونه‌های اطراف باغ که محل زمستانگذرانی سنها هستند بوده وراه دیگر کنترل شیمیایی جمعیت سنهای زمستانگذران در علفهای هرز اطراف باغ‌ می‌باشد.

بیماری‌های فیزیولوژیکی شامل کمبود عناصر تغذیه‌ای که هر کدام علائم خاص خود را دارند، گرمای هوا در زمان تلقیح که سبب پوک شدن مغز میوه‌ می‌شود و سرمازدگی بهاره شکوفه‌ها که در اثر تنش دمایی رخ‌ می‌دهد‌ می‌شود، تمامی این عارضه‌ها راه حل پیشگیری و درمان داشته که مشاوران کار بلد‌ می‌توانند شما را در این زمینه به خوبی راهنمایی کند

آفات مهم درختان پسته:

به این آفت در اصطلاح عامیانه شیره‌ی خشک نیز‌ می‌گویند، این حشره با تغذیه از شیره‌ی گیاهی از طریق برگ‌ها سبب ریزش برگ و میوه شده و سالانه خسارت زیادی را به باغات پسته‌ می‌زند، این آفت همراه با نهال آلوده، ابزار آلوده و یا باد به باغ منتقل‌ می‌شود و دانستن شیوه‌ی صحیح مبارزه با این آفت بسیار اهمیت دارد.

به این آفت در اصطلاح عامیانه شیره‌ی ‌تر نیز گفته‌ می‌شود، دلیل نامگذاری شیره‌ی تر بر روی این آفت این است که زیر درختان مبتلا به این آفت شیره‌ می‌ریزد انگار که آب ریخته و خیس‌ می‌شود و همینطور برگ‌هایی که زنجرکها تغذیه‌ می‌کنند خیس و چسبنده‌ می‌شود، این آفات نیز با تغذیه از شیره‌ی نباتی به درختان و عملکرد آنها خسارت‌ می‌زنند، کنترل این آفات با تغذیه درختان پسته با کودهای مناسب به ویژه کودهای حاوی پتاس و سیلیس و در صورت نیاز سموم شیمیایی امکان پذیر‌ می‌باشد.

این آفت که اولین بار در استان کرمان در ایران شناسایی شد و نام کرمانیا بر روی آن گذاشته شد یکی دیگر از آفات خسارتزا در باغات پسته‌ی ایران‌ می‌باشد، این آفت در مرحله‌ی لاروی از بافت داخل شاخه‌ها تغذیه کرده و پروانه کامل آن از شاخه خارج‌ می‌شود بنابراین باعث خشک شدن شاخه‌های پسته وکاهش چشمگیر عملکرد درختان‌ می‌شود.

این آفت به طور عمده از باغات آلوده و از علفهای هرز حاشیه‌ی باغات آلوده به باغات سالم منتقل شده و از مغز میوه‌های تازه تشکیل شده تغذیه‌ می‌کند، خسارت وقتی شدید‌تر می‌شود که قارچ عامل بیماری ماسو را نیز به درختان منتقل‌ می‌کند و سبب پوکی مغز میوه‌ می‌شود.

نهال پسته زود بازده کدام اند؟

همانطور که‌ می‌دانید ارقام پسته معمولا در سال پنجم پس از کاشت نهال پسته، اولین میوه‌های خود را تولید‌ می‌کنند و در ۱۵ سالگی به بلوغ باردهی‌ می‌رسند، نهال پسته زود بازده نهالی است که در فاصله‌ی زمانی کوتاهتری پس از کاشت نهال به بار‌ می‌نشیند ارقامی مانند نهال پسته با پایه‌ی اکبری، پایه‌ی بنه، پایه بادامی، پایه فندقی، پایه ممتاز، پایه یوسی بی آمریکا، پایه بادامی زرندی و پایه ممتاز در سومین سال پس از کاشت نهال به بار‌ می‌نشیند و نهال پسته پیوندی احمد آقایی، پیوندی اکبری، پیوندی کله قوچی و هیبرید آمریکایی در سال اول پس از کاشت نهال اولین میوه‌های خود را تولید کرده که از این نظر بسیار زود بازده‌ می‌باشند.

نهال پسته دیربازده کدام اند؟

ارقام پسته‌ای که از پایه‌ی نامناسب برای تکثیر آنها استفاده شده باشد، در سال بار آوری دچار تاخیر شده و ۵ سال یا بیشتر پس از کاشت نهال طول بکشد تا به باردهی برسند، به این ارقام پسته دیر بازده‌ می‌گویند، باغداران باید در زمان خرید نهال به اصالت نهال و پایه‌ای که برای تکثیر آنها استفاده شده توجه کرده و نهال زود بازده خریداری کنند، چرا که هر یک سال تاخیر در باردهی به منزله‌ی هزینه بدون در آمد خواهد بود.

سود و درآمد هر درخت پسته چقدر است

سود و درآمد هر درخت پسته مساله‌ای است که معمولا باغداران در زمان احداث باغ پسته به آن‌ می‌اندیشند، سود حاصل از هر درخت پسته تنها درآمد حاصل از فروش محصول یک درخت پسته نمی‌باشد، باغداران باید هزینه‌های یک سال باغ به ازای هر هکتار که شامل هزینه‌ی آبیاری، کود دهی، هرس، کارگران، برداشت و حتی فرآوری محصول پسته شامل پوست کنی و خشک کردن و انبار داری پسته‌ می‌شود محاسبه کرده، سپس از درآمد حاصل از فروش پسته کسر کرده و سود سال را به ازای هر هکتار و در نهایت با توجه به تعداد درخت در هر هکتار سود را به ازای هر درخت به دست آورند، از آنجایی که قیمت محصول پسته با توجه به رقم و همینطور سالی که به فروش‌ می‌رسد متفاوت است، هزینه‌های کود دهی، سم‌پاشی و غیره نیز با توجه به برند انتخابی متفاوت است نمی‌توان سود واحد و مشخصی را برای درختان پسته در نظر گرفت اما‌ می‌توان با اطمینان کامل گفت در صورتی که باغداری حرفه ای پسته طبق اصول علمی و با انتخاب صحیح نهال انجام شود بسیار سود ده خواهد بود.

آیا نهال پسته رو‌ می‌توان در باغچه کاشت

درختان پسته خود بارور نبوده و در زمان گلدهی برای گرده افشانی نیاز به درخت نر به ازای هر ده تا سی درخت ماده‌ می‌باشد، چنانچه منزل در محدوده‌ی باغات پسته قرار داشته باشد احتمال گرده افشانی این درختان خواهد بود در غیر این صورت یا باید یک درخت نر نیز در باغچه کاشته شود، یا در زمان شکوفه دهی درختان با استفاده از تکنیک شیشه نوشابه وارونه گرده روی درخت گرده افشانی را به صورت دستی انجام دهند و یا کلا این درخت را برای باردهی نخواسته و فقط از زیبایی و سرسبزی آن در باغچه خود استفاده کنند.

جهت مطالعه اصول کاشت نهال پسته اینجا کلیک کنید.

نحوه‌ی پیوند زدن نهال پسته و درخت پسته

در نهاستان‌ها پایه‌های یک سال را برای پیوند زنی انتخاب‌ می‌کنند، برای این منظور شاخه‌هایی با قطر یک الی دو سانت از پایه را در نظر گرفته و برای پیوند جوانه اوایل خرداد ماه و برای پیوند شاخه اواخر اسفند یا اوایل فروردین ماه را برای پیوند زدن انتخاب‌ می‌کنند، پیوند زدن باید توسط افراد ماهر انجام شود و پیوند را باید حتما از نهال گواهی شده و سالم انتخاب کنند، پایه نیز از قبل باید گواهی سلامت دریافت کرده باشد.

لازم به ذکر است که نهال‌های پیوند شده بعد از جابجایی گیرایی پایین‌تری خواهند داشت، بنابراین توضیح کارشناسان این است که ابتدا پایه نهال در زمین کاشته شود و سپس پیوند روی نهال انجام شود.

کاشت پسته در مناطقی که زمین‌های شورزار دارد بسیار رونق دارد در این مناطق اکثر باغداران به اصول کلی پیوندزنی پسته تسلط دارند، برخی از شهر‌ها مانند نهال شهر کرمان از شهر‌های پیش گام در تولید و عرضه نهال پسته می‌باشد. [قطب تولید نهال پسته در ایران را بشناسید]

مشخصات یک نهال خوب پسته

یک نهال خوب پسته دارای مشخصات زیر است:

  • کاملا سالم و عاری از آلودگی به عوامل بیمارگر و آفات باشد.
  • اصیل و شناسنامه دار باشد.
  • منطبق با شرایط آب وهوایی محل احداث باغ باشد.
  • پربارده و زود بازده باشد.
  • دارای عمر اقتصادی بالا باشد.
  • میزان نیاز آبی متوسط و متحمل به خشکی وکم آبی باشد.
  • میوه‌ی با کیفیت و بازار پسندی بالا تولید کند.
  • قبل از خرید نهال پسته باید بدانید که یک نهال خوب پسته دارای چه مشخصاتی ست.

بهترین پسته جهان

برای تعیین بهترین پسته در جهان باید در ابتدا فاکتورهای بهترین بودن در پسته را بررسی کنیم.

اولین فاکتور برای بهترین بودن در بین ارقام پسته باردهی بالای آن رقم پسته‌ می‌باشد، دومین فاکتور اندازه‌ی درشت میوه و طعم خوب میوه که سبب بازار پسندی میوه‌ می‌شود، سومین فاکتور مقاومت بالا در برابر گرمای هوا چرا که ارقام پسته معمولا در مناطق گرمسیری با تابستانهای بسیار گرم کاشته‌ می‌شوند و در آخر مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها‌ می‌باشد، البته زود بازده بودن نیز سبب‌ می‌شود باغداران سالهای زیادی را در انتظار باردهی نمانده و زودتر به هدف خود برسند، با توجه به این فاکتورها ارقامی مانند رقم پسته هیبرید آمریکایی و پسته اکبری با هشت تن محصول در هکتار را‌ می‌توان به عنوان بهترین ارقام معرفی کرد.

زیر درخت پسته چه بکاریم

معمولا باغداران زیر درختان باغ خود اقدام به کاشت گیاهانی مانند انواع سبزیجات و صیفی جات‌ می‌کنند اما این کار معمولا در مورد درختانی صورت‌ می‌گیرد که در سطح کم مانند باغچه‌ها کاشته‌ می‌شوند و برداشت اقتصادی ندارند، از طرفی میزان آبیاری بیشتری نیاز دارند، چرا که دور آبیاری سبزی و صیفی کوتاه بوده و کاشت آن در کنار درختان با دور آبیاری طولانی سبب ایجاد پوسیدگی طوقه و ریشه درختان‌ می‌شود.

در باغداری پسته زمانی که درختان در سطوح وسیع و به منظور بهره برداری اقتصادی کاشته‌ می‌شوند باغداران نباید وقت، انرژی تمرکز و سرمایه‌ی خود را برای کاشت گیاهان غیر اقتصادی صرف کرده و از همه مهم‌تر تمرکز خود را برروی بهره‌برداری از این چنین محصولاتی بگذارند.

بهترین راهکار این است که به فکر استفاده از اراضی مابین درختان پسته نبوده و تمام وقت و سرمایه‌ی خود را متوجه برداشت بیشتر از درختان پسته کنند، البته در مورد درختانی که به نماتد آلوده‌ می‌شوند کاشت گیاهان حساس به نماتد به عنوان گیاه تله مانند ریحان و یا هویج سبب جذب نماتد‌ها شده و پس از برداشت و نابود کردن آنها‌ می‌توانید بیماری تماتدی را کنترل کنید اما لازم است بدانید که باغداران تجاری حتی برای کنترل نماتد در باغ نیز از کاشت گیاهان تله استفاده نکرده و با اینکار ریسک نمی‌کنند، برای کنترل نماتد به روش‌های شیمیایی و کاشت ارقام مقاوم تکیه‌ می‌کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین روش آبیاری

روش‌های تکثیر نهال پسته (تفاوت پسته بذری و پسته پیوندی)

تکثیر نهال پسته با استفاده از دو روش پیوندی و بذری امکان پذیر‌ می‌باشد، در روش بذری نهالستان و یا حتی باغدار از بذر درخت مورد نظر برای تولید نهال استفاده کرده و مستقیما نهال را به محل باغ منتقل کرده و منتظر باردهی درخت‌ می‌ماند، در این صورت درخت پسته بعد از چند سال شروع به باردهی می‌کند ولی اکثرا میوه آن پوک خواهد شد.

در روش پیوندی متخصصان در نهالستان از پایه‌هایی که سیستم ریشه‌ای قوی‌تر و با مقاومت بالاتر در بابر بیماری‌ها و آفات دارند استفاده کرده و ارقام تجاری و بازار پسند را بر روی آن پیوند‌ می‌زند.

در بحث رقم اصلاح شده نیز توضیح دادیم که این روش پیوند زدن به تنهایی یک تکنیک اصلاح نژاد به شمار رفته و سبب رفع عیوب ارقام مختلف‌ می‌شود، طبیعتا استفاده از روش پیوندی بسیار مناسب‌تر خواهد بود چرا که استفاده از پایه‌های مقاوم کمک‌ می‌کند که باغداران بتوانند ارقام حساس اما پر بازده و بازار پسند را به راحتی و بدون دردسر در باغ خود داشته باشند و از آنها استفاده‌ی تجاری بکنند این در صورتی است که اگر از پایه‌ی بذری آن رقم تجاری و حساس استفاده کنند باید سالها هزینه‌ی مبارزه‌ی شیمیایی با انواع آفات و بیماری‌ها را به جان بخرند و در نهایت باغداری برای آنها سود زیادی نخواهد داشت.

در بحث پیوند زدن قبلا هم اشاره کردیم نهال‌ها بعد از این که پیوند زده شدند به محل کاشت انتقال پیدا کنند گیرایی خیلی کمتری خواهند داشت، بهتر است که ابتدا پایه نهال کاشت شده و سپس بعد از یک یا دو سال که نهال خوب رشد کرده روی آن عمل پیوند زدن انجام شود، بهترین سن برای کاشت پایه نهال، نهال یکساله می‌باشد، دلیل آن این است که چون نهال پسته باید داخل پاکت کاشت شده و به زمین انتقال پیدا کند، درنتیجه نهال یکساله ریشه‌هاش چندان رشد نکرده که از پاکت نهال بیروز زده و یا در هم تنیده شود و برای کاشت نهال یک ساله بسیار مناسب خواهد بود. علت رشد نکردن درختان میوه چه میتواند باشد؟

کدام پسته‌ها نیاز به گرده افشانی دارند؟

تمامی ارقام پسته نیاز به کاشت نهال گرده افشان در بین درختان بارده دارند، تنها تفاوتی که وجود دارد در تعداد و نسبت گرده افشان به بارده در ارقام مختلف بوده که در برخی ارقام مانند رقم هیبرید به ازای هر بیست اصله درخت بارده یک درخت گرده افشان، در برخی ارقام مانند رقم احمد آقایی به ازای هر ۳۰ درخت بارده یک درخت گرده افشان و در برخی ارقام مانند رقم کله قوچی به ازای هر ده درخت بارده یک درخت گرده افشان باید کاشته شود.

در هنگام پیوند زدن نهال‌ها در زمین کاشت نهال، از هر ده عدد نهال پیوندی شده یک نهال را پیوند نزده باقی می‌گذارند تا عمل گرده افشانی پسته انجام شود یا از یک رقم دیگر پیوند زده می‌شود در صورت دوم رقم گرده افشان نیز باردهی خواهد داشت.

مزایای احداث باغ پسته

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های احداث باغ پسته این است که درختان پسته معمولا در شوره زارها و زمینهای با درجه شوری بالا کاشته‌ می‌شوند، در این زمین‌ها درختان دیگر عملکرد خوبی نداشته و بنابراین در صورت نکاشتن پسته ممکن است حتی بلا استفاده بماند، با کاشت پسته به‌عنوان یک درخت پر سود‌ می‌توان بالاترین بهره را از زمین‌های شور داشت، مزیت دیگر کاشت درختان پسته این است که میوه پسته به عنوان طلای سبز شناخته شده و یکی از محصولات اقتصادی و استراتژیک ایران به شمار‌ می‌رود، سالانه حجم زیادی از این محصول به خارج از ایران صادر شده و بنابراین به دلیل داشتن ظرفیت صادرات بالا این درختان بسیار پر سود و تجاری خواهند بود.

مطالعه بیشتر : بهترین درخت برای خاک شور

 

بهترین نژادهای پسته کدام اند؟

در این قسمت شما را به طور مختصر و مفید با برخی از بهترین نژادهای پسته و ویژگیهای مهم آنها آشنا خواهیم کرد.

  • نهال پسته پایه اکبری: این نهال که با پایه‌ی بذری تکثیر شده است عمر اقتصادی بیشتر از 80 سال داشته و باردهی آن از سومین سال پس از کاشت نهال آغاز‌ می‌شود، در سن بلوغ آبیاری دو هفته یکبار برای این درخت کفایت کرده، باید درختان پسته به بهترین روش آبیاری شوند. باردهی این درخت در صورت برخورداری از شرایط مساعد به 7 تن در هکتار‌ می‌رسد.
  • نهال پسته بادامی: این رقم پسته از بازار پسندی و قیمت خوبی در بازار برخوردار بوده و به دلیل قیمت مناسبی که دارد از پر فروش‌ترین ارقام پسته در بازار‌ می‌باشد، عمر اقتصادی این درخت 80 سال بوده و‌ می‌تواند تا ۵ تن محصول در هکتار تولید کند، باغداران سه سال پس از کاشت نهال باید منتظر بمانند تا اولین میوه‌ها را مشاهده کنند.
  • نهال پسته پایه‌ی فندقی: این نهال نیز با پایه‌ی بذری تکثیر‌ می‌شود اما شکل خاص میوه سبب بازار پسندی بالای آن شده است، باردهی این رقم پسته از سال سوم پس از کاشت نهال شروع شده و تا 80 سال ادامه دارد.
  • نهال پسته ممتاز: این نهال نیز با پایه‌ی بذری تکثیر شده و تا 80سال باردهی اقتصادی دارد.
  • نهال پسته بادامی زرندی: این رقم پسته یکی از ارقام معروف و پر فروش در بازار بوده که از سال سوم پس از کاشت نهال به باردهی‌ می‌رسد و باردهی آن تا 80 سال ادامه دارد.
  • نهال پسته پیوندی احمد آقایی: برای تکثیر این نهال از پایه‌ی رقم اکبری استفاده شده و در اولین سال پس از کاشت نهال باردهی آن آغاز‌ می‌شود، باردهی این رقم تا 100 سال ادامه داشته و میزان بالایی محصول در هکتار تولید‌ می‌کند.
  • نهال پسته پیوندی اکبری: برای تکثیر این نهال از پایه‌ی اکبری استفاده شده و رقم اکبری را روی آن پیوند‌ می‌زنند، باردهی این پسته از سال اول پس از کاشت نهال آغاز شده و تا 100 سال ادامه دارد.
  • نهال پسته پیوندی کله قوچی: این نهال با پیوند زدن رقم کله قوچی بر پایه‌ی اکبری تولید شده و توانسته عمر اقتصادی درخت را تا 100 سال افزایش دهد، از طرفی باردهی در سال اول پس از کاشت نهال آغاز‌ می‌شود.
  • نهال پسته هیبریدی آمریکایی: این نهال با پیوند زدن هیبرید آمریکایی بر روی رقم اکبری تولید شده، دارای عمر اقتصادی 100 سال بوده و باردهی آن از سال اول بعد از کاشت نهال آغا‌ می‌شود.

این‌ها خلاصه‌ای از مشخصات بهترین ارقام نهال پسته بود که باغداران‌ می‌توانند برای احداث باغ خود از آنها استفاده کنند اما باغداران با توجه به این خصوصیات در ابتدا برای خود یک یا چند رقم را انتخاب کرده، آنها را به مشاوران پیشنهاد‌ می‌دهند و در نهایت مشاوران و متخصصان با ارزیابی شرایط اقلیمی منطقه‌ی آنها گزینه‌های انتخابی را تایید یا رد‌ می‌کنند.

 

پربارترین نژادهای پسته کدام هستند?

بازدهی و باردهی درختان پسته به ازای هر هکتار در ارقام مختلف متفاوت‌ می‌باشد، باردهی درختان پسته از یک و نیم تا دو تن در هکتار شروع شده و تا ۸ تن در برخی ارقام خواهد رسید، به عنوان مثال در حالی که رقم معروف کله قوچی در شرایط مساعد تا ۷ تن محصول در هکتار تولید‌ می‌کند و یا رقم هیبرید آمریکایی تا ۸ تن محصول در هکتار تولید‌ می‌کند، رقم پسته خنجری دامغان کمتر از دو تن محصول در هکتار تولید‌ می‌کند.

از انواع ارقام با باردهی متوسط نیز‌ می‌توان رقمی مانند پسته اسرائیلی با ۴ تن محصول در هکتار را نام برد، سایر ارقام معروف پسته مانند احمد آقایی، فندقی واکبری نیز‌ می‌توانند تا ۷ تن محصول در هکنار تولید کنند، لازم به ذکر است که میزان باردهی اعلام شده تنها ظرفیت ژنتیکی این درختان را نشان‌ می‌دهد و این درختان تنها در صورت مساعد بودن شرایط است که‌ می‌توانند این میزان محصول تولید کنند در صورت بروز هر عارضه‌ای اعم از زیستی یا غیر زیستی و ایجاد تعلل در امور باغبانی از قبیل هرس، گرده افشانی و یا آبیاری و کود دهی میزان عملکرد این درختان به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

به خاطر باردهی خوب و اقتصادی پسته، به جرئت می‌توان گفت که کشاورزانی که زمین خالی دارند و به فکر احداث باغ هستند برای یکبار هم که شد به این فکر افتاده‌اند که باغ پسته احداث کنند

پسته اصلاح شده به چه معناست

ارقام بومی و محلی پسته که منشاء آسیایی و ایرانی دارند همگی دارای ایراداتی بودند و کشاورزان و محققان همواره در صدد رفع این معایب با تکنیکهای مختلف اصلاحی بوده‌اند، به عنوان مثال بنه و خنجوک ارقام پسته‌ی محلی در ایران هستند اما میوه بازار پسندی ندارند، بومی بودن آنها به این ارقام این خاصیت را داده است که در برابر آفات و بیماری‌های بومی بالاترین میزان مقاومت را داشته باشند.

بنابراین یک تکنیک اصلاحی در مورد این ارقام این بوده که از این ارقام به عنوان پایه استفاده شده و بر روی آنها ارقام بازار پسند را که مقاومت بالا در برابر آفات، بیماری‌ها و شرایط نا مساعد محیطی نداشته‌اند پیوند زده‌اند، در واقع پیوند زدن یک تکنیک اصلاحی در جهت رفع معایب ارقام بومی و ارقام بازار پسند بوده است، تکنیکهای دیگر اصلاحی نیز وجود داشته که محققان با استفاده از آنها تولید ارقامی بدون عیب یا با عیبهای جزئی و اندک کرده‌اند و بنابراین توانسته‌اند باردهی و راندمان درختان پسته را بهبود بخشیده و هزینه‌های جاری یک باغ را کاهش دهند.

دیر گل بودن نژاد پسته چه مزیتی دارد

همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد یکی از خسارتزا‌ترین تنش‌های محیطی در درختان پسته در بیشتر مناطق خسارت سرمای دیر رس بهاره‌ می‌باشد، باغداران روش‌های مختلفی را برای فرار از این خسارت در نظر‌ می‌گیرند از کاشت ارقام مقاوم گرفته تا روغن پاشی زمستانه برای دیر‌تر بیدار شدن شکوفه ها، اما حتی روغن‌پاشی هم برای کنترل سرما زدگی بهاره با تاخیر در گلدهی‌ می‌تواند این خسارت را کنترل کند، بنابراین تصور کنید که یک نهال پسته به طور ژنتیکی دیر گل باشد تا چه اندازه‌ می‌تواند بر روی کنترل سرمازدگی بهاره تاثیر داشته باشد.

پرسودترین درخت پسته

آیا پر سودترین درختان میوه در ایران را می شناسید؟ پر سود‌ترین درختان پسته درختانی هستند که بیشترین مقاومت را نسبت به تنشهای محیطی و زیستی داشته باشند در این صورت هزینه‌های جاری یک درخت پسته از زمان کاشت نهال تا باردهی و در دوران باردهی پایین‌تر از ارقام حساس بوده و سبب‌ می‌شود بخش بیشتری از درآمد حاصل از فروش پسته تبدیل به سود برای باغدار شود، بنابراین برای اینکه به سود بیشتری از باغداری پسته برسید باید به دنبال مقاومترین ارقام پسته باشید، از ارقام پسته می‌توان به پسته پایه اکبری، پسته احمدآقایی، پسته کله قوچی و پسته یو سی بی آمریکا اشاره کرد.

خواص و ویتامین‌های موجود در پسته

پسته به عنوان یکی از میوه‌های مغزدار یا مغزیجات بسیار مغذی و مفید در دنیا شناخته شده و نه تنها بسیار مفید است بلکه با طعم بی نظیری که دارد طرفداران بسیاری دارد، در واقع هیچ ذائقه‌ای نیست که دست رد به خوردن این میوه‌ی مغذی بزند،خواص پسته بی‌شمار است در اینجا به چند مورد اشاره خواهیم کرد از جمله:
پسته سرشار از آنتی اکسیدان‌ می‌باشد، آنتی اکسیدانها موادی هستند که در بدن چرخیده و رادیکالهای آزاد تولید شده در بدن یا جذب شده از طریق آلودگی هوا را در بدن دفع کرده و مانع از بروز سرطان در اثر وجود این رادیکالها‌ می‌شوند، پسته کلسترول بد خون را دفع کرده و باعث کاهش چربی خون‌ می‌شود، وجود فسفر و کلسیم در این میوه سبب تقویت حافظه و استخوان شده و مصرف آن برای افراد مسن و کودکان برای تحکیم استخوانها بسیار مفید است.

خرید نهال پسته برای چه استان‌هایی پرسود است

همانطور که در بحث شرایط آب و هوایی و ارتفاع مناسب منطقه از سطح دریا بیان شد، دانستیم مناطقی که ارتفاع زیر ۱۰۰۰ متر از سطح دریا دارند برای کاشت نهال پسته بسیار مناسب هستند، از طرفی این درختان تحمل بالایی به شوری خاک داشته و حتی عملکرد بالایی در خاک‌های نسبتا شور از خود نشان‌ می‌دهند، این شرایط معمولا در استان‌های فلات مرکزی ایران که جزء پست‌ترین نقاط کشور به شمار‌ می‌روند محیا بوده و از زمان‌های قدیم کشت درختان پسته و برداشت پسته در استان‌هایی نظیر کرمان، نهال شهر یزد، نهال شهر اصفهان و نهال شهر سمنان رواج داشته است، این استان‌ها از جمله استان‌هایی هستند که در کشور بیشترین سطوح زیر کشت پسته را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین تولید پسته در کشور متعلق به این استان‌ها‌ می‌باشد، جالب است بدانید در این استان‌ها در ابتدا به دلیل اینکه خاک شور بوده و قابلیت کاشت درختان دیگر را نداشتند اقدام به کاشت پسته کردند اما بعد از اینکه به سود آوری این محصول پی بردند سطوح زیر کشت این درخت را افزایش دادند، و امروزه این محصول در این استان‌ها به عنوان یک محصول استراتژیک تولید شده و به فروش‌ می‌رسد.

احداث باغ پسته | مشاوره رایگان

احداث باغ پسته شامل تمامی مراحل از انتخاب نهال و رقم مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک محل مورد نظر گرفته تا کاشت نهال، مراحل داشت درختان تا زمان رسیدن به باردهی اقتصادی، مراحل داشت درختان در زمان باردهی و برداشت اصولی و انبارداری پسته‌ می‌شود، تمامی این مراحل باید کاملا اصولی و علمی انجام شود در غیر این صورت ایجاد مشکل در هر مرحله به جای سود دهی‌ می‌تواند خسارت‌زا باشد، باغدارانی که قصد احداث باغ پسته دارند در بیشتر موراد نسبت به اطلاعات اولیه و نکات کلیدی احداث باغ بی اطلاع بوده و نیاز به دریافت مشاوره خواهند داشت، برای دریافت مشاوره رایگان‌ می‌توانید با مشاوران و متخصصان ما تماس برقرار کرده و سوالات باغداری خود را از ایشان بپرسید.

راهنمای خرید اینترنتی انواع نهال پسته

یکی از بسترهای بسیار مناسبی که این روزها برای خرید نهال پسته فراهم شده است بستر خرید و فروش اینترنتی نهال پسته‌ می‌باشد، با محیا شدن این بستر خریداران‌ می‌توانند به صورت غیر حضوری و بدون اینکه نیاز باشد خودشان به محل نهالستان مراجعه کنند با کارشناسان مربوطه به صورت اینترنتی و یا تلفنی ارتباط بر قرار کرده و پس از دریافت مشاوره و راهنمایی به صورت رایگان برای خرید نهال پسته به صورت حضوری به محل نهالستان مراجعه کنند و یا حتی خرید را نیز به صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام دهند.

برتر نهال مرکز فروش نهال پسته

یکی از معتبر‌ترین مراکز فروش نهال پسته در کل کشور برتر نهال‌ می‌باشد، برتر نهال با استفاده از کادر مجرب و متخصص در زمینه‌ی تولید نهال اقدام به تولید نهال‌هایی با کیفیت و مقاوم کرده و آنها را با دریافت گواهی سلامت نهال و اصالت نهال در اختیار باغداران قرار‌ می‌دهد، برتر نهال زیر نظر سازمانهای نظام مهندسی کشاورزی، جهاد کشاورزی و حفظ نباتات کشور فعالیت کرده و مجوز فعالیت خود را از این ارگانها دریافت نموده است، از این رو باغداران‌ می‌توانند با خیالی آسوده اقدام به خرید نهال پسته کنند.

از دیگر خدماتی که برتر نهال در اختیار مشتریان خود قرار‌ می‌دهد امکان مشاوره احداث باغ و راهنمایی گرفتن از تیم متخصص برتر نهال به صورت رایگان بوده که این امکان به صورتهای مختلف حضوری، تلفنی و یا اینترنتی میسر کرده است، ایجاد بستر خرید اینترنتی که امکان خرید از راه دور را برای مشتریان فراهم کرده نیز یکی دیگر از خدمات ارزنده‌ی این مجموعه‌ می‌باشد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

4 پاسخ به “نهال پسته ✔️ خرید + لیست قیمت انواع نهال پسته [پاییز ۱۴۰۲]”

  1. محمد فرامرزی گفت:

    کاشت پسته اکبری تو شهر رشت امکان پذیر است؟

    • برتر نهال گفت:

      سلام وقت بخیر بله می‌توانید کاشت کنید
      فقط این نکته رو در نظر بگیرید که پسته تو زمین‌های شورزار بهتر باردهی دارد

  2. جواد گفت:

    سلام و عرض ادب میخواهم پسته بدون پیوندی بکارم شهرستان بردسیر استان کرمان چه نهالی بکارم که خوب بگیره خشک نشه گلبر؟؟یا گلدونی؟؟

    • برتر نهال گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      پایه اکبری رقم خوب و مقاومی هست، پسته به صورت گلدانی باید کاشت کنید که خوب جواب بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال