%31

نهال آلبالو کلریس 14: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

38,000 تومان

خاستگاه : دانمارک
شروع باردهی : بعد از سال سوم کاشت
زمان گلدهی : دیرگل
فاصله کاشت نهال : 5*4 متر
میزان باردهی در هکتار :15 الی 20 تن
ارتفاع از سطح دریا: ۳۰۰۰ متر
پایه نهال : پایه پیوندی
گرده افشان :خود گرده افزا
میزان آبیاری : 30 لیتر در هفته
حداکثر ارتفاع درخت : ۴ الی ۸ متر

 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال آلبالو کلریس 14

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کافی درخصوص ارقام مختلف نهال آلبالو از جمله نهال آلبالو کلریس 14 را در اختیارتان بگذاریم.  قطعاً انتخاب بهترین و مناسب ترین نهال آلبالو برای کاشت در اقلیم آب و هوایی زمین شما کار سختی نخواهد بود یکی از مواردی که در تصمیم‌ گیری و انتخاب به شما کمک خواهد کرد آشنایی با نیازهای نهال و درخت آلبالو می‌ باشد. یکی از اصلی‌ ترین دلایل شهرت نهال آلبالو کلریس 14 رنگ و طعم بسیار عالی میوه آن است. رنگ میوه این ن ال شرابی تیره می‌ باشد و بافت آن گوشتی با طعم ترش _ ملس دارد. در خصوص پوسته آن می‌ توان گفت که بسیار مقاوم است و با فشار کوچک ترک نخواهد خورد. تمامی نوشیدنی‌ ها و شربت هایی که از این نوع آلبالو تولید می‌ شوند کاملاً ارگانیک و طبیعی هستند زیرا رنگ آن بسیار تیره است و هیچ نیازی به افزودن رنگ مجاز خوراکی نداریم. اصولاً به آلبالوهایی که نسبت به ارقام دیگر رنگ تیره‌ تری دارند، morello cherry گفته می‌ شود.

خاستگاه اصلی نهال آلبالو کلریس 14

خاستگاه اصلی نهال آلبالو کلریس کشور دانمارک بوده ‌است که پس‌ از انقلابات پی در پی در این کشور در سال ۱۹۸۴ در ابتدا این نهال وارد کشور آمریکا شد و سپس فروش نهال آلبالو کلریس 14 در بازارهای جهان رواج یافت. این نهال در کشورهایی از جهان با اقلیم آب‌ وهوایی سرد و کوهستانی رشد بهتری دارد به همین دلیل در کشورهایی از جهان که دارای اقلیم آب و هوایی گرمسیری و مرطوب هستند، این نهال مناسب نخواهد بود زیرا میزان بازدهی مطلوب را نخواهد داشت. این نهال که از پایه گل ‌سرخیان به شمار می‌ آید بومی مناطقی از جنوب شرقی اروپا و غرب آسیا می‌ باشد.

پایه اصلی نهال آلبالو کلریس 14

نهال آلبالو کلریس 14 از تلاقی رقم دورگه اوستیمر و فرو ایجاد می‌ شود. مناسب‌ترین پایه برای تکثیر این نهال روش پیوند زدن می‌ باشد . یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای کاشت نهال آلبالو کلریس 14 روش بذرپاشی می باشد که امروزه توسط بسیاری از باغداران انجام می‌ شود؛ این در حالی است که کاشت نهال با این روش بازدهی مطلوب را نخواهد داشت زیرا این نهال در دسته نهال‌های اصلاح شده می‌ باشد که بهتر است به روش پیوند زدن تکثیر شود تا به رشد و بازدهی مطلوب برسد. در زمان های قدیم برای تکثیر نهال آلبالو معمولی از روش پا جوش استفاده می کردند اما امروزه ارقام جدید آلبالو را پیوند می زنند.

ویژگی نهال آلبالو کلریس 14

از بارزترین ویژگی‌های نهال آلبالو کلریس 14 می‌توان به کم رشد بودن این نهال خزان پذیر اشاره کرد که دارای برگ های ریز لوزی شکل می‌باشد. برگ ‌های لوزی شکل و متناوب این نهال در فصل پاییز شروع به زرد شدن و ریزش می‌ کنند، به همین علت آن را نهالی خزان پذیر می خوانند. میوه‌ های نهال آلبالو کلریس 14 نسبت ‌به ارقام دیگر نهال آلبالو ریزتر و ترش مزه تر می‌ باشد؛ به‌ گونه‌ای که از میوه آن می‌ توان برای تهیه آلبالو خشکه که از خشکبار پرطرفدار در میان ایرانیان است استفاده کرد. ظاهر ریز و جذاب این میوه باعث شده که از ارقام بازارپسند و مصرف پذیر میوه آلبالو باشد. میوه این نهال برای تهیه خشکبار و پخت مربا و کمپوت نیز استفاده می‌ شوند. در خصوص مقاومت نهال آلبالو کلریس 14 در برابر سرما و گرما، انواع آفات و بیماری ها می‌ توان گفت که مقاومت نسبی و متوسطی در این خصوص دارد.

نهال آلبالو کلریس 14- برتر نهال

آب و هوای مناسب برای کاشت

تمامی نهال های خریداری شده از نهالستان برتر نهال باید در شرایط کاشت بسیار مناسبی قرار بگیرند تا رشد مطلوبی داشته باشند در غیر این صورت بازدهی و محصول دهی مطلوب را نخواهند داشت. نهال آلبالو کلریس 14 نیز از جمله نهال‌هایی است که برای رشد آن باید شرایط مطلوبی را ایجاد کرده باشید. دقت کنید که نهال آلبالو کلریس 14 را در اقلیم‌های آب‌ و هوایی معتدل گرمسیری نکارید زیرا در این اقلیم ‌ها زمستان ‌های سرد و طولانی برای تأمین نیاز سرمایی نهال وجود ندارد؛ به‌همین علت نهال آلبالو کلریس 14 در فصل بهار شکوفه دهی نخواهد کرد. مناسب ترین اقلیم برای کاشت این نهال آب  و هوای سرد و کوهستانی است.

فاصله مناسب برای کاشت

ازآن‌ جایی‌ که تنه درخت آلبالو کلریس 14 دارای رنگ پوست قهوه ‌ای روشن می‌ باشد و همچنین از نظر حجم و فضای اشغال ‌شده نسبت ‌به درخت گیلاس جای کمتری می‌ گیرد، می‌ توان فواصل کاشت آن را نسبت ‌به درختان گیلاس کم‌تر در نظر گرفت. برای افزایش بازدهی و رشد درختان آلبالو کلریس بهتر است نهال آن را با فاصله‌ی 4 تا 5 متر از یکدیگر درون خاک قرار داد. رعایت این فاصله استاندارد به ‌منظور جذب بیشتر نور خورشید و اکسیژن کافی توسط نهال می‌ باشد.

خاک مناسب

در قسمت‌های قبلی مقاله گفتیم که نهال آلبالو کلریس 14 سازگاری بسیار بالایی در برابر شرایط اقلیمی از جمله خاک دارد و تنها نقطه‌ ضعف این نهال خاک‌های اسیدی با ph بالا می‌ باشد پس بهتر است این نهال را در خاک‌های لمونی و رسی که هم سبک هستند و هم خاصیت شوری و قلیایی دارند کاشت. درهنگام کاشت نهال آلبالو دقت کنید که گودال ‌های عمیقی متناسب با طول ریشه نهال حفر کنید تا فضای کافی برای رشد و اکسیژن رسانی به ریشه‌ های نهال باقی بماند.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

کاشت این نهال به چند صورت ممکن است انجام شود درصورتی ‌که نهال ریشه لخت بود می‌ توانید گودالی به عمق پنجاه سانتی‌متر حفر کنید و پس ‌از خاکریزی درون گودال نهال آلبالو را درون خاک قرار داده و سپس حفره را پر کنید و آبیاری نمایید. درصورتی‌که نهال را به‌ صورت گلدانی خریداری نموده‌اید، می توانید گلدان را بشکنید و خاک آن را درون حفره کنده شده بریزید و نهال را بکارید و آبیاری نمایید. در نیمه‌ های فصل پاییز یعنی آبان‌ ماه تا اوایل فصل زمستان یعنی دی ماه می‌ توانید این نهال را در خاک بکارید زیرا این نهال نسبت ‌به سرمای زمستان مقاومت بالایی را از خود نشان می‌ دهد. در برخی مناطق نیز می توان در ابتدای فصل بهار پیش از آغاز فرآیند گلدهی درختان، نهال آلبالو را کاشت.

کود مناسب برای نهال

یکی از مزیت‌های فرایند کوددهی به نهال آلبالو کلریس 14 این است که علاوه‌ بر تأثیر به سزایی که در کیفیت و بازدهی محصول دارد، می‌ تواند به رشد بیشتر ریشه نهال تا عمق ۵ متری کمک کند. در صورت عدم مراقبت از نهال و کود ندادن به خاک آن، ریشه درخت تا عمقی در حدود ۱/۵ متر بیشتر رشد نخواهد کرد و این موضوع باعث کاهش عمر اقتصادی نهال آلبالو خواهد شد؛ پس برای تقویت خاک و بهبود عملکرد نهال در فرایند میوه دهی بهتر است از کودهای پتاس و ازت و همچنین کود هربان ۲۵ گرمی در فواصل منظم استفاده کنید.

ارتفاع درخت در طول عمر

درصورتی‌که شما باغدار عزیز تمایل دارید، درخت آلبالو کاشته شده در طول عمر خود به نهایت ارتفاع خود دست یابد بهتر است تمامی شرایط را برای رشد آن مهیا کنید یکی از این شرایط گفته ‌شده هرس کردن می‌ باشد. هرس کردن باعث حذف شاخه‌های اضافی و رشد شاخه‌ های اصلی درخت می‌ شود. درخت آلبالو کلریس 14 در طول عمر خود به ارتفاعی حدود سه الی شش متر خواهد رسید که این میزان تماماً بسته به شرایط محیطی و میزان رسیدگی شما به درخت دارد. با توجه به اقلیم آب و هوایی کشور ایران ارتفاع نهال آلبالو به ۴ الی ۸ متر خواهد رسید.

هرس درخت

در میان کشاورزان و باغداران فرایند هرس کردن درختان آلبالو زیاد مرسوم نمی باشد زیرا هرس اضافی این درختان باعث دیر به  بار نشستن آن ها و کاهش سطح کیفی میوه‌ ها خواهد شد. در نظر داشته باشید که هرس کردن نهال آلبالو کلریس 14 تنها در صورت مشاهده شاخه‌ های خشکیده و بیمار صورت می‌ گیرد.

نهال آلبالو کلریس 14- برتر نهال

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

همان‌طور که گفته شد نهال آلبالو کلریس 14 از گونه‌ های مقاوم به سرما های شدید می‌ باشد و بر خلاف دیگر ارقام نهال میوه زمستان ‌های سرد و یخبندان های شدید را تاب می‌ آورد. دلیل این امر نیاز سرمایی بالای این نهال است که باید در دمای کم‌تر از ۷ درجه سانتی‌گراد حدود ۶۰۰ الی ۱۶۰۰ ساعت بماند تا پس از بیدار شدن از خواب زمستانی، توانایی گل ‌دهی در فصل بهار را داشته باشد.

عمر مفید نهال

درصورتی‌که نهال آلبالو کلریس 14 را در اقلیم‌های آب‌ و هوایی سازگار کاشته باشیم و نهایت رسیدگی را به عمل آوریم، این درخت می‌ تواند ۳۰ تا ۳۵ سال عمر مفید داشته باشد و پس از گذشت سال‌ها از سطح کیفی محصولات آن کاسته نشود.

سن حیات نهال

در برخی موارد سن حیات نهال آلبالو کلریس 35 تا ۵۰ سال نیز گزارش شده‌است اما نمی‌ توان گفت که پس از گذشت ۵۰ سال از کاشت این درخت همچنان میزان بازدهی و سطح کیفی میوه‌های آن بالا باشد زیرا زمانی که عمر مفید نهال فرا برسد، از میزان بازدهی و کیفیت محصولات آن تا حد بسیار زیادی کاسته می‌ شود.

میزان وزن هر میوه

تراکم رشد میوه‌های نهال آلبالو کلریس 14 در هر شاخه بالا نمی‌ باشد و اندازه دانه‌ های کروی شکل این میوه نیز نسبتاً ریز است،  پس وزن هر میوه چیزی در حدود 4 تا 6 گرم خواهد بود. اما طعم بسیار ملس و رنگ چشم ‌نواز میوه‌ های این نهال باعث شده تا ریزی آن امتیازی منفی برای این‌ نهال محسوب نشود.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

از آن جایی که این نهال از اقلیم‌ های آب‌ و هوایی معتدل، گرمسیری و شرجی فراری است بهتر است آن را در بالاترین ارتفاع از سطح دریا کاشت. مطلوب ‌ترین ارتفاع از سطح دریا برای این نهال ۳۰۰۰ متر خواهد بود که در صورت رعایت این موضوع توسط باغدار می توان انتظار بیشترین بازدهی محصول را از نهال داشت.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

در برخی نهالستان ‌ها قیمت نهال آلبالو کلریس 14 بسیار پایین می‌ باشد. طبق تجربه دلیل این قیمت کم درگیر بودن نهال با انواع آفات و بیماری‌ هاست؛ به‌ همین دلیل آن را با قیمت کمتری عرضه می‌ کنند تا به فروش برسد. پس بهتر است برای خرید نهال آلبالو کلریس و دیگر ارقام‌ نهال میوه مراکز معتبری را انتخاب کنید که همراه نهال گواهی سلامت با کارت ضمانت به شما ارائه دهند. شایع‌ترین آفات و بیماری‌هایی که نهال آلبالو با آن درگیر می‌ شود عبارت‌اند از: شانکر باکتریایی و مگس گیلاس که با استفاده از کودهای مخصوص و سموم شیمیایی کشاورزی می‌ توان آن‌ها را ریشه ‌کن کرد.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

نهال آلبالو کلریس 14 جز ارقام پر بازده نهال آلبالو نیست اما کیفیت محصول بسیار بالایی دارد. میزان باردهی این نهال در اواخر تیر ماه هرساله ۱۵ الی ۲۰ تن در هکتار می باشد.

شروع باردهی محصول

از سال سوم کاشت این نهال می توان انتظار آغاز فرآیند باردهی آن را داشت. در اواخر تیرماه میوه ‌های این نهال به بار می‌ نشینند و از آن جایی که شاخه ‌های این درخت بسیار منعطف هستند، کار برای برداشت میوه ‌ها بدون نردبان به سهولت انجام می‌ شود. در صورتی که شما این نهال را در مناطقی با اقلیم های آب و هوایی معتدل و نیمه گرمسیری کاشته باشید باید در اواخر فصل تابستان منتظر به بار نشستن این نهال باشید. اقلیم ‌هایی که تابستان ‌های خشک و بسیار خنکی دارند اولویت اول باغداران برای کاشت نهال آلبالو کلریس 14 می‌ باشند زیرا این نهال مقاومت بسیار بالایی نسبت‌ به سرما دارد و وزش باد های خنک به رشد بیشتر این نهال و افزایش سطح کیفی محصول کمک خواهد کرد.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

در قسمت‌های قبلی مقاله گفتیم که نهال آلبالو کلریس 14 نهالی خود بارور است و نیازی به کاشت رقم گرده ‌افشان در میان اصله ‌های درخت ندارد. در فصل بهار با وزش باد های خنک گامت های جنسی نر و ماده از روی گل ‌ها توسط باد جا به جا می‌ شوند و فرایند گرده افشانی صورت می‌ گیرد، به‌همین علت نیازی به کاشت رقم گرده‌افشان ندارند. این موضوع باعث شده تا این نهال مورد استقبال بسیاری از باغداران قرار بگیرد زیرا از نظر اقتصادی بسیار به صرفه خواهد بود.

نهال آلبالو کلریس 14- برتر نهال

مدت آبیاری

اگر زمین کشاورزی شما در اقلیم های آب  و هوایی سرد و خشک است بهتر است برای خرید نهال آلبالو کلریس 14 فورا اقدام کنید زیرا یکی از ارقام مقاوم به خشکی است و به میزان آبیاری بالایی نیاز ندارد. در فصل های گرم سال که آب فورا از سطح خاک تبخیر می شود بهتر است ۳۰ لیتر در هفته نهال را آبیاری نمایید.

روش صحیح آبیاری

در هر اقلیم آب و هوایی که باشید بهترین و به صرفه ترین روش برای آبیاری نهال های میوه، روش آبیاری قطره ای است، پس برای آبیاری نهال آلبالو کلریس 14 در فواصل منظم با این روش اقدام کنید تا مطلوب ترین نتیجه و بازدهی را دریافت نمایید.

زمان گلدهی درخت

طبق یافته‌ های تجربی کارشناسان و مهندسان حوزه کشاورزی حدود 90 روز پس ‌از فرایند گل‌ دهی نهال آلبالو کلریس 14 میوه ‌های آن قابل برداشت خواهند بود. از آن جایی که نهال آلبالو  نهالی نسبتا دیررس می‌ باشد در اواخر فروردین ‌ماه می‌ توانیم شاهد جوانه‌ها و شکوفه ‌های آلبالو بر سطح شاخه ‌های جانبی درخت باشیم. در حالت کلی می‌ توان گفت که این گونه نهالی خود سازگار است و گل ‌های آن نسبت‌ به دیگر ارقام کمی دیرتر ظاهر می‌ شوند.

زمان برداشت

در میانه فصل تابستان یعنی مرداد ماه زمانی است که درخت آلبالو کلریس 14 به بار می‌ نشیند و می‌ توان آلبالو های خوش مزه و خوش رنگ و لعاب را از درخت را برداشت کرد. از آن جایی که ساقه‌ی درخت آلبالو انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد می‌ توان به راحتی این شاخه‌ های نازک را خم کرد و به وسیله دست و بدون هیچ ابزار و فشار مکانیکی فرآیند برداشت میوه را به سرانجام رساند. پس‌از برداشت آلبالو کلریس 14 بهتر است آن را درون سبد های مقاومی بسته‌بندی کرد و سپس روانه بازار فروش نمود. برای‌اینکه بازدهی مطلوبی را از درختان میوه خود داشته باشید بهتر است فرایند خرید نهال را از مراکز معتبر فروش نهال آلبالو کلریس 14 صورت دهید.

خرید نهال  آلبالو کلریس 14

درصورتی‌که در هنگام خرید نهال آلبالو کلریس 14 در خصوص نحوه کاشت نهال و یا از بین بردن آفات و بیماری‌های آن و همچنین انواع کود ها و سموم کشاورزی اطلاعاتی ندارید، می‌ توانید از طریق شماره ‌های درج شده در سایت با کارشناسان حرفه ای نهالستان برتر نهال ارتباط بگیرید تا پاسخ سؤال ‌های خود را دریافت نمایید.

قیمت نهال آلبالو کلریس 14

می دانید که در سال های اخیر نهالستان های بسیاری اقدام به فروش نهال آلبالو کلریس 14 کرده اند، اما تنها مجموعه ای که اقدام به فروش این نهال همراه با ارائه کارت ضمانت از سازمان جهاد کشاورزی کرده است نهالستان برتر نهال بوده است. جهت استعلام قیمت نهال آلبالو کلریس 14 و خرید آن می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی اقدام نمایید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال آلبالو کلریس 14: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال