%4

نهال ازگیل جنگلی : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

125,000 تومان

  • خواستگاه : ایران
  • شروع باردهی : دومین سال
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 4*4
  • میزان باردهی در هکتار : 40 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : کمتر از 1800 متر
  • پایه نهال : گلابی، زالزالک
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 2.5 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

اگر به دنبال نهال ازگیل بازار پسند با محصولات تجاری هستید بهتر است اقدام به خرید نهال ازگیل جنگلی با نام انگلیسی common medlar نمایید زیرا این گونه نهال ازگیل علاوه بر پربازده بودن، مقاومت بالایی نسبت به سرما دارد به همین دلیل قابلیت کاشت در اکثر مناطق کشور را دارد. این گونه نهال ازگیل شناخته شده در میان مردم و در لفظ عام با نام کونوس شناخته می‌شود و در اقلیم‌هایی با آب و هوای مرطوب رشد بهتری خواهد داشت. این گونه

خاستگاه اصلی نهال

جالب است بدانید که نهال ازگیل جنگلی بومی کشور ایران است که به دلیل کیفیت بالا و برتر بودن نژاد نهال، به کشورهای دیگر نیز صادر شده است. نهال ازگیل جنگل را بیشتر در شهرهای شمالی کشور علی الخصوص استان مازندران مشاهده می‌کنیم؛ زیرا قابلیت رشد و بازدهی نهال در آن اقلیم بیشتر خواهد بود. در زبان مازنی به ازگیل کندوس یا کندس (خرمای گیلانی) هم گفته می‌شود و تقریبا تمامی باغداران مازندرانی در باغ خود حتما چند درخت ازگیل جنگلی دارند و از محصولات پرخاصیت و مفید آن حداکثر بهره‌وری را می‌کنند.

نهال ازگیل جنگلی : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

پایه اصلی نهال

گفتیم که نهال ازگیل جنگلی از تیره گلسرخیان (Rosaceae) است که با نام علمی Mespilus germanica شناخته می‌‌شود و در روش‌های قدیم از طریق کاشت هسته میوه و بذر تکثیر می‌شد اما این فرآیند برای تکثیر نهال فرآیندی بسیار زمانبر خواهد بود زیرا باید ابتدا هسته‌ها را در سولفوریک اسید و یا آب گرم قرار داد تا پوسته از آن جدا شود. با پیشرفت علم امروزه این رقم را در مناطقی که خاک غنی دارد بر پایه نهال گلابی، در مناطقی گرم و خشک بر پایه یا زالزالک و همچنین در مناطقی با خاک مرطوب نهال ازگیل را بر پایه‌ی به، به صورت شکمی در فصل تابستان پیوند می‌زنند که علاوه بر رویش سریع نهال، محصولات بسیار مرغوی و ممتازی در سطح جهانی خواهد داشت.

ویژگی نهال

از جمله بارزترین ویژگی‌های نهال ازگیل جنگلی می‌توان به کوتاه قامت بودن و درختچه‌ای بودن نهال اشاره کرد که آن را تبدیل به درختی فانتزی با میوه‌هایی جدید و ناشناخته طور کرده است. در فصل بهار یا تابستان می‌توان شاهد گل‌های پنج برگی سفید رنگ و معطر این نهال بود. جالب است بدانید که درخت ازگیل جنگلی درختی خزان پذیر است که به هنگامه رسیدن فصل پاییز برگ‌های سبز رنگ و پهن و بیضی شکل روی شاخه‌ها به رنگ قرمز و نارنجی در می‌آیند.

آب و هوای مناسب برای کاشت

توصیه شده است که نهال ازگیل جنگلی را به هیچ وجه در اقلیم‌های گرم و خشک نکارید زیرا این نهال برای رشد و عملکرد بهتر نیاز به رطوبت دارد و همزمان نیاز به دریافت نور خورشید مستقیم روزانه ۶ ساعت دارد. در نواحی پربارش و مرطوب ساحلی کاشت این گونه نهال ازگیل به خوبی جواب می‌دهد. البته قابلیت تحمل نهال ازگیل جنگلی در برابر سرمای منفی ۲۰ درجه نیز ستودنی است اما اگر این سرما با وزش بادهای سرد و شدید همراه شود دیگر تضمینی برای سالم ماندن گل‌های درخت نخواهد بود.

فاصله مناسب برای کاشت

به گمان بسیاری از افراد رعایت فاصله استاندارد در هنگام کاشت نهال ازگیل جنگلی تنها سبب رفع نیاز هر نهال به نور خورشید می‌شود؛ این در حالی است که با رعایت این فاصله استاندارد شما امکان رسیدن مواد مغذی و مورد نیاز ریشه‌ها را از طریق خاک به قسمت‌های مختلف نهال فراهم می‌کنید. با توجه به گستردگی تاج درخت ازگیل جنگلی، استانداردترین فاصله‌ای که برای این گونه باید در نظر گرفته شود، فواصل ۴ در ۴ متر است که با این میزان فاصله امکان کاشت حدود ۶۰۰ اصله نهال در هر هکتار زمین وجود خواهد داشت.

خاک مناسب

برای بهینه کردن عملکرد نهال ازگیل جنگلی بهتر است از خاکی استفاده کنیم که دارای بافت سبک تهویه پذیری بالایی باشد زیرا این بافت نرم خاک در افزایش سرعت جا به جایی آب و مواد معدنی و رساندن آنها به ریشه نهال موثر خواهد بود‌. خاک‌های شنی و لومی مطلوب ترین نوع خاک برای این ارقام نهال میوه هستند که در صورت زهکشی شدن، مطلوب تر هم خواهند شد، البته ph خاک هم از جمله عواملی است که برای رشد نهال ازگیل اهمیت دارد و بهتر است ph خاک نهال ازگیل در محدوده ۶ تا ۷ باشد و میزان شوری خاک نیز تحت کنترل باغدار باشد و دائما اندازه گیری شود.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

معمولا برای بهتر جواب گرفتن از نهال مد نظر و همچنین افزایش سازگاری میان ریشه نهال و خاک و همچنین کاهش درصد خطا در فرآیند کاشت نهال، در اواخر فصل پاییز در مناطق معتدل و نیمه گزمسیری اقدام به کاشت نهال ازگیلی می‌کنند که قبلا در اواخر فصل تابستان از مرکز فروش نهال ازگیل جنگلی به صورت اینترنتی یا حضوری پیش‌خرید کرده اند. این زمان در مناطق سردسیری متغییر خواهد بود و مطلوب است نهال در اواخر اسفند ماه که از برودت هوا کاسته شده است، کاشته شود‌.

کود مناسب برای نهال

اصولا فرآیند کوددهی به نهال ازگیل جنگلی در طی دو مرحله می‌تواند صورت گیرد، در مرحله اول زمان کاشت نهال است که پس از حفر گودال به عمق دو برابری ریشه، کود پوسیده دامی و خاکبرگ به خاک اضافه می‌شود و در وهله دوم نیز در میانه فصل بهار می‌توان از کود‌های سه بیست (۲۰.۲۰.۲) به میزان ۳۰۰ کیلوگرم برای هر هکتار زمین استفاده کرد سپس روی آن را تا ضخامت حداقل ۵ سانتی متر با خاک غنی از کود دامی پر نمود تا نیاز درخت درتمام طول سال به هر نوع کودی رفع باشد.

ارتفاع درخت در طول عمر

درخت ازگیل جنگلی به صورت درختچه‌های کوتاه قامتی است که در طول عمر خود به نهایت ارتفاع ۲ تا ۲/۵ متر خواهد رسید. کوتاه قامت بودن نهال یکی از مزایای این نهال است که سبب افزایش تمایل باغداران به کاشت و پرورش آن شده است زیرا تمامی فرآیند‌های مرحله داشت و همچنین برداشت میوه به سهولت و سرعت بدون هیچ گونه نیاز به ابزار و تجهیزات حاصی صورت می‌گیرد‌.

هرس درخت

برای اعمال هرس روی درخت ازگیل باید نهایت دقت را به عمل آورد زیرا این گونه به هرس کردن از نوع فرم‌دهی و باردهی نیاز ندارد اما در برخی موارد بهتر است شاخه‌های بیمار، مسن و خشکیده‌ای که به صورت عمودی در مسیر رشد مرکزی درخت روییده‌اند را حذف کرد تا به افزایش طول عمر درخت کمک کرد. در خصوص مطلوب‌ترین زمان برای هرس کردن درختان بالغ حتما اطلاعاتی را از کارشناسان مجرب مراکز فروش نهال ازگیل جنگلی در شهر خود کسب کنید تا عمل شما مثمر به ثمر و موثر واقع شود.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

مدت رمان استانداردی کع برای رفع نیاز سرمایی نهال ازگیل جنگلی عنوان کرده اند حدود ۱۵۰۰ ساعت در دمای منفی ۷ درجه سانتی گراد است که در فصل زمستان باید مرتفع شود تا بازدهی و گلدهی نهال در اواخر فصل بهار، تضمین باشد. با رفع این نیاز باغدار تمامی ریسک‌های ناشی از سرمازدگی و ریزش گل‌های نهال را به حداقل می‌رساند و گامی مهم در جهت افزایش طول عمر اقتصادی باع خود برمی‌دارد.

عمر مفید نهال

عمر مفید یا همان عمر اقتصادی نهال ازگیل جنگلی حدود ۲۵ الی ۳۵ سال است که با توجه به زودبازده بودن نهال، در هیچ سنی حتی اواخر عمر درخت نیز از سطح کمی محصولات آن کاسته خواهد شد و همواره میوه‌های خوش عطر و طعم زرد رنگ با بافتی گوشتی ابدار تولید خواهد کرد.

سن حیات نهال

به دلیل این که سطح کمی محصولات این گونه در اخرین سال‌های عمر درخت نیز کاهش نمی‌یابد، می‌توان عمر اقتصادی این رقم را با سن حیات آن یکی در نظر گرفت اما در حالت کلی سن حیات تمامی ارقام و واریته‌های نهال ازگیل بیش از ۵۰ سال نخواهد بود البته بخشی از بالا و پایین شدن این میزان دست باغدار و میزان تلاش اوست و بخشی دیگر هم بستگی به شرایط محیطی اعم از نوسانات دمایی، منابع آبی و خاکی و … دارد.

میزان وزن هر میوه

اصولا وزن هر میوه (درشت شدن محصولات) و طعم گیری آنها تماما بستگی به شرایط رشد و میزان رسیدگی‌های باغدار به نهال، به خصوص در سال‌های اولیه کاشت دارد، در صورتی که توجه کافی به نیازهای نهال ازگیل جنگلی شود، میوه‌های آن وزنی در حدود ۵۰ گرم و قطری ۵ سانتی متری خواهند داشت و گوشت سفید میوه نیز از رنگ سفید به رنگ زرد و از طعم ترش به طعم شیرین و آبدار تبدیل خواهد شد که در وسط خود چهار هسته سخت دارد. جالب است بدانید که از میوه ازگیل جنگلی در تهیه انواع شربت‌ها، دسرها و کنسرو و … نیز استفاده می‌کنند.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

پیش‌تر نیز گفته شد که مطلوب‌ترین اقلیم برای کاشت نهال ازگیل جنگلی، همان گونه که از نام این گونه پیداست، مناطقی است که دارای جنگل‌های وسیع و مناطق ساحلی باشد؛ چنین اقلیمی غالبا در شهر‌های شمالی کشور، ارتفاعات و رشته کوه‌های البرز و زاگرس مرکزی (استان البرز) و حتی چناران در استان خراسان رضوی مشاهده می‌شود. ارتفاعات کمتر از ۱۸۰۰ متر از سطح دریا بهترین مناطق کاشت این رقم ازگیل خواهند بود.

نهال ازگیل جنگلی : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

میزان مصونیت و مقاومت نهال ازگیل جنگلی در برابر آفت و بیماری ها تا حدی بالاست و این خود عاملی است که مستقیما در قیمت نهال ازگیل جنگلی تاثیر گذار خواهد بود. در مواردی که رطوبت نسبی منطقه و همچنین نور خورشید برای رشد نهال کافی نباشد ممکن است نهال دچار بیماری‌هایی همچون سفیدک پودری و یا زنگ و آتشک شود، در برخی موارد نیز حشراتی همچون شته، لارور و کرم‌ها برای این نهال میوه ایجاد مزاحمت می‌کنند و علاو بر از بین بردن میوه‌ها در کاهش عمر نهال نیز تاثیر سویی خواهند گذاشت. بهترین راه مبارزه با این آفات و بیماری‌ها استفاده از سموم شیمیایی قوی است که برای سلامت انسان ضرر دارند و بهتر است با جانب احتیاط به کار گرفته شوند.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

با توجه به کوچک بودن درختچه ازگیل جنگلی انتظار می‌رود که سالانه بیش از ۴۰ تن محصول مرغوب و صادراتی از آن در بهترین و ایده آل ترین شرایط رشد، برداشت شود، البته راندمان برداشت محصول در طی سالیان مختلف به دلیل تغییر در شرایط جوی، خشکسالی و همچنین کاهش پوشش گیاهی جنگل‌ها کاهش یافته است که این امر هیچ ربطی به میزان باردهی نهال و نوع نژاد گونه نخواهد داشت‌.

شروع باردهی محصول

این نهال پس از گذشت دو سال از زمان کاشت آن به بار می‌نشیند و می‌توان آن را در شمار ارقام نهال زودبازده محسوب کرد که بازدهی محصولاتش توجیه اقتصادی خواهد داشت و برای باغدار نیز سود آوری خوبی را به ارمغان می‌آورد.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

اصطلاح رایجی که در میان کارشناسان کشاورزی در خصوص گرده افشانی نهال میوه وجود دارد؛ اصطلاح هرمافرودیت است که به معنی دارا بودن همزمانی اندام‌های نر و ماده (اندام‌های جنسی) در یک نهال است. نهال ازگیل گونه‌ای خودبارور است و یا از طریق زنبور عسل و سایر حشرات گرده افشانی می‌کند اما در حالت کلی در هنگام خرید نهال ازگیل جنگلی توصیه می‌شود که به خرید و کاشت رقم گرده افشان مطلوب نیز اقدام کنید تا راندمان برداشت محصول باغ خود را در کمترین زمان ممکن افزایش دهید.

مدت آبیاری

اشتباه بسیار رایجی که در میان باغداران در زمینه کاشت و پرورش نهال ازگیل جنگلی وجود دارد این است که نهال را در مناطق نیمه خشک می‌کارند و اصلا توجهی به سیستم ریشه ای گسترده و عمیق این گونه در خاک ندارند و نتیجه چیزی جز خشک شدن ریشه‌ و نابودی نهال جوان نخواهد بود‌. مطلوب است تا نهال ازگیل جنگلی را در مناطقی که بارش باران نسبتا خوبی دارند( میزان رطوبت منطقه فراهم است) بکاریم و توجه ویژه‌ای به آبیاری نهال جوان داشته باشیم به گونه‌ای که برای نهال جوان هر ۷ روز یکبار و برای نهال بالغ هر ۱۲ الی ۱۵ روز یکبار آبیاری نمود.

روش صحیح آبیاری

با توجه به این که این گونه ازگیل نیاز چندانی به آبیاری ندارد بهتر است از روش‌های غرقابی و کرتی برای آبیاری آن استفاده نکنیم و از بهترین شیوه که همان شیوه سیستمی _ قطره‌ای است که علاوه بر صرفه جویی در میزان مصرف آب، نیاز درخت را به خوبی تامین خواهد کرد.

زمان گلدهی درخت

نهال ازگیل جنگلی از گونه‌های دیرگل و مقاوم به سرما است به گونه‌ای که اگر در یک منطقه چندین سال پیاپی سرمای دیررس بهاره به وقوع پیوندد، گل‌های این نهال را هیچ خطری تهدید نخواهد کرد و دچار ریزش گل که در پی آن افت کمی و کیفی محصولات درخت باشد را مشاهده نمی‌کنیم. با توجه به زمان برداشت محصولات این گونه که فصل پاییز است، موعد گلدهی آن را می‌توان خرداد ماه عنوان کرد؛ چرا که نهال ازگیل جنگلی پس از گذشت ۱۲۰ روز ( ۴ ماه) از موعد گلدهی، میوه می‌دهد.

زمان برداشت

از جمله روش‌های تشخیص فرا رسیدن زمان برداشت میوه درخت ازگیل جنگلی توجه به رنگ میوه‌ها و میزان نرمی و سفتی بافت میوه است که از طریق لمس میوه امکان پذیر است؛ به گونه‌ای که رنگ میوه زرد است و در هنگام رسیدن و بالغ شدن به رنگ کهربایی و قهوه‌ای روشن متمایل می‌شود و بافت سفت و اسیدی آن نیز به حالت نرم و قابل انعطاف تبدیل خواهد شد. زمان دقیق برداشت میوه‌های ازگیل جنگلیی بستگی به اقلیم منطقه خواهد داشت اما در حالت کلی موعد برداشت میوه در اواخر فصل تابستان و گاها در اوایل فصل پاییز خواهد بود.

نهال ازگیل جنگلی : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

خرید نهال

در هنگام خرید نهال ازگیل جنگلی، زمانی که سخن از نهالستان‌های معتبر و باسابقه همچون برتر نهال به میان می‌آید بهتر از مزایای خرید نهال از این نهالستان‌ها هم آورده شود و مشتری کاملا آگاهانه به خرید خود ادامه دهد. در این نهالستان‌ها به دلیل بهره گیری از اصولی‌ترین و به روزترین متدهای روش‌های باغدارای و کشاورزی روز دنیا و همچنین بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حرفه‌ای و مجرب در این زمینه، نهال‌هایی سالم و باکیفیت تولید می‌شوند که با نازلترین قیمت و ضمانت کیفیت به مشتریان ارائه خواهند شد.

قیمت نهال

یکی از سوالات رایج مشتریان در خصوص قیمت نهال ازگیل جنگلی این است که دلیل متفاوت بودن قیمت این نهال در نهالستان‌های مختلف چه می‌تواند باشد؟ در پاسخ به این سوال بهتر است بگوییم:

  • شرایط و امکانات پرورش نهال در نهالستان‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.
  • بذری یا پیوندی بودن نهال نیز در این متفاوت بودن قیمت‌ها تاثیر گذار است‌.
  • بازار فروش داخلی و خارجی محصولات درخت ازگیل نیز فاکتوری است که در لیست قیمت نهال ازگیل موثر واقع می‌شود.

شما می‌توانید با مراجعه حضوری و یا اینترنتی( بازدید از وبسایت برتر نهال) از مجموعه از سالم بودن نهال‌ها و مناسب بودن قیمت‌ها اطمینان حاصل فرمایید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال ازگیل جنگلی : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال