%4

نهال ازگیل قرمز : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

145,000 تومان

  • خواستگاه : ایران
  • شروع باردهی : دومین سال
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 4*4
  • میزان باردهی در هکتار : 20 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : 800 تا 1600
  • پایه نهال : زالزالک، گلابی
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 6 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

در این مقاله قصد معرفی گونه دیگری از واریته‌های متنوع نهال ازگیل را داریم که به سبب پرطرفدار بودن و پرکاربرد بودن میوه‌ها و شرایط پرورش آسان نهال، بازارفروش داخلی و خارجی بسیار خوبی دارد. نهال ازگیل قرمز گونه‌ی دیگری از ارقام نهال ازگیل است که به صورت درختچه‌های کوچک اما پربازده که سرعت رشد کمی دارد در مناطق مختلف دیده می‌شود، یعنی هیچ گونه محدودیتی در خصوص محل کاشن این نهال نخواهیم داشت. درختچه‌های ۶ متری ازگیل قرمز که در بهترین حالت به ازتفاع ۹ متری نیز می‌رسند دارای خار‌های بسیاری در شاخه‌ها هستند که این نوعی مکانیزم دفاعی درخت در برابر حشرات و پرندگان مزاحم است.

خاستگاه اصلی نهال

خواستگاه و منشا اصلی این نهال (نهال ازگیل) را کشور‌های شرقی آسیا یعنی چین و ژاپن دانسته اند اما گونه ازگیل قرمز بومی بخش شمال و شمال شرقی ایران است و نسبت به آب و هوای همان منطقه سازگاری نشان داده است. جالب است بدانید که در اواخر قرن ۱۶ میلادی دانشمندی اروپایی با نهال ازگیل (نهال ارگیل ژاپنی) که در آسیا رویش داشت آشنا شد و در اواخر قرن ۱۸ آن را به اروپا معرفی کرد به گونه‌ای که کم‌کم تمامی ارقام این نهال به صورت زینتی یا بهره گیری از میوه در اروپا پرورش داده می‌شدند و به نهالی بومی تبدیل شد.

نهال ازگیل قرمز : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

پایه اصلی نهال

نهال ازگیل قرمز در رده گیاهان دولپه‌ای و راسته گلسرخیان قرار دارد و معمولا بر اساس نوع اقلیم و آب و هوای منطقه بر پایه درختان میوه قوی و پربازده همچون زالزالک، گلابی و… پیوند زده می‌شود اما تکثیر این نهال به روش بذر نیز ممکن است اما سختی‌ها و مشکلات خود را دارد. از آن جایی که دانه میوه ازگیل پوست بسیار سخت و محکمی دارد برای تکثیر نهال به روش بذر میوه بهتر است آن را در ترکیبات اسیدی با آب گرم خیسانده تا پوسته رویی جدا شده و سپس به عنوان بذر داخل خاک کاشته شود.

ویژگی نهال

در هنگام مراجعه به مرکز فروش نهال ازگیل قرمز بهتر است از کارشناسان مربوطه در خصوص میزان نیاز نوری نهال ازگیل در طول روز سوال کنید زیرا در حالت کلی درختان ازگیل، درختانی آفتاب دوست هستند که نیاز نوری آنها با دریافت روزانه ۵ الی ۷ ساعت نور خورشید غیر مستقیم رفع خواهد شد. توجه داشته باشید که نهال را در محلی بکارید که نور مستقیم و شدید خورشید دریافت نکند زیرا سبب سوختگی برگ‌ها خواهد شد.

آب و هوای مناسب برای کاشت

بارزترین ویژگی نهال ازگیل قرمز سرسخت و مقاوم بودن نهال نسبت به سرما و خشکی است اما در شرایط اقلیمی بسیار سرد و یخبندان‌های طولانی ممکن است نهال جوان دوام نیاورد و خشک شود. این نهال به حدی در برابر سرما مقاوم است که می‌تواند تا دمای منفی ۲۵ درجه سانتی گراد را هم تحمل کند اما وزش بادهای سرد را می‌توان یکی از نقطه ضعف‌های این نهال عنوان کرد؛ چرا که سبب ریزش گل‌های تازه شکوفه زده خواهد شد‌. پس از خرید نهال ازگیل قرمز می‌توانید آن را در هر اقلیمی که تمایل دارید، بکارید اما مراقب وزش این بادهای سمی باشید.

فاصله مناسب برای کاشت

در نظر گرفتن فاصله کاشت برای هر نهال میوه یکی از فاکتورهایی است که باغدار باید در هنگام احداث باغ ازگیل قرمز در نظر داشته باشد زیرا با این فواصل امکان دریافت نور خورشید توسط درخت، امکان عبور ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی در باغ، امکان کاشت رقم گرده افشان و… فراهم می‌شود. این فاصله استاندارد برای هر نهال میوه بسته به میزان ارتفاع و پهنای تاج درخت و همچنین گستردگی ریشه‌ها در زیر خاک دارد و این فاصله کاشت برای نهال ازگیل در ردیف‌های مربعی ۳ متری تا حداکثر فاصله ۴*۴ متر تعیین شده است.

خاک مناسب

یکی دیگر از ارقام نهال میوه‌ای که تمایل به رشد در خاک‌های اسیدی را دارد، نهال ازگیل قرمز است که بهتر است در بستری از خاک‌های لومی، شنی و غنی از مواد معدنی و آلی با میزان زهکشی بسیار بالا کاشته شود. نکته دیگر در خصوص خاک مطلوب نهال ازگیل رطوبت خاک است، به گونه‌ای که کاشت نهال در خاک‌های سبک و مرطوب کمک بسیاری به تسریع رشد نهال جوان خواهد کرد.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

موعد کاشت اغلب نهال‌های میوه در فصل پاییزو زمستان به هنگام رفتن گیاه در خواب زمستانه است و دلیل این کار هم کاملا واضح است زیرا نهال در این زمان هیچ سرما و گرمایی احساس نمی‌کند و از آسیب‌ها در امان می‌ماند منتها برخی موارد هستند که در هنگام کاشت درخت ایجاد خطر می‌کنند. مواردی همچون وزش بادهای شدید و بسیار سرد، بارش باران‌های تند و موسمی، عدم زهکشی خاک و موارد دیگر.

کود مناسب برای نهال

می‌دانیم که هرچه خاک نهال از مواد آلی و معدنی‌، کودهای شیمیایی و طبیعی غنی‌تر باشد امکان افزایش راندمان محصول و همچنین افزایش سطح کیفی محصولات وجود دارد به همین علت کشاورزان در طی دو الی سه مرحله در فصل بهار و پاییز به پای درختان میوه کوددهی می‌کنند. میزان کوددهی به هر نهال و تعیین نوع کود بستگی به گونه درخت و همچنین نیاز آن دارد که بایستی به هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال ازگیل قرمز از کارشناسان مربوطه پرسیده شود. برای نهال ازگیل قرمز بهتر است از انواع کود پوسیده دامی، خاکبرگ، کود npk و کود هربان ۲۵ گرمی استفاده شود و بلافاصله پس از کوددهی خاک را آبیاری نمایید تا کود به خوبی جذب خاک شود.

ارتفاع درخت در طول عمر

ویژگی ذاتی نهال ازگیل، پایه کوتاه بودن آن است اما در برخی ارقام میزان ارتفاع درخت تا ۸ الی ۱۰ متر نیز خواهد رسید اما در ارقام دیگر نهایت ارتفاع درخت تا ۴ الی ۶ متر خواهد بود. دقت داشته باشید که یکی از عوامل افزایش ارتفاع درخت در طول عمر خود، روش تکثیر آن است زیرا در روش تکثیر نهال با پیوند زدن تمامی ویژگی‌ها و عملکرد‌های درخت رو به بهبودی خواهند رفت.

نهال ازگیل قرمز : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

هرس درخت

از جمله نیازهای اولیه نهال برای باردهی بیشتر و افزایش ارتفاع و قطر تنه، هرس کردن است البته بعضی درختان نیاز چندانی به هرس کردن ندارند و یا این که دیر به دیر باید هرس شوند. درخت ازگیل قرمز را فقط باید در حد جمع آوری شاخه‌های خشکیده و بیماری که در مرکز درخت وجود دارند هرس کرد تا مانع رشد شاخه‌های جوان و تازه روییده نباشند.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

حداکثر سرمایی که جهت بیدارشدن نهال ازگیل قرمز در فصل زمستان لازم داریم حدود ۸۰۰ الی ۱۶۰۰ ساعت در دمای منفی ۷ درجه سانتی گراد است. این نیاز سرمایی در فصول سرد سال باید مرتفع شود تا بهترین عملکرد را از لحاظ توانایی گلدهی و باردهی از درخت ازگیل مشاهده کنیم.

عمر مفید نهال

احتمالا شما نیز متوجه بالا بودن قیمت نهال ازگیل قرمز در نهالستان‌های معتبر و مجوز دار شده اید؛ بهتر است بدانید که یکی از دلایل این نرخ بالا، بالا بودن عمر اقتصادی این نهال پربازده است. بنا به تجربه و گفته‌های کارشناسان کشاورزی، عمر مفید نهال ازگیل قرمز و گونه‌های دیگر ازگیل بیش از ۸۰ سال است.

سن حیات نهال

در میان ارقام نهال ازگیل، بالاترین سن حیات نهال ازگیل متعلق به نهال ازگیل قرمز است که در شرایط مطلوب و کاشت نهال در اقلیم مناسب،سن آن تا حدود ۱۰۰ سال نیز ادامه خواهد داشت اما بیش از ۸۰ سال نمی‌توان از آن انتظار باردهی و توجیه اقتصادی داشت و در سال‌های انتهایی راندمام برداشت محصول درخت به شدت افت خواهد کرد اما از سایه و سرسبزی آن می‌توان بهره گرفت.

میزان وزن هر میوه

میوه‌های درخت ازگیل قرمز چندان درشت و بزرگ نخواهند بود و وزنی در حدود ۱۵ الی ۲۰ گرم خواهند داشت و اغلب به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز برروی درخت پدیدار می‌شوند که ظاهری کروی با قطری حدود ۳ الی ۴ سانتی متر دارند و در قسمت زیرین میوه یک حفره مرکزی که با کاسبرگ پوشانده شده دیده می‌شود‌.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

خاستگاه اصلی و اولیه نهال ازگیل قرمز در مناطق ساحلی شرق اسیا و دریاس کاسپین بوده است و گاها نیز به صورت خودرو در مناطق ساحلی و جنگلی به سبب وجود میزان رطوبت کافی می‌روید به همین علت مطلوب‌ترین و سازگارترین ارتفاع از سطح دریا را برای این گونه، ارتفاع ۰ تا ۱۵۰۰ متری از سطح دریا دانسته اند. کاشت و پروش این نهال در ارتفاعات بالاتر و مناطق کوهستانی نیز صورت می‌گیرد اما میزان بازدهی و سطح کیفی محصولات این نهال در ارتفاعات پایین‌تر با سطح کیفی و کمی محصولات در ارتفاعات بالاتر قابل مقایسه نمی‌باشد.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

جالب است بدانید که نهال ازگیل در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت بالایی دارد اما نمی‌تواند از شر برخی بیماری‌ها در امان بماند به همین علت توصیه شده که پس از خرید نهال ازگیل قرمز آن را به دور از برخی گونه‌ها همچون نهال گلابی و گیاهانی مانند پیراکانتا بکارید زیرا این ارقام مستقیما میزبان بیماری زنگ هستند، البته کاشت نهال در مکانی که محل مستقیم جریان هوا باشد نیز در پیشگیری از این بیماری کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که خاک نهال ازگیل سنگین نباشد زیرا خاک‌‌های سنگین آب را در خود نگه می‌دارند و خاک مرطوب خواهد ماند که این خود عاملی است برای پوسیدگی و زوال ریشه درخت‌.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

اگر تا کنون در انتهای فصل تابستان یا اوایل پاییز سری به بازار زده باشید ازگیل‌های قهوه‌ای رنگی را مشاهده می‌کنید که محصوات نهال ازگیل قرمز هستند و طرفداران بسیاری دارند. سالانه بیش از ۲۰ تن ازگیل شیرین و آبدار را می‌توان از هر هکتار باغ برداشت کرد و با عرضه آن به بازارهای داخلی و خارجی به سود خوبی دست یافت.

شروع باردهی محصول

نظر به این که گفته شد زمان گلدهی این نهال در اواخر فصل بهار است و پس از ۱۲۰ روز شاهد تبدیل شدن گل‌ها به میوه خواهیم بود، می‌توان گفت که شروع باردهی نهال ازگیل قرمز در فصل پاییز هست و ازگیل قرمز میوه‌ای پاییزه خواهد بود.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

هرمافرودیت بودن نهال ازگیل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نهال است زیرا تبدیل به نهال خودباروری شده که قابلیت تکثیر در یک پایه را دارد و نهایتا از طریق کمک باد یا حشرات گرده افشانی می‌شود. هرمافرودیت بودن یک نهال به معنای دارابودن همزمان اندام تولید مثلی نر و ماده که سبب باروری نهال خواهد شد.

مدت آبیاری

همان گونه که می‌دانید آبیاری نهال در سال‌های ابتدایی کاشت آن سبب تقویت سیستم ریشه‌ها و همچنین رشد و بازدهی بیشتر در سال‌های بلوغ می‌شود؛ به همین علت توصیه شده است که در سال‌های ابتدایی کاشت نهال ازگیل قرمز توجه بسیار ویژه‌ای به مدت زمان آبیاری و همچنین شیوه آبیاری داشته باشید زیرا سال‌های طلایی نهال را پشت سر می‌گذارید. برای نهال ازگیل قرمز در سال‌های اول بهتر است به آبیاری هر ۷ روز یکبار اکتفا کنید تا زمان جان گرفتن و به اصطلاح جاافتادن نهال و ریشه آن در خاک اما در دوران بلوغ و مسن‌تر شدن درخت فواصل آبیاری را به هر دوهفته یکبار تغییر دهید زیرا نیاز آبی این نهال چندان زیاد نخواهد بود.

روش صحیح آبیاری

با توجه به این که در قسمت قبلی مقاله گفته شده که این نهال نسبت به کم آبی تا حدی مقاوم خواهد بود، بهتر است پس از بررسی شرایط و میزان بارندگی سالیانه منطقه خود، از روش کشت دیم برای آبیاری نهال ازگیل قرمز استفاده کنید، در صورتی که میانگین بارندگی منطقه بیش از ۳۰۰ میلی متر در سال بود به آبیاری با همین شیوه بسنده خواهیم کرد؛ در عیر این صورت بهتر است کلا آبیاری بارانی را فراموش کرده و از سیستم آبیاری قطره‌ای بهره گیری کنید.

زمان گلدهی درخت

یکی از دلایل سازگاری و مقاومت بالای این گونه در آب و هوای سردسیری و مناطق کوهستانی، دیرگل بودن نهال است که دقیقا پس از اتمام سرمای بهاره و همزمان با افزایش دمای هوا در اواخر اردیبهشت ماه شروع به گلدهی می‌کند و شکوفه‌های سفید و معطر با گل‌های پنج گلبرگه بر روی شاخه‌ها نمایان می‌شوند. بهتر است بدانید که دیرگل بودن مزیت بسیار خوبی است که سبب افزایش قیمت نهال ازگیل قرمز نیز شده است، به گونه‌ای که این افزایش قیمت از افزایش تعداد طرفداران این نهال پربازده و سوآور نکاسته است.

زمان برداشت

با توجه به دیررس بودن محصولات درخت ازگیل قرمز، بهتر است موعد برداشت میوه را تا بروز اولین موج سرما به تعویق بیاندازید تا میوه‌ها عطر و طعم بگیرند. معمولا در هنگام برداشت محصولات درخت ازگیل قرمز، میوه‌ها را به صورت نیمه‌رس برداشت کرده و در انبار یا سردخانه نگهداری می‌کنند تا علاوه بر این که بافت میوه سبک و خامه‌‌ای شود، طعم و رنگ مطلوبی نیز به خود گیرد، به گونه‌ای که به طعم شیرین و رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز برسد. اگر محل انبار به خوبی تاریک و خنک باشد، شاهد تغییر رنگ میوه از سبز زیتونی به مسی خواهیم بود.

نهال ازگیل قرمز : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

خرید نهال

در صورتی که با خواندن این مقاله تصمیم به پرورش این نهال مقاوم و سودآور کرده اید، کافیست به شناسایی و یافتن آدرس نهالستان‌های معتبر در شهر خود باشید و سپس اقدام به خرید نهال ازگیل قرمز کنید زیرا خرید نهال از هر نهال فروشی در دسترسی کار درستی نیست. تمامی ارقام نهال میوه عرضه شده در برتر نهال تولید مستقیم خود مجموعه است که تحت نظارت مستقیم جهاد کشاورزی و مهندس سعید قاسمی مدیریت مجموعه برتر نهال صورت می‌گیرد و نهال‌هایی کاملا سالم و شناسنامه دار را تولید می‌کنند که دارای ‌کارت ضمانت دوساله کیفیت هستند.

قیمت نهال

قیمت نهال ازگیل قرمز به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و ممکن است در نهالستان‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی به مشتریان عرضه شود. نهال‌هایی که در نهالستان به صورت مستقیم تولید و به بازار عرضه می‌شوند از قیمت مطلوب‌تری برخوردار هستند. جهت کسب اطلاعات در خصوص شرایط پیش خرید نهال ازگیل و نحوه ارسال بار به شهرستان می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان ارتباط برقرار کنید تا پاسخ خود را دریافت کنید. معمولا ارسال نهال‌های خریداری شده از طریق سایت و به صورت غیر حضوری، به صورت نایلون پیچ از طریق پایانه‌های میان شهری در حداقل زمان ممکن به آدرس مشتری صورت می‌گیرد.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال ازگیل قرمز : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال