%5

نهال توت چتری : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

115,000 تومان

  • خواستگاه : چین
  • شروع باردهی : دومین سال
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 4*4
  • میزان باردهی در هکتار : 6 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : تا 2500
  • پایه نهال : توت جنگلی
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 4 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

از جمله ارقام نهال توتی که کاشت و پرورش آن در کشورهای اروپایی بسیار رایج است، می‌توان به نهال توت چتری اشاره کرد که نهالی خاص و فوق العاده زیبا نیز است. محبوبیت بالای گونه سبب افزایش میزان فروش نهال توت چتری در ایران شده است زیرا زیبایی ظاهری درخت و همچنین میوه‌های آن بسیار بالاست. نهال توت چتری را در شمار گونه‌های گرمسیری به حساب می‌آورند که مقاومت نسبی در برابر سرمای بهاره از خود نشان می‌دهد.

نهال توت چتری : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

خاستگاه اصلی نهال

در قسمت اول مقاله گفته شد که نهال توت چتری در کشورهای اروپایی با استقبال فراوانی رو به رو شده است و کشت و پرورش آن بسیار رایج است اما مبدا و خاستگاه اصلی نهال توت چتری کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست بلکه این نهال برای اولین بار در شرق آسیا و کشور چین تولید و پرورش یافت و سپس به دلیل افزایش محبوبیت و طرفداران به سرعت در تمامی نقاط دنیا باغداران اقدام به خرید نهال توت چتری و کاشت آن در شرایط سازگار کردند.

پایه اصلی نهال

جهت تکثیر نهال توت چتری از روش‌های متعددی همچون پیوند، قلمه زدن، خوابانیدن و … استفاده می‌کنند اما این گونه را از طریق پایه بذری تکثیر می‌کنند. معمولا نهالستان‌های معتبر و باسابقه که دارای کادری مجرب و کارآزموده در این حیطه هستند اقدام به پرورش و تکثر نهال توت به روش‌های مدرن و کم هزینه که تاثیر بسیاری در افزایش کیفیت و کمیت محصولات گونه کرده‌اند.

ویژگی نهال

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا نهال توت چتری گونه‌ای تجاری و اقتصادی است؟ چه ویژگی‌هایی از این نهال باعث شده تا نهالی سود آور برای باغداران باشد؟ در پاسخ به سوالات بالا می‌توان گفت که علاوه بر استفاده از محصولات و میوه‌های نهال توت چتری از برگ‌های آن برای تولید ابریشم در صنعت پارچه استفاده می‌شود. شکل ظاهری درخت توت چتری بسیار پر شاخ و برگ است و برگ‌های مرکب شیاردار سطح شاخه‌ها را پوشانیده اند.

آب و هوای مناسب برای کاشت

اگر قصد دریافت باردهی مطلوب و مورد نظر خود را از نهال توت چتری دارید بهتر است این گونه را در نواحی با آب و هوای گرمسیری و معتدل بکارید تا بهترین عملکرد گونه را شاهد باشید. حداقل دمای مورد تحمل برای نهال توت چتری حدود منفی ۲۵ درجه سانتی گراد و حداکثر دما نیز حدود ۴۰ درجه سانتی گراد در تابستان‌های گرم است.

فاصله مناسب برای کاشت

جهت جلوگیری از تداخلات شاخ و برگ‌های درخت در سنین بلوغ و همچنین تامین نیاز نوری گونه در روزهای آفتابی مطلوب است تا قبل از کاشت نهال در نقشه و الگوی کاشت حتما فواصل استانداردی را تعبیه کنید. نظر به این که درخت توت چتری در سنین بلوغ خود ارتفاع چندان بلندی نخواهد گرفت پس رقابت نوری چندانی در باغ ایجاد نخواهد شد اما در جهت رعایت و در نظد گرفتن جوانب احتیاط میان درختان توت چتری فواصل حداکثر ۳ متری را رعایت نمایید.

خاک مناسب

بهترین نوع خاک برای بسترسازی نهال توت چتری خاک‌هایی هستند که قابلیت زهکشی بالایی داشته باشند یعنی با زیر و رو شدن خاک تمامی لایه‌ها جا به جا شده و تهویه مطلوبی برای نهال ایجاد شود البته علاوه بر زهکشی با غنی نمودن خاک با خاکبرگ نیز می‌توانید تهویه خاک را مناسب سازید. جنس خاک نیز باید شنی با ph خنثی باشد تا قدرت گستردگی ریشه در آن افزایش یابد.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

از آن جایی که نهال توت چتری یا همان نهال توت مجنون (به سبب شکل ظاهری درخت به این نام شهرت یافته است) نسبت به نور شدید خورشید حساس است پس بهتر است در اوایل فصل پاییز تا انتهای فصل زمستان که شدت تابش نور خورشید ضعیف‌تر از همیشه است، اقدام به کاشت نهال کرد.

نهال توت چتری : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

کود مناسب برای نهال

اگر می‌خواهید سالانه به صورت منظم محصولات مرغوب و صادراتی را از این درخت برداشت کنید نسبت به کوددهی در فواصل منظم دقیق باشید چرا که استفاده از کودهای دامی و همچنین کودهای فسفردار می‌تواند به تغذیه درختان کمک کند البته به شرطی که در مقدار مناسب یعنی حدود ۱۰۰ کیلوگرم کود به ازای هر هکتار زمین مورد استفاده قرار بگیرد.

ارتفاع درخت در طول عمر

اگر تا کنون درخت توت چتری را از نزدیک دیده باشید، متوجه ارتفاع کم این درخت خواهید شد، نظر به این که ارتفاع این درخت اندک است در هنگام باروری و در فصول سبز قامت درخت اندکی خمیده‌تر به نظر خواهد رسید چرا که تراکم شاخ و برگ بسیار بالایی دارد. نهال توت چتری در طول عمر و دوره بلوغ خود به ارتفاع حداکثر ۲ الی ۳ متری خواهد رسید و قیمت نهال توت چتری نیز در برخی از موارد متاثر از این عامل خواهد بود زیرا پایه کوتاه بودن در کاهش هزینه‌های باغداری بسیار موثر و مهم است به گونه‌ای که خیلی از باغداران به دنبال ارقام نهالی هستند که در اثر پایه کوتاه بودن هزینه‌های نگهداری کمتری داشته باشند و در عین حال سود آوری خود را افزایش دهند.

هرس درخت

اصولا باغداران حرفه‌ای هرس درختان توت را در طی دو مرحله صورت می‌دهند تا درخت توانایی لازم جهت باردهی را کسب کند در طی یک مرحله که در فصل تابستان بلافاصله پس از اتمام موعد برداشت محصولات صورت می‌گیرد، درخت به جهت فرم دهی و افزایش استقامت هرس می‌شود و در مرحله‌ای دیگر در فصل زمستان درخت به منظور باردهی بیشتر هرس باردهی می‌شود یعنی شاخه و برگ‌های خشکیده و بیمار آن حذف می‌شوند.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

نیاز سرمایی درخت توت چتری بسیار بالاست و درخت پس از قرار گیری در حدود ۱۶۰۰ ساعت در دمای منفی ۷ درجه سانتی گراد در فصل زمستان می‌تواند در فصل بهار شکوفا شود البته دامنه نوسانات دمایی متحمل نهال توت چتری نیز با رفع این نیاز گسترده‌تر خواهد شد.

عمر مفید نهال

عوامل بسیار زیادی می‌تواند در افزایش طول عمر مفید نهال توت چتری موثر باشد اما مهم‌ترین آنها توجه به فواصل آبیاری و همچنین هرس کردن سالانه درخت است. درخت توت چتری در صورتی که نیاز آبی آن به خوبی و با اصولی‌ترین روش‌ها رفع شود، می‌تواند تا حدود ۴۰ الی ۴۵ سال بازدهی با سود اقتصادی بسیار بالا داشته باشد.

سن حیات نهال

گفتیم که در شرایطی ایده‌آل و مورد پسند درخت توت امکان رشد و بازدهی درخت تا حدود ۴۵ سال وجود دارد اما درخت توت چتری بیش از ۶۰ سال سبز خواهد ماند حتی اگر باردهی نداشته باشد امکان استفاده از سایه و سرسبزی آن وجود خواهد داشت.

میزان وزن هر میوه

یکی از دلایل محبوبیت نهال توت چتری، شکل ظاهری و رنگ و لعاب میوه است که به دلیل زیبایی منحصر به فرد و شکل کروی و همچنین رنگبندی قرمز تیره خوش رنگ و لعاب همواره مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. جالب است بدانید که این میوه خوشمزه دارای طعمی شیرین، آبدار و در حالت نارس ترش مزه است که علاوه بر تازه خوری برای تهیه مربا، کمپوت، دسر و شیرینی استفاده می‌شود و خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. حداکثر وزن هر عدد توت چتری در حدود ۳ گرم است.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

بر خلاف سایر ارقام نهال توت اصلاح‌نژاد شده، نهال توت چتری را نمی‌توان در هر ارتفاعی از سطح دریا کاشت چرا که این رقم بهترین عملکرد خود را در نواحی معتدل و نیمه گرمسیری به نمایش خواهد گذاشت، پس در انتخاب ارتفاع محل کاشت از سطح دریا نهایت دقت را به عمل آورید و از کاشت گونه در ارتفاعات بیش از ۲۵۰۰ متری از سطح دریا خودداری نمایید.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

شاید بتوان گفت که ویژگی بارز نهال توت چتری، همین مقاومت بالای نهال در برابر آفات و بیماری‌ها باشد اما در برخی موارد به دلیل عدم رعایت برخی اصول در هنگام مراحل کاشت و داشت ممکن است درخت درگیر آفات و بیماری‌ها و شود و با علائمی همچون زردی برگ‌ها، پژمردگی و افتادگی شاخه‌ها بروز خواهد کرد. جهت افزایش مصونیت درخت در برابر عوامل بیماری زایی همچون کپک پودری و یا حتی قارچ‌ها می‌توانید از سموم شیمیایی سازگار با محیط زیست و انسان و قارچ کش‌های در دسترس و مقرون به صرفه استفاده کنید.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

در صورت احداث باغ توت می‌توانید سالانه به سودآوری بسیار خوبی دست یابید زیرا نهال توت چتری بازدهی بسیار بالایی دارد که در طی مدت زمان بسیار کمی به سرمایه اولیه خود دست خواهید یافت، البته فراهم نمودن شرایطی ایده‌آل و سازگار با نهال توت چتری در راستای رشد و بازدهی بیشتر نیز شرط اولیه در بهبود عملکرد این نهال است. درخت بالغ و سالم توت چتری امکان باردهی سالانه بیش از 6 تن محصول در هر هکتار را دارد.

شروع باردهی محصول

در رابطه با موعد باردهی نهال توت چتری همین بس که بدانید اسن رقم نهال توت گونه‌ای بسیار زودبازده است؛ زودبازده بودن نهال به این معنی است که پس از گذشت حداکثر یک الی دو سال از کاشت نهال توت می‌توان شاهد به بار نشستن نهال بود که این میزان باردهی در سال‌های اولیه ممکن است کم و ناامید کننده باشد اما پس از سال چهارم و پنجم شما شاهد درخت بالغی خواهید بود که بازدهی آن توجیه اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت.

نهال توت چتری : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

در هنگام خرید نهال توت چتری نیازی به خرید رقم گرده افشان نخواهید داشت زیرا این نهال گونه‌ای خودبارور بوده و هر دو پایه نر و ماده در یک پایه قرار گرفته اند و درخت به صورت خودجوش گرده افشانی می‌کند بدون این که نیاز به کاشت گونه مطلوب و سازگار گرده افشان داشته باشد. در برخی موارد وزش باد و وجود حشرات گرده افشان مانند زنبور عسل کمک بسیار زیادی به سرعت بخشیدن به فرآیند گرده افشانی می‌کنند‌.

مدت آبیاری

مدت زمان آبیاری درختان توت بستگی به نوع و نژاد گونه، سن نهال و همچنین میزان بارندگی منطقه دارد؛ با در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای گفته شده می‌توانید مدت زمان و حتی روش صحیح آبیاری این نهال را مشخص کنید. نهال جوان و تازه کاشته شده هنوز گستردگی ریشه چندان بالایی ندارد به همین دلیل لازم است تا آبیاری بیشتری در فواصل کمتری داشته باشد به گونه‌ای که سالانه بیش از ۵۰۰ میلی لیتر آب به ازای هر درخت لازم است.

روش صحیح آبیاری

رایج‌ترین روش‌های آبیاری ارقام مختلف نهال میوه عبارتند از روش‌های:

  • آبیاری کرتی
  • آبیاری بارانی
  • آبیاری غرقابی
  • آبیاری قطره‌ای و….

با توجه به نیاز نهال و همچنین میزان نگهداری رطوبت در خاک مب‌توانید سازگارترین روش را انتخاب کنید اما از آن جایی که نهال توت به آبیاری بالایی نیازمند است، بهتر است از روش آبیاری قطره‌ای و بارانی که روش‌های پیوسته و آهسته هستند استفاده کنید.

زمان گلدهی درخت

گفته شد که فروش نهال توت چتری در نواحی گرمسیری رواج بیشتری دارد اما این به معنی زودگل بودن گونه و همچنین مقاوم بودن نهال نسبت به سرمای دیررس بهاره نخواهد باشد زیرا نهال توت چتری، نهالی میان گل است که دقیقا در میانه فصل بهار شکوفا خواهد شد و گل‌های سفید رنگ توت در سطح درخت نمایان می‌شود.

زمان برداشت

جالب است بدانید که هر درخت توت در طی دوره برداشت چندین بار میوه دهی می‌کند پس دوره برداشت محصول درخت توت چتری چند ماه به طول می‌انجامد و از انتهای فصل بهار تا انتهای فصل تابستان می‌توانید اقدام به برداشت محصولات از این درخت پایه کوتاه نمایید.

خرید نهال

یکی از نهالستان‌هایی که به صورت تخصصی در حوزه تولید و فروش ارقام نهال تجاری و پربازده فعالیت می‌کند، نهالستان پالیز نهال است که برای خرید نهال توت چتری و سایر ارقام نهال میوه که بیشتر جنبه تجاری دارند به صورت حضوری و یا اینترنتی می‌توانید مراجعه نمایید. یکی از خدماتی که برتر نهال در راستای ارزش گذاری بر مشتریان خود صورت داده است، ارائه مشاوره رایگان در زمینه احداث باغ و نحوه کاشت ارقام نهال میوه است که این امر نیز به صورت حضوری و اینترنتی مهیا است.

قیمت نهال

در صورتی که قصد استعلام قیمت نهال توت چتری را دارید می‌توانیدبا مراجعه به چندین مرکز فروش نهال، این کار را صورت دهید اما در نهایت بهترین نهال توت چتری را با مقرون به صرفه‌ترین قیمت و بالاترین سطح کیفی در برتر نهال می‌یابید؛ چرا که تمامی ارقام نهال تولید شده در مجموعه دارای شناسنامه و گواهی سلامت هستند و به همراه تمامی نهال‌های خریداری شده کارت گارانتی دو ساله ارسال می‌شود. جهت دریافت لیست قیمت نهال توت چترس و سایر ارقام نهال میوه می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال توت چتری : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال