%12

نهال زرشک بیرجند: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

45,000 تومان

  • خواستگاه : ایران
  • شروع باردهی : چهارمین سال
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 2*2
  • میزان باردهی در هکتار : 2.5 الی 3 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : 1100 تا 1400
  • پایه نهال : رویشی و بذری
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 2.5 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال

زرشک محصولی صادراتی با ارزش اقتصادی بالاست که اکثر کشورهای جهان خواهان آن هستند البته به شرطی که سطح کیفی محصولات درخت بالا و قابل قبول باشد، نهال زرشک بیرجند از جمله گونه‌هایی است ضمن باردهی اقتصادی بالایی که دارد بسیار مقرون به صرفه و زودبازده است و به راحتی امکان کاشت آن در اکثر نواحی وجود دارد و البته ناگفته نماند که این نهال سودآور شرایط نگهداری بسیار آسانی دارد که هر باغدار تازه کار و کم تجربه‌ای هم می‌تواند اقدام به احداث باغ زرشک کند.

نهال زرشک بیرجند: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

خاستگاه اصلی نهال

یکی از بهترین نقاط پرورش نهال زرشک در جهان ایران است زیرا سازگاری واریته‌های مختلف این نهال با اقلیم آب و هوایی مناطق مختلف کشور به اثبات رسیده است و خاستگاه اصلی و اولیه نهال زرشک بیرجند نیز در ایران و استان خراسان شمالی است. استان خراسان شمالی علی الخصوص شهر بیرجند یکی از اصلی‌ترین ناطق تولید و پرورش زرشک و زعفران صادراتی و مرغوب ایرانی است که از این طریق سود آوری بالایی را برای بخش درآمدهای صادراتی غیر نفتی کشور به ارمغان آورده است.

پایه اصلی نهال

جهت تکثیر نهال زرشک بیرجند از روش‌های بسیار متفاوت که هم آسان هستند و هم کم هزینه استفاده می‌کنند اما هیچ یک از روش‌های بذر، قلمه زنی و حتی استفاده از پاجوش نمی‌تواند سطح کیفی و کمی محصولاتی را داشته باشد که نهال‌های زرشک تکثیر شده با روش پیوند دارند. در روش تکثیر نهال زرشک با پیوند علاوه بر این ‌که میزان بازدهی و عملکرد نهال را بهبود می‌بخشیم امکان افزایش استحکام تنه و همچنین زیبایی ظاهری درخت را نیز افزایش می‌دهیم.

ویژگی نهال

 نهال زرشک بیرجند نیز همانند سایر ارقام نهال میوه دارای ویژگی‌های ظاهری اختصاصی به خود است و در حالت کلی درختی بسیار ظریف، نازک و شکننده است که در هنگام برخورد با آن باید بسیار محتاطانه عمل کرد؛ چرا که خار دارد و دارای برگ‌های صاف و صیغلی با لبه‌های دندانه دار است و محصولات آن نیز به صورت خوشه‌ای همچون انگور در سطح شاخه‌های درختچه کوچک می‌رویند.

آب و هوای مناسب برای کاشت

با توجه به واریته‌های مختلف نهال زرشک امکان کاشت آنها در سرتاسر کشور وجود دارد اما فروش نهال زرشک بیرجندی در شهرهای سردسیری و کوهستانی رواج بیشتری دارد زیرا این گونه مقاوم و سازگار با آب و هوای سرد و کوهستانی است و البته نیاز روزانه ۶ ساعته به دریافت نور غیر مستقیم خورشید نیز دارد که همواره باید مورد توجه قرار بگیرد.

فاصله مناسب برای کاشت

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین اصولی که در هنگام کاشت نهال زرشک باید رعایت کرد؛ رعایت فواصل استاندارد از پیش تعیین شده‌‌ای است که در هنگام کاشت گونه‌ها میان آنها باید در نظر گرفت تا ضمن افزایش فتوسنتز درختان، در افزایش دریافت روزانه نور خورشید توسط آنها نیز موثر بود. در واقع با رعایت فاصله میان نهال زرشک بیرجند در هنگام کاشت، شما سودآوری خود را تضمین کرده‌اید؛ پس میان نهال‌های زرشک فواصل ۲ متری را رعایت کنید تا الگوی کاشت منظمی داشته باشید.

خاک مناسب

اگر هدف شما از احداث باغ زرشک، تجاری است و به قصد دریافت سود بالا این کار را انجام می‌دهید بهتر است بستر مناسب و سازگاری را نیز برای نهال مهیا کنید تا امکان رشد و بازدهی حداکثری آن وجود داشته باشد. سعی کنید از خاک‌های سبکی همچون لومی شنی و حتی لومی آهکی برای کاشت نهال زرشک بیرجند استفاده کنید و حتی الامکان از خاک‌های سنگین لومی شنی استفاده نکنید و همواره ph خاک را در محدوده ۸ و ۷ نگهدارید تا کیفیت محصولان افت نکنند.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

در خصوص سازگارترین موعد کاشت نهال زرشک کافیست اطلاعاتی در رابطه با دیرگل یا زودگل بودن نهال بدست آوریم زیرا امکان کاشت ارقام دیرگل تا اوایل بهار نیز وجود دارد اما ارقام نهال زرشک زودگل را در اواخر پاییز باید کاشت تا نهال فرصت جای گیری و ریشه دوانی در خاک را داشته باشد.

کود مناسب برای نهال

در رابطه با نوع کود سازگار برای نهال زرشک بهتر است تا دو اقدام اساسی صورت گیرد:

  • بهره گیری از مشورت کارشناسان مجرب در حیطه کشاورزی
  • آزمایش بافت خاک در جهت شناسایی و رفع نیازهای آن

طبق تجربه خاک نهال زرشک بهتر است با کودهای پوسیده دامی و برخی مواد آلی و معدنی همچون فسفر، منیزیم و آهن غنی شود تا به تقویت درخت کمک کند.

ارتفاع درخت در طول عمر

شاید به همین دلیل است که نهال زرشک بیرجند را از همان ابتدا در شمار ارقام نهال پایه کوتاه محسوب می‌کنند زیرا ارتفاع نهال پس از تکثیر و قبل از مرحله کاشت بسیار کوتاه و در حد نیم سانتی متر است و پس از کاشت نیز در طول عمر خود و حتی پس از دوره بلوغ به ارتفاعی تا حداکثر ۳ متری از سطح زمین می‌رسد، البته این حالت در ایده‌‌آل‌ترین شرایط ایجاد می‌شود و اگر شرایط مطلوبی برای کاشت و پرورش نهال زرشک وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار ارتفاعی بیش از یک متر برای درخت داشت.

نهال زرشک بیرجند: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

هرس درخت

اگر به درک درستی از متن قسمت بالای مقاله رسیده باشید در می‌یابید که درخت زرشک بیرجند جهت افزایش بازدهی و … نیاز چندان بالایی به هرس منظم و سالانه نخواهد داشت و در صورت لزوم تنها کافیست در فصل تابستان در راستای افزایش استقامت و زیبایی فرم درخت آن را هرس فرم دهی کرده و شاخه‌های خشک و آفت زده آن را جدا نمایید. بر خلاف تصور برخی هرس کردن در فصول سرد سال ممکن است باعث آسیب پذیر‌تر شدن درخت در برابر عوامل بیماری زا شود، زیرا نه تنها کمکی به رشد و فرم دهی گونه نمی‌کند بلکه مقاومت درخت را نیز کاهش خواهد داد.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

در هنگام دریافت نهال از مراکز فروش نهال زرشک بیرجند حتما در خصوص رفع نیاز سرمایی گونه از کارشناسان مربوطه سوالاتی کنید تا مطمئن شوید درخت نیاز سرمایی خود را در طی یک دوره ۸۰۰ ساعته در دمای کمتر از منفی ۷ درجه سانتی گراد گذرانده است در غیر این صورت ممکن است در صورت کاشت در برخورد با اولین سرمای زمستانه یا بهاره دوام نیاورد و سرمازده شود.

عمر مفید نهال

درختچه‌های کوتاه قامت زرشک، درختچه‌هایی پربار و پربازده هستند که در صورت کاشته شدن در منطقه آب و هوایی با پوشش گیاهی مطلوب امکان افزایش عمر مفید آنها تا بیش از ۷۵ الی ۸۰ سال نیز وجود دارد. بالا بودن عمر مفید گونه یکی از عواملی است که سبب جذب طرفداران به خرید نهال مورد نظر می‌شود از همین رو قیمت نهال زرشک بیرجند نسبتا بالاست و متقاضیان بسیار زیادی نیز دارد.

سن حیات نهال

پربازده ترین نهال میوه در نواحی شمال شرقی کشور و استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، نهال زرشک است زیرا سن حیات نهال در این مناطق به دلیل سازگاری بالا، نسبتا زیاد و در حدود ۹۰ سال است البته ممکن است در سال‌های انتهایی عمر درخت از میزان باردهی و عملکرد مثبت مورد انتظار باغدار کاسته شود اما این درخت تا آخرین سال‌های حیات خود باردهی هر چند اندکی دارد تا زمانی که ب صفر برسد و درخت خشک شود.

میزان وزن هر میوه

زرشک محصولی پرطرفدار است که در سفره غذایی ما ایرانیان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و از آن برای تهیه لواشک، آبمیوه و پخت و تزیین غذا استفاده می‌شود. میوه‌های درخت زرشک بیرجند دارای رنگی قرمز با تناژ تیره هستند که اندازه و ابعاد بسیار ریز و کوچکی دارند و ممکن است وزن چند عدد آن حدود یک گرم برسد اما بر سطح درخت به صورت خوشه‌های پربار رشد می‌کنند و امکان برداشت و جداکردن آنها از سطح درخت نیز به آسانی باد ست و به صورت خوشه‌ای وجود دارد.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

تکثیر نهال زرشک بیرجند با روش پیوند بر پایه ارقام مقاوم و سازگار سبب شده تا امکان کاشت گونه در اکثر مناطق ایجاد شود و هیچ گونه محدودیتی در هنگام کاشت نهال در ارتفاعات گوناگون از سطح دریا نخواهیم داشت. بهترین ارتفاعی که امکان کاشت گونه در آن وجود دارد نواحی نیمه سردسیری با رطوبت نسبی ملایم است؛ به گونه‌ای که نه محیط خشک باشد و نه مرطوب در این حالت انتظار می‌رود که گونه بهترین بازدهی را داشته باشد.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

درخت زرشک از آن دسته درختانی است که حتی اگر مقاومت بالایی نیز نسبت به آفات و بیماری‌ها داشته باشد اما باز هم ممکن است مبتلا به آفاتی همچون شته، پروانه، کرم برگ خوار، زنبور سرشاخه خوار و حتی زنگ زرد و سیاه شود، به همین علت توصیه می‌شود که نسبت به سمپاشی و مقاوم سازی گونه‌ها غافل نباشید و اصولی عمل کنید.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

با توجه به فواصلی که در هنگام کاشت نهال در نظر گرفته‌ایم طبیعتا امکان کاشت بیش از ۴۰۰ اصله نهال زرشک در باغ در واحد هکتار وجود دارد لذا با این تفاسیر بهره وری از باغ به حداکثر میزان خود خواهد رسید و هرباغدار به ازای هر یک هکتار زمین سالانه امکان دریافت بیش از ۵ الی ۷ تن محصول مرغوب صادراتی را خواهد داشت.

شروع باردهی محصول

جالب است بدانید که نهال زرشک بیرجند را به سختی می‌توان در شمار ارقام نهال زودبازده جای داد زیرا موعد باردهی این گونه از سال چهارم و پنجم بعد از کاشت در خاک است که در این زمان هم باردهی گونه توجیه اقتصادی چندانی ندارد اما پس از گذشت حداقل ۷ سال می‌توان به سودآوری و توجیه اقتصادی گونه ارزش نهاد. دقت داشته باشید که برداشت محصولات درخت زرشک بیرجند به سبب کوتاه قامت بودن سهل است اما وجود خارهای فراوان در سطح شاخه‌های درخت هزینه‌های برداشت محصول را افزایش داده است و لازم است تا در برخی موارد از ماشین آلات استفاده شود.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

جالب است بدانید که نهال زرشک بیرجند جهت احداث باغ گونه‌ای بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است و از آن جایی که در شمار ارقام خودبارور و دارای هر دو پایه نر و ماده است هیچ نیازی به خرید و کاشت نهال گرده افشان در باغ ندارد لذا در هزینه های جانبی جهت احداث باغ بسیار صرفه جویی خواهد شد.

مدت آبیاری

پس از خرید نهال زرشک بیرجند به قصد احداث باغ دیگر دغدغه‌ی آبیاری درختان باغ را نداشته باشید چرا که این گونه مقاوم توانایی مقاومت در برابر خشکی بالا را دارد و در شمار ارقام گزرومورفی محسوب می‌شود به همین جهت با حداقل میزان آب در فواصل ۱۰ الی ۱۲ روز یکبار امکان آبیاری این نهال وجود دارد.

نهال زرشک بیرجند: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

روش صحیح آبیاری

اگر نهال زرشک بیرجند را در منطقه‌ای که میانگین بارش سالیانه آن در حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلی متر در سال است کاشته اید نیازی به تعبیه سیستم آبیاری نخواهید داشت اما اگر میانگین بارش سالیانه منطقه زیر ۲۰۰ میلی متر در سال بود بهتر است از شیوه‌های مدرن و کم مصرف در آبیاری این گونه استفاده کنید، شیوه‌هایی همچون آبیاری بارانی، آبیاری قطره‌ای و … که ضمن سیراب و مرطوب نگه داشتن ریشه درخت بسیار مقرون به صرفه هستند.

زمان گلدهی درخت

یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های باغداران موعد گلدهی نهال زرشک است که ممکن است دچار سرمازدگی در سرمای دیررس بهاره شوند به همین علت توصیه می‌کنیم که اقدام به خرید نهال زرشک بیرجند که گونه ای دیرگل و مقاوم به سرمای بهاره است کنید تا ریسک شکست خود را به حداقل برسانید. دیرگل بودن نهال زرشک بیرجند سبب در امان ماندن گل‌های شکوفا شده در سطح درخت می‌شود زیرا گل‌ها پس از اتمام دوره سرمای منطقه یعنی در اوایل اردیبهشت ماه شکوفا می‌شوند.

زمان برداشت

فصل پاییز زمام مطلوبی جهت برداشت محصولات درخت زرشک بیرجند است زیرا در این بازه تمامی محصولات درخت در بالاترین سطح کیفی به بهره برداری خواهند رسید و باید بلافاصله چیده شوند ، شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چرا گفته شد بلافاصله محصولات درخت را بچینید؟ دلیل این امر آن است که در صورت ایجاد وقفه جهت برداشت محصولات رسیده از سطح درخت، سطح کیفی محصولات بسیار افت می‌کند و امکان عرضه آنها در بازارهای داخلی و خارجی وجود نخواهد داشت.

خرید نهال

در انتهای مقاله چنانچه تصمیم به خرید نهال زرشک بیرجند گرفته‌اید توصیه می‌کنیم که در همین ابتدای مسیر اقدام به شناسایی و بررسی مراکز فروش نهال زرشک بیرجند در شهر خود نمایید زیرا خرید نهال زرشک از هر نهالستانی نمی‌تواند درست و سودمند باشد زیرا برخی افراد سودجو و واسطه گر در این میان نهال‌های ناسالم را با قیمتی گزاف تحت عنوان نهال سالم به شما می‌فروشند و ممکن است سرمایه شما به هدر رود، پس خرید نهال از مراکز معتبر همچون نهالستان برتر نهال بسیار اهمیت.دارد.

قیمت نهال

میوه زرشک، میوه‌ای است که مصارف تازه خوری چندان بالایی ندارد اما به دلیل مصارف دارویی و خواص بسیار بالا در درمان فشار خون و سرطان و… از آب آن و همچنین خشک و تازه آن در صنایع آشپزی استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود پس می‌توان گفت که با این همه خواص و کاربرد قیمت نهال زرشک بیرجند دارای نوسانات بسیاری به خصوص که گونه‌ای صادراتی و محبوب است. جهت دریافت لیست قیمت نهال زرشک بیرجند می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان بخش فنی در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال زرشک بیرجند: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال