%4

نهال زغال اخته فومینا: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

155,000 تومان

  • خواستگاه : اسپانیا
  • شروع باردهی : پنجمین سال
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 4*4
  • میزان باردهی در هکتار : 4 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : 1100 تا 1500
  • پایه نهال : قلمه
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 4 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال

نهال زغال اخته فومینا جز برترین و پرسودترین گونه‌های زغال اخته است که پرورش و نگهداری از آن کاری بسیار آسان است و در برخی موارد از گونه‌های آن تحت عنوان درختان زینتی یاد می‌شود. این نهال زیبا در طول عمر خود به درختچه‌های کوچک و خزان پذیری تبدیل می‌شود که در طی چرخه سالانه در فصل بهار گل‌های زرد در سطح آن پدیدار می‌شود. در ادامه مقاله به معرفی کلی در خصوص این نهال تجاری می‌پردازیم‌.

خاستگاه اصلی نهال

در رابطه با خواستگاه اصلی نهال زغال اخته فومینا ابهامات بسیاری وجود دارد و البته که گونه‌ای غیر بومی است اما به گفته برخی کارشناسان این گونه برای اولین بار در نواحی جنوبی اروپا و اسپانیا یافت شد، سپس در نواحی شرقی آسیا به وفور پرورش یافت و به دنبال افزایش طرفداران آن، امروزع در تمامی کشورهای دنیا کاشته می‌شود.

نهال زغال اخته فومینا: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

پایه اصلی نهال

 نهال زغال اخته فومینا را بر پایه ارقام نهال مقاوم‌تر تکثیر می‌کنند و از این طریق علاوه بر این که میزان مقاومت گونه را افزایش می‌دهند بر میزان باردهی آن نیز تاثیر مثبت می‌گذارند. قلمه زدن وتکثیر از طریق بذرپاشی از جمله روش‌های تکثیر جنسی هستند که در این میان متداول و کم هزینه‌تر خواهند بود اما کیفیت نهال تکثیر شده از طریق پیوند بالاتر است.

ویژگی نهال

درخت زغال اخته فومینا دارای تنه‌ای قهوه‌ای با پوستی لایه لایه است و هر شاخه حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر قطر دارد که توسط برگ‌های پهن و بیصی شکل با اندازه‌ی ۴ سانتی‌متر پوشانیده شده‌اند. این گونه پربار قابلیت رشد در نواحی معتدل و نیمه گرمسیری را دارد از میوه آن استفاده‌های خوراکی بسیاری می‌شود.

آب و هوای مناسب برای کاشت

سازگارترین آب و هوا برای رشد و پرورش نهال زغال اخته فومینا در ایران آب و هوای معتدل با میزان رطوبت نسبی و میانه است و اقلیم‌های سرد‌تر یا گرم ‌تر که دارای زمستان‌های سرد و یخبندان و یا تابستان‌های گرم و خشک هستند به هیچ وجه الویت کاشت نهال زغال اخته فومینا نخواهند بود. دامنه نوسانات دمایی متحمل این گونه در حدود منفی ۱۰ درجه سانتی گراد در فصل زمستان و ۳۵ درجه سانتی گراد در فصل تابستان است.

فاصله مناسب برای کاشت

بر خلاف تصور برخی افراد رعایت فاصله استاندارد در هنگام کاشت نهال زغال اخته فومینا، تنها در جلوگیری از ایجاد رقابت نوری موثر نیست بلکه درختان برای دستیابی به مواد مغذی خاک نیز با یکدیگر به رقابت نخواهند پرداخت و در حالت کلی راندمان برداشت محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت پس بوته‌های زغال اخته را در نواحی مسطح با فواصل ۴  متری از یکدیگر بکارید و این فواصل را در نواحی شیب دار و بادگیر می‌توانید کاهش دهید.

خاک مناسب

در رابطه با انتخاب بستر مطلوب یا همان خاک سازگار با نهال زغال اخته فومینا نیازی نیست که خود را به دردسر بیندازید زیرا این رقم در هر نوع خاکی سازگار و مقاوم است و امکان رشد و پرورش دارد و تنها کافیست در مرحله بعد از خرید نهال زغال اخته فومینا، قبل از کاشت خاک را از لحاظ میزان شوری و ph مورد بررسی و سنجش تکمیلی قرار دهید؛ چرا که حساسیت این گونه نسبت به شوری و همچنین ph اسیدی و قلیایی بالا، زیاد است و باید در محدوده ۶ الی ۸ باقی بماند. استفاده از خاک‌های ماسه‌ای و رسی که توانایی نگهداری رطوبت به میزان بالا دارند نیز می‌تواند برای رشد و بازدهی گونه مفید باشد.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

قبل از کاشت نهال زغال اخته فومینا به شرایط جوی و آب و هوایی منطقه باغ خود توجه بسیاری داشته باشید و از کاشت نهال در هوای سرد و یخبندان‌های زمستانه به شدت پرهیز نمایید و این کار را تا اتمام دوره سرما به تعویق بیاندازید. یافتن زمان کاشت مناسب نهال زغال اخته به شما کمک می‌کند که نهال سازگاری بیشتری با خاک بیابد و از یخ زدگی و سرمازدگی ریشه‌ها نیز جلوگیری شود، همچنین کاشت نهال در هوای معتدل‌تر فصل پاییز سبب می‌شود تا در موعد جوانه زنی درخت باردهی بیشتری داشته باشد.

کود مناسب برای نهال

به غیر از زهکشی مطلوب و تنظیم ph خاک با افزودن کربنات کلسیم و آهک بهتر است در انتخاب کود مناسب برای نهال زغال اخته فومینا نیز دقت کنید، به همین منظور هر ساله باغداران پس از دریافت مشاوره از سایت فروش نهال زغال اخته فومینا در انتهای فصل زمستان قبل از بیدار شدن ریشه نهال از خواب زمستانه، اقدام به کوددهی با کودهای ۲۰_۲۰_۲۰ و همچنین غنی سازی خاک از مواد آلی و معدنی و عناصر طبیعی نیتروژن، فسفر، روی و … می‌کنند.

نهال زغال اخته فومینا: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

ارتفاع درخت در طول عمر

گفتیم که نهال زغال اخته فومینا در طول عمر خود تبدیل به درختچه‌های کوچکی می‌شود که تا حداکثر ارتفاع ۷۰۰ الی ۸۰۰ متری از سطح زمین می‌رسد اما رشد عرضی نسبتا خوبی (حدود ۵۰ سانتی‌متر) دارد و تمامی این عوامل سبب شده تا هزینه های نگهداری از نهال و برداشت محصول بسیار مقرون به صرفه باشد.

هرس درخت

شاید این سوال برایتان ایجاد شود که هرس درختان زغال اخته به چه منظور صورت می‌گیرد؟ معمولا در فصول معینی از سال به منظور کاهش حداقلی آسیب‌های وارده به درختان و بافت ساقه‌ها در هنگام وزش باد یا بارش بارانن‌های شدید این کار صورت می‌گیرد. در مرحله اول هرس درختان زغال اخته بهتر است به منظور افزایش استحکام گونه و همچنین کنترل ارتفاع آن اقدام به هرس فرم دهی کرد، سپس با حذف شاخه‌های اضافه و خشکیده باردهی درخت را تحریک نمود.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

جهت تامین نیاز سرمایی درختان زعال اخته کافیست تا گونه را تا حداکثر ۶۰۰ ساعت در دمای منفی ۵ الی ۷ درجه سانتی گراد در فصل تابستان در معرض سرما قرار دهید تا گونه برای بیدارشدن از خواب زمستانه و همچنین شکوفایی در ابتدای فصل بهار آماده باشد؛ همچنین با قرار دادن نهال در این فرایند به افزایش مقاومت آن در برابر سرمای ناگهانی و یخبندان‌های زمستانه کمک خواهید کرد.

عمر مفید نهال

با مطالعه این قسمت از مقاله دیگر هیچ تردیدی برای خرید نهال زغال اخته فومینا به جهت احداث باغ نخواهید داشت! با توجه به عمر مفید و بازدهی بسیار بالای گونه که در حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال است شما می‌توانید یک کسب و کار پررونق و دائمی را برای خود به ارمغان آورید. توجه داشته باشید که افزایش عمر اقتصادی یک درخت نیازمند توجه و رسیدگی دائمی به گونه است و نباید صرف این که نهال ذاتا عمر بالایی دارد از رسیدگی به آن غافل بود.

سن حیات نهال

کاشت نهال در اقلیم آب و هوایی درست و سازگار یکی از نکات طلایی برای افزایش سن حیات و همچنین افزایش راندمان درخت است و باعث تولید میوه‌های درشت تر با طول و عرض به ترتیب ۲*۲ سانتی متر خواهد شد البته نهال زغال اخته فومینا می‌تواند تا بیش از ۲۰۰ سال عمر کند و باغدار را به سود آوری بسیار خوبی برساند.

میزان وزن هر میوه

زغال اخته فومینا میوه‌ای است که با نام گیلاس کرنلی نیز شناخته می‌شود و از لحاط ظاهری و حتی ابعاد شباهت بسیاری به میوه زیتون دارد منتها رنگ زغال اخته قرمز تیزه و زرشکی است. طعم ترش و ملس و در برخی موارد شیرین این میوه سبب افزایش طرفداران آن و همچنین افزایش قیمت نهال زغال اخته فومینا در بازار شده است و وزن هر عدد میوه در ایده‌آل ترین شرایط در حدود ۱۰ گرم خواهد رسید. در حالت نارس زغال اخته‌ها رنگ قرمز روشن و طعم گس و قابضی خواهند داشت.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

اگر قصد خرید نهال زغال اخته فومینا به منظور احداث باغ دارید توصیه می‌کنیم که در جهت کاهش ریسک شکست در برابر خطرات محیطی و اقلیمی حتما نهال را در ارتفاع مطلوبی از سطح دریا بکارید در غیر این صورت ممکن است با شکست مواجه شده و تمامی سرمایه خود را از دست بدهید. نهال زغال اخته فومینا بهتر است در آب و هوای معتدل و مرطوب کاشته شود پس تا حداکثر ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا، امکان کاشت و پرورش آن وجود دارد؛ جالب است بدانید که فروش نهال زغال اخته فومینا در این مناطق نیز رواج بیشتری دارد.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

آفات و بیماری‌های رایجی در میان ارقام نهال زغال اخته از جمله نهال زعال اخته فومینا وجود دارد که در صورت عدم مراقبت و پیشگیری امکان وارد آمدن خساراتی بسیار جدی برای باغ وجود دارد؛ در ادامه نیز به معرفی کلی برخی از آسیب زا ترین آنها می‌پردازیم‌.

  • تریپس‌ها حشرات کوچک و مرموزی هستند که به رنگ‌های مختلف دیده می‌شوند و از طریق مکیدن شیره میوه صدمات جدی به محصولات درخت وارد می‌کنند.
  • مگس سفید نیز حشره خطرناک دیگری است که سبب خشک و زرد شدن برگ درختان زغال اخته می‌شود.
  • قطره میوه و آنتراکتوز نیز از جمله بیماری‌های رایج هستند که سبب آسیب به قسمت‌های مختلف درخت و ایراد خسارت می‌شوند.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

پربار بودن یکی از بارزترین ویژگی‌های نهال زغال اخته فومینا است به گونه‌ای که سالانه از هر هکتار زمین (معادل ده هزار متر مربع) بیش از ۵ تن محصول برداشت کرد که البته این میزان علاوه بر این که بستگی به نژاد گونه دارد؛ وابستگی بسیاری هم به میزان آبیاری و رطوبت خاک باغ دارد. به منظور استفاده شخصی از محصولات این درخت نیز برخی افراد تعداد کمی نهال زغال اخته فومینا را در باغچه خود می‌کارند و به راحتی پس از رساندن گونه به سن بلوغ از میوه آن استفاده می‌کنند.

نهال زغال اخته فومینا: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

شروع باردهی محصول

از آن جایی که نهال زغال اخته فومینا پس از گذشت حداکثر ۵ الی ۶ سال به باردهی اقتصادی می‌رسد، می‌توان آن را در شمار ارقام زودبازده نهال میوه محسوب کرد. زودبازده بودن ویژگی مثبتی است که می‌تواند از افزایش قیمت نهال زغال اخته فومینا در بازار نیز اثر مستقیم داشته باشد.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

هرمافرودیت بودن نهال زغال اخته سبب شده است تا نیاز کمتری جهت خرید و کاشت رقم گرده افشان سازگار در باغ احساس شود اما برخی باغداران که تمایل به افزایش راندمان محصولات خود دارند به دنبال رقم گرده افشان مطلوبی هستند که با کاشت آنها در باغ در فرآیند گرده افشانی تسریع بخشند. به ازای هر ۲۰ اصله نهال کاشت یک رقم گرده افشان می‌تواند موثر و کافی باشد.

مدت آبیاری

رطوبت یکی از عوامل اساسی در حفظ حیات درخت زغال اخته فومینا است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود؛ پس می‌توان گفت که آبیاری نهال زغال اخته فومینا اثر بسیاری در رشد و بازدهی گونه خواهد داشت و خاک نهال همواره باید مرطوب باشد و خشک بودن خاک به معنای تشنگی ریشه و در نهایت مرگ گیاه است. مقاومت نهال زغال اخته در برابر شرایط کم آبی نسبتا بالاست اما این به این معنی نخواهد بود که آبیاری را فراموش کنید زیرا این گونه ذاتا آب دوست است پس بهتر است مطابق با نیاز نهال و شرایط محیطی آبیاری را صورت دهید.

روش صحیح آبیاری

انتخاب صحیح‌ترین روش آبیاری نهال زغال اخته در درجه اول بستگی به شرایط اب و هوایی محیط شما دارد، سپس در وهله دوم بستگی به امکانات و بودجه در اختیار باغدار خواهد داشت. در صورتی که در منطقه شما شرایط بارشی مساعد بود (میانگین بارش سالیانه بیش از ۴۰۰ میلی متر) امکان پرورش گونه به روش دیم وجود خواهد داشت و نیازی به تجهیزات آبیاری نخواهد بود در غیر این صورت بهتر است با توجه به نیاز گونه از یکی از روش‌های مدرن آبیاری قطره‌ای یا بارانی جهت سیراب نمودن گونه بهره گیری نمایید.

زمان گلدهی درخت

درخت زغال اخته فومینا گونه‌ای زودگل است که مقاومت اندکی در برابر سرمای دیررس بهاره دارد لذا لازم است تا از کاشت این نهال در نواحی سردسیری و کوهستانی که امکان وقوع سرمای دیررس یهاره و یخبندان‌های زمستانه دارند، خودداری شود زیرا امکان از بین رفتن گل‌ها و کاهش بازدهی نهال وجود دارد.

نهال زغال اخته فومینا: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

زمان برداشت

هیجان انگیز‌ترین زمان در هنگام پرورش نهال زغال اخته فومینا زمان برداشت محصولات گونه است که در موعد خاصی با نشانه‌های خاصی مشخص می‌شود و با توجه به زودرس بودن این نهال در اواخر شهریور ماه انتظار می‌رود تا میوه‌های درخت برای برداشت، بسته بندی و همچنین عرضه در بازارهای داخلی و خارجی آماده باشند. زغال اخته‌های قرمز رنگ و براق با طعمی منحصر به فرد علاوه بر تازه خوری برای تولید ترشک، لواشک و سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرند و خواص بسیاری برای سلامتی افراد دارند.

خرید نهال

رایج‌ترین سوال باغداران در هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال زغال اخته فومینا آن است که آیا امکان دریافت مشاوره رایگان یا راهنمای کاشت جهت احداث باغ پس از خرید نهال زغال اخته فومینا از کارشناسان مجرب نهالستان برتر نهال وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که مشاوران و کارشناسان ما به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی تمامی سوالات و ابهامات شما در خصوص نهال‌های خریداری شده و نحوه کاشت آنها هستند و از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در قسمت انتهایی مقاله می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

قیمت نهال

 قیمت نهال زغال اخته فومینا به عوامل متعددی بستگی دارد و با توجه به کمیاب و در عین حال پرطرفدار بودن این نهال، ممکن است در بازار با قیمت‌های مختلفی از این محصول رو به رو شوید که توصیه می‌کنیم برای این که خرید مقرون به صرفه تری داشته باشید حتی الامکان از نهالستان‌های معتبری که تحت نظر جهاد کشاورزی فعالیت و قیمت گذاری می‌کنند، اقدام به خرید نهال زغال اخته فومینا کنید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال زغال اخته فومینا: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال