%6

نهال زیتون الک ترکیه: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

(دیدگاه 1 کاربر)

85,000 تومان

  • خواستگاه : ترکیه
  • شروع باردهی : سومین سال
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 4*4
  • میزان باردهی در هکتار : 20 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : 100 تا 1500
  • پایه نهال : قلمه
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 4 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال

در دسته بندی کلی که ارقام مختلف نهال زیتون را از لحاظ میزان محبوبیت و پرفروش بودن، مورد بررسی قرار داده‌اند، نهال زیتون الک ترکیه از جایگاه بسیار بالایی قرار گرفته است که در این مقاله قصد داریم به چرایی و چگونگی قرار گرفتن این نهال در این جایگاه سخن بگوییم. این نهال زیتون پرطرفدار به سبب ویژ‌گی‌های خاص و منحصر به فردی که دارد توانسته است تا توجه بسیاری از باغداران هوشمند را به سمت خود جلب نماید زیرا گونه‌ای به شدت تجاری و سودآور است. شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین مشخصه این نهال، درشت بودن محصولات است که باعث شده تا گونه‌ای تجاری و بازارپسند باشد.

نهال زیتون الک ترکیه: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

خاستگاه اصلی نهال

همانگونه که از نام این رقم نهال زیتون مشخص است،گونه‌ای است غیر بومی و متعلق به کشور ترکیه که در نزدیکی خط استوا قرار گرفته است و دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب است. به دلیل تولید سطح کیفی بسیار بالای محصولات این درخت، امروزه باغداران در سراسر جهان شروع به تولید و پرورش اصولی این رقم نهال زیتون کرده‌اند و در صورت دارا بودن شرایط مطلوب، محصولاتی با همان کیفیت را تولید و به بهره برداری می‌رسانند.

پایه اصلی نهال

عمده‌ترین شیوه تکثیر نهال زیتون الک ترکیه، شیوه‌ی قلمه زدن است که پس از ریشه دار شدن قلمه‌های قوی و سالم که از برش شاخه‌ها به دست می‌آید. برای کاشت قلمه‌ها به منظور ریشه زایی بهتر است تا شاخه را به صورت افقی یا عمودی درون عمق خاک حفر کنیم تا ریشه‌دار شوند اما نوع خاک در سرعت ریشه زایی تاثیر گذار است و خاک حاصلخیز و غنی سرعت بیشتری به فرآیند تکثیر می‌دهد.

ویژگی نهال

شاید اگر بگوییم نهال زیتون الک ترکیه گونه‌ای جاودانه است اغراق نکرده باشیم؛ چرا که فرارسیدن خزان و فصل پاییز تاثیری بر ریزش و زردشدن بر‌گ‌های این رقم نخواهد داشت و در اکثر موارد با مرگ ریشه باز شاهد سبز شدن درخت از طریق برگ‌ها خواهیم بود؛ هر چند که ریشه‌های این نهال به حدی قوی و مستحکم هستند که انتظار می‌رود شاهد رشد قطری عظیمی از تنه درختان باشیم. مقاوم بودن در برابر خشکی و سرما از بارزترین خصیصه‌های این نهال پرطرفدار است که در دنیا شهره شده است.

آب و هوای مناسب برای کاشت

برای آگاهی از آب و هوای سازگار و متناسب برای کاشت نهال زیتون الک ترکیه بهتر است بدانید که با توجه به خواستگاه اصلی این رقم که کشور مرطوب و مدیترانه‌‌ای ترکیه است بهتر است پس از خرید نهال زیتون الک ترکیه آن را در نواحی نسبتا مرطوب و مدیترانه ‌ای که دوره گرما و خشکی تابستان نسبتا طولانی و دوره سرمای زمستان خنک و معتدل دارد، بکارید و از نهال‌های جوان تازه کاشته شده در برابر سرماهای بیش از منفی ۱۲ درجه سانتی‌گراد محافظت نمایید.

فاصله مناسب برای کاشت

بنا به توصیه اکثر کارشناسان کشاورزی و باغداری بهتر است در هنگام کاشت نهال زیتون الک ترکیه، فواصل ۵ الی ۶ متری را رعایت کنیم تا نور بیشتری به درختان برسد زیرا نیاز اساسی درختان گرمسیری زیتون دریافت روزانه حداقل ۸ ساعت نور خورشید است. لازم به ذکر است که فواصل گفته شده برای اراضی مسطحی است که در معرض وزش باد‌های شدید نیستند در غیر این صورت و در صورت قرارگیری اراضی در مناطق شیبدار باید فواصل را جهت کاشت نهال زیتون کاهش دهیم.

خاک مناسب

در هنگام انتخاب خاک مناسب برای نهال زیتون الک ترکیه باید چند فاکتور اساسی را مورد بررسی قرار دهید که عبارتند از:

  • جنس و بافت خاک که این مورد را باید از طریق آزمایشگاه‌های گیاه شناسی مورد بررسی قرار داد.
  • اسیدی یا قلیایی بودن یا همان میزان ph خاک
  • قابلیت خاک جهت حفظ و نگهداری رطوبت

خاک مناسب برای نهال زیتون الک ترکیه باید ph در حدود ۷ الی ۷/۵ داشته باشد و از آن جایی که رشد طولی ریشه‌های این رقم نهال زیتون زیاد است باید خاک‌هایی با بافت نرم مانند شنی لوم استفاده شود.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

همان گونه که بهترین زمان برای کاشت تمامی ارقام نهال میوه میانه فصل پاییز تا اواخر فصل زمستان است، بهتر است شما نیز برای خرید نهال زیتون الک ترکیه و کاشت آن همین زمان را انتخاب کنید تا امکان سازگاری نهال با خاک وجود داشته باشد. کاشت نهال زیتون مستلزم حفر گودال‌هایی عمیق در حدود ۷۰ سانتی‌متر و عرضی حدود ۵۰ سانتی متر است و پس از آن اندکی گودال را با کمپوست دامی پر کرده و سپس نهال را درون خاک قرار داده و اطراف آن را با خاک پر کنید تا موعد گلدهی فرا برسد.

نهال زیتون الک ترکیه: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

کود مناسب برای نهال

جهت غنی سازی خاک و تقویت نهال زیتون الک ترکیه بهتر است تا از کودهای فسفر دار و مواد آلی و معدنی همچون روی، پتاسیم و منیزیم استفاده کنید و توجه به زمان کوددهی و میزان کود نیز بسیار مهم است و اگر کوددهی در انتهای فصل زمستان قبل از گلدهی گونه صورت گیرد قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

ارتفاع درخت در طول عمر

با توجه به قدرت رشد نسبی نهال زیتون الک پیش بینی می‌شود که این گونه در طول دوره رشد و عمر خود تا حداقل ۳ و حداکثر ۵ متر ارتفاع داشته باشد و در شمار گونه‌های کوتاه قامت و درختچه‌ای به شمار می‌آید. شاید اگر بگوییم که به همین دلیل قیمت نهال زیتون الک ترکیه در بازارهای داخلی و خارجی افزایش داشته است بپرسید که چگونه ممکن است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که کم ارتفاع بودن یک درخت سبب کاهش هزینه‌های نگهداری و برداشت محصول آن خواهد شد و نیازی به استفاده از ماشین آلات، تجهیزات و همچنین نیروی انسانی و ابزار آلات نیست.

هرس درخت

بر خلاف سایر ارقام نهال میوه که در سال‌های ابتدایی کاشت نیازی به هرس کردن ندارند، نهال زیتون الک ترکیه را در ۴ سال ابتدایی باید هرس کرد تا به اصطلاح جان بگیرد و برای آغاز باردهی اقتصادی آماده شود. هرس این رقم نهال باید به گونه‌ای صورت گیرد که شاخه‌های عمودی دست نخورده باقی بمانند اما شاخه‌های فرعی و جانبی که کوچک مانده اند و ارتفاعی بیشتر از ۹۰ سانتی‌متر نگرفته‌اند را هرس نمود تا رشد کنند و آماده گلدهی شوند، در سال‌های پس از هرس ابتدایی تنها کافیست شاخه‌های خشکیده حذف شوند تا رشد درخت تکمیل شود.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

نیاز سرمایی یک نهال تماما بستگی به نژاد و نوع گونه دارد و بهتر است در هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال زیتون الک ترکیه در این خصوص از کارشناسان مربوطه تحقیق نمایید. با قرار گیری نهال زیتون الک ترکیه در دمای منفی ۲ درجه سانتی گراد به مدت زمان ۸۰۰ ساعت می‌توانید گونه را تماما برای هدف اصلی این کار که همان مقاوم سازی گونه است، آماده نمایید.

عمر مفید نهال

احتمالا شما نیز در رابطه با عمری بودن و سودآور بودن درختان زیتون شنیده‌اید؛ یکی از مهم‌ترین دلایلی که این ارقام نهال را با این نام خوانده‌اند بالا بودن عمر اقتصادی این رقم نهال زیتون است زیرا درختان زیتون الک ترکیه تا حداکثر نیم قرن یعنی در حدود ۵۰ سال امکان بازدهی دارند و با احداث این باغ علاوه بر راه اندازی یک کسب و کار پررونق به سود خوبی دست خواهید یافت چون محصولات درشت و پرچرب درختان زیتون الک ترکیه قابلیت صادرات به کشورهای همسایه را نیز دارند.

سن حیات نهال

درختان زیتون حتی اگر باردهی هم نداشته باشند با هدف تزئینی و سرسبزی محیط کاشته می‌شوند، درخت زیتون الک ترکیه پس از گذشت نیم قرن عمر اقتصادی خود را تمام می‌کند اما تا حدود ۷۰ سالگی به حیات خود ادامه می‌دهد و سبز خواهد ماند اگر چه از میزان باردهی آن تا حد بسیار زیادی کاسته می‌شود.

میزان وزن هر میوه

هر عدد زیتون الک ترکیه حدود ۷ الی ۱۰ گرم وزن دارد زیرا درصد عظیمی از بافت میوه را گوشت میوه و بقیه وزن آن را هسته کوچک قرار گرفته در مرکز و پوست نازک تشکیل می‌دهد. رنگ این رقم زیتون به صورت طبیعی می‌تواند سبز باشد و با افزودن مواد مصنوعی ممکن است به رنگ سیاه تغییر یابد. زیتون الک ترکیه درشت و تجاری است و علاوه بر تازه خوری برای روغن گیری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا چربی بالایی دارد.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

بهترین ارتفاع از سطح دریا برای کاشت یا احداث باغ زیتون الک ترکیه معرفی شده است، ارتفاع ۵۰۰ الی ۱۸۰۰ متری از سطح دریاست، زیرا نزدیک بودن به دریا سبب مدیترانه‌ای و معتدل شدن هوا و همچنین تامین رطوبت مورد نیاز نهال خواهد شد و تراکم پوشش گیاهی منطقه نیز بالا خواهد بود.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

مقاومت این گونه در برابر آفات و بیماری‌هایی همچون کرم پروانه، شته‌ها، سوسک‌ها و گال گیاهی و … نسبی است اما از طریق سم پاشی اصولی و سالیانه می‌توان این میزان مقاومت را تا حد بسیار زیادی افزایش داد، البته هرس و کوددهی منطم‌نیز در این افزایش مقاومت موثر خواهند بود.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

بنا بر درشت بودن میوه‌های این درخت، می‌توان گفت که میزان باردهی گونه در تناژ بالایی صورت می‌گیرد؛ به گونه‌ای که از هر یک هکتار باغ سالانه بیش از ۲۰ تن محصول برداشت خواهد شد که میزان وسوسه انگیزی است. با توجه به خواص و مصارف دارویی این محصول، از زیتون علاوه بر تولید روغن جهت تولید انواع کنسرو و تولید مواد آرایشی، بهداشتی نیز استفاده خواهد شد.

نهال زیتون الک ترکیه: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

شروع باردهی محصول

پس از گذشت سال دوم و سوم باردهی نهال زیتون الک ترکیه شروع می‌شود اما درست از سال چهارم و پنجم است که می‌توان روی توجیه اقتصادی گونه حساب باز کرد.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

یکی از سوالات رایج باغداران در رابطه با رقم مناسب برای گرده افشانی نهال زیتون الک ترکیه است که در این رابطه باید گفت که این رقم نهال اصلا نیاری به خرید و کاشت رقم گرده‌افشان ندارد زیرا گونه‌ای خودگرده افشان است که در هر پایه هر دو گل نر و ماده وجود دارند که وجه تمایز آنها می‌تواند رنگ و تعداد گلبرگ‌ها باشد. برای تسریع و قدرت بخشی به فرآیند گرده افشانی نهال زیتون می‌توانید روی کمک حشرات گرده افشان همانند زنبور عسل حساب گسترده‌ای باز کنید.

مدت آبیاری

مطمعنا تا کنون در رابطه با کم توقع بودن و گزرومورفی بودن نهال زیتون و همچنین سهل بودن شرایط پرورش آن اطلاعاتی را دریافته اید، بهتر است بدانید که نهال زیتون الک نیز همانند سایر ارقام نهال زیتون گونه‌ای گزرومورفی است و برای آبیاری آن بهتر است در فصول گرم سال همچون فصل تابستان گونه را هر ۱۵ الی ۲۰ روز یکبار به صورت اصولی و منظم آبیاری کنید و در فصل بهار و پاییز نیز آبیاری هر ۱۰ روز یکبار به سیراب ماندن نهال کمک بسیاری می‌کند.

روش صحیح آبیاری

انتخاب شیوه صحیح آبیاری برای نهال زیتون الک ترکیه کاملا بستگی به باغدار و منابع آبی در دسترس او دارد اما توجه داشته باشید که هر روشی را که اتخاذ می‌کنید بدانید که به ازای هر هکتار باغات زیتون سالانه حداقل ۶ هزار متر مکعب آب مورد نیاز است. باتوجه به این میزان آب مورد نیاز برای درختان زیتون بهتر است از شیوه‌های مدرن و مقرون به صرفه‌ای بهره گیری کنیم که نیاز کمتری به نیروی انسانی داشته باشیم.

زمان گلدهی درخت

مبنی بر تجربه گفته شده که درختان زیتون الک ترکیه در انتهای فروردین ماه شروع به گلدهی خواهند کرد و فرآیند تولید گرده نیز تماما بر عهده گل‌های سفید و کرم نر است و سایر گل‌ها به رنگ سبز و خردلی دیده می‌شوند که حدود ۴ گلبرگ خردلی دارند و رشد آنها بر سطح درخت به صورت خوشه‌های پر و متراکم است. نمی‌توان گفت که نهال زیتون الک ترکیه، گونه‌ای زودگل یا دیرگل است در واقع این نهال میان گل است و در برابر سرما مقاومت از خود نشان می‌دهد.

زمان برداشت

حدودا در میانه شهریور ماه ،همزمان با تغییر رنگ میوه‌ها به سبز تیره بر سطح درخت درمی‌یابیم که موعد برداشت محصولات فرا رسیده است و زیتون‌ها در این زمان دارای بیشترین حد روغن هستند و آماده برداشت. برای برداشت زیتون روش‌های متعددی وجود دارند که عبارتتد از:

  • استفاده از شانه
  • تکاندن درخت
  • جمع آوری میوه‌های روی زمین ریخته توسط باد
  • استفاده از دستگاه و تجهیزات

تمامی روش‌های مذکور مزایا و معایب خاص خود را دارند و بهتر است قبل از بهره گیری از هر شیوه در خصوص آن به کسب اطلاعات بپردازید تا میزان خسارات را به حداقل رسانید.

نهال زیتون الک ترکیه: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

خرید نهال

از جمله مهم و مفیدی که نهالستان بزرگ و معتبر برتر نهال در راستای ارزش گذاری بر مشتریان خود صورت داده است، ارائه مشاوره رایگان در زمینه احداث باغ میوه است که مشتریان و باغداران عزیز در هنگام خرید نهال زیتون الک ترکیه و سایر ارقام نهال میوه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. جالب است بدانید که این نهالستان بزرگ و معتبر خود توسط افراد کارشناس و مجربی همچون مهندس سعید قاسمی مدیریت می‌شود و در طی سالیان اخیر توانسته است نظر اعتماد باغداران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کند.

قیمت نهال

اصلی‌ترین رسالت برتر نهال تولید و ارائه نهال‌هایی سالم و شناسنامه دار با قیمت‌هایی منصفانه و مقرون به صرفه است؛ در همین تمامی محصولات این مجموعه با نرخ مصوب سالانه جهاد کشاورزی به باغداران عزیز ارائه می‌شود. قیمت نهال زیتون الک ترکیه به دلیل نوسانات اندکی که دارد ممکن است در نهالستان‌های مختلف، متفاوت باشد اما وجود برخی افراد سودجو و واسطه گر در این میان نیز سبب ایجاد اختلاف قیمت در بازار خواهد شد.

1 دیدگاه برای نهال زیتون الک ترکیه: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

  1. تاشان پنق

    بسیار عالی توضیح داده شده خسته نباشد خدا قوت برکت دهد

    • mohammadi

      خیلی ممنون لطف دارید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال