%8

نهال زیتون خوراکی : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

65,000 تومان

  • خواستگاه : ایران
  • شروع باردهی : پنجمین سال
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 4*4
  • میزان باردهی در هکتار : 20 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : 800 تا 1500
  • پایه نهال : قلمه
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 4 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال زیتون خوراکی

در زیر به چند نمونه از مشخصات و خصوصیات نهال زیتون خوراکی اشاره خواهیم کرد که باعث متمایز شدن آن از دیگر نهال میوه شده است:

  • نهال زیتون خوراکی در زیر مجموعه گیاهان گلدار قرار گرفته است.
  • عمر نهال زیتون خوراکی بسیار زیاد دست از آنجایی که خشک شدن نهال زیتون خوراکی به ندرت اتفاق می‌افتد و بعد از خشک شدن توسط پاجوش هایش زندگی دوباره پیدا می‌کند به همین خاطر آن را با عمر جاودانه می‌شناسند.
  • درخت زیتون یک درخت پربار بوده و اکثر کشاورزان از احداث باغ آن رضایت کامل دارند، چون باردهی و فروش میوه زیتون برای شخص پرسود است.
  • میوه درخت زیتون خوراکی به عنوان یک میوه تجاری و پر تقاضا در بازار خرید و فروش محسوب می‌شود.

نهال زیتون خوراکی : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

خاستگاه اصلی نهال زیتون خوراکی

نهال زیتون خوراکی جزو درختان بومی کشور ایران محسوب می‌شود، به خاطر بومی بودن با بیشتر مناطق کشور ایران سازگاری زیادی داشته و همین امر باعث شده تا کشاورزان ایرانی مشتاق خرید نهال زیتون خوراکی و احداث باغات آن باشند، تناسب این نهال با مناطق ایران باعث شده باغدار هزینه زیادی صرف نگهداری و مراقبت از باغ خود نکند.

پایه اصلی نهال زیتون خوراکی

برای تکثیر نهال زیتون خوراک روش‌های گوناگونی وجود دارد:

  • تکثیر نهال زیتون به روش بذری
  • تکثیر نهال زیتون با روش پاجوش
  • تکثیر نهال زیتون با روش خوابانیدن
  • تکثیر نهال زیتون با روش قلمه زدن

البته برای احداث باغ زیتون کارشناسان فروش نهال زیتون خوراکی بر پایه قلمه و اصلاح شده را توصیه می‌کنند، نهالستان‌های معتبر نهال زیتون خوراکی بر پایه قلمه و با استفاده از روش‌های نوین گیاه پزشکی تکثیر می‌‌شود، میزان باروری آن چند برابر نهال‌های معمولی و سنتی بوده و همچنین مقاومت بالایی در برابر بیماری و ناملایمتی‌های جوی دارد.

ویژگی نهال زیتون خوراکی

  • نهال زیتون خوراکی جوان تا دمای منفی ۱۰ درجه و نهال بالغ زیتون خوراکی تا دمای منفی ۱۵ درجه در فصل زمستان را می‌تواند تحمل کند.
  • نهال زیتون خوراکی ارتفاع چندان زیادی نداشته وارتفاع آن بین ۴ الی ۶ متر متغیر است.
  • نهال زیتون خوراکی رطوبت دوست است ولی نیاز زیادی به آبیاری ندارد.
  • بهترین فاصله برای کاشت نهال زیتون خوراکی چهار متر است.
  • نهال زیتون خوراکی دیرگل است.
  • نهال زیتون خوراکی دیررس است

آب و هوای مناسب برای کاشت درخت زیتون خوراکی

درخت زیتون خوراکی در مناطق مختلف رشد مناسبی از خود نشان می‌دهد ولی برای احداث باغ تجاری باید منطقه.ای را انتخاب کرد که سازگاری بیشتری با این نهال داشته باشد، از نظر متخصصین و کارشناسان نهالستان بهترین منطقه برای احداث باغ تجاری درخت زیتون خوراکی مناطقی با آب و هوای مدیترانه ای و یا شبه مدیترانه است.

از آنجایی که درخت زیتون خوراکی یک درخت گرمسیری است در مناطقی که زمستان یخبندان و پایین تر از ۲۰ درجه سانتیگراد دارند، تحمل چندان مناسبی نداشته و رشد اقتصادی آنها کاهش پیدا می‌کند، بهترین مناطق برای کاشت آن‌ها مناطق با زمستان ملایم و تابستان گرم است چون این درخت برای رشد میوه های خود احتیاج به نور آفتاب و گرمای تابستان دارد.

فاصله مناسب برای کاشت درخت زیتون خوراکی

کارشناسان زمان فروش نهال زیتون خوراکی فاصله مناسب برای کاشت درخت زیتون خوراکی را مشخص می‌کنند،  با توجه به اینکه درخت زیتون خوراکی را در مناطق مدیترانه و شبه مدیترانه کشت می‌شود، مشخص است در این مناطق زمین ها آفتاب گیری مناسبی داشته و نور آفتاب به اندازه کافی به درختان می‌تابد.

همچنین به خاطر ارتفاع کوتاه درخت زیتون خوراکی فاصله‌ای که برای کاشت آن در نظر گرفتند تنها ۴ متر است، کشاورزان و باغداران با استفاده از الگوی مربعی و الگوی لوزی می‌توانند نهال زیتون خوراکی را با ابعاد ۴ متر کاشت کرده و بازدهی مناسب آن را تجربه کنند.

خاک مناسب برای کاشت زیتون خوراکی

برای احداث باغ تجاری و پرسود زیتون خوراکی بهتر است قبل از خرید نهال زیتون حتماً بستر باغ را آماده سازی کنید تا ریشه جوان نهال کاشته شده بلافاصله با خاک اطراف ریشه سازگاری پیدا کند، از ویژگی مهم خاک مناسب برای کاشت زیتون خوراکی می توان به به موارد زیر اشاره کرد:

  • نهال زیتون خوراکی در خاک قلیایی رشد بهتری دارد.
  • خاک لومی شنی و سبک برای احداث باغ تجاری زیتون خوراکی مناسب است.
  • زهکشی بستر خاک حداقل باید دو متر باشد تا به هنگام آبیاری ایستایی نداشته باشد.
  • زیتون خوراکی نسبت به شوری خاک استقامت بیشتری از خود نشان می دهد.
  • زیتون خوراکی رطوبت دوست است و باید آبیاری و رطوبت خاک آن به طور دقیق بررسی شود، ولی خیس بودن بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه آن خواهد شد.

نهال زیتون خوراکی : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

زمان مناسب و سازگار برای کاشت درخت زیتون خوراکی

زمان مناسب و سازگار برای کاشت درخت زیتون خوراکی زمانی است که ریشه های آن به خواب زمستانی فرو می‌روند، با توجه به تحقیقات انجام شده می‌توان گفت اواخر ماه آبان همچنین اواخر فصل زمستان کشاورز مدت زمان کافی دارد تا نهال زیتون را به محوطه باغ انتقال دهند.

کود مناسب برای نهال زیتون خوراکی

کشاورزان بهتر است علاوه بر استعلام قیمت نهال زیتون خوراکی، کود مناسب برای این نهال را شناسایی کرده و برای باروری بهتر روتین کوددهی باغ زیتون خوراکی را به خوبی انجام دهند تا بتوانند به درآمد مناسب برسند، در مرحله اول بهترین کود برای خاک ورزی استفاده از کود دامی پوسیده است.

یک سال پس از کاشت معمولاً کود نیتروژن دار را برای رشد بهتر نهال زیتون توصیه می‌شود، در سال‌های بعدی برای این که میزان فسفر و پتاسیم خاک کاهش پیدا نکند از کودهای پتاسه و کودهایی که حاوی فسفر هستند استفاده می‌شود تا رشد درخت زیتون را ارتقا ببخشد، اگر روتین کود دهی نهال زیتون خوراکی به خوبی انجام شود سیستم دفاعی آن را ارتقا داده و مانع از بیماری درخت و باعث افزایش عمر اقتصادی خواهد شد.

ارتفاع درخت زیتون خوراکی در طول عمر

از دلایل پر فروش درخت زیتون می‌توان به ارتفاع آن اشاره کرد، این درخت کوتاه قامت بوده و ارتفاع چندان زیادی ندارد، بنابراین کشاورزان به راحتی می‌توانند از آن نگهداری و مراقبت کنند؛ هرس کردن درختان کوتاه قامت، محلول پاشی، برداشت میوه زیتون کار بسیار راحت بوده و کشاورز مجبور نیست هزینه زیادی صرف آنها کند، به طور معمول ارتفاع درخت زیتون خوراکی بین ۴ الی ۶ متر بوده و با استفاده از هرس فرم دهی آن را در چهار متر ثابت نگه می‌دارند.

هرس درخت زیتون خوراکی

باغداران برای رسیدگی به باغ زیتون خوراکی بعد از برداشت میوه های زیتون باید به فکر هرس درخت زیتون باشند،ذمعمولاً هنگام فروش نهال زیتون خوراکی کارشناسان طریقه اصولی و استاندارد هرس این درخت را به کشاورزان آموزش می‌دهند، بهترین زمان برای هرس درخت زیتون دوره خواب آن است، ولی به هیچ عنوان در فصل زمستان و به هنگام سرما این کار را انجام ندهید، چون باعث صدمه به شاخه های درخت می‌شود، معمولاً اواخر فصل پاییز و آخر فصل زمستان گزینه مناسبی برای هرس نهال زیتون خوراکی محسوب می‌شود.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی درخت زیتون خوراکی

درخت زیتون خوراکی برای داشتن عملکرد مناسب در فصل بهار همچنین ارتقاء سیستم دفاعی خود احتیاج دارد برای خواب زمستانی نیاز سرمایی لازم را تامین کند از نظر متخصصین این گیاه نیاز سرمایه چندان طولانی نداشته و تنها با ۱۰۰ الی ۵۰۰ ساعت دمای کمتر از ۷ درجه سانتیگراد برای تامین نیاز سرمایی درخت زیتون خوراکی کافی است.

عمر مفید نهال زیتون خوراکی

عمر مفید که یک درخت زیتون می‌تواند در آن به اوج باروری برسد، حداقل ۷۰ سال است یعنی کشاورزان با راه اندازی باغ تجاری زیتون خوراکی می‌توانند حداقل ۷۰ سال از باروری اقتصادی آن استفاده کرده و به کسب درآمد مناسب برسند، در صورت سازگاری این نهال با منطقه و مدیریت صحیح کشاورزان این رقم افزایش پیدا می‌کند.

سن حیات نهال زیتون خوراکی

نمی توان سن دقیق برای خیات نهال زیتون خوراکی اعلام کرد، چون این درخت به راحتی از طریق پاجوش تکثیر پیدا کرده و در صورتی که درخت خشک شود، پاجوش‌های آن رشد کرده، و یک درخت جوان و سالم جایگزین آن می‌شود، در غیر این صورت حداقل صد سال سن حیات زیتون خوراکی است.

نهال زیتون خوراکی : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

میزان وزن هر میوه درخت زیتون خوراکی

میوه درخت زیتون خوراکی جزو میوه های تجاری محسوب می‌شود زیتون خوراکی درشت بوده و حداقل ۱۰ گرم وزن دارد و بیشتر از ۱۳ درصد آن حاوی روغن زیتون است، به خاطر طعم منحصر به فرد آن کیفیت بالای زیتون خوراکی به صورت تازه خوری و فرآورده های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارتفاع  از سطح دریا مناسب کاشت نهال زیتون خوراکی

از آنجایی که نهال زیتون خوراکی نمی‌تواند زمستان یخبندان را تحمل کند، کاشت آن در ارتفاعات برای کشاورزان نه‌تنها سودآور نخواهد بود بلکه باعث تلف شدن سرمایه آنها خواهد شد، توصیه می‌شود درخت زیتون خوراکی را در مناطق معتدل، نیمه گرمسیری و نیمه سردسیری کشت کنید، ارتفاع مناسب برای احداث باغ زیتون خوراکی ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا است.

مصونیت و مقاومت درخت زیتون خوراکی در برابر آفات و بیماری ها

اگر کشاورزان بتواند تغذیه باغ زیتون خوراکی را به خوبی انجام دهد، سیستم دفاعی آن در برابر انواع آفات و بیماری ها ارتقاء پیدا می‌کند، بهتر است در اینجا چند نمونه از آفات و بیماری درخت زیتون خوراکی را معرفی کنیم:

مگس میوه زیتون: این حشره جزو خطرناک ترین حشرات است و خسارت زیادی به باغ زیتون وارد می‌کند برای جلوگیری از حمله آن بهتر است از سمپاشی استفاده شود.

بید زیتون: جزء آفاتی است که درخت زیتون و مورد تهدید قرار داده و برای دقیقاً و سمپاشی استفاده می‌شود.

شپشک سیاه: برای جلوگیری از شیوع این آفت در با کافی است به هرس درختان زیتون را به موقع انجام دهید.

پروانه جوانه خوار درخت زیتون: این حشره صرفاً از شکوفه درخت زیتون تغذیه می‌کند.

آفت سرخرطومی برگخوار درخت زیتون: این آفت تاثیر مستقیمی بر روی برگ‌های درخت داشته و عمل فتوسنتز را با مختل می کند.

سوسک پوست خوار: آفت سوسک پوست های بهمنی در خط حمله کرده و به بافت درونی آن نفوذ می‌کند با مسدود کردن آورد و آب راه ها مانع تعزیه اندام های فوقانی درخت زیتون میشود.

آفت سپردار بنفش زیتون: برای جلوگیری از شیوع آن در باغ زیتون بهتر است درختان بیمار را هرس کرده و زباله های آن را از باغ دفع کنید.

میزان باردهی و برداشت محصول درخت زیتون خوراکی در هر هکتار

زمانی که درخت زیتون خوراکی به بلوغ رشد و تکامل خود رسید، درخت زیتون در شرایط ایده آل می‌تواند بین ۳۰ الی ۴۰ کیلو میوه باکیفیت و صادراتی تولید کند، از آنجایی که در هر هکتار می‌توان ۶۰۰ اصله درخت زیتون خوراکی را کاشت کرد، در هر هکتار حداقل تولید میوه خوراکی بین ۲۰ الی ۲۵ تن میوه با کیفیت و مرغوب خواهد بود.

شروع باردهی محصول درخت زیتون خوراکی

درخت زیتون خوراکی در سال دوم کاشت باروری خود را آغاز می‌کند به همین خاطر این درخت جزو درختان پر فروش قرار می‌گیرد، کشاورز بعد از ۵ الی ۶ سال از راه اندازی باغ زیتون خوراکی می‌تواند سرمایه اولیه خود را کسب کند.

رقم مناسب برای گرده افشان درخت زیتون خوراکی در صورت نیاز

درخت زیتون خوراکی یک درخت تک پایه است و و به رقم گرده افشان احتیاج ندارد، گرده افشانی این درخت با وزش باد انجام می‌شود.

مدت آبیاری باغ  درخت زیتون خوراکی

همانطور که اشاره کردیم درخت زیتون خوراکی نیاز آبی زیادی ندارد، ولی خاک آن باید رطوبت کافی را داشته باشد بنابراین کشاورزان به هنگام آبیاری دقت داشته باشند تا خاک اطراف درخت بیش از اندازه خشک نباشد، همچنین خیس و غرقابی بودن بیش از اندازه بستر درخت زیتون خوراکی باعث بیماری ریشه آن خواهد شد.

با توجه به بارش منطقه، میزان رطوبت هوا و فصلی که آبیاری در آن انجام می‌شود، روتین آبیاری باغ درخت زیتون خوراکی مشخص میکنند، معمولاً در شرایط عادی آبیاری دوبار در ماه برای این درخت کافی است، ولی در فصول گرم و زمان باروری درخت بهتر است فاصله آبیاری را به ده روز یکبار کاهش دهید.

روش صحیح آبیاری درخت زیتون خوراکی

قبل از خرید نهال زیتون خوراکی بهتر است که تجهیزات آبیاری آن را کامل کنید اگر شما از روش‌های نوین آبیاری برای باغ زیتون خوراکی استفاده کنید، مطمئنا میزان هزینه های مربوط به آبیاری کاهش و باروری آن نیز افزایش پیدا می‌کند، از نظر متخصصین گیاهپزشکی آبیاری قطره‌ای گزینه مناسبی برای باغ زیتون خوراکی محسوب می‌شود.

زمان گلدهی درخت زیتون خوراکی

از ویژگی بارز درخت زیتون خوراکی که باعث پر فروش نهال زیتون شده است می‌توان به زمان گلدهی این درخت اشاره کرد، درخت زیتون خوراکی دیرگل است و در اواخر ماه فروردین گلدهی آن آغاز می‌شود، همین امر باعث شده تا تغییرات جوی فصل بهار تاثیر منفی بر روی درخت زیتون نداشته باشد.

زمان برداشت میوه زیتون خوراکی

دلیل اینکه توصیه می‌شود درخت زیتون خوراکی را در مناطق سردسیری کشت نشود به خاطر دیررس بودن این نهال است، بارش پاییزه و سرمای زودرس فصل پاییز تاثیر منفی روی کیفیت تجاری میوه زیتون خوراکی داشته و فروش آن در بازار دچار مشکل می‌کند، این میوه معمولاً در اواسط فصل پاییز رسیده و کشاورزان می‌توانند عملیات برداشت آن را آغاز کنند.

نهال زیتون خوراکی : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

خرید نهال زیتون خوراکی

برای تهیه  و خرید نهال زیتون خوراکی بهتر است به صورت اینترنتی و غیرحضوری از نهالستان معتبر و مجوزدار مانند برتر نهاد اقدام کنید تا زیتون خوراکی را به صورت تضمین کیفیت و تضمین قیمت به همراه کارت گارانتی و کارت سلامت خریداری کنید، همچنین نهالستان‌های مجوز دار نهال زیتون را به صورت شناسه و لیبل دار عرضه می‌کنند.

قیمت نهال زیتون خوراکی

جهت استعلام قیمت نهال زیتون خوراکی و آشنایی با روش سفارش و خرید این نهال از مراکز تولید و توزیع کننده نهال زیتون خوراکی حتما به سایت معتبر نهالستان تولید کننده مراجعه کرده و به طور مستقیم با کارشناسان نهالستان در ارتباط باشید اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید بهتر است با شماره تماس‌های درج شده در ارتباط باشید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال زیتون خوراکی : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال