%8

نهال سنجد قزل : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

65,000 تومان

  • خواستگاه : ایران
  • شروع باردهی : اولین سال
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 4*4
  • میزان باردهی در هکتار : 8 الی 9 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : 100 تا 2500
  • پایه نهال : قلمه
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 5 الی7 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

نهال سنجد قزل که در گویش محلی به آن قزل ایده می‌گویند از نظر تجاری جزو درختان پرسود قرار گرفته است و میوه های درشت، نرم و لطیف آن نه تنها در بازار داخلی بلکه در بازار خارجی فروش خیلی زیادی دارد، از مهمترین مشخصات و خصوصیات نهال سنجد گوزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نهال سنجد قزل پربار است.
  • رنگ پوست میوه درخت سنجید قزل، قهوه‌ای و قرمز مایل به زرشکی است.
  • درخت نهال سنجد قزل ارتفاع کوتاهی داشته و بین ۵ و ۷ متر است.
  • نهال سنجد گذر دیررس بوده در اوایل پاییز فصل برداشت آن آغاز می‌شود.
  • به خاطر تحمل بالای درخت سنجد قزل در برابر باد شدید و خشن در بیشتر باغات از این درخت به عنوان بادشکن استفاده می‌شود.

نهال سنجد قزل : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

خاستگاه اصلی نهال سنجد قزل

نهال سنجد غزل بومی کشور ایران است به خاطر بومی بودن با اکثر مناطق و اقلیم کشور ایران سازگاری داشته و کشاورزان زیادی نسبت به خرید نهال سنجد قزل و احداث باغ آن اقدام کرده اند، به طور دقیق بخواهیم بررسی کنیم این نهال مربوط به شهر آذرشهر در استان آذربایجان شرقی است، بنابراین از لحاظ زیست شناسی این نهال در مناطقی که از لحاظ اقلیم همجوار و هم رده با شهر با شهر آذرشهر استان آذربایجان شرقی هستند، گزینه مناسبی برای کاشت نهال سنجد قزل خواهد بود.

پایه اصلی نهال سنجد قزل

نهال سنجد را به روش بذری و قلمه می‌توان تکثیر کرد، برای احداث باغ تجاری سنجد بهتر است این نهال را از نهالستان‌های معتبر خریداری کنید، در مراکز مجوز دار درخت سنجد قزل را به صورت قلمه و با استفاده از علم گیاهپزشکی جهانی به صورت اصلاح شده تولید می‌کنند.

ویژگی نهال سنجد قزل

  • نهال سنجد قزل می‌تواند سرمای منفی ۳۵ درجه در فصل زمستان را تحمل کند.
  • نهال سنجد قزل می‌تواند دما ۴۰ درجه در فصل تابستان را تحمل کند.
  • طول عمر اقتصادی نهال سنجد قزل حداقل ۹۰ سال است.
  • نهال سنجد قزل زودرس بوده و در سال اول کاشت باردهی خود را آغاز می‌کند.
  • نهال سنجد دیرگل است و در اواخر فروردین ماه شکوفه دهی آن آغاز می‌شود.
  • نهال سنجد قزل نسبت به کم آبی مقاوم است.
  • نهال سنجد قزل نسبت به آفت زدگی و بیماری مقاوم بوده و کشاورز احتیاج به خرید انواع سموم و آفت کش ندارد.

آب و هوای مناسب برای کاشت درخت سنجد قزل

از نظر کارشناسان نهالستان که به تکثیر و فروش نهال سنجد می‌پردازند، مناطقی که امکان احداث هیچ باغ میوه در آن وجود ندارد باغدار می‌تواند نهال سنجد را در آنجا کاشت کند، این نهال مقاومت بالایی در برابر برودت هوا و گرمای بیش از حد دارد، همچنین پوسته آن در برابر وزش باد خشن مقاوم است.

باغدار در مناطق بادخیز که احداث باغ میوه در آنجا تلفات زیادی دارد، می تواند باغ درخت سنجد گذرا احداث کند، طور کلی اگر رطوبت دمای منطقه شما کمتر از ۶۵ درصد باشد، در هر ارتفاع و اقلیمی می‌توانید باغ درخت سنجد قزل را احداث کرده و از باروری تجاری آن نهایت استفاده را ببرید، کاشت درخت سنجد قزل در مناطق گرمسیری، معتدل و سردسیری جوابگو بوده و تاثیری در باردهی اقتصادی آن ندارد.

فاصله مناسب برای کاشت درخت سنجد قزل

برای رشد بهتر و باروری اقتصادی درخت سنجد قزل حتما به فاصله مناسب بین درختان توجه کافی داشته باشید:

  • شیب زمین
  • بادخیز بودن
  • میزان نورگیری
  • جثه درخت سنجد قزل

با توجه به موارد فوق از نظر متخصصین کشاورزی میانگین خواص ایده بین دو درخت سنجد به صورت استاندارد در زمین های مسطح حداقل ۴ متر از یکدیگر است، این فاصله اصولی و استاندارد بوده ولی در زمینهای شیبدار رو به آفتاب می‌توان از الگوی کاشت مستطیلی با ابعاد ۴ در ۴ نیز استفاده کرد به همین خاطر در هر هکتار بیشتر از ۶۰۰ اصله درخت سنجد جای می گیرد و این یعنی تناژ بالای تولید میوه سنجد در یک هکتار!

خاک مناسب برای کاشت نهال سنجد قزل

مقاومت نهال سنجد قزل در برابر خاک آهکی، خاک رسی سنگین، خاک اسیدی و خاک شور بسیار زیاد است به طوری که می تواند ph تا ۸ واحد و شوری خاک با ۱۱ واحد را تحمل کرده و رشد مناسبی داشته باشد، ولی برای احداث واحد تجاری مدرن که هدف کشاورز کسب درآمد از فروش محصولات آن است قضیه فرق دارد.

باغدار موظف است شرایط ایده آل برای احداث باغ تجاری سنجد را فراهم کند، بهتر است قبل از خرید نهال سنجد به بستر خاک را آماده سازی کنید، خاک لومی، شنی و خاک رسی سبک با زهکشی حداقل ۲ متر گزینه مناسبی برای احداث باغ سنجد قزل محسوب می‌شود.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت درخت سنجد قزل

باغداران حتما به فصل فروش نهال سنجد قزل دقت داشته باشند، چون بهترین زمان برای کاشت این نهال اواخر فصل زمستان یعنی نیمه اول اسفند ماه است، طبق بررسی های انجام شده زمان مناسب و سازگار برای کاشت درخت سنجد نیمه اول اسفند است، چون ریشه های جوان و ضعیف این نهال سازگاری بیشتری با خاک پیدا می‌کند.

کود مناسب برای نهال سنجد قزل

درخت سنجد برای رشد بهتر و میوه دهی باکیفیت به کود زیادی احتیاج ندارد باغداران صرفاً با استفاده از کود دامی پوسیده می‌توانند عناصر مورد نیاز درخت سنجد قزل را تامین کنند، از دیگر ویژگی‌های مهم درخت سنجد را می‌توان به ریشه دورانیدن آن اشاره کرد، ریشه های درخت نهال سنجد به عمق خاک نفوذ کرده و از عناصر آن استفاده می‌کند.

نهال سنجد قزل : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

ارتفاع درخت سنجد قزل در طول عمر

اگر شما نهال سنجد گذرا از نهالستان های معتبر خریداری کنید که این نهاد را بر پایه قلمه و به صورت اصلاح شده تولید کنند، درخت سنجد قزل در طول عمر خود ارتفاع چندان زیادی نخواهد داشت و ارتفاع آن بین ۵ الی ۷ متر ثابت باقی می‌ماند، باغداران با استفاده از هرس فرم دهی از همان سال‌های اولیه کاشت اسکلت بندی آن را به گونه‌ای مشخص می‌کنند تا ارتفاع زیادی نداشته باشد،  چون رسیدگی و مراقبت کردن از درخت سنجد کوتاه قامت بسیار راحت تر بوده و همچنین هزینه کمتری می‌خواهد.

هرس درخت سنجد قزل

برای هرس درخت سنجد قزل ابتدا شاخه های بیمار، خشک و علفی را شناسایی کنید، شاخه های خشک شده و علفی نه تنها هیچ فایده ای برای درخت ندارد بلکه مستعد انواع آفت زدگی ها است، شلوغ بودن تاج درخت سنجد قزل مانع رسیدن نور کافی به شاخه های درونی تاج شده در نتیجه عمل فتوسنتز با اختلال روبه‌رو می‌شود، معمولاً توصیه می‌کنند حداقل یک سوم درخت سنجد در فصل زمستان هرس شود تا باغدار بتوانند تاج آن را کنترل کرده و میوه تولید شده با کیفیت باشد.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی درخت سنجد قزل

درخت سنجد برای اینکه بتواند در فصل بهار عملکرد مناسبی از خود نشان بدهد و بتواند دمای منفی ۳۵ درجه فصل زمستان را به خوبی تحمل کند، باید دوره سرمایی خود را به اتمام برساند، هنگام تهیه نهال سنجد علاوه بر بررسی قیمت نهال سنجد نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی آن را نیز جویا باشید، معمولاً ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت دمای پایین تر از ۳۷ درجه سانتیگراد برای خواب زمستانی درخت سنجد قزل کافی است.

عمر مفید نهال سنجد قزل

در شرایط ایده آل نهال سنجد قزل می‌تواند حداقل ۸۰ تا ۹۰ سال عمر مفید و با اوج باردهی اقتصادی داشته باشد درست است نهال سنجد می‌تواند تمامی ناملایمتی ها و عوامل نامساعد را تحمل کند ولی برای افزایش عمر مفید این درخت بهتر است شرایط ایده آل را برای آن مهیا کنید.

سن حیات نهال سنجد قزل

سن حیات نهال سنجد قزل بالاتر از ۱۰۰ سال است ولی توصیه می‌شود بعد از به اتمام رسیدن دوره باردهی اقتصادی آن درختان را حذف کرده و با فروش چوب آن سرمایه‌ای به دست بیاورید تا بتوانید زیر ساخت باغ خود را تغییر دهید.

میزان وزن هر میوه درخت سنجد قزل

وزن میوه درخت سنجد قزل بین ۵ تا ۱۰ گرم است، این رقم متغیر بوده و با توجه به آبیاری و تغذیه مناسب درخت سنجد قزل قابل تغییر بوده و می‌تواند افزایش داشته باشد، یک سوم وزن آن مربوط به هسته پوسته سنجد است.

ارتفاع  از سطح دریا مناسب کاشت نهال سنجد قزل

برای احداث باغ سنجد قزل هیچ محدودیتی وجود نداشته و  کشاورز می‌تواند از ارتفاع ۱۰۰ تا  ۲۵۰۰ متر به راحتی نهال سنجد را در زمین زراعی خود کشت کند، منتها برای احداث باغ سنجد حتماً به درصد رطوبت آن دقت داشته باشید، این درخت نسبت به رطوبت زیاد حساس بوده و مستعد به انواع بیماری‌ها است، رطوبت بیشتر از ۶۵ درصد برای نهال سنجد مناسب نیست.

مصونیت و مقاومت درخت سنجد قزل در برابر آفات و بیماری ها

از دلایل پر فروش نهال سنجد قزل می‌توان به مصونیت و مقاومت این درخت در برابر آفات و بیماری‌ها اشاره کرد پوسته رویه درخت سنجد باعث شده از نفوذ آفات و بیماری جلوگیری کند، بنابراین باغدار احتیاج به تهیه سموم و آفت‌کش‌های متنوع ندارد، البته در برخی از مواقع آفاتی مانند کنه یا پروانه فری باعث ایجاد خساراتی می شوند که خطر جدی برای باغ سنجد محسوب نمی‌شود.

میزان باردهی و برداشت محصول درخت سنجد قزل در هر هکتار

برای احداث باغ درخت سنجد همیشه قیمت نهال سنجد را ملاک خود قرار ندهید، باروری و برداشت محصول درخت سنجد یکی از عوامل مهم برای احداث این باغ است، هرچه باروری مزرعه شما بیشتر باشد به همان اندازه سود بیشتر عاید شما خواهد شد، درخت سنجد قزل پربار بوده و چون فاصله کاشت آن کمتر است درخت بیشتری در هکتار جای می‌گیرد در نتیجه در هر هکتار بیشتر از ۸ تن میوه با کیفیت سنجد تولید و به بازار عرضه می شود.

شروع باردهی محصول درخت سنجد قزل

یکی از موارد تاثیر گذار بر روی قیمت نهال سنجد قزل زودبازده بودن آن است این درخت در سال اول بازدهی خود را آغاز می‌کند و از سال پنجم به بلوغ کامل رسیده و باردهی اقتصادی آن آغاز می شود، همین امر باعث تقاضای زیاد نهال سنجد در بین کشاورزان شده است.

رقم مناسب برای گرده افشان درخت سنجد قزل در صورت نیاز

درخت سنجد قزل خود گرده افشانی است، این درخت تک پایه بوده و می‌تواند باروری مناسب داشته باشد،سازگاری بالایی دارد مخصوصاً اگر این درخت را از نهالستان معتبر بر پایه قلمه و به صورت اصلاح شده تهیه کنید، ولی به هنگام احداث باغ درخت سنجد قزل توصیه می‌شود از ارقام دیگر این درخت به عنوان رقم گرده افشانی استفاده کنید تا باروری شکوفه دهی آن به صورت تضمینی انجام شود.

مدت آبیاری درخت سنجد قزل

درخت سنجد قزل مقاومت بالایی در برابر خشکسالی و کم‌آبی از خود نشان می‌دهد نهال جوان سنجد قزل در سال‌های اول کاشت بهار است هفته ای یکبار و یا ده روز یکبار آبیاری شود، بعد از رسیدن به دوره بلوغ این رقم کاهش پیدا کرده و بهتر است ۲۰ روز یکبار یا ماهی یکبار آبیاری آن را انجام داد، از آنجایی که میوه سنجد با آبیاری مناسب با کیفیت تر رشد می‌کند، اگر ذخایر آبی منطقه شما کافی است بهتر است ماهانه دو بار روتین آبیاری باغ سنجد گذر را انجام دهید تا میوه های تولید شده کیفیت بیشتری داشته باشد.

روش صحیح آبیاری درخت سنجد قزل

برای جلوگیری از هدر رفت آب و کاهش هزینه‌های مربوط به آبیاری بهتر است از آبیاری قطره ای استفاده کنید با آبیاری قطره ای از انتقال بیماری از درختی به درخت دیگر جلوگیری کرده و همچنین رطوبت به عمق لایه های خاک نفوذ می کند.

زمان گلدهی درخت سنجد قزل

درخت سنجد قزل جزو درختان دیرگل قرار گرفته است و زمان گلدهی این درخت از اواخر ماه فروردین آغاز می‌شود، به همین خاطر کاشت این نهال در مناطق سردسیری هیچ مشکلی برای باغداران ایجاد نمی‌کند چون بعد از تمام شدن سرمای بهاره گلدهی و شکوفایی درخت سنجد آغاز می شود.

زمان برداشت میوه سنجد قزل

میوه سنجد قزل دیررس است معمولاً در نیمه دوم مهرماه فصل برداشت آن به اتمام می‌رسد در مناطق سردسیری که زمستان طولانی دارند توصیه می‌شود قبل از بارش پاییزه و شروع سرما و برداشت میوه سنجید به اتمام برسانید.

نهال سنجد قزل : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

خرید نهال سنجد قزل

برای خرید نهال سنجد قزل به صورت اینترنتی و غیر حضوری می‌توانید به سایت نهالستان  تولید کننده و مجوز داد مراجعه کنید به هنگام خرید اینترنتی حتما دقت داشته باشید تا نهالستان مجوز رسمی و پروانه کسب خود را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده باشد، همچنین نهال خریداری شده شناسه دار و کارت گارانتی و کارت سلامت داشته باشد.

قیمت نهال سنجد قزل

برای استعلام آخرین قیمت نهال سنجد قزل می توانید به سایت نهالستان معتبر مانند برتر نهال مراجعه کرده و با کارشناسان این نهالستان در ارتباط باشید،کارشناسان فروش اطلاعات لازم و تکمیلی در مورد قیمت، نحوه سفارش و خرید اینترنتی در اختیار شما قرار می‌دهند، برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس درج شده در سایت استفاده کنید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال سنجد قزل : خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال