%42

نهال شلیل رفعتی : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

38,000 تومان

خاستگاه : جین
شروع باردهی : سال دوم کاشت
زمان گلدهی : دیر گل
فاصله کاشت نهال : 3*3 متر
میزان باردهی در هکتار : 65 تن
ارتفاع از سطح دریا : ۴۰۰  تا ۲۰۰۰ متر از سطح دریا
پایه نهال : پیوندی
گرده افشان : خودگرده افزا
میزان آبیاری 8 زور یکبار
حداکثر ارتفاع درخت : 10 متر

 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و ویژگی های نهال شلیل رفعتی

میوه نهال شلیل رفعتی را، می‌ توان یکی از زیرمجموعه ‌های نهال هلو دانست؛ محصول نهال شلیل رفعتی، شیرین با ترکیب رنگ های قرمز و زرد است، میوه این نهال، یکی از گونه های درشت و آبدار شلیل محسوب می‌شود. زمان برداشت از نهال شلیل رفعتی، تیرماه می باشد. هسته ی شلیل رفعتی از دسته هسته چسبیده بوده که، از نظرارتفاع، چون پیوندی می باشد پا کوتاه و دسترسی به شاخه‌های آن بسیار راحت است. و این عمل پیوندی بودن، باعث بازدهی بسیار بالایی در برداشت از نهال، می شود. نهال شلیل رفعتی از گونه  های نهال شلیل پربازده است؛ از این نوع میوه به دلیل میزان بازدهی بالایی که دارد برای باغداران بسیار مهم و به صرفه است. میوه نهال شلیل رفعتی در میان مشتریان تجاری طرفدار زیادی دارد، همچنین زمان کوتاهی را برای رسیدن میوه این نهال نیاز است. میوه نهال شلیل رفعتی از اولین میوه هایی است که در فصل تابستان به بازار می ‌آید؛ این میوه سرشار از ویتامین c است و برای کسانی که میخواهند پوستی سالم داشته باشند مصرف آن را توصیه می ‌کنیم. از دیگر مزیت های میوه نهال شلیل رفعتی این است که، در گروه میوه‌های رشته ای  قرار دارد و در کاهش مقدار جذب قند ها مفید است، افراد دیابتی می تواند به راحتی و بدون نگرانی آن را مصرف کنند .

خاستگاه نهال شلیل رفعتی

این نهال، متعلق به چین، با قدمتی دو هزار سال است. اما می توان در شهرهای سردسیر ایران نیز، شاهد باغات متنوعی از نهال شلیل رفعتی بود. میوه های این نهال در کشور ایران از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و ارزش صادرات به کشورهای همجوار را نیز دارند.

پایه اصلی نهال شلیل رفعتی

پایه اصلی نهال شلیل رفعتی، پایه پیوندی است، که در آب و هوای سردسیر و معتدل، کوهستانی کاشته می شود. گاهی به دلیل امتیاز پایه کوتاه نهال نسبت به پایه بلند، در زمان کاشت نهال شلیل رفعتی، این نهال بر اساس پایه کوتاه کاشته خواهد شد.

ویژگی نهال شلیل رفعتی

ارتفاع این درخت چهار تا ۱۰ متر رشد می کند؛ برگ‌های آن نیزه ای و در اندازه ۷ تا ۱۶ سانتی متر و عرض ۲ تا ۳ سانتی‌متر دارد. گل های آن قبل از برگ ها و در بهار به صورت فرد یا زوج و به رنگ صورتی و دارای پنج گلبرگ روی شاخه ها خود نمایی می کند.نهال شلیل رفعتی- برتر نهال

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال

نهال شلیل رفعتی در مقابل سرما مقاوم، و در مناطق معتدل و سردسیر به خوبی رشد می کند. دمای بالاتر از ۳۱ درجه سانتیگراد به این نوع نهال آسیب می رساند؛ ولی در دمای زیر ۲۰ درجه به خوبی رشد کرده و می تواند با هوای سرد خود را سازگار کند. بنابراین، بهتر است آن را در مناطق سرد و خشک کاشت تا بتوان، بازدهی مناسبی از آن به دست آورد.

فاصله مناسب کاشت نهال

فاصله مناسب کاشت شلیل رفعتی، در زمین هایی که دارای شیب ملایم، با وضعیت بادگیری خوبی هستند را، میتوان  به صورت  3 در 3 و 3 در 3.5 متر می توان کاشت.

خاک مناسب

باید خاکی را انتخاب کنید که، سبک باشد؛ زیرا در این خاک ریشه سریع تر و راحت تر حرکت کرده و باعث رشد صحیح نهال شلیل رفعتی می شود. برای کاشت نهال شلیل رفعتی، باید خاکی که نهال در آن می خواهد رشد کند را، از نظر مواد معدنی خوب بررسی کرد؛ و هر چه خاک حاصلخیزتری را انتخاب کنید، به نقطه موفقیت در کاشت نهال، نزدیک ‌تر می‌ شوید، باید خاکی را انتخاب کرد که سبک، شنی و ماسه ای باشد، زیرا ریشه ها باید سریع و راحت در خاک نفوذ کنند.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

باید فصل پاییز، نهایتاً تا اوایل بهار، کاشت نهال شلیل رفعتی صورت بگیرد و برای این کار، نهال یک ساله باید در نظر گرفته شود.

کود مناسب نهال

بهترین زمان برای کود دهی نهال شلیل رفعتی، در زمان هایی که نهال در حال رشد است، مثل بهار و تابستان، بهترین کود برای نهال را می توان، کود های دارای نیتروژن استفاده کرد. از نظر دارا بودن مواد مغذی از کودهای دارای فسفات و پتاس  و ازت استفاده شود‌. همچنین از کودهای دامی پوسیده و شیمیایی و اوره هم اضافه کرد. مواظب باشید که نهال های چند ساله نسبت به نهال های جوان، دو برابر کود نیاز دارند.

ارتفاع نهال

اگر بستر کافی برای نهال شلیل رفعتی مهیا باشد، قادر به رشد تا ارتفاع بلندی خواهد بود، زیرا به طور کلی نهال شلیل رفتی را می توان یک نهال بلند با ارتفاع بیش از ۸ متر دانست؛ اما ضرورت دارد به این نکته اشاره شود که، ارتفاع بلند نهال شلیل رفعتی به معنای ریشه گسترده آن نیست، بلکه ریشه این نهال در مقایسه با دیگر نهال ها از عمق کمتری برخوردار است. عنصر دیگری که در ارتفاع نهال شلیل رفعتی تاثیرگذار خواهد بود؛ پایه انتخاب شده برای کاشت نهال شلیل رفعتی می باشد؛ به طور کلی نهال هایی که در موقع کاشت از پایه کوتاه برای کاشت انتخاب می شوند، اندازه آن ها محدود بوده و به ارتفاع بلندی نخواهند رسید، زیرا اساس آن ها بر پایه کوتاه شکل گرفته است.

هرس درخت

در فصل زمستان و در زمان خواب نهال شلیل رفعتی می توان اقدام به هرس آن کرد؛ اما اگر بخواهید هرس خوبی داشته باشید ترجیحا؛ در ماه های آخر فصل بهار و قبل از زمان گلدهی این کار را انجام دهید. با هرس کردن نهال شلیل رفعتی، می توان برداشت آسان تری داشته باشید؛ و این کار موجب می شود که، نهال جوانه های بیشتری را از خود به نمایش بگذارد. بهترین روش برای هرس، سیستم مرکز باز بوده، این روش درخت می تواند  نور خورشید بیشتری دریافت کند.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

با توجه به آب و هوای محل زندگی خود و میزان گرما و سرمای مورد نیاز، نهال خود را انتخاب کنید. نهال شلیل رفعتی، با توجه به خواب زمستانی و سردی که نیاز دارد، باید در مناطقی  کشت شود که دمای کمتر از ۷ درجه را در زمستان بسیار تجربه کنند. زیرا نهال برای خواب زمستانی خود به سرمای زیادی نیاز دارد.نهال شلیل رفعتی- برتر نهال

عمر مفید نهال

عمر مفیدی که می توان برای نهال شلیل رفعتی، در نظر گرفت، معمولاً ۱۰ سال است و باغداران، بعد از این بازه زمانی، این درخت را قطع و نهال تازه را جایگزین می کنند؛ زیرا بعد از گذشتن عمر مفید نهال، هیچ صرفه ای برای باغدار نداشته، بلکه فضای باغ او را اشغال کرده و خاک منطقه را فقیر تر خواهد کرد، به همین دلیل قطع کردن نهال، از نگهداری آن بهتر است، و نگهداری یک نهال بزرگ، بدون باردهی هیچ سودی برای باغدار نخواهد داشت. و از آن جایی که باغدار با هدف کسب سود از میوه نهال شلیل رفعتی، شروع به کاشت این نهال می کنند، تا برای آن ها آورده ای داشته باشد، وقتی این اصل محقق نشد، نگهداری از نهال کاری بیهوده است.

سن حیات نهال

به طور میانگین، این نهال بعد از دوسال ثمر دهی می کند و معمولا تا ۱۲ سال ادامه دارد ولی حدود 25 سال می تواند زندگی کند. البته باید به این مورد نیز اشاره کرد که مدت زمان زندگی یک نهال بستگی به عوامل مختلفی داشته، که تا تمامی عوامل به طور هماهنگ با یکدیگر فعالیت نکنند، نمی توان بعد از کاشت نهال شلیل رفتی درون زمین، از آن انتظار عمر طولانی داشت، و اگر مراقبت های لازم در ارتباط با نگهداری شلیل رفعتی صورت نگیرد این نهال عمر زیادی نداشته و بعد از مدتی از بین خواهد رفت.

میزان وزن هر میوه

برای اینکه ما در برداشت از نهال شلیل رفعتی، میوه با کیفیتی را عرضه کنیم؛ بهتر است محصول نهال شلیل رفعتی، درشت تر باشد به طور معمول می توان گفت، وزن هر عدد میوه شلیل رفعتی ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم  باشد.

میزان ارتفاع از سطح دریا برای کشت نهال

این نهال به دلیل کاشت در مناطق کوهستانی و سردسیر و مقاومتی که در برابر خشکسالی دارد؛ می توان آن را در ارتفاع زیادی از سطح دریا کاشت؛ یعنی ۴۰۰  تا ۲۰۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا.

مصونیت و مقاومت در برابر آفت ها و بیماری ها

پوسیدگی طوقه از دیگر آفت هایی بوده که ممکن است، نهال شما به آن مبتلا شود و در صورت بروز همچین آفتی، باید طوقه ی  درخت را، از خیس شدن در هنگام آبیاری دور نگه داشت. پیچیدگی برگ نهال شلیل رفعتی از دیگر آفت های این نهال محسوب می‌ شود. این اتفاق در هنگام خواب نهال شلیل رفعتی به وجود می ‌آید؛ البته، با مسی کردن خاک، می توان درخت  را در برابر این نوع آفت مقاوم کرد. برای اینکه بتوان نهال شلیل رفعتی سالم و در نهایت، محصولی با کیفیت داشته باشیم، باید مراقبت خود را، نسبت به زمان و محیطی که می خواهیم در آنجا کشت کنیم، به مراتب بالاتر ببریم. ممکن است نهال شلیل رفعتی در فصل بهار، دچار پوسیدگی قهوه ای بر اثر قارچ های آفتی موجود در آن محیط شود؛ یا در جاهایی که بارندگی بیشتری وجود داشته، این میزان مراقبت باید به مراتب بیشتر از جاهای دیگر صورت می‌گیرد.

میزان باردهی و برداشت محصول در هکتار

در هر هکتار از کاشت شلیل رفعتی، می توان 65 تن برداشت محصول داشت

شروع باردهی محصول

بر اساس تنوع زیاد نهال شلیل رفعتی، می ‌توان گفت باردهی آن به دو دسته زودرس یا دیر رس اشاره کرد. این نوع از اول تابستان شروع به باردهی می کند و برخی از گونه های دیگر تا اوایل پاییز هم باردهی خوبی دارند.نهال شلیل رفعتی

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

گرده افشانی نهال شلیل رفعتی به وسیله باد انجام می گیرد؛ ولی برای داشتن محصول بیشتر می توان از روش زنبورداری در کنار باغ استفاده کرد. برای اینکه گرده افشانی مورد نیاز دریک سطح مشخص، بهتر صورت بگیرد؛ درست این است که، درختان را با تراکم بیشتری در آن سطح زمین کاشت. زیرا هرچه تراکم بیشتری داشته باشیم، میزان گرده افشانی بیشتری انجام  می شود؛ و نهایتاً باردهی خوبی صورت می گیرد و می توان بازدهی بالایی داشت.

مدت آبیاری

این نوع نهال شلیل رفعتی، به دلیل مقاومتی که در برابر خشکی دارد، نیاز چندانی به آب نداشته؛ لذا، یک لیتر در روز می ‌تواند نیاز آبی این محصول را برطرف کند.

روش صحیح آبیاری

نیاز آبی نهال شلیل رفعتی به دلیل مقاومتی که در برابر خشکی دارد، نسبت به دیگر انواع نهال های شلیل کمتر است و اگر آن را در مناطق بارانی کاشت  کنید؛ لذا، نیاز به آبیاری زیادی ندارد. و نیاز آن با آب باران برطرف می‌ شود. از غرقابی کردن نهال جدا بپرهیزید. زیرا آب فراوان باعث زرد شدن برگ درخت و پوسیده شدن ریشه های آن می شود.

زمان گلدهی درخت

نهال شلیل، با توجه به نوع آن زمان گلدهی متفاوتی را دارا هستند؛ اما نهال شلیل رفعتی از نظر گلدهی، از مجموعه دیر گل ها محسوب می شود. شکوفه های گل نهال شلیل رفعتی، در اواخر اسفند ماه، با توجه به آب و هوای آن منطقه، بر روی شاخه ها ظاهر می شوند اما برای باز شدن دو تا سه هفته، باید منتظر بود، تا این شکوفه ها باز شوند؛ و این اتفاق دو تا سه سال بعد از کاشتن آنها صورت می‌گیرد؛ این گلدهی به صورت منفرد صورت گرفته؛ یعنی روی هر شاخه شکوفه ها به صورت تکی ظاهر می شوند.

زمان برداشت

برداشت محصول از نهال شلیل رفعتی دارای پیچیدگی های خاصی نیست، بلکه می توان با استفاده از روش های مرسوم اقدام به برداشت از باغ نهال شلیل رفتی نمود. میوه نهال شلیل رفعتی در اواخر فصل تابستان، یعنی شهریورماه می رسد. و در این فصل می توان در باغ شلیل رفعتی، شاهد برداشت میوه این نهال بود. در زمان خرید نهال شلیل رفعتی، می توان از افرادی که اقدام به فروش نهال شلیل رفعتی درون نهالستان ها می کنند از جزئیات فصل برداشت و قیمت نهال شلیل رفعتی، سوال کرد.

خرید نهال شلیل رفعتی

خرید نهال شلیل رفعتی مرغوب را، از نهالستان های معتبر تهیه کنید؛ تا محصولی پر بازده و با کیفیت داشته باشید در ضمن این نهالستان‌ ها، می‌ توانند ضمانت خوبی برای فروش نهال شلیل سالم داشته باشد.

قیمت نهال شلیل رفعتی

قیمت نهال شلیل رفعتی با توجه به پایه پیوندی یا رویشی بودن نهال متفاوت است و معمولاً پایه رویشی در نهالستان ها نسبت به پیوندی بودن آن از قیمت بالاتری برخوردار است.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال شلیل رفعتی : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال