نهال پسته بنه : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

15,000 تومان

خاستگاه :ایران
شروع باردهی :3 سال بعد از کاشت
زمان گلدهی : –
فاصله کاشت نهال : 4 تا 5 متر
میزان باردهی در هکتار : ۲۵۰ کیلوگرم
ارتفاع از سطح دریا :500 تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا
پایه نهال : –
گرده افشان : نیاز به گرده افشانی
میزان آبیاری: 10 روز یکبار
حداکثر ارتفاع درخت : 3 الی 5 متر

 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال

آیا تا به حال شنیده‌اید که از پسته علاوه بر مصارف خوراکی در صنایع مختلف نیز استفاده شود؟ آیا قصد دارید که با خرید نهال پسته یک تیر و چند نشان را مورد هدف قرار دهید؟ پس توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به اطلاعات جامعی در خصوص نهال پسته بنه و مشخصات آن دست یابید. این نهال که به پسته وحشی نیز شهرت دارد، قابلیت سازگاری بالایی در نواحی گرمسیری و بیابانی دارد و از محصولات آ ن علاوه بر تازه خوری در صنایع شیمیایی (تولید شوینده‌ها، نرم کننده‌ها، ضدعفونی کننده‌ها و…)، تولید سموم و آفت کش‌های کشاورزی و همچنین تهیه مربا و… استفاده می‌شود.

خاستگاه اصلی نهالنهال پسته بنه- برتر نهال

در خصوص خاستگاه اصلی نهال پسته بنه محققان هنوز به مکن خاصی نرسیده‌اند اما امروز این گونه در تمامی نقاط جهان می‌کارند و از میوه آن استفاده‌های بسیاری می‌کنند. در ایران نیز در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان، یزد و لرستان که آب و هوایی خشک و نیمه بیابانی دارند پرورش این گونه بسیار رایج است؛ به گونه‌ای که بیش از یک چهارم اراضی جنگلی استان ایلام به زیر کشت این نهال در آمده است.

پایه اصلی نهال

معمولا نهال پسته بنه را از پایه پسته وحشی خودرو تکثیر می‌کنند و با نام علمی Pistacia Atlantica شناخته می‌شود به همین دلیل این برخی افراد این نهال را با نام پسته وحشی نیز می‌شناسند. تکثیر این نهال به روش پیوند بر پایه پسته وحشی سبب شده تا امکان کاشت گونه در اکثر نواحی وجود علی الخصوص نواحی کوهستانی (گیاهی کوهی است) داشته باشد و خواص آن نیز چندین برابر شود.

ویژگی نهال

ممکن است برخی ارقام نهال پسته دارای ویژگی‌‌های بارز مشترکی باشند اما هر نهال حداقل چندین ویژگی اختصاصی خود را دارد. از جمله ویژگی‌های اختصاصی نهال پسته بنه می‌توان به گل‌های تک جنسه آن اشاره کرد که بر روی شاخه‌های سفید و خاکستری می‌رویند و شامل چند کاسبرگ و فاقد گلبرگ هستند اما گل‌های نر حدود ۵ عدد پرچم نیز دارند که در مجموع باعث ایجاد گل‌های بسیار زیبایی در سطح درختان می‌شود.

آب و هوای مناسب برای کاشت

در صورت تمایل به بهره وری حداکثری نهال پسته بنه در ابتدا باید نهال را در اقلیم سازگار و صحیح کاشت کنید پس بهتر است بدانید که فروش نهال پسته بنه در نواحی گرمسیری که دارای تابستان‌های گرم حداکثر ۴۵ درجه‌ای و زمستان‌های خشک و معتدل تا حداکثر دمای مثبت ۵ درجه سانتی گراد است، بیشتر است زیرا سازگاری و ارتباط گیری نهال با خاک و اقلیم در این نواحی بیشتر و سریعتر است. نیاز به دریافت نور خورشید نیز دیگر ویژگی نهال پسته وحشی بنه است در قسمت‌‌های بعدی مقاله به آن خواهیم پرداخت.

فاصله مناسب برای کاشت

بهترین الگو جهت کاشت نهال پسته بنه در هنگام احداث باغ الگوی کاشت مربعی است به همین منظور ابتدا چاله‌های نسبتا عمیقی را متناسب با طول و عرض ریشه‌های گیاه حفر کنید سپس نهال را در ردیف‌های مربعی شکل حدودا ۴ متری در فواصل ۴ الی ۵ متری لز یکدیگر بکارید تا بیشترین بازدهی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. خرید نهال پسته بنه، تنها یکی از مراحل احداث باغ است و بعد از آن باید تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت به خوبی صورت گیرد تا امکان باردهی درخت وجود داشته باشد.

خاک مناسب

یکی از فاکتورهای حساسی که نقش حیاتی در رشد و بازدهی نهال پسته بنه دارد، انتخاب خاک مطلوب و سازگار برای نهال است زیرا خاک منبع اصلی تغذیه درخت می‌باشد و علاوه بر غنی بودن باید دارای بافت مناسبی جهت رشد افقی ریشه‌ها در زیر خاک و رشد عمودی نهال در سطح خاک باشد. نهال پسته بنه امکان رشد در خاک‌های زیر را خواهد داشت.نهال پسته بنه- برتر نهال

  • خاک‌های ماسه‌ای
  • خاک‌های لوم شنی
  • خاک زغال سنگ نارس
  • و تمامی خاک‌های دارای بافت نرم و سبک

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

اکثر باغداران نهال‌های خود را از فصل تابستان از نهالستان‌های معتبر پیش‌خرید می‌کنند و با فرارسیدن موعد مناسب کاشت نهال، در درخواست ارسال نهال خریداری شده را ثبت می‌کنند‌؛ البته قبل از درخواست ارسال نهال پسته تمامی شرایط جهت کاشت نهال را فراهم می‌آورند، حتی سیستم آبیاری مورد نظر را خریداری و نصب کرده، سپس نهال‌های رسیده را بدون فوت وقت در خاک و بستر مناسب می‌کارند‌. توجه داشته باشید که در فصل سرد سال که ریشه‌ها در خواب هستند نهال را بکارید.

کود مناسب برای نهال

نکته حائز اهمیت در خصوص کودهی به نهال پسته بنه آن است که امکان کوددهی به انواع کودهای شیمیایی و غیر ارگانیک برای این گونه وجود ندارد و ممکن است حتی نتیجه عکس داشته باشد زیرا این نهال در این رابطه اندکی حساس است. نهال پسته بنه را با انواع مواد آلی و معدنی و همچنین کودهای طبیعی و ارگانیک غنی کنید تا به رشد و بازدهی بیشتر آنها کمک کرده باشید.

ارتفاع درخت در طول عمر

گفته شده که نهال پسته بنه در طول عمر خود تا حدود ۸ متر نیز خواهد رسید اما رسیدن به این میزان ارتفاع تنها برای برخی گونه‌های این نهال امکان دارد و باقی گونه‌های نهال پسته بنه در طول عمر خود تا حداکثر ارتفاع ۳ الی ۵ متری خواهند رسید که این میزان هم به رسیدگی‌های باغدار و توجه کافی به شرایط رشد گونه دارد؛ هرچه توجه بیشتری به نیازهای نهال برای رشد شود، درخت به ارتفاع بیشتری در طول عمر خود دست می‌یابد.نهال پسته بنه- برتر نهال

هرس درخت

اگر به خاطر داشته باشید در خصوص نیاز نوری نهال پسته بنه سخن گفتیم اما در سال‌های بلوغ و رشد درخت که شاهد تجمع و تراکم شاخه و برگ‌ها هستیم چگونه امکان رفع نیاز نوری درخت وجود خواهد داشت؟ برای پاسخ به این سواب کافیست بدانید که با هرس کردن اصول و به موقع می‌توان نیاز نوری درخت را مرتفع ساخت. اصولا هرس درختان پسته سبب افزایش قدرت رشد درختان و افزایش سطح کیفی و کمی محصولات می‌شود. هرس نهال پسته بنه کار چندان دشواری نخواهد بود و با حذف شاخه‌های خشک و بیمار می‌توان به رشد درخت کمک کرد.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

با قرار دادن نهال پسته بنه در دمای منفی ۵ درجه سانتی گراد به مدت حداکثر ۵۰۰ ساعت می‌توانید نیاز سرمایی این گونه گرمسیری را رفع کنید! مشاهده می‌فرمایید که برای رفع نیاز سرمایی نهال پسته به دردسر نخواهید افتاد و به آسانی می‌توانید درخت را برای بیدارشدن از خواب زمستانه و شکوفایی در فصل بهار آماده کنید.

عمر مفید نهال

جالب است بدانید که سال‌های متمادی و بسیار طولانی می‌توانید بر روی بهره وری درخت پسته بنه حساب کنید زیرا در صورت دریافت رسیدگی اصولی، عمر اقتصادی بالایی دارد و شما را به سود آوری بسیار خوبی خواهد رساند چرا که مصارف صنعتی آن بیشتر از مصارف خوراکی میوه‌اش است‌.

سن حیات نهال

سن حیات نهال یکی از عواملی است که در افزایش یا کاهش قیمت نهال پسته بنه تاثیر گذار است و امکان استفاده از آن جهت گسترش پوشش گیاهی مناطق جنگلی و همچنین به عنوان پایه در پیوند به ارقام دیگر وجود دارد. سن حیات درختان پسته بنه تا حداکثر ۲۰۰ سال است و برگ‌های سبز آن در فصل خزان می‌ریزند اما در فصل بهار باز سبز خواهد شد.

میزان وزن هر میوه

یکی از دلایلی که سبب افزایش قیمت نهال پسته بنه در بازارهای داخلی و خارجی شده است، عملکرد بسیار بالای گونه است که علاوه بر آن سبب جذب و افزایش تمایل باغداران جهت خرید و احداث باغ شده است. این مروارید سیاه دارای میوه‌هایی به شکل گرد و کروی است که پوسته رویه سفتی دارد اما مغز سبز رنگ داخل پوسته بافت نسبتا نرم و ترش مزه‌ای دارد. میانگین وزن هر میوه پسته بنع در حدود ۱ الی ۲ گرم است و برخی افراد پیش از رسیدن موعد برداشت میوه، میوه‌های نارس را به صورت نوبرانه مانند چاقاله بادام می‌خورند.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

نهال پسته بنه- برتر نهال

با توجه به این که قابلیت رشد نهال پسته بنه در اکثر مناطق وجود دارد پس محدودیت چندانی در خصوص ارتفاع منطقه از سطح دریا نخواهیم داشت فقط توجه داشته باشید که از کاشت این گونه در نواحی بسیار مرطوب ( ارتفاعات زیر ۵۰۰ متری از سطح دریا) و همچنین نواحی سردسیری و کوهستانی (ارتفاعات بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریا) شدیدا خودداری کنید.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

عدم آگاهی کافی نسبت به آفات و بیماری‌های رایج در میان درختان پسته می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برای باغدار به بار آورد اما شناخت کافی نسبت به آفات و راه‌های مقابله با آنها نیز می‌تواند در سودآوری و همچنین افزایش عمر اقتصادی درخت تاثیر مثبت داشته باشد. از جمله آفات رایج در میان درختان پسته که سالانه سبب کاهش ۱۵ الی ۲۰ درصدی محصولات خواهد شد، می‌توان به پسیل پسته، سوسک شاخک بلند، پروانه چوب خوار، شب پره هندی و… اشاره کرد که هر یک درجه بندی آسیب و درصد خسارت خاص خود را دارند.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

عملکرد و باردهی درختان پسته بنه به گونه‌ای است که از هر درخت بالغ، سالانه امکان برداشت بیش از ۲۵۰ کیلوگرم محصول وجود دارد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که بازدهی و عملکرد این درخت در واحد هکتار بسیار چشمگیر و سودآور خواهد بود.

شروع باردهی محصول

در خصوص توجیه اقتصادی نهال پسته بنه در سال‌های ابتدایی کاشت هیچ گونه حسابی باز نکنید چرا که باردهی این رقم نهال پسته پس از گذشت سه سال توجیه اقتصادی و سودآوری خواهد داشت. در سال‌های انتهایی عمر درخت نیز نباید انتظار باردهی محصول در حجم بالا و کیفیت مرغوب داشت زیرا در آن سن درخت توانایی لازم برای تولید محصولات با کیفیت و صادراتی نخواهد داشت.

 

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

بسیاری از مشتریان و باغداران پس از مراجعه به مراکز فروش نهال پسته بنه این سوال را می‌پرسند که آیا نهال پسته بنه برای گرده‌افشانی نیاز به کاشت رقم گرده افشان دارد یا خیر؟ آیا برای خرید رقم گرده افشان باید هزینه‌ی زیادی را بپردازیم؟ در پاسخ این سوال باید گفت که بلی! این نهال برای گرده افشانی و گلدهی به ازای هر ۱۵ اصله نهال نیاز به کاشت یک رقم گرده افشان دارد اما خرید این تعداد با توجه به تاثیری که در رشد نهال دارد، بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه است.

مدت آبیاری

علی رغم تصور برخی افراد که گمان می‌کنند نهال پسته بنه نسبت به شرایط کم آبی مقاومت بسیار بالایی دارد؛ باید گفت که در سال‌های اولیه کاشت نهال نباید از آبیاری منظم نهال غافل شد. این گفته زمانی صدق می‌کند که نیاز آبی نهال در سال‌های ابتدایی کاشت به خوبی رفع شده باشد سپس می‌توان فواصل آبیاری را از سال سوم به بعد به هر ۱۰ روز یکبار افزایش داد و حتی پس سال ششم هر ۳۰ روز یکبار گونه را آبیاری نمود.

نهال پسته بنه- برتر نهال

روش صحیح آبیاری

تا به اکنون در خصوص سیستم آبیاری قطره‌ای که صحیح‌ترین شیوه آبیاری نهال پسته است زیاد شنیده‌اید اما بهتر است اندکی از جزئیات این روش بدانیم. سیستم آبیاری قطره‌ای به دو شیوه سطحی و زیر سطحی انجام می‌گیرد که هر یک مزایا و معایب خود را دارد.

زمان گلدهی درخت

به دلیل این که نهال پسته بنه به نواحی گرم و خشک بیابانی اختصاص یافته است پس نمی‌توان گفت که نهالی مقاوم در برابر سرمای زمستان و سرمای بهاره است. خرید نهال پسته بنه و کاشت آن در مناطق سردسیری کار غلطی است که سبب از بین رفتن گل‌ها در فصول سرد سال و مناطق دارای سرمای بهاره می‌شود؛ زیرا این نهال گونه‌ای زودگل است که در همان ابتدای فصل بهار شروع به شکوفایی و گلدهی می‌کند.

زمان برداشت

میانه شهریور ماه درست زمانی است که موعد برداشت محصولات درخت پسته بنه فرا می‌رسد چرا که گفته شد که فروش نهال پسته بنه در اوایل پاییز تا اواخر اسفند رایج است و با کاشت نهال و گلدهی آن در بهار کاملا منطقی است که در شهریور ماه موعد رسیدن پسته‌های درخت باشد. برداشت محصولات این درخت به آسانی صورت می‌گیرد و هیچ گونه هزینه اضافی برای باغدار نخواهد داشت.

خرید نهال

در صورتی که قصد خرید نهال پسته بنه را دارید می‌توانید به دو شیوه حضوری و اینترنتی اقدام به خرید نهال مورد نظر خود نمایید. خرید از نهالستان‌های معتبر همچون برترنهال به شما این امکان را می‌دهد که نهال‌هایی سالم، مرغوب و شناسنامه دار را با مناسب‌ترین قیمت خریداری نمایید و حتی امکان دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید نهال پسته بنه را هم داشته باشید.

قیمت نهال

با توجه به کمیاب بودن این گونه امروزه تحت عنوان نهالی حفاظت شده خرید و فروش می‌شود و قیمت نهال پسته بنه اندکی بالاست اما خرید از مراکز فروش نهال پسته بنه که به صورت مستقیم خود تولید کننده هستند، سبب می‌شود تا قیمت نهال پسته بنه بدون هیچ گونه واسطه‌ای بسیار مقرون به صرفه باشد. جهت دریافت لیست قیمت نهال پسته و سایر ارقام نهال میوه از طریق شماره‌های درح شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال پسته بنه : خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال