علت ریختن نمک پای درخت گردو چیست؟[علائم + راهکار ]

علت ریختن نمک پای درخت گردو چیست؟[علائم + راهکار ]

علت ریختن نمک پای درخت گردو بیشتر به منظور افزایش بازدهی درخت صورت می پذیرد. باغداران قدیمی معتقد بودند، ریختن نمک پای درخت گردو می تواند به افزایش کیفیت محصول و بالاتر رفتن بازدهی آن کمک کرده و نقش به سزایی داشته باشد. اما به نظر شما از نظر علمی چنین چیزی صحیح به نظر می رسد؟ در این مقاله به بررسی آثار مثبت و منفی ریختن نمک پای درخت گردو خواهیم پرداخت.

فواید نمک برای درخت گردو

بسیاری از کشاورزان و باغداران در گذشته اعتقاد داشتند که فواید نمک برای درخت گردو بسیار است. ریختن نمک پای درخت گردو می تواند به افزایش رشد درخت و سفید شدن مغز گردو کمک کند. زیرا به علت وجود املاح و عناصر مفید در نمک می توان خاک را به وسیله ی آن غنی ساخت و بدین ترتیب به رشد و باروری بیشتر درخت کمک کرد. آنها معتقد بودن که ریختن نمک پای درخت می تواند مغز گردو را سفید تر کرده و به به تردتر شدن بیشتر محصول کمک کند. به طوری که در شاخه های درخت نیز گاها سنگ نمک آویخته به چشم می خورده است. از سوی دیگر آنها معتقد بودند که نمک می تواند در نابودی بسیاری از کرم ها ،حشرات آفات و سایر تهدید ها  و عوامل بیماری زا نقش داشته باشد.

اما اینها صرفا یک اعتقاد قدیمی و بدون پایه و اساس علمی بوده است. حقیقت امر ان است که هیچ یک از مطالعات علمی و پژوهش های سال های اخیر نتوانسته تأثیر نمک را بر چنین مسائلی به اثبات برساند.

پژوهشگران معتقد هستند که نمک نه تنها برای نهال گردو سودمند و مفید نیست، بلکه با آثار مخرب فراوانی همراه می باشد و بحتی به نوعی می تواند دشمن درخت گردو به حساب بیاید.

 مسمومیت درخت گردو به نمک

درخت گردو حساسیت بسیار بالایی به برخی مواد مانند نمک دارد . تعجب نکنید درخت یک موجود زنده است که می تواند همانند انسان مسموم شود. هنگامی که به خاک درخت خود نمک اضافه می کنید، سدیم و کلر موجود در نمک می تواند تعادل عناصر موجود در خاک درخت را بر هم زده و بدین ترتیب درخت گردو را با مسمومیت مواجه نماید.

مسمومیت درخت گردو به نمک ممکن نقش زیادی در کاهش باردهی درخت گردو داشته باشد. درصد تحمل شوری درخت گردو عدد مشخصی است و چنانچه شوری خاک دستکاری شود و یا به هر نحوی افزایش یابد به طوری که از تحمل درخت خارج باشد، با افول رشد گیاه مواجه خواهید شد و قطعا افت کیفیت را در محصول خود مشاهده خواهید کرد.

خاک های غنی از نمک و شور می تواند به کاهش فتوسنتز درخت منجر گردد و چنین امری در دراز مدت می تواند مرگ درخت را به همراه داشته باشد.

علائم مسمومیت درخت گردو با نمک 

اگر به مسمومیت درخت گردو خود شک کرده اید باید علائم درخت را پیگیری کنید. علائم مسمومیت درخت گردو شامل موارد زیر است:

  • سوختگی برگ های درخت در قسمت های حاشیه و نوک برگ ها. این موضوع در درختان مسن تر به شکل بهتری قابل مشاهده است.
  • کاهش محسوس رشد شاخه ها و ساقه های درخت. همچنین شاخه های جوان و جدید به شکلی کوتاه تری رشد می کنند در واقع با رشد ناقص و ضعیف روبرو هستند.
  • کاهش اندازه ی مغز گردو و افت قابل توجه کیفیت آن
  • مشاهده ی آثار سوختگی، چروکیدگی و یا خرد شدن در هسته ها

کاهش جذب عناصر مفید با ریختن نمک 

خاک سرشار از املاح مفید و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد درخت می باشد. افزودن نمک می تواند باعث کاهش جذب عناصر مفید با ریختن نمک شود. همچنین تعادل و نسبت املاح خاک را بر هم زده و یا با اختلال روبرو می کند.

نمک علاوه بر بر هم زدن تعادل سدیم و کلر می تواند بسیاری از عناصر خاک را تحت تاثیر قرار داده و ترکیبات آن را تغییر دهد  بدین ترتیب درخت شما از املاح و عناصر مفید و مودر نیاز خود بی بهره می ماند چنین وضعی می تواند اختلالاتی جدی در رشد درخت ایجاد کرده و به دنبال آن کاهش کیفیت محصول رخ می دهد.

علت ریختن نمک پای درخت گردو چیست؟[علائم + راهکار ]

کاهش جذب آب به درخت 

نمک آب را به خود جذب می کند و به عنوان قوی ترین جاذب رطوبت شناخته می شود . هنگامی که شما در خاک پای درخت نمک اضافه می کنید، باعث کاهش جذب آب به درخت شود.

 علاوه بر این با نمک می تواند آب ریشه ی گیاه را نیز جذب نماید. در نتیجه به مرور زمان درخت شما با کم آبی قابل توجهی مواجه خواهد شد. چنین امری می تواند در وهله ی اول با پژمردگی برگ های درخت خود را نشان دهد و در ادامه به  خشک شدن کل درخت شما منجر خواهد شد.

پیری زودرس درخت اتفاق می افتد

درخت گردو از درخت هایی به شمار می رود که همه آن با عمر طولانی می شناسند. چنانچه نمک خاک درخت را افزایش دهید و یا به هر نحوی به درخت خود نمک اضافه کنید در واقع روند پیری زودرس درخت گردو اتفاق می‌افتد.

افزایش شوری خاک چنانچه از میزان تحمل درخت افزایش یابد می تواند رشد گیاه را مختل کرده و پیری زودس و نابودی درخت شما را به همره داشته باشد پیری زودرس درخت به معنای نزدیک شدن به پایان عمر درخت است در چنین شرایطی کیفیت و تعداد و اندازه ی میوه ها نیز با کاهش قابل توجهی مواجه می شود و شما عملا درخت گردوی خود را از دست می دهید.  

کاهش مقاومت درخت در برابر آسیب ها

درخت گردو در برابر بسیاری از آسیب ها نسبتا مقاوم شناخته می شود. اما هنگامی که نمک خاک افزایش می یابد و خاک درخت شور می شود، کاهش مقاومت درخت در برابر آسیب ها مشاهده خواهیم کرد. به طوری که احتمال آفت زدگی و بیماری درخت دوچندان می شود و عملکرد درخت از جنبه ی رشد و مقاومت به شدت کاهش می یابد.

سوختگی برگ درخت 

باغداران قدیمی معتقد بودند که با آویختن سنگ نمک از شاخه ها می توانند محصولات باکیفیت تری دشته باشند و بازدهی درخت افزایش می یابد. اما هنگامی که به شاخه های درخت گردو سنگ نمک آویزان می کنید با بارش باران این سنگ نمک به تدریج حل می شود و تمام سطوح برگ ها و شاخه های درخت مملو از نمک می گردد.

لایه های پوشیده با نمک می تواند آب درخت را به خود جذب کرده و در واقع درخت شما هر روز خشک تر و بی آب تر از قبل می شود. با تجمع عناصر کلر و سدیم در بافت های چوبی درخت و انتقال آن به داخل برگ هاف مشکلاتی برای رشد برگ و مغز گردو به وجود می آید.

با چنین وضعی به زودی متوجه می شوید که سوختگی برگ درخت اتفاق افتاده است. در نتیجه سلامتی و شادابی درخت گردوی شما در معرض خطری جدی قرار می گیرد.

کاهش اندازه برگ ها

تحقیقات و مطالعات علمی نشا ن می دهد که افزایش شوری خاک و یا آبیاری درخت گردو به وسیله ی آب شور می تواند به کاهش اندازه برگ های درخت منجر گردد. زیرا آب و عناصر مورد نیاز کافی درخت به برگ ها نمی رسد و چنین امری در کاهش کیفیت و اندازه ی میوه ها نیز قطعا موثر خواهد بود.

کاهش کیفیت مغز گردو 

بر خلاف باور گذشتگان که معتقد بودند ریختن نمک پای درخت گردو می تواند گردوهایی خوش طعم تر و سفید تر به ارمغان بیاورد. باید بگوییم که با ریختن نمک پای درخت گردو آسیب هایی جدی و قابل توجه به میوه های درخت وارد می شود. برآیند این آسیب ها به کاهش کیفیت مغر گردو  منجر می گردد و در پایان شما گردوهایی با مغز بی کیفیت خواهید داشت. طبیعی است چنین امری علاوه بر آسیب به درخت می تواند سود تجاری شما را به شکل قابل ملاحظه ای پایین بیاورد و فروش محصول را با موانع زیادی روبرو کند. چرا که کیفیت مغز گردو مهم ترین فاکتور برای فروش آن به شمار می رود.

اگر به دنبال سفید شدن مغز گردوی خود هستید گزینه ی ریختن نمک پای درخت گردو را برای همیشه خط بزنید. بهترین راه سفید شدن مغز درخت گردو تأمین نیاز گرمایی مورد نیاز درخت می باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که قبل از آغاز چیدن محصول درخت شما برای مدت چند هفته در معرض گرمای تابستان و در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد . البته میزان درجه ی دما بسیار حائز اهمیت است چرا که در دمای بالای 37 درجه ی سانتی گراد مغز گردوهای شما تیره می شود.

کوددهی مناسب و تغذیه ی اصولی درخت از مهم ترین رمز و راز هایی است که به سفید شدن بیشتر مغز گردو منجر می گردد.

میزان استاندارد نمک 

اگر به سلامتی درختان گردوی خود اهمیت می دهید و به دنبال افزایش بازدهی و سود تجاری خود هستید به عنوان یک باغدار باید بهترین میزان استاندارد نمک برای این رشد و پروش درختان خود را به خوبی بشناسید. یکی از این استانداردهای مهم آگاهی از میزان استاندارد نمک مناسب برای درخت گردو می باشد.

قبل از هر چیزی متذکر می شویم که در آب و هوای زمین در سال های اخیر با تغییرات قابل توجهی همراه بوده است. کاهش بارندگی ها خود عاملی برای افزایش شوری خاک به شمار می رود. در نتیجه به خودی خود با شوری خاک در سال های اخیر مواجه هستیم. قبل از هر اقدامی برای کاشت و پرورش درخت گردو بهتر است شوری خاک را بررسی کنید.

تحمل شوری درخت گردو حداکثر 5/1 دسی زیمنس بر متر می باشد. مطمئن شوید که خاک شما از نظر شوری برای درخت گردو مناسب است یا خیر؟

در صورت مشاهده ی علائم شوری خاک و یا مسمومیت درخت گردو با نمک بهتر است نمونه ای از خاک درخت و قسمت هایی از درخت مانند برگ ها را  برای  انجام بررسی های آزمایشگاهی دقیق  تر به آزمایشگاه ارسال نمایید.

تجزیه و تحلیل های آزمایشگاهی بر اصولی مبتنی هستند که می توانند دقیق ترین اطلاعات را به در مورد میزان شوری و همچنین درصد عناصر و املاح معدنی معدنی موجود در خاک به شما ارائه دهند. بهترین زمان برای انجام آزمایش خاک فصل تابستان می باشد چرا که شوری خاک به اوج خود می رسد.

شناخت راهکارهای موثر

چنانچه می خواهید برای کنترل شوری خاک اقدامات موثری انجام دهید و یا برای کاهش شوری خاک دست به کار شوید می توانید گزینه های زیر را حسب مورد به کار بگیرید

  • زهکشی عمیق یا زیرزمینی
  • کاهش آبیاری درخت و طولانی تر کردن دوره های آن
  • استفاده از کود های مختص زمین های شور
  • شستشوی اصولی خاک

البته برای تأثیر بیشتر می توانید از دو یا چند روش در کنار یکدیگر استفاده کنید. با کاهش دوره های آبیاری و دیر به دیر درخت به شسته شدن نمک خاک کمک می کنید و باعث می شوید که نمک خاک به شکل موثری کنترل شود.

به نوع کودی که برای درخت خود استفاده می کنید همیشه توجه داشته باشیدو برای خاک های شور بهتر است از کودهای استفاده نمایید که در عناصر آنها نمک کمتری به کار رفته است این امر در کاهش و کنترل شوری خاک نقش بسیار مهمی دارد.

سخن پایانی

همانطور متوجه شدید بر خلاف نظر و عقیده ی باغداران قدیمی ریختن نمک پای درخت نه تنها موجب افزایش رشد و بازدهی بیشتر محسول نمی گردد بلکه نتیجه ای عکس داشته و چالش هایی برای سلامتی درخت به وجود می آورد.

در نظر داشته باشید برای بازدهی بیشتر محصولات و سود تجاری بیشتر بایستی در اولین قدم به سلامتی و رشد درختان خود اهمیت دهید. شناخت استاندارد ها و آگاهی از باید و نباید هایی که وجود دارد می تواند به طرز چشمگیری موفقیت شما را در این مسیر رقم بزند.

با ریختن نمک پای درخت در واقع دارید به تنش های درخت می افزایید  و تعادل سیستم آبرسانی درخت را به شکل قابل توجهی بر هم می زنید.

نمک نه تنها برای درخت گردو مفید نیست بلکه می تواند یکی از تهدید های اساسی برای درخت به شمار می آید. پس اگر به دنبال سلامتی درخت خود  و کیفیت محصول آن هستید به میزان شوری خاک دقت کنید و آن را در سطح استاندارد کنترل نمایید

آبیاری اصولی و به موقع درخت یکی از اصلی ترین نکاتیست که همواره بایستی در نظر داشته باشید. شما با آبیاری منظم و اصولی درخت می توانید به شکل قابل توجهی نمک تجمع یافته در ریشه های درخت و شوری خاک را کنترل کنید. آبیاری می توانید این نمک های تجمع یافته را شسته و درخت را عاری از نمک سازد.

آبیاری درخت یک مزیت مهم دیگر هم دارد. هنگامی که شما به طور منظم و البته اصولی درخت خود را آبیاری می نمایید در واقع به افزایش تحمل شوری درخت نیز کمک می کنید. چرا که محیط خشک مساعد ترین شرایط را برای غلبه ی شوری ایجاد می کند. با آبیاری درخت و افزایش رطوبت خاک مانع از غلبه ی شوری آن خواهید شد.

در یک نمای کلی با ریختن نمک پای درخت گردو یعنی به موارد زیر کمک کرده اید:

  • عدم جذب آب کافی و مورد نیاز درخت و آغاز تنش آبی
  • کاهش قابل توجه جذب انواع املاح و مواد مغذی از خاک
  • افزایش میزان سدیم خاک
  • کاهش اندازه ی مغز گردو و کاهش چشمگیر کیفیت آن
  • پیری زودرس درخت
  • سوختگی و پژمردگی برگ ها

 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال