همه چیز در مورد درخت انگور

همه چیز در مورد درخت انگور

انگور یکی از پر طرفدار ترین انواع میوه های تابستانی است که علاوه بر مصرف تازه خوری به صورت خشکبار و کشمش هم مورد استفاده قرار می گیرد، کشور ما ایران در زمینه ی تولید انگور جایگاه هفتم جهان و در زمینه ی تولید کشمش جایگاه سوم در جهان را به خود اختصاص داده است و از همین رو می توان گفت ظرفیت تولید و صادرات انگور و محصولات مرتبط با آن در کشور ما بسیار بالا است، چنانچه شما هم مانند باغداران بسیاری در کشور که اقدام به احداث تاکستان کرده اند علاقه به بهره برداری اقتصادی از این میوه دارید با ما باشید تا چندین رقم انگور تجاری و پر سود را به شما معرفی کنیم.

همه چیز در مورد درخت انگور

ارقام تجاری انگور:

تولید نهال انگور در نهالستانهای کشور به شیوه های مختلف از قلمه و پاجوش گرفته تا خوابانیدن شاخه و پیوند زدن انجام می شود اما در بین تمامی شیوه ها استفاده از شیوه ی قلمه توانسته بازدهی بسیار خوبی را به ویژه در مورد ارقام تجاری وارداتی ازجمله ارقام اروپایی، آمریکایی و هیبرید داشته باشد،

همینطور پیوند زدن در مورد انگور توانسته مانند یک شیوه ی اصلاحی به کار رفته و کاشت ارقام تجاری وارداتی را در شرایط آب و هوایی و جمعیت آفات و بیماریهای غالب انگور در ایران میسر کند.

اما به هر حال درصد زیادی از نهالهای انگور به صورت قلمه تولید شده و فروش نهال انگور در واقع از این طریق صورت می گیرد.

این نهال انگور یک رقم بومی در کشور ما بوده و به همین دلیل تکثیر آن با شیوه ی قلمه بدون مشکل است چرا که مقاومت کافی نسبت به شرایط اقلیمی و آفات و بیماریهای غالب در ایران را دارد، مهمترین ویژگی این انگور در نام آن نهفته است، بی دانه بودن این رقم انگور سبب بالا رفتن کیفیت کشمش تولیدی از آن شده و به همین جهت از این انگور بیشتر در تولید کشمش استفاده می شود.

این نهال انگور را در تاکستان می توانید به فاصله ی دو متر از یکدیگر بکارید و دور آبیاری را در مورد درختان بالغ می توانید تا دو هفته نیز تنظیم کنید، این رقم انگور باردهی خود را از سال اول پس از انتقال نهال به زمین اصلی آغاز کرده و بسیار زود بازده است، باردهی این انگور می تواند به بیش از 40 تن در هکتار برسد و پس از رسیدن به بلوغ باردهی تا 80 الی 100 سال می تواند باردهی مفید داشته باشد.

این رقم انگور یکی از متحمل ترین ارقام انگور نسبت به شرایط نامساعد بوده به طوری که حتی در خاک قلیایی و آهکی نیز به خوبی رشد می کند، بنابراین چنانچه در منطقه ی معتدل و گرمسیر قصد احداث باغ انگور دارید اما با مشکل قلیایی بودن خاک مواجه هستید این رقم برای شما بسیار مناسب است.

انگور یاقوتی دارای حبه های متوسط، متراکم و یاقوتی رنگ است، موارد مصرف این رقم انگور بسیار زیاد بوده و از محصول این انگور در تهیه ی آب انگور، آبغوره و کشمش علاوه بر مصرف تازه خوری استفاده می شود، این رقم انگور به دلیل مقاومت نسبی به شرایط آب و هوای گرم و همینطور نیاز سرمایی پایین بیشتر در مناطق گرمسیر و یا معتدل گرمسیری کاشته می شود و در شرایط مطلوب باردهی آن می تواند به 40 تن در هکتار نیز برسد و تا 100 سال این باردهی مفید را در شرایط مطلوب حفظ می کند.

نکته ی مهم در مورد کاشت این رقم انگور این است که بر خلاف اغلب ارقام انگور که می توان به فاصله ی دومتر از یکدیگر کاشت این رقم انگور را باید به واسطه ی نیاز نور بالایی که دارد در فاصله ی 4 متر از هم بکارید تا بتواند نیاز نوری خود را تامین کند.

این رقم انگور در واقع یک رقم انگور آمریکایی بوده که با توجه به ظاهر و اندازه ی حبه ها بسیار بازار پسند است، از این رقم انگور می توان در صادرات محصول انگور بهره برد و سود خوبی را به دست آورد، فاصله ی کاشت در مورد این نهال انگور باید بین دوتا سه متر رعایت شود و در شرایط مناسب انگور رقم بلک ویلیام می تواند به مدت 80 سال باردهی خود را به میزان 30 تن در هکتار ادامه دهد.

اصلاحاتی که بر روی این نهال انگور امروزه در نهالستانهای معتبر کشوربر روی آن انجام داده اند باعث شده باغداران در بیشتر شهرستانهای کشور با آب و هوای معتدل قادر به کاشت این رقم انگور باشند، بناباین چنانچه قصد خرید نهال انگور بلک ویلیام را دارید به دلیل وارداتی بودن آن حتما این رقم را از مراجع و نهالستانهای معتبر و مجوز دار تهیه کنید که از بابت انجام اصلاحات لازم اطمینان خاطر داشته باشید.

این رقم انگور را نیز به واسطه ی ظاهر منحصر به فرد حبه های آن که حالت کشیده دارد می شناسند و در واقع مصرف تازه خوری این انگور حالت مجلسی داشته و با قیمت مناسب به فروش می رسد، محصول انگور ریش بابا در تولید شیره ی انگور، آبغوره و آب انگور نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این رقم انگور در شرایط مساعد می تواند به مدت 70 سال و هر سال به میزان 20 تا 25 تن باردهی مفید داشته باشد، شرایط مساعد برای رشد این درخت آب و هوای معتدل و شرایطی است که بتواند در زمستان میزان 100 الی 500 ساعت نیاز سرمایی این درختان را تامین کند، اما نکته ی جالب در مورد این رقم انگور این استکه می تواند دمای پایین تا منفی 20 درجه و دمای بالا تا 40 درجه سانتی گراد را تحمل کند بنابراین در اغلب مناطق کشور قابلیت رشد خواهد داشت.

همه چیز در مورد درخت انگور

  • نهال انگور شمشیری:

میوه ی نهال انگور شمشیری به صورت تازه خوری و به عنوان یک رقم انگور مجلسی به فروش می رسد اما سایر مصارف انگور و محصولاتی که از انگور به دست می آید در مورد انگور شمشیری نیز صدق می کند، این رقم انگور بومی ایران بوده و در اکثر مناطق کشور ما قابلیت رشد و تولید میوه خواهد داشت.

نهال انگور شمشیری که در نهالستانها اصلاح شده است از سال دوم پس از کاشت نهال شروع به باردهی کرده و این باردهی را می تواند تا 50 سال و در شرایط مساعد به میزان 30 تن در هکتار ادامه دهد، بنابراین این رقم انگور را نیز می توان به عنوان یک رقم انگور تجاری در تاکستانها کاشت و به دلیل کیفیت بالای میوه می توان آن را به سایر کشورها نیز صادر کرد.

  • نهال انگور موندراپ پیوندی:

همانطور که از نام این رقم انگور پیداست برای تکثیر این نهال انگور از روش پیوند زنی استفاده شده چرا که این رقم انگور بومی آمریکا است و روش پیوند زدن برای سازگار کردن آن با شرایط اقلیمی ایران به منظور تکثیر این نهال مناسب تر خواهد بود، پیوند زدن این رقم انگور در نهالستانهای معتبر و به صورت اصولی انجام می شود تا بتواند اصلاحات لازم را جهت سازگاری نهال با شرایط ایران ایجاد کند.

قیمت نهال انگور موندراپ پیوندی به واسطه ی وارداتی بودن، شیوه ی تکثیر و کیفیت بالای نهال و محصول آن ممکن است نسبت به ارقام دیگر بالاتر باشد اما به عنوان یک نهال انگور پر سود و اقتصادی کاشت آن در تاکستان توصیه می شود.

این رقم انگور می تواند از سال اول پس از کاشت نهال شروع به باردهی کند و پس از رسیدن به سن بلوغ تا 90 سال می تواند باردهی مفید داشته باشد.

  • نهال انگور بلک سیدلس:

ویژگیهای ظاهری این رقم انگور در نام آن قرار دارد، انگوری با حبه های سیاه رنگ و بدون دانه کیفیتی را به این محصول بخشیده که سبب بازار پسندی بالای آن شده است، این نهال انگور نیز اصالت آمریکایی داشته و در مقایسه با بسیاری از ارقام انگور از کیفیت میوه ی بالایی برخوردار است.

در مورد کاشت این رقم انگور نیز بهتر است فاصله ی 4 متر از یکدیگر رعایت شود تا دریافت نور کافی بتواند رنگ پذیری بهتری را به میوه های انگور ببخشد، این رقم انگور در شرایط مساعد می تواند باردهی مفید خود را به مدت 80 سال و به میزان 40 تن در هکتار حفظ کند.

  • نهال انگور موسکات:

این رقم انگور با وجود دانه دار بودن اما یکی از مرغوب ترین ارقام انگور در تولید کشمش به شمار می رودف رنگ حبه های میوه در این رقم انگور سبز متمایل به زرد است و به دلیل خاستگاه اصلی آن که به آفریقا بر میگردد برای کاشت در مناطقی که دارای زمستانهای خیلی سرد نباشند مناسب است، در واقع تحمل سرمای شدید را ندارد.

انگو موسکات می تواند تا 100 سال باردهی مفید داشته باشد و در صورتی که تاکستان خود را با این رقم انگور احداث کنید و اصول باغداری صحیح را روی آن پیاده کنید صاحب یک باغ چند ده ساله خواهید بود که به این زودیها نیازی به واکاری درختان فرسوده نخواهید بود.

تکثیر این رقم انگور نیز به شیوه ی قلمه زنی در نهالستانها انجام می شود و در سال دوم پس از کاشت نهال در زمین اصلی باردهی خود را آغاز می کند، به واسطه ی فاصله ی کاشت کم که حدود دو متر در نظر گرفته می شود تعداد نهال کاشته شده در یک هکتار بیشتر بوده و به تبع آن باردهی در هکتار بالا می رود، این رقم انگور می تواند در شرایط مطلوب و در سن بلوغ تا 40 تن باردهی در هکتار داشته باشد.

کلیاتی در رابطه با کاشت و پرورش انگور در ایران

در این بخش شما را به صورت مختصر با شرایط بهینه ی کلی در رابطه کاشت و پرورش درخت انگور در ایران آشنا می کنیم.

آب و هوای مناسب برای رشد اغلب ارقام انگور:

همانطور که در مطالعه ی ویژگیهای برخی از ارقام تجاری انگور دیدید اغلب ارقام انگور به آب و هوای گرمسیری، نیمه گرمسیری تا معتدل برای رشد بهینه ی خود احتیاج دارند و کمتر ارقامی هستند که بتوانند تحمل یخبندان در زمستان را داشته باشند، در مناطق معتدل و سردسیر باید دقت داشته باشید که ارقامی را برای کاشت انتخاب کنید که نسبت به سرمای دیر رس بهاره مقاوم باشند در غیر این صورت ممکن است کل محصول یک سال را از دست بدهید.

خاک مناسب برای کاشت انگور:

تهویه و نفوذپذیری در خاکی که در آن قرار است انگور کاشته شود بسیار اهمیت دارد، بنابراین به هیچ عنوان انگور را در خاکهای رسی و سنگین نکارید، بهترین بافت خاک برای کاشت انگور بافت شنی لومی با مقدار کمی رس است.

اسیدیته ی خاک برای کاشت انگور می تواند کمی قلیایی باشد اما اغلب ارقام انگور خاک با درصد آهک بالا را نمی پسندند، قبل از کاشت نهال انگور بهتر است با انجام آزمایش تجزیه ی خاک از تمام ویژگیهای خاک زمین مورد نظر از جمله بافت، اسیدیته و میزان عناصر غذایی اطلاع پیدا کنید و کمبود عناصر غذایی را نیز با اضافه کردن کودهای مناسب جبران نمایید.

همه چیز در مورد درخت انگور

کود دهی به درختان انگور:

کود دهی به میزان مورد نیاز و بر اساس نیاز سنجی شرط بهره مندی از راندمان بالای ارقام تجاری درختان انگور است، به منظور نیاز سنجی می توانید به طور سالیانه نسبت به انجام آزمون تجزیه ی خاک و برگ اقدام کرده و نتیجه ی آزمایش را با کمک یک مشاور ماهر در زمینه ی تغذیه ی درختان انگور تحلیل نمایید و بر اساس آن کود دهی را انجام دهید.

استفاده از کودهای آلی شیمیایی و یا کودهای دامی پوسیده نیز می تواند سبب افزایش حاصلخیزی و نفوذپذیری خاک شده و به افزایش راندمان درختان کمک می کند.

آبیاری درختان انگور:

نیاز آبی درختان انگور با توجه به اقلیم منطقه ای که در آن کاشته می شوند، فصل و همینطور سن درخت انگور متفاوت است و شما می توانید در زمان انتخاب رقم انگور اطلاعات کامل و یا برنامه ی دقیق آبیاری را از کارشناسان نهالستان دقیقا مطابق با نیاز رقمی که انتخاب کرده اید جویا شوید.

هرس درختان انگور:

اگر حتی یک درخت انگور را در باغچه ی خانه کاشته باشید می دانید که درختان انگور اغلب شاخه های رونده تولید کرده و نیاز به هرس دارند، به طور معمول یک هرس در مورد درختان انگور تحت عنوان هرس اصلی در ماه آذر تا بهمن انجام می شود و بر مبنای آن هرس شاخه ها تا دو سانتی متر بالاتر از جوانه اصلی هرس می شوند، هرس بعدی هرس پاییزه است که پس از برداشت میوه انجام می شود، هرس فرم دهی درختان انگور نیز مطابق با نیاز نوع رقم انتخابی تنها در سال دوم و سوم پس از کاشت نهال و تنها در بهار انجام می شود.

روشهای احداث باغ انگور:

همانطور که می دانید درختان انگور به واسطه ی داشتن شاخه های رونده پیچیدگیهای خاص خود را در هنگام احداث باغ انگور ایجاد می کنند، به این ترتیب سه روش برای احداث باغ انگور وجود دارد، احداث باغ به شیوه ی خزنده، احداث باغ به شیوه ی داربستی و احداث باغ به شیوه رو سیمی که هر کدام از این روشها شرایط خاص خود را می طلبد، در صورتی که قصد احداث باغ انگور را داشته باشید باید نوع طراحی احداث را نیز از این سه شیوه با توجه به نوع رقم انتخاب کنید که در این زمینه نیز کارشناسان نهالستان می توانند راهنمای خوبی برای شما باشند.

کلام آخر:

با توجه به اقیلم کشور ما می دانیم که احداث باغ انگور در بسیاری از مناطق ایران قابل انجام بوده و با استفاده از انواع ارقام تجاری انگور می توانید بهترین بهره برداری را از این باغات داشته باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال