%37

نهال آلبالو خوشه ای مورلو: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

38,000 تومان

خاستگاه : فرانسه
شروع باردهی : بعد از سال سوم کاشت
زمان گلدهی : دیر گلده
فاصله کاشت نهال :4 الی 5 متر
میزان باردهی در هکتار : 25 تن
ارتفاع از سطح دریا: ۵۰۰ تا ۲۵۰۰
پایه نهال : پایه آلبالو تلخ
گرده افشان :خود گرده افزا
میزان آبیاری : –
حداکثر ارتفاع درخت : 3 تا 8 متر

 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال  آلبالو خوشه ای مورلو

در این مقاله قصد داریم به بیان مشخصات و خصوصیات بارز نهال آلبالو خوشه‌ای مورلو که از ارقام اصلاح‌ شده نهال آلبالو می‌ باشد، صحبت کنیم. در ادامه مقاله با نهالستان برتر نهال همراه باشید تا به اطلاعات کاملی در خصوص این نهال دست یابیم. درخت آلبالو درخت بسیار پر باری است که از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به درخت گیلاس دارد و تنها تفاوت آن ها در اندازه میوه و طعم آن است. این میوه خوشمزه تابستانه که دارای طعم ملس یا ترش می‌ باشد، علاوه‌بر تازه خوری در تهیه و تولید انواع شربت‌ ها،مربا ها، کمپوت سازی، کیک‌ پزی، دسر ها و غذا ها استفاده می‌ شود.

خاستگاه اصلی نهال آلبالو خوشه ای مورلو

نهال آلبالو خوشه‌ ای مورلو بومی کشور های اروپایی مانند فرانسه می‌ باشد و سپس در دیگر کشور های اروپایی همچون آلمان آمریکا و ایتالیا نیز یافت شد. پس ‌از مدتی این نهال به مناطقی از جنوب غربی آسیا و همچنین کشور ایران وارد شد و از آن‌ پس در این مناطق به کشت آن پرداخته شد. در حال حاضر کشور ایران در جایگاه ششم تولید، کشت و فروش نهال آلبالو خوشه ای مورلو در جهان قرار دارد.

پایه اصلی نهال آلبالو خوشه ای مورلو

بهترین روش برای تکثیر نهال آلبالو خوشه‌ ای مورلو روش پیوند زدن، پاجوش و بذر پاشی است که پیوند زدن یکی از پرطرفدارترین روش ‌ها برای تکثیر نهال آلبالو می‌ باشد. معمولاً در فصل پاییز و زمستان فرایند پیوند زدن نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو را انجام می دهند. با این روش می توان میوه های درشت و گوشتی با رنگ و لعابی عالی و طعمی بی نظیر وارد بازار فروش کرد، این‌ امر یکی از دلایل بازار پسند بودن این محصول است.

ویژگی نهال آلبالو خوشه ای مورلو

در خصوص بارزترین ویژگی‌ های نهال آلبالو خوشه‌ ای مورلو می‌ توان گفت که از لحاظ ظاهری به درخت گیلاس شباهت بسیاری دارد اما پس ‌از بالغ شدن این درخت فضای کمتری را اشغال خواهد کرد. نهال آلبالو خوشه‌ ای مورلو ریشه‌ های سطحی دارد که قادر به جذب آب از اعماق زمین نمی‌ باشند به‌ همین دلیل باید آن را در فواصل بسیار منظمی آبیاری نمود. میوه ‌های این نهال به شکل خوشه‌ های گوشواره‌ ای گرد و توپر بر روی شاخه ‌های گیاه ظاهر می‌ شوند و رنگ برگ ‌های این درخت سبز با شیار های بسیار ظریف می‌ باشد.

نهال آلبالو مورلو- برتر نهال

آب و هوای مناسب برای کاشت

در این قسمت از مقاله به مناسب‌ ترین اقلیم آب‌ و هوایی برای کاشت نهال آلبالو مورلو می ‌‌پردازیم. مناسب ‌ترین اقلیم برای کاشت این نهال، اقلیم ‌هایی با آب‌ و هوای معتدل سرد سیری و کوهستانی می‌ باشند. از آن جایی که نیاز سرمایی این نهال به میزان بسیار قابل توجهی بالاست باید مناطقی را انتخاب کنیم که دارای زمستان ‌های طولانی و تابستان‌های خشک و خنک باشد. پس در جهت افزایش بازدهی و محصول دهی این نهال آن را در مناطق سرد سیری و کوهستانی می‌ کاریم تا بتوانیم میزان عملکرد صحیح آن را به ازاری هر هکتار زمین اندازه گیری کنیم.

فاصله مناسب برای کاشت

برای افزایش بهره‌مندی شاخه و برگ‌ های نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو از تابش نور خورشید و همچنین غنی شدن ریشه ‌ها از مواد معدنی مورد نیاز بهتر است آن ‌ها را در زمین ‌هایی که فاقد شیب هستند و در اصطلاح مصطح اند، با فاصله ۵ متر از یکدیگر بکاریم و در زمین‌ هایی با شیب متوسط با فاصله ۴ متر از یکدیگر بکاریم. در هنگام کاشت نهال آلبالو خوشه‌ ای مورلو حفر چالکود هایی با عمق ۸۰ سانتی ‌متر فرآیندی الزامی است.

خاک مناسب

برخلاف ارقام دیگر نهال‌های میوه، نهال آلبالو خوشه‌ای مورلو سازگاری بسیار خوبی در خاک ‌های شور و قلیایی دارد و برای تکمیل فرآیند رشد خود نیازی به خاک ‌های اسیدی ندارد. مناسب ‌ترین خاک برای بازدهی بهتر این نهال خاک ‌های لومی و سبکی هستند که به خوبی زهکشی شده‌اند. خاک ‌های لومی خاک ‌هایی هستند که غنی از مواد معدنی مناسب برای تسریع در فرآیند رشد و گلدهی نهال هستند.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

مناسب‌ ترین زمان برای کاشت نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو میانه فصل پاییز است. این نهال جوان برای رشد خود روزانه حداقل ۵ ساعت نور نیاز دارد پس بهتر است آن را در مکان ‌های آفتاب ‌گیر بکارید. اگر این نهال، نور و اکسیژن کافی و مورد نیاز برای رشد خود را دریافت نکند بازدهی مطلوب را نخواهد داشت و یا این ‌که ترش ‌مزه خواهد شد. این نهال خزان پذیر دارای شاخه ‌های بسیار نرمی است که گل‌های چند گلبرگه دارد. درکل سه نوع درخت آلبالو وجود دارد که عبارت‌اند از: آلبالو مجاری،آلبالو محلی و آلبالو گیلاسی که هر یک از این‌ سه مدل دارای واریته  های مختلفی هستند.

کود مناسب برای نهال

می ‌دانید که سال ‌های اولیه کاشت نهال حساس ترین دوره رشد آن ‌هاست و باید به آن‌ها نهایت رسیدگی را کرد. کود دهی به نهال با مناسب ‌ترین کود در فواصل منظم باعث افزایش عمر مفید نهال می‌ شود. برای کود دهی به این نهال بهتر است از کودهای پوسیده دامی و انواع سموم شیمیایی استفاده کنید. کود هربان نیز یکی دیگر از کود های مناسب برای رشد نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو می باشد.

ارتفاع درخت در طول عمر

میانگین ارتفاعی که برای درخت آلبالو خوشه ‌ای مورلو اندازه‌ گیری کرده‌اند ۳ تا ۸ متر است و حداکثر عمق برای ریشه آن ۵ متر می‌ باشد زیرا ریشه‌ های این نهال بسیار سطحی و مقاوم به خاک مرطوب می‌ باشند و این دلیلی است برای عدم توانایی جذب آب از عمق خاک توسط این نهال.نهال آلبالو مورلو- برتر نهال

هرس درخت

در خصوص فرآیند هرس کردن نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو می‌ توان گفت که این رقم بر خلاف ارقام دیگر آلبالو نیاز شدیدی به هرس کردن ندارد و غالباً اوقاتی که برخی از شاخه‌ ها بیمار یا تضعیف شده ‌اند باید هرس شوند که در طی این فرایند شاخه ‌های ضعیف شده، شکننده، خشک و بیمار از نهال اصلی جدا می‌ شوند تا بیماری به شاخه‌ های دیگر سرایت نکند. فرایند هرس کردن باید هر سال به‌صورت منظم در زمان ‌های مشخصی صورت بگیرد. با جدا کردن این شاخه ‌های بیمار و شکننده از درخت می‌ توانید راه نفس کشیدن درخت را باز کنید.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو اصولاً جزء نهال های سرما دوست می‌ باشد و از آن ‌جایی ‌که نیاز سرمایی بسیار بالایی برای خواب زمستانی دارد، خطر سرما زدگی در فصل زمستان و بهار آن را تهدید نمی‌ کند. نیاز سرمایی این نهال ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ ساعت سرمای _۷ درجه سانتی ‌گراد است به ‌همین علت توصیه شده است که نهال آلبالو را در مناطق گرمسیری کشت نکنید زیرا بازدهی مطلوب را دریافت نخواهید کرد.

عمر مفید نهال

در صورتی ‌که نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو در اقلیم آب‌ و هوای صحیح و سازگار کاشته شود می‌ تواند عمر مفیدی در حدود  ۲۵ الی ۳۰ سال داشته باشد.

سن حیات نهال

از آن ‌جایی ‌که نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو جز نهال ‌های پر بازده و پر محصول می‌ باشد دارای عمر اقتصادی متوسط ۳۰ ساله می باشد. هر چه سن نهال افزایش یابد متعاقبا فرایند بازدهی محصول آن نیز کاهش می‌ یابد.

میزان وزن هر میوه

پس ‌از به بار نشستن نهال آلبالو خوشه‌ ای مورلو، میوه‌ های گوشتی و آبدار به رنگ سرخ آلبالویی که در مرکز آن ‌ها هسته‌ های کروی و سفتی وجود دارند، پدیدار می‌ شوند که بارز ترین ویژگی این رقم دم کوتاه بودن چوب متصل به میوه است. طعم این میوه ترش و ملس می‌ باشد و برخی از ارقام آن مقداری طعم تلخی دارند. وزن هر میوه آلبالو میانگین پنج گرم می‌ باشد. در برخی موارد بر روی برخی از میوه ها آلبالویی سرخ‌ رنگ لکه ‌های قهوه‌ای پدیدار می‌ شود که این نشان ‌دهنده فساد این میوه است. رنگ و لعاب این رقم آلبالو به گونه ای است که در زمان تهیه شربت نیازی به افزودن رنگ مجاز خوراکی نیست.

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

مطلوب‌ترین ارتفاع از سطح دریا که برای کاشت نهال آلبالو خوشه‌ ای مورلو در نظر گرفته شده‌است ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر است که در این ارتفاع نهال می‌ تواند به حداکثر بازدهی و محصول دهی خود دست یابد. دلیل انتخاب این ارتفاع برای این رقم نهال آلبالو با توجه به تغییرات زیستی این نهال اعلام شده‌است.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

به‌صورت کلی می‌ توان گفت که نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو جزء ارقام مقاوم به انواع بیماری‌ ها و آفات می‌ باشد و همین موضوع باعث افزایش قیمت نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو شده‌است زیرا باغدار با خرید نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو تمامی ریسک‌ هایی که باعث آسیب و بیماری درختان می‌ شود را تقلیل می‌ دهد. علی ‌رغم تمامی مزایایی که در خصوص مقاومت نهال آلبالو خوشه ‌ای در برابر آفات و بیماری ‌ها گفته شد این نهال نسبت ‌به برخی آفات و حشرات همچون مگس گیلاس، شانکر باکتریایی و همچنین بیماری پوسیدگی آمیلاریایی از خود واکنش منفی نشان می‌ دهد.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

ممکن است برای برخی افراد این سوال پیش بیاید که چرا این نوع نهال آلبالو به نهال آلبالو خوشه ‌ای معروف شده ‌است؟ دلیل این امر این است که این درخت پس ‌از باردهی خوشه‌ هایی بسیار پرتراکم از میوه آلبالو دارد و در دسته ارقام پر بار آلبالو به شمار می آید. میزان باردهی این نهال در هر هکتار حداقل ۲۵ تن محصول است که سالانه در فصل تابستان روانه بازار میوه می شود.

شروع باردهی محصول

در قسمت‌ های قبلی مقاله گفته شد که نهال آلبالو خوشه‌ ای مورلو در دسته ارقام دیر رس می‌ باشند. در خوش‌ بینانه ‌ترین حالت و بهترین شرایط شما می‌ توانید پس‌ از گذشت سه سال از کاشت این نهال، شاهد بارد هی و محصول دهی آن باشید.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

در همان ابتدای مقاله گفتیم که نهال آلبالو خوشه ای مورلو توسط پایه آلبالو تلخ تکثیر می‌ شود پس از همین رقم می‌ توان تحت عنوان رقم گرده ‌افشان برای این نهال استفاده کرد. به‌صورت کلی می‌ توان گفت که نهال آلبالو مورلو نوعی نهال خود بارور است که نیازی به ارقام گرده افشان ندارد اما می‌ توان برای افزایش میزان باردهی این گونه از نهال گیلاس تحت عنوان ارقام گرده ‌افشان استفاده کرد.

مدت آبیاری

فواصل آبیاری نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو به‌صورت چشمی و تجربی تعیین می‌ شود، به‌گونه‌ای که هر زمان باغدار دید که خاک نهال خشک‌ شده است، می‌ تواند فرایند آبیاری نهال را از سر گیرد. در کل نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو برای تکمیل فرآیند رشد خود به آبیاری متوسط با فواصل منظم نیاز دارد.

نهال آلبالو مورلو- برتر نهال

روش صحیح آبیاری

از آن‌ جایی ‌که نهال آلبالو خوشه ای مورلو یکی از ارقام بسیار سازگار با خشکی و کم‌ آبی است می‌ توان روش ‌های بسیار متنوعی را برای آبیاری آن در نظر گرفت. در مناطق سرد سیر کوهستانی که میزان بارندگی بالاست برای آبیاری این نهال می‌ توان از روش قطره ای کمک گرفت اما به صرفه ‌ترین و اقتصادی ‌ترین روش برای آبیاری این نهال استفاده از روش آبیاری سیستمی_قطره‌ای است زیرا در این روش هم در مصرف آب صرفه‌ جویی می‌ شود هم به فرایند رشد نهال کمک بیشتری می‌ شود. از آن‌ جایی ‌که ریشه این نهال نسبت‌ به آب زیاد، حساس است و ممکن است ریشه خشک شود به ‌هیچ ‌وجه از روش غرقاب کردن یا کرتی برای آبیاری آن استفاده نکنید. روش نشتی یا فارویی نیز یکی دیگر از روش‌ های آبیاری این نهال است.

زمان گلدهی درخت

می ‌دانیم که نهال آلبالو خوشه‌ ای مورلو برای رشد خود به زمستان‌ های سرد نیازمند است پس در دسته ارقام نهال های دیررس به شمار می‌ آید و زمان گل ‌دهی این نهال در فصل بهار در میانه فروردین‌ ماه زمانی‌ که از برودت هوا کاسته شده و دمای هوا به ۱۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است، می‌ باشد. خطر سرما زدگی برای شکوفه ‌ها و جوانه‌ های نهال آلبالو خوشه ای مطرح نیست زیرا این نهال در مقابل سرما زدگی تا حد بسیار زیادی مقاوم است.

زمان برداشت

می ‌توان گفت که نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو نسبت‌ به سایر ارقام نهال آلبالو زودتر از موعد به فصل بار دهی خود خواهد رسید که البته تعیین این زمان تماماً به شرایط نگهداری و رسیدگی به نهال بستگی دارد. در انتهای فصل بهار یعنی خرداد ماه و یا ابتدای فصل تابستان زمان برداشت محصول آلبالو از این نهال می‌ باشد. از آن‌ جایی‌ که اتصال دم میوه به شاخه ‌ها سست و لغزان است پس ‌از رسیدن ممکن است میوه‌ ها به‌خودی‌ خود بریزند. در هنگام برداشت محصول توصیه شده که به‌ جای به کار بردن روش‌های قدیمی و برداشت با دست و قیچی از دستگاه‌ های ارتعاش دهنده استفاده شود. از آن‌ جایی ‌که این نهال از ارقام پر بازده است از هر نهال حدود ۳۰ کیلو میوه برداشت می کنند.

خرید نهال آلبالو خوشه ای مورلو

تمامی مطالب گفته ‌شده جز نکات ضروری بود که قبل ‌از خرید نهال آلبالو خوشه‌ ای مورلو باید بدانید زیرا فرا گرفتن این نکات باعث افزایش بار دهی و سطح کیفی محصولات شما می‌ شود. از آن ‌جایی‌ که میوه ‌های این نهال جزء ارقام صادراتی و تجاری می‌ باشند در سال ‌های اخیر فروش نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

قیمت نهال آلبالو خوشه ای مورلو

در نهالستان برتر نهال به مدیریت مهندس سعید قاسمی، تمامی ارقام نهال که به شما باغدار عزیز ارائه می شوند با متد های روز دنیا و بالا ترین کیفیت تولید شده اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت نهال آلبالو خوشه ‌ای مورلو می‌ توانید با شماره ‌های درج شده در سایت ارتباط برقرار نمایید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال آلبالو خوشه ای مورلو: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال