%4

نهال ازگیل ژاپنی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

125,000 تومان

  • خواستگاه : چین
  • شروع باردهی : دومین سال
  • زمان گلدهی : دیرگل
  • فاصله کاشت نهال : 4*4
  • میزان باردهی در هکتار : 40 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : کمتر از 2000 متر
  • پایه نهال : گلابی، زالزالک
  • گرده افشان : خود گرده افزا
  • میزان آبیاری : 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 6 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

در صورتی که قصد کاشت و پرورش نهال ازگیل ژاپنی را دارید بهتر است ابتدا با مشخصات این نهال که رشد ساده‌ای نیز دارد، آشنا شوید. نهال ازگیل ژاپنی همانند اعضای دیگر خانواده گلسرخیان، فاقد ریشه‌های مهاجم است ولی اکثر قسمت‌های آن همچون دانه، برگ و… دارای عصاره سیانور سمی است. این نهال برای رشد بهتر نیاز به نوسانات دمایی در محدود ۱۷ تا ۲۲ درجه سانتی گراد دارد و به گیاهی زینتی با عطر خوش شهرت دارد؛ زیرا گل‌های خوشه ای و چندگلبرگی این نهال بسیار خوشبو هستند.

خاستگاه اصلی نهال

برخلاف نام نهال، خواستگاه اصلی آن کشور چین است اما هزاران سال است که در کشور ژاپن به وفور پرورش داده می‌شود و بذر آن توسط پرندگان مهاجر به کشورهای آمریکایی نیز برده شد که گاها به صورت خودرو رشد می‌کنند. ازگیل ژاپنی نام‌های مختلفی دارد همچون گلابی جنگلی یا زالزالک، در ایران نیز در شهرهای شمالی با نام انبو (انبه محلی) شناخته و در اب و هوای مرطوب این استان‌ها کاشته می‌شود‌.

نهال ازگیل ژاپنی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

پایه اصلی نهال

برای تکثیر نهال ازگیل ژاپنی روش‌های بسیاری وجود دارد که عبارتند از روش کشت بذری، روش قلمه زدن و روش پیوند زدن که به ترتیب در روش اول از دانه یا هسته میوه برای کاشت در خاک تا زمان جوانه زنی طی مراحل خاصی استفاده می‌کنند و در روش بعدی نیز از قلمه ۳۰ سانتی متری چوب نهال برای تکثیر استفاده می‌کنند. در روش آخر که پربازده و زودبازده ترین روش است از پایه مادری درخت گلابی، زالزالک و یا ازگیلی که بر پایه هسته میوه رشد کرده است با پیوندک نهال ازگیل ژاپنی سالم و مرغوب در فاصله ۱۰ سانتی متری از سطح خاک انجام دهید. روش پیوند زدن یکی از عواملی است که در قیمت نهال ازگیل ژاپنی تاثیر گذار خواهد بود.

ویژگی نهال

نهال ازگیل ژاپنی غالبا به صورت درختچه‌های نسبتا کوتاه اما پر شاخ و برگ دیده می‌شود که همیشه سبز و پر برگ می‌ماند‌ و از خانواده گلسرخیان هستند که بوته‌های بلندی دارند. ابعاد تاج گرد و کشیده این نهال تا حداکثر ارتفاع ۱۰ متری نیز خواهد رسید و معمولا طول و عرض برگ‌های باریک این درخت جوان را در حدود به ترتیب طول ۸ تا ۱۲ و عرض ۲تا ۵ سانتی متر اندازه گیری کرده‌اند‌. به صورت قطعی نمی‌توان گفت که این نهال آفتاب دوست یا سایه دوست است زیرا برای تکمیل فرایند رشد خود هم به نور خورشید نیاز دارد و هم به سایه عصر گاهی.

آب و هوای مناسب برای کاشت

کاشت هر نهال نیازمند شرایط مطلوبی است که در نظر گرفتن نوسانات دمایی یکی از این شرایط است؛ در هر صورت کاشت نهال ازگیل ژاپنی در شرایطی که رطوبت هوا از طریق بارش باران تامین باشد، بسیار مطلوب خواهد بود؛ زیرا در همان بتدای کاشت نهال آبیلری شده و به اصطلاح ریشه جان می‌گیرد‌. سعی کنید که در روز‌های آفتابی که هوا گرم و خشک است و همچنین در روز‌های سرد و برفی از کاشت نهال خودداری نمایید زیرا سبب بیمار و ضعیف شدن ریشه نهال خواهید شد‌.

فاصله مناسب برای کاشت

قبل از مراجعه به نهالستان یا مراکز معتبر و رسمی فروش نهال ازگیل ژاپنی بهتر است نقشه و طرح اولیه باغ خود را طراحی کنید که در آن فواصل کاشت نهال‌ را با توجه به آناتومی درخت در سن بلوغ مشخص کرده باشید. با توجه به گستردگی شاخ و برگ و پهنای درخت ازگیل ژاپنی بهتر است نهال‌های جوان را در ردیف‌های ۴ متری با فواصل منظم ۵*۵ متر از یکدیگر در باغات بکاریم تا در سن بلوغ شاهد در هم‌تنیدگی شاخ و برگ‌ها و همچنین ایجاد رقابت نوری در میان درختان باغ نباشیم.

خاک مناسب

معمولا در هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال ازگیل ژاپنی، نهال به سه صورت زیر مشاهده خواهد شد:

  • نهال ریشه لخت
  • نهال گلدانی

که در هر سه حالت باید نهال را پس از حفر گودالی با عمق مناسب ریشه نهال در بستری از خاک مطلوب زهکشی شده کاشت. در خصوص خاک سازگار با نهال ازگیل بهتر است بدانید که این رقم با طیف گسترده‌ای از خاک‌‌ها سازگاری دارد و تنها نسبت به شوری خاک حساسیت بالایی خواهد داشت و حتی گستره ph اسیدی تا قلیایی خاک نیز برای نهال مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

مانند هر نهال میوه دیگری، سازگارترین موعد کاشت نهال ازگیل ژاپنی، زمانی است که ریشه نهال در خواب زمستانی به سر می‌برد اما زمان مناسب کاشت نهال بستگی به اقلیم آب و هوایی منطقه دارد؛ در صورتی که منطقه شما سردسیری و کوهستانی بود کاشت نهال ازگیل ژاپنی را تا انتهای دوره سرما یعنی اواخر اسفند ماه به تعویق بیاندازید، اما اگر در منطقه ای معتدل و نیمه گرمسیری بودید، مطلوب ترین زمان فصل پاییز خواهد بود‌.

کود مناسب برای نهال

از آن جایی که گفته شد درخت ازگیل، درختی همیشه سبز است معمولا کاشت آن را به دو هدف صورت می‌دهند، در برخی موارد نهال ازگیل را با هدف بهره گیری از میوه کاشته و پرورش می‌دهند که در این صورت می‌توان خاک نهال را با اندکی کود هربان غنی سازی کرد، اگر میزان کود گفته شده بیشتر شود ممکن است سبب کاهش گلدهی و میوه‌دهی درخت شویم‌. در حالا دوم که نهال ازگیل را با هدف سبزینگی و گسترش فضای سبز می‌کارند، می‌توانیم به میزان دلخواه خاک نهال را با انواع کودهای مطلوب در طی سه دوره منظم با نسبت ۶.۶.۶ غنی سازی کنیم.

ارتفاع درخت در طول عمر

اگر چه رشد این نهال به شکل درختچه‌های پایه کوتاه است اما گاها دیده شده که در برخی مناطق در انتهای دوره بلوغ درخت ارتفاع آن تا 6 متر هم رسیده است. دقت داشته باشید که نهال ازگیل ژاپنی را نمی‌توان در باغچه منازل کاشت و بهتر است در بیرون منزل و باغات کاشته شود زیرا گستردگی تاج درختچه بسیار بالاست و دارای برگ‌های سبز و کشیده با شیارهای متناوب است.

هرس درخت

فرآیند هرس کردن سالیانه درخت ازگیل ژاپنی باید به صورت کاملا محتاطانه صورت گیرد زیرا نیاز چندانی به هرس این درخت برای افزایش باردهی و طول عمر درخت مشاهده نمی‌شود و ممکن است هرس کردن نتیجه عکس داشته باشد یعنی سبب کاهش گلدهی و کیفیت محصولات شود. در سال‌های بلوغ نهال در فصل زمستان زمانی که نهال در خواب به سر می‌برد، کافیست تا برخی شاخه‌های خشکیده و بیمار درخت را جداسازی کنید تا هرس کرده باشید.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

نیاز سرمایی عبارت است از میزان سرمای مورد نیاز نهال جوان در فصل زمستان که در مدت زمان مشخصی در دمای معینی باید به نهال داده شود تا پس از بیدارشدن از خواب زمستانه، امکان گلدهی و رشد در فصل بهار را داشته باشد، تمامی ارقام نهال میوه ده و غیر میوه نیز چنین نیازی دارند. برای نهال ازگیل ژاپنی این نیاز در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ ساعت در دمای منفی ۷ الی ۸ درجه سانتی گراد خواهد بود.

عمر مفید نهال

عمر اقتصادی این نهال پربازده و سودآور چندان طولانی و بلند نیست به گونه ای که در بهترین شرایط و رسیدگی‌های باغدار تا حداقل ۳۰ سال و حداکثر ۵۰ سال شاهد باردهی و سودآوری این درخت خواهیم بود و در سال‌های انتهایی عمر درخت نیز میزان باردهی آن به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. از همان سال دوم یا سوم پس از کاشت نیز می‌توانیم شاهد به بارنشستن درخت باشیم‌.

سن حیات نهال

سن حیات نهال، سنی است که با سن اقتصادی نهال ازگیل تفاوت خواهد داشت زیرا این مقدار زمان، طول عمر نهال از همان ابتدای تکثیر و جوانه زنی تا انتهای عمر آن است که در این فاصله ممکن است هیچ میوه دهی و باردهی را نداشته باشیم اما عنر اقتصادی یک درخت از زمان اولین باردهی درخت تا اخرین باردهی درخت اندازه گیری می‌شود. میانگین سن حیاتی که برای این درخت مشاهده شده حدود ۵۵ سال بوده است.

میزان وزن هر میوه

میزان وزن هر میوه ازگیل ژاپنی در حدود ۳۰ الی ۵۰ گرم خواهد بود که بخش اعظم این وزن به بافت میوه اختصاص دارد و باقی وزن متعلق به هسته‌های سه یا چهارتایی است که در مرکزیت میوه جای گرفته است و از لحاظ ظاهری دارای میوه‌های گرد و کروی یا تخم مرغی با رنگ زرد تیره متمایل به قهوه ای دارند که قبل از رسیدن سبز رنگ هستند و شباهت بسیاری با میوه زالزالک دارد با این تفاوت که طعم ازگیل‌ها معمولا شیرین و گس در ابعاد بزرگ‌ تر است. جالب است بدانید که بافت میده ازگیل تا قبل از فرارسیدن موعد برداشت محصول کاملا بافتی محکم و اسیدی دارد که قابلیت مصرف نخواهد داشت.

نهال ازگیل ژاپنی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

همان گونه که گفتیم این درخت برای رشد خود در ایران نیاز به شرابط اب و هوایی معتدل گرمسیری دارد به گونه ای که در تابستان‌ها گرما و نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند و زمستان‌ها سرمای کمتر از منفی ۲ درجه را، زیرا دمای کمتر از این را نمیتواند تاب آورد و سرمازده خواهدشد. بنا به دلایل گفته شده مطلوب ترین ارتفاع از سطح دریا برای کاشت این گونه، ارتفاع کمتر از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا خواهد بود؛ چرا که در چنین ارتفاعی رطوبت لازم برای نهال و سیستم ریشه‌ای آن مهیا خواهد بود.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

درخت ازگیل ژاپنی نیز همانند سایر ارقام نهال میوه ممکن است دچار بیماری‌ها و آفاتی شود که باعث کاهش عملکرد درخت و عمر آن شود. بیماری زنگ، سفیدک برگ، کرم صدپا، شته و لاروها (پروانه، سوسک و مگس) از جمله بیماری‌هایی هستند که به ریشه، ساقه، برگ و میوه درخت در حال رشد صدمه وارد می‌کنند؛ برای مثال در برخی موارد باعث ایجاد لکه‌های سفید و زرد روی سطح برگ، باعث ضعف ساقه و تنه درختان و همچنین ریزش گل‌های تازه جوانه زده می‌شوند. پوسیدگی ضعیف شدن ریشه‌ها نیز به قلب درخت که ریشه آن است حمله می‌کند و سبب خشک شدن ناگهانی آن خواهد شد، تمامی بیماری‌ها و آفات گفته شده را به کمک سموم شیمیایی و کود‌های تقویتی می‌توان از بین برد.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

با توجه به پربازده بودن درخت ازگیل ژاپنی سالانه امکان برداشت بیش از ۴۰ تن محصول از هر هکتار زمین وجود دارد و در صورت استفاده باغدار از نهال‌های پیوندی و سالم، میوه‌هایی سالم و خوش طعمی برداشت خواهد شد که به سبب سطح کیفی بالا و همچنین نوبرانه بودن محصول در فصل بهار، امکان صادرات آن به کشورهای همسایه نیز وجود دارد.

شروع باردهی محصول

در قسمت‌های قبلی مقاله گفتیم که نهال ازگیل ژاپنی در صورت زودگل بودن در آذر ماه شروع به گلدهی کرده و در اوایل فصل بهار نیز شروع به باردهی می‌کند، اما در صورت دیرگل بودن و مقاومت نسبت به سرمای بهاره در اسفند ماه گلدهی و در خرداد ماه آغاز به باردهی خواهد کرد. در کل میوه ازگیل ژاپنی میوه ای شیرین و بهاره است که طرفداران بسیار زیادی دارد و با توجه به مصارف گسترده میوه و برگ‌های درخت در صنایع غذایی و دارویی (تهیه رب ازگیل، مربا ازگیل، ژله ازگیل و همچنین جوشانده برگ ازگیل و…) فروش نهال ازگیل ژاپنی در بازار رواج بسیاری دارد.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

نهال ازگیل ژاپنی را در شمار درختان خودبارور به حساب می آورند و گرده افشانی آن به کمک حشراتی همچون زنبور عسل و یا حتی وزش باد صورت می‌گیرد اما در صورت کاشت نهال به صورت منفرد و تک پایه شاهد بازدهی کم از درخت بوده‌ایم که بهتر است در هنگام خرید نهال ازگیل ژاپنی به فکر خرید ارقام گرده افشان سازگار و مناسب هم باشیم، به گونه ای که به ازای هر ۱۵ اصله نهال یک رقم گرده افشان هم در باغ کاشته شود.

مدت آبیاری

در هنگام خرید نهال ازگیل ژاپنی توجه داشته باشید که این نهال، نهالی گزرومورفی است که نیاز اندکی به آبیاری دارد، اما این به معنای عدم آبیاری نهال نیست بلکه باید سیاست‌های خاصی را برای آبیاری نهال در فواصل منظم در نظر گرفت.

روش صحیح آبیاری

از همان ابتدای کاشت نهال تا حدود سه سالگی که محصولات نهال ازگیل ژاپنی به باردهی اقتصادی می‌رسند باید توجه ویژه ‌ای به نیاز آبی نهال داشا؛ به گونه‌ای که دائما خاک نهال جوان مرطوب باشد تا ریشه گسترده تر شود. بهتر است برای آبیاری نهال ازگیل از روش آبیاری قطر‌ای که روشی آهسته و پیوسته است، استفاده کنیم تا به رشد و بازدهی بیشتر نهال و همچنین سلامت سیستم ریشه‌ای آن کمک کرده باشیم‌

زمان گلدهی درخت

موعد گلدهی نهال ازگیل ژاپنی کمی جالی و عجیب به نظر می‌رسد به گونه ای که این نهال در انتهای فصل پاییز یا ابتدای زمستان شروع به گلدهی می‌کند، سپس در اوایل فصل بهار گل‌ها میوه می‌دهند، پس می‌توان گفت که این نهال در شمار ارقام زودگلی است که با رسیدن دمای هوا به زیر ۱۰ درجه سانتی گراد، شاهد سرمازدگی و ریزش گل‌های سفید رنگ درخت آن خواهیم بود‌.

زمان برداشت

بسته به زودرس یا دیررس بودن نهال ازگیل ژاپنی امکان برداشت میوه در اوایل یا اواخر فصل بهار وجود دارد و از آن جایی که درختچه‌ها ارتفاع بسیار بلندی ندارند فرآیند برداشت میوه به سهولت به صورت دستی صورت می‌گیرد. کافیست که با بهره گیری از ابزارهای ساده باغبانی همچون قیچی و چاقو باغبانی میوه را از شاخه جدا کنید و داخل سبدهای بزرگی قرار دهید تا روانه بازار شود، فقط دقت داشته باشید که میوه در زمان رسیدن کامل بافت بسیار نرمی دارد که در صورت اعمال فشار بالا به آن ممکن است لهیده شود. جالب است بدانید که در صورت کمی نارس چیدن میوه ازگیل ژاپنی امکان انبارداری آن نیز تا حدود ۲ ماه وجود خواهد داشت.

نهال ازگیل ژاپنی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]

خرید نهال

معمولا خرید نهال ازگیل ژاپنی به منظور جنبه‌های زینتی و فضاسازی که دارد، در نهالستان‌های معتبری که تحت نظر جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند، گسترش بسیاری دارد و در بسیاری از موارد دیده شده که در گلخانه‌ها و فضاهای آپارتمانی رشد می‌کند. زمان خرید نهال ازگیل ژاپنی بسته به نوع و نژاد گونه در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز متغییر خواهد بود و امکان پیش خرید نهال و سایر ارقام نهال میوه نیز در تمامی نهالستان‌های سطح کشور وجود دارد.

قیمت نهال

قیمت نهال ازگیل ژاپنی در صورتی که مستقیما از نهالستان‌های معتبر و بدون واسطه که خود تولید کننده ارقم نهال هستند، خریداری شود بسیار مقرون به صرفه خواهد بود، البته سن نهال، میزان بازدهی آن و همچنین تعداد نهال خریداری شده توسط شما نیز (خرید عمده‌ای) در قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود. جهت ثبت سفارش و استعلام قیمت نهال ازگیل و همچنین نحوه ارسال بار می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان برتر نهال ارتباط بگیرید تا پاسخ سوالاتتان را دریافت نمایید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال ازگیل ژاپنی: خرید + [قیمت و مشخصات کامل]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال