نهال پسته ممتاز: خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]

20,000 تومان

  • خواستگاه :ایران
  • شروع باردهی :5   الی6  سال بعد از کاشت
  • زمان گلدهی : زود گلده
  • فاصله کاشت نهال : 3 تا 4 متر
  • میزان باردهی در هکتار : 2 تا 6 تن
  • ارتفاع از سطح دریا : ۲۸۰۰ متری از سطح دریا
  • پایه نهال : بذری
  • گرده افشان : خودگرده افزا
  • میزان آبیاری :7 الی 10 روز یکبار
  • حداکثر ارتفاع درخت : 2 متر
 گواهی قرنطینه

گواهی قرنطینه

۲سال گارانتی

۲سال گارانتی

 لیبل جهاد کشاورزی

لیبل جهاد کشاورزی

 گواهی بهداشت

گواهی بهداشت

گواهی عاری از آفات

گواهی عاری از آفات

ارائه فاکتور رسمی

ارائه فاکتور رسمی

مشخصات و خصوصیات نهال

اگر بخواهیم یکی از بهترین ارقام نهال پسته در ایران را معرفی کنیم، می‌توان به نهال پسته ممتاز اشاره کرد که رقمی بسیار مرغوب است و برای باغداران جنبه تجاری دارد. شکل ظاهری درخت را می‌توان به درختچه‌هایی کوچک باتاج گسترده و برگ‌های مرکب سه تا پنج برگچه‌ای با سطح مقطع کم تشبیه کرد. نهال پسته ممتاز گونه‌ای زودبازده، زودگل اما دیررس است که نسبت به سایر ارقام نهال پسته میزان فروش نهال پسته ممتاز بالاتر است.

خاستگاه اصلی نهال

بومی بودن نهال پسته ممتاز امری است که برای همگان مسجل است و بهتر است بدانید که این نهال ایرانی به یکی از روستاهای رفسنجان از توابع استان پسته خیز کرمان تعلق دارد؛ همان گونه که می‌دانید استان کرمان اولین و برترین قطب تولید پسته در ایران است که ارقام بسیار متنوعی قابلیت رشد و پرورش در این استان را دارند و به سبب تولید محصولات مرغوب و باکیفیت قابلیت صادر شدن به کشورهای دیگر را نیز دارند.

نهال پسته ممتاز- برتر نهال

پایه اصلی نهال

معمول ‌ترین شیوه تکثیر نهال پسته ممتاز، روش کشت بذر و خوابانیدن شاخه است که در اکثر نهالستا‌ن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش پیوند زدن نیز روشی پربازده و مقرون به صرفه است.

ویژگی نهال

بارزترین ویژگی نهال پسته ممتاز همانگونه که از نام آن مشخص است، تولید محصولات مرغوب و صادراتی است که بسیار بازار پسند و محبوب مصرف کنندگان است. با وجود این که قدرت رشد نهال جوان نسبتا کم است اما اونس هر یک از پسته‌های درخت بسیار بالا و در حدود ۲۷ خواهد بود. جالب است بدانید که در برخی موارد پدیده شب تنجشی در درختان پسته ممتاز دیده شده که احتمال اثر دریافت اشعه‌هایی غیر از نور فرابنفش خورشید توسط برگ‌ها را نشان می‌دهد.

آب و هوای مناسب برای کاشت

در صورتی که قصد دارید درختان پسته مثمر به ثمری داشته باشید حتما به آب و هوا و اقلیم مطلوب جهت کاشت نهال پسته ممتاز توجه کنید زیرا این گونه برای رشد به آب و هوای گرمسیری و تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل، خشک و خنک نیاز دارد. در خصوص نیاز روزانه نهال جوان به نور خورشید می‌توان گفت که روزانه ۶ الی ۸ ساعت نور ملایم خورشید برای فتوسنتز نهال و همچنین جلوگیری از آفتاب سوختگی بسیار مفید است. دامنه نوسانات دمایی مورد نیاز نهال پسته ممتاز از منفی ۱۰ درجه تا ۴۰ درجه سانتی گراد است.

فاصله مناسب برای کاشت

یکی دیگر از مراحل آماده سازی خاک جهت کاشت نهال، تعیین فواصل مناسب در ردیف‌های معین جهت کاشت است. با توجه به میزان نیاز نهال پسته ممتاز به دریافت نور خورشید و همچنین میزان گستردگی ریشه در زیر خاک بهتر است نهال را در ردیف‌های ۵ متری با فاصله کاشت ۳ الی ۴ متری از یکدیگر بکاریم‌ تا در سنین بلوغ شاهد ایجاد رقابت نوری و یا در هم تنیدگی درختان در یکدیگر نباشیم؛ البته در چنین شرایطی فرآیند فتوسنتز درختان را نیز تسهیل و تسریع می‌کنیم‌.

نهال پسته ممتاز- برتر نهال

خاک مناسب

جهت دستیابی به بهترین عملکرد درخت پسته ممتاز باید در انتخاب خاک و بستر مناسب کاشت نهال توجه بسیاری نمود در غیر این صورت دستیابی به این مهم میسر نخواهد بود زیرا خاک عاملی مهم در تامین تغذیه و نیازهای نهال جوان به خصوص در سال‌های ابتدایی کاشت خواهد بود. استفاده از خاک با بافتی نرم، حاصل خیز و همچنین زهکشی شده که با انواع کودهای طبیعی و حیوانی غنی سازی شده است می‌توان بهترین گزینه برای کاشت نهال پسته ممتاز باشد. میزان حاصلخیزی خاک و همچنین درصد کم شوری خاک نیز در عملکرد مثبت نهال تاثیر خواهد گذاشت.

زمان مناسب و سازگار برای کاشت

زمان مناسب و شرایط سازگار برای کاشت نهال پسته ممتاز را خود باغدار تعیین می‌کند در واقع قبل از کاشت نهال باید شرایطی ایده‌آل و متناسب با ویژگی‌های نهال تعیین شود تا امکان رشد نهال مهیا شود. برای آماده سازی زمین جهت کاشت نیز مطلوب است تا گودال‌هایی عمیق با عمق و پهنای ۵۰ الی ۶۰ سانتی متری حفر شود و سپس نهال را به گونه‌ای درون خاک قرار دهید که قسمت ساقه و طوقه کاملا بیرون از خاک بمانند. در ابتدای فصل بهار می‌توانید نهال پسته ممتاز را در خاک بکارید تا بازدهی بهتری از آن دریافت کنید.

کود مناسب برای نهال

جهت افزایش توان خاک در رساندن مواد مغذی به ریشه نهال بهتر است از انواع کودهای طبیعی و شیمیایی استفاده شود البته کوددهی به خاک باید در موعد مناسب و سازگار صورت گیرد تا تاثیر خوب و مطلوبی داشته باشد. به ازای هر هکتار زمین مطلوب است تا در حدود ۵ تن کود پوسیده دامی و ۳۰۰ کیلوگرم کود ازته و فسفاته استفاده شود. بهترین و تاثیر گذار‌ترین زمان کوددهی به نهال پسته نیمه فصل پاییز تا اواخر فصل زمستان است.

ارتفاع درخت در طول عمر

یکی از نکات منفی نهال پسته ممتاز در رابطه با قدرت رشد نسبتا کم نهال است که این امر در قیمت نهال پسته ممتاز تاثیر گذار بوده است؛ از طرفی قدرت رشد نسبتا پایین نهال پسته سبب شده تا نهال در طول عمر خویش به ارتفاعی بیش از ۲ متر نرسد البته رشد عرضی درخت در طی سالیان عمرش نسبتا زیاد است و نهال تاج پهنی خواهد داشت.

نهال پسته ممتاز- برتر نهال

هرس درخت

انتخاب زمان مناسب برای هرس نهال پسته در دو سال اولیه کاشت خود بسیار مهم است از همین رو بنا به توصیه کارشناسان فروش نهال پسته در نهالستان برتر نهال، در روزهای گرم و بدون باران فصل تابستان شروع به هرس اصولی درخت پسته ممتاز کنید به گو‌نه‌ای که در ابتدا اقدام به حذف شاخه‌های کم بار در تاج درخت را صورت می‌دهیم و سپس جهت تقویت و فرم دهی به اسکلت درخت هرس فرم دهی را صورت می‌دهیم. تمامی مراحل گفته شده باید به صورت اصولی و تخصصی انجام شوند در غیر این صورت ریسک ابتلای درخت به گال گیاهی افزایش می‌یابد.

نیاز سرمایی لازم برای خواب زمستانی

با توجه به قابلیت رشد این نهال در نواحی گرمسیری مطلوب است تا جهت بیدارشدن نهال از خواب زمستانه و شکوفایی در فصل بهار سرمای کمتری به آن داده شود. نیاز سرمایی نهال پسته ممتاز در حدود ۴۰۰ الی ۸۰۰ ساعت در دمای مثبت ۵ درجه سانتی گراد تا منفی ۲ درجه سانتی گراد است.

عمر مفید نهال

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های نهال ریشه آن است که باید توجه بسیاری به آن شود زیرا ریشه سالم و متراکم گسترده شده در زیر خاک می‌تواند در افزایش عمر اقتصادی یک درخت پسته موثر باشد. درخت پسته خریداری شده از نهالستان‌های معتبر و باسابقه در صورت کاشت در نواحی سازگار می‌تواند تا بیش از ۶۰ سال باردهی اقتصادی داشته باشد و هر ساله با تولید محصولات مرغوب باغدار را به سودآوری خوبی برساند.

سن حیات نهال

اگر شما جز آن دسته باغداران با تجربه و کاربلد هستید می‌دانید که سن حیات نهال پسته از هر گونه‌ای که باشد در حالت عادی بسیار زیاد و بیش از ۱۰۰ سال است که شما با عملکرد هوشمندانه و قوی و بالعکس با عملکرد ضعیف، به ترتیب می‌توانید سن حیات نهال پسته ممتاز را به صورت چشمگیری افزایش و یا کاهش دهید. از جمله عوامل مهم و تاثیر گذار در افزایش سن حیات نهال پسته ممتاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید نهال پسته ممتاز شناسنامه دار از نهالستان‌های معتبر
  • رسیدگی ‌های دائمی و اصولی به نهال به خصوص در سال‌های اولیه کاشت
  • دقت در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت نهال
  • کاشت نهال در اقلیمی مطلوب و سازگار

میزان وزن هر میوه

اگر تاکنون مغز پسته ممتاز را دیده باشید متوجه وجه تمایز و کیفیت محصولات این درخت با سایر ارقام خواهید شد، غالبا رنگ مغز پسته ممتاز ارغوانی و قهوه‌ای است که با رنگ پوسته استخوانی و کرم رنگ خود هارمونی بسیار جالب و جذابی ایجاد کرده است. پسته ممتاز ظاهری کشیده با اندازه نه چندان بزرگ و نه چندان کوچک دارد که برای مصارف آجیلی و استفاده در صنایع غذایی بسیار مطلوب است.

نهال پسته ممتاز- برتر نهال

ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت نهال

برای کاشت نهال پسته ممتاز بهتر است نواحی کوهستانی با سرمای زمستان مطلوب و گرمای تابستان متوسط را انتخاب کنید که غالبا چنین اقلیمی را در ارتفاعات ۲۸۰۰ متری از سطح دریا مشاهده خواهید کرد.

مصونیت و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

در این قسمت از مقاله قصد آشنایی بیشتر با آفات و بیماری‌های رایج میان درختان پسته و نحوه مقابله با آنها خواهیم پرداخت. رایج ترین آفت میان درختان پسته عبارتند از پسیل و آلترناریا که نوعی بیماری قارچی خطرناک است که سبب مرگ زودرس برگ‌ها خواهد شد، از جمله بیماری‌های خطرناک درختان پسته نیز می‌‌توان به لکه برگی سپتوریا، کپک پودری، پژمردگی ورتیسیلیوم، گال تاجی پسته و پوسیدگی ریشه‌ها اشاره کرد که از طریق سمپاشی اصولی و هرس کردن در موعد مناسب و منظم قابل پیشگیری و درمان است.

میزان باردهی و برداشت محصول در هر هکتار

در خصوص بررسی و سنجش عملکرد نهال پسته به صورت سالیانه در هر هکتار می‌توان گفت که بسته به میزان رسیدگی‌های باغدار و همچنین انتخاب اقلیم مناسب و سازگار برای کاشت نهال امکان برداشت ۲ الی ۶ تن محصول وجود دارد. یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت نهال پسته ممتاز و همچنین عامل ترغیب کننده باغداران جهت خرید نهال پسته ممتاز نیز همین عامل بازدهی بالای گونه است.

شروع باردهی محصول

ممکن است آغار باردهی محصولات درخت پسته ممتاز اندکی صبر شما را بیازماید در واقع نهال پسته ممتاز در سال‌های اولیه کاشت بازدهی چندان مطلوب و اقتصادی نخواهد داشت و با گذشت حدودا ۵ الی ۶ سال شما می‌توانید به توجیه اقتصادی محصولات این نهال پسته پرطرفدار فکر کنید.

رقم مناسب برای گرده افشان در صورت نیاز

بر خلاف برخی ارقام نهال میوه که برای تسریع در فرآیند گرده افشانی نیاز به کاشت رقم گرده افشان ندارند و به صورت خودبارور عمل می‌کنند، نهال پسته ممتاز نیاز به کاشت رقم گرده افشان دارد؛ به این صورت که به ازای هر ۱۰ اصله نهال مطلوب است تا یک رقم نهال گرده افشان خریداری و کاشته شود. اگر در هر هکتار زمین حدود ۵۰۰ اصله درخت پسته کاشته شود باید در حدود ۵۰ رقم نهال گرده افشان خریداری شود.

مدت آبیاری

جهت آبیاری اصولی نهال پسته ممتاز با توجه به فصل و دمای هوا توصیه شده که در فصول گرم سال هر ۷ الی ۱۰ روز یکبار ۲۰ لیتر و در فصول سرد سال هر ۱۵ روز یکبار ۱۰ لیتر به ازای هر نهال آبیاری صورت دهید.نهال پسته ممتاز- برتر نهال

روش صحیح آبیاری

گفتیم که نهال پسته ممتاز نسبت به شرایط کم آبی و خشکی نیز سازگار و مقاوم خواهد بود پس اگر از هزینه‌های سنگین آبیاری نهال به ستوه آمده‌اید جالب است بدانید که امکان آبیاری نهال پسته ممتاز با روش دیم نیز وجود دارد البته قبل از برگزیدن این روش حتما سابقه و میزان بارندگی منطقه خود را در طی چند سال گذشته مورد بررسی قرار دهید تا در انتخاب صحیح‌ترین شیوه آبیاری اشتباه نکنید. در صورتی که در فصول گرم سال میزان بارندگی کم و نیاز نهال به آبیاری بیشتر شد از آبیاری قطره‌ای بهره بگیرید.

زمان گلدهی درخت

زودگل بودن نهال پسته ممتاز یکی از معایب این نهال است چرا که در برابر سرمای دیررس بهاره هیچ گونه مقاومتی ندارد و کاشت نهال در مناطقی با احتمال وقوع سرمای بهاره می‌تواند ریسک بالایی برای باغدار داشته باشد؛ پس دقت داشته باشید که نهال پسته ممتاز را در هر اقلیمی بدون تحقیق نکارید، ابتدا اقلیم آب و هوایی منطقه و همچنین نیازهای نهال را شناسایی و با یکدیگر بسنجید سپس اقدام به خرید نهال پسته ممتاز و کاشت آن بپردازید. زمان دقیق گلدهی این رقم نهال پسته در اوایل فروردین ماه خواهد بود.

زمان برداشت

با توجه به زودگل بودن نهال پسته ممتاز برخی افراد گمان می‌کنند که محصولات این نهال نیز زودرس خواهند بود این در حالی است که پس از گلدهی نهال در ابتدای فروردین ماه و ظاهر شدن کامل گل‌های شکوفا شده در اواسط فرودین و همچنین تشکیل مغز یا همان جنین در ابتدای تیر ماه امکان برداشت میوه در اواخر فصل تابستات یعتی شهریور ماه به وجود می‌آید. همان گونه که می‌بینید علی‌رغم زودگل بودن نهال، موعد باردهی آن هیچ تفاوتی با سایر ارقام نهال دیرگل ندارد.

خرید نهال

در نهالستان برتر نهال که بزرگترین و مجهزترین نهالستان غرب کشور است، با تکیه بر دانش متخصصان خود بهترین و باکیفیت‌ترین ارقام نهال پسته و میوه تولید و عرضه می‌شود. جالب است بدانید که تمامی ارقام نهال موجود در این مجموعه شناسنامه و گواهی سلامت دارند و با خرید نهال پسته ممتاز می‌توانید به سودآوری خوبی دست یابید.

قیمت نهال

از جمله عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت نهال پسته ممتاز، بذری یا پیوندی بودن گونه و همچنین بومی یا وارداتی بودن نهال است که از آن جایی که نهال پسته ممتاز کاملا بومی و داخلی است قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای دارد که خرید و احداث باغات آن می‌تواند صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد. جهت استعلام قیمت نهال پسته ممتاز از طریق شماره‌های تماس با ما در ارتباط باشید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نهال پسته ممتاز: خرید + [ قیمت و مشخصات کامل ]”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال