خرید نهال بادام ✔️ لیست قیمت نهال بادام (زمستان 1402)

خرید انواع نهال بادام

خرید نهال بادام به صورت اصلاح شده و پیوندی توسط باغداران از مهم‌ترین اهداف مسئولین نهالستان‌های معتبر و شناخته شده است تا از کشاورزان در برابر مشکلات کشاورزی و باغداری مانند خشکسالی، برودت هوا و کاهش بارش باران محافظت کرده و کار آنها را جهت به تکامل رساندن رشد نهال بادام آسان‌تر کنند.در واقع باغداران عزیز برای تضمین سرمایه خود بهتر است، خرید نهال بادام را با تحقیقات فراوان انجام دهند، یا جهت اطمینان ابتدا تحقیقات لازم از نهالستان عرضه کننده نهال بادام و میوه داشته باشند، وقتی توانستند یک نهالستان معتبر که دارای مجوز رسمی از وزارت جهاد کشاورزی است، بشناسند با اعتماد به آن نهالستان به خرید نهال بادام بپردازند.

کشاورزان عزیز برای خرید غیر حضوری و اینترنتی می‌توانید به سایت‌های معتبر و شناخته شده مانند برتر نهال مراجعه کرده و نهال بادام را با شرایط ایده آل به همراه شناسه، کارت سلامت و کارت گارانتی با تضمین قیمت نهال بادام، خریداری کنید، این نهالستان اقدام به فروش نهال و ارسال به سراسر کشور کرده است، باغداران عزیز باید به این نکته دقت داشته باشند، برای احداث باغستان بادام پرسود شما نیازمند نهال باکیفیت و مقاوم بوده و از آن مهم‌تر نیازمند مشاوره احداث باغ و راهنمایی کارشناسان مربوطه هستید.

سایت نهالستان‌ های بزرگ و شناخته شده، معمولاً خدمات مشاوره و راهنمایی‌های خود را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، تا آنها بتوانند با کاشتن نسل جدید نهال بادام با صرف هزینه کمتر به یک درآمد کلان به صورت سالانه برسند، شما با اعتماد به مسئولین نهالستان برتر نهال می‌توانید چندین سال طولانی از سود و درآمد کلان لذت ببرید.

انواع نهال بادام

شرکت برتر نهال تمام انواع نهال های بادام که در ایران قابل کشت هستند را تولید و به سراسر کشور عرضه می کند. در زیر تمام انواع نهال های بادام تولید شده را می توانید مشاهده کنید برای دستیابی به اطلاعات کامل هر نژاد بادام کافی است که روی لینک آن نهال کلیک کنید و به اطلاعات و جامع آن دست یابید.

نمایش محصولات



سوالات متداول

نهال های تولید شده در برتر نهال برای تمام نقاط کشور ارسال می گردد. نهال ها در بسته های مخصوص قرار دارند به طوری که کاملا سالم به دست مشتری خواهد رسید و ریشه نهال ها به دلیل ایزوله بودن بسته ها کاملا مرطوب و سالم خواهند ماند. برخی از شهرهای ایران به خاطر این که هر روز به صورت مستقیم از طریق اتوبوس قادر به ارسال هستند خیلی سریع نهال ها به دست مشتری می رسد به طوری که در عرض چند ساعت به دست مشتری می رسد و برخی از شهرها که امکان ارسال مستقیم ندارند از طریق شرکت هایی مانند چاپار ارسال می شود که نهایتا در عرض ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت، نهال به دست مشتری می رسد و هزینه تمام شده زیاد نخواهد شد. در مواقعی که مشتری تعداد زیادی خرید نهال داشته باشد بهترین گزینه ارسال توسط ماشین های دربست خواهد بود در این شرایط نیز هزینه تما م شده بیسار پایین تر از ارسال با باربری و شرکت ها تمام خواهد شد و نهال کاملا سالم و سریع به دست مشتری خواهد رسید

بعد از این که سفارشتان را تکمیل کردین و قصد دریافت محصول خود را دارید با نهالستان هماهنگ خواهید کرد، نهالستان در اسرع وقت نهال هار را از نهالستان با استفاده از دستگاه های مکانیزه در آورده و بسته بندی می کند و در نهایت با استفاده از باربری یا از طریق شرکت های کالارسان و یا در مواقعی با ماشین های دربستی ارسال خواهد کرد.

در حال حاضر پر فروش ترین نهال بادام در ایرانی نهال بادام آذرخوشه ای می باشد، بعد از رقم آذرخوشه ای، نهال بادام تونو، نهال بادام مامایی از بین ارقام بادام های سنگی بهترین رقم است، همچنین بین نهال های کاغذی بهترین رقم نهال بادام فرانیس می باشد، در برخی از شهرهای ایران مانند یاسوج یا شهرکرد ارقامی مانند نهال بادام شاهرودی ۷ و نهال بادام شاهرودی ۲۱ مشهور می باشند و نژاد خوبی محصوب می شوند، از دیگر نژادهای دیگر به بادام اسکندر و سوپرنوا نیز می توان اشاره کرد که نژادهای برتر محصوب می شوند.

بهترین زمان برای کاشت نهال بادام قطعا در فصل پاییز می باشد. در فصل پاییز برج نه زمانی که نهال کاملا به خواب زمستانی می رود و برگ های آن خزان می شود میتوان نهال بادام را کاشت کرد در این زمان گیرایی نهال بیسار عالی بوده ولی به شرطی که موقع کاشت (روز کاشت چند روز بعد) زمین یخبندان نباشد، مناطقی که در فصل پاییز امکان کاشت را ندارند می توانند در پایان فصل زمستان زمانی که نهال ها هنوز خواب هستند و زمین یخبندان نیست اقدام به کاشت نهال کنند.

در شرکت برتر نهال کارشناسان ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند در هر مرحله از کاشت و داشت محصول اگر نیاز به راهنمایی داشتید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید، اگر در مورد کاشت نهال مشکل دارید یا در مورد سمپاشی نهال بادام، کود دهی نهال بادام و یا آبیاری نهال بادام ، می توانید در هر زمان با ما تماس بگیرید و پاسخ سوالات خود را از کارشناسان ما دریافت کنید.

پیش خرید نهال یک مزیت برای شما باغداران عزیز می باشد، در چند سال اخیر برتر نهال در طی یک اقدام خوب به پیش فروش نهال های خود پرداخته است به طوری که می توانید چند ماه قبل این که نهال های خود را کاشت کنید پیش خرید کنید، در این صورت اولا نهال ها را با قیمت مناسبتر خرید خواهید کرد و دوما این که در زمان خرید نهال ممکن است تمام شده باشد و شما مجبور خواهید شد با قیمت های گزاف نهال را از نهالستان های دیگر خریداری کنید و حتی ممکن است نهال ها بی کیفیت و بدون تضمین باشد، ولی شما در صورتی که نهال های خود را پیش خرید کرده باشید، نهالستان موظف است به اندازه نهال های شما را نگه داشته و در زمانی که شما تعیین کنید برای شما ارسال کند.

با توجه به اینکه شما بادام را در کدام منطقه کشت می کنید، فواصل کاشت نهال بادام نیز متفاوت است. معمولاً مناطقی که میزان شدت تابش نور در آنجا کم باشد و ساعات کمتری از روز نور آفتاب وجود دارد، از الگوی مستطیلی استفاده می کنند که به صورت ۶*۴ می باشد، با این کار سعی می کنند تا میزان برخورد نور خورشید با تمامی قسمت های درخت بادام انجام شود. در مناطق گرم و خشکی که ساعات طولانی از روز هوا آفتابی است، کشاورزان می توانند از الگوی مربعی و مثلثی نیز استفاده کنند که فاصله بین آنها به حداقل ۴ متر نیز کاهش پیدا می کند.

بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور آماده است تا تمامی محصولات خود را با تضمین کیفیت و ارائه کارت سلامت، با یک قیمت مناسب و اقتصادی در اختیار کشاورزان قرار دهد. همچنین شما می توانید از مشاوره رایگان پس از فروش نیز استفاده کنید. البته به خاطر باکیفیت بودن و شناخته شدن این نهالستان برخی از ارقام اصلاح شده این نهالستان، بیشتر محصولات پیش فروش می شود. اگر قصد دارید، در سال آینده باغ خود را تازه سازی کنید، حتما همین امروز تصمیم گرفته و با این نهالستان در تماس باشید، روال سفارش نهال در برتر نهال به این صورت است که ابتدا با مشاوران ما تماس حاصل خواهید کرد بعد از تحقیقات و پرسجوها و مشاوره های لازمه از برتر نهال، اقدام به سفارش نهالای خود بر اساس کاتالوگ قیمت که برتر نهال در اختیارتان قرار میدهد،‌ خواهید کرد. بعد از سفارش زمان مناسب کاشت در منطقه خودتان را در نظر خواهید گرفت و با شرکت برتر در میان خواهید گذاشت و در آن زمان نهال های خود را دریاف خواهید کرد.

اطلاعات کامل در مورد نهال بادام

در بخش تاریخچه نهال بادام از جمله گیاهان بومی ایران و آسیای مرکزی است. این گونه گیاهی انواع و نژادهای گوناگونی دارد و برای کاشت نهال بادام دیمی و آبی و پرورش آن باید آگاهی‌ها و امکانات لازم را فراهم کرد. این مطلب راهنمایی جامع و کامل است که تمام اطلاعات اولیه مورد نیاز را در اختیار باغداران علاقه‌مند به خرید نهال بادام و کاشت و پرورش آن می‌گذارد.

بادام از گونه‌های گیاهی بومی ایران و برخی کشورهای اطراف آن تا آسیای مرکزی است. البته در بسیاری از نقاط دیگر جهان نیز پرورش می‌یابد. در حال حاضر آمریکا و اسپانیا رتبه نخست جهانی را در تولید آن دارند. کشورمان در جایگاه پنجم جهانی است که جایگاه قابل توجهی است. میوه بادام از نوع سفت و دارای دو پوسته بیرونی و درونی است. پوسته بیرونی آن نرم و پوسته درونی آن سخت و چوبی است.

نهال‌ها جوان و حساس هستند اما شیوه صحیح مراقبت از آن‌ها می‌تواند باغداران را به محصول فراوان و سود دلخواه برساند. نهال بادام نیز حساسیت ‌های خاصی دارد و مراقبت ‌های ویژه ‌ای می ‌طلبد که بدون دانش کارشناسانه و تجربه کافی میسر نخواهد شد.

نهال بادام اگر از نوع دیرگل باشد در ابتدای فصل بهار شکوفه می‌دهد. مرحله شکوفه دادن مهم‌ترین و حساس‌ترین مقطع در حیات نهال بادام است که باید مراقبت‌های خاصی در آن صورت گیرد. از نکات مهم، انتخاب نوع مناسب نهال بادام و نیز توجه به شرایط کاشت نهال بادام و نگهداری از جمله ارتفاع زمین، دما، شیب زمین، ویژگی‌های اقلیمی، بارندگی، آبیاری و… است.

نهال بادام را بیشتر بشناسید

اگر بخواهیم نهال بومی کشور خودمان را که طرفدار خیلی زیادی در بین کشاورزان و باغداران دارد، معرفی کنیم بهتر است در رتبه اول نهال بادام را قرار دهیم. یکی از پرطرفدارترین انواع خشکبار می توان به بادام اشاره کرد. از آنجایی که بادامی شیرین طعم بسیار خوشمزه ای دارد و از طرفی دیگر خواص آن بی شمار است، خواهان خیلی زیادی در بازار داخل و خارج از کشور دارد. خواص بادام شیرین و اندازه بالا است که در طب سنتی و علم پزشکی نوین در همان ماه های اولیه توصیه می‌ شود، تا نوزادان نیز از شیر بادام یا حریره بادام استفاده کنند، چون باعث جذب کلسیم و آهن می شود.بادام بدون آلرژی بوده، هر کسی می تواند آن را مصرف کند. از خواص درمانی بادام تازه و با کیفیت می توان به درمان دیابت، چاقی، جلوگیری از پوکی استخوان همچنین در پیشگیری از بیماری های مزمن مانند آلزایمر و سرطان تاثیر خیلی بالایی دارد.
نهال بادام جزو میوه‌هایی است که نژاد و ارقام متنوعی دارد. شما در یک نهالستان می‌ توانید حداقل ده ها نوع از بادام را پیدا کنید. ولی شرایط کاشت و نگهداری بادام هر کدام از این بادام ها متفاوت است. برای تهیه نهال بادام چندین گزینه باید در نظر بگیرید تا بر اساس آن بتوانید نژادی که سازگار با اکوسیستم محیط اطراف شما می باشد را تهیه و آن را بکارید.
اگر بخواهیم با زبان ساده تر توضیح دهیم، همین کافی است که بگوییم نژادهای بادام به دو صورت دیرگل و زود گل تقسیم بندی می‌شود. برخی از نژادهای بادام در هوای بسیار سرد و خشن رشد می کنند و برخی دیگر قادر هستند در محیط های گرم و خشک رشد کرده و به خاطر کم آبی به صورت دیمی آبیاری می شوند. تفاوت بین این دو نهال بسیار زیاد است، از این رو قبل از خرید نهال باید اطلاعات لازم و کافی درباره محیط اطراف باغ خود کسب کرده، سپس با توجه به اطلاعات اقدام به خرید ارقام نهال کنید.

نهال بادام

چرا باید نهال بادام کاشت

بادام دانه‌ای پرخاصیت است که به صورت‌ سبز یا خشکبار مصرف می‌شود. مصرف دانه بادام خشک معمولا به عنوان تنقلات است و صورت خلالی یا پودری آن مصارف فراوانی در تهیه شیرینی‌ها، دسرها، غذاها و یا تزئین آن‌ها دارد. بنابراین تقاضا برای آن در بازار قابل توجه است و خرید نهال بادام و علاقه به کاشت نهال بادام و پرورش آن نیز به همین دلیل رونق دارد.

بادام چنان که گفتیم از گونه‌های بومی ایران محسوب می‌شود. برخی کشورها که خود امکان پرورش این گونه گیاهی را ندارند یا برای تولید آن باید متحمل هزینه‌های بالاتری شوند، می‌توانند مقصد صادرات بادام‌های مرغوب ایرانی باشند

بادام جزء خشکبار محصوب می شود، بزرگترین مزیت تولید خشکبار این است که مدت زمان زیادی می توان انبار کرد، انبار کردن بادام باعث می شود که میوه های بادام را تا مدت زمان زیادی نگهداری کرد و در زمان مناسب به فروش رساند و این باعث افزایش قیمت فروش نهال بادام می شود.  نهال های میوه بزرگترین مشکلی که دارند این است که تره بار محصوب می شوند و بعد از چیدن باید سریع به دست مصرف کننده برسد، نهایتا برخی از ارقام را می توان به مدت چند ماه در سردخانه نگه داشت، ولی بادام را می توانید به راحتی انبار کنید و در خانه و منزل خود نگه داری کنید و در زمان مناسب به فروش برسانید و همنطور به راحتی به کشورهای دیگر می توان صادر کرد.

راهنمای انتخاب نهال بادام

شما برای انتخاب نهال بادام باید به چند گزینه مهم و اساسی دقت کافی داشته باشید تا بر اساس آن بتوانید نهال بادام را انتخاب کنید که بدون دردسر بوده و برای نگهداری و محافظت از آن هزینه زیادی صرف نکنید. اولین مسئله  کاشت نهال بادام برای مناطق سردسیر هست، در مناطق سردسیر که سرمای بهاره دارد باید ارقام اصلاح شده مانند نهال بادام آذرخوشه ای، نهال بادام تونو، نهال بادام مامایی کاشت کرد که ارقام دیرگل هستند؛ دومین مسئله توجه به دیمی و آبی بودن نهال می باشد، برای مناطق دیمی بهترین نژاد بادام ، آذر خوشه ای می تواند باشد؛ سومی مسئله این است که بادام برای مناطق با رطوبت بالا جواب نمی دهد و حتی ممکن است خشک شود، مسئله سوم آبیاری درخت بادام است، از آنجایی که درخت بادام دارای برگ های ریز بوده و میوه ی آن آبدار نیست و خشک است، بنابراین باید کم ابیاری شود و خاک منطقه آن باید دارای نفوذپذری بالایی باشد.
مشاوران و متخصصین نهالستان آماده ارائه هرگونه راهنمایی در مورد نهال بادام به شما هستند، شما با جمع آوری اطلاعات مربوط به شهر و دیار خود می توانید تصمیم بگیرید که کدام ارقام نهال بادام برای شهر و دیار شما بهترین گزینه محسوب می‌ شود.
در این مقاله تنها می خواهم یک راهنمایی کوچک برای انتخاب نهال بادام کنیم، نهال هایی را خریداری کنید که میزان استقامت آنها در برابر انواع آفت و بیماری بالا باشد. نهال های شناسنامه دار که مجوز رسمی خود را تحت نظارت جهاد کشاورزی گرفته باشد، بهترین گزینه است. همچنین آنهایی که نهال خود را با تضمین کیفیت به شما می فروشند، بهترین گزینه هستند. چون آنها به اندازه ای از کیفیت نهال تولیدی خود مطمئنند که محصولات خود را با قبول مسئولیت عرضه می کنند.

وقتی شما از یک نهالستان معتبر و شناخته شده اقدام به خرید نهال بادام می کنید حتما با یک سوال مواجه خواهید شد که ارتفاع سطح زمین شما از سطح دریا به چه اندازه می باشد. ارتفاع از سطح دریا در واقع مهمترین عاملی است که شرایط آب و هوای منطقه شما را مشخص می کند، همچنین میزان رطوبت هوا در منطقه شما به این عامل بستگی دارد. در واقع هدف اصلی پرسیدن سوال فوق از شما این است که نهالستان با توجه به شرایط و ویژگی منطقه زندگی شما بتواند ارقام نهالی را به شما پیشنهاد دهد، تا سود اقتصادی به همراه داشته باشد. معمولا استاندارد ترین ارتفاع از سطح دریا برای کاشت نهال بادام بین ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ متر می باشد.

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب نهال بادام تاثیر بسزایی دارد، میزان بارش سالانه محیط اطراف شما است. چرا باید یک باغدار به هنگام خرید نهال بادام به این نکته توجه داشته باشد؟ یکی از نکات اصولی که باعث می شود تا شما درختان پربار و پر بازده داشته باشید میزان آبیاری درخت بادام  است.

همانطور که میزان بارش سالانه منطقه شما، همچنین ذخایر آبی که وجود دارد برای آبیاری درخت بادام مهم است و باعث خشکسالی درخت نمی شود، گاهی نتیجه عکس هم دارد. بطور مثال منطقه شمال کشور اطراف دریای خزر بارش باران در آنجا به اندازه ای زیاد است که کشاورز و باغدار بعضی از هفته ها نباید نهال بادام را آبیاری کند، و برخی از مناطق شما هم که رطوبت بالایی دارد اصلا نهال بادام نمیشه کاشت کرد و در صورت کاشت احتمال خشک شدن درخت بادام به خاطر روطوبت بالا و بالا بودن سطح آب های زیرزمینی،‌ وجود دارد.

ولی علت اصلی که می‌ گوییم بارش باران مهم است چیست؟ درخت بادام در برابر غرقابی شدن و رطوبت همیشگی حساس هستند. چون محیط مرطوب یکی از عوامل مهم حمله و نفوذ بیماری های باکتریایی و قارچی درختان بادام است. به خاطر همین کشاورزان به هنگام خرید نهال بادام در این مناطق باید تنها ارقام نهالی تهیه کنند تا مقاوم در برابر رطوبت و آب زیاد باشد. همچنین مقاوم در برابر بیماری‌ها قارچی و باکتریایی که عامل آن ها رطوبت است.

یکی از عواملی که باعث می شود تاثیر بسزایی در رشد نهال بادام داشته باشد بافت خاک است. برای ایجاد یک شرایط مناسب در بافت خاک جهت کاشت نهال بادام باغدار موظف است، یک سال قبل از احداث باغ بادام برنامه‌ ریزی‌های لازم را انجام دهد. آنها باید چند ماه قبل از کاشت بادام خاک باغ خود را مورد آنالیز قرار دهند.

میزان عناصر موجود در بافت خاک مناسب برای بادام و همچنین عوامل بیماری، ممکن است در خاک وجود داشته باشد. اگر عناصر خاک به اندازی معین است، کشاورز کار خاصی انجام نخواهد داد. ولی در صورت کمبود عناصر باید کود دهی کند. در صورتیکه عامل بیماری قارچی و باکتریایی و یا آفت در بافت خاک پیدا شد، کشاورز موظف است که با استفاده از محلول های شیمیایی کل باغ را ضدعفونی کند.

بعد از آنالیز باغدار باید با شخم زدن زهکشی بافت خاک را به صورت استاندارد آماده کند، به هنگام شخم زدن با توجه به راهنمای و مشاوران گیاهپزشکی از کودهای طبیعی و ارگانیک برای مغذی کردن آن استفاده کند. توجه داشته باشید که خاک باغ بادام به اندازه زهکشی داشته باشد، به هنگام آبیاری و یا بارش باران محیط اطراف درخت حالت غرقابی نداشته و بلافاصله جذب خاک شود‌. چون:

  • ریشه های بادام نسبت به مرطوب بودن همیشگی خاک حساس هستند و باعث پوسیدگی ریشه ها می شود.
  • عامل بیشتر بیماری های باکتریایی و قارچی غرقابی بودن محیط اطراف درخت بادام است.
  • بافتی خاک نباید محدود کننده باشد چون ریشه‌ های درخت بادام به راحتی نمی تواند گسترش پیدا کند. در واقع خاک محدود کننده باعث می شود ریشه ها در خود جمع شده و نتواند مواد مغذی و رطوبت را از خاک جذب کند.
  • خاک بسیار خشک و بدون رطوبت که کلوخ مانند است، برای درخت بادام بسیار مضر است و باعث آفت زدگی می شود.

مشخصات یک نهال خوب بادام

نهال بادام خوب چندین مشخصات و ویژگی مهم دارد که آنها را بیان می کنیم

البته در مطالب بالا به این موضوع به طور کامل اشاره کردیم که بستگی به منطقه رشد نهال دارد، بتواند تحمل سرمایی و گرمای بالایی داشته و با کوچکترین تغییر آب و هوایی دچار تنش محیطی نشود.

نه تنها نهال بادام بلکه تمامی نهال ها در زمان گلدهی حساسیت خیلی زیادی در برابر سرما و گرمای بیش از حد نشان می دهند. ارقام نهال دیرگل بادام برای منطقه های کوهستانی، ارقام زود گل برای مناطق گرم و خشک و ارقام میان گل برای مناطق معتدل پایه ریزی می شود.

همانطور که میزان بارش سالانه منطقه شما، همچنین ذخایر آبی که وجود دارد برای آبیاری درخت بادام مهم است و باعث خشکسالی درخت نمی شود، گاهی نتیجه عکس هم دارد. بطور مثال منطقه شمال کشور اطراف دریای خزر بارش باران در آنجا به اندازه ای زیاد است که کشاورز و باغدار بعضی از هفته ها نباید نهال بادام را آبیاری کند، و برخی از مناطق شما هم که رطوبت بالایی دارد اصلا نهال بادام نمیشه کاشت کرد و در صورت کاشت احتمال خشک شدن به خاطر روطوبت بالا و بالا بودن سطح آب های زیرزمینی،‌ وجود دارد.

ولی علت اصلی که می‌ گوییم بارش باران مهم است چیست؟ درخت بادام در برابر غرقابی شدن و رطوبت همیشگی حساس هستند. چون محیط مرطوب یکی از عوامل مهم حمله و نفوذ بیماری های باکتریایی و قارچی به درختان بادام است. به خاطر همین کشاورزان به هنگام خرید نهال بادام در این مناطق باید تنها ارقام نهالی تهیه کنند تا مقاوم در برابر رطوبت و آب زیاد باشد. همچنین مقاوم در برابر بیماری‌های قارچی و باکتریایی که عامل آن ها رطوبت است.

مطمئناً یکی از مهم‌ترین مشخصاتی که باعث می‌شود تا یک باغدار نسبت به خرید نهال بادام اقدام کند، میزان باردهی این نهال می باشد. معمولاً باغداران به دنبال احداث باغ تجاری هستند، تا با فروش بادام به درآمد بالایی برسند پس مهمترین گزینه برای خرید نهال بادام بالا بودن باردهی می باشد.

وقتی صحبت از عمر اقتصادی می‌ شود، معمولاً مدت سال هایی است که درخت بادام می تواند تناژ بالایی از بار بادام را تولید کند را در نظر می گیرند. در این گزینه بخصوص باید بگوییم که علاوه بر نژاد نهال شرایط و رفتار باغدار تاثیر خیلی زیادی در عمر اقتصادی نهال بادام دارد.

نهال های بادامی که با توجه به ویژگی محیط اطراف خود مقاومت بالایی در برابر انواع آفت ها و بیماری ها بادام داشته باشند بهترین گزینه برای خرید است.

نهال بادام

نکات خرید نهال بادام

همه کشاورزان و باغداران درصدد آن هستند که نوعی از نهال بادام پربار بکارند تا بتوانند از آن محصول و سود بیشتری حاصل کنند. برای انتخاب نهال بادام لازم است به نکات گوناگونی توجه داشته باشید. در اینجا تنها به برخی از مهم ‌ترین نکاتی که به عنوان یک باغدار باید پیش از خرید نهال بادام بدانید، می‌ پردازیم.

  • 1)میزان باردهی

    این نخستین سوالی است که هر باغدار در ذهن دارد. میزان باردهی و البته سرعت آن تعیین می‌کند که باغدار تا چه حد و در چه مدت‌زمانی می‌تواند بازگشت سرمایه خود را ببیند و سود آن را دریافت کند. بیان این نکته ضرورت دارد که تنها انتخاب صحیح نهال بادام نیست که تضمین کننده باردهی مناسب آن است. شرایط پرورش نهال نقش بسیار تعیین‌ کننده‌ ای در این امر دارد. برای آن‌ که بتوانیم بیشترین امکان باردهی یک نهال بادام را از قوه به فعل برسانیم، باید حتما آن را در شرایط اقلیمی کاملا مناسب، از جمله آب‌وهوای سازگار با نوع نهال، میزان ارتفاع زمین از سطح دریا که تعیین کننده رطوبت خاک است، آبیاری و رسیدگی‌های منظم و کافی (شامل تقویت و مراقبت در برابر آفات) و بسیاری موارد دیگر پرورش داد. البته بادام گونه‌ ی بومی در ایران است و تقریبا در اقلیم‌های گوناگونی می‌توان آن را پرورش داد. با این حال توجه به جزئیات کارشناسانه برای باردهی بیشتر ضرورت دارد.

  • 2)نوسانات دمایی

    نهال‌ها بر اساس نوعشان میزان مقاومت متفاوتی در برابر سرما و گرما از خود نشان می‌دهند. در صورتی که تصمیم جدی برای پرورش بادام دارید، باید ابتدا بازه دمایی منطقه خود را از مراجع معتبر به دست آورید. یعنی از دمای سردترین روزها و گرم‌ترین روزها در اقلیم و ناحیه‌ای که هستید کسب آگاهی کنید. سپس با اطلاعاتی که نهالستان برای میزان مقاومت سرمایی و گرمایی هر نوع از نهال‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد، نهالی را انتخاب کنید که مناسب منطقه شماست. در صورتی که دمای روزهای سرد در منطقه شما پایین‌تر از حد تحمل نهال باشد، ممکن است دچار یخ‌زدگی شود. همچنین اگر دمای روزهای گرم بالا باشد، میوه‌ها و برگ‌های آن می‌سوزند و نهال و بار آن از بین می‌رود.

  • 3)نهال دیرگل، زودگل

    حساسیت نهال بادام در زمان گل دادن نسبت به نوسانات دما بیشتر می‌شود. انتخاب از میان این دو دسته نهال (زودگل و دیرگل) نیز به شرایط آب‌وهوایی و فصل‌ها در منطقه مورد نظر بستگی دارد. در مناطقی که احتمال سرمای بهاری وجود دارد، بهتر است از نهال دیرگل استفاده شود تا سرما آن را غافلگیر نکند و گل‌های آن را از بین نبرد. از نهال‌های زودگل و میان‌گل می‌توان برای نواحی معتدل‌تر استفاده کرد که ریسک غافلگیری با سرمای بهاره کمتر است یا وجود ندارد.

قیمت نهال بادام بر چه اساسی تعیین می گردد؟

اولین نکته ای که در قیمت نهایی نهال بادام تاثیر دارد این است که شما باید بدانید نهال خود را از کجا تهیه می کنید، معطمناً اگر شما از یک تولید کننده، نهال بادام را خریداری کننید، نسبت به خرید از مرکز فروش نهال، قیمت پایین تری را پرداخت خواهید کرد، در حال حاظر با ایجاد شرایط فروش اینترنتی نهال در خیلی از کسب کارها بدون واسطه، از خود تولید کننده می توان خرید کرد. در ضمینه تولید نهال، برتر نهال در تولید و عرضه نهال، به صورت مستقیم و بدون واسطه نهال های تولید شده خود را به دست مشتریان می رساند، در این رابطه می توان گفت که علاوه بر کاهش قیمت نهایی نهال بادام شما یک نهال با کیفیت عالی را خریداری خواهید کرد.

نکته دوم این است که خیلی از کسب کارها محصولات خود را پیش فروش می کنند، بنابراین شما می توانید نهال های خود را از چند ماه قبل، به قیمت مناسب خریداری کنید و در زمان کاشت نهال خود را دریافت و کاشت نمایید که مطمعاً با تورمی که در حال حاضر بر جامعه حاکم شده است شما به هیچ وجه زیان نخواهید کرد، در موقع پیش خرید می توانید مقداری از هزینه نهال را به عنوان بیعانه پرداخت کرده و فاکتور پیش خرید خود را دریافت کنید.

علت قیمت های متفاوت نهال بادام در بین نهالستان ها چیست؟

شما ممکن است یک نژاد بادام را در چند نهالستان مورد بررسی قرار دهید، در یکی گران تر و در دیگری ارزان تر باشد. چندین مورد در این باره وجود دارد، نمی‌توانیم بگوییم نهال های گران قیمت با کیفیت تر می باشد، همیشه هم نمی‌توانیم بگوییم نهالستانی که نهال گران قیمت می فروشد حتماً به فکر اقتصاد کشاورزی و باغداران عزیز نمی باشد.
با توجه به میزان کارایی و کیفیت نهال قیمت آن مشخص می شود، هرچه نهالستان برای تولید نهال اصلاح شده زحمت بیشتری بکشد و زمان بیشتری صرف کند، مطمئناً قیمت آن نیز گران تر خواهد بود‌ ولی به یک نکته هم دقت داشته باشید، اگر شما بتوانید نهال بادام را مستقیما از نهالستان های تولید کننده خریداری کنید، نه عرضه کننده، قیمت نهال درجه یک و باکیفیت را با یک قیمت ارزانتر تهیه خواهید کرد.
من به شما یک راه بسیار خوب جهت خرید نهال  اصلاح شده با کیفیت و قیمت مناسب پیشنهاد می دهم. اگر شما در شهرهای دیگر هستید و نمی توانید به بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور مراجعه حضوری داشته باشید، می‌توانید به سایت برتر نهال مراجعه کرده و بعد از کسب اطلاعات بیشتر، نهال بادام را از تولید کننده به صورت اینترنتی و غیر حضوری با گارانتی دو ساله و مشاوره پس از فروش خریداری کنید.

قیمت نهال بادام

نحوه ارسال نهال بادام به سراسر کشور

اگر قصد خرید نهال بادام را دارید، می‌توانید با مشاهده لیست نهال‌ها در سایت ما انواع نهال بادام را مشاهده کنید. مشخصات هر نوع در سایت درج شده است بنابراین می‌توانید نهالی را انتخاب کنید که با شرایط منطقه مورد نظر شما هماهنگ باشد. سفارش انواع نهال بادام را می‌توانید به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی صورت دهید. نهال برتر در زودترین زمان ممکن مرغوب‌ترین ارقام نهال را به تعدادی که سفارش داده‌اید به نشانی شما ارسال خواهد کرد.

سود و درآمد هر درخت بادام

بادام دانه‌ای است که خاصیت‌های فراوانی دارد. این دانه پای ثابت ظرف‌های آجیل است که ایرانیان به مناسبت‌ های مختلف مانند نوروز، یلدا، چهارشنبه سوری و… تهیه می‌کنند. همچنین پر استفاده است و در انواع خوراک‌ها و شیرینی‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل تقاضای فراوانی برای آن هم در بازار داخلی و هم برای صادرات وجود دارد.

بادام بهترین خشکبار ایران است و دلیل اصلی سود بالای کاشت بادام می تواند باشد، شما اگر ارقامی مانند نهال سیب را در نظر بگیرید می بینید که در سال های اخیر باغات زیادی از این نوع نهال احداث شده است به طوری که بازار آن اشباه شده و قیمت نهال سیب در بازار بسیار کم شده است، ولی بادام گفتیم خشکبار است و می توان آن را انبار کنید تا چند سال نگه دارید، انبار کردن بادام باعث می شود که بادام را در زمان مناسب به فروش برسانید و این دلیل اصلی قیمت بالای بادام در بازار است، همچین به خاطر صادرات بالای بادام این میوه هیچ وقت در بازار اشباه نخواهد شد.

دلیل دیگری که برای سوددهی نهال بادام می‌توانیم ذکر کنیم، مقاومت آن در برابر شرایط خشکی و کم‌آبی است. در مقایسه بادام با گردو که بادام آبیاری کمتری می‌طلبد.

بهترین نهالستان بادام چه ویژگی هایی دارد؟

در نهالستان بادام باید اطلاعات مورد نیاز درباره نوع نهال و ویژگی‌هایی که آن نهال برای پرورش می‌طلبد به باغداران متقاضی داده شود. زیرا باغدار باید بتواند نوع مناسبی از نهال بادام را انتخاب کند که از باردهی آن در منطقه و زمین مورد نظر خود اطمینان داشته باشد.

نکته دیگر این است که نهال‌ها باید از کارت سلامت برخوردار باشند. هیچ باغداری سرمایه خود را برای خرید نهالی که از ابتدای امر آفت‌ زده و آسیب ‌دیده است، تلف نمی‌کند. بنابراین لازم است هزینه و زمان لازم برای نگهداری نهال‌ها به نحو احسن صرف شود تا نهالستان مورد اعتماد و اطمینان باغداران باشد.

نهال بادام

مزایای احداث باغ بادام

احداث باغ بادام درختی پربار است که میوه آن خواص فراوانی دارد. بادام یکی از انواع دانه‌های پرمصرف و پرطرفدار آجیل است. مصرف بادام همچنین در انواع غذاها، شیرینی‌ها و دسرها به عنوان ماده اصلی یا تزئینات رواج دارد. اما تنها مزایای نهالستان بادام این نیست. به جز مصرف دانه بادام می‌توان از محصولات دیگری نام برد که از بادام گرفته می‌شوند و خواص بسیاری دارند.

روغن بادام

بادام‌ها غنی از چربی هستند به همین دلیل از منابع خوب روغن‌گیری محسوب می‌شوند. از این روغن که خواص فراوانی دارد هم می‌توان به صورت خوراکی و یا موضعی استفاده کرد.

۷۰ درصد چربی‌های روغن بادام غیر اشباع هستند. این نوع چربی فواید بسیاری برای بدن دارد. از جمله به کاهش فشار خون کمک می‌کند که به نوبه خود یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق است.

بنابراین مصرف روغن بادام به افراد سالمند یا مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی توصیه می‌شود. این نوع چربی می‌تواند همچنین خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را پایین آورد و نیز در کاهش وزن مؤثر باشد.

شیر بادام

شیر بادام یک نوشیدنی بسیار مغذی و پرخاصیت است. این نوشیدنی حاصل ترکیب دانه بادام آسیاب شده و آب است که صاف می‌شود.

شیر بادام نسبت به شیر لبنی هم کالری و هم قند کمتری دارد. همچنین سرشار از کلسیم است و یک لیوان از آن ۲۸ درصد نیاز روزانه را برطرف می‌کند. به دلیل این‌که منبع این شیر گیاهی است، نوشیدنی مغذی پرطرفدار نزد افراد وگان (گیاه‌خوارانی که از مصرف تمام محصولات حیوانی پرهیز می‌کنند) محسوب می‌شود.

تهیه این شیر در خانه بسیار آسان است. کافی است تعداد ۳۰ دانه بادام را خیس کنید. سپس پوست آن‌ها را جدا کنید و همراه با یک لیوان آب در مخلوط کن بریزید. وقتی خوب باهم میکس شدند، آن را صاف کنید.

روغن آرایشی بادام

گفتیم که روغن بادام علاوه بر مصرف خوراکی مصارف موضعی هم دارد. افرادی که پوست خشکی دارند، می‌توانند از روغن بادام برای تأمین چربی پوست خود استفاده کنند.

روغن بادام در ترکیب انواع محصولات بهداشتی و آرایشی نیز به کار می‌رود و می‌تواند در تقویت، حفظ سلامت و طراوت پوست تأثیر شایان توجهی بگذارد. بنابراین پرورش درخت بادام می‌تواند در تأمین بسیاری از محصولات پرخاصیت نقش داشته باشد.

بهترین نژاد بادام جهان

باید قبول کنیم که نژاد ایرانی بادام در جهان به عنوان بهترین نژاد بادام جهان شناخته شده است. از آنجایی که بیشتر نژادهای درخت بادام بومی کشورمان می باشد، یا بادام های پیوندی وارداتی به صورت اصلاح شده منحصر به فرد کشور ایران است.
داشتن آب و هوای متنوع و خاک حاصلخیز کشور ما باعث شده است تا محصولات بادام تولید شده در این کشور دارای کیفیت خیلی بالایی باشند. بادام ایرانی معمولاً طول عمر و اقتصادی خیلی بالایی داشته، زود بازده هستند. مقاوم در برابر آفات بالا بوده، با تجزیه و آنالیز بادام تولید شده در کشور ایران مشخص شده است که درصد بالایی از انتی‌اکسیدان‌ ها اسید آمینه های چرب و ویتامین های مفید را دارا است. از نظر اقتصادی بهترین بادام در جهان رقم نهال بادام آذرخوشه ای می تواند باشد، این نژاد خصوصیاتی بارزی دارد که به آن اشاره خواهیم کرد که عبارند اند از: دیرگل بودن این نژاد که اکثرا بعد از بیستم برج یک به بعد شروع به گلدهی می کند و سرمای بهاره روش اثر نمی گذارد، زرود بازده بودن نژاد آذرخوشه ای به طوری که بعد از سال دوم کاشت شروع به نوبر دادن می کند، پربار بودن این نژاد نیز از مزیت های خوب آن محصوب می شود و با این که این نژاد به صورت خوشه ای بار میدهد اندازه میوه های آن مانند ارقام دیگر بزرگ هست، نژاد آذر خوشه ای تنها نژاد بادامی هست که در زمین های دیم به خوبی جواب داده و کاملا اقتصادی می شود، از آخرین خصوصیات بادام آذرخوشه ای که مختص این نژاد می باشد نیمه کاغذی بودن این نژاد است.

خرید نهال بادام برای چه استان های پر سود است؟

بادام در نواحی کم ‌آب و خشک مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. اما باید به نیاز سرمایی آن نیز توجه داشت. در حال حاضر استان چهارمحال و بختیاری که از نظر ارتفاع به بام ایران شهرت دارد، از نظر فراهم بودن شرایط پرورش بادام رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

پرورش نهال بادام در این استان ضمن بارآوری و سوددهی بالا توانسته است سطح قابل توجهی از اشتغال را در این منطقه فراهم کند.

سایر اقلیم‌های ایران با شرایط تقریبا مشابه نیز می‌توانند برای کاشت و پرورش نهال بادام مناسب و سودآور باشند. از مناطق معتدل تا سردسیر برای کاشت این نهال مناسب محسوب می‌شوند.

بهترین نژاد درخت بادام

این معیارها معمولا مشخص می‌کنند که بهترین نهال‌های بادام چه ارقامی هستند. بر این اساس نهال‌های بادام دیرگل آذر، نهال بادام مامایی، نهال بادام تونو،  نهال بادام  فرانیس، نهال بادام  شکوفه، نهال بادام  سنگی، نهال بادام  خوشه‌ای یا سوپرانو،نهال بادام  اسکندر،نهال بادام شاهرودی ۷ و نهال بادام شاهرودی ۲۱ ده مورد از نهال‌هایی قابل کشت در ایران هستند که از بهترین ارقام درخت بادام محسوب می‌شوند.

نهال بادام مناسب هر منطقه جغرافیایی

نهال بادام در کل گیاهی است که در مناطق سردسیر و نیز کم‌آب امکان رشد دارد و مقاومت خوبی نشان می‌دهد. معمولا بهترین زمان برای کاشت نهال بادام فصل پاییز است اما کاشت آن در اوایل بهار نیز رایج است. در حقیقت در آب و هوای سرد که شاخه‌ها و برگ‌ها رشد نمی‌کنند، ریشه فرصتی برای رشد و استحکام پیدا می‌کند تا در فصل سرسبزی به نهایت باردهی خود برسد.
این بستگی به آب‌وهوا و شرایط فصل‌ها در منطقه‌ای دارد که نهال کاشته می‌شود. اگر ناحیه آب و هوای معتدلی دارد، شاید بهتر باشد نهال در همان فصل پاییز کاشته شود. اما اگر ناحیه سردسیر است، می‌توان در اواخر زمستان بعد از اتمام دوره یخبندان زمستانی نیز کاشت نهال را انجام داد.
ایران تنوع اقلیمی زیادی دارد و این‌که کدام نوع نهال بادام برای کدام منطقه مناسب است، بهتر است با نظر کارشناسان تعیین شود. با این حال برخی نهال‌ها به‌طور مشخص برای مناطق سردسیر توصیه می‌شوند.

اگر قصد خرید نهال بادام برای کاشت در مناطق سردسیر را دارید، معمولا ارقام پیشنهادی شامل این نهال‌هاست:

بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر

از دیگر انواع نهال بادام مناطق سردسیر که در دسته نهال‌های مقاوم به سرما قرار دارد، نهال دیرگل آذر است. این رقم نیز بسیار پربازده و از نظر اقتصادی پرمزیت است. منشأ این نهال را به عنوان یک نژاد تلفیقی، ایتالیا و فرانسه می‌دانند اما به دلیل فراوانی آن در آذرشهر به نام آذر شناخته می‌شود، خصوصیات بارز این رقم عبارتند از: دیرگل بودن، نیمه کاغذی بودن، پربار و خوشه ای بودن، و همچنین کاشت در زمین های دیم و آبی

همان‌طور که از نام آن پیداست، منشأ اصلی این نهال کشور فرانسه است. نهال بادام فرانیس از انواع دیرگل است و به همین دلیل برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب دانسته می‌شود.این نوع نهال مقاومت بالایی دارد. از دیگر مزایای آن که توجه باغداران عزیز را به خود جلب می‌کند، زودبازده و پربار بودن این نهال است.

ویژگی دیگر این رقم،  پایه کوتاه آن است. این ویژگی نیز به دلیل آن‌که برداشت محصول را آسان می‌کند، مورد توجه باغداران قرار دارد. میوه بادام فرانسیس به راحتی از پوست جدا می‌شود، همچنین باید اشاره کنیم که میوه بادام فرانیس چون کاغذی است و پرندگان به راحتی میوه ی آن را می خورند پس بهتر است برای مناطقی که در ارتفاعات بالا قرار دارند و پرنده در آن جا زیاد نیست یا اصلا وجود ندارند کاشت شود.

این نهال از گونه‌های بومی ایتالیا است. دیرگل، مقاوم به سرما و زودبازده است. پوست میوه آن محکم است اما مغز بسیار خوبی دارد، در بین ارقام بادام های سنگی بهترین گزینه رقم بادام تونو می تواند باشد.

پوست سخت و ناصاف میوه نهال بادام سنگی آن را به نام سنگی مشهور کرده است. این نهال بادام مقاومت بسیار خوبی هم در برابر سرما و هم در شرایط کم ‌آبی دارد، از مزیت های بادام های سنگی می توان گفت که این رقم چون پوست سفت و سختی دارد پرندگان نمی تونند میوه آن را بخورند و به باغ شما صدمه بزنند.

انواع نهال‌های خوشه‌ای ایرانی، فرانسوی و ترکیه‌ ای به دلیل دیرگل بودن و مقاومت قابل قبول به سرما برای نواحی سردسیر توصیه می‌شود.
به جز موارد نام ‌برده نهال بادام شاهرودی و نهال بادام شمشیری نیز برای مناطق سردسیر مناسب هستند.

نهال بادام گرمسیری

نهال بادام گرمسیری ویژگی های خاصی دارد، بخاطر همین ویژگی ها ارقام نهال بادام گرمسیری را تنها در مناطق گرمسیری کشور می توان کشت کرد. این نوع نهال احتیاج خیلی کمی به آبیاری دارند، برخلاف ارقام نهال دیگر میزان متر مکعب آبی که احتیاج دارند تا به رشد کامل برسد خیلی کمتر از ارقام دیگر است، در واقع نهال گرمسیری خود را با محیط گرم و خشک سازگار می کند.
بیشترین موردی که نهال کاشته شده در مناطق گرمسیری را مورد چالش قرار می دهد، حمله انواع آفت در آن منطقه زیاد است. ارقام نهال گرمسیری در برابر حمله های آفتی از خود مقاومت بالایی نشان می دهد. در حالی که نهال بادام سردسیری مختص مناطق سرد می باشد، دیر گل بوده و مقاومت آنها در برابر انواع بیماری های قارچی و باکتریایی بیشتر است. این نوع نهال برعکس نهال گرمسیری احتیاج به آبیاری منظم دارند و بهترین گزینه برای آن ها بارندگی است، ارقام نهال های بادام اکثرا مقاومت بالایی به گرما دارند و تا ۴۵ درجه گرما را تحمل می کنند، از جمله بادام آذر خوشه ای، بادام تونو، بادام فرانیس، بادام مامایی، شکوفه، بادام حریر، بادام ربیع برای مناطق گرمسیری خوب جواب میدهد.

نهال بادام معتدل

نهال بادام معتدل معمولاً در مناطق کوهپایه کاشته می شود، نه از گرم و خشک بودن هوا خبری است و نه رطوبت و سرمای بیش از حد وجود دارد. شما می توانید حد معتدل هوا را احساس کنید، نهال بادام معتدل شرایط و ویژگی خاصی نداشته، معمولاً میان گل می باشد. نه زودتر از موعد و نه دیرتر از موعد مقرر گل می‌ دهد. انواع ارقام نهال را می‌ توان در این زیرمجموعه جایگذاری کرد. یکی از نمونه های بادام میان گل می‌ توان به نهال بادام شاهرودی، بادام سوپرنوا اشاره کرد که جزو اردم سنگی محسوب می‌شود کیفیت خیلی بالایی دارد و بهترین جو هوایی برای رشد این بادام مناطق گرم و خشک است.

بهترین نهال بادام برای مناطق دیمی چه رقمی می باشد؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که منظور ما از روش دیمی این است که حداقل بارندگی در طول سال انجام شود، تا درختان شما به میزان لازم آبیاری شود. در غیر این صورت مجبور هستید هر چند وقت یکبار آبیاری لازم را خودتان انجام دهید. همچنین مهم است شما از بهترین زمان کاشت نهال بادام دیم اطلاع داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را برداشت کنید. ارقام نهال بادام دیمی ویژگی خاص و بارز دارد که باعث شده است تا کشاورزان جنوب، جنوب شرقی و شمال شرقی کشور خواهان خرید و کاشت این نوع ارقام باشند. تمام ارقام نهال های بادام نیاز آبی خیلی کمتری نسبت به مابقی نهال ها دارند منتهی رقم آذر خوشه ای تنها گزینه مناسب و اقتصادی برای کاشت در زمین های دیم خواهد بود و جز بهترین نهال بادام به شمار می‌روند.

نهال بادام

پرسودترین درخت بادام

البته باید در نظر بگیریم که منظور ما از پر سود بودن درخت بادام چیست؟ گاهی یک باغدار صرفاً برای استفاده سالانه خود باغ بادام در متراژ خیلی کم احداث می کند. منظور از پر سود بودن این نوع باغ بادام تولید میزان معینی از بادام با کیفیت و درجه یک برای مصارف خانگی می باشد.

ما در اینجا می خواهیم ارقام نهال پرسود را برای کسانی که باغ بادام تجاری را احداث کرده‌اند اشاره کنیم.

  • معمولاً بادام های پرسود هستند که به صورت خوشه ای رشد کرده و میزان باردهی آنها بالا باشد.
  • همچنین بادام هایی که وزن بیشتر آن مربوط به مغز بادام باشد از دیگر ویژگی های پرسود بودن بادام است.
  • می توان به پوسته نازک و شکننده بودن آن اشاره کرد، چون این نوع بادام ها در بازار خرید و فروش تقاضای بیشتری دارد.
  • معمولاً بادام هایی که مغز بزرگتر و مغز دوقلو دارد، در بازار آجیل فروشی بیشتر به فروش می رسد.
  • بادام شیرین و بادام خوش طعم که در کارگاه های صنایع غذایی تقاضای زیادی دارد.
  • بادام تلخ که در صنایع دارویی از آن برای تهیه انواع فرآورده های دارویی مانند کرم، لوسیون و عصاره استفاده می کنند.

پربارترین نژاد بادام کدام است؟

اگر عوامل موثر بر باردهی که می تواند منجر به کاهش باردهی شود را نادیده بگیریم و زمینه ژنتیکی درختان بادام را مبنای پربارده بودن نژاد بادام آن در نظر بگیریم ارقام پربار از قرار زیر است:

نهال بادام آذرخوشه‌ای  ۵ الی ۶ تن در هکتار
نهال بادام تونو ۵ تا ۶ تن در هکتار
نهال بادام مامایی ۵ الی ۶  تن در هکتار
نهال بادام فرانیس ۳ تا ۳.۵ تن در هکتار
نهال بادام کاغذی ۳ تن در هکتار
نهال بادام شاهرودی ۵ تن در هکتار

عکس نهال بادام

در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که نهالستان برتر تمام ارقام نژادهای بادام خود را بر پایه بادام تلخ پیوند می زند به طوری که این پایه بسیار مقاوم بوده و بهترین پایه برای بادام محصوب می شود، در زیر عکس نهال بادام تولید شده در نهالستان برتر نهال آورده شده است، با یک نگاه به این تصویر می توان به کیفیت نهال های تولید شده در این نهالستان پی برد.

تشخیص سلامت نهال بادام

این دغدغه هر باغدار هنگام خرید نهال بادام است که مطمئن باشد نهالی که می‌خرد سالم و بی‌عیب است و روند طبیعی رشد خود را طی می‌کند. این معیارها را هنگام خرید در نظر داشته باشید تا از تشخیص سلامت نهال بادام اطمینان یابید:

  • نخستین نکته شایان توجه این است که نهال سالم حتما زیر نظر جهاد کشاورزی است و کارت سلامت معتبر از این نهاد دریافت کرده است.
  • نهال خوب و سالم انشعابی ندارد و پایه و پیوندک آن مشخص است.
  • پایه و پیوندک نهال خوب باهم هماهنگی و تجانس دارند.
  • زخم محل پیوند نهال باید کاملا التیام یافته باشد و پایه و پیوندک آن را بپوشانند.
  • جوانه‌های نهال باید کاملا سالم و نیرومند باشند و پس از کاشت فعالیت خود را آغاز کنند.
  • ریشه‌های نهال نباید پیچیدگی و گره‌خوردگی داشته باشند. همچنین نشانه‌های سرمازدگی یا سوختگی نباید در آن دیده شود.
    بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز نباید همراه نهال دیده شوند

بهترین زمان خرید نهال بادام چه زمانی است؟

برای اطلاع از بهترین زمان خرید نهال بادام باید نخست بهترین زمان کاشت آن را بدانیم. معمولا اواخر پاییز و اوایل زمستان به عنوان بهترین زمان کاشت نهال بادام در نظر گرفته می‌شود.

سرما در این زمان از سال سبب می‌شود که ریشه‌های بادام بتوانند قبل از برگ‌دهی نهال به حد کافی رشد کنند و نیرومند شوند.

البته این که اوج سرما در هر منطقه چه زمانی از سال است و چقدر طول می‌کشد، بستگی به شرایط آب‌وهوایی و فصول آن منطقه دارد. ممکن است بتوانید در برخی از مناطق بازه طولانی‌ تری را به عنوان زمان خرید نهال بادام در نظر بگیرید. همچنین می ‌توانید نهال‌ها را از ماه‌ها قبل پیش ‌خرید کنید تا خیالتان از تأمین آن‌ها در زمان مورد نظر راحت باشد.

بهترین فصل کاشت نهال بادام

بهترین زمان کاشت نهال بادام پاییز و زمستان است. معمولا از ماه آبان تا دی ماه برای این کار در نظر گرفته می‌شود. با این حال باید انتخاب فصل و ماه را بر اساس وضعیت اقلیمی و سرمای منطقه انتخاب کرد. پس از تأمین نیاز سرمایی و با گرم شدن تدریجی هوا، فصل گلدهی بادام فرا می‌رسد. زمان گل‌دهی می ‌تواند بر اساس آب و هوا از ده روز تا چند هفته متغیر باشد.

کاشت بادام در فضای باز باید با رعایت شرایط مورد نیاز صورت گیرد. فاصله نهال‌ها از یکدیگر باید رعایت شود. محل کاشت باید در معرض نور کافی آفتاب باشد. خاک باید پیش از کاشت زهکشی شده باشد و با شخم زدن مناسب به نرمی مطلوبی رسیده باشد.

فضای باز محیطی است که شرایط مورد نیاز نهال بادام را تأمین می‌کند اما خطرات آن نیز اجتناب ‌ناپذیر است. برای مثال در آغاز کاشت نهال‌ها که تنه ضعیف و آسیب ‌پذیری دارند، ممکن است ساده‌ تر مورد حمله آفات و جانوران قرار گیرند. به همین دلیل ترفند هایی برای دفع این خطرات و حفاظت از نهال بادام تا رسیدن به رشد و قوت کافی به کار بسته می‌شود.

نهال بادام

کاشت، داشت و برداشت نهال بادام

بادام به عنوان گونه گیاهی مقاومی شناخته می‌شود که تحمل سرما و نیز کم‌ آبی را دارد. این گیاه در بسیاری از مناطق و زمین‌ هایی که درختان چندانی امکان کاشت ندارند، کاشته می‌شود و رشد می‌کند. نهال بادام در بسیاری از مناطق ایران رشد می‌کند و فراوان محصول می‌دهد. پرورش نهال بادام دربرگیرنده اقداماتی خاص در سه فاز کاشت، داشت و برداشت است.

نکات کاشت نهال بادام

برای کاشت بادام می‌توان از دو روش کاشت بذر و کاشت نهال استفاده کرد.

نحوه کاشتن بذر بادام

دانه‌های بادام به عنوان بذر استفاده می‌شوند. دانه بادامی که کاشت یک سال اخیر باشد، بذری مرغوب به شمار می‌ رود که قدرت باروری خوبی دارد. هرچه بذر کهنه‌تر باشد، قدرت باروری آن نیز کاهش می‌یابد. بذرها پس از جوانه زدن برای کاشت در خاک آماده می‌شوند.

  • جوانه زنی بذر بادام

برای آن‌که کاشت بذرها با موفقیت بیشتری همراه باشد و احتمال جوانه زدن در آن‌ها بالا رود، باید به آن‌ها سرما داد. برای این کار باید دانه‌های بادام را به مدت یک شب در ظرف آب خیس کنید. سپس در یک کیسه پلاستیکی با اندازه مناسب مقداری ماسه بپاشید و دانه‌های خیس خورده بادام را در کیسه قرار دهید.

کیسه حاوی بادام‌ها باید تقریبا به مدت یک ماه در یخچال و در دمای بین دو تا هفت درجه سانتیگراد بماند. در مدت یک ماه باید مدام به کیسه سر بزنید و اگر متوجه خشکی بذرها شدید، رطوبت آن‌ها را تجدید کنید. هنگامی که جوانه از بذرها بیرون بزند و قابل مشاهده باشد، زمان کاشت فرارسیده است.

  • انتخاب محل کاشت بذر بادام

کاشت اولیه بذرها باید در خاکی با عمق کم (۲ تا ۵ سانتی‌متر) صورت گیرد. در هر حفره می‌توانید سه عدد بذر بکارید و پس از رشد، آن را که قوی‌تر است برای کاشت در محل اصلی انتخاب کنید. پس از کاشت جوانه‌ها در باغ باید اقداماتی برای محافظت از آن‌ها در برابر آفات و جوندگان انجام داد تا زمانی که جوانه‌ها به رشد کافی برسند.

نحوه کاشتن نهال بادام

نحوه کاشت نهال بادام بر کاشت بذر آن ارجع است زیرا زمان و زحمت کمتری دارد. بیشتر باغداران نیز برای صرفه‌ جویی در زمان و هزینه روش کاشت نهال بادام را انتخاب می ‌کنند. مهم است که نهال بادام را از نهالستان ‌های معتبر تهیه کنید که سلامت و قوت آن ‌ها تضمین شده باشد.

در انتخاب نهال‌ ها به سلامت و طراوت تنه و ریشه‌ها دقت کنید. ریشه ‌ها نباید خشک باشند. همچنین بهتر است درهم تنیده و گره خورده نباشند. محل کاشت نهال بادام باید نور کافی داشته باشد و در زمینی باشد که امکان تجمع آب در اطراف آن نباشد. در ادامه نکات مهمی در رابطه با کاشت نهال بادام به صورت خلاصه وار آوردیم.

در خرید نهال بادام ارقامی را انتخاب کنید که یک تا دو سال سن دارند. بهترین نهال‌ها آن‌هایی هستند که پایه آن ها دو ساله و نهال پیوند شده یکساله باشد چرا؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است از روند تولید نهال توضیح مختصر داده شود؛ ابتدا در نهالستان بذر بادام تلخ کاشته می شود و بعد از یکسال مراقبت و داشت آن بذر تبدیل به نهال یکساله شده و آماده پیوند زدن می شود، پیوند نهال روی پایه بادام تلخ خواهد بود بعد از پیوند زدن نهال یکسال بعد نهال پیوند شده رشد کرده و پایه از قسمت پیوندی قطع خواهد شد، در این زمان نهال آماده کاشت می باشد این حداقل زمانی است که نهال آماده کاشت است، در واقع نهال پایه تلخ بادام دوساله و نهال پیوند شده به سن یکساله رسیده است، به خاطر همین بعضا نهال را دوساله می نامند چون پایه آن دوساله که کاشت شده و بعضا نهال را یکساله می نامند چون بعد از پیوند نهال یکسال گذشته است و در این زمان نهال بهترین زمان برای کاشت نهال می باشد.
اگر سن نهال  بالاتر کاشت شود به خاطر این که نهال رشد بیشتر کرده و ریشه های آن کلفتر شده است و مویرگهای ریزی که روی نهال است و باعث گیرایی عالی نهال می شود از بین رفته زمان خوبی برای کاشت نخواهد بود. همچنین نهال ها به جای خود بیشتر عادت کرده‌ اند و با جابه‌ جایی ممکن است سازگاری لازم را نسبت به محیط جدید نشان ندهند و به حداکثر میزان باردهی نرسند. در حالی که نهال بادام یک ساله می‌تواند با جابه ‌جایی و کاشته شدن در محل اصلی به خوبی با محیط و شرایط سازگار شود و رشد کند. یک مثال ساده و عامیانه هست که میگه؛ شما بخواهید یک انسان را تربیت کنید، این انسان در سن کودکی به شما سپرده شود و بخواهید او را تربیت کنید خیلی بهتر و راحتر می تواند او را تربیت و آموزش دهید ولی اگر در سن بالاتر و بزرگتر بخواهید شروع کنید به تربیت و آموزش او این کار با مشکل برخوردار خواهد شد، نهال هم مانند انسان در نظر بگیرید در سن کم راحتر و بهتر می توانید تربیت و رشدش دهید.

پیش از کاشت نهال باید خاک زمینی که در نظر دارید، خوب شخم بخورد تا نرم و آماده شود. برای کاشت نهال بادام به عمق چاله نهال حدودا نیم متر نیاز داریم تا ریشه ‌های نهال را کاملا پوشش دهد ولی تا جایی که امکان داشته باشد بتوانید بکنید بهتر است هر چه خاک زیر نهال بیشتر کنده شده و جابجا شده باشد خاک پوک تر و نفوذپذیرتر خواهد شد و نهال در سن های بالاتر راحتر ریشه خواهد انداخت و بهتر رشد خواهد کرد. نهال را در میان چاله نگه دارید و با خاک به آرامی چاله را پر کنید. پس از کاشت نهال مقداری خاک آن را فشرده کنید تا هوای آن گرفته شود. سپس خاک را به مقداری مناسب آبیاری کنید تا به ریشه‌ها برای رشد در محیط جدیدشان کمک شود، این مسئله بیسار مهم هست باید در همان روز یا روز بعد نهال ها آبیاری شود.

درخت بادام از جمله درختانی هست که خیلی ارتفاع نمی گیرد و نهایتا اگر خوب هرس و نگهداری شود تا ۴ الی ۵ متر رشد کرده و فضای زیادی را اشغال نخواهد کرد. معمولا توصیه می‌شود اگر قصد احداث باغ بادام را دارید، فاصله هر نهال را تا نهال ‌های دیگری که در اطرافش قرار دارند، حدود ۴ تا ۵ متر در نظر بگیرید.

نهال بادام با رطوبت کم سازگاری بیشتری دارد و معمولا باید در نواحی مرتفع کاشته شود که خاک آن رطوبت زیاد نداشته باشد. زمین‌های نواحی کوهستانی با ارتفاع ۱۰۰۰ متر از سطح دریا یا بیشتر می‌توانند بستر کاشت نهال بادام باشند.
با این حال باید در نظر داشت که ارقام نهال بادام بسیار گوناگون هستند و هریک شرایط خاصی برای رشد و میوه‌ دهی می‌ طلبند. برای مثال نهال بادام شکوفه در ارتفاع ۴۰۰ متر از سطح دریا امکان رشد و باردهی خوبی دارد.

نهال بادام بیشتر در مناطق خشک کوهستانی رشد می‌کند و بازدهی خوبی نشان می‌دهد اما می‌ توان آن را در نواحی سردسیر یا مدیترانه‌ ای نیز کاشت و پرورش داد. بادام گیاهی است که بیشتر سرما دوست است.
آب و هوای مدیترانه‌ای که تابستان‌های گرم و خشک و زمستان ‌های معتدل و مرطوب دارد برای پرورش بادام خوب است. رطوبت زیاد برای درخت بادام خوب نیست و می‌تواند در گل‌دهی و میوه‌ دهی آن اختلال ایجاد کند و حتی باعث خشک شدن درخت بادام شود.

شایع ترین بیماری ها و آفات نهال بادام

بادام گونه گیاهی مقاومی است با این حال برخی آفات و بیماری‌ها سلامت آن را تهدید می‌کنند. مهم‌ترین و شایع‌ترین آفات نهال بادام را معرفی می‌کنیم.

بیماری برگی دیگر که در نهال بادام شایع است، لکه غربالی بادام  است که نمود آن به صورت لکه‌های رنگ پریده تقریبا زردرنگ روی برگ‌هاست. عامل این بیماری نوعی قارچ است. نمود آن روی میوه‌ها نیز می‌تواند به صورت جوش های قرمز رنگ باشد.

از بیماری‌های برگی نهال بادام است. در اثر این بیماری لکه‌های نارنجی روی برگ‌های بادام می‌افتد به همین دلیل به این نام شهرت دارد. لکه آجری بادام با کاهش فتوسنتز سبب می‌شود باردهی تا سی درصد کاهش پیدا کند که خود ضرر قابل توجهی است.

این یک بیماری باکتریایی است که در ژنوم گیاه اختلال ایجاد می‌کند و کنترل سلول‌های گیاه را در دست می‌گیرد. تکثیر سرطانی سلول‌های گیاه که گال طوقه بادام سبب آن می‌شود، برجستگی‌هایی مانند غده در طوقه گیاه ایجاد می‌کند. این غده‌های سیستم آوندی گیاه را به هم می‌زنند و در نهایت سبب خشک شدن آن می‌شوند.

این پوسیدگی ریشه بادام ممکن است در اثر گونه‌های مختلفی از قارچ‌ها ایجاد شود و درخت را دچار ضعف سراسری کند.

این بیماری ضمن این‌که بسیار مورد غفلت قرار می‌گیرد، می‌تواند تا حد زیادی خسارت ایجاد کند. در اثر این بیماری لایه سفیدک بادام یا خاکستری‌رنگ پشت برگ‌ها ایجاد می‌شود. سپس می‌تواند علائم نارنجی رنگ مانند لکه آجری روی برگ‌ها ایجاد کند و اصطلاحا خزان زودرس نهال بادام را به همراه داشته باشد.

آبیاری

درخت بادام مقاوم به خشکی است و حتی در گذشته برخی کشاورزان آن را آبیاری نمی‌کردند. با این حال به تدریج و طبق تجربه روشن شد که آبیاری آن می‌تواند سبب افزایش کیفیت باردهی و عمر درخت شود.

برای آبیاری درخت بادام معمولا روش قطره‌ای توصیه می‌شود. باید از تجمع آب و روش‌های غرقابی در آبیاری بادام پرهیز کرد زیرا سبب آسیب به ریشه بادام و یا رشد انواع قارچ ‌ها و بیماری‌ ها می‌شود که درخت را تضعیف می‌کنن و همیطور باعث می شود که اطراف درختان علف های هرز رشد پیدا کنند و باعث تضعیف رشد درخت شود.

برای آبیاری نهال بادام نباید هر روز آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود. این درختان را می‌توان به میزان بیست لیتر در سال اول آبیاری کرد و در سال های بعد در سن بالاتر این میزان هر سال افزایش خواهد یافت. اگر بارندگی نباشد می‌توان آبیاری بیشتر انجام داد. معمولا چند روز پیش از برداشت محصول بادام آبیاری قطع می‌شود.

هرس

از مهم‌ترین اقدامات در مرحله داشت نهال بادام هرس کردن است. نتیجه هرس نهال بادام تنها منظم شدن درختان نیست. این کار رشد و باردهی و حتی مقاوم‌تر شدن آن‌ها در برابر برخی از آفات و بیماری‌ها مؤثر است.هرس نهال بادام شامل دو نوع هرس فرم و هرس باردهی است.

زمان هرس درخت بادام از همان ابتدای کاشت نهال بادام آغاز می‌شود. پس از کاشت نهال در زمین اصلی باید مقداری از آن سربرداری شود تا شاخه‌ها و جوانه‌ها رشد بهتری داشته باشند، تقریبا از چهل الی پنجاه سانتی متر با صورت مورب با یک ضرفه قیچی هرس می شود. همچنین برخی از نهال‌ها شاخه‌های فرعی زیادی دارند که بهتر است برای رشد بهتر نهال اصلاح شوند. از همان ابتدا معمولا ۴ یا ۵ شاخه سالم و نیرومند انتخاب و باقی شاخه‌ها حذف می‌شوند.

هرس و باردهی بادام و فرم دهی معمولا از زمانی که درخت شروع به میوه‌ دهی می‌کند آغاز می‌شود. ضمن انجام این هرس باید شکل و فرم درخت حفظ شود. پیش از انجام این هرس باید از عادات رشدی درخت و سیستم باردهی آن اگاهی کافی داشته باشید. طی هرس باردهی حذف شاخه‌های اضافی بدون آسیب به میوه‌ها صورت می‌گیرد.

سمپاشی نهال بادام

یکی دیگر از نکات مهم که به هنگام سمپاشی و مراقبت از نهال بادام باید به آن دقت کرد مراحل سمپاشی بادام می باشد. با توجه به اینکه شما در چه نوع منطقه ای زندگی می‌ کنید، نوع سمپاشی نیز متفاوت است. در مناطق گرم معمولاً آفت زدگی بیشتر از بیماری های باکتریایی و قارچی رواج دارد، بنابراین بیشتر توجه بارداران باید به سموم و آفت کش هایی باشد که این حشرات را از بین ببرد.

ولی در مناطق سرد و مرطوب بیماری های باکتریایی و قارچی به درختان بادام حمله می کنند، از این رو بیشتر از قارچ کش ها استفاده می کنند. سمپاشی های یک دوره منظم دارد، باید دقت کنید که این دوره منظم را رعایت کنید در غیر اینصورت سمپاشی شما هیچ گونه تاثیری نخواهد داشت. برخی از سمپاشی ها حتی در فصل زمستان نیز انجام می‌‌ شود، تا خاک و تنه درختان را ضدعفونی کنند. مواردی که به هنگام سمپاشی باید دقت کنید عبارتند از:

  • بارش باران مابین فواصل سمپاشی باعث شسته شدن آن ها می شود.
  • اگر برای دفع آفات سمپاشی می کنید بهترین زمان سمپاشی زمانی است، آفات از پوسته خود خارج شده باشند. چون تخم و پوسته آنها مانع تاثیر سم می شود.
  • بعضی از سمپاشی ها در چهار فصل انجام می شود، دوره های آن را فراموش نکنید.
  • فاصله بین دو سمپاشی معمولا ده تا پانزده روز است
  • تمامی بیماری های درخت بادام چرخه ای است، اگر شما در یک سال با یک بیماری و یا آفتاب روبه رو شدید مطمئنا در سال بعدی نیز درختان باغ شما را تهدید خواهد کرد، نسبت به آن آمادگی داشته باشید.

کوددهی

نهال بادام یکی از حساس ترین ارقام نهال است، به طوری که در سال اول کاشت به درستی کاشت نشود احتمال خشک شدن را دارد. نکته ای که در سال اول کاشت باید در نظر گرفت این است که در سال اول کاشت کود نباید استفاده شود، چون ریشه نهال ها حساس هستند و احتمال این وجود دارد که ریشه ها صدمه ببینند و نهال گیرایی خود را از دست بدهد، بخصوص کود حیوانی تازه نباید به هیچ عنوان استفاده شود
در مورد کود دهی بادام در سال های بعد نهال بادام، بهترین روش این است که شما ابتدا یک آزمایش خاک انجام دهید و این که کمبود خاک بر اساس نتایج آزمایش خاک مشخص شد، اقدام به تقویت خاک کنید، در غیر این صورت احتمال این که از برخی از مواد، بیشتر از اندازه مورد نیاز درخت به خاک داده شود، هست، و این باعث می شود که برای درخت صدمه ببنید.
برای کود دهی، بهترین کود بادام را با بهترین روش، شیوه ی کود دهی چال کود است، در فصل پاییز چاله ها را در فاصله دو سوم از سایه اندازه درخت ایجاد کرده و در لایه اول کود کاملا پوسیده حیوانی (کود دو یا سه ساله)، در لایه دوم کود شیمیای بر اساس نیاز خاک و در لایه سوم کود پوسیده حیوانی ریخته شود، برای کود دهی در فصل بهار می توان از کود های مایع نیز استفاده کرد و در هنگام آبیاری به آب اضاف کنید و خاک را تقویت کنید، شایان ذکر است که در دور دوم و سوم به بعد کود به آبیاری اضاف شود.

نکات برداشت نهال بادام

پس از اقدامات پراهمیت در فاز کاشت و برداشت، با فرارسیدن زمان باردهی و  فصل برداشت محصول نیاز است به نکاتی توجه شود.

زمان باردهی

نهال بادام می‌تواند بسته به نوع نهال، شرایط محیطی یا نحوه نگهداری و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت باشد. میزان باردهی نیز می‌تواند بسته به همین شرایط و عوامل متفاوت باشد اما گفته می‌شود طبق برآوردها میزان باردهی نهال بادام در هر هکتار می‌تواند از پنج تا شش تن باشد.

معمولا دو سال پس از کاشت، نهال بادام شروع به باردهی می‌کند اما طبیعی است که از همان ابتدا به نهایت توان باردهی خود نمی‌رسد.

برای رسیدن به این مرحله باید بسته به نوع نهال سال‌های بیشتری صبر کرد. معمولا از ۷ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا نهال بادام به حداکثر باردهی برسد.

عمر باردهی نهال بادام

عمر رایج‌ ترین گونه ‌های نهال بادام مانند آذرخوشه ای، تونو، مامایی، فرانسیس، شکوفه، مامایی،نهال بادام یلدا، حریر، سوپرنوا، شاهرودی و… بین ۴۵ تا ۶۵ سال است. این بستگی به شرایط کاشت و داشت نهال دارد که تا چه میزان از توان بالقوه باردهی نهال بادام به فعالیت درآید. برخی انواع نهال عمر کمتری دارند مثلا نهال بادام پسته ‌ای بین ۲۰ تا ۲۵ سال باردهی دارد.

دیرگل بودن نژاد بادام چه مزیتی دارد؟

در ابتدا به این نکته اشاره کنیم دیرگل بودن نژاد بادام زمانی مزیت محسوب می‌شود که در منطقه سردسیر باغ شما احداث شود، وگرنه این نژاد در مناطق گرم سیر و معتدل به هیچ عنوان مزیتی محسوب نمی شود. در مناطق سردسیر از آن جایی که امکان دارد در اوایل فصل بهار به یکباره تغییر آب و هوایی و جوی ایجاد شود، ممکن است درختان بادام با تنش های محیطی روبرو شوند.
همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، حساس ترین زمان درخت بادام زمان گلدهی آن است؛ با کوچکترین تغییر باعث ریزش گل ها شده و میزان باردهی درخت بادام را کاهش می دهد. باید به این نکته اشاره شود که در مورد بادام مهم ترین مسئله در مناطق سردسیر دیرگل بودن آن است، به طوری که اکثرا نژاد بادام های قدیمی زودگل بودن و اوایل فروردین گلدهی شان شروع می شد و از آنجایی که اکثر مناطق سردسیر ایران تا ۱۵ فروردین سرمای بهاره دارند، ارقام نژاد دیرگل مانند، آذرخوشه ای، تونو، مامایی، فرانیس، شاهرودی، سوپرنوا،نهال بادام  اسکندر دیرگل هستند و مناسب مناطق سردسری بوده به طوری که اکثرا بیستم فروردین به بعد شروع به گلدهی می کنند و از این بابت سرمای بهاره گلهاشون رو نمیریزه و شما یک رقم مقاوم به سرمای بهاره خواهید داشت و نگران از دست دادن محصول درخت بادام تان در سال هایی که سرمای بهاره دارد نخواهید بود.

خرید نهال بادام

بادام اصلاح شده به چه معناست؟

نهالستان های معتبر و شناخته شده مانند برتر نهال که به تولید انواع ارقام نهال بادام می‌پردازند، نوعی نهال بادام اصلاح شده نیز تولید می‌کند که ثبت شده نهالستان خودش می باشد. این نهال ها دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص و بارز می باشد که آنها را از نهال های معمولی و سنتی متمایز می کند.
به طور مثال مقاومت آنها در برابر بیماری ها بیش از حد بوده و باعث می شود تا کشاورزان هزینه زیادی صرف خرید سموم‌ و آفت کش نکنند. یا به خاطر ریشه های قوی و مقاومی که دارند، حالت خود تغذیه آنها بالا بوده و از تمامی عناصر موجود بر خاک توسط ریشه تغذیه می کنند، از این رو احتیاج به کوددهی درخت بادام خیلی کمتر از درختان دیگر می باشد.
شما برای خرید نهال اصلاح شده بادام می‌ توانید به سایت معتبر و شناخته شده برتر نهال مراجعه کرده که بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور می باشد. کیفیت این نهال به اندازه ای بالا است، که این نهالستان محصولات خود را با گارانتی ۲ ساله عرضه می کند.

کدام بادام ها نیاز به گرده افشانی دارند؟

بیشتر ارقام بادام با اینکه خود بارور هستند، ولی به خاطر خود ناسازگاری که دارند، باعث می‌شود میزان باروری گل ها کاهش پیدا بکند. دلیل اصلی ناسازگاری گل های نر و گلهای ماده که با یکدیگر دارند زمان متفاوت باز شدن آن ها و گرده افشانی شان با یکدیگر می باشد.
از این رو باغدارانی که از مشاوره متخصصین و گیاه پزشکان نهالستان استفاده می کنند، به آنها معمولاً توصیه می شود از ارقام گرده افشان تاثیرگذار استفاده کند. یکی از مهمترین تفاوت هایی که بین باغ معمولی و باغ و تجاری دارد استفاده از همین گرده افشان ها می باشد.
کشاورزانی که به فکر احداث باغ های تجاری می باشند، نباید به خودباروری نژادهای بادام متکی باشند. کشاورزان موظف هستند بر حسب نوع ارقام نهال گرده افشان در دو الی سه ردیف استفاده کنند، تا میزان گرده افشانی درست و اصولی انجام شود، تا بادام های کشت شده باردهی خیلی بالایی داشته باشند، درواقع تفاوت بارز بادام با نهال های دیگر این است که بادام باید به طور قطع رقم مناسب برای گرده افشانی را داشته باشد درحال که ارقام نهال های دیگر نیاز چندانی به گرده افشانی ندارند، همچنین به این نکته باید اشاره کنیم که برای هر ده عدد نهال یک عدد گرده افشان باید تهیه کنید، برخی از ارقام معروف بادام مانند نهال بادام آذر خوشه ای با نژادهایی مانند تونو یا مامایی گرده افشانی می شوند به طوری که این نژادها علاوه بر این که آذرخوشه ای را گرده افشانی می کنند رقم های خوبی هم هستند و باردهی عالی دارند، و یا برای تونو یا مامایی می توان همین رقم آذر خوشه ای یا رقم فرانیس را به عنوان گرده افشان استفاده کرد.

انواع نهال بادام

انواع نهال بادام

برتر نهال مرکز فروش نهال بادام

برتر نهال یک نهالستان معتبر و دارای پیشینه‌ای درخشان است که فعالیت آن از سال ۱۳۱۰ خورشیدی آغاز شده است. نزدیک به یک قرن تجربیات ارزشمند در حوزه تولید و نگهداری انواع نهال، مهم‌ترین میراثی است که اداره‌کنندگان این نهالستان آن را از نسل‌های پیش از خود به یادگار دارند. این تجربه کمک کرده است نهال‌هایی با نهایت کیفیت و مرغوبیت در این نهالستان عرضه شود. نهال برتر اکنون بیش از یک میلیون اصله از انواع نهال میوه، نهال گردو، بادام و… را به باغداران داخل و خارج از کشور ارائه می‌دهد.

انواع نهال بادام شامل، آذرخوشه ای، تونو، شاهرودی، کاغذی، شکوفه، سهند، مامایی، فرانیس، پسته ای، سوپرنوا و … در نهالستان‌های برتر تولید و عرضه می‌شود. نهال برتر گواهینامه بهداشت را از جهاد کشاورزی دریافت کرده است. بنابراین مشتریان اطمینان دارند که نهال‌ هایی که از این نهالستان تهیه می‌کنند در سلامت کامل و به دور از بیماری‌ ها و آفات است.

صادرات نهال به کشورهای همسایه چون ترکیه، آذربایجان و عراق از نهالستان‌های برتر هرساله در جریان است. همین امر نشان از کیفیت عالی و سلامت کامل نهال‌ها دارد بنابراین خرید نهال بادام از این نهالستان با اطمینان صورت خواهد گرفت. نهالستان برتر واقع در شهر میاندوآب است.

با گسترش امکانات به ‌روز و دسترسی‌ های اینترنتی مشتریان می‌ توانند از هر نقطه نهال‌ های مورد نظر خود را به نهال برتر سفارش دهند تا در زودترین زمان برای ایشان ارسال شود. نهال برتر مشتریان خود را پس از خرید نهال تنها نمی‌گذارد.

میزان باردهی نهال بادام (هر درخت چند کیلو بادام می‌دهد)

پرسشی که باغداران درباره میزان باردهی نهال بادام دارند، معمولا حول محصول نهایی آماده برای فروش یعنی بادام خشک است.

هرچند ممکن است مقداری از بار درختان بادام به صورت کال یا سبز به فروش ‌رسد، این بادام خشک است که محصول نهایی و بار اصلی درخت محسوب می‌شود.  

به طور میانگین از انواع درخت‌های بادام می‌توان بین 10 تا 20 کیلوگرم بادام خشک برداشت کرد. باغداران می‌توانند برای خرید نهال بادام بر اساس این آمار و نیز وسعت زمین و امکانات خود تصمیم بگیرند و تعداد نهال بادام مورد نیاز خود را تعیین کنند. ایران کشوری پهناور است و سرزمین‌های مرتفع آن نیز وسعت زیادی دارند. به همین دلیل انواع نهال بادام در نقاط گوناگون آن قابل کشت هستند.

نحوه ی پیوند زدن نهال بادام و درخت بادام

برای پیوند زدن نهال بادام و درخت بادام شما احتیاج به یک پایه کاملاً قوی با استقامت و مقاومت بالایی دارید، علاوه بر آن پیوندک شما نیز باید از یک مرکز کاملا معتبر و شناخته شده تهیه شود که شناسنامه دار باشد، هرگز پایه ضعیف بادام که قبلا دچار بیماری شده است را برای این موضوع انتخاب نکنید.
احتمال عامل بیماری در پایه باقی مانده و به خواب فرو رفته است، باعث می‌ شود تا پیوندک شما نیز بیمار شود. یا در انتخاب پیوندک دقت داشته باشید، خرید پیوندک از نهالستان های متفرقه که سلامت آن تضمین نشده است باعث می شود بعد ها بر روی پایه تاثیر بگذارد.
به هنگام انجام پیوند نهال بادام حتماً از ابزار باغبانی استریل و ضدعفونی شده استفاده کنید. بعد از انجام پیوند محل را ضدعفونی کرده و پانسمان را انجام دهید، تا مانع نفوذ هر گونه عامل بیماری به آن قسمت شوید. با توجه به نژاد بادامی که می خواهید پیوند دهید، حتما از متخصصین نهالستان اطلاعات لازم را درباره زمان دقیق پیوند بپرسید، تا کاملا اصولی اینکار را انجام دهید.

خواص و ویتامین های موجود در بادام

بادام جز مواد غذایی می باشد که خواص و ویتامین های بیشماری دارد. از مهم‌ ترین خواص بادام می‌ توان به آنتی اکسیدان ها اشاره کرد که باعث درمان بیماری سرطان می‌ شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در بادام با رادیکال‌ های آزاد بدن مبارزه کرده، آثار مخرب آن را از بین می‌ برند. همچنین در طب سنتی برای درمان آلزایمر و فراموشی دوره ای استفاده منظم و روزانه بادام توصیه می‌شود.
از بادام طبیعی و ارگانیک برای افزایش قدرت یادگیری دانش آموزان و بالا بردن میزان تمرکز آنها توصیه اکید شده است. اگر به بیماری نرمی استخوان دچار هستید، حتما از بادام استفاده کنید. بادام منبع غنی کلسیم و آهن می باشد. درمان بیماری پوکی استخوان و کم خونی با مصرف بادام سریعتر انجام می شود. یک ماده غذایی مفید برای مادران باردار و شیرده محسوب می شود.

آیا نهال بادام رو می توان در باغچه کاشت؟

از آن‌ جایی که ارقام نهال بادام متفاوت می باشد، باید دقت کنید شما تنها می‌ توانید نهال بادام را در باغچه کشت کنید که خود بارور باشد. یعنی بر روی درخت بادام گل های نر و ماده وجود داشته باشد تا بتواند با گرده افشانی باعث بارور شدن درخت بادام شود. برخی از نهال ها وجود دارد که صرفاً نژادهای نر و ماده به تنهایی می باشد، باغستان ها برای این نهال ها از ارقام گرده افشانی استفاده می کنند، و مناسب کاشتن در باغچه نمی باشد.

احداث باغ بادام | مشاوره رایگان

در صورتی که قصد احداث باغ بادام را دارید، می‌توانید از نهال برتر در تمام مراحل آن مشاوره دریافت کنید. نهال برتر می‌تواند با تجربه‌ای نزدیک به یک قرن که آن را به عنوان میراث ارزشمندی از گذشتگان حفظ کرده و ادغام این میراث با دانش‌ های روز و کارآمد، بهترین مشاوره را در صفر تا صد احداث باغ بادام به شما عزیزان ارائه دهد.

خدمات مشاوره نهال برتر کاملا رایگان است. شما می‌توانید در تشخیص اقلیم و شرایط منطقه خود، انتخاب نوع نهال متناسب با شرایط اقلیمی، میزان خرید نهال بادام بر اساس مقیاس زمین و امکانات نگهداری و بسیاری دیگر از موارد با نهال برتر مشاوره انجام دهید.

نهال بادام از جمله نهال‌های پربار و پر سود است که در صورت کاشت در شرایط مناسب بهترین بازده را به شما باغدار عزیز می‌دهد.

کسب آگاهی درباره شرایط نگهداری و تقویت نهال بادام و همچنین حفظ آن از آفات و بیماری‌ها می‌ تواند به شما کمک کند محصول فراوان ‌تر و البته مرغوب ‌تری از نهال‌ های کاشته در باغ خود به دست آورید. این آگاهی ‌ها می‌تواند به شما کمک کند عمر اقتصادی نهال بادام خود را افزایش دهید و تا چند دهه نهایت بهره ‌وری را از آن داشته باشید.

شرکت برتر نهال آگاهی ‌های لازم را در راستای حفظ سرمایه و دریافت بیشترین سود و بهره‌وری از باغ بادام به شما ارائه می‌دهد.

درخت بادام

راهنمای خرید اینترنتی انواع نهال بادام

در صفحه نخست سایت برتر نهال (bartarnahal.ir) می‌توانید مجموع محصولات موجود در سایت را ببینید. همچنین می‌توانید از بخش لیست نهال‌ها مستقیما وارد بخش نهال بادام شوید. به این ترتیب تنها انواع نهال بادام برای شما نمایش داده می‌شود که با کلیک بر روی هرکدام می‌توانید با مشخصات کلی آن آشنا شوید، همچنین تمام توضیحات لازمه در این صفحه از صفر تا صد مطالب بادام و درخت بادام گنجانده شده است.

ددر صورتی که تمایل دارید پیش از خرید نهال بادام خاصی جزئیات بیشتر و دقیق‌تری از آن به دست آورید، می‌توانید با مشاوران برتر نهال ارتباط بگیرید.

قیمت انواع نهال بادام با یکدیگر متفاوت است. شما می‌توانید همچنین دلایل تفاوت قیمت میان نهال‌ها را از مشاوران جویا شوید تا بتوانید در تصمیم‌گیری و انتخاب بر مبنای بودجه خود بهتر عمل کنید.

سفارش نهال مورد نظر در اسرع وقت برای شما ارسال خواهد شد. مزیت خرید اینترنتی نهال بادام در این است که از هر نقطه از کشور بدون مراجعه حضوری قادر خواهید بود محصول مورد نظر خود را با بهترین کیفیت دریافت کنید. قطعا برای مراجعه حضوری از مناطق دور ناچار به پرداخت هزینه‌ای برای رفت و آمد خود هستید. با امکان خرید نهال بادام به صورت اینترنتی که سایت نهال برتر آن را برای شما فراهم کرده است، این هزینه حذف خواهد شد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

18 پاسخ به “خرید نهال بادام ✔️ لیست قیمت نهال بادام (زمستان 1402)”

  1. صادقی گفت:

    سلام مهندس جان منطقه ما هر سال بادام هاش رو سرماه میزنه چیکار باید بکنیم درختای باداممون ۲۰ ساله هستن امسال اصلا بار ندادن

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      سلام درخت‌های قدیمی زودگل هستن و سرمای بهاره گلهاشو می‌ریزه، یا باید با ارقام اصلاح شده پیوند بزنید یا جایگزین کنید

  2. محمد شفیعی گفت:

    با عرض سلام خدمت اقای قاسمی
    من پارسال ازتون گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9 خریداری کردم، خدارو شکر همشون جواب داده و بعضی هم امسال بار داده بود،
    امسال میخوام بادام کاشت کنم، حدودا 18000 متر زمین دارم چقدر بادام لازمه ولی اب این قسمت خیلی کم بادام دیم چی بکارم
    امسال قیمت بادام چقدر شده

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      با عرض سلام خدمت جناب آقای شفیعی عزیز
      برای مساحت ۱۸۰۰۰ متر به تعداد ۱۱۲۵ اصله بادام می‌توانید کاشت کنید
      بادام دیم بخواین کاشت کنید، بهتون بادام آذرخوشه‌ای رو پیشنهاد می‌کنم که کاملا اقتصادی است، سال اول آبیاری می‌‌کنید و از سال‌های بعد به صورت دیم استفاده خواهید کرد.
      قیمت ها در حال حاضر ۶۰ تومان هست، به بخش لیست قیمت برید می‌تونید به قیمت تمام نهال‌ها دسترسی داشته باشید

  3. نیما براتی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات کاملتون
    من یه سوال داشتم برای خرید نهال بادام، توی یک رپورتاژ خوندم که نهال بادام دیرگل ماندگاری بیشتری نسبت به بقیه نهال ها داره اینو توی اقتصاد آفرین نوشته بود، خواستم ببینم آیا بهترین نهال از لحاظ طول عمر همین هستش؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      سلام وقت بخیر
      اگر منظورتون از ماندگاری اگه طول عمر نهال هست، باید عرض کنم خدمتتون عمر نهال به نژاد و شرایط نگهداری درخت ارتباط داره، برخی از نژاد ها عمر بیشتری دارند، همچنین درخت اگه خوب رسیدگی و تقویت بشه عمر بیشتری دارد خواهد داشت

  4. زهرا جهانشاهی گفت:

    سلام پر بار ترین سیب کدوم رقم هست؟ آیا برای مناطق شمالی تهران مناسب هست؟

    • mohammadi گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای منطقه شما تمام ارقام نهال سیب جواب میده
      از ارقام پربار و اقتصادی سیب می‌توان به رقم نهال سیب گلدن ورود زرد لبنان اشاره کرد

  5. و گفت:

    با سلام و تشکر از اطلاع رسانی و ارائه نهال های با کیفیت و متنوع. برای اینکه باردهی درختان از حد نرمال زیادتر باشد می توان کاری انجام داد؟ آیا جایگزینی با نهال های اصلاح شده درست است؟

    • mohammadi گفت:

      اگه خاکتون رو به خوبی و اصولی تقویت کنید مطئناً تو باردهی تاثیر بسزایی خواهد داشت، برای اینکه به خوبی خاک باغ را تقویت کنید باید ابتدا آزمایش خاک بدین و بر اساس کمبود خاکتون اقدام به تقویت خاک کنید و از کود های مناسب استفاده کنید، برخی از ارقام قدیمی هم با توجه به نژادشون ممکنه باردهی بسیار پایین و بی کیفیت داشته باشند در این صورت توصیه می‌کنیم که رقم اصلاح شده جایگزین کنید در زیر لیست بهترین ارقام نهال های بادام اصلاح شده رو بهتون معرفی می‌کنم
      نهال بادام آذرخوشه‌ای
      نهال بادام تونو
      نهال بادام مامایی
      نهال بادام فرانیس
      نهال بادام شاهرودی

  6. وحیده زندگان گفت:

    با سلام من با مطالعه سایت شما اطلاعات مفیدی کسب کردم. با تشکر از شما و سایت خوبتون

    • mohammadi گفت:

      سلام
      خوشحالیم که باعث جلب رضایتتون شدیم

  7. نگین فرامرزی گفت:

    گونه‌های نهال بادام نهالستان برتر نهال بسیار مقاوم در برابر آفات هستند. تشکر از مدیران این مجموعه

  8. hoseyen گفت:

    برتر نهال با کیفیترین نهالارو داره

  9. حنا گفت:

    بادام هایی که پایه بادام تلخ دارند میشه همه شونو کاشت دیمی انجام یا فقط آذر خوشه امکان کاشت دیمی دارد

    • برتر نهال گفت:

      سلام
      نهال بادام آذرخوشه‌ای بهتر جواب میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7
ارتباط با برترنهال