طرز کاشت درخت سیب

طرز کاشت درخت سیب

یکی از انواع میوه دانه‌دار، مفید و پر طرفدار در بازار و بین مردم سیب است، این میوه که خاصیت انبار مانی بالایی هم دارد در بین باغداران نیز محبوب بوده و باغداران زیادی مشغول به بهره برداری از باغات سیب وسیع در نقاط مختلف کشور هستند، فعالان حوزه ی تولید سیب با تلاش و کوشش خود توانسته اند ایران را در جمع شش کشور برتر تولید کننده ی سیب دنیا قرار دهند و امروزه صادرات این میوه به کشورهای دیگر منبع درآمد وسیعی برای باغداران فراهم کرده است، اما این تولید بالا و با کیفیت یک شرط دارد و آن هم باغداری طبق اصول و قواعد علمی است.

اولین گام در احداث باغ سیب کاشت نهال سیب در زمین است، اما حتی کاشت نهال سیب هم اصول و قواعد خاص خود را دارد که تنها در صورت پی روی کردن از این قواعد است که می توانید به بهره برداری مناسب و با کیفیت از باغ سیب خود رسیده و میوه ی سیب خود را برای کسب سود بیشتر به کشورهای دیگر صادر کنید.

طرز کاشت درخت سیب

روش‌های تکثیر و تولید نهال سیب:

کاشت نهال سیب قطعا به لحاظ زمانی صرفه‌جویی زیادی در زمان باغداران برای رسیدن زودتر به سود مورد انتظارشان می کند چرا که نهال مراحل کند رشد رویشی در یکی دو سال ابتدای عمر خود را در نهالستان سپری کرده و زمانی که به باغ منتقل می شوند به سرعت رشد کرده و درمورد ارقام تجاری و پیوند خورده خیلی زود باردهی خود را آغاز خواهند کرد، بنابراین اولین توصیه در احداث باغ سیب کاشت نهال آماده و یک الی دو ساله‌ی سیب است.

اما در این قسمت به شیوه های تولید نهال در نهالستان پرداخته و به شما باغداران می آموزیم که کدام نوع تولید نهال برای شما به عنوان باغدار مناسب تر خواهد بود.

  • تکثیر بذری نهال سیب:

قطعا یکی از راه های تکثیر سیب و تولید نهال سیب تکثیر بذری آن است، تکثیر بذری کار ساده ای نبوده و باید احتمال جوانه نزدن بذرها، مدت زمان طولانی از کاشت بذر تا رسیدن به نهالی که قابلیت کاشت داشته باشد از معایب این روش تولید نهال سیب است اما از این روش تولید نهال برخی از نهالستانها برای تولید پایه های مقاومبرای پیوند زدن ارقام تجاری سیب استفاده می کنند.

  • خوابانیدن:

این روش نیز به عنوان یک روش تکثیری رویشی مورد استفاده قرار گرفته و نهالی تولید می شود که به لحاظ صفات ژنتیکی کاملا شبیه به پایه ی مادری دار، از این روش تکثیری رویشی به عنوان یک روش تکثیر سریع تر از روش بذری برای تولید پایه مقاوم جهت پیوند زدن ارقام تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پیوند زدن:

این روش به عنوان یک روش بسیار مطمئن در تکثیر ارقام تجاری و پر بار سیب مورد استفاده قرار می گیرد و نهالهای پیوندی به دلیل زود بازده بودن بسیار مورد توجه باغداران قرار گرفته است، در نهالهای پیوندی که از پایه ی مقاوم و بومی برای پیوند زدن ارقام تجاری استفاده می شود نهال پایه رشد رویشی خود را کرده و سیستم ریشه ای آماده برای انتقال به زمین اصلی دارد، در زمان پیوند زدن نهال پایه سرزنی شده و تمام بیجک ها و جوانه های جانبی و یا پاجوشهای پایه حذف شده و تمرکز ریشه در جذب مواد غذایی و آب بر روی رشد پیوندک متمرکز می شود.

زمانی که شما برای خرید نهال سیب پیوندی به نهالستان مراجعه می کنید نهالی را به شما ارائه می کنند که آماده ی انتقال به زمین اصلی بوده و از سلامت پایه و پیوندک اطمینان کامل حاصل شده است.

بنابراین متوجه شدید که برای شما به عنوان باغدار خرید نهال سیب پیوندی به عنوان یک سکوی پرش در جهت سریعتر رساندن شما به هدف تولید محصول باکیفیت سیب خواهد بود، لازم به ذکر است ارقامی که به صورت پیوندی تکثیر می شوند ارقامی خاص، پربار، با کیفیت و بسیار پر طرفدار مانند نهال سیب زرد و قرمز لبنان، نهال سیب زرد و قرمز فرانسه و نهال سیب میراکل هستند که در صورت احداث باغ سیب با این ارقام سود بسیاری را برای باغدار به همراه خواهند داشت.

اصول کاشت نهال سیب در زمین اصلی:

فرض را بر این می گیریم که شما نهال سیب در رقم مورد نظر خود را از یک مرکز فروش نهال سیب تهیه کرده اید حال باید به شما بیاموزیم که مراحل انتقال و کاشت اصولی سیب در زمین اصلی باید به چه صورتی باشد که کمترین آسیب به درختان وارد شده و پس از کاشت به سرعت در محل جدید مستقر شده و رشد کند.

طرز کاشت درخت سیب

  • تعیین تاریخ مناسب برای کاشت نهال:

اولین و مهمترین نکته در مورد کاشت اصولی درختان سیب انتخاب تاریخ مناسب برای این کار است، از اوایل پاییز و پس از ریختن برگ درختان و به خواب رفتن آنها تا انتهای زمستان و یا اوایل بهار و پیش از بیدار شدن نهال از خواب زمستانه زمان مناسب برای اشت نهال سیب است اما در این مورد شرایط آب و هوایی منطقه بسیار تاثیر گذار است به عنوان مثال توصیه می شود نهال سیب را در مناطقی که یخبندان شدید زمستانه دارند در اواخر زمستان بکارید اما در مناطقی که کاشت نهال در اوایل پاییز بلامانع باشد سبب زودتر به بار نشستن درختان سیب خواهد شد.

نکته ی مهم دیگر در انتخاب تایخ مناسب این است که در تاریخ مورد نظر بهتر است شرایط جوی آرام و بدون بارندگی باشد، برای این کار شما باغداران می توانید با هماهنگیهایی که از پیش با سازمان هوا شناسی انجام می دهید تاریخ دقیق را تعیین بفرمایی اما در مورد فصل مناسب می توانید با مشورت گرفتن از کارشناسان خبره ی نهالستان که شرایط اقلیمی منطقه ی شما را به خوبی در نظر می گیرند فصل مناسب را انتخاب نمایید.

  • انتقال نهال سیب:

در زمان مقرر شما باید نهالهای خریداری شده را با دقت و البته با سرعت به محل مورد نظر منتقل کنید اما در مورد انتقال دقت داشته باشید که ریشه ی نهال به هیچ عنوان نباید باد بخورد، در صورتی که نهال ریشه لخت می خرید باید حتما با پارچه های برزنتی و پوششهای مناسب دیگر دور ریشه ی درخت را بپوشانید و سعی کنید در حین باربری برگ و شاخه ی نهال نیز کمترین آسیب را متحمل شود.

معمولا نهالستانهای مختلف روشهای مختلفی برای عرضه ی نهال خود دارند، عرضه ی نهال به صورت ریشه لخت، نهال به صورت گلدانی و نهال داخل گلدان قابل تجزیه ی پلاستیکی روشهای رایج عرضه ی نهال است، توصیه می شود نهال را برای کمتر آسیب دیدن به ریشه به صورت گلدانهای قابل تجزیه خریداری کنید تا بتوانید به راحتی آن را به داخل چاله بدون آسیب رساندن به ریشه منتقل کنید و همچنین در مسیر انتقال نهال از نهالستان به زمین کمترین آسیب را به ریشه ی درختان وارد می کنید.

  • فاصله کاشت نهال:

قبل از انتقال نهال به زمین اصلی بهتر است فاصله ی مناسب بین درختان را با توجه به رقم و شیب زمین تعیین کرده و اقدام به حفر چاله با فواصل مناسب کنید، همانطور که بیان شد در تعیین فاصله ی کاشت نهال سیب باید رقم و شیب زمین را در نظر بگیرید که اینکار یک امر تخصصی بوده و کارشناسان می توانند شما را به خوبی در زمان خرید نهال راهنمایی کنند، به طور معمول و میانگین فاصله ی 4 متر از یکدیگر را در نظر گرفته که تقریبا در هر هکتار از زمین باغ حدود 600 اصله نهال سیب قابلیت کاشت دارد.

لازم به ذکر است که کاشت نهال سیب در زمینهایی که شیب بالاتر از 20 تا 30 درجه دارند به هیچ عنوان با صرفه نیست چرا که علاوه برافزایش هزینه ی عملیات خاکورزی و آماده سازی زمین این زمینها بسیار مستعد خاکشویی و تخریب بافت خاک به مرور زمیان بوده و با پیرتر شدن درختان به دلیل تخریب بافت خاک، درختان نیز قابلیت بهره دهی خود را از دست می دهند.

پس از علامت گذاری زمین در فواصل مشخص می توانید به صورت دستی و یا با استفاده از ماشین حفر گودال اقدام به حفرچاله برای کاشت نهال سیب کنید اما در مورد سایز گودال باید دقت کافی داشته باشید چرا که در صورتی که ریشه در سال اول رشد و جایگیری در محل تازه بافت نرم اطراف آن نباشد خفه شده، آسیب دیده و رشد نهال متوقف می شود، بنابراین معمولا توصیه می شود که چاله ها را با حجم و عمقی معادل دو برابر حجم ریشه ی نهال حفر کنید و برای این منظور در نظر گرفتن عمق 80 سانتی متر می تواند در اکثرمواقع کافی باشد.

  • کاشت نهال سیب:

مرحله ی کاشت نهال سیب خود شامل زیر مرحله های بسیار مهمی است که به آنها خواهیم پرداخت:

هرس:

در صورتی که نهال بیش از دو سال داشته باشد قطعا به هرس سربرداری نیاز خواهد داشت، هرس سربرداری به رشد بهتر پیوند و فرم گیری درخت در سال اول رشد کمک خواهد کرد، همچنین هرس شاخه های آسیب دیده در حین حمل و نقل نیز واجب است، علاوه بر هرس شاخه ها هرس ریشه نیز در مورد نهالهای سیب ریشه لخت توصیه می شود، ریشه های آسیب دیده به ویژه هدف هرس ریشه قرار می گیرند اما باید توجه داشته باشید که نهالی که بر روی آن هرس ریشه انجام شده است را نباید بدون ضدعفونی کردن درون خاک کاشت.

زخم ناشی از هرس راه را برای ورود بیمارگرهای قارچی و باکتریایی باز خواهد کرد، عامل گال باکتریایی طوقه که در خاک حضور دارد در صورت کاشت ریشه ی زخمی به سمت ریشه جذب شده و به سرعت وارد بافت درخت شده و زمانی که تولید سلولهای سرطانی در تنه ی درخت سیب کنند درخت بیمار درمانی نداشته و باید حذف شود.

طرز کاشت درخت سیب

ضدعفونی کردن ریشه ی نهال سیب:

استفاده از قارچ کش کاپتان همراه با کود دامی و خاک رس می تواند ترکیبی برای پوشش چسبناک و ضدعفونی کننده و البته تقویت کننده برای ریشه های هرس شده ایجاد کند و مانع از ورود عوامل بیمارگر به ریشه ی درختان شود، سعی کنید ناحیه ی ریشه تا طوقه ی درختان را در محلول فرو برده و جلوی تخریب ریشه در اثر آلودگی را بگیرید.

  • کود دهی به نهال در زمان کاشت:

یکی از مناسبترین انواع کود برای استفاده در زمان کاشت نهال کود دامی کاملا پوسیده است، کود دامی کاملا پوسیده علاوه بر اینکه باعث تقویت درختان می شود بلکه سبب جذب و نگهداری بیشتر رطوبت پیرامون ریشه شده و از ایجاد تنش خشکی در نهال تازه کاشته شده به ویژه در روزهای اول کاشت که نهال به خشک شدن خاک حساس است جلوگیری خواهد کرد.

توجه داشته باشید که ریشه نهال تازه کاشته شده نباید به طورمستقیم با کود دامی در تماس باشد چرا که سبب گیاهسوزی خواهد شد، بنابراین مناسبترین راه برای استفاده از کود دامی پوسیده پای نهال تازه کاشته شده استفاده از آن به صورت مخلوط با آخرین لایه ی خاکی است که چاله را با آن پر خواهید کرد.

  • آبیاری نهال:

آبیاری نهال تازه کاشته شده نیز باید به صورت اصولی انجام شود، اصول این کار به زمان کاشت نهال، میزان بارندگی و همینطور بافت خاک بستگی دارد به طوری که در بافت خاک سبک نهال تازه کاشته شده با سرعت بیشتری تشنه شده و با دور کوتاهتری باید آبیاری شود،برای دریافت برنامه ی دقیق آبیاری با توجه به داده های یاد شده می توانید از مشاوره با مشاوران ماهر و کارشناسان خبره ی نهالستانهای معتبر استفاده کنید.

  • کنترل آفات و بیماریهای نهال:

نهالی که کاشته می شود در صورتی که یک یا دو ساله بوده و دارای گواهی تاییدیه ی سلامت باشد عاری از آفت و بیماری است و در صورتی که بدون توجه به قیمت نهال سیب رقمی را انتخاب کنید که نسبت به درگیری به آفات و بیماریها مقاومت نشان دهد نگرانی خاصی از نظر آلوده شدن به آفات و بیماریها ایجاد نخواهد کرد اما به هر حال یکی از مهمترین اصول کنترل آفات و بیمراریها پایش منظم و دقیق باغ بوده تا به محض ورود آفت و یا بیماری متوجه آن شده و آن را به سرعت و با هزینه ی کمتر کنترل کنید.

بنابراین پس از خرید نهال سالم با سن کم پایش مرتب باغ باید در برنامه ی کاری شما باغداران قرار گیرد، آفاتی مانند شته ی سبز هلو، سوسک شاخک بلند رزاسه، کرم سفید ریشه و کرم خراط از جمله آفات مهم سیب و بیماریهایی همچون شانکر تنه ی سیب و گلابی، لکه سیاه سیب و گلابی و آتشک سیب و گلابی از جمله بیماریهای مهم سیب هستند که از سالهای ابتدایی پس از کاشت نهال سیب باید به طور مداوم پایش شده و در صورت وقوع برای کنترل آنها به سرعت وارد عمل شوید.

کلام آخر:

اهمیت احداث باغ تنها به خرید رقم پربار و تجاری سیب محدود نمی شود بلکه تمام مراحل باغداری از حمل نهال از نهالستان گرفته تا کاشت و نگهداری درختان تا زمان برداشت همگی باید به صورت اصولی انجام شود، در صورت رعایت اصول اولیه در کاشت درختان سیب به خوبی در محیط جدید مستقر شده و سپس به سرعت وارد مرحله ی باردهی خواهند شد.

لازم به ذکر است انتخاب نوع تکثیر نهال نیز اهمیت زیادی در موفق بودن احداث و ثمردهی باغ دارد که با توجه به نوع رقم باید بهترین نوع و روش تکثیر انتخاب شود، در صورتی که برای خرید نهال سیب به نهالستان مراجعه می کنید باید اطلاعات کافی را در مورد نحوه ی تکثیر نهال سیب مورد نظر خود از کارشناسان نهالستان دریافت نمایید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال