کاشت درخت گردو: (بهترین روش و زمان کاشت)

کاشت درخت گردو: (بهترین روش و زمان کاشت)

درخت گردو جزو گیاهان بومی ایران عزیز است که منشا پیدایش آن به میلیون­ها سال قبل برمی­گردد. این درخت پرثمر و زیبا در بسیاری از شهرهای کشور عزیزمان ایران کاشته می­شود تنها در شهر تویسرکان از توابع استان همدان بیش از 5500 هکتار باغ گردو وجود دارد. از اینرو تویسرکان را پایتخت گردوی ایران می­نامند. میوه گردو دارای خواص مختلفی است این دانه روغنی خوشمزه دارای مقدار زیادی چربی، درصدی پروتئین و کربوهیدارت، فیبر و آب است.

گردو حاوی منگنز، ویتامین E و خانواده ویتامین‌ B هست. با توجه به حجم قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان­های مختلف که در مغز گردو وجود دارد مصرف این دانه خوراکی و مغزی در پیشگیری از بیماری آلزایمر مؤثر است. با توجه به اهمیت غذایی که این گیاه دارد و همچنین بومی بودن گردو در ایران؛ کاشت و برداشت آن توجیه اقتصادی دارد. اما کاشت نهال و درخت گردو مانند هر گیاه دیگری اصول و قواعد خود را دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کاشت نهال گردو و نحوه کاشت درخت گردو آشنا کنیم. همچنین بهترین روش و زمان کاشت نهال گردو را مورد بررسی قرار می­دهیم. 

به طور کلی در نحوه کاشت نهال گردو و نحوه کاشت درخت گردو رعایت چند نکته ساده می‌تواند شما در به ثمر رساندن یک درخت پربار گردو یاری کند. اصول کاشت و نگهداشت نهال و درخت گردو مانند هر گیاه دیگری جنبه‌های کلی و اصول منحصربه‌فرد خود را دارد که دانستن آن‌ها شما را در این امر موفق خواهد کرد. زمان مناسب جهت کاشت، رعایت حدفواصل، استفاده از کود مناسب، زهکشی مناسب خاک، دقت در انتخاب منطقه کاشت و شرایط اقلیمی، میزان آبیاری، دفع آفات و البته آشنایی با انواع نژادهای مختلف گردو از نکاتی است که دانستن آن‌ها برای به ثمر رساندن یک نهال یا درخت گردو لازم است.

بهترین زمان کاشت درخت گردو

مناسب ترین زمان برای کاشت نهال گردو اوایل فصل بهار تا اواخر فصل پاییز است، به دلیل وجود شرایط مساعد خاک، آب ‌و هوا، بهترین زمان برای کاشتن نهال گردو است. برای کاشت به گونه ای زمان بندی کنید که در زمستان نهال گردو را نکارید زیرا نهال گردو به هوای سرد بسیار حساس است. نهال‌ های گردو را باید قبل از این که جوانه هایش برویند، در خاک خوب و مساعد قرار داد.

خاک مناسب برای نهال گردو

یکی از مهم ‌ترین  موارد در کاشت نهال گردو، خاک است که بسیار در رشد و میزان محصول درخت گردو موثر است. خاک می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تأمین کند و کیفیت محصول را نیز ارتقا دهد. خاک مناسب برای کاشت هر نهال باید متناسب با خودش باشد و خاکی که برای کاشتن نهال گردو انتخاب می شود باید دارای ماسه های ریز باشد تا امکان رشد را برای ریشه آماده کند و در مسیر ریشه در حال رشد نباید قلوه سنگ یا سنگ ریزه ای باشد تا مانع رشد ریشه شود زیرا ریشه درخت گردو تا عمق سه متری نفوذ می کند. یکی دیگر از موارد مهم در کاشت درخت گردو، PH خاک است که باید در بازه 6 تا 6.5 قرار داشته باشد. برای اینکه از شرایط خاک مطمئن شوید حتما قبل از کاشت از خاک نمونه برداری کنید و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهید تا از کمبودهای آن اطلاع پیدا کنید و قبل از کاشت نهال گردو آن ها را بر طرف کنید.

کاشت نهال گردو

آموزش نحوه کاشت نهال گردو

برای کاشت نهال گردو باید با بیل گودال هایی را در خاک حفر کرد و نهال ها را باید در عمق 5 تا 8 سانتی متری در خاک قرار داد. این گودال ها برای کاشت باید با فاصله 6 تا 7 متر از یک دیگر حفر شوند برای اینکه فضای کافی برای رشد درخت وجود داشته باشد و همچنین درخت گردو بتواند بعدها از نور خورشید به طور کامل استفاده کند و شاخه درختان در بین یک دیگر فرو نرود و درخت به تواند مواد مغذی را از خاک جذب کند.

انواع نهال گردو

در انتخاب نهال گردو باید به مواردی مانند گونه نهال گردو و نوع آب و هوای منطقه دقت کرد. نهال گردو انواع مختلفی دارد نمونه هایی از آن مانند نهال گردو فرنور، گردو چندلر، نهال گردو خوشه ای، نهال گردو اسرائیلی، نهال گردو ژنوتیپ و یا گونه گردو پکان است. بر اساس شرایط آب و هوایی هر منطقه جغرافیایی باید گونه مناسب با آن را انتخاب کرد در مناطق سرد سیری و معتدل گونه های نهال گردو فرنور، گردو چندلر، نهال گردو خوشه ای، نهال گردو اسرائیلی و … در مناطق گرم سیر با ارتفاعات پایین، گونه های نهال گردو ژنوتیپ و یا گردو پکان و … را باید برای کاشت نهال گردو انتخاب کرد.

روش کاشت نهال گردو در گلدان

جهت کاشت نهال گردو در گلدان به شیوه زیر عمل کنید:

  1. به مدت ۴۸ ساعت گردو های سالم در آب خیس کنید.
  2. یک شکاف نسبی در قسمت بالای گردو اضافه کنید.
  3. یک ظرف را پر از سنگریزه کنید.
  4. گردوهای مرطوب را داخل ظرف بگذارید و یک دستمال مرطوب روی آن قرار دهید.
  5. ظرف را به مدت ۱ ماه تا ۵۰ روز کنار بگذارید تا گردو ها جوانه بزنند.
  6. در مرحله آخر، گردوها را در خاک بکارید و شاهد رشد و بار دادن آن شوید.

یک نکته بسیار مهم در کاشت نهال گردو در گلدان این است که: در مرحله ۴ تمام گردو ها مرطوب باشند، میتوانید برای اطمینان بیشتر از آبپاش استفاده کنید.

آبیاری درخت گردو

برای داشتن درختی سالم و پر محصول بهتر است موارد گفته شده در متن  را برای کاشت نهال گردو به خوبی رعایت کرد. بعد از کاشتن نهال های مناسب گردو با هر شرایط آب و هوایی، این آبیاری گیاه است که مهم ترین نکته است و بعد از کاشت نهال بهتر است بلافاصله آبیاری انجام شود.

نهال ‌های تازه کاشته شده نیاز به آب دادن مکرر دارند و بهترین روش استفاده از آبیاری قطره‌ ای است. با افزایش سن درخت گردو و به دلیل قوی ‌تر شدن ریشه، فاصله بین هر دو آبیاری و مقدار آب مورد نیاز کم می‌شود و بعد از گذشت دو سال می توان سه بار در ماه آبیاری را انجام داد. از آبیاری بیش از حد درخت گردو باید جلوگیری کرد چون ریشه آسیب می بیند.

کاشت درخت گردو

 زمان هرس کردن نهال درخت گردو

 بعد از کاشتن نهال گردو و رسیدگی های اولیه و بعد از افزایش سن درخت باید در زمان مناسب درخت را هرس کرد. همچنین محیط کاشت نهال گردو باید آری از هرگونه علف های هرز باشد. بهترین زمان برای هرس شاخه های اضافی درخت گردو فصل تابستان است.

کودهایی که برای رشد درخت گردو لازم است

در ابتدا برای کاشت نهال گردو بهتر است خاکی انتخاب شود که غنی باشد و بعد از آن یکی از موارد مهم برای داشتن درخت سالم کود دهی به موقع برای تقویت مواد مغذی خاک است. برای انجام کود دهی بهتر است مقداری از خاک را برای آزمایش به آزمایشگاه برده تا میزان کمبود مواد معدنی شناسایی شود. سپس بر اساس نیازهای خاک، کودهای مورد نیاز را به درخت بدهید و بهتر است کود دهی در فصل بهار انجام شود تا درخت بتواند محصول خوبی داشته باشد. کودهایی که در رشد درخت گردو مهم هستند کودهای نیتروژن و کود فسفر است و به روند فتوسنتز کمک می کند و کود پتاسیم باعث بالا رفتن سطح ایمنی درخت گردو، در مقابل بیماری ‌ها و آفات می شود.

روش های تکثیر و قلمه زدن درخت گردو

برای اطلاع از نحوه کاشت نهال گردو باید با روش تکثیر و قلمه‌زنی این گیاه نیز آشنا شوید. بهترین روش تکثیر درختان گردو، قلمه‌زنی است. قلمه‌زنی اصولی و تخصصی بسیار کارآمد است. برای قلمه‌زنی موثر و مطلوب بهتر است که شاخه‌‌های نورسته را برای این کار انتخاب نمایید. قلمه‌زنی یکی از دیگر از روش‌های تکثیر درخت گردو است. پیشتر با روش کاشت بذر نیز آشنا شدید. اما برای تکثیر گردو می‌توان از طریق کشت بافت، ریز ازدیادی و یا جنین‌زایی غیرجنسی نیز استفاده نمود.

آفات و بیماری‌هایی درخت گردو

حال که با نحوه کاشت نهال گردو آشنا شدید؛ بد نیست تا با آفات و بیماری‌های این گیاه نیز به طور مختصر آشنا شوید. نکته جالب توجه در مورد گردو این است که درخت گردو به خاطر ویژگی‌هایی که دارد نه تنها آفت خاصی ندارد بلکه ضدآفت و دورکننده حشرات نیز هست. در میان حیوانات، سنجاب را می‌توان آفت این درخت به حساب آورد. برای محافظت درخت در برابر سنجاب‌ها بهتر است شاخه‌های با ارتفاع کمتر از یک متر را هرس کنید و روی تنه درخت نیز رنگ محافظ بزنید. اگر به هر دلیلی درخت دچار آفت با حشرات شد از سموم ارگانیک برای دفع آفت استفاده کنید. از مهم‌ترین آفات این درخت کرم گردو، کرم میوه و مگس پوست‌خوار است. لازم است به هنگام خرید نهال دقت شود تا نهال عاری از آفت و بیماری باشد.   

جمع بندی

نحوه کاشت نهال گردو و نحوه کاشت درخت گردو ساده است و با در نظر داشتن نکاتی که در متن به آن اشاره شد به راحتی می‌توان نهال و یا درخت گردو کاشت و آن را به ثمر رساند. و  با کاشت و برداشت صحیح این دانه روغنی مغذی و خوشمزه کسب درآمد کرد. 

برای کاشت درخت گردو (کاشت نهال گردو) بهتر است گونه مطابق با منطقه را انتخاب کرد. برای داشتن درختی سالم بهتر است قبل از کاشت، میزان مواد مغذی خاک را بررسی کرد و کمبودهای آن را برطرف کرد. در خرید نهال باید دقت کرد تا نهالی سالم  و مطابق با شرایط آب و هوایی خریداری شود. در نهایت برای داشتن محصولی عالی، مراقبت های گفته شده انجام شود. 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال