بیماری آنتراکنوز گردو + علائم،کنترل و درمان

بیماری آنتراکنوز گردو + علائم،کنترل و درمان

بیماری آنتراکنوز گردو

بیماری آنتراکنوز گردو یکی از حاد ترین و شایع ترین بیماری های درخت گردو در دنیا محسوب می شود. این بیماری به مرگ درخت منجر نمی گردد و آسیب های جدی به همراه ندارد، اما با صدماتی به میوه های درخت همراه است.

بیماری آنتراکنوز گردو

برای اولین بار در سال 1815 میلادی نوعی بیماری درخت گردو گزارش شد که نام آن را آنتراکنوز درخت گردو نامیدند. در اوایل دهه ی 30 شمسی اولین مورد این بیماری در ایران شناسایی گردید. از آن پس در بسیاری از نقاط ایران وجود این بیماری گزارش شده و تا به امروز نیز در حال مشاهده است.

بیماری آنتراکنوز گردو در اثر نوعی قارچ به نام  Gnomonia Leptostyla   ایجاد می شود. نوعی بیماری قارچی که می تواند از طریق روزنه ها به تمامی قسمت ها و بافت های سبز درخت گردو حمله ور شده و آنها را نابود گرداند. در میان بافت هایی سبزی که مورد حمله قرار گرفته اند، برگ ها در برابر این بیماری به مراتب آسیب پذیر تر و حساس ترند.

بیماری لکه سیاه گردو نام دیگر بیماری آنتراکنوز گردو می باشد.

بیماری آنتراکنوز گردو + علائم،کنترل و درمان

علائم بیماری آنتراکنوز گردو

همانطور که پیشتر اشاره کردیم برگ ها نسبت به حملات بیماری آنتراکنوز گردو حساس ترند و اولین علائم و نشانه های بیماری روی برگ های درخت گردو نمایان می گردد. علائم و نشانه ها در هر فصل متفاوت است. از بارز ترین علائم و نشانه این بیماری ایجاد لکه هایی متعدد به شکل فرورفته با حاشیه های دندانه دار روی برگ است که به رنگ قهوه ای تیره وگاه متمایل به سیاه مشاهده می شود. چنانچه به این لکه ها با دقت بیشتری نگاه کنید نقاط ریز سیاه و یا خاکستری خواهید دید که آسرول نامیده می شوند.

اندزه ی لکه ها در روزهای آغازین این بیماری کوچک است و تعداد آنها اندک می باشد. اما با گسترش آلودگی ها لکه های بیشتری روی برگ ها قابل مشاهده بوده و اندازه ی لکه ها نیز بزرگ تر می شود. این لکه در واقع بافت های مرده ی برگ ها هستند که باعث نابودی سلول های برگ می شوند و بافت مردگی ایجاد می نمایند. حاشیه ی این لکه ها به نسبت تیره تر از سایر نقاط آن می باشد.

به دنبال از بین رفتن بافت های فتوسنتزی،  ایجاد نکروز و از بین رفتن برگ ها،  رنگ برگ ها به مرور زرد و پژمرده می شوند و شروع به ریزش از درخت می کنند. به طوری که در موارد بسیار شدید قسمت هایی از درخت کاملا بدون برگ است. در این مرحله بیماری به مرز هشدار رسیده است و بایستی اقداماتی جهت کنترل و درمان آن صورت پذیرد.

بیماری آنتراکنوز گردو علاوه بر برگ ها به میوه های درخت نیز می تواند صدماتی برساند. در ابتدا لکه هایی کوچه و به رنگ تیره بر روی پوست سبز گردو ها ایجاد می گردد و به مرور زمان میوه ها دچار آلودگی و بیماری می شوند.

میوه های رسیده ی درخت دچار پوسیدگی می شوند و قسمت مغز گردو ها خشک و چروکیده می شود. به دنبال این قضیه مغز گردو ها به  شدت بدرنگ و بد طعم می گردد و کیفیت آنها تنزل می کند.  این مورد می تواند فروش محصولات باغ شما را کاهش دهد و در نتیجه مشتریان خود را از دست می دهید.

در صورتی که میوه های نارس به آلودگی ها دچار شوند، پیش از موعد از شاخه ها جدا شده و می ریزند. در واقع رشد میوه های درخت به تدریج کند می شود و گاها متوقف می گردد.

چنین مسأله ای می تواند کیفیت محصولات را به شدت تحت تأثیر قرار داده و با کاهش بازدهی شدیدی همراه باشد. قطعا چنین امری می تواند فروش محصولات شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و میزان بازدهی درخت را در سال های آینده کمتر کند.

اما در رابطه با خطرات جدی برای درخت به نظر نمی رسد خطراتی در حد مرگ و خشکی کامل متوجه درخت باشد. اما در موارد شدید تری که نکروز بافت ها رخ می دهد، میزان خسارت به درخت قابل ملاحظه است.

علت بیماری آنتراکنوز

پژوهش ها و مطالعات علمی نشان می دهد علت به وجود آمدن بیماری آنتراکنوز گردو قارچ هایی هستند که در میان برگ های ریخته شده ی درخت زندگی می کنند. البته پژوهشگران معتقدند که این قارچ ها در محل زخم ها و بریدگی های شاخه های درخت نیز قابل مشاهده هستند. سرمای زمستان باعث نابودی این قارچ ها نمی شود و با آغاز فصل بهار و شروع بارندگی های فصلی رشد و تکثیر این قارچ ها شروع می شود و سرعت می یابد.

به طور کلی دمای معتدل و افزایش رطوبت هوا محیط بسیار مساعدی برای رشد و تکثیر چنین قارچ هایی به وجود می آورند. به  همین دلیل هم در فصل بیشتر بایستی نگران چنین بیماری هایی بود و اقدامات پیشگیرانه ی بیشتری را در نظر گرفت.

با وزش باد و بارندگی اسپور های این قارچ ها در درخت و سایر درخت های مجاور پراکنده می شوند و این شروع ابتلای درخت به بیماری آنتراکنوز گردو می باشد. آلودگی ها و شدت بیماری در فصل تابستان به اوج خود می رسد و علائم بیماری به صورت واضح و کامل قابل مشاهده است.

کنترل بیماری آنتراکنوز گردو

بیماری آنتراکنوز گردو غیر قابل پیش بینی است و در هر شرایطی ممکن است به وجود بیاید. اما پاره ای اقدامات را جهت پیشگیری و کنترل بهتر این بیماری می توانید انجام دهید که تا حد زیادی مؤثر واقع می گردد.

مهم ترین نکته ای که در رابطه با کنترل بیماری آنتراکنوز گردو همواره بایستی به خاطر داشته باشید، جمع آوری برگ های ریخته شده در پای درخت است. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم این برگ ها محل اصلی تجمع قارچ های مولد این بیماریست. بنابراین در فصل پاییز و اواخر زمستان که برگ های زیادی پای درخت جمع شده اند بلافاصله برای جمع آوری کامل این برگ ها اقدام نمایید. توصیه می کنیم به این برگ ها را به محیطی دورتر از باغ و محل احداث درخت ها انتقال داده و بسوزانید. می توانید به جای سوزاندن برگ ها زمین را شخم زده و آنها را دفن کنید.

برای پیشگیری از آلودگی ها به الگوی کاشت درخت گردوی خود توجه کافی داشته باشید. با رعایت فاصله های استاندارد برای کاشت درخت علاوه بر اینکه نور کافی به تمامی قسمت های درخت می رسد، امکان تهویه ی هوا وجود دارد و هوا در تمامی قسمت های درخت می چرخد.

پس از طوفان ها و بارندگی های بهاره احتمال آلودگی هایی از این دست دو چندان می شود. بنابراین توصیه می کنیم به دنبال چنین شرایطی، درخت خود را با محلول بردوفیکس 5 در هزار سمپاشی کرده و ضدعفونی کنید.

بیماری آنتراکنوز گردو + علائم،کنترل و درمان

برای پیشگیری از بروز این بیماری یک راهکار فوق العاده کارآمد تر و ویژه نیز وجود دارد که به طرز قابل ملاحظه ای مؤثر است.

نوع نهال گردو که انتخاب کرده اید بسیار حائز اهمیت است. چنانچه می خواهید درختانی زیبا سالم و شاداب داشته باشید، کاشت ارقام سالم و مقاوم را در اولویت قرار دهید. این عامل بیشتر از هر عامل دیگری در پیشگیری از بیماری های درخت گردو اثرگذار می باشد.

ارقام سالم و مقاوم در برابر بیماری ها و آلودگی های محیطی از مقاومت بسیار بالاتری برخوردار می باشند و به ندرت آلوده می شوند. اما برخی دیگر از نژاد ها و ارقام ناسالم ضعیف هستند و به شدت در برابر عوامل بیماری زا حساس می باشند.

پس قبل از هر چیزی از مقاومت و سلامتی نهال خود مطمئن شوید و سپس برای کاشت آن اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان مجموعه ی برتر نهال در ارتباط باشید.

درمان بیماری آنتراکنوز گردو

نکته ی مهمی که به کنترل و درمان بیماری آنتراکنوز گردو کمک قابل توجهی می کند، هرس کردن مرتب شاخه های آلوده است. چنانچه متوجه علائم و نشانه های بیماری آنتراکنوز گردو شدید بهتر است شاخه ها و قسمت های آلوده را از درخت جدا نمایید. بدین ترتیب می توانید چرخه و گسترش بیماری را به شکل بهتری می توانید کنترل کنید. آبیاری بیش از حد درخت را در برنامه ی خود قرار ندهید. رطوبت به تسریع روند این بیماری منجر می گردد، بنابراین بهتر است رطوبت محیط درخت را کاملا کنترل نمایید.

در شرایطی که درخت با چنین آلودگی ها و بیماری هایی مواجه می گردد تقویت و تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای رشد درخت از اهمیت ویژه ای برخورار است. به این منظور می توانید از کود های ازته برای تقویت رشد درخت خود استفاده نمایید. البته به غنی بودن خاک هم بایستی توجه داشته باشید. سمپاشی هم در موارد آلودگی های شدید توصیه می شود.

کلام آخر

به دنبال بیماری آنتراکنوز گردو بافت های سبز درخت مانند برگ ها، دمبرگ ها، میوه ها و سرشاخه های درخت در معرض خطرات و آسیب بیشتری قرار می گیرند. بنابراین علائم این بیماری روی بافت های چوبی درخت چندان قابل ملاحظه نیست و صدمات در این قسمت ها حداقل است.

اما با توجه به این امر که میوه های درخت در معرض خطر قرار می گیرد، ممکن است بخش قابل ملاحظه ای از محصول درخت گردوی خود را از دست بدهید. همچنین در صورتی که درخت گردوی شما به بیماری آنتراکنوز گردو دچار شود، اثرات این بیماری در محصولات سال بعد درخت نیز قابل مشاهده است و به مرور زمان کیفیت و بازدهی درخت شما به شدت کاهش می یابد.

توجه به این مسأله برای باغداران محترم که کیفیت و فروش محصول برای آنها بسیار حائز اهمیت است، ضروریست. به دنبال بیماری آنتراکنوز مغز گردو ها به تدریج سیاه، چروکیده و بد شکل می شوند و تداوم این شرایط منجر به از بین رفتن آن می گردد.

با وجود این روش های مؤثر و سودمندی وجود دارد که از طریق آن ها می توانید برای پیشگیری از بیماری و همچنین کنترل آن اقدام نمایید. همانطور که پیشتر اشاره کردیم نوع نهال گردوی شما بسیار مهم است. یک نهال سالم و مقاوم از همان ابتدای رشد در برابر بسیاری از تنش های زیستی و محیطی و همچنین عوامل بیماری زا مقاوم بوده و در نهایت به یک درخت بارور و سالم تبدیل می شود.

البته برای کاشت نهال بایستی به نکات زیادی توجه داشته باشید. اقلیم آب و هوایی منطقه ی شما بسیار مهم است. چنانچه در منطقی با آب و هوای مرطوب و معتدل زندگی می کنید احتمال بروز بیماری هایی مانند آنتراکنوز گردو بسیار شایع تر از نقاط سردسیر می باشد. بنابراین بسیار مهم است که چه ارقامی برای کاشت انتخاب می کنید.

غنی بودن خاک درخت نیز از عوامل  مهم دیگریست که همواره باید مد نظر داشته باشید. خاک خشک و فقیر به شیوع و گسترش چنین بیماری هایی کمک می کند و تنش های متعددی برای گیاه ایجاد می نماید. از طرفی مواد مغذی مورد نیاز درخت شما به خوبی تأمین نخواهد شد و درخت در ضعیف ترین حالت ممکن به رشد خود ادامه می دهد. طبیعی است درختی که در چنین شرایطی رشد کرده در برابر عوامل بیماری زا و تنش های محیطی و زیستی مقاومت خود را از دست می دهد.

علاوه بر این موارد نحوه ی آبیاری درخت، کوددهی، زمان هرس کردن و سمپاشی اصولی درخت از مهم ترین نکات برای داشتن یک درخت گردوی زیبا و سالم به شمار می رود.

فراموش نکنید احتمال شیوع بیماری هایی مانند آنتراکنوز گردو و سایر بیماری های درخت گردو همیشه وجود دارد. اما می توانیم با پیشگیری های صحیح و اقدامات لازم این احتمال را به حداقل میزان ممکن آن برسانیم.

بیماری آنتراکنوز گردو + علائم،کنترل و درمان

کاشت ارقام سالم و مقاوم درخت گردو بهترین و کارآمدترین راه حلیست که می توانید درخت را در برابر عوامال بیماری زا مقاوم نموده و محصولاتی فوق العاده با کیفیت دشته باشید. این یعنی فروش بیشتر محصولات و به دست گرفتن سهم بیشتری از بازار. پس بهتر است از دید تجاری به این قضیه بنگرید و سرمایه گذاری درستی را آغاز نمایید.

مجموعه ی برتر نهال یکی از بزرگترین و تخصصی ترین مراکز پرورش نهال در ایران است که تحت نظارت جهاد کشاورزی فعالیت خود را آغاز نموده است. تخصص اصلی مجموعه ی ما پرورش و خرید و فروش انواع نهال های شناسنامه دار و با کیفیت است و می توانید یک خرید بسیار متفاوت را با ما تجربه کنید.

چنانچه به دنبال ارقام سالم و مقاوم هستید و کیفیت بالای محصول و قیمت مناسب آن برای شما مهم است می توانید کافیست محصول مورد نظر خود را به ما سفارش دهید.

برای مشاوره تخصصی و سفارش محصولات خود می توانید با کارشناسان مجموعه ی برتر نهال در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال