هر درخت پسته چند کیلو بار میدهد؟

هر درخت پسته چند کیلو بار میدهد؟

یکی از سودآورترین درختانی که یک باغدار می‌تواند بکارد، درخت پسته است. البته از مهم‌ترین موارد که باید در هنگام خرید نهال و احداث باغ پسته به آن فکر کنید این است که به طور کلی هر درخت پسته چند کیلو بار میدهد؟. باردهی درخت پسته بسته به سن درخت متفاوت است البته رعایت برخی نکات می‌تواند باردهی درختان شما را افزایش دهد. در صورتی که در این زمینه اطلاعات زیادی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

میزان باردهی درخت پسته

پسته یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌هایی ایست که در گروه مغزیجات قرار می‌گیرد. خواص بالای نهال پسته و فوایدش برای بدن باعث شده تا پزشکان مصرف روزانه تعدادی از آنها را به کودکان تا افراد مسن پیشنهاد کنند. در حال حاضر از پسته علاوه بر مصرف به صورت مغزیجات در تهیه شیرینی و برخی غذاهای آسیایی نیز استفاده می‌شود.

درخت پسته درختی کوتاه قد است که بیشتر در مناطق گرم و خشک رشد می‌کند. این درخت به بسیاری از بیماری‌ها مخصوص مقاوم است و نیاز زیادی به آبیاری ندارد. این موارد باعث شده تا خرید نهال پسته و احداث باغ کاری سودمند باشد. خصوصا اینکه صادرات آن با قیمت‌های بسیار بالا نیز ممکن است و اقلیم گرم و خشک ایران به شما اجازه می‌دهد که در تولید پسته با کیفیت فعالیت خوبی داشته باشید.

همان طور که پیش‌تر گفتیم باردهی درخت پسته، بسته به سن درخت متفاوت است. اگر باغ خود را از طریق خرید و کاشت نهال احداث کرده باشید، احتمالا در سال دوم یا سوم شاهد تولید میوه بر روی درختان جوان خود خواهید بود. میزان پسته تولید شده در درختان کم سن و سال خیلی زیاد نیست و سود چندانی را عاید باغدار نمی‌کند. شما می‌توانید در این سال‌ها چیزی در حدود 1 تا 2 کیلوگرم می‌شود.

با گذشت زمان و بالغ شدن هرچه بیشتر درخت میزان تولید میوه بالاتر خواهد رفت به صورتی که در 10 سالگی درخت خود، شما چیزی در حدود 3 تا 6 کیلوگرم پسته با پوست خواهید داشت. در سن 12 تا 14 سالگی، درخت بالغ شده و حدود 15 کیلوگرم پسته خشک و بدون پوست می‌توان از آن دریافت کرد. در هکتار باغ پسته بالغ و سالم چیزی در حدود 2500 کیلوگرم پسته خشک دریافت می‌شود.

میزان باردهی درخت پسته

نکات موثر در افزایش باردهی درخت پسته

اگرچه با بالغ‌تر شدن درخت پسته میزان تولید میوه بیشتر خواهد شد، اما اگر چند نکته در زمان کاشت و نگهداری از درخت را رعایت نکنید مطمئنا میزان محصول کمتری دریافت خواهید کرد.  از مهم‌ترین نکات موثر در افزایش باردهی درخت پسته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اقلیم مناسب

همان طور که گفتیم اکثر درختان پسته عاشق رشد کردن در مناطق گرم و خشک با رطوبت بسیار پایین هستند. البته زمستان‌های این منطقه نباید خیلی سرد و طاقت فرسا شود و ترجیحا باید از زمستان ملایمی برخوردار باشد. با این تفاسیر قسمت‌هایی از مناطق کویری با زمستان‌های نه خیلی سرد بهترین منطقه جهت خرید و کاشت نهال پسته است.

  • نوع خاک

جهت داشتن بیشتری باروری در درختان پسته پیشنهاد می‌شود که خاک باغ خود را پیش از کاشتن نهال مورد بررسی توسط کارشناسان قرار دهید. میزان آهک و شوری موجود در خاک باید کاملا کنترل شود و PH ان نیز متعادل گردد. خاک مورد نظر شما نباید کم عمق و یا سفت باشد چرا که اجازه رشد کامل ریشه را نمی‌دهد و باردهی میوه به تاخیر می‌افتد. همچنین خاک نباید خیلی رسی باشد و باید بتواند اندکی رطوبت را در خود نگه دارد.

  • کوددهی مناسب

درخت پسته جهت رشد و تولید میوه به شدت به مواد معدنی و مفید موجود در خاک نیاز دارد. این مواد در برخی از مواقع به صورت طبیعی در خاک وجود ندارد و باید به صورت کود به خاک اضافه شود. در صورتی که به خوبی باغ خود را کوددهی نکنید بیشتر محصول شما پوک و ریز خواهد بود که فروش خوبی ندارد.

کوددهی مناسب در باردهی درخت پسته

 لازم به ذکر است که وجود عناصری مانند گوگرد در خاک علاوه بر رشد درخت و میوه‌ها در محافظت آن در برابر بیماری‌ها و آفات نیز موثر است. استفاد هاز کودهای آمینواسید نیز در افزایش مقاومت درخت در برابر تنش‌های محیطی نقش به سزایی دارد.

  • آبیاری منظم و اصولی

اگرچه درخت پسته نیاز زیادی به آبیاری در حجم بالا و زمان‌های کوتاه ندارد؛ اما نمی‌توان در زمان‌بندی آبیاری درختان کوتاهی کرد. بهترین روش آبیاری درختان پسته روش آبیاری قطره‌ای است اما اگر به هر دلیل قصد آبیاری به روش غرقابی را دارید باید روش دیگری را در زمان گلدهی درخت انتخاب کنید. لازم به ذکر است که کمتر آب دادن به درخت در زمان رشد میوه‌ها باعث کوچک شدن مغز پسته‌ها و سر بسته شدن بیشتر آنها خواهد شد.

  • سمپاشی به موقع

رشد بی رویه علف‌های هرز باعث فقیر شدن خاک می‌شود و در میزان باردهی درخت پسته تاثیرگذار است. هرچه علف هرز کمتری وجود داشته باشد میزان جذب ریشه افزایش پیدا می‌کند. با سمپاشی به موقع علاوه بر اینکه میزان رشد این علف‌ها کمتر خواهد شد بسیاری از آفات نیز از بین خواهند رفت. لازم به ذکر است که بهترین زمان جهت سمپاشی فصل زمستان می‌باشد.

  • نحوه برداشت محصول

میوه‌چینی درختان پسته تفاوت زیادی با دیگر درختان دارد. این کار حدود 15 تا 20 روز انجام می‌شود البته به این بستگی دارد که هر درخت پسته چند کیلو بار میدهد؟. با این حال باید به یاد داشته باشید که نمی‌توان تمام آن را در یک مرحله به انجام برسانید. زمان برداشت پسته در مرحله اول، زمانی است که حدود 60 تا 70 درصد پسته رسیده باشند. این کار به صورتی دستی انجام نمی‌شود و باید از تجهیزات مخصوصی استفاده کرد. سپس شاخه‌های اضافه و دانه‌های شکسته را از محصول جدا و غربالگری کنید. این کار در باردهی درخت پسته تاثیر گذار است.

 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال