به روز ترین روش { پربار شدن درخت گردو } 1402

به روز ترین روش { پربار شدن درخت گردو } 1402

یکی از مهمترین ویژگیهای درخت گردو برای باغداران پر بار بودن آن است، البته ویژگیهای کیفی دیگری که سبب افزایش بازار پسندی میوه ی گردو شود مانند نازک بودن پوست و درصد بالای مغز نسبت به وزن کل میوه نیز از ویژگیهایی است که یک باغدار در زمان انتخاب رقم گردو برای کاشت در باغ خود به آن توجه می کند، در این مقاله برخی از انواع پربار و پر طرفدار گردو را به شما معرفی کرده و به شما می آموزیم چگونه می توانید به این باردهی در باغ خود دست پیدا کنید.

به روز ترین روش { پربار شدن درخت گردو } 1402

انواع گردو پر بار و بازار پسند گردو:

اولین ویژگی مهم هر درخت گردو این است که توانایی ذاتی باردهی بالا را داشته باشد، در واقع چنانچه گردو نتواند به صورت ژنتیکی ظرفیت باردهی بالا داشته باشد حتی با تقویت درخت با بهترین انواع کود و یا آبیاری زیاد هم نمی توانید باردهی زیادی از آن دریافت کنید، بنابراین در این بخش برخی از انواع ارقام گردو که توانایی و یا ظرفیت ژنتیکی بالایی برای تولید میوه دارند را به شما معرفی می کنیم.

ارقام پر بار گردو برای مناطق سردسیری:

مناطق سردسیر مناطقی هستند که به طور عمده از ارتفاع بالایی از سطح دریا برخوردار بوده و در این مناطق زمستانهای سرد و یخبندان و تابستانهای خنک و ملایم وجود دارد، اگر به دنبال ارقام پربار گردو برای چنین مناطقی هستید ارقام پربار وبازار پسند زیر به شما معرفی می شود.

  • نهال گردو چندلر:

فروش نهال گردو چندلر به طور عمده به مناطق سرد و کوهستانی با ارتفاع بیش از 100 تا حداکثر ارتفاع 1500 متر از سطح دریا صورت می گیرد، این رقم گردو که قابلیت تحمل سرما و یخبندان زمستانه را دارد یکی از پر فروش ترین و پر بار ترین ارقام گردو سردسیری به شمار می رود.

ویژگیهای باردهی درخت گردو چندلر:

این رقم گردو دارای میوه های درشتی است که درصد بالایی چربی دارد اما چربی آن برای بدن مضر نبوده و مصرف آن حتی برای افراد سالمند ضرری ندارد، شکل ظاهری میوه بیضی شکل بوده و پوست چوبی آن نازک است، البته پوست کاغذی ندارد اما ضخامت پوست چوبی به حدی است که به راحتی با دست باز می شود.

مغز گردو چندلر سفید بوده و این مورد نیز یکی دیگر از دلایل افزایش بازار پسندی میوه ی گردو چندلر است، وزن میوه ی گردو چندلر حدود 13 گرم است که بیش از نیمی از این وزن مربوط به وزن مغز میوه می شود، این رقم گردو می تواند تا 7 تن باردهی در هکتار تولید کند و هر درخت گردو می تواند در زمان بلوغ تا 60 کیلوگرم گردو تولید کند.

شرایط رسیدن گردو چندلر به باردهی حداکثری:

برای اینکه بتوانید از این رقم گردو تا 7 تن باردهی در هکتار را برداشت کنید باید شرایط زیر اعمال شود:

  • کاشت در منطقه ای که نیاز سرمایی این رقم گردو به خوبی تامین شود.
  • به ازای هر ده نهال گردو چندلر یک پایه گرده افشان مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه کاشته شود به طوری که شکوفه دهی هم زمان داشته باشند.
  • کود دهی و آبیاری اصولی و مرتب و بر اساس نیاز سنجی دقیق انجام گیرد.
  • مراقبت از آفات و بیماریهای مهمی از قبیل شانکر پوستی سطحی گردو، شانکر پوستی عمیق گردو، کرمخراط و کرم سفید ریشه خوار به درستی انجام شود.
  • خرید نهال به صورت سالم و شناسنامه دار از نهالستان معتبر انجام شود.
  • نهال حداکثر دو ساله و به صورت پیوندی بر پایه ی ارقام مقاوم باشد.
  • نهال گردو فرنور:

نهال گردو فرنور نیز از دسته ارقام پر بار گردو است که به واسطه ی داشتن میوه های درشت شناخته می شود، گردو فرنور که قابلیت کاشت در ارتفاع بالا از 800 تا 3000 متر از سطح دریا را دارد بیشترین میزان تحمل نسبت به سرما و یخبندان زمستانه را از خود نشان می دهد، گردو فرنور را بیشتر به عنوان درخت گردو برای مناطق کوهستانی می شناسند و خرید نهال گردو فرنور بیشتر توسط باغداران در مناطق کوهستانی صورت می گیرد.

ویژگیهای باردهی نهال گردو فرنور:

میوه های گردو فرنور از نظر درصد چربی در چهار دسته قرار می گیرد به طوری که شرایط رشد بر روی میزان درصد چربی آن تاثیر گذار است، اما این رقم گردو به طور کلی می تواند حداکثر تا 57 درصد چربی در میوه ی خود ذخیره کند و همین امر سبب افزایش بازار پسندی میوه ی گردو فرنور شده است.

گردو فرنور در واقع گردو کاغذی است و پوسته ی چوبی کاغذی و ظریفی دارد که به راحتی با دست شکسته می شود، ظاهر میوه گرد بوده و در زمان فرآوری میوه ی گردو فرنور پوست سبز آن به باحتی با دست جدا می شود و این نکته نیز بسیار مورد توجه باغداران قرار می گیرد.

میوه ی گردو فرتور نیز از دسته نیوه های با مغز سفید است که بازار پسندی بیشتر این رقم گردو را ایجاد می کند، این رقم گردو نیز میوه هایی با وزن 13 گرم تولید می کند که به دلیل نازک بودن پوست چوبی می تواند تا 8 گرم از وزن کل میوه مربوط به مغز میوه باشد، باردهی گردو فرنور می تواند در شرایط بهینه و در سن بلوغ به 4 الی 4 ونیم تن میوه در هکتار برسد که رقم قابل توجهی است.

به روز ترین روش { پربار شدن درخت گردو } 1402

شرایط رسیدن به باردهی بالا در درختان گردو فرنور:

برای رسیدن به راندمان حداکثری در درختان گردو فرنور باید شرایط زیر اعمال شود.

  • کاشت گردو در خاک لومی با ظرفیت نگهداری آب بالا
  • مرطوب بودن خاک پای گردو بدون آب ماندگاری بالا در پای درخت
  • مراقبت از بیماریهای مهم طوقه و ریشه مانند پوسیدگی فیتوفتورایی طوقه و ریشه و نماتد ریشه گرهی
  • کاشت رقم گرده افشان متناسب با اقلیم منطقه که البته در این مورد بیشتر کاشت گرده افشان فرنت یکی به ازای هر ده نهال گردو فرنور توصیه می شود.
  • کود دهی با کودهای دارای درصد فسفر بالا در صورتی که درصد فسفر خاک پایین باشد، معمولا کودهای دامی پوسیده فسفر بالایی دارند.
  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 8:

این رقم گردو که به واسطه ی دو بار گل بودن و باردهی بالا شناخته می شود از ارقام محبوب گردو برای باغداران در مناطق سردسیری به شمار می رود، دو بار گل بودن این رقم گردو سبب شده که خیال باغداران از بابت سرما زدگی بهاره به طور کامل راحت شود به طوری که اگر این رقم دچار سرما زدگی شود مجددا شکوفه داده و گلهای از دست رفته را جبران خواهد کرد.

ویژگیهای باردهی گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 8:

این رقم گردو نیز می تواند تا 7 تن باردهی در هکتار داشته باشد و یکی از پربار ترین انواع گردو شناخته می شود، درصد چربی میوه ی این رقم گردو می تواند بسیار بالا باشد به طوری که می تواند تا 75 درصد چربی در مغز میوه ی خود ذخیره کند، در واقع این رقم به عنوان چرب ترین میوه شناخته می شود.

رنگ مغز گردو بسیار روشن بوده و بازار پسندی بالایی دارد، وزن هر 77 گردو یک کیلوگرم می شود و حدود 50 درصد از این وزن مربوط به مغز گردو خواهد بود که رقم مناسبی است.

شرایط رسیدن به باردهی بالا:

برای رسیدن به باردهی بالا در اینرقم باید شرایط زیر اعمال شود.

  • آبیاری مکفی به طوری که این رقمگردو در دوران بلوغ خود به ازای هر درخت به 1000 تا 7000 متر مکعب به ازای هر هکتار و هر ده رو یکبار البته در فصل رشد به آب آبیاری نیاز دارد.
  • خود گرده زا است و نیازی به کاشت رقم گرده افشان ندارد.
  • فاصله ی کاشت حداقل 6 متر را برای دریافت نور کافی بین درختان در باغ رعایت کنید.
  • مراقبت کافی از درختان در بابر آفات و بیماریها انجام دهید.
  • این رقم غیر بومی است و باید حتما به صورت پیوند خورده بر پایه ی ارقام مقاوم خریداری شود.
  • نهال گردو مقاوم به سرما:

این رقم گردو که به واسطه ی مقاومت بسیار بالا در برابر سرما در بین باغدارن در مناطق سردسیری بسیار پر طرفدار شده است باردهی بسیار مطبوبی نیز داشته و ویژگیهای مثبت باردهی این درخت می تواند باغداران را به سود مورد نظر خود برساند.

ویژگیهای باردهی درخت گردو مقاوم به سرما:

وزن میوه ی این رقم گردو حدود 13 گرم است که حدود 50 درصد آن مربوط به مغز سفید و با کیفیت آن است، گردو مقاوم به سرما می تواند در مناطق سردسیر تا 6 تن باردهی به ازای هر هکتار اشته باشد که رقم بسیار قابل توجهی خواهد بود، یکی دیگر از ویژگیهای مثبت باردهی این رقم گردو این است که پوست آن به راحتی از میوه جدا شده و بنابراین باقی ماندن پوست روی میوه سبب سیاه شدن مغز نخواهد شد.

گردو سردسیری دارای میوه هایی با ظاهر گرد، درشت و پوست کاغذی است که همین امر استفاده از آن را به عنوان خشکبار مطلوب کرده است.

شرایط رسیدن با باردهی بالا:

در مورد این رقم گردو نیز باید شرایط زیر برای رسیدن به باردهی بالا رعایت شود:

  • رعایت فاصله ی حداقل 6 متر بین درختان، البته این رقم دارای ارتفاع حداکثر 4 تا 5 نتر بوده که سبب می شود اجازه ی کاشت تعداد درخت بیشتر در هکتار را داشته باشید در صورتی که زمین در شیب جنوبی بوده و دریافت نور بیشتری داشته باشد.
  • مراقبت از آفت و بیماریهای مهمی مانند شته ها، کنه ها و یا بیماری گموز و شانکر درختان گردو انجام شود.
  • آبیاری گردو هر 20 روز به میزان 20 لیتر باید انجام شود و کمتر از این میزان آبیاری را نمی تواند تحمل کند.
  • گرده افشان به تعداد کافی در واحد هکتار کاشته شود و انتخاب گرده افشان به گونه ای انجام شود که زمان باز شدن شکوفه های هر دو رقم یکسان باشد.

ویژگی مشترک تمام ارقام پربار گردو برای مناطق سردسیری:

در بین تمام ویژگیهای مثبت گردوهای پر بار برای مناطق سردسیری یک ویژگی مثبت مشترک وجود دارد و آن هم مقاومت نسبت به سرمای دیر رس بهاره است، رقمی که پر بار باشد اما نتواند در برابر سرمای دیر رس بهاره و یا سرمای بهار در مناطقی که زمستان طولانی دارند از خود محافظت کند باردهی خود را از دست داده و باردهی بالای آن به درد باغدار نمی خورد.

ویژگی مثبت دیگر مشترک بین این ارقام زود بازده بودن آنها است، این ارقام همگی از سال اول پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز کره و در فاصله ی 5 تا 8 سال پس از کاشت نهال به بلوغ باردهی می رسند، این ارقام همگی بیش از 70 سال عمر مفید داشته و کاشت آنها می تواند برای باغدار یک سرمایه گذاری طولانی مدت و یا مادام العمر به شمار رود.

در نهایت ویژگی مثبت دیگر همگی این ارقام قیمت نهال گردو خواهد بود که با توجه به مزیتهای پر بار بودن، مقاوم بودن و کیفیت بالا و بازار پسندی بالایی که دارند کاشت این ارقام در مجموع برای باغدار مقرون به صرفه بوده و سود زیادی را عاید کشاورزان می کنند.

ارقام معرفی شده همگی قابلیت کاشت در مناطق سردسیر را دارند و به عنوان ارقام سردسیر و پربار شناخته می شوند، اما ارقامی از گردو نیز هستند که برای مناطق گرمسیر و معتدل مناسب بوده و در این مناطق باردهی بیشتر از 4 تن در هکتار خواهند داشت، به عنوان مثال نهال گردو پکان که ویژه ی منازق گرمسیر بوده و حتی در مناطق گرمسیری مانند استانهای جنوبی کشور قابلیت کاشت دارد.

ارقامی از گردو مانند نهال گردو پدرو، نهال گردو لارا، نهال گردو توسرخ و نهال گردو فرانکت نیز از دسته ارقامی هستند که برای کاشت در مناطق معتدل به عنوان پر بارترین ارقام گردو شناخته می شوند اما به هر حال برای رسیدن به باردهی حداکثری در این ارقام نیز باید شرایط رشدی اپتیمم ایجاد شود.

شرایطی مانند کاشت نهال در خاک مناسب و لومی، خاک زهکش دار با اسیدیته ی خنثی، آبیاری و کود دهی مکفی و مراقبت از نهال در برابر آفات و بیماریها شرایطی هستند که می توانند باغدار را به سود مطلوب از باردهی این درختان برسانند.

به روز ترین روش { پربار شدن درخت گردو } 1402

کلام آخر:

انتخاب رقم پربار تنها اولین مرحله برای رسیدن به باردهی بالا از درختان گردو است و کار اصلی باغدار پس از کاشت نهال با مراقبت اصولی از درختان آغاز می شود، در صورتی که باغداری و مراقبت از درختان را به صورت اصولی و با دریافت مشاوره انجام دهید می توانید از باردهی بالای درختان خود اطمینان حاصل کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال