مضرات درخت گردو در حیات که نمی دانید!

مضرات درخت گردو در حیات که نمی دانید!

درختان گردو به عنوان درختان میوه با ظاهری زیبا و جثه ای غول پیکر از درختان محبوب بین مردم برای کاشت در حیاط خانه ها به شمار می روند، بسیاری از مردو دوست دارند این درخت را درخانه ی خود داشته باشند.

مضرات درخت گردو در حیات که نمی دانید!

دلایل محبوبیت کاشت درختان گردو در حیاط خانه:

  • نوع میوه: میوه ی گردو به صورت خشکباری قابلیت انبارداری داشته و از آنجایی که این میوه در تمام خانه ها مصرف زیادی دارد هر کسی که در خانه ی خود حیاط و باغچه داشته باشد دوست دارد این درخت را حتی برای تولید محصول به اندازه ی نیاز سالیانه ی خود داشته باشد.
  • ارزش بالای محصول: بسیاری از افراد با خود فکر می کنند وقتی امکان پرورش درخت گردو را در خانه داریم چرا هر ساله مبلغ زیادی را بابت خرید نهال گردو این محصول پرداخت کنیم، با کاشت درخت گردو در خانه علاوه بر استفاده از سرسبزی، سایه اندازی و زیبایی درخت از محصول ارزشمند آن نیز استفاده می کنیم.
  • درخت کم زحمت: درخت گردو برای کاشت در حیاط خانه ها به عنوان یک درخت کم زحمت و یا کم دردسر شناخته می شود، درست است که نیازهای غذایی، کنترل آفات و بیماری و به طور کلی مدیریت این درخت در باغات تجاری کمتر از دیگر درختان میوه نیست اما از گذشته تا کنون انتظار کسانی که این درخت را در حیاط خانه می کاشتند بدون نیاز به رسیدگی زیاد برآورده می شده است.
  • سایه اندازی گسترده: در خانه هایی که حیاط بزرگ دارند مانند خانه های روستایی افراد بسیاری هستند که تمایل به کاشت درخت گردو در حیاط خانه دارند تا از گستردگی سایه آنها استفاده کنند، ارقام محلی گردو معمولا در زمان بلوغ پهنا و گستردگی زیادی دارند اما ارقام تجاری که جدیدا تولید شده اند به منظور بهره برداری بیشتر از سطح زمین پهنای کمتری را اشغال می کنند و به همین دلیل می توان تعداد درخت بیشتری را در واحد هکتار کاشت.

اما با وجود تمام این مزایا کاشت درختان گردو در حیاط خانه معایبی را نیز به دنبال دارد، در ادامه این مطلب به برخی از مهمترین معایب کاشت گردو در حیاط خانه خواهیم پرداخت.

معایب کاشت گردو در حیاط خانه:

  • پهنای تاج و گستردگی ریشه ی درختان گردو:

معمولا افراد دوست ندارند تنها یک درخت گردو در حیاط خانه ی خود داشته باشند و دوست دارند در کنار آن از ارقام دیگر درختان میوه نیز یک یا چند نهال بکارند و یا اینکه در زیر درختان خود گلکاری کرده و یا اقدام به سبزی کاری کنند، این یکی از تفریحات افرادی است که به کشت و کار در حیاط خانه علاقه دارند اما متاسفانه کاشت برخی از ارقام گردو به دلیل گستردگی تاجی که دارند اجازه ی این کار را نخواهد داد.

کاشت همه ی ارقام درختان میوه و همینطور سبزیجات نیاز به دریافت نور آفتاب دارد اما گستردگی تاج درخت گردو مانع از رسیدن نور کافی به قسمت های دیگر حیاط شده و بنابراین کاشت درختان دیگر و حتی گیاهان سبزی، صیفی و زینتی را محدود می کند.

نکته ی دیگر در مورد رختان گردو گستردگی ریشه ی آنها است، اگر ارقامی از درختان گردو را در حیاط بکارید که گستردگی ریشه ی زیادی داشته باشند و یا خاک باغچه ی شما شنی باشد و به همین دلیل ریشه به سرعت گسترده شود اجازه ی رشد ریشه ی درختان دیگر را نخواهد داد و درختان دیگری که در حیاط بکارید نمی توانند رشد خوبی داشته باشند.

نکته ی دیگری که در مورد درختان گردو برای گیاهان دیگر دردسر ساز می شود نیاز آبی آنها است، در مورد کاشت سبزیجات و صیفی جات شما نیاز دارید که باغچه را زود به زود آبیاری کنید اما در مورد درختان گردو به ویژه در زمان بلوغ نیازی به آبیاری زود به زود نبوده و در صورت آبیاری بیش از اندازه ی مورد نیاز ممکن است مشکل ریزش گلها و یا مشکل افزایش نماتدها و بیماریهای خاکزادی مانند افزایش احتمال بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه را داشته باشید.

  • ژوگلون

از گذشته یک باور عمومی در بین مردم وجود داشته که زیر درخت گردو و یا کنار آن هر چه بکارید خشک می شود، یک دلیل آن شاید همان بحث سایه اندازی درخت گرده و گستردگی ریشه بوده اما خشک شدن برخی گیاهان زیر درخت گردو فراتر از بحث سایه اندازی است، محققان با بررسی عوامل سینرژیستیک زیر درخت گردو دریافتند که ماده ای به نام ژوگلون در اندامهای مختلف نهال گردو مانند سنبلها، برگها و میوه ها وجود دارد که می تواند برای رشد گیاهان دیگر اثر بازدارندگی ایجاد کند.

زمانی که برگ، میوه و یا سنبله های نر روی زمین می ریزند در برخورد با آب آبیاری ژوگلون خود را آزاد می کنند، این ژوگلون رها شده توسط سیستم ریشه ای گیاهان دیگر جذب می شود و گیاهانی که نسبت به این ماده حساس باشند علائم پژمردگی و در نهایت سوختگی شاخ و برگ را نشان خواهند داد، پژمردگی در اثر ژوگلون مانند پژمردگی در اثر تشنگی است با این تفاوت که با ابیاری برطرف نخواهد شد.

لازم به ذکر است که همه ی انوع درختان میوه و یا ارقام گیاهی سبزی و صیفی نسبت به ژوگلون حساس نیستند و ارقامی از درختان میوه و یا سبزی و صیفی هستند که در برابر ژوگلون مقاومت کرده و در رشد آنها مشکلی پیش نمی آید.

به عنوان مثال نعناع یکی از گیاهان سبزی است که در برابر ژوگلون مقاومت دارد و یا از گیاهان زینتی آلوئه ورا مقاومت خوبی را به این ماده نشان داده است، ارقام دیگر مانند یوکا و تاج خروس را نیز می توانید بدون نگرانی از این موضوع زیر درختان گردو بکارید، کاشت بامبو نیز بدون مشکل است در حالی که بامبو با سایه اندازی درختان گردو نیز مشکلی نخواهد داشت.

گیاهانی مانند فلفل، انواع کلم و بیشتر انواع سبزیجات نسبت به ژوگلون حساس بوده و حتی در صورت مراقبت شدید باز هم مقداری ژوگلون آزاد شده و در دسترس آنها قرار می گیرد و آنها را می خشکاند، واقعیتی که درمورد این ماده وجود دارد این است که این ماده می تواند حتی پس از یک سال از حذف درخت گردو نیز در خاک باقی بماند پس حتی اگر درخت گردو را حذف هم کنید تا یک سال نمی توان گیاهان حساس را در آن خاک کاشت.

  • مضرات گردو برای انسان:

در زمان کاشت درختان گردو باید به بلندی دیوار حیاط منزل توجه داشته باشید، ارقامی از گردو که حجم تاج بسیار گسترده ای در دوران بلوغ داشته باشند با انجام عمل فتوسنتز حجم زیادی از دی اکسید کربن رها می کنند، این در صورتی که دیوارهای حیاط خانه ی شما بلند باشد سبب می شود حیاط خانه در برخی از ساعات شبانه روز تبدیل به توپی از دی اکسید کربن شود که تنفس آن برای بسیاری از افراد به خصوص کسانی که مشکلات قلبی و یا تنفسی دارند مشکل ساز می شود.

مشکل دیگری که ممکن است درختان گردو برای سلامت انسان به وجود آورند به مواد حساسیت زایی است که در زمان هرس و یا ریزش برگ و در زمان گلدهی درختان گردو آزاد می شود مربوط می شود، برخی از افراد به مواد آزاد شده از گل ها و برگ و یا چوب این درختان حساسیت داشته و ممکن است در تمام طول سال دچار مشکلات تنفسی و یا خارش پوستی شوند.

ژوگلون آزاد شده از برگ درختان نیز می توانند مانند گیاهان دیگر روی بدن انسان هم ایجا مشکل کند، برداشت گردو، جدا کردن پوست سبز آن و یا برگ ریزی و گل ریزی درختان گردو می تواند با آزاد کردن این ماده برای افرادی که به ژوگلون حساسیت دارند ایجاد مشکل کند.

ماده ی ژوگلون حتی می تواند برای حیوانات نیز مضر باشد و تغذیه ی حیوانات خانگی گیاه خوار از برگ و یا دیگر اجزای درختان گردو می تواند برای این حیوانات نیز ایجاد مشکل کند.

  • خزان درخت گردو:

در زمان فرا رسیدن پاییز مشکلی که با درختان خزان دار در حیاط خانه داریم ریزش برگها و در دردسر جمع آوری آنها از حیاط خانه است، این مشکل در مورد تمام درختان خزان دارد وجود دارد اما در مورد درختان گردو مشکل چندین برابر است، به دلیل اینکه این درختان ارتفاع و حجم زیادی داشته و حجم برگ بسیار بیشتری نسبت به بسیاری دیگر از ارقام درختان میوه تولید می کنند بنابراین جمع آوری برگهای ریخته شده درختان گردو در پاییز بسیار دشوارتر از درختان دیگر است.

مضرات درخت گردو در حیات که نمی دانید!

  • برداشت میوه:

معمولا افرادی که درخت میوه در حیاط خانه می کارند برداشت میوه را به صورت تفننی و به عنوان کاری نشاط آور انجام می دهند، به عنوان مثال برداشت انگور از زمانی که غوره است تا زمانی که به آهستگی می رسد کاری فرح بخش برای اعضای خانواده است و یا برداشت گوجه سبز و دیگر درختان میوه هسته دار، برداشت میوه از این درختان به دلیل کوچکی درخت و ارتفاع کم حتی برای بچه ها نیز امکان پذیر است،برعکس در مورد درختان گردو این مورد به سختی انجام می شود.

چه بسیار افرادی که برای انجام برداشت از درخت گردو بالای آن رفته و ناغافل سقوط کرده و دچار شکستگی در قسمتهای مختلف بدن خود شده اند، برداشت گردو در باغات تجاری در بیشتر موارد با استفاده از دستگاه و ماشین برداشت گردو انجام می شود که با کمک یک اهرم درخت را تکان داده و تمام گردوی آماده ی یبرداشت زیر درخت می ریزد اما وارد کردن این ماشین به حیاط منزل غیر ممکن است و برداشت باید حتما با دست انجام شود.

مضرات درخت گردو در حیات که نمی دانید!

بسیاری از کودکان نیز در حین بازی و سرگرمی دوست دارند از درختان بالا بروند که ارتفاع این درختان برای آنها می تواند خطر بزرگی را به همراه داشته باشد.

  • گرده افشانی درختان گردو:

برخی از ارقام گردو برای گرده افشانی و باردهی بهتر نیاز به کاشت رقم گرده افشان دارند، در باغات وسیع به ازای هر ده درخت بارده یک درخت گرده افشان کاشته می شود کاری که در مورد کاشت در حیاط خانه امکان پذیر نبوده و کاشت این ارقام در حیاط خانه امکان پذیر نیست.

خبر خوب:

با وجود تمام معایبی که در این نوشتار به آن پرداختیم اما خبر خوبی برای آن کسانی داریم که با وجود همه ی این معایب باز هم دوست دارند درخت گردو را درحیاط خانه خود داشته باشند داریم و آن وجود برخی ارقام گردو است که می تواند این معایب را نداشته باشد و یا راهکارهایی که این معایب را بتوانید بپوشانید.

  • ژوگلون: ماده ی ژوگلون را تمام ارقام گردو تولید می کنند اما برخی ارقام میوه هستند که کاشت آنها در کنار درختان گردو با وجود این ماده مشکلی ندارد مانند انگور، و برخی دیگر از سبزیجات و صیفی جات مانند هویج، کدو و لوبیا.
  • سایه اندازی درختان گردو: برای این مشکل اولا ارقامی هستند که برای بهره برداری تجاری تولید شده اند و به همین دلیل ارتفاع و حجم تاج کمتری دارند اما باردهی بسیار بیشتری حتی نسبت به ارقام عظیم الجثه دارند، به عنوان مثال رقمی از گردو به نام ژنوتیپ برتر پالیز که کاشت آن درحیاط خانه به لحاظ سایه اندازی حتی در زمان بلوغ مشکلی ایجاد نمی کند.

علاوه بر انتخاب ارقام با حجم تاج کمتر می توانید با انجام عملیات هرس فرم به صورت سالیانه حجم درخت را درحدی که به درختان دیگر آسیب نرساند محدود کنید.

  • برگریزی درختان گردو: مشکل برگریزی درختان گردو نیز با انجام هرس و انتخاب ارقام با رشد تاج محدود برطرف شده و به حد درختان میوه ی دیگر محدود می شود.
  • حساسیت و مشکلات تنفسی در اثر وجود دی اکسید کربن: در مورد حساسیت قطعا کسانی که به درخت گردو حساسیت دارند نباید این درخت را در حیاط خانه ی خود بکارند اما در مورد دی اکسید کربن این مشکل نیز با کاشت درختان با حجم تاج کمتر مانند ژنوتیپ برتر و یا حتی درختان گردو رقم اسرائیلی کاهش یافته و اگر دیوارهای حیاط خانه خیلی بلند نباشد این موضوع مشکل ساز نخواهد بود.
  • گرده افشانی: ارقامی از درختان گردو هستند که خود سازگار بوده و گرده ی یک درخت همان درخت را بارور می کند و بنابراین تولید میوه در این درختان در حیاط خانه با مشکل روبه رو نخواهد شد.

کلام آخر:

با وجود همه ی مشکلاتی که درختان گردو می توانند در حیاط خانه ایجاد کنند باز هم افراد زیادی هستند که به کاشت گردو در حیاط علاقه دارند بنابراین با کاشت ارقام تجاری تر با رشد تاج محدود تر و کاشت ارقامی از درختان میوه و سبزیجات که به ژوگلون مقاوم هستند می توانید یکی از این درختان را در حیاط خود داشته و از مزایای زیاد آن استفاده کنید.که در قیمت نهال گردو تاثیر زیادی دارد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال