میزان باردهی درخت آلبالو

میزان باردهی درخت آلبالو

آلبالو یکی از انواع درختان میوه ای است که در مناطق سردسیر ایران به وفور کاشته می‌شود و این میوه در بازار ایران و خارج از ایران طرفداران بسیاری دارد، چرا که آلبالو نه تنها به صورت تازه خوری مصرف می‌شود بلکه مصارف دیگری همچون استفاده در تولید مربا و شربت داشته و مربا و شربت این میوه نیز بسیار پر طرفدار است، اما مساله ی بسیار مهمی که در زمان احداث باغ معمولا باغداران به آن توجه می‌کنند میزان باردهی درخت آلبالو است، در این مقاله به این پرسش پاسخ داده و عواملی را که می‌تواند میزان باردهی درخت آلبالو را تحت تاثیر قرار دهد مورد بررسی قرار می‌دهیم.

میزان باردهی درخت آلبالو

باردهی درخت آلبالو:

درخت آلبالو بومی مناطقی از اروپا و آسیا بوده و در این کشورها به صورت بومی می‌روئیده است، پس از اینکه محققان علم کشاورزی به محبوبیت این میوه در بین مردم پی بردند سعی در اصلاح نژاد این درخت میوه کرده و برخی صفات را در مورد آن تغییر دادند، به عنوان مثال درختان آلبالو بومی و محلی دارای میوه هایی با رنگ روشن، طعم ترش رو به تلخ هستند و گوشت میوه خیلی آبدار نیست، در ضمن دارای هسته ی بزرگ نسبت به گوشت میوه است و همچنین وزن هر میوه کم بوده که سبب می‌شود باردهی درخت آلبالو پایین باشد.

اما در ارقام تجاری محققان اصلاح نژاد ایرادات ارقام محلی را برطرف کرده و تولید ارقامی کرده اند که دارای میوه های درشت تر با وزن تقریبی هر میوه 5 تا 6 گرم بوده، میوه گوشتی تر و رنگ میوه قرمز تیره و همچنین طعم میوه ترش رو به شیرین است.

در واقع طعم و اندازه ی میوه در ارقام تجاری از نقاط قوت ارقام تجاری آلبالو بوده که روز به روز باغداران بیشتری را به کاشت درخت آلالو در سطوح وسیع ترغیب می‌کند، اما با توجه به اینکه ارقام بسیار متعددی از آلبالو در دنیا وجود داشته و هر یک ممکن است به لحاظ طعم و اندازه ی میوه با هم متفاوت باشند در این بخش به بررسی باردهی برخی از معروف ترین و پرطرفدار ترین ارقام آلبالو در دنیا خواهیم پرداخت.

  • نهال آلبالو بوترمو:

نهال آلبالو بوترمو یکی از پرطرفدار ترین ارقام آلبالو در بین باغداران است که در سالهای اخیر باغداران زیادی در ایران نیز اقدام به کاشت این رقم آلبالو کرده اند، این رقم آلبالو به آب و هوای معتدل برای کاشت نیاز داشته و در صورتی که از مراقبت اصولی برخوردار باشد می‌تواند تا 30 سال باردهی مفید داشته باشد، آلبالو بوترمو دارای میوه های درشت و گرد با رنگ قرمز تیره بوده و وزن هر میوه به حدود 6 گرم می‌رسد، بنابراین این رقم آلبالو در هر هکتار با در نظر گرفتن فاصله ی 5 متر بین درختان می‌تواند تا 20 تن در هکتار باردهی داشته باشد.

  • نهال آلبالو پر بار سیکانی:

یکی دیگر از ارقام آلبالو که به واسطه ی پر بار بودن به این نام مشهور شده است نهال آلبالو پر بار سیکانی است، این رقم آلبالو نیز که مانند بسیاری ارقام دیگر خواستگاهی مجارستانی دارد با فاصله ی 4 متر از هم در باغ کاشته شده و دارای میوه هایی درشت و گرد با وزن تقریبی 5 تا 6 گرم است، میزان باردهی این رقم آلبالو از باردهی رقم آلبالو بوترمو بیشتر بوده و به حدود 30 تن در هکتار می‌رسد.

  • نهال آلبالو مونت مورنسی:

نهال آلبالو مونت مورنسی رقم دیگری از آلبالو بوده که در بین باغداران به واسطه ی باردهی زیاد مورد توجه قرار گرفته است، این رقم آلبالو که برای رشد و باردهی بهتر به آب و هوای معتدل نیاز دارد اما یکی از ارقامی است که به خوبی می‌تواند گرمای هوا را مانند سرمای هوا در زمستان تحمل کند، بنابراین در مناطق گرمتر نیز قابلیت کاشت دارد اما در انتخاب منطقه برای کاشت باید دقت داشت که در این منطقه آیا نیاز سرمایی درخت برطرف می‌شود یا خیر؟

این رقم آلبالو منشا فرانسوی داشته و دارای میوه های درشتی است که هر کدام تا 6 گرم وزن دارند، هر درخت آلبالو مونت مورنسی می‌تواند تا 30 کیلوگرم به ازای هر هکتار باردهی داشته باشد، و در نهایت با توجه به فاصله ی کاشت 5 متر و باردهی 30 کیلوگرم به ازای هر درخ این رقم آلبالو در هر هکتار می‌تواند تا 25 تن باردهی داشته باشد.

  • نهال آلبالو مجاری:

نهال آلبالو مجاری که دیر باز است به عنوان یک رقم وارداتی پر بار در بین باغداران ایرانی شناخته شده است همانطور که از نام آن مشخص است منشا مجارستانی داشته و تحمل خوبی هم به گرما و سرمای هوا نشان می‌دهد، نیاز سرایی این رقم دست کم 600 ساعت بوده که در صورت تامین این نیاز سرمایی در مناطق معتدل رو به گرم نیز قابلیت کاشت خواهد داشت.

درخت آلبالو مجاری را با توجه به ارتفاع و حجم تاج با فاصله ی 4 تا 5 متر از هم می‌توانید در باغ بکارید و در صورتی که از شرایط رشد بهینه برخوردار باشد می‌تواند تا 65 سال به باردهی مفید خود ادامه دهد، مطلبی که در مورد این رقم آلبالو اهمیت دارد این است که میوه ی این رقم آلبالو ریزتر از چند رقم قبلی بوده به طوری که وزن هر میوه می‌تواند به 3 گرم برسد اما با این وجود به دلیل باردهی بالای هر درخت باردهی این رقم در هکتار می‌تواند به 30 تن در هکتار برسد، این رقم آلبالو تا 60 کیلوگرم به ازای هر درخت می‌تواند محصول تولید کند که رقم قابل توجهی است.

  • نهال آلبالو گیسی:

نهال آلبالو گیسی هم با خواستگاه مجارستانی وارد ایران شده است و فروش نهال آلبالو گیسی در نهالستانهای معتبر کشور صورت می‌گیرد، این رقم آلبالو نیز مانند دیگر ارقام مجارستانی آلبالو با داشتن باردهی بالا به ازای هر درخت و هر هکتار معروف است به طوری که باردهی این رقم به ازای هر هکتار در شرایط مساعد می‌تواند تا 25 تن درهکتار برسد، این رقم آلبالو دارای میوه های درشت و گرد با وزن 6 گرم بوده که باردهی هر درخت می‌تواند به 30 کیلوگرم هم برسد.

  • نهال آلبالو مورلو:

آخرین رقم پرباری که در این قسمت از آن سخن می‌گوئیم نهال آلبالو مورلو است، این رقم البالو خاستگاه اروپایی و فرانسوی داشته و به خاطر باردهی بالای خود در بین باغداران به شهرت رسیده است، میوه دهی این رقم به صورت خوشه ای و پر تراکم بوده و در زمان رسیدن میوه درخت ظاهر بسیار پرباری به خود می‌گیرد و همین امر سبب می‌شود که در زمان رود به باغ دارای رقم خوشه ای مورلو باغداران با یک باغ بسیار پربار مواجه شوند.

باردهی این رقم آلبالو نیز در صورتی که از مراقبت اصولی برخوردار باشند می‌تواند به 25 تن در هکتار رسیده و این میزان باردهی را پس از رسیدن به سن بلوغ باردهی تا 30 سال ادامه بدهد.

تا به اینجای کار دانستید که انتخاب رقم مناسب برای کاش در باغ تاثیر زیادی در میزان باردهی درخت آلبالو داشته و شما نمی تونید از یک درخت کم بار انتظار باردهی بالا داشته باشید، درختان آلبالو پر با در بهترین شرایط تا 30 تن باردهی در هکتار را تامین می‌کنند اما همانطور که اشاره شد رسیدن به حداکثر باردهی نیاز به تامین شرایط مساعد دارد، در ادامه ی مطلب به بررسی شرایط مساعدی که برای رشد و باردهی بهتر درختان آلبالو باید تامین کنید می‌پردازیم.

میزان باردهی درخت آلبالو

شرایط مساعد برای رسیدن به حداکثر عملکرد درختان آلبالو:

باغدارای اصولی وعلمی باغدار را به دستیابی به حداکثر عملکرد نزدیک خواهد کرد، در این قسمت به پارامترهای مهمی که بر میزان باردهی ارقام مختلف آلبالو تاثیر می‌گذارند خواهیم پرداخت.

  • شرایط محیطی:

شرایط محیطی و آب و هوایی یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در زمان انتخاب رقم مناسب برای کاشت باید در نظر گرفت، فاکتورهایی مانند تامین نیاز سرمایی، سرمازدگی بهاره و همچنین گرمای تابستان و سرمای زمستان ریز فاکتورهایی هستند که با شرایط آب و هوایی هر منطقه در ارتباط بوده و باید حتما در نظر گرفته شوند.

به عنوان مثال برخی از ارقام آلبالو تحمل یخبندان زمستانه تا منفی 25 درجه سانتی گراد را دارند اما تحمل گرمای تابستان را ندارند، برخی دیگر تحمل سرما و گرما هر دو با هم را دارند.

در برخی از مناطق معتدل سرمای زمستان به صورت مجموع ممکن است نتواند تامین کننده ی حداقل نیاز سرمایی ارقام مختلف آلبالو باشد و این موضوع باید حتما در نظر گرفته شود، برای اینکه به اهمیت این موضوع پی ببرید باید به شما بگوئیم که درختان خزان دار برای مقاومت داشتن به سرما در پاییز به خواب رفته و برگریزی می‌کنند اما برای اینکه بتوانند در بهار مجددا شکوفا شوند باید هورمون خواب در جوانه ها از بین برود و از بین رفتن این هورمون تابعی از دما و طول روز خواهد بود.

سرمای زیر هفت درجه به از بین رفتن هورمون خواب و بیدار شدن جوانه ها و همینطور شکوفایی بیشتر کمک خواهد کرد، بنابراین توصیه می‌شود در هنگام خرید نهال آلبالو این موضوع را مورد توجه خاص قرار دهید، در صورتی که اطلاعاتی در این زمینه ندارید می‌توانید به مقالات تخصصی مرتبط با ارقام یاد شده مراجعه کرده و آنها را مطالعه کنید و یا اینکه می‌توانید از مشاوره ی مشاوران ماهر در نهالستانهای معتبر کمک گرفته و بهترین رقم را با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ی خود انتخاب کنید.

نکته ی دیگری که باید در انتخاب نهال مناسب در نظر گرفته شود احتمال بروز سرمی دیر رس بهاره است، با توجه به اقلیمی که اغلب درختان آلبالو در آن کاشته می‌شوند و آن اقلیم معتدل و سردسیری استف در این اقلیم ها احتمال بروز سرمای دیر هنگام بهاره بسیار زیاد است و بنابراین در هنگام انتخاب رقم توصیه می‌شود ارقامی که دیر گل هستند را برای کاشت انتخاب کنید، ارقام دیر گل پس از سپری شدن آخرین سرمای بهاره شکوفا شده و از شر این آفت جان سالم به در می‌برند، اما ارقام زود گل از سرمای بهاره به شدت خسارت می‌بینند.

  • تقویت درختان آلبالو:

تقویت درختان آلبالو شامل آبیاری و کود دهی به میزان نیاز است، برخی از ارقام آلبالو دارای ریشه های به شدت سطحی بوده و با توجه به اینکه خاک مناسب برای کاشت آنها نیز دارای زهکش بالا است در تابستان زود به زود تشنه می‌شوند و همین امر سبب می‌شود بی توجهی به دور آبیاری مناسب این ارقام سبب تنش آبی در آنها شود، در تعیین دور آبیاری درختان آلبالو ر ارام آلبالو باید عمق ریشه ی درخت آلبالو، بافت خاک، سن درخت و فصل در نظر گرفته شود، بنابراین شما نمی توانید در تما طول سال برای آبیاری درختان خود یک دور آبیاری خاص را در نظر گرفته و از زمان کاشت نهال به بعد طبق آن عمل کنید.

در مورد کود دهی نیز استفاده کورکورانه از هر کودی با هر درصدی از عناصر غذایی مجاز نبوده و بهتر است برای تعیین برنامه ی کودی درختان آلبالو مطابق با نیاز آنها از آزمون تجزیه ی خاک و برگ استفاده کنید، خوبی انجام این آزمایش به صورت سالانه این است که از تغییرات بافت و اسیدیته ی خاک نیز مطلع شده و می‌توانید بفهمید که چه عناصری در خاک وجود دارد اما به دلیل تغییر در اسیدیته ی خاک از دسترس درخت خارج شده است و با تنظیم اسیدیته این موضوع را اصلاح کنید.

بیش بود و کمبود عناصر غذایی هر دو به یک میزان خسارت بار بوده و بنابراین استفاده ی کورکورانه از کودها ممکن است سبب بیش بود یک عنصر و کمبود عنصر دیگر شود.

  • کنترل آفات و بیماریها:

آفات و بیماریها به عنوان یکی از مهمترین عوامل محدود کننده ی باردهی در درختان آلبالو به شمار می‌روند به طوری که بیماریهای رایج در این درختان مانند لکه غربالی هسته داران و شانکر درختان میوه ی هسته دار در مناطق مختلف کشور درصد بالایی از بارهی این درختان را قربانی خواهد کرد، آفاتی نظیر شته هم که در گذشته به عنوان آفت درجه دو در باغات آلبالو شناخته می‌شدند به واسطه ی کنترل غیر اصولی افات به صورت درجه یک درآمده و خسارت زیادی را وارد می‌کنند.

در کنترل اصولی وعلمی آفات و بیماریها سمپاشی آخرین راهکار بوده و پیش از آن و قبل از طغیانی شد آفات و بیماریها پایش منظم، رعایت بهداشت زراعی نظیر جمع آوری برگ و شاخه و میوه های آلوده کف باغ در پاییز، تقویت درختان با آبیاری و کود دهی منظم، هرس شاخه های آلوده و در نهایت کاشت ارقام مقاوم راهکارهایی است که باید قبل از درگیر شدن با آفت و بیماری در نظر گرفته شود.

در صورت رعایت این اصول به ویژه خرید ارقا مقاوم و همینطور خرید نهال آلبالو سالم و گواهی دار گام بزرگی را در مسیر کنترل آفات و بیماریها برداشته وشاید به ندرت نیازی به سمپاشی پیش بیاید اما در صورت نیاز به استفاده از سم استفاده از سموم موثر و مفید و البته مجاز می‌تواند در کنترل آفات و بیماریها موثر باشد.

میزان باردهی درخت آلبالو

  • گرده افشانی آلبالو:

گرده افشانی درختان آلبالو از نقاط قوت آنها به شمار می‌روند چرا که این درختان خود گرده افشان بوده و نیازی ندارید که برای گرده افشانی بهتر آنها هزینه ای را صرف کاشت پایه ی گرده افشان کنید و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.

کلام آخر:

با توجه به مطالب عنوان شده دانستید که ارقام مختلف آلبالو در میزان باردهی و وزن میوه ای که تولید می‌کنند با هم تفاوت داشته و شما باید در زمان انتخاب رقم مناسب آلبالو این موضوع را در نظر بگیرید، همچنین میزان باردهی آلبالو ممکن است تحت تاثیر شرایط قرار گرفته ومیزان باردهی که برای هر رقم ذکر می‌شود برای شرایط مساعد است، بنابراین در صورتی که بخواهید عملکرد باغ شما به حداکثر توان خود نزدیک شود باید شرایط مساعد را برای درختان فراهم کنید، برای دریافت اطلاعات در رابطه با قیمت نهال آلبال در ارقام مختلف و همینطور دریافت اطلاعات در رابطه با ویژگیهای هر رقم آلبالو می‌توانید به صورت رایگان با مشاوران ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال