بررسی میزان باردهی نهال خرمالو در هکتار

بررسی میزان باردهی نهال خرمالو در هکتار

خرمالو یکی از انواع میوه های لذیذ پاییزه است و ورود آن به بازار به معنای فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان است، ماندگاری پایین این میوه در انبار دلیلی نشده که باغداران اقدام به کاشت این درخت نکنند و یا علاقمندان به این میوه را از خرید آن منصرف نکرده است، در این مقاله برای باغدارانی که قصد احداث باغ خرمالو را دارند توضیح می دهیم که میزان باردهی این درخت میوه چقدر بوده و آیا می توانند کاری کنند که باردهی این درخت را افزایش داده و به سود بیشتری دست پیدا کنند؟ چنانچه شما نیز قصد احداث باغ خرمالو دارید با ما همراه باشید.

بررسی میزان باردهی نهال خرمالو در هکتار

تاثیر رقم بر میزان باردهی:

قطعا اولین فاکتور موثر بر میزان باردهی رقم و نژاد درخت خرمالو خواهد بود، در واقع ژنتیک بستری را فراهم می کند که میزان رسیدگی به درخت به باغدار کمک می کند که در آن بستر به حداکثر راندمان دست پیدا کند، به عنوان مثال رقمی که به صورت ژنتیکی قابلیت تولید 50 تن میوه در هکتار دارد تنها در صورت برخوردار بودن از شرایط مساعد رشدی به این باردهی دست پیدا کرده و در صورتیکه شرایط مساعد فراهم نباشد از میزان باردهی کم خواهد شد.

معرفی ارقام پر بار و مقرون به صرفه خرمالو برای احداث باغ خرمالو:

در این قسمت برای باغدارانی که قصد بهره برداری اقتصای از باغ خود را دارند ارقام پربار و با بازار پسندی بالا را معرفی خواهیم کرد.

  • نهال خرمالو گوجه ای:

نهال خرمالو گوجه ای با زادگاه آسیایی خود یکی از پربار ترین و سازگار ترین ارقام خرمالو موجود در بازار نهال ایران به شمار می رود، این رقم خرمالو که آب و هوای گرمسیری و مدیترانه ای را می پسندد می تواند تا 70 سال عمر کرده و باردهی مفید این ذرخت می تواند به 50 تن در هکتار نیز برسد، نهال خرمالو گوجه ای در دو سه سال اول رشد به هرس فرم دهی نیاز دارد در غیر این صورت ارتفاع درخت بالغ بر 8 متر شده که رسیدگی به آن را دشوار می کند.

حداقل دمایی که این رقم خرمالو می تواند در زمستان تحمل کند منفی دوازده درجه سانتی گراد بوده و کاهش دما به کمتر از این میزان می تواند کاهش محصول را در پی داشته باشد، بنابراین ئر زمان انتخاب این رقم بهتر است کاهش دما در زمستان در منطقه ی خود را در نظر داشته باشید.

  • نهال خرمالو موزی

این رقم خرمالو در اکثر کشورهای دنیا تولید شده و خواستگاه خاصی برای آن تعریف نشده است، بهترین اقلیم برای کاشت نهال خرمالو موزی آب و هوای معتدل و نیمه گرمسیری بوده و باردهی این درختان در شرایط مساعد طی 70سال می تواند به 40 تن در هتار نیز برسد،به دلیل وزن بالای هر میوه و باردهی بالا در شاخه ها شکستگی شاخه از جمله عوارض رایجی است که با هرس شاخه ها می توان شاخه های بارده قطور تری تولید کرد که تاب تحمل وزن میوه ها را داشته باشد.

  • نهال خرمالو ژاپنی

این رقم خرمالو که اصالتی متعلق به ژاپن دارد می تواند در شرایط مساعد رشد تا 25 تن محصول به ازای هر هکتار تولید کند، این رقم خرمالو را تیز باید در شرایط آب و هوای گرمسیری بکارید، نهال خرمالو ژاپنی در شرایط مساعد به داشتن عمر مفید بالای 100 سال نیز معروف است.

نهال خرمالو ژاپنی به آبیاری و کود دهی منظم نیاز داشته و در صورت برخوردار نبودن از هرس فرم دهی مناسب می تواند به ارتفاع ده متر نیز برسد.

  • نهال خرمالو ارموند

این رقم خرمالو که به دلیل مقاومت بالا در شرایط کم آبی و خشکسالی معروف است علاوه بر این مزیت دارای قامت کوتاه بوده که رسیدگی به درخت را ساده تر کرده و بیشتر مورد پسند باغداران است، نهال خرمالو ارموند بومی کشور ایتالیا بوده و در شرایط مساعد می تواند بیش از 50سال عمر مفید داشته و طی این سالها میزان 60 تن باردهی در هکتار نیز تولید می کند.

از دیگر ویژگیهای برجسته ی این رقم می توان به دیر گل و دیر رس بودن و مقاومت در برابر سرمای دیر رس بهاره اشاره کرد، این رقم همچنین خود بارور و خود سازگار بوده و برای باردهی بهتر نیاز به کاشت گرده افشان ندارد و بنابراین برای کاشت تک درخت خرمالو در حیاط منزل نهال خرمالو ارموند بهترین گزینه است.

  • نهال خرمالو ایورکا:

مقاومت نهال خرمالو ایورکا به سرمای زمستان و گرمای تابستان سبب شده باغداران بتوانند این رقم را در مناطق معتدل نیمه گرمسیری تا نیمه سردسیری نیز بکارند، این رقم خرمالو می تواند تا 60 تن باردهی در هکتار داشته باشد، دیر رس یودن و دیر گل بودن خرمالو ایورکا نیز از دیگر فاکتورهایی است که می تواند این رقم را برای کاشت در مناطق نیمه سردسیری مناسب می کند اما در نظر داشته باشید که این رقم نیزمانند ارقام دیگر خرمالو به یخبندان زمستانه حساسیت زیادی داشته و برای کاشت در مناطق دارای یخبندان زمستانه مناسب نیست.

باردهی درخت خرمالو ایورکا دو سال پس از کاشت نهال آغاز شده و تا 40 سال باردهی مفید دارد، این رقم مقاومت خوبی نیز به شرایط کم آبی نشان می دهد.

پرسهای رایج در رابطه با باردهی درختان خرمالو:

قطعا باردهی درختان خرمالو حتی در ارقام پربار تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار گرفته و با کاهش و افت محصول روبه رو خواهید شد اما برای هر باغدار دلیل متفاوتی برای کاهش و افت باردهی وجود دارد که ممکن است برای آنها سوالات مختلفی را ایجاد کند، در این قسمت با طرح برخی از پرسشهای رایج در زمینه ی باردهی درختان خرمالو به بررسی دلایل احتمالی افت محصول خواهیم پرداخت.

آیا گرما و یا سرمای بیش از اندازه بر باردهی درختان خرمالو اثر گذار است؟

در پاسخ به این سوال باید با قاطعیت پاسخ مثبت داد، درخت خرمالو در هر رقمی بیشترین باردهی را در آب و هوای معتدل مدیترانه ای دارد به این معنا که نوسان بیش از اندازه ی دما را تاب نمی آورد، درخت خرمالو آب و هوای گرم را دوست دارد اما بیش از چند روز دمای بالاتر از 32 درجه سانتی گراد را تحمل نکرده و هم میوه های سال جاری و هم جوانه های بارده سال آینده را مورد آسیب قرار می دهد.

سرمای دیر رسبهاره نوعی دیگر از نوسان دمایی است که می تواند جوانه های بارده را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش شدید محصول شود، از طرفی درخت خرمالو سرما و یخبندان زمستانه را نیز نمی تواند تحمل کند و علاوه بر از دست دادن باردهی ممکن است در صورت افت شدید دما در زمستان درخت خرمالو به طور کامل بخشکد، بنابراین درخت خرمالو را در مناطق معتدل گرمسیری بکارید تا از باردهی حداکثر آن بهره ببرید.

آیا درخت خرمالو سال آوری دارد؟

در بین بسیاری از باغدارران به غلط جا افتاده است که درخت خرمالو سال آوری دارد در صورتی که این موضوع صحت ندارد، سرمای شدید در زمستان در مناطق معتدل و یا سرمای دیر رس یهاره و حتی رسیدگی نامطلوب به درختان خرمالو و بسیاری عوامل دیگر سبب می شود که درخت خرمالو در برخی از سالها باردهی کمتری داشته باشد و به همین دلیل باغداران گمان می کنند که درخت خرمالو سال آور است.

در صورتی که درخت خرمالوی شما از تغذیه ی مناسبی برخوردار نباشد این امر کاملا طبیعی است که در برخی از سالها به صورت چند سال یکبار و یا حتی یک سال در میان درخت به منظور تثبیت انرژی و پایداری خود در شرایط ضعف غذایی باردهی را کم کند و این موضوع نیز سبب می شود باغداران گمان کنند درخت خرمالو به صورت ذاتی سال آور است، اما ما به شما این مژده را می دهیم در صورتی که تمام اصول باغبانی در مورد درختان خرمالو را رعایت کنید این درختان به هیچ وجه سال آور نخواهند بود.

آیا شرایط نامساعد خاکمی تواند منجر به کاهش محصول شود؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت درخت خرمالو به شرایط خاک مقاوم بوده و حساس نیست اما تنها موردی که در مورد شرایط خاک می تواند باردهی درختان خرمالو را تحت تاثیر قرار دهد زهکشی ضعیف خاک است، کاشت درخت خرمالو در خاک سنگین با زهکشی ضعیف سبب خفگی ریش در زمان آبیاری شده و کاهش باردهی را به همراه دارد.

آیا کاشت درخت خرمالو در سایه سبب کتهش محصول می شود؟

درخت خرمالو یک درخت گرما و آفتاب دوست بوده که برای باردهی بهتر به 8 ساعت نور کامل خورشید نیاز دارد، کاشت درختان به صورت متراکم و یا کاشت نهال در سایه ی درختان دیگر و یا در سایه ی دیوار بلند در خانه سبب کاهش باردهی درخت خرمالو خواهد شد.

بررسی میزان باردهی نهال خرمالو در هکتار

آیا درخت خرمالو به گرده افشان نیاز دارد؟

بله، درخت خرمالو در مورد بسیاری از ارقام به رقم گرده افشان نیاز داشته و نقص در گرده افشانی یکی از عمده ترین دلایل افت عملکرد درخت خرمالو خواهد بود، شاید از خود بپرسید که پس تکلیف تک درخت خرمالو در حیاط منازل که باردهی دارند چیست؟ در مورد این درختان باید گفت که گرده افشانی که با حشرات از درختان دیگر در منطقه انجام می شود می تواند باردهی را تضمین کند اما این باردهی نمی تواند میزان باردهی واقعی بک نهال خرمالو باشد، در صورتی که قصد احداث باغ خرمالو دارید باید حتما کاشت گرده افشان به تعداد مورد نیاز را در برنامه قرار دهید تا با افت کمی و کیفی عملکرد رو به رو نشوید.

آفات و بیماریهایی که سبب کاهش شدید محصول می شوند کدامند؟

آفات و بیماریهای مختلفی هستند که می توانند باردهی درختان خرمالو را تحت تاثیر قرار دهند که در زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

آفات مکنده:

آفات مکنده آفاتی هستند که با مکیدن شیره ی گیاهی سبب ضعف در درختان خرمالو شده و همین امر باعث ریزش گل و میوه ها و یا کاهش کیفیت میوه خواهد شد، در این قسمت برخی از مهمترین و رایج ترین آفات مکنده درختان خرمالو را معرفی خواهیم کرد.

  • سفید بالکها

سفیدبالکها که سابقا تحت عنوان مگس سفید نیز شناخته می شدند با داشتن پوره و حشرات بالغ سفید رنگ شناخته می شوند و بهدلیل دامنه ی میزبانی وسیعی که دارند ماندگاری بالایی در طبیعت دارند، سفید بالکها در مقابل میسزبان ضعیف و حساس حالت طغیانی به خود گرفته و خسارت بالایی را وارد می کنند.

برای کنترل این آفت تقویت غذایی و آبیاری مناسب درختان و خرید نهال خرمالو در ارقام مقاوم موثرترین راه های کنترل آفت است، کنترل شیمیایی با سموم مجاز که جمعیت شکارگران آفت را تحت تاثیر قرار ندهد و استفاده از کارتهای زرد چسبنده از دیگر اقدامات کنترلی این آفت خواهد بود.

  • تریپسها

تریپسها نیز از جمله آفات با دامنه ی میزبانی وسیع، مکنده و خسارتزا بر درختان خرمالو هستند، تریپسها می توانند علاوه بر ریزش گل و میوه با خسارت زدن بر میوه های در حال رشد سبب بدشکلی و ایجاد لکه های سیاه رنگ بر میوه شده و همین امر سبب کاهش بازار پسندی میوه هایی می شود که ریزش نکرده اند، پیچیدگی برگ، ریز برگی، زرد شدن برگها و ریز ماندن میوه نیز از دیگر علائم ابتلا به این آفت است.

استفاده از کارتهای زرد و آبی از روشهای موثر و البته ایمن برای کنترل این آفت است، شستشوی  گلها و برگ درختان و سم پاشی با سموم سیف در صورت بالا رفتن درصد آلودگی درختها از روشهای کنترل این آفت است.

  • شپشکها

شپشکها با ظاهر سفید و پودری رنگی که دارند علاوه بر تغذیه و کاهش قوای درخت و ریزش گل و میوه سبب کاهش نور رسانی به برگ و میوه شده و بدشکلی و ریز ماندن میوه ها را در پی دارد، کنترل این آفت به شدت به هرس شاخه های آلوده، سم پاشی در زمان حساس و موثر و رعایت بهداشت باغی به معنای جمع آوری برگ و میوه های آلوده و ریخته کف باغ بستگی دارد.

بیماریها

بیماریها در واقع عوامل میکروبی نظیر قارچها، شبه قارچها، نماتدها، باکتریها و ویروسها و یا حتی نوسانات محیطی هستند که سبب اختلال در غذا رسانی و رشد طبیعی درخت شده و ایجاد ضعف و بیماری و در نهایت کاهش محصول می کنند، در این بخش سه تا از مهمترین و رایج ترین بیماریهای درختان خرمالو که کاهش شدید در میزان باردهی ایجاد می کنند را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • پوسیدگی طوقه و ریشه:

فایتوفتورا شبه قارچ عامل بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه تقریبا در تمام مناطق و تمام خاکها به عنوان بیمارگر خاکزاد وجود دارد اما تنها درختانی را مورد حمله قرار می دهد که حساس و ضعیف بوده و علاوه بر آن تنها در صورتی که آب برای مدت زمان طولانی پای طوقه و ریشه باقی بماند این شبه قارچ فرصت آلوده کردن پیدا می کند، در واقع این بیماری به شدت به سنگین بودن خاک و شیوه ی غلط آبیاری غرقابی وابسته است.

برای کنترل این بیماری باید بدانید که پیشگیری بهتر از درمان عمل میکند، عدم کاشت نهال خرمالو در خاک با زهکشی ضعیف، عدم کاشت ارقام حساس و تقویت درختان با کود دهی و آبیاری مناسب و به موقع از اقدامات پیشگیرانه برای کنترل این بیماری به شمار می روند.

  • پژمردگی ورتسیلیومی

این بیماری نیز به وسیله ی یک قارچ خاکزاد ایجاد شده و عامل بیماری با دامنه ی میزبانی وسیعی که دارد می تواند حتی از زراعت قبلی که در زمین انجام می شده است به وجود آمده و در خاک باقی مانده باشد اما این قارچ نیز تنها به ارقام حساس و ضعیف و در خاکهای با زهکشی ضعیف حمله می کند و پیشگیری از بیماری منوط به عدم کاشت میزبان حساس در خاک آلوده است، کنترل عامل بیماری قبل از کاشت نهال به صورت ضدعفونی خاک با شیوه ی آفتابدهی یکی از اقدامت پیشگیرانه موثر خواهد بود که باغداران قبل از احداث باغ باید انجام دهند.

  • بیماریهای فیزیولوژیک:

بیماریهای فیزیولوژیک به بیماریهایی گفته می شود که در صورت نامساعد بودن شرایط محیطی رخ می دهد، شرایط دمایی، آب و هوایی، خاک و یا تغذیه ای می تواند سبب ایحاد نقصان در عملکرد درختان میوه شده و در مجموع به این عارضه و یا بیماریها بیماریهای فیزیولوژیک گفته می شود بعنی بیماریهایی که در ایجاد آن عامل زنده دخیل نیست.

ریزش گل و میوه:

یکی از مهمترین بیماریهای فیزیولوژیک درختان خرمالو ریزش گل ومیوه است، ریزش گل و میوه در صورتی که درخت آلوده به افت و یا بیماری نباشد می تواند در اثر شرایط نامساعد محیطی رخ دهد، کمبود عناصر غذایی که با انجام تست تجزیه ی خاک و برگ می توان به آن پی برد و با استفاده از کود دامی پوسیده در ترکیب با کودهای شیمایی و یا در صورت نیاز استفاده از عناصر ریز مغذی در قالب محلول پاشی بر طرف می شود.

افزایش دما در تابستان و یا سرما زدگی بهاره نیز از خسارات فیزیولوژیکی هستند که می توانند کاهش باردهی را ایجاد کنند.

بررسی میزان باردهی نهال خرمالو در هکتار

ترک خوردن میوه

ترک خوردن میوه های نارس و جوان در صورتی اتفاق می افتد که آبیاری درخت به صورت مکفی انجام نشده، میوه ها در حال رشد سریع و وزن گیری بوده و هوا در تابستان گرم و خشک است، مجموع این شرایط محیطی سبب کاهش انعطاف پذیری پوست میوه و ترک خوردگی میوه می شود که یک عارضه ی فیزیولوژیک محسوب می شود، میوه های ترک خورده گاها کپک زده و ریزش می کنند و در نهایت افت محصول را به دنبال خواهد داشت.

کلام آخر:

دانستید که علاوه بر زمینه ی ژنتیکی عوامل متعددی هستند که می توانند کاهش عملکرد درخت خرمالو را در پی داشته باشد، خرید نهال سالم و اصیل یکی دیگر از عواملی است که برای داشتن باردهی بالا باید در نظر داشته باشید، علت تفاوت قیمت نهال خرمالو در نهالستانهای مختلف نیز همین سلامت و اصالت نهال است، در نهایت باید بدانید که تنها در صورتی که باغ خرمالو را با دانش و اطلاعات کافی احداث کنید می توانید باردهی تضمین شده داشته و به سود دهی برسید.

دریافت مشاوره و راهنمایی از مشاوران کار بلد فروش نهال خرمالو از زمان احداث باغ تا زمان به ثمر رسیدن درختان در تمام زمینه های آبیاری، کود دهی، هرس و حتی انتخاب رقم مناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه ی شما نیز از جمله مواردی است که می تواند باردهی حداکثری در باغ شما را تضمین کند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال