مناسب ترین ارقام گردو برای مناطق معتدل

مناسب ترین ارقام گردو برای مناطق معتدل

بر اساس تعریف سامانه ی طبقه بندی اقلیمی آب و هوای معتدل به آب و هوایی گفته می شود که میانگین سردترین ماه بیشتر از منفی سه درجه سانتی گراد باشد و فراتر از 18 درجه سانتی گراد نرود، در واقع در این شرایط آب  هوایی درختان به ندرت با مشکل یخبندان شدید زمستانه مواجه می شوند اما باید در برابر سرمای زیر صفر درجه مقاومت داشته باشند، در این مقاله چالشهای کاشت درخت گردو در مناطق معتدل را مود بررسی قرار می دهیم و بهترین ارقام گردو برای کاشت در مناطق معتدل را به شما معرفی خواهیم کرد.

مناسب ترین ارقام گردو برای مناطق معتدل

چالشهای کاشت درخت گردو در مناطق معتدل:

در مناطق معتدل به دلیل ویژگیهای خاص آب و هوایی که وجود دارد برای کاشت درختان گردو ممکن است چالشهایی به وجود بیاید در این قسمت چالشهای مهم پرورش درخت گردو در مناطق معتدل را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • سرمای دیر رس بهاره:

به جرات می توان گفت مهمترین چالش کاشت درخت گردو در مناطق معتدل سرمای دیر رس بهاره است، معضلی که بیشتر باغداران نه تنها در مورد کاشت گردو بلکه در مورد کاشت تمام انواع درختان میوه در این مناطق با آن رو به رو بوده و باعث افت محصول آنها می شود.

سرمای دیر رس بهاره به سرمایی گفته می شود که پس از باز شدن شکوفه ها در اواخر زمستان تا نیمه ی اول فروردین ماه اتفاق می افتد، شکوفه های باز شده به افت دما به شدت حساس بوده و مرگمادگی در آنها اتفاق می افتد، در صورتی که در اثر افت دما در بهار مادگیاز بین برود شکوفه تیزه شده و پیش از اینکه میوه تشکیل شود دچار ریزش می شود.

باغداران برای مواجهه با این مشکل در این مناطق طی سالیان متوالی راهکارهای مختلفی را در نظر گرفته اند از دود کردن کاه برنج و گندم گرفته تا نصب بخاری و پنکه که البته با توجه به نوع سرمایی که با آن مواجه می شوند که از نوع جبهه ای یا توده ای می تواند باشد راهکارها ممکن است موثر یا غیر موثر باشند.

موثر ترین راهکار مقابله با این مشکل هر ساله در مناطق معتدل این است که شکوفه ی درختان باغ شما در نیمه ی دوم بهار باز شود زمانی که دیگر آخرین سرما  افت دما در نیمه ی اول بهار سپری شده و دیگر افت دما سلامت شکوفه ها را تهدید نمی کند، بنابراین خرید نهال گردو در ارقام دیرگل بهترین راهکار نهالستانها برای افرادی است که در مناطق معتدل قصد احداث باغ گردو دارند.

  • بافت و اسیدیته ی خاک:

بسته به نوع منطقه و همینطور میزان بارش ممکن است در مناطق معتدل درگیر مشکل بافت و یا اسیدیته ی خاک باشید، در مناطق معتدل که بعضا کوهپایه ای هستند باید بافت و اسیدیته ی خاک قبل از احداث باغ گردو به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت اسیدی و یا قلیایی بودن بافت خاک اسیدیته را قبل از کاشت گردو اصلاح کرد، در مورد بافت خاک نیز ممکن است بافت خاک سنگلاخی و با حتی رسی و سنگین باشد در این صورت بافت خاک نیز باید به سمت لومی شدن اصلاح شود.

در نظر داشته باشید که درختان گرو بافت خاک لومی با اسیدیته ی خنثی را می پسندند و هر میزان خروج از این حالت نرمال می تواند بر میزان عملکرد درختان کردو تاثیر بگذارد، در مناطق معتدلی که بافت و اسیدیته ی خاک دچار مشکل است قبل از احداث باغ با انجام آزمایش تجزیه ی خاک از ویژگیهای فیزیکی خاک مطلع شده و با توجه به نقصها و کمبودها نسبت به اصلاح بافت و اسیدیته اقدام کنید.

  • منابع آب موجود:

برخی از ارقام گردو به کم آبی حساس هستند این در حالی است که در برخی از مناطق معتدل به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص با کاهش بارندگی به ویژه در سالهای اخیر و با افزایش گرمایش زمین رو به رو شده این بنابراین برای باغداران در این مناطق اهمیت زیادی دارد که درخت گردو نسبت به شرایط کم آبی مقاومت نسبی خوبی داشته باشد، البته که در نظر گرفتن سیستم آبیاری مناسب با شرایط اقلیمی و میزان منابع آب در دسترس نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • ارتفاع از سطح دریا:

یکی دیگر از چالشهای باغداران در زمان انتخاب رقم گردو مناسب با مناطق معتدل ارتفاع منطقه از سطح دریا است، در نظر داشته باشید که همه ی مناطق معتدل در ارتفاع بالا از سطح دریا قرار نداشته و برخی از مناطق با وجود پست بودن ممکن است دارای آب و هوای معتدل باشند، بنابراین باغداران باید در نظر داشته باشند که با توجه به ارتفاع منطقه ی خود از سطح دریا رقمی را انتخاب کنند که بیشترین تناسب را با منطقه ی ایشان داشته باشد.

توجه داشته باشید که تناسب ارتفاع از سطح دریا در باردهی و رشد درختان گردو تاثیر یسزایی داشته و بی توجهی به این موضوع می تواند عواقب خود را دست کم با کاهش میزان باردهی نمایان کند.

مناسب ترین ارقام گردو برای مناطق معتدل

ارقام پربار گردو مناسب مناطق با شرایط آب و هوای معتدل:

با توجه به چالشهای ذکر شده دانستید که ارقامی از گردو که دیر گل بودن و دارای مقاومت نسبی به شرایط خاک و کم آبی باشند برای کاشت در مناطق معتدل مناسب تر هستند، چنانچه با توجه به تعریف اقلیم شناسی شما نیز در منطقه ی معتدل بوده و قصد احداث باغ گردو در منطقه ی معتدل را دارید در این قسمت قصد داریم به شما برخی از پر بارترین و مناسب ترین ارقام گردو برای مناطق معتدل را معرفی کنیم.

  • گردو اسرائیلی:

گردو اسرائیلی علاوه بر فاکتورهای مثبت عنوان شده در قبل که سبب می شود برای کاشت در مناطق معتدل باشد ویژگیهای مطلوب دیگری نیز دارد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

باردهی گردو اسرائیلی به صورت خوشه ای است و همین امر سبب می شود در زمان برداشت با پراکندگی میوه روی شاخه مواجه نباشید، نوع باردهی خوشه ای همچنین برداشت میوه با ماشین برداشت را نیز تسهیل می کند به طوری که با شیک کردن درخت به راحتی درصد بالایی از میوه ها ریزش خواهد کرد.

خاستگاه این رقم گردو به اسرائیل بر می گردد و بنابراین هر منطقه ای که موقعیت جغرافیایی و یا آب و هوایی شبیه به فلسطین یا اسرائیل داشته باشد می تواند بهترین منطقه برای کاشت این رقم گردو به شمار رود، بالا بودن وزن مغز نسبت به پوست آن از ویژگیهای مهم این رقم گردو بوده که سبب افزایش بازار پسندی میوه ی گردو اسرائیلی می شود.

در مورد کاشت این رقم گردو بهتر است فاصله ی بین درختان هشت متر و در زمینهای شیبدار کمی کمتر از 8 متر در نظر گرفته شود چرا که با توجه به حجم و ارتفاع تاج درختان گردو اسرائیلی پس از رسیدن به سن بلوغ درختان در تراکم بالا بر هم سایه اندازی کرده و بر باردهی هم تاثیر منفی می گذارند، همچنین اقدامات باغبانی مانند برداشت با ماشین برداشت را نیز با مشکل مواجه خواهند کرد.

فروش نهال گردو اسرائیلی در نهالستانهای معتبر کشور و به صورت پیوند خورده بر پایه ی ارقام مقاوم صورت گرفته و همین امر سبب می شود که این رقم گردو باردهی خود را حداکثر دو سال پس از کاشت نهال آغاز کند.

  • نهال گردو تیپ 4 پالیز:

نهال گردوتیپ 4 پالیز ویژه ی مناطق معتدل دیر گل بوده و نسبت به سرمای دیر رس بهاره مقاومت بالایی دارد، این رقم گردو که به صورت پیوندی تولید می شود در شرایط مساعد یک سال پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز کرده برای بهبود باردهی نیازی به کاشت پایه ی گرده افشان ندارد، این رقم گردو خود گرده زا و خود سازگار است.

این رقم گردو برای کاشت در بازه ی ارتفاع از سطح دریا بین 100 تا 2800 متر مناسب بوده و 600 تا 800 ساعت سرما برای تامین نیاز سرمایی آن کفایت می کند، در شرایط مساعد باردهی این رقم می تواند به بیش از 4 تن در هکتار برسد.

درصد وزن مغز به میوه در این رقم گردو بالا بوده و هر 77 گردو معادل یک کیلوگرم وزن خواهد داشت و این دو ویژگی باعث افزایش بازارپسندی میوه گردو پالیز تیپ4 شده است، مقاومت گردو تیپ چهار پالیز به واسطه ی پیوند خوردن بر پایه ی ارقام مقاوم بسیار بالا بوده و نگرانی از بابت درگیر شدن با آفات و بیماریها را ایجاد نمی کند، قیمت نهال گردو ژنوتیپ پالیز نسبت به ویژگیهای بسیار مثبتی که برای کاشت در مناطق معتدل دارد بسیار مناسب است.

  • نهال گردو فرنت:

یکی دیگر از ارقام معروف و پربار مناسب برای مناطق معتدل نهال گردو فرنت است، نهال گردو فرنت که دیر گل بوده و قابلیت کاشت در ارتفاع 200 تا 1300 متر از سطح دریا را دارد نیازی به کاشت پایه ی گرده افشان برای گرده افشانی نداشته و در اولین سال پس از کاشت نهال می تواند باردهی خود را آغاز کند.

بهترین فاصله برای کاشت این رقم گردو بین 6 تا 7 متر بوده و با توجه به قامت این رقم گردو رسیدگی به درخت و انجام عملیات برداشت از آن با دشواری خاصی رو به رو نخواه بود، این رقم گردو نیز می تواند بیش از 4 تن باردهی در هکتار در شرایط مساعد داشته باشد و به دلیل بالا بودن درصد مغز نسبت به وزن کل میوه از بازار پسندی بالایی برخوردار است، گردو فرنت با وجود اینکه کاغذی نیست اما به راحتی پوست آن شکسته می شود و رنگ پوست چوبی روشن و سفید است همین امر نیز به افزایش بازارپسندی این رقم گردو کمک کرده است.

  • نهال گردو وینا:

نهال گردو وینا نیز برای کاشت در مناطق معتدل مناسب بوده و قابلیت کاشت در ارتفاع 100 تا 800 متر از سطح دریا را دارد، به دلیل محدودیتی که در ارتفاع از سطح دریا برای این رقم مطح است کاشت ایت رقم معمولا در مناطق معتدل کوهپایه ای با ارتفاع زیاد از سطح دریا امکان پذیر نیستف این رقم را می توانید به فاصله ی 7 متر از یکدیگر بکارید و برای احداث باغ با این رقم کاشت پایه ی گرده زا را نباید فراموش کنید، پایه ی گرده زای هاوارد می تواند مناسبترین پایه برای این رقم گردو به شما رود.

  • نهال گردو پدرو:

نهال گردو پدرو قابلیت کاشت در مناطق همسطح با دریا یعنی ارتفاع 0 را دارد، دیر گل بوده و برای باردهی بهتر نیاز به کاشت پایه ی گرده افشان رقم روند دارد، این رقم گردو که می تواند باردهی خود را در سال اول پس از کاشت نهال آغاز کند به ورت پیوندی بر پایه ی ارقا مقام به فروش می رسد.

  • نهال گردو فرانکت:

نهال گردو فرانکت را باید در باغ به فاصله ی 6 تا 7 متر از یکدیگر بکارید تا بتواند نور بیشتری در بلوغ دریافت کند، این رقم گردو که خود گرده زا است برای باردهی نیاز به کاشت پایه ی گرده افشان ندارد، گردو فرانکت را در ارتفاع 500 تا 1500 متر از سطح دریا می توانید بکارید.

  • نهال گردو توسرخ:

این رقم گردو که به واسطه ی داشتن میوه هایی با مغز قرمز رنگ شناخته می شود به دلیل رنگ خاص مغز خود شهرت پیدا کرده و بازار پسندی این رقم گردو نیز به واسطه ی رنگ مغز گردو است، این رقم گردو به دلیل رنگ آن حالت مجلسی پیدا کرده و در آجیل مورد استفاده قرار می گیرد و قیمت خوبی در بازار دارد، کاشت گردو تو سرخ نیز در ارتفاع بسیار پایین و همسطح دریا تا 1200 متر از سطح دریا امکان پذیر بوده اما برای گرده افشانی نیاز به کاشت پایه ی گرده افشان چندلر دارد.

  • نهال گردو لارا:

نهال گردو لارا نسبت به سایر ارقام مناسب برای مناطق معتدل متوسط گل محسوب شده و برای کاشت در مناطق با زمستان طولانی مناسب نیست، این رقم گردو را در فاصله ی 5 تا 7 متر از یکدیگر می توانید بکارید و کاشت آن از ارتفاع 100 تا 1800 متر از سطح دریا امکان پذیر است، در نظر داشته باشید که در باغ گردو با این رقم باید پایه ی گرده افشان از رقم هارتلی را نیز بکارید.

  • نهال گردو دماوند:

این رقم گردو که بومی ایران و منطقه ی دماوند است سازگاری بیشتری با شرایط آب و هوایی مناطق معتدل ایران داشته و برای گرده افشان نیاز به پایه ی گرده افشان تویسرکان دارد، کاشت گردو دماوند از ارتفاع 100 تا 1500 متر از سطح دریا امکان پذیر بوده و در نظر گرفتن فاصله ی 7 تا 8 متر برای کاشت این درختان مناسب خواهد بود.

مناسب ترین ارقام گردو برای مناطق معتدل

کلام آخر:

دانستید که برای کاشت نهال گردو در مناطق معتدل باید چالشهای مهم احداث باغ در این مناطق که مهمترین آنها مقاومت به سرمای بهاره است را در نظر بگیرید، در نظر گرفتن ارتفاع از سطح دریا و تامین نیاز سرمایی نیز از دیگر فاکتورهای تعیین کننده ی رقم مناسب برای منطقه ی شما خواهد بود، در صورتی که از این فاکتورها در منطقه ی خود اطلاعی ندارید و نیاز به دریافن مشاوره و راهنمایی در خصوص انتخاب مناسب ترین رقم برای احداث باغ گردو در منطقه ی خود دارید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید تا شما را در این خصوص راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال