کپک مغز گردو + راهکار های اساسی که شاید ندانید!

کپک مغز گردو + راهکار های اساسی که شاید ندانید!

کپک مغز گردو

کپک مغز گردو از مهم ترین عواملی است که باعث کاهش کیفیت گردو می گردد و فروش آن را با چالش هایی همراه می سازد. هنگام خرید  نهال گردو طعم و رنگ دو فاکتور مهمیست که بیانگر میزان کیفیت مغز گردو می باشد. همه ی ما به دنبال گردوهایی درشت و با مغز روشن هستیم که از طعم بی نظیر آن لذت ببریم.

کپک مغز گردو، سیاه شدن مغز گردو،چروکیدگی و سوختگی و همچنین خرد شدن مغز گردو از عواملی هستند که مانع از خرید محصول توسط مشتری می شود. چنین  نهال گردو هایی در بازار اغلب به عنوان گردوی بی کیفیت و درجه پایین شناخته می شوند و فروش آنها چندان امکانپذیر نیست.

علت کپک مغز گردو چیست؟

گردو به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین آجیل های ایرانی شناخته می شود و یکی از پرفروش ترین محصولات در حوزه ی خشکبار به حساب می آید. هرچه مغز گردوی ما باکیفیت تر و روشن تر باشد، حکایت از کیفیت بالای گردو دارد.

کپک مغز گردو از مهم ترین عواملی است که می تواند کیفیت گردو را به چالش بکشد و فروش آن را با موانع و محدودیت های بسیار زیادی مواجه سازد. یک گردوی درشت و شیرین با مغزی به رنگ روشن نسبت به گردوی تیره و سوخته طبیعتا از فروش بسیار بالاتری برخوردار خواهد بود.

اما سؤال اصلی اینجاست که علت کپک مغز گردو چیست و چگونه می توان جلوی آن را گرفت؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا بایستی به نحوه ی مراقبت و نگهداری از درخت گردو نگاهی داشته باشیم. درخت گردو به مراقبت های خاصی نیاز دارد و برای رشد آن استاندارد های مشخصی در نظر گرفته شده است. هرگونه عدم مراقبت صحیح از درخت و محصول، تنش های محیطی و آفات و عوامل بیماری زا می توانند در کیفیت گردو ها تأثیرگذار باشند. در ادامه به معرفی شناخته شده ترین عوامل ایجاد کپک مغز گردو و راهکارهایی جهت جلوگیری از آن خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

کپک مغز گردو + راهکار های اساسی که شاید ندانید!

آفلاتوکسین

آفلاتوکسین نام نوعی سم است که به دنبال نوعی قارچ به وجود می آید. این ماده در اثر قرار گرفتن گردو در محیط هایی گرم و با رطوبت بالا به وجود می آید. چنانچه برای چیدن و انبار کردن محصولات باغ گردوی خود اقدام کرده اید، بهتر است گردو ها را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید. محیط خیس و مرطوب گردوی شما را نابود می کند و شرایط مساعدی برای رشد قارچ ها ایجاد می نماید.

همچنین نحوه ی آبیاری درخت، مواد مغذی مورد نیاز و خاک غنی از مهم ترین عواملی هستند که کیفیت مغز گردوی شما را به طرز قابل توجهی افزایش می دهند.

البته از آنجایی که گردو ذاتا دارای رطوبت می باشد، احتمال بروز قارچ در مغز آن چندان دور از ذهن نیست. به طور کلی در گردوی خام احتمال تشکیل کپک مغز گردو به مراتب بیشتر از گردوی خشک است. اما با نگهداری و مراقبت صحیح از گردو ها می توان این احتمال را به حداقل میزان ممکن رساند.

علاوه بر این، حدالمقدور سعی کنید برای احداث باغ گردوی خود، ارقام مقاوم و سالم گردو را انتخاب کنید. زمانی که شما از ابتدایی ترین مراحل به سلامتی درخت گردوی خود توجه داشته باشید می توانید به میزان قابل ملاحظه ای مقاومت درخت گردو را افزایش داده و محصولی با کیفیت را شاهد باشید. کپک مغز گردو و چنین مشکلات مشابهی عمدتا در شرایطی ایجاد می گردد که مقاومت درخت ضعیف بوده و در معرض انواع تنش ها ی محیطی و زیستی قرار گرفته است.

در نتیجه میوه های درخت از مواد مغذی مورد نیاز بی بهره مانده اند و مغز گردو های بی کیفیتی شکل گرفته است. چنین مسأله ای در دراز مدت می تواند کیفیت مغز گردو های شما را کاهش داده و فروش آن را به حداقل برساند.

آفلاتوکسین به عنوان سم مغز گردو به حساب می آید و در نهایت منجر به کپک مغز گردو خواهد شد. کپک مغز گردو می تواند بویی نامطبوع و ظاهری نامطلوب برای گردوی شما به وجود بیاورد و مزه ی آن تغییر کند. وجود سوراخ و حفره در پوست گردو می تواند به شیوع و گسترش بیشتر کمک کمک نماید.

نوع رقم گردو

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم نوع رقم گردو در کیفیت محصول شما بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید که زودرس بودن رقم گردو نه تنها ایده آل و خوب نیست، بلکه منجر می شود گردو های شما در گرم ترین ماه سال به بار بنشیند و در معرض نور شدید و مستقیم خورشید قرار بگیرند. با تابش شدید نور آفتاب ، مغز گردو ها به شدت آسیب دیده و دچار سوختگی شدید می شوند. مغز چنین گردو هایی عمدتا به رنگ تیره می باشد و از نظر مشتریان فاقد کیفیت کافی تلقی می شوند. احتمال به وجود آمدن کپک مغز گردو در چنین شرایطی بسیار افزایش می یابد.

چنانچه به دنبال گردو هایی با بالاترین کیفیت هستید، توصیه می کنیم برای کاشت نهال گردو ارقام دیررس، سالم و مقاوم آن را انتخاب نمایید.

نحوه ی تغذیه ی درخت گردو

کیفیت مغز گردوی شما به نوع تغذیه ی آن بستگی دارد. هرچه میزان مواد مغذی مورد نیاز درخت بالاتر و بیشتر باشد و به شکل بهتری تأمین شود، به همان میزان شاهد رشد میوه هایی با کیفیت و درشت خواهید بود.

خاک غنی و کوددهی مناسب درخت از مهم ترین عواملی هستند که به تغذیه ی کافی و اصولی درخت گردو کمک می کنند. محلول پاشی انواع ریز مغذی ها و آمینو اسید، کود نیترات کلسیم و همچنین آبیاری درخت با کود آهن از عوامل مؤثر برای افزایش کیفیت مغز گردو می باشد و بهبود طعم و رنگ آن کمک شایان توجهی می نماید.

کپک مغز گردو + راهکار های اساسی که شاید ندانید!

زمان چیدن گردو

یکی از مهم ترین عوامل کپک مغز گردو زمان چیدن محصول و همچنین نحوه ی چیدن آن می باشد. هنگامی که شما دیر تر از زمان موعد برای چیدن گردو ها اقدام می نمایید، در واقع باعث می شوید که پوست گردوی شما دیرتر جدا شود. این مسأله باعث نفوذ رنگ تیره ی پوست گردو به داخل مغز آن شده و به تیره شدن و سیاه شدن مغز گردو منجر می گردد.

از سوی دیگر پوست سبز گردو حاوی رطوبت است و گردو را در شرایطی مرطوب نگاه می دارد.  هنگامی که پوست سبز گردو دیرتر جدا می شود، در حقیقت به حفظ بیشتر رطوبت گردو ها کمک کرده اید و یک محیط کاملا مساعد برای رشد قارچ ها و کپک ها به وجود آورده اید.

در چنین شرایطی احتمال به وجود آمدن کپک مغز گردو به مراتب افزایش می یابد و محصول شما در معرض نابودی قرار می گیرد.

بهتر است میوه ها را در مناسب ترین زمان ممکن بچینید و هنگامی که آثار ترک خوردگی پوست در آن نمایان شد با کمک دستگاه برای جداسازی آن اقدم نمایید.

توصیه می کنیم قبل از ترک خوردن پوست گردو برای دو مرحله سمپاشی آن با قارچکش حتما اقدام نمایید.

گردو ها را پس از پوست گیری در هوای آزاد و به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود. برای این منظور می تواند از دستگاه های مخصوص برای خشک کردن گردو نیز  استفاده نمایید.

آبیاری درخت گردو

در رابطه با آبیاری درخت گردو به چند نکته ی مهم باید توجه داشته باشید. آبیاری منظم و اصولی می تواند به کاهش دمای درخت و شادابی آن کمک کند. از سوی دیگر آبیاری یکی از ضروری ترین و حیاتی ترین عوامل برای رشد و حیات درخت به حساب می آید. در صورت کمبود آب درخت با خطر خشکیدگی و نابودی مواجه خواهد شد.

نکته ی مهم دیگر اینکه باید به میزان آبیاری درخت و نحوه ی آن دقت کنید. آبیاری بیش از حد درخت نه تنها مفید نیست، بلکه به افزایش رطوبت درخت کمک می کند و شرایط برای شیوع انواع قارچ ها و عوامل بیماری زا مستعد می گردد. در چنین شرایطی مغز گردو ها با خطراتی جدی مواجه خواهند بود و در نتیجه کپک مغز گردو سریع تر رخ می دهد.

بلایت

بیماری بلایت گردو نوعی بیماری باکتریایی می باشد که با پیشروی آن مغز گردو ها دچار صدمه و آسیب می شود. این بیماری در ابتدا با لکه هایی روی سطح برگ ها و میوه ها آغاز می گردد و به مرور میوه ها را درگیر می کند.

نکروز و مردگی بافت در میوه ها و افتادن سریع آنها از درخت از علائمی است که به دنبال بلایت گردو ایجاد می شود. چنانچه رطوبت محیط و دمای آن بالا باشد، ترشحاتی به رنگ سیاه و غلیظ روی میوه ها قابل مشاهده است. بیماری بلایت مانع از رشد کامل میوه ها می شود و نشانه هایی مانند کپک مغز گردو، سیاه شدن و چروکیدگی مغز گردو نمایان می گردد.

جهت پیشگیری از بیماری بلایت گردو کاشت ارقام سالم و مقاوم مهم ترین نکته است. در چنین ارقامی به دلیل مقاومت بالا کمتر با شیوع عوامل بیماری زا مواجه می گردید و در نتیجه محصولاتی با کیفیت تر خواهید داشت.

سمپاشی درخت گردو با استفاده از ترکیب مس و مانکوزب یکی از مؤثرترین راهکار ها برای کنترل و مقابله با این بیماری می باشد. بهتر است به نحوه ی آبیاری و رطوبت درخت نیز توجه لازم را داشته باشید.

قارچ کپک مغز گردو

قارچ ها یکی از مهم ترین و شایع ترین عوامل بیماری زا برای گردو به شمار می روند. دایره ی وسیعی از عوامل محیطی و زیستی می تواند در بروز قارچ ها مؤثر واقع شود. برای مثال آبیاری غیراصولی درخت و رطوبت بالای محیط می تواند محیط را برای رشد و تکثیر قارچ ها مساعد نماید. افزایش دما نیز در این میان مؤثر است.

به همین دلیل درخت گردو برای اقلیم هایی با آب و هوای گرم و معتدل و مرطوب چندان مناسب نیست. همچنین جای زخم ها و بریدگی هایی که دنبال هرس کردن درخت و آسیب های محیطی به وجود آمده اند، مکانی مناسب برای نفوذ و تجمع عوامل بیماری زا مانند قارچ ها و باکتری هاست.

قارچ هایی مانند قارچ آسپرژیلوس، پنی‌سیلیوم، آلترناریا و نوعی قارچ به نام فوزاریوم باعث ایجاد کپک مغز گردو می شوند. برخی از این قارچ ها در هر مرحله ای از سن درخت گردو حتی در سال های اولیه ی زندگی درخت می توانند درخت را آلوده نمایند.

بهتر است برای پیشگیری از شیوع چنین بیماری هایی به سمپاشی درخت توجه داشته باشید و رطوبت محیط درخت را کنترل کنید. برای مقابله با چنی شرایطی نحوه ی آبیاری درخت و تغذیه ی کافی آن بسیار حائز اهمیت است.

عدم تهویه مناسب در تاج درخت

تاج درخت هنگامی که با انبوهی از شاخه ها و برگ ها مواج می گردد تهویه ی هوای آن دشوار شده و در نتیجه میوه ها با خطراتی مواجه می شوند. یکی از مشکلاتی که به دنبال عدم تهویه مناسب در تاج درخت ایجاد می گردد کپک مغز گردو می باشد.

کپک مغز گردو + راهکار های اساسی که شاید ندانید!

کلام آخر

همانطور که متوجه شدید کپک مغز گردو می تواند به دنبال طیف گسترده ای از عوامل غیر بیماری زا و بیماری زا ایجاد گردد. بر خلاف تصور عموم افراد کپک مغز گردو صرفا به دنبال حمله ی قارچ ها و عوامل بیماری زا اتفاق نمی افتد، بلکه پاره ای تنش های زیستی و محیطی، زمان و نحوه ی چیدن گردو و همچنین نحوه  مراقبت و نگهداری از محصول در این رابطه بسیار تأثیرگذار است.

فراموش نکنید کپک مغز گردو می تواند کیفیت محصول شما را به شدت پایین بیاورد وحتی در پاره ای موارد فروش آن را متوقف کند. این موضوع به ویژه برای باغداران گردو که فروش محصول و سود تجاری آن بسیار مهم است، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

مرغوبیت و کیفیت گردو وجه تمایز اصلی آن شناخته می شود مشتریان را جذب می نماید. کپک مغز گردو بو و طعم گردو را به کلی از بین می برد و به هیچ وجه قابل اصلاح و برگشت نیست. بنابراین توصیه می کنیم از ابتدای کاشت درخت به این مسأله توجه داشته باشید و ارقام سالم و مقاوم را برای کاشت درخت گردو در نظر بگیرید.

چنانچه به فکر احداث باغ گردو هستید و سود تجاری فوق العاده ای را در ذهن خود می پرورانید، کاشت نهال های سالم و مقاوم و مناسب با اقلیم آب و هوایی منطقه ی شما بسیار حائز اهمیت است. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت نهال گردو و سفارش ارقام سالم و مقاوم درخت گردو با بالاترین کیفیت می توانید با کارشناسان مجموعه ی برتر نهال در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال