درخت گردو بکاریم یا بادام؟ کدام سود بیشتری دارد؟

درخت گردو بکاریم یا بادام؟ کدام سود بیشتری دارد؟

تنوع نژادی نهال گردو

تنوع نژادی که برای نهال گردو وجود دارد خیلی بیشتر می باشد. همین امر باعث شده تا از لحاظ اقتصادی مورد توجه کشاورزان قرار بگیرد. انواع تقسیم بندی نهال گردو عبارتند از:

  • نهال های گردو زود گل
  • نهال گردو میان گل
  • نهال گردو دیرگل

هر کدام از این نژادها در مناطق و اقلیم های خاصی مورد توجه کشاورزان قرار می گیرد و باعث می شود تا میزان بازدهی باغ گردو را افزایش دهد. نهال های گردو زود گل مخصوص مناطق گرم و خشک است. بخاطر باردهی بالا و زود بازده بودن مورد توجه کشاورزان این اقلیم قرار گرفته است. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

درخت گردو بکاریم یا بادام؟ کدام سود بیشتری دارد؟

  • نهال ژنوتیپ ۵ پالیز

این نهال یکی از نهال های پرفروش برتر نهال می باشد. به خاطر خصوصیات و بازدهی بالایی که دارد باعث شده است تا خرید نهال بادام و باغداران زیادی نسبت به خرید آن اقدام کنند. طول عمر اقتصادی این نژاد معمولا بین ۸۰ الی ۱۰۰ سال است. از این رو باردهی این نهال با نهال های سنتی قابل مقایسه نیست، همچنین احتیاج آن به آبیاری در مناطق گرم و خشک کمتر است. مقاومت بالایی در برابر انواع آفت ها داشته و مقرون به صرفه است.

  • نهال گردو پکان :

بعد از نهال گردو ژنوتیپ ، نهال گردوی پکان مورد توجه باغداران قرار گرفته است که در مناطقی که بسیار گرمسیر و خشک هستند کشت می شود.

نهال گردو دیرگل بهترین گزینه برای باغدارانی است که باغ آنها در نواحی سرد و خشن قرار گرفته است. شوک های جوی و هوایی در این مناطق باعث می شود تا شکوفه های درختان گردو نابود شوند. به همین خاطر توصیه هایی که مهندسین و متخصصین پزشکی دارند بهترین گزینه برای آنها استفاده کردن از نهال های دیرگل است. این نهال ها عبارتند از:

  • نهال گردو چندلر :

مکانیسم نهال گردوی چندلر به گونه ای است، بتواند در مقابل باد سرد و طوفان های مناطق کوهستاتی از خود مقاومت نشان دهد. ویژگی بافت ریشه و تنه درخت مقاوم در برابر رطوبت و عوامل باکتریایی و قارچی می باشد.

  • نهال گردو فرنور :

مناطقی که بین ۱۵۰۰ الی ۲۳۰۰ متر است می توانند از نهال گردو فرنور استفاده کنند، یکی از نهال های پربار که در همان سال های اولیه قادر است سرمایه باغدار را تامین کند.

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ :

در چند سال گذشته خرید و فروش گردو پالیز تیپ  ۹ مورد توجه قرار گرفته است. نژاد پیوندی و نژاد اصلاح شده تیپ ۹ زود بازده بوده و به خاطر مقاومت بالا فروش بیشتری دارد، این رقم بیسار پربار بوده به طوری که در هر هکتار بالای ده تن باردهی دارد.

انواع نژاد های پرفروش گردو در بازار داخلی و خارجی

اگر بخواهیم به طور دقیق اعلام کنیم بیشتر از 40 نوع نهال گردو در کشور ایران وجود دارد برخی از آنها بر پایه بذری بوده و بقیه بر پایه پیوندی و اصلاحی می باشد. بعضی از نژادها بومی کشور ایران و برخی دیگر وارداتی هستند. از مهمترین آنها عبارتند از:

نهال ژنوتیپ پالیز، نهال گردو پیوندی چندلر،نهال گردو تو سرخ و نهال گردو کانادایی، نهال گردو خوشه‌ ای، نهال پیوندی شیلی و بیلچک، نهال گردو تویسرکان و خوشه اسرائیلی، و دیگر ارقام نهال گردو که دست باغدار را در انتخاب نهال گردو باز گذاشته است. با توجه به اطلاعات کامل در مورد نهال گردو دادیم، بهتر است کمی هم با روند پرورش درخت بادام در کشور ایران آشنایی داشته باشیم تا شما به عنوان باغدار بتوانید تصمیم بگیرید گردو بکارید یا بادام؟؟

آشنایی با روند پرورش نهال بادام در کشور ایران

یکی دیگر از نهال هایی که پرورش و رشد آن در کشور ایران باعث سود دهی بالایی برای کشاورزان می شود، نهال بادام است. بادام ایرانی جزو محصولات شناخته شده در کل جهان است، کاملا معروف بوده و بازار های خارجی مخصوص اروپایی و عربی خواستار خرید نهال گردو انواع کیفیت بادام حتی درجه سه آن می باشند.

شاخص های مهمی که درخت بادام دارد، باعث شده تا به عنوان باغ سودده شناخته شود. مقاومت بالای درخت بادام در برابر ناملایمتی های هوایی و جوی، همچنین سیستم دفاعی قوی در برابر انواع بیماری های  باعث محبوبیت آن در بین کشاورزان شده است.

یکی از ویژگی های که باعث شده تا مزیت نهال بادام نسبت به نهال گردو بیشتر به چشم بیاید، کشت دیمی آن در مناطق گرم و سرد است. برخلاف گردو که نیاز به آبیاری دقیق و برنامه ریزی شده دارد، درخت بادام در برابر کم آبی از خود مقاومت نشان داده و دستخوش هیچگونه تحولاتی نمی شود.

تنوع نژاد درخت بادام در کشور ایران

نژاد بادام نیز مانند نژاد گردو تقسیم بندی شده و به

  • نژاد زودگل
  • نژاد دیرگل

شناخته می شود، نژاد زود گل در مناطقی که سرمایه بهاره ندارد و آب هوای معتدل دارد کاشت می شود ولی در مناطقی که سردسیر بوده و سرمایه بهاره دارد باید از نژادهای زود گل کاشت شود.

درخت گردو بکاریم یا بادام؟ کدام سود بیشتری دارد؟

نژاد های دیر گل بادام

اگر به دنبال بهترین نهال بادام برای آب و هوای سردسیر هستید، پیشنهاد ما نهال‌ های بادام  دیرگل است. بخاطر این ویژگی نهال بادام از سرما زدگی و یخ‌ زدگی در امان می باشد. از دیگر ویژگی های مهم نهال‌ های زود رس مقاومت بالایی آن ها نسبت به باد و سوزش سرما می باشد، البته این نوع بادام نسبت به خشکی و کم آبی از خود استقامت بالا نشان می دهند.

  • نژاد بادام مامایی

پرخواهان ترین نژاد درخت بادام که برای مناطق سرد توصیه می شود و آن را با نام سوپرنوا هم می شناسند. نوع بادام خوشه ای بوده و جزو نژاد های پربار شناخته می شود.نهال بادام مامایی  بیشتر وزن آن مربوط به مغز بوده و درصدی هم دو قلویی دارد.

  • بادام آذر

نژاد بادام آذر جزو نژاد های برتر محسوب می شود، پرورش و رشد آن در میان باغداران بسیار راحت و آسان تر از نژاد های دیگر است. نژاد بادام آذر به عنوان نژاد قوی و پربار شناخته شده  که به نفع باغدار می باشد، از خصوصیات بارز این رقم نیمه کاغذی بودن آن است و همچنین در مناطق دیمی عالی جواب می دهد.

نژاد زود گل بادام

معمولا در مناطق و اقلیم های معتدل  و گرم و خشک از این نژاد بادام کشت می کنند، باردهی بالا و کیفیت مناسبی دارد. بیشتر نژاد های دیرگل زود بازده بوده و باعث می شود تا باغدار در همان سالهای اولیه  سرمایه خود را کسب کرده و علاوه بر آن به در آمد نیز برسد. انواع نژاد زود گل عبارتند از:

  • نژاد بادام کاغذی

شاید شما نام بادام سفید و بادام نجف آبادی را شنیده باشید، در واقع نام دیگر بادام کاغذی است. خصوصیات اصلی  این بادام زود گل می باشد، ولی در عین زود گل بودن دیر رس هم هست. البته نباید فراموش کنیم نژاد بادام کاغذی جزو ارقام صادراتی محسوب می شود. بیشتر از پنجاه درصد بادام کاغذی مغز بادام است. پوست آن کاملا نازک و شکننده بوده، بنابراین به عنوان بادام مجلسی شناخته شده است. از دیگر خصوصیات بارز این نوع بادام مقاومت آن در برابر خشکسالی است.

  • نهال بادام سنگی

از مقاوم ترین نهال های منطقه سردسیر است و در هر نوع بافت خاکی رشد می کند، ویژگی دیمی بودن بادام سنگی باعث شده تا طرفدار زیادی در بین باغداران داشته باشد‌. با این وجود شما می توانید با کوددهی و آبیاری مناسب میزان باردهی نژاد سنگی را افزایش دهید

انواع نژاد بادام شناخته شده در کشور

ارقام نهال بادام نژاد های متفاوتی دارد و همین امر باعث شده تا دست باغدار را در انتخاب آن باز بگذارد. گاهی باغدار بر حسب سلیقه و در بیشتر مواقع بر حسب شرایط آب و هوایی اقدام به خرید انواع نژاد بادام می کنند. نژاد بادام عبارتند از: نهال بادام تونو و مامایی، نهال بادام شکوفه، آذر، نهال بادام فرانیس، نهال بادام سهند، بادام سنگی، کاغذی، نهال بادام اسکندر، سوپرنوا، ربیع و انواع دیگر. شما برای خرید بادام می توانید به سایت اینترنتی برتر نهال مراجعه کرده و بر اساس مشاوره و راهنمایی متخصصین انتخاب کنید، کدام نژاد بادام را خریداری کنید.

کلام آخر

بر حسب موارد گفته شده شما می توانید برخی از مزیت ها و معایب کاشت باغ گردو و باغ بادام را با یکدیگر مقایسه کرده سپس تصمیم بگیرید که کدام باغ برای شما سود بیشتری خواهد داشت. از مزیت‌ های باغ گردو گفتیم که دارای طول عمر بالایی می باشد و طول عمر اقتصادی آن نزدیک به ۸۰ الی ۱۰۰ سال است، ولی طول عمر باغ بادام معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ سال می باشد.

در عوض از مزیت‌ های بادام نیز این مسئله را بیان کردیم که نگهداری و مراقبت از درخت بادام به مراتب خیلی راحت تر از درخت گردو می باشد. بیشتر نژاد های درخت بادام دیمی است، احتیاج به آبیاری منظم و اصولی ندارد. در حالیکه شما بخواهید یک باغ تجاری گردو را داشته باشید، نسبت به آبیاری آن باید نهایت توجه را کنید. به طور کل در یک جمع‌بندی و کلام آخر توصیه می شود، ابتدا به شرایط مربوط به منطقه کاشت دقت کرده و اطلاعات لازم را جمع آوری کنید، سپس با استفاده از مشاوره های متخصصینی که در نهالستان برتر نهال تصمیم خود را بگیرید.

شما با مراجعه به سایت برتر نهال می توانیم آخرین قیمت نهال بادام و گردو را استعلام بگیرید همچنین با مقایسه گیمت قیمت نهال گردو و بادام تصمیم بگیرید که خرید کدام نهاد برای شما مرقوم به صرفه می باشد. این نهالستان اقدام به فروش نهال و عرضه نژاد های گوناگونی از آنها به صورت تضمین کیفیت و کارت گارانتی کرده است تا در صورت بروز کوچکترین مشکلی از جانب نهالستان جواب بود و اجازه ندهد شما کوچکترین خسارتی را تحمل کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

2 پاسخ به “درخت گردو بکاریم یا بادام؟ کدام سود بیشتری دارد؟”

  1. امید گفت:

    سلام
    از لحاظ آفات کدام مقاوم تره ؟

    • mohammadi گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر دو برای آفات مقاوم هستن
      منتهی باید بینید که تو منطقتون چه بیماری‌ها و آفاتی شایع هست و کدام بیش‌تر در معرض آن افات و بیماری هستند
      به طور مثلا زنبور مغز خوار آفات رایجی هست که برای باغات بادام حمله میکنه یا کرم خراط برای درخت گردو زیاد حلمه میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال