بیماری گال گردو + راهکار پیشگیری و درمان

بیماری گال گردو + راهکار پیشگیری و درمان

آشنایی با بیماری گال گردو

شما باید به عنوان یک باغدار و کشاورز حتما باید با بیماری گال گردو آشنایی کامل داشته باشید، تا بتوانید هنگام بروز این مسئله با راهکارهای علمی از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید. در واقع یکی از راه های اصلی برای درمان هرگونه بیماری و آفت برای درخت گردو، داشتن آگاهی و دانش لازم در این زمینه می باشد. شما برای آشنایی با گال گردو می‌ توانید مطالب زیر را با دقت مطالعه کرده و اطلاعات عمومی خود را در این زمینه افزایش دهید.

کنه گال گردو آفاتی است که با حمله به برگ درخت گردو مانع از عملیات فتوسنتز شده، همین عمل باعث ضعیف شدن درخت گردو و نرسیدن مواد مغذی به شاخه ها و میوه گردو می شود.

بیماری گال گردو + راهکار پیشگیری و درمان

دلیل ایجاد گال گردو

گال گردو به خاطر کنه گال زگیلی به وجود می‌ آید که به صورت کرم می باشد و دارای دو جفت پا است، این آفت روی برگ های درخت گردو گال هایی ایجاد می کند.

کرم گال معمولا در فصل تابستان به سمت جوانه‌ های جدید  رفته و سراسر فصل زمستان را به خواب زمستانی فرو می رود.

با گرم شدن هوا در فصل بهار از پوستک خود خارج شده و به سمت گل های درخت گردو و برگ‌ های جوانه زده حرکت می کند. این آفت با ایجاد گال گردو همانطور که در بالا اشاره شد، مانع فتوسنتز و رشد میوه گردو می شود.

متاسفانه سالانه بسیاری از کشاورزان به علت نداشتن آگاهی و یا عدم مدیریت درست خسارت های زیادی از بیماری گال گردو متحمل می شوند.

آفت گال گردو مستقیما به سمت میوه های نارس حمله می کند، مانع رشد و رسیده شدن آن ها می شود. برای شناختن گال باید به ظاهر برگ درخت گردو دقت کنید، گال ایجاد شده توسط این آفت به رنگ زرد و نارنجی می باشد. همچنین از لحاظ ظاهر، کلا بصورت تورم و بر آمدگی هابی را روی برگ ایجاد می کند.

این بر آمدگی ها  عملکرد یک پناه گاه را برای آفت گال گردو را انجام می دهد. کنه ها درون آن زندگی  و در زمان گرما از آن خارج می شوند، با آنکه کرم گال ظاهر برگ ها را کلا تغییر می دهد ولی هدف اصلی آن میوه های نارس گردو می باشد.

پیشگیری از گال گردو

اگر به دنبال دفع آفت گال گردو از درختان باغ خود هستید، بهترین روش برای آن پیشگیری و مبارزه با این آفت می باشد، قبل از اینکه درخت گردو ی شما  بیمار شود. برای این منظور باید به چند نکته اساسی دقت زیادی داشته باشید که عبارتند از:

  • تغذیه مناسب و کوددهی اصولی: تغذیه و کودهی نامتعادل و غیر استاندارد به درختان باعث می شود تا میزان مقاومت آن ها را کاهش داده، و درخت را آماده حمله انواع آفت بخصوص کرم گال گردو می کنید.
  • دقت در آبیاری: آبرسانی نامنظم و نامنظم برای باغ شما بسیار خطر آفرین است. خشک نگه داشتن خاک، و یا رطوبت خیلی زیادی در خاک اطراف ریشه درخت، باعث می‌شود تا علاوه بر آفت گال گردو آفت و بیماری های دیگر نیز به راحتی به این حمله کند.
  • خرید نهال گردو از مراکز معتبر: با خرید از مراکز نامعتبر و نداشتن لیبل از جهاد کشاورزی در واقع ریسک بزرگی را متحول شده و این امر نشانگر مدیریت نادرست احداث کننده باغ گردو می باشد
  • بهره بردن از روغن‌های زمستانه: آنچه که تجربه نشان داده است روغن های زمستانه نیزتا حدودی می توانند از احتمال ابتلای درخت به آفت گال گردو بکاهد.
  • سمپاشی منظم: مطمعنإ برای مبارزه و جلو گیری از شیوع آفت گال گردو شما احتیاج به سمپاشی استاندارد خواهید داشت. برای کنترل شیمیایی آفت گال گردو درختان گردو را در دو مرحله سمپاشی کرد.

مراحل سمپاشی برای جلوگیری از وقوع گال گردو در درختان باغ گردو

معمولا بیشتر سمپاشی ها که برای جلوگیری از انواع آفت ها و بیماری ها انجام می شود، همگی در فصل بهار است و در دو مرحله انجام می شود. ولی سمپاشی که برای پیشگیری از وقوع گال گردو در درختان می شود کمی متفاوت تر می‌ باشد. این مراحل عبارتند از:

  • مرحله اول سمپاشی:

اولین مرحله سمپاشی برای جلوگیری از شیوع کنه گال گردو فصل پاییز است. کشاورزان در فصل پاییز موظف هستند تا به ظاهر درخت گردو دقت زیادی کنند. معمولا در فصل پاییز که برگ های درختان می ریزد پیش از ریزش برگ ها به شکل ظاهری آن ها توجه کنید، اگر پشت برگ ها به رنگ قرمز باشد به معنای موجود گال در این برگ ها است که به سمت جوانه ها حرکت کرده اند، درختان را در این زمان سمپاشی کنید.

  • در مرحله دوم سمپاشی:

با آغاز فصل بهار برگ های جدیدی رویش پیدا می‌ کند، کنه ها از پوست خارج شده و به سمت این برگ ها حرکت می کنند. این زمان بهترین فرصت برای سمپاشی می باشد. منتها به هنگام سمپاشی دقت داشته باشید که بارندگی وجود نداشته باشد. چون احتمال شستن آفت کش ها با بارندگی به هر اندازه هم که باید خیلی زیاد است. معمولا بهترین سم برای سمپاشی و مبارزه شیمیایی جهت جلوگیری از کنه گال گردو، استفاده کردن از سموم‌ کنه کش می باشد.

بیماری گال گردو + راهکار پیشگیری و درمان

خصوصیات بارز کنه گال گردو

از مهمترین خصوصیاتی که در مورد کنه گال گردو می توان اشاره کرد این است معمولا این آفت ها به درختان جوان علاقه داشته همچنین به شاخه ها و جوانه های جوان و تازه شکوفه زده حمله می کنند. بیشتر برگ هایی که در سطح زیرین درخت گردو می باشند، از حمله این موجودات در امان نیستند.

تحقیقات نشان داده شاخه  و برگ های پایینی درخت آسیب بیشتری می بینند و درختان جوان ریسک بیشتری در ابتلا به کنه گال گردو را دارد. کنه گال گردو قدیمی بر روی برگ ها تخم ریزی می کنند. تخم های جدید خود را  زیر برگ ها جای داده و در آنجا زندگی می کنند. تخم ها سپس به لارو تبدیل شده و در نهایت بالغ می شوند. نهایتاً از پوسته خارج شده و حمله خود را به جوانه ها و شکوفه های درختان گردو آغاز می کند.

معمولا کنه گال گردو در فصل بهار تخمک گذاری خود را آغاز کرده و قابل مشاهده نیست. زمانی پدید می آیند و باغدار می تواند آنها را ببینید، روی برگ ها یک سری تاول های زرد مایل به نارنجی پدید بیاورد. درصد بیشترین میزان خسارت ایجاد شده توسط این کنه را می توانید در اواخر فصل تابستان روی رگبرگ های اصلی درخت دید.

نحوه حمله و عملکرد آفت گال به درختان گردو

در مطالب قبلی نیز به طور کامل و مشخص اشاره کردیم که منظور از گال یک سری تاول های کوچک روی برگ درخت گردو می باشد. توسط بعضی از موجودات و حشرات کوچک تولید شده و به عنوان آفت گال گردو شناخته شده است. این حشرات بسیار ریز و کوچک بوده و از جنس نر و ماده تشکیل می شوند.

معمولا اندازه کنه نر از کنه ماده کوچکتر بوده، ولی در کل آناتومی بدن آنها بسیار ریز است. به طوری که به سختی می توان آن ها را تشخیص داد، بجز کشاورزان ماهر در این زمینه. متاسفانه با وجود جثه کوچک و ریز، این موجودات قدرت این را دارند تا آسیب بسیار جدی را به درختان یک باغ گردو ‌تحمیل  کنند.

خاستگاه اصلی این آفت در بسیاری از مناطق غربی کشور ایران و برخی از قسمت های آسیا و اروپا می باشد. غفلت شما از حمله این آفت به باغ گردو تان باعث می‌شود تا یک سال پر مشغله و دردسر ساز به بار آورده و در نتیجه از بین رفتن درخت گردو را مشاهده خواهید کرد.

البته قبلا نیز اشاره کردیم وقتی این کنه به درخت گردو نفوذ می کند، در مرحله اول حمله به سمت رگبرگ ها رفته و در کنار آنها جای می گیرد. این آفت ابتدا به برگ های تحتانی درخت نفوذ کرده ، سپس به قسمت انتهایی درخت حرکت می کند. باغدان به هنگام آبیاری کردن،هرس کردن و همچنین برداشت محصول همواره حواسش را به برگ های تحتانی درخت گردو باشد.

 ویژگی های ظاهری کنه گال نر و ماده درختان گردو

شما با  مشاهده این موجودات زیر میکروسکوپ خواهید دید به شکل کرم بوده و رنگ آن سبز می باشد، که با گذر زمان تغییر رنگ می دهد، وقتی سبز رنگ است تشخیص آن برای باغداران خیلی سخت می باشد.

بعد از رشد، این حشره زرد رنگ می شود، سپس به سمت قرمز و رنگ قهوه ای تیره تغییر رنگ می دهد. البته تغییر رنگ آن ها بعد از حمله و آلوده کردن درختان انجام می شود. فعالیت این کنه ها با جوانه زدن و شکوفه زدن درختان آغاز می شود که معمولا در ماه تیر و مرداد که دمای هوا بالا است فعالیت آنها نیز بیشتر می شود.

بعد از یک مدت که تغییر رنگ دادند بیشتر کشاورزان متوجه وجود این آفت در درختان باغ خود می شوند. در مطالب قبلی گفتیم کنه گردو به صورت نر و ماده به درختان حمله می کند، کدام ویژگی‌ های خاص خود را دارد.

معمولاً جنس نر شرایط سرمایی را بیشتر دوست داشته و در این شرایط رشد بهتری دارد. ولی جنس ماده شرایط گرمایی و دمای هوای بالا را برای فعالیت می پذیرد. از این رو است که سم پاشی درختان برای از بین بردن آفت در دو مرحله فصل پاییز و فصل بهار انجام می شود.

ولی تحقیقات انجام شده توسط متخصصین گیاه پزشکی نشان داده است که فعالیت این آفت ها در شرایط آب و هوایی گرم و رطوبتی افزایش یافته و با گذر زمان میزان زاد و ولدشان زیاد می شود.

بیماری گال گردو + راهکار پیشگیری و درمان

خرید نهال مقاوم از مراکز معتبر و تاثیر آن برای پیشگیری از آفت گال گردو

اگر فراموش نکرده باشید اشاره کردیم که یکی از راه های مطمئن و تاثیرگذار که برای پیشگیری آفت گل گردو تاثیر خیلی زیادی دارد، خرید نهال مقاوم با استقامت بالا می‌ باشد. البته از مراکز و نهالستان های معتبر که سابقه ای طولانی در این زمینه دارد.

اگر شما در نقطه ای از کشور ایران زندگی می کنید که چنین نهالستان معتبری در شهر شما وجود ندارد، می توانید به سایت بذتر نهال مراجعه کرده و از نهال های موجود در انبار این سایت بازدید کنید. خوشبختانه یکی از ویژگی های فروش این سایت ارسال نهال به سراسر نقاط کشور می باشد.

تمامی نهال های عرضه شده در نهالستان همگی دارای لیبل جهاد کشاورزی و گواهی سلامت، گواهی قرنطینه همچنین به اندازه ۲ سال گارانتی دار می باشد. در واقع این نهالستان سعی کرده است، میزان کیفیت و مرغوبیت نهال های خود را ثابت کند تا زمان بروز کوچکترین مشکل نسبت به شما جوابگو بوده و مانع ایجاد خسارت به باغ تان می شود، که درصد آن نیز خیلی پایین است.

از دیگر ویژگی‌ های مثبت این نهالستان می‌توان به مشاوره های رایگانی که متخصصین و کارشناسان گیاه پزشکی در تمام مراحل کاشت و مراقبت و برداشت محصول آماده ارائه به شما هستند اشاره کرد.

 جمع بندی

کسانی که می خواهند به احداث باغ گردو بپردازند، باید قبل از احداث باغ گردو با تمامی شرایط و ویژگی‌ های این نهال آشنایی کامل داشته باشند. تمامی آفت های آن را شناخته و نحوه مبارزه و پیشگیری از آن را بدانند.

مهم ترین آفت های باغ گردو آفت گال گردو است که آسیب  و ضررهای جبران ناپذیری را به همراه داشته و باعث می‌ شود تا عمر اقتصادی باغ گردوی شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند. همچنین آفت گال گردو با تاثیر بر روی شکوفه های این درخت باعث ریزش آن ها شده، برداشت سالیانه شما را کاهش می دهد.

این آفت معمولاً درختان جوان را تحت تاثیر قرار می دهد، جهت جلوگیری از بروز این آفت اولین اقدام شما خریداری نهال های باکیفیت با مقاومت بالا است. در صورت بروز این مشکل شما مجبور هستید در دو مرحله سمپاشی را انجام دهید.

فراموش نکنید که برتر نهال با بیش از ۵۰ سال سابقه آماده همکاری و ارائه انواع نهال های با کیفیت و استاندارد به شما باغداران عزیز می باشد. مهمترین افتخار نهالستان ارائه انواع مشاوره های علمی و گیاه پزشکی به صورت رایگان برای باغداران عزیز است تا کوچکترین مشکلی برایشان پیش نیاید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

یک پاسخ به “بیماری گال گردو + راهکار پیشگیری و درمان”

  1. نجفلو گفت:

    مطالب ارزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال