هرس درخت: [هرس و زمان هرس درخت]

هرس درخت: [هرس و زمان هرس درخت]

هرس درخت اقدامی تهاجمی با هدف افزایش باروری و فرمدهی به درخت است. این کار به طور معمول در دو مرحله از سال انجام می‌پذیرد و باید حتما در زمان درست خود انجام شود. در صورتی که هرس کردن بدون داشتن اطلاعات لازم و به صورت غیر حرفه‌ای باشد، ضرر بسیار زیادی به باغدار خواهد رساند و عمر مفید درخت کاهش می‌یابد. در صورتی که اطلاعات زیادی درباره هرس کردن درختان ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دلایل انجام هرس درخت میوه

هرس یعنی حذف برخی اندام‌های درخت که با هدف کمک به رشد و باروری بهتر صورت می‌پذیرد. شما با هرس کردن می‌توانید علاوه بر تقویت نیروی درخت به آن فرمدهی کنید تا شاخه‌ها، مزاحم درختان دیگر نشود و نور خورشید بتواند به خوبی به تمام قسمت‌ها برسد و عمل باروری انجام شود. در برخی از مواقع شاخه‌های مورد نظر برای هرس شدن، خشک و مرده هستند اما گاهی اوقات شاخه‌های سبز و به ظاهر سالم باید قطع شوند تا قدرت درخت کاهش نیابد و عمل فوتوسنتز به خوبی در میان هر شاخه صورت پذیرد. هرس درخت میوه به طور معمول با هدف افزایش توان درخت برای میوه‌دهی و رشد بهتر آنها صورت می‌پذیرد. درخت قوی و سالم می‌تواند میوه‌های بیشتر با کیفیت بالاتری داشته باشد که مطمئنا خواهان بیشتری در بازار دارد.

بیشتر بخوانید: هرس درخت گردو 

به طور کلی هر درخت 2 بار در سال مورد عمل هرس قرار می‌گیرد. هرس اول هرس باردهی نام دارد که در انتهای زمستان و در هنگام خواب زمستانی درخت است و به آن هرس زمستانه یا هرس سیاه می‌گویند. هرس دوم با هدف فرمدهی به درخت در اواخر فصل تابستان و پس از چیدن میوه‌ها انجام می‌شود و به آن هرس سبز یا هرس تابستانه می‌گویند. اگرچه به نظر می‌رسد که با هرس کردن برخی شاخه‌های درخت، میزان میوه آن کاهش پیدا می‌کند؛ اما اگر این کار به صورت اصولی و به موقع انجام شود، فواید بیشتری نسبت به مضرات خود برای باغدار به همراه خواهد داشت.

در برخی از مواقع هرس درخت در قسمت بارده آن صورت می‌پذیرد و برخی شاخ و برگ‌های مزاحم حذف می‌گردند. بدین ترتیب شاخه‌های باقی مانده به خوبی از نور خورشید و مواد معدنی موجود در خاک بهره‌مند خواهند شد و توان درخت در منطقه بارده افزایش چشمگیری خواهد یافت.

نکته:  لازم به ذکر است که افزایش باردهی تنها با هرس درخت ممکن نیست و آبیاری مناسب، آب و هوای مطلوب، کوددهی به اندازه و صحیحی از دیگر عوامل موثر در میزان باردهی درخت خواهد بود.

آموزش هرس درختان

هرس درخت چگونه انجام می شود؟

برای هرس درختان باید از یک اره یا قیچی باغبانی تیز و قدرتمند استفاده کنید. البته اگر درخت شما بالغ است و نیاز به قطع شاخه‌های اصلی تنومندی دارید، استفاده از اره برقی نیز ممکن است. در هنگام هرس باید لباس و لوازم ایمنی مورد نیاز هرس درخت باشید. همچنین منطقه احتمالی سقوط شاخه‌ها باید به طور کلی تخلیه شوند تا از بروز حوادث ناخواسته جلوگیری گردد.

هرس درخت مانند زخمی کردن بدن است و استفاده از ابزار آلوده می‌تواند باعث وارد شدن آلودگی به درخت گردد. لذا از ضدعفونی کردن قیچی یا اره خود با استفاده از وایتکس پیش از انجام کار غافل نشوید و پس از قطع شاخه‌های اضافی محل زخمی را با چسب باغبانی به خوبی بپوشانید تا از ورود باکتری و بیماری به درخت شما جلوگیری شود. پس از ضد عفونی کردن کامل ابزار، باید شاخه‌های مزاحم و ضعیف را پیدا کنید.

شاخه‌های مزاحم شاخه‌هایی هستند که در میان درخت رشد می‌کنند و اجازه رد و بدل شدن هوا به صورت کافی بین شاخه‌های اصلی را نمی‌دهند. این شاخه‌ها گاهی به صورت صاف رشد می‌کنند و جوانه یا شکوفه خاصی نیز ندارند. البته گاهی شاخه‌های مزاحم دارای جوانه و شکوفه نیز هستند وو ممکن است برخی از آنها تبدیل به میوه شوند. اما به دلیل قرارگیری در محل اشتباه، به خوبی به بار نخواهد نشست و بیشتر قدرت و توان درخت را کم می‌کنند.

برخی از شاخه‌های مزاحم با شاخه‌های دیگر تداخل دارند و با هر تکان خوردن، شاخه‌های دیگر را نیز تکان می‌دهند که اصلا خوب نیست لذا باید از شر این شاخه‌ها خلاص شوید. شاخه‌های ضعیف شاخه‌هایی هستند که مزاحم نیستند اما با نسیمی کوچک تکان می‌خورند و تاب وزن میوه‌ و نگهداری از شکوفه‌ها را بر روی خود نخواهند داشت. این شاخه‌ها به طور معمول باید کوتاه شوند و یا در صورت صلاحدید از تنه قطع گردند.

لازم به ذکر است که تمامی شاخه‌های چند سانتی متری کوچک که در حال رشد بر روی تنه هستند باید قطع شوند چرا که چیزی جز کاهش قدرت درخت به همراه ندارند. زاویه قطع شاخه‌ها باید 45 درجه باشد و اگر به سمت بیرون قطع شوند شاخه به بیرون از درخت پیشروی خواهد کرد و اگر به داخل قطع شوند ادامه رشد شاخه به داخل است. در اغلب مواقع، شاخه‌ها نیاز به قطع شدن از تنه را ندارند و تنها باید کوتاه شوند تا با شاخه‌های دیگر تداخل نداشته باشند و تابش نور آفتاب و رد و بدل شدن هوا به خوبی صورت پذیرد. در این صورت درخت شما در روزهای گرم و شرجی از بین نخواهد رفت.

لذا با قطع این شاخه‌های اضافه، از جنگلی شدن درخت پیشگیری کنید و عمر مفید آن را تا حد زیادی افزایش دهید. به طور کلی هرس درخت را از پایین شروع کنید و به سمت بالا ادامه دهید. تمام شاخه‌های بیش از حد بلند و نازک باید کوتاه یا کاملا حذف شوند. سعی در بلند کردن قد درخت خود نداشته باشید و کیفیت میوه‌ها را به کمیت آنها ترجیح دهید. با کوتاه کردن هر شاخه مسیر رشد شاخه را متوقف می‌کنید و در آینده از محل قطع شده به چند شاخه دیگر تبدیل می‌شود. لذا در صورتی که شاخه مورد نظر شما در آینده با شاخه‌های دیگر تداخل پیدا خواهد کرد آن را اندکی کوتاه و هرس کنید تا به رشد خود ادامه ندهد و به چند شاخه دیگر تقسیم شود.

هرس نهال

زمان و مراحل هرس درخت

هرس کردن درخت زمان و مراحل خاص خودش را دارد و انجام آن به صورت اشتباه و در زمان نامناسب چیزی جز از بین رفتن درخت و کاهش عمر آن برای شما در پی نخواهد داشت. هرس درخت میوه باعث افزایش درآمد باغدار می‌شود اما اگر به صورت اشتباهی انجام شود او را با ضرر مالی مواجه خواهد کرد. البته باید در نظر داشت که گاهی مشکل با هرس کردن حل نمی‌شود و فاصله نامناسب درختان از یکدیگر دشمن اصلی درخت میوه شماست. لذا برای کسب سود بالا در پرورش درختان میوه، باید از همان گام‌های ابتدایی کاشت نهال، اصول اولیه را رعایت فرمایید. 

زمان و مراحل هرس درخت گردو

به طور معمول هرس درخت گردو در دو مرحله از سال با هدف فرمدهی و باردهی بیشتر درخت صورت می‌پذیرد. هرس فرمدهی پس از چیدن تمامی میوه‌ها از درخت و پایان تابستان انجام می‌شود. در این مرحله شما باید به دنبال هرس کردن شاخه‌هایی باشید که مریض یا ناتوانند و میوه‌های خوبی در تابستان به بار نیاوردند. شاخه‌های بلندی که در تداخل با یکدیگر هستند نیز باید کوتاه‌تر شوند تا هوا به خوبی در میان شاخه‌ها حرکت کند و مواد غذایی به تمام قسمت‌ها برسد.

بدین ترتیب درخت در 6 ماه آینده به خوبی استراحت خواهد کرد و توان بیشتری برای رشد دوباره میوه در سال آینده خواهد داشت. هرس دوم نهال گردو با هدف باردهی بیشتر درخت در اواخر فصل زمستان انجام می‌شود تا درخت با انرژی مضاعفی جوانه بزند و شکوفه دهد. در این مرحله شاخه‌های جوان و ناتوان حذف می‌شوند چرا که در بادهای باری تمام بار خود را از دست خواهند داد و تنها انرژی درخت را استفاده می‌کنند.

زمان و مراحل هرس درخت بادام

نهال بادام نیاز مبرمی به نور خورشید دارد به همین دلیل باید هرس فرمدهی  را از همان سال‌های ابتدایی به صورت سالیانه انجام داد. شاخه‌های اصلی درخت بادام در مقایسه با دیگر درختان میوه، کمتر هستند و شاخه‌های فرعی، موارد اضافه‌ای محسوب می‌شوند که باید هرس شوند. البته باید مراقب باشید شاخه‌های جوان و قدرتمند که در آینده به قسمت‌های اصلی درخت ملحق می‌شوند را به اشتباه نزنید.

هرس باردهی پس از جوانه زدن شاخه‌ها در اواخر زمستان صورت می‌پذیرد. در این مرحله شاخه‌های به ظاهر ضعیف و بدون جوانه را حذف کنید. تمام 4 تا 5 شاخه‌ قوی را پیدا کنید و از شر دیگر موارد اضافی خلاص شوید. مراقب باشید که در حین هرس کردن درخت به منظور باردهی به فرم آن آسیبی نرسانید.

زمان و مراحل هرس درخت هلو 

به طور کلی درخت هلو درخت پرتراکم و بزرگی است که شاخ و برگ‌های اصلی‌اش فضای زیادی را اشغال می‌کند. به همین دلیل باید به صورت سالیانه هرس فرمدهی انجام شود تا شاخه‌های مزاحم از میان شاخه‌های اصلی برداشته شوند.بهترین زمان برای انجام این کار اواخر تابستان و شروع به خنک شدن هوا پس از میوه دادن و برداشت آن توسط باغدار است. هرس درخت هلو با هدف افزایش باردهی در اواخر زمستان و شروع به جوانه زدن درخت انجام میشود. با توجه به حساسیت این گونه به بیماری و آفت‌ها، توصیه می‌کنیم که تمام شاخه‌های ضعیف و مریض را از طریق هرس کردن جدا نمایید تا حال کلی درخت بهبود یابد و جوانه‌های باقی مانده به هلوهای خوشمزه و بزرگی تبدیل شوند.

زمان و مراحل هرس درخت گلابی

درخت گلابی شاخه‌های طویل و درازی دارد که اگر هرس فرمدهی نشوند به سرعت شکل آن را جنگلی می‌کند و بر کیفیت و تعداد میوه‌های سالم تاثیرگذار است. تمام شاخه‌ها با رشد بی دویه را کوتاه کنید تا بار شاخه‌های اصلی کمتر شود. این کار در اواخر تابستان صورت می‌پذیرد.

با توجه به اینکه میوه‌ها بر روی شاخه‌های جوان و امسالی رشد نمی‌کند، در کوتاه و کنترل کردن رشد این شاخه‌ها اصلا مضایقه نکنید. این کار باید در اواخر فصل زمستان انجام شود تا باردهی درخت گلابی افزایش پیدا کند.  تمامی شاخه‌های مزاحم و رو به داخل درخت را کوتاه کنید تا در فصل بهار و تابستان با رشد برگ و میوه مسیر رد شدن هوا بسته نگردد.

زمان و مراحل هرس درخت سیب

درخت سیب درخت پهناوری است که سالیانه نیاز به هرس فرمدهی دارد تا شاخه‌های پیر را از دست بدهد و شاخه‌های جوان و قوی جای آن را بگیرد. انجام این نوع هرس، سمپاشی کردن را راحت‌تر می‌کند و رشد آن را تسریع می‌بخشد. هرس فرمدهی در 4 سال اولیه عمر نهال نقش مهمی دارد و بهترین زمان آن ماه‌های اول پاییز و شروع خواب زمستانی است. بهتر است این کار را پیش از گرم شدن هوا و سر زدن جوانه‌ها انجام دهید.

هرس درختان

هرس باردهی در دوران بیدار شدن درخت از خواب زمستانی و و تورم جوانه‌ها صورت می‌پذیرد. تمام تنه جوش و پا جوش‌های تازه زده را حذف کنید و شاخه‌های درهم تنیده و روی هم افتاده را کوتاه یا قطع نمایید. همچنین شاخه‌های مریض و ضعیف را از بین ببرید تا قدرت و توان کلی درخت را کاهش ندهند.

زمان و مراحل هرس درخت انجیر

درخت انجیر به 3 صورت پایه بلند، بوته‌ای و باردهی هرس می‌شود. موارد بوته‌ای و پایه بلند باید در فصل پاییز و پس از ریختن برگ‌های درخت که کاملا به خواب زمستانی رفته است، انجام شود. تمام شاخه‌های اضافه و مریض را در این هرس حذف کنید تا قدرت و نیرو دوباره به نهال انجیر بازگردد. هرس باردهی پس از اتمام هوای سرد و شروع بهار انجام می‌شود و در آن تمام شاخه‌های اضافه و مزاحم حذف می‌گردد تا نور و هوا به خوبی به شاخه‌های سالم و بارده برسد.

زمان و مراحل هرس درخت زردآلو

درخت زردآلو درخت بسیاری حساسی است و هرس کردن آن به صورت سالیانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با انجام هرس فرمدهی در اواخر تابستان و هرس باردهی در اواخر زمستان تا حد زیدی می‌توان از مریض شدن درخت زردآلو جلوگیری کرد و رشد کیفیت میوه آن را به حداکثر ممکن رساند. هرس درخت زردآلو تنها مختص این دور مورد نیست و باید هرس جوانسازی نیز برای آن انجام شود. در این مدل هرس کردن شما باید شاخه‌های ضعیفی که میوه‌های کم و بی کیفیت می‌دهند را در اوایل فصل بهار حذف کنید تا قدرت رشد بیشتری به شاخه‌های قوی‌تر داده شود. [/av_textblock] [/av_one_full]

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال