مزایا و معایب گردو خوشه ای + دلیل محبوبیت آن

مزایا و معایب گردو خوشه ای + دلیل محبوبیت آن

مزایا و معایب گردو خوشه ای چیست؟ چرا پرورش نهال گردوی خوشه ای در ایران طرفداران زیادی دارد؟ معایب گردو خوشه ای بیشتر است یا مزایای آن؟ نهال گردوی خوشه ای هم از لحاظ اقتصادی و هم مصرف خوراکی در ایران بسیار محبوب و مورد توجه است. مغز گردوی خوشه ای جزو خشکبار پرمصرف در بازار شناخته می شود. همچنین علاوه بر خواص زیاد، محصول این درخت برای تمام رده های سنی مفید است. با ما در این مقاله همراه شوید تا با بررسی مزایا و معایب گردو خوشه ای بیشتر با این درخت و شرایط پرورش آن آشنا شویم. می خواهیم ببینیم علاوه بر معایب گردو خوشه ای این درخت دارای چه مزایایی است که آن را این همه محبوب کرده است؟! پس با ما همراه شوید.

 بررسی مزایا و معایب گردو خوشه ای چه اهمیتی دارد؟

 قبل از آن که بخواهیم به بررسی کلی مزایا و معایب گردو خوشه ای بپردازیم لازم است که مشخصات این درخت را به صورت مختصر به شما معرفی کنیم. گردو به عنوان یک محصول که دارای ارزش غذایی زیادی می باشد همیشه در سبد غذایی ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است. اما محصول گردو انواع و اقسام متفاوتی دارد. یکی از پرطرفدارترین نوع گردو، گردو خوشه ای می باشد که دارای دو گونه متفاوت است.

 زادگاه اصلی گونه اصلی گردو خوشه ای کشور فرانسه و اصالت گونه دیگر این درخت که محبوبیت زیادی دارد به کشور ایران برمی گردد.

به طور کلی درخت گردو خوشه ای که دارای قدمتی بیش از یک قرن است سود دهی زیادی برای باغداران و کشاورزان دارد. این نهال پایه بذری، در مناطق سردسیری به خوبی رشد می کند و محصول قابل توجهی به بار می نشاند.

بررسی معایب گردو خوشه ای

بهترین روش آبیاری گردوی خوشه‌ای

 ما در این مقاله می خواهیم مزایا و معایب گردو خوشه ای را بررسی کنیم. داشتن اطلاعات کافی درباره نهال گردو خوشه ای از جمله قیمت نهال گردو خوشه ای، طول عمر آن و یا روش های آبیاری این نهال به شما کمک می کند برای باغ یا زمین کشاورزی خود بهترین نوع نهال را انتخاب کنید.

 آبیاری به موقع و منظم یکی از روش هایی است که به رشد طبیعی و با کیفیت درختان مختلف از جمله درخت گردوی خوشه‌ای کمک شایانی می کند. بهتر است نهال گردو خوشه ای به گونه‌ای آبیاری شود که خاک آن هرگز خشک نشود. زیرا خاک تشنه روی باردهی درخت گردو خوشه ای تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین لازم است که همیشه برای آبیاری گردوی خوشه‌ای برنامه ریزی کنید و بازه زمانی مشخصی را در نظر بگیرید. سپس به صورت منظم نهال خود را آبیاری کنید.

بررسی روش آبیاری صحیح برای جلوگیری از معایب گردو خوشه ای

 مقاومت گردو خوشه ای در مقابل آفات

 درخت گردو خوشه ای برای باردهی مناسب نیاز به سمپاشی دارد. نمی توان گفت نیاز به سمپاشی جز معایب گردو خوشه ای به شمار می رود. زیرا سمپاشی اصولی محصول این درخت را پربارتر می کند. بهرحال اگر می خواهید بار خوبی را برداشت کنید و درخت شما سالم بماند لازم است که در برابر آفات مختلف مقاوم باشد. بنابراین با سم پاشی و استفاده از سموم مناسب می توانید درخت را تقویت کنید و آفات مختلف را از محصول و شاخ و برگ این درخت دور نمایید.

 اگر شرایط آبیاری و همچنین سمپاشی به خوبی پیش برود معمولا بعد از دو سال زمان برداشت و زمان تولید محصول نهال درخت گردوی خوشه ای آغاز می شود. البته توجه داشته باشید که کوتاهی در آبیاری و همچنین سمپاشی ممکن است خسارت جبران‌ناپذیری را به درخت گردوی شما وارد کند. حتی در بعضی مواقع باید تا صد سال نیز نهال گردوی خوشه‌ای برای شما محصولی به بار ننشاند و هیچ سودی را عاید شما نکند. بنابراین اگر می خواهید از معایب درخت گردو خوشه ای در امان بمانید بهتر است نسبت به زمان مناسب آبیاری و همچنین سمپاشی به موقع اقدامات لازم را انجام دهید.

 مقاومت گردو خوشه ای در مقابل آفات

مزایای درخت گردو خوشه ای چیست؟

 همان طور که در مقدمه عنوان شد ما در این مقاله می‌خواهیم مزایا و معایب درخت گردو خوشه ای را بررسی کنیم. در این صورت شما نسبت به نهال گردوی خوشه ای شناخت کاملی پیدا خواهید کرد و به خوبی می توانید تشخیص دهید که آیا این نهال برای منطقه جغرافیایی شما مفید است یا خیر؟ یا چگونه می توانید این درخت را در بهترین شرایط پرورش دهید؟ در ادامه مطلب مزایای گردو خوشه ای را بررسی می‌کنیم که عبارتند از:

  • یکی از مهمترین مزایای گردو خوشه‌ای میزان بالای باردهی آن است. در واقع محصول آن در همان سال‌های ابتدایی کاشت قابل برداشت می باشد. یعنی لازم نیست که باغبان یا کشاورز زمان طولانی را صبر کند تا درخت او به بار بنشیند. بنابراین از لحاظ اقتصادی درخت کاملا به صرفه ای به شمار می رود.
  • یکی دیگر از مزایای درخت گردو خوشه ای قیمت مناسب آن است. این نهال نسبت به سایر گونه ها دارای قیمت خوبی است. اگر شما دارای باغ یا زمین کشاورزی هستید می توانید با خرید تعداد زیادی نهال گردو خوشه ای به سود خوبی دست پیدا کنید.
  • بهترین نوع گردو معمولاً دارای پوست نازک می باشد. درخت گردوی خوشه ای نیز دارای محصولاتی با پوست نازک است.
  • بسیاری از انواع نهال گردو ممکن است در مناطق سردسیری رشد نکند و محصولی ندهد. اما درخت گردو خوشه ای در مناطق سردسیر و کوهستانی نیز پربار است و محصول خوبی دارد. بنابراین ویژگی مقاومت بالا، شرایط این درختان را برای کاشت در مناطق سردسیری نیز مهیا می کند.
  • یکی دیگر از مزایای درخت گردو خوشه ای ریشه محکم آن است. بنابراین نسبت به تغییرات ناگهانی که ممکن است در بافت خاک ایجاد شود مقاومت لازم را دارد. این ویژگی سبب می شود درخت گردو خوشه ای در برابر وزش های شدید باد و طوفان های فصلی آسیب نبیند و مقاومت لازم را داشته باشد.
  • مغز گردو خوشه ای بسیار مقوی و برای سلامت بدن مفید است. یکی از مزایای گردو خوشه‌ای طعم متفاوت و بی نظیر محصول آن می باشد.

مهمترین معایب گردو خوشه ای 

حتماً تا اینجای مطلب اطلاعات مفیدی درباره مزایای گردو خوشه ای به دست آورده اید. حالا دیگر می دانید این اطلاعات چگونه در داشتن یک درخت سالم و پربار به شما کمک می کند. در ادامه مطلب بررسی مزایا و معایب درخت گردو خوشه ای حالا وقت آن است که معایب این نهال را نیز مورد بررسی قرار دهیم. هیچ درختی نیست که عاری از معایب باشد. نهال گردو خوشه ای نیز علاوه بر مزایا و فواید بسیار زیاد، معایب خودش را دارد. مهمترین معایب گردو خوشه ای عبارت است از:

  • نهال گردو خوشه ای به هرسکاری منظم نیاز دارد. اما هرس این نوع درخت، کاری دشوار است. زیرا درخت گردوی خوشه ای دارای شاخه های فراوان در ابعاد مختلف می باشد. بنابراین برای هرس این نوع درخت باید مهارت و تجربه کامل را داشته باشید. در هر حال نوع هرسکاری درخت گردوی خوشه ای جز معایب گردو خوشه ای به شمار می رود.
  • نهال گردوی خوشه ای در برخی مواقع نسبت به نوع خاک حساسیت زیادی نشان می دهد. بنابراین می توان گفت یکی از معایب گردو خوشه‌ای حساسیت آن به نوع خاک و درصد شن و ماسه نسبت به ترکیب شن روسی و لومی می باشد. به گونه ای که اگر مقدار شن و ماسه خاک بیشتر باشد نهال آسیب می بیند و در روند رشد آن اختلال ایجاد می شود.
  • از معایب درختان گردو خوشه ای این است که برای هر منطقه آب و هوایی مانند مناطق گرمسیری چندان مناسب نیست. بنابراین اگر در شرایط آب و هوایی گرم و خشک زندگی می کنید به شما توصیه می کنیم  سراغ کاشت نهال گردوی خوشه‌ای نروید.
  • برخی از معایب گردو خوشه‌ای به محصول یا مغز گردوی آن برمی گردد. به طوری که مصرف بیش از اندازه مغز گردوی خوشه ای باعث ایجاد چربی در بدن و یا چاقی می شود. همچنین مصرف زیاد این مغز برای گرم مزاج ها و افرادی که دارای طبع گرم هستند مناسب نیست.

سخن پایانی

ما در این مطلب مزایا و معایب گردو خوشه ای را به صورت کامل به شما معرفی کردیم. مطمئنا حالا دیگر با توجه به اطلاعاتی که به دست آورده اید تحلیل درست تری نسبت به کاشت و پرورش گردوی خوشه‌ای در منطقه آب و هوایی خود دارید. شاید مزایای گردو خوشه ای شما را به پرورش این نهال ترغیب کرده باشد. البته نباید معایب درخت خوشه ای را نیز نادیده بگیرید و از کنار آن ساده بگذرید. فراموش نکنید که شما می توانید در هر یک هکتار زمین یا باغ خود چیزی حدود شش هکتار محصول داشته باشید که این موضوع برای کشاورزان و باغداران از لحاظ اقتصادی بسیار قابل توجه است. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال