بررسی مزایا و معایب گردو فرنور

بررسی مزایا و معایب گردو فرنور

بررسی مزایا و معایب گردو فرنور به باغداران کمک می‌کند شناخت بهتری از این نهال به دست آورند. البته که فرنور در گروه نهال‌های بسیار مرغوب است با این حال بهتر است مزایا و معایب آن را دقیق‌تر بشناسیم. در این مقاله تلاش می‌شود مزایای گردو فرنور و نیز معایب آن به صورت شفاف بررسی شوند. 

مقدمه‌ای در شناخت گردو فرنور

پیش از آن‌که به مزایا و معایب گردو فرنور بپردازیم، خوب است از خصوصیات کلی آن اطلاعاتی به شما عزیزان بدهیم. نهال گردو فرنور پیوندی از ارقام بسیار مرغوب گردو محسوب می‌شود که در کشورمان قابلیت پرورش دارد. البته منشأ این نهال کشور فرانسه بوده است. 

این نهال عمر اقتصادی طولانی دارد که از 100 سال فراتر می‌رود. از سال دوم پس از کاشت شروع به محصول‌دهی می‌کند؛ پس از 3 یا 4 سال می‌توان از آن یک تن در هکتار محصول گرفت و پس از رسیدن به بلوغ محصول آن به هشت تن در هکتار می‌رسد. 

در صورتی که سلامت نهال گردو فرنور حفظ شود و از آن به طرز مناسبی نگهداری شود، می‌تواند تا سال‌های سال در حداکثر محصول‌دهی باقی بماند. وقتی با افت باردهی درخت به دلیل کهنسالی آن روبه‌رو شوید، وقت آن است که درخت را ببرید و به جای آن نهال دیگری بکارید. این نهال در نواحی معتدل تا سردسیر بهتر رشد می‌کند و بار می‌دهد. همچنین در نقاط نیمه خشک تاب می‌آورد.

 مزايا و معایب گردو فرنور

آگاهی از مزایا و معایب گردو فرنور

نهال گردو فرنور یکی از نهال‌های مرغوب و باکیفیت به شمار می‌رود. شاید بر همین اساس گمان کنید که نیازی به شناخت مزایا و معایب گردو فرنور نیست و از این نهال می‌توان در هر شرایطی بهره‌برداری خوبی کرد. اگرچه این موضوع تا حد زیادی صحت دارد، نمی‌توان نسبت به معایب گردو فرنور که احتمال وجود آن در برخی شرایط می‌رود، بی‌توجه بود.

هر باغدار باید بداند که نهالی که قصد کاشت و پرورش آن را دارد چه ویژگی‌هایی دارد. گاهی آنچه در شرایطی مزایای نهالی به شمار می‌رود، ممکن است در شرایط دیگر معایب آن محسوب شود. اهمیت آگاهی از این که مزایای گردو فرنور چیست و معایب آن کدام است در همین است و سبب می‌شود باغدار بتواند امید به حفظ سرمایه، سود بیشتر و ضرر کمتر داشته باشد.

مزایای گردو فرنور

این یک واقعیت در بررسی مزایا و معایب گردو فرنور است که مزایای آن بسیار چشم‌گیر هستند. در واقع موارد متعددی را می‌توان در گروه مزایای گردو فرنور برشمرد. بنابراین به مهم‌ترین این موارد می‌پردازیم. این نکته را یادآور شویم که بسیاری از این موارد می‌توانند در تشخیص نهال گردو فرنور به ما کمک کنند. 

  • عمر اقتصادی طولانی

یکی از مهم‌ترین مزایای گردو فرنور عمر اقتصادی این گردو است که می‌تواند از یک قرن فراتر رود. اگر شما به عنوان باغدار تصمیم به احداث باغ گردو بگیرید، احتمالا با کاشی گردوی فرنور یک یادگاری و میراث ارزشمند برای چند نسل پس از خود باقی خواهید گذاشت. 

  • باردهی زودهنگام

گردو فرنور از ارقام زودبازده محسوب می‌شود به این صورت که از سال دوم پس از کاشت میوه‌دهی خود را آغاز می‌کند. البته منظور این نیست که از سال دوم می‌توانید به برداشت حداکثری محصول و سود فراوان امیدوار باشید؛ بلکه این باردهی طی چند سال به بیشترین حد خود می‌رسد. در واقع تا بلوغ درخت باید چند سالی صبوری کنید. 

  • میزان باردهی گردو فرنور

در کنار عمر اقتصادی طولانی و بازدهی نسبتا زودهنگام نهال گردو فرنور باید به پرباری و فراوانی محصول نیز به عنوان مهم‌ترین مزیت نهال گردو فرنور اشاره کنیم. 

میزان بار است که میزان سود شما را تعیین می‌کند. نهال گردو فرنور پس از رسیدن به بلوغ و میوه‌دهی حداکثری در هر هکتار حدود هشت تن میوه مرغوب و باکیفیت می‌دهد که بسیار قابل توجه است و رقم بالایی محسوب می‌شود. 

  • ارتفاع از سطح دریا

یکی از مزایای گردو فرنور نامحدود بودن آن در ارتفاع زمین کاشت است. گردو فرنور را می‌توان در ارتفاع صفر تا سه‌هزار متر از سطح دریا کاشت. البته بهترین ارتفاع برای آن بین 1500 تا 2500 متر است و در این محدوده می‌تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد.

  • مرغوبیت میوه و درصد چربی

گردو فرنور میوه‌های درشتی دارد. همچنین پوست آن نازک و کاغذی است و به راحتی از مغز جدا می‌شود. رنگ مغز گردوی فرنور بسیار روشن و اصطلاحا سفید و مشتری‌پسند است. درصد چربی آن نیز بسته به نوع و شرایطی که نهال آن دارد، می‌تواند از 12 تا 57 درصد متغیر باشد. 

هرقدر شرایط برای کاشت و پرورش نهال مناسب‌تر باشد، گردو مرغوب‌تر، درشت‌تر و دارای درصد چربی و مواد مغذی بیشتر است.

این مورد از مزایای گردو فرنور ارتباط مستقیمی با سوددهی باغ گردو دارد. زیرا کیفیت محصول نهایی است که تعیین می‌کند فروش شما در بازار در چه وضعیتی باشد. محصول خوب بهترین بازاریاب شماست؛ درواقع با ارائه آن نیاز به تلاش زیاد برای بازاریابی نیست بلکه مشتریان شما را جست‌وجو خواهند کرد. پس کاشت و پرورش گردو فرنور می‌تواند در صورت فراهم بودن شرایط مناسب برای شما سود زیادی به ارمغان آورد.

  • مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها

شاید شما مرغوب‌ترین و سالم‌ترین نهال‌ها را بخرید و بهترین باغ را برای کاشت نهال فراهم کنید. شاید زمین در ارتفاعی کاملا مناسب قرار گرفته باشد، خاک مرغوب باشد و آبیاری و تقویت را به طور منظم و به میزان کافی برای باغ خود تأمین کنید. با این حال اگر تدابیری برای نگهداری باغ در برابر آفات و بیماری‌ها وجود نداشته باشد، گویی تمام این زحمات بی‌فایده و بی‌هدف صورت گرفته است.

یکی از مهم‌ترین مزایای گردو فرنور مقاومت بی‌نظیر آن در برابر بیماری‌ها و آفات است. البته این امر شما را از نگهداری اصولی و تدابیر برای دفع آفت بی‌نیاز نمی‌کند. نیاز به سم‌پاشی و دفع آفات و بیماری‌ها را نمی‌توان از معایب گردو فرنور به شمار آورد. هر نهال زنده در معرض این آسیب‌ها قرار دارد. این درحالی است که فرنور در مقایسه با ارقام دیگر در برابر عوامل بیماری‌زا مقاومت به مراتب بهتری از خود نشان می‌دهد. 

 

معایب گردو فرنور

به طور مشخص نمی‌توان معایب گردو فرنور را پابه‌پای مزایای آن برشمرد. این نهال در دسته ارقام مرغوب قرار دارد و سود فراوانی از احداث باغ آن حاصل می‌شود. شاید بتوان یک یا دو مورد را تقریبا در دسته معایب گردو فرنور برشمرد. برای مثال:

  • مناسب بودن برای مناطق کوهستانی

گفتیم که گردو فرنور از نظر ارتفاع از سطح دریا محدودیت چندانی ندارد و می‌تواند در هر ارتفاعی تا سه هزار متر رشد کند. با این حال به این نکته نیز اشاره کردیم که بهترین ارتفاع برای کاشت این نهال، بین 1500 تا 2500 متر از سطح دریاست و در این ارتفاع می‌تواند بهترین شرایط رشد را داشته باشد و به بیشترین حد میوه‌دهی برسد.

دلیل این امر درصد مشخص رطوبت خاک و همچنین نیاز سرمایی گردو فرنور است که در این ارتفاع بهتر فراهم می‌شود.

مقایسه گردو چندلر و فرنور

  • کاهش عمر اقتصادی در صورت مناسب نبودن شرایط

برخی از باغداران از کم‌تر بودن عمر اقتصادی یا بازدهی به عنوان معایب گردو فرنور خبر می‌دهند. باید گفت گردو فرنور پتانسیل رسیدن به بازدهی حداکثری و عمر اقتصادی تخمینی را دارد؛ البته در صورتی که شرایط کاشت، داشت و برداشت آن به قاعده و اصولی باشد.

درواقع این که باید حتما مناسب‌ترین شرایط را برای نهال گردو فراهم کنیم تا به بیشترین میزان بازدهی خود برسد، ما را در رسیدن به سود دلخواه محدود می‌کند.

  • ارتفاع نسبتا زیاد و نیاز به هرس

ارتفاع درخت گردو فرنور می‌تواند به 6 متر برسد. از نظر سهولت برداشت، این ویژگی از معایب گردو فرنور محسوب می‌شود. البته برای هرچیز راهکاری وجود دارد. راه کنترل ارتفاع درختان گردوی پایه‌بلند هرس کردن اصولی و به موقع است؛ به شیوه‌ای که ارتفاع درخت کاهش یابد و تراکم شاخه‌های آن بیشتر شود.

در هرس مزایای دیگری هم وجود دارد. مثلا این‌که شاخه‌های غیرمفید یا دارای جهت مزاحم حذف می‌شوند و در عوض شاخه‌های خوب  و مفید امکان رشد و باروری بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین با تعادل در رسیدن نور به شاخه‌ها امکان رشد بهتر و دفع آفات خصوصا قارچ‌ها در آن‌ها بیشتر می‌شود.

مقایسه گردو چندلر و فرنور

دو نوع نهال چندلر و فرنور به عنوان نهال‌های گردوی پربار، مقاوم و مناسب مناطق سردسیر شناخته می‌شوند. به همین دلیل برخی تمایل دارند تفاوت این دو نهال را بدانند تا انتخاب مناسب‌تری برای منطقه و شرایط باغ و زمین خود داشته باشند.

در مقایسه گردو چندلر و فرنور یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها این است که چندلر میوه‌های درشت‌تری نسبت به فرنور می‌دهد. همچنین چندلر از سال اول شروع به باردهی می‌کند درحالی که چنان که گفتیم باردهی فرنور از سال دوم آغاز می‌شود. ضمنا درصد چربی مغز گردوی چندلر بیشتر از فرنور است.

به جز این موارد جزئی، از مقایسه گردو چندلر و فرنور بیشتر شباهت و نزدیک بودن درجه مرغوبیت به دست می‌آید. هردوی این ارقام گردوهایی با رنگ روشن و دلخواه مشتریان بازار به شما می‌دهند.

کلام آخر

چنان که از بررسی مزایا و معایب گردو فرنور روشن می‌شود، مزایای این نهال نسبت به معایب احتمالی آن بیشتر و بااهمیت‌تر است. گردو فرنور ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد به‌ویژه این‌که مقاوم به سرماست و امکان رشد و باردهی آن در مناطق کوهستانی و سرد بهتر فراهم می‌شود. در صورتی که باغداران بتوانند شرایط مساعد را برای رشد و باردهی این نهال فراهم کنند، این نهال به بار حداکثری می‌رسد و عمر اقتصادی آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال