دشمن درخت گردو و عوامل تاثیرگذار بر سلامت آن

دشمن درخت گردو و عوامل تاثیرگذار بر سلامت آن

کاشت درخت گردو می‌تواند برای بسیاری از افراد یکی از روش‌های کسب درآمد باشد که حتی امروزه مورداستقبال بسیاری از کشاورزان قرارگرفته است. متأسفانه خیلی از افراد ممکن است به‌درستی نتوانند تشخیص دهند که چه اقداماتی می‌تواند برای درخت گردو مفید باشد و باعث شود که درخت پربارتر داشته باشند و از طرفی هم فروش بیشتر! حتی ندانند که چه کارهایی می‌توانند به عنوان دشمن درخت گردو باشند! این دقیقا همان چیزی است که قرار است در این مقاله در مورد آن توضیح دهیم. اگر کشاورز هستید و یا اینکه به‌عنوان یک فرد گمان می‌کنید که از طریق پرورش گردو می‌توانید به درآمد برسید، این مقاله برای شما نوشته‌شده است. در انتها گریزی هم به خرید نهال گردو و همچنین تأثیر نمک بر درخت گردو صحبتی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چه مواردی دشمن درخت گردو هستند؟

میوه گردو را می‌توان در سراسر دنیا پیدا کرد؛ به همین دلیل هم این درخت، پربازده و اقتصادی است و خواص این میوه به حدی زیادی است که به همه افراد توصیه می‌شود استفاده از آن را در رژیم غذایی خود جای دهند.

همین مسائل باعث شده است که بسیاری از کشاورزان به فکر داشتن باغ گردو هستند. یک نکته مهم این است که شما باید این درخت را بشناسید و نحوه نگهداری از آن را به‌خوبی بدانید تا بتوانید یک درخت پربار داشته باشید. این موضوع می‌تواند حتی به شما کمک کند که بهترین سود را در فصل میوه‌چینی داشته باشند. در ادامه قرار است به عواملی بپردازیم که به‌نوعی دشمن درخت گردو هستند.

چه مواردی دشمن درخت گردو هستند؟

خاک نامناسب

قطعاً همه‌ی کشاورزان این را به‌خوبی می‌دانند که در صورت نداشتن خاک نامناسب برای درخت نمی‌توانند محصول باکیفیتی تولید کنند؛ درختی گردو هم از این قضیه مستثنا نیست! نهال درخت گردو را پس از خریداری، باید در خاک مناسب بگذارید. بسیاری از کشاورزان، دشمن اصلی درخت گردو را نبود خاک باکیفیت و مناسب می‌دانند.

این خاک نه باید خیلی نرم باشد و نه خیلی سنگین. چراکه اگر به این دو حالت باشد، باعث می‌شود که ریشه‌ها به‌خوبی رشد نکنند و به دلیل رطوبت بالا پوسیده می‌شوند. خاکی که برای نهال گردو در نظر گرفته می‌شود، باید متشکل از ترکیبات رس، لؤم و شن به‌صورت مساوی است. بنابراین مهم است که غنی بودن خاک را بررسی کنید و سعی کنید سالانه این خاک را تقویت کنید تا مشکلی در این زمینه نداشته باشید.

نور و فاصله کم‌درختان

قطعاً این را به‌خوبی می‌دانید که وجود نور برای رشد درختان الزامی است. یک مسئله مهم دیگر در کنار این، فاصله درختان است. با توجه به اینکه درخت گردو بزرگ و تنومند است و شاخه‌های زیادی دارد، بهتر است درختان از هم فاصله داشته باشند و در کناره‌ هم کاشته نشوند. حداقل فاصله بین هر نهال، 6 تا 9 متر فاصله است؛، در نظر گرفتن این فاصله باعث می‌شود که درخت بتواند به‌خوبی نورد موردنیاز خود را دریافت کند.نور و فاصله کم‌درختان دشمن درخت گردو هستند

کود دهی و آبیاری نامناسب درختان

همان‌طور که گفته شد،خاک غنی می‌تواند به مقدار زیادی باعث شود که درخت پرثمرتری داشته باشید، ولی بااین‌حال، برخی از عناصر مانند کود دهی و همچنین آبیاری نامناسب، دشمن درخت گردو هستند. باید به‌صورت سالانه، از کودهای عالی و حیوانی استفاده کنید تا درخت گردوی شما باردهی خوبی داشته باشد.

یادتان باشد که قرار نیست با آبیاری بیش‌ازحد، درخت پرثمری داشته باشید. اگر آبیاری بیش‌ازاندازه باشد، باعث می‌شود که ریشه‌‎های درخت پوسیده شوند و حتی زمینه بیماری‌های قارچی را هم این موضوع فراهم می‌کند.

آبیاری نامناسب و زیاد، در برخی از مواقع باعث می‌شوند که ریشه درخت و میوه سوخته شوند. بهترین نوع آبیاری برای درخت گردو، بر اساس میزان بارش سالیانه محل موردنظر است. برای این زمینه لازم است که موقعیت جغرافیایی خود را در نظر بگیرید و تعداد دفعات و حجم آب را بر اساس فصل و نیاز درختان انتخاب کنید.

شیوع بیماری‌

بیماری‌های خاصی میان درختان گردو وجود دارد که اگر منتشر شوند می‌توانند آسیب زیادی به درخت وارد کنند و حتی درخت را نابود کنند. اگر آبیاری و کود دهی به‌اندازه کافی انجام شود، قطعاً می‌تواند از بروز این بیماری‌های پیشگیری کند.

قارچ فیتوفترایی، یکی از این بیماری‌هاست که به درختان گردو حمله‌ور می‌شود و باعث نابودی درخت خواهد شد. از علائم اصلی این نوع بیماری، تراوشات سیاه‌رنگ از گرد و شکاف روی طوقه را نام برد.

در برخی از موارد دیگر، اگر باغ درست زه‌کشی نشده باشد، باعث ایجاد قارچ درخت می‌شود. بهترین کار این است که به‌جای پرداخت هزینه‌های بالا برای داشتن درختی پربار، اقدامات پیشگیری‌کننده انجام دهید؛ این اقدامات بهتر می‌توانند برای درخت شما کمک کننده باشند.

یکی دیگر از این بیماری‌های خطرناک برای درخت گردو، وجود باکتری بلایت است که معمولاً در فصل زمستان و بهار می‌توان این باکتری‌ها را در درخت گردو دید. اکثر آن‌ها معمولاً زمان آبیاری یا بارش باران به درخت منتقل می‌شوند. وجود این باکتری باعث پوسیده شدن ریشه درخت می‌شود و درنتیجه میوه‌های تولیدشده رنگ سیاه دارند ؛ حتی در خیلی از مواقع باعث از بین رفتن محصولات می‌شوند.

شیوع بیماری دشمن درخت گردو هستند

تأثیر نمک بر درخت گردو چیست؟

بعد از بررسی عواملی که دشمن درخت گردو هستند، بد نیست نگاهی هم به تأثیر نمک بر این درخت داشته باشیم. خیلی از کشاورزانی که درگذشته فعالیت داشتند، بر این باور بودند که نمک باعث افزایش رشد ریشه درخت می‌شود و درنتیجه محصولات باکیفیت‌تری خواهند داشت.

این در حالی بود که اعتقاد خیلی دیگر از افراد این بود که اگر نمک در اطراف درخت گردو بریزند، باعث می‌شوند که محصولاتی ترد داشته باشند. اما شما چه فکر می‌کنید؟ آیا نمک بر عملکرد و عمر درخت گردو تأثیرگذار است؟

بسیاری از تحقیقاتی که انجام‌شده است، تأثیر نمک بر درخت گردو را نقض کرده است و حتی گفته‌شده به عملکرد نمک به دلیل مسمومیت درختان گردو و کاهش جذب عناصر مفید می‌توانید عملکرد منفی برای درخت داشته باشد. نمک به دلیل عناصر سدیم و کلر که دارد، باعث مسمومیت درختان می‌شود و باعث مسمومیت درخت می‌شوند. درخت‌های گردو تا حد معینی می‌توانند میزان شوری را تحمل کنند؛ اگر این درصد شوری بالا باشد، درخت آسیب می‌بیند و کیفیت محصول هم کاهش پیدا می‌کند. از علائم بروز مسمومیت نمکی بر درخت گردو می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •  سوختگی حاشیه و نوک برگ‌ها، مخصوصا برگ‌های مسن
  •  کاهش رشد ساقه و شاخه‌ها
  •  کم شدن اندازه مغز گردو‌ها
  •  سوختگی و چروکیدگی هسته

سخن پایانی

درهرصورت این بارو غلط که نمک می‌تواند باعث بهبود کیفیت میلگرد شود را کنار بگذارید و دیگر از این روش قدیمی استفاده نکنید! تمام این موارد گفته‌شده می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید میزان محصول بیشتری داشته باشید و از طرفی هم میزان درآمد خود را با فروش بیشتر افزایش دهید. هرکدام از این مواردی که نام بردیم می‌توانند دشمن درخت گردو محسوب شوند و آسیب زیادی به محصولات شما وارد کنند؛ بنابراین بهتر است پس از خریدی نهال گردو و قبل از کشات آن، به تک‌تک این موارد دقت داشته باشید و هرکدام را به‌خوبی بررسی کنید تا هم درخت بهتر و هم میزان فروش بالاتری داشته باشید.

نظر شما چیست؟ آیا تا به حال در این زمینه تجربه‌ای داشته‌اید؟آیا تا به حال تجربه‌ای در مورد نگهداری از درخت گردو داشته‌اید که مفید باشد؟ اگر اینطور است تجربیات خود را برای ما بنویسید تا بخوانیم.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

2 پاسخ به “دشمن درخت گردو و عوامل تاثیرگذار بر سلامت آن”

  1. ناشناس گفت:

    مطالب عالی بود
    تشکر
    یک سئوال
    آیا کنار درخت انجیر میشود درخت گردو بکاریم؟
    با سپاس

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      سلام وقت بخیر درخت گردو یه مشکلی داره اینه که تولید ژگولین کرده و باعث میشه که درختان دیگه رشد مناسبی نداشته باشند این جزء سیستم درخت گردو هست که برای بقای خود این ماده رو تولید می‌کند
      در صورت کاشت باید فاصله مناسب رو رعایت کنید در صورتی که باغ تفریحی باشد و به صورت اقتصادی نباشید موردی ندارد می‌تونید کاشت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال