عامل پوسیدگی زغال درخت گردو + راه های پیشگیری

عامل پوسیدگی زغال درخت گردو + راه های پیشگیری

تمامی بیماری ها و آفت هایی که درخت گردو را درگیر می کند دارای یک عامل باکتریایی و قارچی می باشد که ما در این مقاله صحبت از پوسیدگی زغالی گردو می‌ کنیم در واقع از یک نوع عامل قارچی صحبت می‌ کنیم که به نام ماکروفومینای فازولینا شناخته شده است.

محل زندگی این قارچ در زمین می باشد، معمولا در نزدیکی ریشه درخت زندگی می کند. این قارچ با زندگی در بخش زیرین خاک و اطراف ریشه باعث ایجاد اختلال در عملکرد ریشه می شود.

عامل پوسیدگی زغال درخت گردو + راه های پیشگیری

قارچ ماکروفومینای فازولینا  باعث نوعی پوسیدگی در ریشه درخت می شود، مخصوصاً در مناطقی که آب وهوای گرم و خشک دارد. بر خلاف دیگر آفت ها و قارچ ها، این نوع قارچ در خاک خشک رشد کرده و در زمین‌ های خشک طول عمرشان بالای سه سال است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به شما پیشنهاد می کنم مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید.

دلایل ایجاد بیماری پوسیدگی زغالی گردو

اگر بخواهیم به یکی از عوامل بیماری زای مضر موجود در بذر و خاک اشاره کنیم، مورد معروف  قارچ پوسیدگی ذغالی  گردو می باشد که دامنه میزبانی آن بسیار وسیع بوده و در صورت آلوده کردن درخت گردو منطقه وسیعی از درخت را درگیر می کند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم این قارچ دوره‌ های زمانی گرم و خشک را می پسندد مانند اواسط فصل بهار تا اواخر فصل تابستان، در این دوره قارچ پوسیدگی زغالی روی گیاهان رشد کرده و یک نوع پوسیدگی خشک را بر روی پوسته نهال گردو ایجاد می کند.

نفوذ قارچ باعث پژمردگی سریع درخت و نهال می شود، برعکس بیماری های دیگر مرگ زودرس یکی از علائم این بیماری می باشد، سرعت مرگ درخت و گیاه آلوده خیلی سریع است.

اطلاعاتی درباره دوره زندگی قارچ ماکروفومینای فازولینا

قارچ پوسیدگی زغال درخت گردو معمولاً در بقایای درختان و گیاهانی زندگی می کند که قبلا آن ها را درگیر کرده بود. همانند دیگر آفت ها و باکتری ها دارای خواب زمستانی می باشد. پس کشاورزان باید دقت کنند که بقایای درختان و گیاهانی که به این قارچ آلوده می باشند را به طور کامل از خاک باغ پاک کنند.

چون لاشه آن ها به عنوان یک منبع مغذی برای این عامل بیماری زا محسوب می شود. این قارچ در فصل بهار با افزایش دمای هوا شروع به فعالیت می کند. تحقیقات انجام شده توسط پژوهشکده گیاه شناسی نشان می‌ دهد که قارچ عامل این بیماری بدون میزبان در خاک‌ های خشک  تا سه سال زنده می ماند.

همچنین قارچ زغال گردو در خاک‌ های مرطوب و خیس تا هشت هفته بدون میزبان زنده مانده و با نفوذ به یک درخت فعالیت خود را آغاز می کند. راه های نفوذ قارچ پوسیدگی ذغالی درخت گردو از طریق ریشه یا زخم های وارد شده بر بدنه می باشد.

البته گاهی اتفاق می افتد که برخی از درختان تنومند و میانسال قسمتی از تنه شان خشک شده است و راه نفوذ دارد، این عامل از همین پوست های خشک شده وارد شده و مستقیماً به سمت آوند ها و راه آب ها حمله می کنند.  با این کار مانع از انتقال آب و دیگر مواد غذایی می شود که از طریق ریشه جذب می شود.

تحقیقات نشان داده است آناتومی درختان به گونه ای می باشد که مواد مغذی و رطوبت موجود در خاک از ریشه جذب و توسط آوند ها به سمت شاخه ها، برگ و میوه های درخت گردو حرکت می کند. چون عملکرد این قارچ مانند سدی در برابر این آوند ها است، آن را به عنوان یک بیماری سیستمیک  می شناسند.

با نفوذ قارچ پوسیدگی زغالی، بعد از مدتی که مواد مغذی به گیاه نمی رسد، گیاه کارایی خود را از دست می دهد، کشاورز با کاهش یکباره برداشت سالیانه روبرو می شود. سریعا پژمرده و خشک  می شود، در واقع خرید نهال گردو یک مرگ زودرس را با این قارچ تجربه می کند.

اطلاعاتی درباره دوره زندگی قارچ ماکروفومینای فازولینا

قارچ پوسیدگی زغال درخت گردو معمولاً در بقایای درختان و گیاهانی زندگی می کند که قبلا آن ها را درگیر کرده بود. همانند دیگر آفت ها و باکتری ها دارای خواب زمستانی می باشد. پس کشاورزان باید دقت کنند که بقایای درختان و گیاهانی که به این قارچ آلوده می باشند را به طور کامل از خاک باغ پاک کنند.
چون لاشه آن ها به عنوان یک منبع مغذی برای این عامل بیماری زا محسوب می شود. این قارچ در فصل بهار با افزایش دمای هوا شروع به فعالیت می کند. تحقیقات انجام شده توسط پژوهشکده گیاه شناسی نشان می‌ دهد که قارچ عامل این بیماری بدون میزبان در خاک‌ های خشک تا سه سال زنده می ماند.
همچنین قارچ زغال گردو در خاک‌ های مرطوب و خیس تا هشت هفته بدون میزبان زنده مانده و با نفوذ به یک درخت فعالیت خود را آغاز می کند. راه های نفوذ قارچ پوسیدگی ذغالی درخت گردو از طریق ریشه یا زخم های وارد شده بر بدنه می باشد.
البته گاهی اتفاق می افتد که برخی از درختان تنومند و میانسال قسمتی از تنه شان خشک شده است و راه نفوذ دارد، این عامل از همین پوست های خشک شده وارد شده و مستقیماً به سمت آوند ها و راه آب ها حمله می کنند. با این کار مانع از انتقال آب و دیگر مواد غذایی می شود که از طریق ریشه جذب می شود.
تحقیقات نشان داده است آناتومی درختان به گونه ای می باشد که مواد مغذی و رطوبت موجود در خاک از ریشه جذب و توسط آوند ها به سمت شاخه ها، برگ و میوه های درخت گردو حرکت می کند. چون عملکرد این قارچ مانند سدی در برابر این آوند ها است، آن را به عنوان یک بیماری سیستمیک می شناسند.
با نفوذ قارچ پوسیدگی زغالی، بعد از مدتی که مواد مغذی به گیاه نمی رسد، گیاه کارایی خود را از دست می دهد، کشاورز با کاهش یکباره برداشت سالیانه روبرو می شود. سریعا پژمرده و خشک می شود، در واقع درخت گردو یک مرگ زودرس را با این قارچ تجربه می کند

راه های پیشگیری و مبارزه با قارچ بیماری پوسیدگی ذغالی درخت گردو

برخی از بیماری های باکتری و قارچی مخصوص گیاهان و درختان هستند که بعد از مبتلا شدن گیاه، دیگر راه حلی برای درمان آن وجود ندارد. مخصوصاً بیماری هایی که  از طریق آوند به تمام قسمت های درخت نفوذ می کند، اگر در همان مراحل اولیه شناخته نشود، متاسفانه تنها راه برای کشاورز ریشه کن کردن درخت مبتلا و جایگزین کردن با نهال جوان است.

البته طبق تحقیقاتی که در موسسات گیاه پزشکی انجام شده است، تا کنون چندین تکنیک و درمان برای عفونت‌ های ناشی از بیماری قارچی پوسیدگی ذغالی درخت گردو ارائه شده است، بنابراین به عنوان یک کشاورز سعی کنید این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهید. این روش ها عبارتند از:

قارچ‌ کش های استاندارد و اصولی تا حد زیادی به درخت گردو کمک می کند تا بیماری را کنترل کند، ولی این بیماری را بطور کامل ریشه کن نمی کند. از جمله این  قارچ کش‌ ها می توان به  ایپرودیون و متالاکسیل اشاره کرد که برای درمان این بیماری تا حدی موثر هستند.

معمولا یک روش با کارایی بالا وجود دارد که صرفاً جهت ضدعفونی خاک از آن استفاده می کنند و به روش سولاریزاسیون معروف است.  در این روش کشاورز یک پلاستیک را روی خاک آلوده به قارچ پوسیدگی زغالی قرار می دهد. سپس یک ورق شفاف که  از جنس پلی اتیلن است را روی آن قرار می دهد. در این روش نور خورشید را جذب کرده و خاک آلوده را ضدعفونی می کند.

شما به راحتی می‌ توانید قبل از احداث باغ گردو اطلاعات زمینه ای خود را در برابر انواع بیماری های قارچی و باکتریایی افزایش دهید. همچنین با توجه به منطقه احداث باغ گردو و آب و هوا محیط اطراف اقدام به خرید نژاد سازگاری با این محیط کنید. در کشور ایران نهالستان های معروف و معتبر زیادی وجود دارد. از معروف ترین  آن می‌ توان به برتر نهال که جزو نهالستان های بزرگ شمال غرب کشور می باشد اشاره کرد.

شما برای خرید نهال گردو با گارانتی دو ساله، شناسنامه دار، کارت قرنطینه، کارت سلامت می توانید به سایت برتر نهال مراجعه کرده و پس از مطالعه دلیل ویژگی نهال گردو اقدام به خرید کنید. در این سایت شماره تماس هایی نیز وجود دارد که به راحتی می توانید با متخصصین و کارشناسان این سایت تماس گرفته و مشاوره لازم را کسب کنید

یکی از راه هایی که تاثیر خیلی زیادی در سلامت باغ گردوی شما دارد این است، زمانی که یکی از درختان شما آلوده به قارچ پوسیدگی ذغالی درخت گردو شد بقایای آن را از باغ خود کاملاً خارج کنید. همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، بقایای این گیاهان به عنوان منبع اصلی رشد و تکثیر قارچ ماکروفومینای فازولینا  شناخته می شود.

یک کشاورز برای اینکه بتواند طول عمر اقتصادی باغ گردوی خود را افزایش دهد باید برخی از افکار سنتی خود را تغییر داده و با انواع روش های علمی و پیشرفت گیاهپزشکی خود را وقف دهد، هر چه میزان اطلاعات شما در مورد انواع بیماری های قارچی و باکتریایی که باغ درخت گردوی شما را تهدید می‌ کند، آشنایی داشته باشید باعث می شود سریع تر بیماری های موجود در درختان باغ خود را شناخته و  اقدام به درمان آن کنید.

قبلا هم اشاره کردیم که بیماری قارچی پوسیدگی زغالی درخت گردو اگر در مراحل اولیه شناخته شود با استفاده از چند مرحله قارچ کش و سموم دیگر قابل درمان می باشد، در حالی که اگر مدت زمان طولانی از نفوذ آن به درخت بگذرد، باعث مرگ سریع درخت گردوی شما می‌ شود.

اگر درخت شما بیمار باشد و متوجه نشوید به هنگام هرس کردن شاخه هایی که به زمین می افتد، باعث می شوند تا عامل قارچ این بیماری به مرور در زمین پخش شده و در ریشه و تنه درختان دیگر نیز نفوذ کند.

کمبود مواد غذایی در خاک اطراف درخت گردو باعث می شود تا میزان مقاومت و استحکام این درخت در برابر انواع بیماری ها مخصوصا قارچ پوسیدگی ذغالی کاهش پیدا کند. از این رو شما باید به کوددهی منظم و استاندارد این درختان بپردازید. البته سعی کنید حتما زیر نظر مهندسین گیاه پزشکی کود های لازم را جهت بالا بردن مواد غذای خاک استفاده کنید.

جالب است بدانیم نه تنها قارچ پوسیدگی زغالی بلکه دیگر بیماری‌ ها که عامل قارچی و باکتریایی دارد، با آبیاری منظم و اصولی قابل پیشگیری می باشد. برخی از عوامل بیماری زا در خاک های غرقابی رشد می کنند و برخی دیگر نیز در خاک های گرم و خشک و رشد می کند مانند قارچ پوسیدگی ذغالی.

پس اگر شما بتوانید رطوبت خاک اطراف درخت گردو را به صورت استاندارد حفظ کنید، نه رطوبت خیلی زیاد داشته باشد و نه خیلی خشک باشد، باعث می‌شود تا درخت گردوی شما در برابر انواع بیماری‌ ها مصون بماند.

البته دقت داشته باشید که برای سمپاشی و استفاده کردن از آفت کش ها حتماً باید استانداردها رعایت شود، گاهی استفاده اشتباه از این مواد نه تنها میزان و مقاومت درخت را افزایش نمی دهد بلکه باعث می‌شود تا درخت را مستعد دریافت انواع بیماری های قارچی و باکتریایی کند.

خیلی مراقب باشید که به هنگام کار کردن در باغ گردو هیچ گونه صدمه و یا زخمی به بدنه درختان وارد نشود. گاهی این زخم های به ظاهر خیلی کوچک و ناچیز سبب می شود تا عوامل بیماریزا را به درون درخت نفوذ کند. هنگامی که کوچکترین زخمی در تنه درخت ایجاد شد، بلافاصله آن را پانسمان کنید و از محلول های دارویی خاصی استفاده کنید که مانع نفوذ این بیماری قارچی و باکتریایی به درخت شود.

خرید اینترنتی و غیر حضوری نهال های مقاوم در برابر انواع بیماری های قارچی و باکتریایی
برتر نهال با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی به عنوان بزرگترین مرکز تولید نهال های مقاوم گردو در نژاد های گوناگون شناخته شده است، که این محصول با کیفیت بالا آماده عرضه و فروش به سراسر کشورمان کرده است. شما برای خرید نهال گردوی اصلاح شده با مقاومت بالا یا یا استعلام آخرین قیمت نهال گردو می توانید با کارشناسان این مرکز به صورت تلفنی و آنلاین یا حضوری درنهالستان در تماس باشید.

عامل پوسیدگی زغال درخت گردو + راه های پیشگیری

سخن آخر

سعی کردیم  در این مقاله اطلاعات کامل در مورد بیماری پوسیدگی ذغالی درخت گردو برای شما ارائه دهیم، در مورد عامل قارچی این بیماری صحبت کردیم که با کوچکترین زخم و خشکیدگی وارد بافت ریشه درخت شده همانند سد عمل می کند و مانع رسیدن مواد مغذی به درخت می شود.

با نفوذ این بیماری به درخت منطقه وسیعی از درخت را درگیر کرده و باعث می شود تا درمان آن سخت باشد، زمانی درخت درمان می‌ شود که کشاورز بتواند در همان مراحل اولیه تشخیص دهد که درخت گردو آلوده به قارچ پوسیدگی زغالی درختی می باشد.

کشاورزان می توانند با کود دهی مناسب و همچنین سمپاشی منظم به طور دوره‌ای از بروز این مشکلات در قیمت نهال گردو جلوگیری کنند، معمولاً تشنگی بیش از حد و خشک بودن سطح خاک باعث می شود این قارچ به راحتی تا مدت زمان طولانی زنده بماند و به ریشه درخت نفوذ کند.

پس سعی کنید آبیاری منظم باغ درخت گردو را در نظر داشته باشید، شما برای دریافت هرگونه مشاوره گیاه پزشکی  و کسب راهنمایی های لازم می توانید با سایت برتر نهال تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال