علت کم باری درخت گردو که باید بدانید!

علت کم باری درخت گردو که باید بدانید!

گاه اتفاق می افتد باغدار پس از کاشت باغ گردو از همان سال های اول متوجه مشکلاتی می شود و یا بعد از رشد درخت به طور کامل باردهی بسیار بالا و نزدیک به چهل سال بیشتر یا کمتر متوجه کم شدن ناگهانی یا تدریجی بار درخت گردو می شود. هر کدام از اینها علل دلایل خاص خود را دارد. به خاطر همین باغدار جویای علت می شود تا بتواند کم شدن بار درخت را بفهمد. برای فهمیدن این موضوع شما باید موضوع را از هر طرف مورد بررسی قرار دهید تا علت اصلی آن را جویا شوید.

علت کم باری درخت گردو که باید بدانید!

بررسی تمام جوانب کم بار بودن درخت گردو

همانطور که در بالا گفته شد شما باید جوانه یه کم بار بودن درخت گردو را مورد بررسی قرار دهید. ما در زیر می خواهیم چندین نکته اساسی که باعث کم بار شدن درخت گردو می شود را نام ببریم.

الگوی رشد

شما نباید سال اول با شدن بار درخت گردو نگران باشی. البته باید دقت کنید علاوه بر کم شدن بار درخت گردو علائم ظاهری دیگری نداشته باشد. چون ممکن است این درخت مانند درختان دیگر برای خود الگوی رشد داشته باشد. ممکن است یک نژاد درخت گردو چندسال باردهی خوب و سال بعدی باردهی کم داشته باشد. زمانی یک باغدار باید احساس خطر کند که علاوه بر کم بودن بار گردو یک تغییر ظاهری دیگر اتفاق بیفتد. مانند افت کیفیت و همچنین تغییر در ظاهر برگ ها و یا تنه درخت ایجاد شود.

مدیریت غلط و اشتباه

یکی از عواملی که باردهی یک درخت را تحت تاثیر قرار می دهد، مدیریت و اشتباه یک باغدار است. اگر یک باغدار آشنایی کامل در مورد مراقبت و نگهداری از باغ گردو نداشته باشد، نتایج چندان جالبی به دنبال نخواهد داشت. وقتی شما میزان دقیق آبیاری، کوددهی و سمپاشی را نمی دانید، یا اینکه بر اساس ظاهر درختان عامل بیماری که درخت را تحت تاثیر قرار داده است را نمی‌ شناسید؛ حتما منتظر کم بار شدن درخت گردو باشید.

میزان آبیاری درخت گردو

دقت نکردن در میزان و نحوه آبیاری درختان گردو مسئله ساز است. نهال گردو با توجه به مقاومت بالایی که در برابر انواع بیماری و آفت ها از خود نشان می دهد، در مورد میزان دقیق آبیاری حساس می باشد. یک باغدار و کشاورز موظف است در مراقبت و نگهداری درخت گردو به روتین منظم آبیاری درخت گردو توجه داشته باشد.  میزان دقیق آبیاری درختان سردسیری و گرمسیری با توجه به شرایط باغ گردو باید به صورت منظم انجام شود. حتی درختانی که بصورت دیمی کاشت می شود، معمولاً این طور استناد می‌ شود به آبیاری احتیاج ندارند، اگر میزان بارندگی کاهش یافت، باغدار موظف است تا به آبیاری صحیح آن بپردازد. آبیاری خیلی زیاد و خشکسالی و مداوم باعث تاثیر منفی بر روی عملکرد درخت گردو می شود.

البته این علت کاملا ثابت شده است. اگر دقت کنید، از اواسط تا اواخر تابستان که هوا گرم است و کشاورز با کمبود ذخایر آبی روبرو می‌ شود. بیشتر از ۷۰ درصد گردو های موجود در بافت پوستشان پوسته پوسته شده و رنگ پریدگی خیلی شدیدی دارد. همین کم آبی یا برعکس رطوبت خیلی زیاد باعث تاثیر منفی بر روی باردهی درخت گردو دارد.

کاهش فتوسنتز

علت کم باری درخت گردو که باید بدانید!

از مهمترین دلایلی که باعث می شود تا عملکرد درخت شما ارتقا پیدا کرده و رشد خیلی خوبی داشته باشد، تا باغ گردو بتواند بازدهی خوبی داشته باشد، انجام فرآیند فتوسنتز می باشد. فتوسنتز فرآیندی است که طبق آن نور خورشید توسط برگ های سبز رنگ درخت گردو جذب و سپس به مواد غذایی تبدیل می شود، هم باعث باردهی بالای درخت و هم افزایش طول عمر اقتصادی آن را به همراه دارد. اگر بنا به هر دلیلی فتوسنتز درخت شما کاهش پیدا کند، باعث کاهش باردهی درخت نیز می‌ شود. برخی از موارد که کاهش فتو سنتز را به همراه دارد عبارتند از:

  • هرس نادرست:

 وقتی باغدار با اصول درست هرس کردن درخت گردو آشنایی نداشته باشد، مطمئنا در سال های بعدی باعث کاهش بار درخت گردو می شود. دقت کنید گاهی کشاورز هرس را انجام می دهد، ولی متاسفانه به جای شاخه های زاید و اضافه، شاخه های باردهی و حیاتی را قطع می کند.

  • فاصله کاشت نامناسب نهال گردو

گاهی باغدار جثه نهال گردو را در نظر می‌ گیرد و بدون اطلاع از نژاد آن برای اینکه بتواند نهال های بیشتری را کشت کند، با یک فاصله اندک نهال گردو را کنار یکدیگر می کارد. ولی به این موضوع فکر نمی کند که بعد از ۲۰ یا ۳۰ سال این ‌نهال ها به درختان تنومندی تبدیل شده و تمامی شاخه ها و برگ ها به یکدیگر سایه می اندازد. تنها راه چاره برای جلوگیری از این مشکل حذف کردن بعضی از درختان گردو است.

  • بیماری درخت و آفت زدگی مربوط به برگ‌

بیماری درخت گردو و آفت زدگی آن یک مسئله کاملا پیچیده می باشد. چند بیماری وجود دارد، تاثیر مستقیمی بر روی برگ درختان گذاشته و تولید کلروفیل آنها کاهش می دهد. همین امر باعث تغییر رنگ برگ درخت شده، از سبز به سمت زرد و نارنجی تغییر رنگ داده، کاهش جذب نور خورشید و کاهش میزان فتوسنتز درخت گردو را به همراه دارد.

  • کاهش کلروفیل درخت

کاهش کلروفیل درخت باعث کاهش فتوسنتز می شود. از آنجایی که درخت گردو یک درخت پربار است و ریشه های آن بسیار وسیع در خاک رشد می کند، بنابراین یک کشاورز موفق باید سالانه به فکر تغذیه خاک باغ باشد تا مواد مغذی و تاثیرگذار از ریشه ها جذب و به شاخه، برگ و میوه برسد. یکی از مواد مغذی که برای افزایش فتوسنتز مورد استفاده قرار می گیرد و فیلم مایع و همراه کودهای حاوی آهن دار است.

بیماری کپک پودری درخت گردو و تاثیر آن بر روی باردهی Phyllactinia guttata

گاهی کشاورز به هنگام سرکشی از باغ درخت گردوی خود متوجه لکه های سفید کوچک و پودری مانند بر روی محصولات برگ و شاخه های درخت می شود. عامل این کپک های پودری ویروسی است، به اندازه گسترش پیدا می کند، تا کل برگ را بپوشاند. همچنین این عامل بیماری زا به برگ های جوان تازه شکوفه زده حمله می کند و باعث چروکیدگی آنها می شود.

با وجود این بیماری میزان تغزیه درخت گردو کاهش چشمگیری پیدا کرده، در نتیجه کاهش بار را به همراه دارد. علت بروز بیماری کپک پودری به خاطر ضعف سیستم دفاعی درخت گردو بوده، همچنین به خاطر کمبود نور خورشید است. هرس غیر اصولی و رعایت نکردن فاصله کاشت نهال گردو باعث بروز آن می شود. برای درمان آن پیشگیری بهتر از درمان است! حتماً شاخه‌های آلوده را حذف و از محوطه باغ دور کنید.

 بیماری رول برگ درخت گردو با نام علمی بیماری Blackline

عامل اصلی آن ویروس رول برگ گیلاس (CLRV-W) می باشد. از علایم مهم وغیر قابل چشم پوشی می توان به افت سیستم دفاعی درخت و برگ های زرد و آویزان آن اشاره کرد. این بیماری باعث می شود تا درخت گردو خیلی سریع تر به ریزش برگ دچار شود. همچنین سرشاخه های درخت گردو از بین رفته و هیچ گاه و توانایی نگه داشتن هیچ باری نداشته باشد. دقت کنید اگر در باغ شما اولین بار است که این ویروس حمله کرده است، بهترین گزینه برای شما حذف آن درخت است، تا درختان دیگر را دچار نکند. در صورتیکه درختان باغ شما به طور معمول به این بیماری مبتلا می شوند، بهتر است شاخه های آلوده را حذف کرده و آنها را بسوزانید.

بیماری گال

علت کم باری درخت گردو که باید بدانید!

بیماری گال که عامل آن باکتری Agrobacterium tumefaciens  است. این بیماری معمولا درختان جوان را مورد هدف قرار می‌دهد. منظور از گال یک نوع بیماری غده مانند می باشد که در بن پایه درخت و بر روی ریشه های سطحی درخت گردو ایجاد می شود. به خاطر همین مانند سدی عمل می کند، تا هیچ گونه مواد مغذی جذب شده از ریشه به سمت شاخه های فوقانی آن نرسد. وقتی تغذیه درخت گردو به خوبی انجام نشود در ابتدا باعث زردی برگ ها، سپس کاهش بار را به دنبال دارد. متاسفانه این باکتری تا سال ها می تواند درون خاک بدون میزبان زنده مانده، علاوه بر درخت آلوده درختان دیگر را مورد تهدید قرار دهد.

آنتراكنوز پنومونیا لپتوستیلا

اگر شما به عنوان یک باغدار متوجه ضایعات قهوه ای و یا سیاه رنگ بر روی برگ‌ ها و شاخه‌ ها و همچنین دم برگ ها شدید، مطمئن باشید درخت شما آلوده به یک بیماری خاصی می باشد. اگر با گذشت زمان لکه ها به یکدیگر ادغام شدند و یک لکه بزرگ نیکروزه ای تشکیل دادند، می توان گفت این درخت گردو به بیماری آنتراکنوز پنومونیا لپتوستیلا مبتلا شده است. به خاطر تاثیر مستقیمی که بر روی برگ ها دارند عمل فتوسنتز را کاهش داده و در نتیجه کاهش بار درخت گردو را به همراه دارد.عامل این بیماری قارچی است. تنها راه درمان برای این بیماری عوامل پیشگیرانه است که در ادامه به همه آنها خواهیم پرداخت.

سوختگی درخت گردو

از دیگر بیماری های تاثیر گذار بر روی کاهش بار گردو می توان به سوختگی درخت گردو اشاره کرد که یک بیماری باکتریایی است. این بیماری توسط Xanthomonas juglandis ایجاد می شود. از شایع ترین بیماری های باکتریایی می باشد و باغداران باغ گردو را مورد تهدید قرار می دهد. مهمترین قسمت تاثیر گذار این باکتری شاخه و برگ درخت گردو می باشد. عامل اصلی ایجاد آن رطوبت و نرسیدن نور کافی خورشید است. اگر باغدار نتواند به موقع بیماری را تشخیص دهد، عوامل طبیعی باعث شیوع سریع‌ تر آن می‌شود، مانند وزش باد و بارندگی بهاره.

راه های پیشگیری از کم بار شدن درخت گردو

اگر شما می خواهید تصمیماتی را اتخاذ کنید که با استفاده از آنها از کم شدن بار درخت گردو جلوگیری کنید، تنها به چند نکته مهم دقت کافی داشته باشید:

  1.  قبل از احداث باغ گردو حتما شرایط باغ خود را مورد بررسی قرار دهید، تا جایی که امکان دارد مسائل مربوط به آب خاک و کوددهی را مطالعه کنید تا نقشه برداری باغ شما کاملا مطلوب انجام شود.
  2. حتماً به آبیاری درختان گردوی خود دقت کنید که ازدیاد آبیاری باعث رطوبت خیلی زیاد شده و کمبود آبیاری خشک شدن خاک اطراف را به همراه داشته و باعث بیماری های درخت گردو می شود.
  3. کود دهی مناسب باغ گردو اصلا فراموش نشود. کمبود تغذیه و عناصر مفید در خاک تاثیر مستقیمی برای باردهی درخت گردو دارد.
  4. استفاده از آفت کش ها و سموم برای جلوگیری از بیماری های قارچی و ویروسی البته در حد استاندارد، چون زیادی روی آفتکشها نیز تاثیر منفی بر روی باردهی درخت شما خواهد داشت.
  5. دقت به نوردهی تابش اشعه نور خورشید برای انجام عمل فتوسنتز که در مطالب بالا به طور کامل توضیح دادیم.

گرده افشان ها

به یک نکته توجه داشته باشید که در اول مطلب فراموش کردم و بر روی آن تاکید می کنم. حتما بر روی کاشت گرده افشان مناسب باغ خود دقت کافی داشته باشید. یکی از مواردی که بیشتر کشاورزان اصلاً به آن دقت نمی کنند، شرایط کاشت  و نژاد گرده افشان ها می باشد. سعی کنید از یک نوع گرده افشانی استفاده نکنید، با توجه به نژاد درختان گردو می‌توانید از حداقل دو یا سه نوع گرده افشانی متفاوت استفاده کنید. همچنین به محل کشت آنها نیز دقت داشته باشید. وزش باد تاثیر مستقیمی در عملکرد آنها دارد.

کلام آخر

به عنوان کلام آخر می خواهم به یک مورد اساسی دیگر که باعث افزایش میزان باردهی باغ شما می شود، تاکید کنم که تمامی بروز این بیماری ها علاوه بر مدیریت نادرست و عوامل طبیعی به خاطر سیستم دفاعی ضعیف درخت نهال گردوی شما می باشد. برای اینکه مطمئن شوید شما یک نهال و مقاوم و با کیفیت تهیه کرده اید، سعی کنید از نهالستان های معتبر اقدام به خرید نهال گردو کنید.

سایت اینترنتی برتر نهال جهت رفاه حال کشاورزان عزیر اقدام به فروش نهال به صورت اینترنتی و غیرحضوری کرده است، شما با مراجعه به این سایت می توانید از قیمت نهال گردو اصلاح شده و ژنوتیپ مطلع شده و بر حسب نیاز آن را خریداری کنید. دیگری مزیت های که در مورد فروش نهال در این سایت وجود دارد، علاوه بر قیمت نهال اقتصادی باید تاکید کنیم که این محصولات دارای لیبل و شناسه می باشد، با تضمین کیفیت به فروش می رسد. حداقل دو سال گارانتی فروش داشته و از همه مهمتر متخصصین و مهندسین کشاورزی نهالستان آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به صورت رایگان هستند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال