پوسیدگی ریشه و طوقه گردو (سومین آفت درخت گردو)

پوسیدگی ریشه و طوقه گردو (سومین آفت درخت گردو)

درخت گردو به خاطر مزیت هایی که نسبت به درختان دیگر دارد مورد توجه باغداران و کشاورزان عزیز قرار گرفته است. مهمترین مزیت آن، اقتصادی بودن، فروش بالا و رونق داشتن تجارت گردو در سطح بین المللی می باشد. در واقع کسانی که به احداث درخت گردو پرداختند، توانستند با فروش و تجارت آن به درآمد بالایی دست پیدا کنند.

پوسیدگی ریشه و طوقه گردو (سومین آفت درخت گردو)

برای اینکه کشاورزان بتوانند این درآمد را سالانه افزایش داده و آن را ثابت و همیشگی کنند، باید از درختان گردو مراقبت کنند. مراقبت کردن آنها نیز تنها به خرید، کاشتن و یا آبیاری آن خلاصه نمی شود. شما به عنوان یک باغدار موظف هستید تمامی تهدید و مشکلات های مربوط به درخت گردو را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

ما در سایت برتر نهال سعی کردیم تمامی مشکلاتی که درخت گردو را مورد تهدید قرار می‌ دهد، شناسایی و با زبان ساده آن را بیان کنیم. علاوه بر آن مشاوره رایگان برای کسانی داریم که سوالات خود را از طریق کامنت گذاری بپرسند، در اولین فرصت جوابگو خواهیم بود. به عنوان یک مشاور به شما توصیه می کنم، روزانه مطالب جدیدی که در این سایت ثبت می‌ شود را دنبال کرده و با مطالعه آن سعی کنید میزان اطلاعات گیاهپزشکی خود را در مورد باغ گردو افزایش بدهید.

با افزایش اطلاعات گیاه پزشکی شما در این زمینه باعث می شود تا بیماری هایی که درخت گردو باغ شما را تهدید می کند، سریع‌ تر شناخته و نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از مهمترین آفت هایی که مورد توجه متخصصین گیاهپزشکی قرار گرفته است، پوسیدگی ریشه و طوقه گردو است، و از آن به عنوان سومین آفت خطرناک در باغ گردو نام می برند.

اطلاعات علمی در مورد بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه گردو

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه گردو در سنین مختلف درخت گردو را مورد تهدید قرار می دهد، از همان آغاز کاشت نهال تا پایان عمر اقتصادی آن باغدار باید منتظر علائمی باشد که ناشی از پوسیدگی ریشه و طوقه است. از آنجایی که این بیماری و آفت در زیر سطح خاک اتفاق می افتد، بنابراین شما نمی توانید علایم اولیه آن که ریشه درخت را تحت تاثیر قرار می دهد را ببینید.

بعد از مدتی این بیماری ریشه درخت را تحت تاثیر قرار می دهد، با توجه به علائم ثانویه متوجه پوسیدگی ریشه خواهید شد. مهمترین علائم ظاهری و ثانویه این آفت عبارتند از:

  • ضعف عمومی اندام های هوایی
  • کم رنگ شدن برگ درختان از سبز به سمت زرد ملایم
  • ریزش برگ ها و کم شدن آنها بطور ناگهانی
  • ترک خوردن پوست طوقه و بخشی از بن تنه
  • تراوش و خارج شدن شیر آبی سیاه رنگ از تنه درخت
  • ایجاد شانکر های عمودی
  • عفونی شدن قسمت پایینی درخت
  • خشک شدن درخت گردو بعد از مدتی که درمان نشود

 

عوامل ایجاد بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه گردو

برای ایجاد بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه گردو عواملی وجود داشته که باعث شده تا درخت گردو را مستعد به این بیماری کند. همانطور که می دانید درخت گردو مخصوصاً نژادهای اصلاح شده در برابر انواع بیماری ها و آفت ها مقاوم می باشند. اگر درخت شما مبتلا به این بیماری شده حتما مشکلات محیطی و اکوسیستم درخت را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید آنها را رفع کنید. این عوامل عبارتند از:

  • زهکشی نامناسب خاک باغ

یکی از مهمترین مواردی که باعث می‌ شود تا عامل بیماری پوسیدگی ریشه درخت گردو در این درخت نفوذ کند، زهکشی نامناسب خاک باغ است. معمولاً توصیه می‌ شود، حداقل چند ماه قبل از کاشت نهال گردو، خاک باغ را شخم زده و آماده کشت کنند. بافت خاک باید کاملاً نرم بوده تا ریشه بتواند گستر پیدا کند. خاک محدود کننده عامل بسیاری از بیماری ها می باشد.

  • اشباع کردن بیش از حد خاک با عناصر مغذی

همان اندازه که درخت برای رشد و نمو خود به عناصر مغذی و کود احتیاج دارد، ازدیاد آن و اشباع کردن بیش از حد خاک باعث بروز بیماری‌ هایی مخصوصاً پوسیدگی ریشه درخت گردو می شود.

  • آبیاری نامناسب و سنتی

یکی از مهمترین عواملی که باعث بروز بیماری پوسیدگی ریشه درخت گردو می شود آبیاری نامناسب به روش سنتی است. معمولاً غرقابی کردن باعث می شود تا آب در اطراف ریشه درخت جمع شده و باعث نفوذ بسیاری از عامل های باکتریایی و قارچی به ریشه درخت شود.

  • رطوبت بیش از حد

آبیاری بدون برنامه ریزی مخصوصاً در فصل‌ های بارندگی باعث می‌ شود تا خاک اطراف درخت همواره مرطوب باشد، رطوبت بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

  • خرید نهال از نهالستان های متفرقه و بدون شناسنامه

شما به عنوان احداث کننده باغ گردو و یا کسی که می خواهد باغ گردوی خود را تازه سازی کند حتماً نهال شناسنامه دار و دارای لیبل جهاد سازندگی را خریداری کنید. خرید نهال گردو از نهالستان های معتبر یعنی تضمین کیفیت های معتبر مانند بزرگترین نهالستان شمال غربی کشور با نام تجاری برتر نهال محصولات خود را با گارانتی ۲ ساله به فروش می رساند.

عامل بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درخت گردو

امین بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه گرد او بسیار زیاد است که ما در اینجا به چند مورد مهم اشاره می کنیم:

  • کرم ریشه خوار:

یکی از مهمترین آفت هایی که باعث پوسیدگی ریشه و طوقه می‌شود، کرم ریشه خوار است. متاسفانه قابل تشخیص نیست. بعد از پیشروی بسیار زیاد و تاثیر آن بر روی ظاهر درخت گردو قابل تشخیص می باشد، درمان خاصی ندارد ،تنها درمان آن پیشگیری از حمله این آفت ها است.

  • بیماری قارچی پوسیدگی رزلینیایی

عامل اصلی پوسیدگی رزلینیایی قارچی است. این قارچ با حمله به ریشه درخت گردو که مقاومت آنها کم می باشد باعث پوسیدگی ریشه و طوقه شده و اگر کشاورز در مراحل اولیه متوجه نشود باعث مرگ و خشکی آن می شود. مهمترین نکته منفی در مورد بیماری رزلینیایی وجود دارد این است، نه تنها یک درخت را درگیر کرده، بلکه بخاطر قارچی بودن این قدرت را دارد تا درختان اطراف را آلوده کند. بیشترین میزبان این بیماری متاسفانه درخت بادام و درخت گردو است که مقاومت کمتری از خود نشان می دهند.

  • بیماری قارچی فایتوفتورا

یکی دیگر از عوامل پوسیدگی ریشه و طوقه  درخت گردو می‌ توان به بیماری قارچی فیتوفترا اشاره کرد به عنوان شایع ترین بیماری درخت گردو می باشد در واقع میزبان اصلی این قارچ درخت گردو است. فایتوفتورا یکی از بیماری‌ های خطرناک می باشد که بیشتر درختان گردوی مبتلا به این بیماری به مرگ دچار شده و باغدار مجبور شده است آن را ریشه‌ کن کند.

پوسیدگی ریشه و طوقه گردو (سومین آفت درخت گردو)

روش درمان بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درخت گردو

بهترین روش درمانی که هزینه خیلی کمی هم دارد پیشگیری از شیوع این بیماری می باشد. زمانی که این بیماری به درختان شما نفوذ کرد، اگر در مراحل اولیه بتوانید آن را تشخیص دهید، شاید بتوانید نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. گاهی اتفاق می افتد که بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درخت مخصوصاً اگر منشا آن قارچ فیتوفترا باشد، در همان سال اول مرگ یکباره و ناگهانی درخت گردو را به همراه دارد.

  • جراحی بافت بیمار

یکی از نشانه های ظاهری که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، ایجاد زخم ها و پوسیدگی در بن تنه درخت می باشد. شما می توانید قسمت های پوسیده و عفونی تنه درخت را تراشیده تا زمانی که به یک بافت سالم برسید.‌ سپس محل جراحی شده را با پودر وتابل یا پودر تالک ضدعفونی کنید و آن را با بانداژ مناسب پانسمان کنید، تا از نفوذ عوامل بیماری زا جلوگیری کنید.

دقت داشته باشید تا زمان ترمیم کامل درخت گردو از خیس شدن این قسمت تنه درخت جلوگیری کنید، تا سریع تر بهبودی خود را به دست بیاورد. البته باید یک نکته را یادآور شویم که این نوع درمان و جراحی ها صرفاً مرگ درخت را به تأخیر می‌اندازد. انتظار نداشته باشید تا درخت را به طور کامل درمان کنید.

استفاده از فسفونات

برای جلوگیری از شیوع بیماری پوسیدگی گردو معمولاً کشاورزان از محلول پاشی فسفونات استفاده می کنند که یک روش مرسوم می باشد و به طور معمول آن را در دو مرحله انجام می دهند. مرحله اول فصل پاییز و مرحله دوم فصل بهار، برای تاثیر بیشتر توصیه می شود تا هیچ کدام از دوره محلول پاشی فسفونات فراموش نشود. البته محلول فسفونات به عنوان درمان کامل بیماری پوسیدگی ریشه و شانکر های ایجاد شده از آن نمی باشد. بلکه صرفاً میزان قدرت دفاعی درخت را در برابر پیشروی آن افزایش می دهد.

کنترل بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درخت گردو

سعی کردیم عوامل کنترل کننده بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درخت گردو که معمولاً قارچ های خطرناکی می باشد را برای شما بگوییم. متاسفانه این بیماری به اندازی خطرناک است که حتی در یک مدت زمان کوتاه باعث نابودی درخت می شود. میزبان اصلی این نوع قارچ ها درخت گردو است. در واقع در علم گیاه پزشکی هیچ نژاد گردو پیدا نشده است که نسبت به این بیماری مقاومت زیادی از خود نشان بدهد.

معمولاً قارچ این بیماری حداقل تا ۱۰ سال می تواند در خاک باغ بدون میزبان زندگی کرده و در یک موقعیت مناسب به ریشه درختان نفوذ کند. بیشترین روشی که برای کنترل بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه مورد استفاده قرار می گیرد کنترل شیمیایی است. تحقیقات نشان داده است استفاده از قارچ کش ها تا حدی می تواند از شیوع این بیماری جلوگیری کند. از موارد دیگر آبیاری درخت گردو است که به طور کامل توضیح دادیم.

ولی یک مورد نباید فراموش کنیم، هرس درختان گردو با ابزار باغبانی کاملاً استریل شده و ضدعفونی می باشد. زمانی که این بیماری درخت شما را آلوده کرد، دیگر نتوانستید آن را کنترل کنید، بهترین پیشنهاد از ریشه کندن درخت آلوده و از بین بردن آن است. باغداران عزیز باید دقت داشته باشند که زباله های آلوده به این بیماری را به هیچ عنوان در محوطه باغ و محوطه نزدیک باغ نگهداری نکنند. روش پیشنهادی برای نابودی آنها سوزاندن زباله ها است.

خرید اینترنتی نهال گردو

اگر به دنبال خرید نهال گردو در نژادهای گوناگون هستید به شما توصیه می کنم خرید اینترنتی نهال گردو را نیز امتحان کنید. بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور برتر نهال در شهر میاندوآب قرار دارد، با بیش از پنجاه سال سابقه درخشان که تمامی نهال ای تولید شده در آن شناسنامه دار می باشد. مراحل تولید نهال تحت نظارت جهاد سازندگی انجام شده است که توسط متخصصین برتر این رشته تولید می شود. مهمترین ویژگی نهالستان این است که نهال های ارائه شده را با گارانتی دو ساله و خدمات پس از فروش عرضه می کند. شما به راحتی می توانید به سایت نهالستان مراجعه کرده و با شماره تماس هایی که در سایت وجود دارد با مشاورین و متخصصین تماس بگیرید و قیمت نهال گردو رو جویا شود و همچنین تمام ارقام نهال های میوه نیز در این نهالستان تولید می شود. بعد از این که اطلاعات لازم نسبت به سفارش نهال مورد نظر با کسب کردید اقدام به خرید نهال کنید.

پوسیدگی ریشه و طوقه گردو (سومین آفت درخت گردو)

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم، سومین بیماری خطرناک درخت گردو را برای شما بازگو کنیم که منشاء آن به دو صورت می باشد. آفتی به نام کرم ریشه خوار یا بیماری قارچی به نام رزلینیایی و فایتوفتورا، خطرناک ترین آن قارچ فایتوفتورا است. مدت زمانی که این قارچ برای تنه درخت تاثیر می گذارد خیلی کم است. تحقیقات انجام شده حداقل یک سال و حداکثر تا ۳ سال باعث مرگ یکباره درخت گردو می شود.

باغدار تنها از روی علائم ثانویه که بر روی شاخه ها و برگ ها ایجاد می شود، می تواند به شناخت این بیماری و تشخیص آن بپردازد. علائم ثانویه این بیماری به گونه است که شما اگر در فصل بهار و تابستان وارد یک بار به شرقی تک درختی خواهید دید که علائم فصل پاییز را دارد. همچنین این بیماری مانع رشد طولی درخت شده، جثه آن نسبت به درخت های دیگر کوتاه تر می باشد.

در مراحل بعدی که نشان می‌ دهد این قارچ و بیماری درخت را خیلی بیشتر درگیر خود کرده است، وجود شانکر های عمودی و زخم های عفونی در بن تنه درخت گردو می باشد. درمانی که برای این بیماری در نظر گرفتند به جراحی محل آلوده و یا استفاده از ترکیبات شیمیایی می باشد.

البته بهترین گزینه برای مهار این بیماری در باغ گردو تهیه ارقام مقاوم گردو است. ولی بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درخت به اندازه ای سنگین می باشد که هیچ نژاد گردو نمی تواند در برابر این بیماری از خود واکنش نشان ندهد. با این وجود شما برای خرید ارقام نهال گردو مقاوم بهتر است به سایت برتر نهال مراجعه کرده و نهال هایی که کمتر ممکن است آلوده شوند را خریداری کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال