نقشه احداث باغ گردو

نقشه احداث باغ گردو

اگر شما جزو افرادی هستید که به عنوان یک سرمایه گذاری کلان به دنبال احداث باغ گردو می باشید، برای بازدهی بیشتر باید دقت داشته باشید که طبق آخرین اصول و قوانین ثبت شده مهندسی گیاه پزشکی باغ خود را احداث کنید. از آنجایی که احداث باغ گردو مزایای خیلی زیادی دارد و بسیار کم هزینه تر و کمی راحت تر از نهال های دیگر می باشد، افراد زیادی نسبت به کاشت آن اقدام کرده‌اند.

از طرف دیگر صادرات گردوی ایرانی ارزآوری بسیار مناسبی برای کشور داشته است. بنابر این شرکت‌ های خصوصی و ارگان های دولتی برای باردهی بیشتر باغ های گردو، سعی کردن نقشه هایی را طراحی و برنامه‌ ریزی‌ کنند تا با تبعیت آن باغدار بتواند بازدهی خیلی بالایی از درختان کاشته شده خود داشته باشد.

برنامه ریزی برای احداث باغ

شما برای پایه‌ریزی نقشه اولیه احداث گردو اطلاعات و بررسی های کافی دارید که از جمله آنها عبارتند از:

  • مشخص کردن منطقه احداث باغ گردو و تعیین کردن ارتفاع آن از سطح دریا
  • آنالیز خاک و به دست آوردن اطلاعات لازم در مورد بافت خاک
  • میزان بارش سالانه و ذخایر آب پشت سد ها و سفره های زیرزمینی
  • مسطح یا شیب دار بودن زمین باغ گردو
  • برحسب اطلاعات به دست آمده مشخص کردن بهترین ارقام نهال گردو
  • برحسب نوع گردوی خریداری شده مشخص کردن فاصله کاشت درختان گردو از یکدیگر و نحوه کاشت که مستطیلی، مربع یا مثلث باشد.
  • مکان‌یابی و مشخص کردن مکان وزش باد در زمین
  • با توجه به موارد بالا باردار موظف است با مشاوره و تهدید و مشاوره از متخصصین الگوی کاشت صحیح را پی‌ریزی کند
  • با توجه به ارقام نهال خریداری شده و مشخص کردن ارقام گرده افشان در باغ و تعیین کردن تعداد آنها
  • آماده کردن خاک باغ برای احداث نهال نقشه احداث باغ گردوگردو که شامل شخم زدند کود دهی ضدعفونی می باشد همچنین آماده سازی لوله کشی جهت آبیاری
  • مشخص کردن هزینه احداث یک هکتار باغ گردو و بر اساس و مشخص کردن هزینه کل باغ

بنابراین اگر شما به دنبال احداث باغ مدرنیته هستید تا بتوانید با کمترین هزینه و کمترین زحمت سود بالا و کلانی را به دست بیاورید، بهتر است هیچ عجله نکنید اطلاعات لازم و کافی در این زمینه را بررسی کرده و بر حسب آن تصمیم‌گیری کنید. برای بررسی دقیق و کسب اطلاعات کاملاً جامع و علمی می توانید از متخصصین نهالستانهای برتر نهال نیز کمک بگیرید که در تمام مراحل احداث باغ در کنار شما بوده و می توانند به طور جدی آن مشاوره ای که بخواهید را ارائه دهند.

مشخص کردن منطقه احداث باغ گردو و تعیین کردن ارتفاع آن از سطح دریا

شما به عنوان احداث کننده باغ، ابتدا منطقه ای که می خواهید به احداث باغ گردو بپردازید را مشخص کرده و ارتفاع آن از سطح دریا را به دست بیاورید. چون میزان محیط و رطوبت بستگی به ارتفاع سطح آن از سطح دریا دارد. با مشخص کردن منطقه باغ ، در منطقه گرم و خشک یا منطقه کوهستانی، یا اینکه در مناطق کوهپایه معمولا  آب و هوای معتدل قرار دارد،  بر اساس آن کشاورز می تواند تصمیم بگیرد، ارقام نهال گردو زود گل، دیر گل یا میان گل را خریداری کند. تحقیقات نشان داده است که از ۸۰۰ تا ۲۵۰۰ متر بهترین ارتفاع برای کاشت گردو می باشد.

آنالیز خاک و به دست آوردن اطلاعات لازم در مورد بافت خاک

از دیگر وظایف احداث کننده باغ گردو این است که بتواند اطلاعات کامل و علمی در مورد خاک به دست بیاورد. برای این منظور معمولاً سه گودال در عمق های متفاوت کنده می شود. خاک سطحی، خاک میانه و خاک عمیق را برای آنالیز به موسسات گیاهپزشکی برده تا بررسی‌ های لازم بر روی آن بشود.  بررسی که بر روی خاک می شود، شامل عناصر مورد نیاز درخت گردو است. آیا این عناصر برای رشد درخت کافی می باشد یا کمتر از حد و بیشتر از آن نباشد.

همانطور که وجود به عناصر مغذی برای رشد درخت گردو بسیار مهم و ضروری است، ازدیاد آن نیز باعث بروز بیماری‌ های مختلف و پوسیدگی ریشه می شود. مورد دیگری که معمولاً در آنالیز خاک درخت گردو مورد بررسی قرار می دهند، وجود باکتری ها قارچ ها و آفت های بیماری درخت گردو می باشد، تا با مشخص کردن این عامل بیماری احداث کننده بتواند با ضدعفونی مناسب آنها را از بین ببرد.

میزان بارش سالانه و ذخایر آب پشت سد ها و سفره های زیرزمینی

نقشه احداث باغ گردو

از دیگر موارد مهم که به هنگام تعیین نقشه کاشت باغ گردو مورد بررسی قرار می دهند، میزان ذخایر آب آن منطقه می باشد. همچنین متخصصین میزان بارش سالانه منطقه را مورد بررسی قرار می دهند. یکی از مهمترین مواردی که باعث باردهی بالای درختان می شود آبیاری مناسب و اصولی است. البته باید دقت داشته باشید که آبیاری غیر حضوری و غیر استاندارد نیز باعث حمله آفت ها و بیماری ها به این درخت می شود. کم آبی و خشکی زمین کشاورزی باعث حمله آفت ها و پر آبی و رنگ آبی شدن آن نیز باعث حمله بیماری های باکتریایی و قارچی می شود. بر اساس میزان بارش سالانه نژاد نهال گردو نیز مشخص می شود به طور مثال برای مناطق گرم و خشک بارش آنها کمتر می باشد، از نژاد های دیمی استفاده می کنند.

مسطح یا شیب دار بودن زمین باغ گردو

البته این گزینه را نباید فراموش کنیم که مسطح و شیب دار بودن زمین باغ گردو تاثیر خیلی زیادی دارد. معمولاً زمین های دشتی که مسطح می‌ باشد، با کمی ارتفاع از سطح زمین کشت می‌ کنند تا به هنگام بارش باران حالت غرقابی نداشته و آب به دور تنه درخت جمع نشود. در مناطق کوهپایه که زمین ها شیب دار هستند، از مهندسی و نقشه خاصی برای کاشت درخت گردو استفاده می کنند تا به خاطر باران های زیاد و سیل آسا و آبرفت خاک سطح زمین، ریشه های درخت گردو از زمین بیرون نزند.

برحسب اطلاعات به دست آمده مشخص کردن بهترین ارقام نهال گردو

شما با طی کردن تمامی مراحل فوق اطلاعات کاملاً علمی و دقیقی به دست می‌ آورید که با ارائه کردن آن اطلاعات به مسئولین نهالستان می توانید بهترین ارقام نهال را که سازگار با محیط زندگی شما می باشد را اری کنید. در واقع لازمه داشتن یک باغ گردوی کاملاً تجاری و اقتصادی  ارقام اصلاح شده سازگار با محیط است. این ارقام در برابر کم آبی، تغییر ناگهانی آب و هوا و همچنین تنش های محیطی و جوی، مقاومت بالایی در برابر انواع بیماری ها از خود نشان می دهند. درصد درگیری آنها به بیماری کمتر از نهال های معمولی می باشد، در عین حال باردهی آنها نیز بیشتر از نهال های سنتی است.

فاصله کاشت درخت گردو از یکدیگر

یکی از اشتباهات رایجی که معمولاً باغداران مدام آن را تکرار می کنند، رعایت نکردن فاصله مناسب بین درختان گردو است. این مرحله از احداث باغ گردو بعد از انتخاب ارقام نهال گردو مشخص می‌ شود. برخی از نهال های گردو (مانند هارتلر) به فاصله حداقل ۲۰ در ۲۰ متر احتیاج دارد، ولی برخی از نهال های اصلاح شده و ژنتیکی با نهال چندلر وجود دارند که در فاصله کمتر یعنی ۵ در ۵ هم به راحتی کاشته شده و بازدهی بالایی دارد.

اشتباهی که کشاورزان انجام می دهند، جثه نهال را در نظر می‌ گیرند و حس می‌ کند که این فاصله برای درخت گردو زیادتر است. در حالی که بعد از ۲۰سال درختان گردو بزرگ شده و بسیار توانمند و جثه خیلی بزرگی خواهد داشت. اگر فاصله مناسب رعایت نشود، باغدار مجبور خواهد شد برخی از درختان را حذف کنند، تا این فاصله ها رعایت شود.البته در این حالت نیز نقشه اولیه که برای احداث باغ گردو در نظر گرفته بودید کلاً بهم می خورد.

البته منطقه احداث باغ گردو نیز در این مورد تاثیر گذار است. مناطقی که در طول روز میزان نور آفتاب بیشتری دریافت می کننند، شما می توانید فاصله نزدیک تری برای درخت گردو در نظر بگیرید. ولی در مناطق سرد و خشن که میانگین تابش نور خورشید کم می باشد، باید فاصله گذاری کاملا مناسب و اصولی انجام شود، درخت گردو بر حسب نور خورشید دریافتی می تواند عمل فتوسنتز را انجام دهد.

البته باغداران عزیز جهت دریافت سود سالانه بیشتر تا پانزده الی بیست سال رسد کاملا نهال گردو می‌ توانند در فواصل بین درختان گردو، درختان دیگر از جمله هلو و شلیل را کشت کنند که حساسیت کمتری نسبت به ژوگلون ترشح شده درخت گردو دارند. بعد از رشد کامل درخت گردو که نور رسانی به اندازه کافی انجام نمی شود، می توانند این درختان را حذف کنند.

مشخص کردن ارقام گرده افشان گردو

درست است که نهال گردو حالت خود باروری دارد و گل های نر و ماده همزمان بر روی درخت فعالیت می کنند، ولی بیشتر مواقع آنها با یکدیگر سازگاری خاصی ندارند. زمان گرده افشانی گل های نر و گل های ماده در یک درخت گردو کاملا متفاوت می باشد. مخصوصاً در باغ های تجاری که هدف اصلی باغدار باروری بالای درختان گردو است، باید از ارقام گرده افشان باکیفیت استفاده شود.

 معمولاً هر نژادی گردو گرده افشان مخصوص خود دارد. بررسی ها و تحقیقات اخیر نشان می دهد، کشاورز می تواند گاهی از دو نوع گرده افشان متفاوت را استفاده کند.

در دو یا سه ردیف گردو از یک گرده افشان استفاده می‌ کنند، تا تاثیر بیشتری داشته باشد. منتها یک نکته اساسی به هنگام کاشت گرده افشان وجود دارد. گرده افشان را مقابل نور خورشید کشت می کنند، چون حداقل گرما برای گرده افشانی که مورد نیاز است، ۱۵ الی ۲۰ درجه می باشد. همچنین وزش باد در آن نواحی بیشتر باشد تا تا تاثیر بیشتری از خود نشان دهد.

نقشه احداث باغ گردو

آماده کردن خاک باغ جهت احداث باغ گردو

کشاورزان با دریافت اطلاعات لازم بعد از آنالیز خاک باید اقدام به شخم زدن خاک کنند. چون گردو جهت رشد بهتر احتیاج به خاک کاملاً نرم با زهکشی بالایی دارد. خاک های محدود کننده باعث می شود تا بیماری های زیادی ریشه درخت گردو را مورد حمله قرار بدهد. البته کشاورزان بهتر است وسایل لازم برای آبیاری درختان گردو را نیز تهیه و تأسیس کنند. چون آبیاری های غرقابی دیگر مورد توجه متخصصین قرار نگرفته و آن را منسوخ شده می دانند.

خرید ارقام نهال ژنوتیپ از بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور

باغدارانی که قصد خرید نهال گردو ژنتیکی و اصلاح شده را دارند، می‌توانند به سایت اینترنتی برتر نهال مراجعه کنند که به فروش نهال با کیفیت و گارانتی دار می‌پردازد. تمامی نهال های عرضه شده در این مرکز همگی دارای کارت سلامت و کارت قرنطینه می باشد. شما می توانید با خیال راحت به سایت اینترنتی این نهالستان که به فروش نهال گارانتی دار می پردازد مراجعه کنید. بعد از استعلام قیمت نهال گردو، تصمیم خود را برای سفارش تعداد آن بگیرید.

بررسی هزینه احداث باغ

یک باغدار موفق برای احداث باغ خود باید تمامی هزینه های مورد نیاز را مورد بررسی قرار دهد. هزینه های مربوط به آماده سازی خاک، لوله کشی باغ، هزینه‌ های جهت استفاده از خدمات مراکز گیاهپزشکی، هزینه  نیروهای انسانی، کود، همچنین آفت‌ کش‌ها همگی مهم است. تمام هزینه ها در ابتدا بر اثر سه هکتار مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس میانگین آن را در کا زمین حساب می‌ کنند. بررسی کردن هزینه ها باعث می شود تا کشاورز آمادگی لازم برای هزینه های غیر پیش‌بینی شده را داشته باشد.

کلام آخر

مطمئناً کشاورزانی که به دنبال احداث باغ اصولی و مدرن هستند، باید قبل از احداث باغ مطالعات کافی و لازم را داشته باشند، تا تمامی مراحل و نقشه احداث باغ کاملا اصولی و علمی انجام دهند. هر چه بتواند این مراحل را با برنامه و استاندارد انجام دهند به همان اندازه درآمد زیادی نیز کسب خواهند کرد.

چون باعث می شود هزینه اضافی برای خرید نهاده های کودی و سموم و آفت کش ها صرف نکنند. یا هزینه‌ ای که برای کاشت درخت ها صرف کردند بعد از مدتی با حذف  یا بیمار شدنشان از بین نرود. شما برای احداث باغ باید تمامی هزینه ها، از جمله هزینه های مربوط به آماده سازی با قیمت نهال، هزینه مربوط به نیروی انسانی را در نظر بگیرید و سپس با آمادگی کامل در این راه قدم بردارید. نهالستان برتر نهال آمادگی خود را جهت ارائه مشاوره رایگان در تمامی مراحل احداث اعلام کرده است.

 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال