بیماری کپک سفید گردو [ علائم، کنترل، درمان ]

بیماری کپک سفید گردو [ علائم، کنترل، درمان ]

بیماری کپک سفید گردو یکی از شایع ترین موارد بیماری برای درختان گردو به شمار می رود. این بیماری به شکل لکه هایی در سطح برگ ها ظاهر می گردد و به مرور گسترش می یابد.

نگاهی به بیماری کپک سفید گردو

بیماری کپک سفید گردو نوعی بیماری از دسته ی قارچ ها می باشد. قارچ ها یکی از شایع ترین عوامل بیماری زا برای گیاهان به حساب می آیند. رطوبت بالای محیط و دمای پایین هوا از عواملی است که به انتشار و تشدید این بیماری منجر می گردد.

آشنایی با علائم بیماری

اولین علامت این بیماری ظهور لکه هایی زرد رنگ و اصطلاحا رنگ پریده به اشکال مختلف و گوناگون و به شکلی نامنظم در سطح برگ های درخت گردو است. این علائم عمدتا در امتداد رگبرگ ها بیشتر به چشم می خورد. چنانچه به پشت برگ نگاه کنید، دقیقا در محل پیدایش لکه های زرد رنگ شاهد پوششی قارچ مانند و برجسته خواهید بود که به رنگ سفید متمایل به خاکستری دیده می شود. این پوشش گچی سفید رنگ، اولین زنگ خطریست که شما را از شیوع بیماری کپک سفید گردو آگاه می کند.

چنانچه این بیماری کنترل نگردد و ادامه پیدا کند این لکه ها به مرور زمان توسعه و گسترش می یابند و سطح وسیع تری از برگ را درگیر می کنند. رنگ لکه ها به مرور زمان تیره تر شده و به رنگ قهوه ای تیره مایل می گردند. ضمن اینکه ممکن است شکل برگ های آلوده نیز تغییر کند و شاهد بدشکلی و پیچیدگی برگ درخت گردوی خود باشید.

بیماری کپک سفید گردو [ علائم، کنترل، درمان ]

عامل بیماری کپک سفید گردو

عامل بیماری کپک سفید گردو در نهال گردو نوعی قارچ به نام  Microstroma juglandis  می باشد. اطلاعات اندکی از این بیماری در دست است. اما یافته ها و مطالعات علمی نشان می دهد محل زندگی و رشد این قارچ در میان برگ هایی است که در فصل زمستان پای درخت ریخته شده و جمع می شوند.

سرمای زمستان باعث نابودی این قارچ ها نمی گردد و در آغاز فصل بهار عوامل بیماری (هاگ) از این برگ ها منتشر شده و باعث آلودگی و و در نهایت بیماری درخت می شود.

هوای مرطوب و خنک فصل بهار بهترین محیط را برای رشد و توسعه ی این بیماری به وجود می آورد. بنابراین در سال هایی که فصل بهار با رطوبت و بارندگی های بیشتری همراه است و در شرایطی که گردش هوا ضعیف تر است، امکان شیوع این بیماری افزایش می یابد.

بارندگی های فصل بهار به افزایش رطوبت هوا منجر می گردد و در نتیجه محیطی بسیار مساعد برای رشد قارچ ها به وجود می آورد. با شروع فصل گرما و کاهش رطوبت هوا رشد قارچ ها کمتر و محدود تر می گردد و امکان شیوع این بیماری نیز به حداقل میزان خود می رسد.

بنابراین اگر صاحب باغ گردو هستید توصیه می کنیم در فصل بهار توجه بیشتری به درختان خود داشته باشید.

اسپور های این قارچ از طریق روزنه های گیاه وارد می شوند و در طول رگبرگ ها متمرکز می گردند. در ادامه با رشد و تکثیر اسپور ها به مرور زائده های قارچی سفید رنگ گچی و شبیه به کپک در برگ به وجود می آید. این زائده ها مملو از هاگ و در مواردی پرز های آن کاملا مشخص است. هاگ ها می تواند تکثیر شوند و در کل درخت گسترش یابند.

علت نام گذاری این بیماری به علت وجود همین کپک های سفید رنگ است.

آشنایی با نحوه ی کنترل و درمان بیماری

چنانچه رشد قارچ ها در برگ درخت متوقف نشود، می تواند تمامی سطح برگ را بپوشاند و در نهایت به نکروز یا بافت مردگی برگ منجر گردد که به ریزش برگ منتهی خواهد شد.

به مرور زمان و با گسترش بیماری برگ هایی که به شدت آلوده شده باشند شروع به ریزش می کنند و چنانچه این برگ های آلوده در پای درخت باقی بمانند، زمستان گذرانی خود را سپری می کنند.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، آغاز فصل سرما باعث از بین رفتن قارچ و آلودگی های این برگ ها نمی گردد و چنانچه برای جمع آوری به موقع این برگ های آلوده اقدامی صورت نپذیرد، احتمال شیوع بیماری در فصل بهار بسیار بالاست.

در رابطه با کنترل و درمان این بیماری بایستی از طریق روش های شیمیایی اقدام کنید. البته هرس کردن و پیدن برگ های آلوده و از بین بردن آنها تا حدی می تواند بیماری درخت را کنترل کند. ولی توصیه می کنیم برای نتیجه گیری بهتر و در مواردی که با آلودگی های شدید تری مواجه هستید دو بار سمپاشی به وسیله ی قارچکش سیستمیک ویستین پــودر وتابل 5 درصد با نسبت سه در هزار را در برج سه به طور تقریبی هر دو هفته یکبار انجام دهید.

آفت کش ها و قارچکش های مبتنی بر مس که جهت کنترل بیماری بلایت گردو مورد استفاده قرار می گیرند، برای جلوگیری از این بیماری و کنترل آن موثر هستند.

اما بهترین و مؤثرترین راهکار مبارزه با این بیماری و پیشگیری از آن رعایت یک نکته ی ساده است:

تمامی برگ ها و بقایای گیاه را در فصل ریزش آن جمع آوری کنید و برای سوزاندن و یا دفن کردن این برگ ها در مکانی دورتر از درختان باغ اقدام نمایید.

بیماری کپک سفید گردو [ علائم، کنترل، درمان ]

شناخت آسیب ها و خطرات بیماری

بیماری کپک سفید گردو جای نگرانی چندان زیادی ندارد و آسیب های جدی برای درخت شما نخواهد داشت. از این رو خطر آفرین نیست و با خسارت های مالی همراه نمی باشد.

ریزش برگ های آلوده ی درخت چنانچه به سایر برگ ها به خصوص برگ های جوان تر سرایت کند و کل برگ های درخت را تحت شعاع قرار دهد می تواند سلامتی درخت شما را تهدید نماید. در چنین شرایطی در کنار استفاده از قارچکش ها و سمپاشی اصولی درخت، آبیاری و تقویت بیشتر درخت را هم در نظر بگیرید و اقدامات مورد نیاز آن را نظیر هرس کردن انجام دهید. چرا که درختان شما در چنین شرایطی به مراقبت و رسیدگی های بیشتری نیاز دارند.

در نظر داشته باشید که آبیاری بیش از حد رطوبت درخت را افزایش می دهد و مجددا محیطی مناسب برای رشد قارچ ها ایجاد می شود. بنابراین بهتر است در آبیاری درخت خود افراط و زیاده روی نکنید.

نشانه های بیماری به ندرت روی میوه ها مشاهده می گردد. در صورت ابتلای میوه ها به این بیماری لکه های سفید رنگ قارچی روی پوسته ی میوه ها به وضوح قابل مشاهده است. لبه ی این لکه ها در ابتدا به شکل پرزهایی سفید مشاهده می شود که به مرور زمان رنگ آن تغییر کرده و به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه متمایل می گردد.

در نهایت یک دایره ی تیره ی وسیع و گسترده با مرکزی به رنگ سبز روشن همراه با حاشیه های فرورفته قابل مشاهده است. این لکه همراه با رشد میوه بزرگ تر می شوند و اندازه ی آنها گسترش می یابد.

بیماری کپک سفید گردو [ علائم، کنترل، درمان ]

سخن پایانی

قارچ ها مشکلات و بیماری های متعددی به همراه دارند و یکی از بزرگترین تهدید ها برای سلامتی گیاهان و درختان به شمار می روند. بیماری کپک سفید گردو با نام هایی همچون بیماری لکه برگی داخلی و لکه برگی سفید نیز شناخته می شود.

آسیب های این بیماری در وهله ی اول ممکن است مستقیما متوجه درخت نباشد، اما سلامتی برگ ها را در معرض خطری جدی قرار می دهد و در نهایت با گذشت زمان آسیب های زیادی به درخت شما می رساند.

اگر صاحب یک باغ گردو هستید و به سلامتی درختان خود اهمیت می دهید از انجام سمپاشی های اصولی و هرس کردن مرتب درختان خود غافل نباشید. در ضمن با آغاز فصل پاییز و ریزش برگ های درخت بهتر است سریعا با جمع آوری برگ ها، نسبت به سوزاندن و یا دفن کردن آن اقدام نمایید. بدین ترتیب سالیان سال درختانی سالم، زیبا و پربار خواهید داشت.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال