بررسی کامل مشکلات و معایب باغ درخت گردو

بررسی کامل مشکلات و معایب باغ درخت گردو

یکی از راه های کسب درآمد برای کشاورزان و باغداران عزیز احداث باغ گردو می باشد. باغ گردو بر حسب مزایایی که دارد نسبت به باغ های دیگر کسب درآمد آن بیشتر بوده و باعث شده تا افراد زیادی نسبت به احداث آن قدم بردارد. قبل از هر بحثی بهتر است به معرفی گردو بپردازیم. خشکبار و مغزیجات روغنی است که دارای املاح معدنی، آنتی اکسیدان ها و ریز مغذی های فراوان است. از اینرو مصرف آن برای تمام سنین توصیه می شود. چون از بروز خیلی از بیماری ها مخصوص آلزایمر جلوگیری می کند.

بررسی کامل مشکلات و معایب باغ درخت گردو

این بحث را گفتم که وقتی ما بخواهیم از مشکلات و معایب احداث باغ گردو صحبت کنیم در واقع نمی خواهیم ارزش و اعتبار درخت گردو را کاهش دهیم، با تمامی معایب و مشکلاتی که احداث باغ گردو به همراه دارد، باز هم به عنوان پولسازترین کسب درآمد کشاورزان شناخته شده و احداث باغ گردو با مشکلات فراوان بازهم یک مزیت برای کشاورزان محسوب می شود.

البته امروزه با ورود نسل جدید اصلاح شده و ژنوتیپ پالیز نهال بسیاری از این مشکلات از بین رفته است. ولی برای کسی که می خواهد به احداث باغ گردو بپردازد علاوه بر اینکه باید از مزایای احداث آن اطلاعاتی بدست بیاورد، باید معایب و مشکلاتی که احداث باغ گردو به همراه دارد را نیز مطالعه کند، تا با آمادگی بیشتر بتواند مشکلات مربوطه را حل کند‌.

دلیل مشکل ساز بودن کاشت درخت گردو

واقعاً چرا درخت گردو باید به عنوان یک درخت مشکل ساز معرفی شود، در حالی که می‌ دانیم احداث اولیه این باغ با توجه به تنوع نژادی که دارد، کار چندان مشکلی برای باغدار نمی باشد، همچنین کسب درآمد بالایی را نیز به همراه دارد. یک ضرب المثل معروف در این زمینه وجود دارد هر که بامش بیش برفش بیشتر!!!!

مطمئنا اگر کشاورزی که به دنبال احداث باغ تجاری گردو می باشد، هزینه زیادی صرف خرید بهترین نژاد گردو که پربار و پربازده گذاشته است؛ باید برای مراقبت و نگهداری آن نیز وقت زیادی صرف کند. هرچه درختان شما بزرگتر، تنومند و پربار تر باشد، به همان اندازه مشکلاتی که گفته شد برای شما بیشتر به چشم خواهد خورد. این مشکلات عبارتند از:

  • هرس سالیانه و منظم درخت گردو

درختان گردوی اصلاح شده معمولا از نژاد درختان تنومندی هستند که شاخه و برگ های خیلی زیادی دارند. به علت ژنتیکی بودن این نسل و خود تغذیه بودن میزان تغذیه آنها از خاک زیاد می باشد، بنابراین تاثیر خیلی زیادی بر روی رشد قسمت فوقانی نهال گردو دارد. منتهی گردو یک درختی است که خیلی نیاز به هرس ندارد، نهال های اصلاح شده نسبت به ارقام قدمی نسبتا به هرس بیش تری نیاز داند ولی با این حال نسبت به ارقام میوه ها خیلی کمتر هرس می شوند

  • کود دهی اصولی درخت گردو

درست است که نهال گردو جزو درخت های خود تغذیه محسوب می شود، ریشه های آن به راحتی در خاک نفوذ کرده و از عناصر آن استفاده می کنند. ولی به خاطر بار میوه خیلی بالایی که دارد، بعد از چند سال عناصر خاک جذب درخت شده و درخت گردو با فقر غذایی روبرو می شود. از این رو توصیه شده بغیر از سال اول کاشت نهال، در سال های بعدی با توجه به سن نهال از کود دهی های ارگانیک و طبیعی جهت بالا بردن مواد غذایی خاک استفاده شود. همچنین عمل کود دهی این درخت باید به گونه ای انجام شود تا کود به تمامی ریشه های درخت گردو نفوذ کند.

بررسی کامل مشکلات و معایب باغ درخت گردو

  • آبیاری استاندارد باغ گردو

مسئله آبیاری درختان نه تنها در درخت گردو مشهود است، بلکه بیشتر باغداران با این مسئله مشکل زیادی دارند. اول اینکه در روش های نوین و جدید گیاهپزشکی روش سنتی غرقابی اصلا مورد پسند نمی باشد. چون باعث حمله و طغیان انواع بیماری باکتریایی و قارچی به این درختان می شود. باغدار باید بتواند تشخیص دهد، در چه زمانی چند متر مکعب آب درختان را آبیاری کند؟

از آنجایی که ریشه درخت گردو بسیار حساس می باشد، باید با توجه به منطقه ای که درخت را آنجا کشت کرده اند، میزان آب مورد نیاز درخت را تخمین زده سپس به آبیاری آن بپردازند. خشکی بیش از حد و رطوبت بیش از حد باعث بیماری و حمله آفت ها می شود.

  • باردهی زیاد درخت گردو

آیا فکر می‌ کردید روزی باردهی زیاد درخت گردو را به عنوان یک مشکل تلقی کنید؟؟ تمامی افرادی که به فکر احداث باغ تجاری گردو هستند به دنبال باردهی بالای درختان می باشند، در حالی که گاهی اتفاق می افتد، این مزیت خود به مشکلی برای باغدار تبدیل می‌ شود. درختانی که باردهی خیلی زیادی دارند باعث دو مشکل اساسی می شود؛

درخت گردو مجبور است که وزن خیلی زیادی را تحمل کند بنابراین تنه و شاخه این درخت در خطر شکستگی می باشد، ولی خب درخت گردو، چوب مقاومی دارد و به ندرت پیش میاد که شاخ برگ های درخت شکسته شود ولی وزن زیاد میوه ها ممکن است درخت رو اذیت کنند.

  • سمپاشی درخت گردو

درختان تنومند، پربار و بزرگ گردو به حجم بالایی از محلول های سمپاشی نیازمند هستند تا تمامی برگ ها و شاخه های آن آغشته به محلول سمپاشی شود، علاوه بر آن سمپاشی درخت ها بسیار وقت گیر بوده همین امر باعث خستگی باغدار به هنگام سمپاشی می شود.

  • حمله و طغیان آفت ها

با اینکه درخت گردو در مقابل حمله و طغیان آفت ها و عوامل بیماری زا از خود مقاومت و استقامت بالایی نشان می دهد، ولی با این وجود برخی از بیماری ها و قارچ ها هستند که صرفا باغ درخت گردو را مورد حمله قرار می‌دهند. یعنی درخت گردو هرچقدر هم و مقاومت بالایی داشته باشد، به عنوان یک میزبان کاملاً مناسب برای این نوع بیماری ها می باشد که از جمله آنها می‌توان به پوسیدگی ریشه و طوقه اشاره کرد.

آفت ها و قارچ هایی که به درخت گردو حمله می کند بر روی این درخت تاثیر منفی می گذارند، بسیار قویتر از آفت های دیگر برای درختان معمولی هستند. گاهی کشاورز مجبور می شود یک درخت تنومند چند ساله را از ریشه کنده و جایگزین آن یک نهال بکارد. به خاطر همین است که توصیه می شود باغداران عزیز مدیریت بسیار مناسبی در مورد درختان باغ گردوی خود داشته باشند و همیشه به بازرسی و نظارت آن بپردازند، تا با کوچکترین علائمی بتوانند بیماری را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام کند.

  • ریشه تنومند

درخت گردو داری ریشه تنومندی می باشد که در خاک فرو رفته و به جذب مواد معدنی و مغذی می پردازد. گاهی اتفاق می‌ افتد که ریشه های این درخت با ریشه درختان دیگر که اطراف محوطه کاشته شده اند طلاقی پیدا کرده و مانع رشد آنها می شوند. بیشتر کشاورزان برای نیاز سالانه خود درختان متنوع نیز در محوطه باغ کشت می کنند.

خصوصیات منفی درخت گردو

تمام موارد گفته شده است جزو مشکلاتی می باشد که با کمی دقت و مدیریت بهتر می توان آنرا را برطرف ساخت. در این قسمت می خواهیم از مشکلات و معایب باغ گردو مطالبی بگویم به خاطر ژنتیک خود گردو فقط مختص آن می باشد. از جمله این معایب و مشکلات می توان موارد زیر اشاره کرد:

تنفس اکسیژن یا دفع مقادیر بالای دی اکسید کربن

یادم می آید در دوران کودکی ما در حیاط منزل درخت گردو داشتیم، همواره پدر و مادرم از خوابیدن و بازی کردن زیر درخت گردو ما را منع می کردند. همیشه هم می گفتند که تنفس درخت گردو مانند تنفس انسان است. تنفس درخت گردو بر خلاف دیگر درختان می باشد، به جایی اینکه دی اکسید کربن را جذب اکسیژن پس بدهند، اکسیژن را جذب و دی اکسید کربن را پس می‌دهند. این ویژگی در شب بیشتر خود را نشان می دهد. گاهی برای باغ های بزرگ که کارگران در آنجا کار می کند به یک مسئله حساس و خطرناک تبدیل می‌ شود، باغدار باید به دقت زیادی داشته باشد.

بررسی کامل مشکلات و معایب باغ درخت گردو

ترشح  ژوگلون

معایب گردو می توان به ترشح ماده سمی به نام به  ژوگلون اشاره کرد. این ماده سمی باعث می شود تا به بسیاری از گیاهان، حیوانات و افرادی که معمولاً در اطراف باغ گردو کار می کنند، دچار مشکل شوند، این مشکلات عبارتند از:

  • کشت نکردن زمین های خالی اطراف باغ گردو

معمولاً کشاورزانی که باغ های تجاری را احداث می کنند جهت سوددهی بیشتر اطراف درختان باغ، محوطه هایی که نورگیری بالایی دارند درخت و بوته‌ ها یا سبزیجاتی در آن کشت می کنند. یا اقدام به نگهداری حیواناتی مانند مرغ و خروس کرده، تا با نگهداری و فروش آنها درآمدی را کسب کنند. ترشح  ژوگلون درخت گردو باعث شده است، هر نوع درخت و گیاهی که نسبت به آن حساس می باشد را نتوان در باغ کشت کرد. همانطور که در قسمت بالا اشاره شد، بسیاری از حیوانات به این ماده سمی ترشح شده از خود حساسیت نشان می دهند. از مهم‌ترین سبزیجاتی که به این ماده حساسیت دارند می‌توان به گوجه فرنگی کلم توت فرنگی اشاره کرد.

  • باقی ماندن ژوگلون در خاک

زمانی که عمر مفید باغ گردو به اتمام می‌ رسد و کشاورز می‌ خواهد محصول دیگری در باغ کشت کند، باید دقت کند که ماده سمی  ژوگلون در خاک باقی می ماند و همین امر باعث می‌شود، کشاورز تا یک سال نتواند نهال های جدیدی را بعد از یکسال در خاک باغ گردو کشت کند.

خرید نهال اصلاح شده ژنوتیپ پالیز بصورت اینترنتی

اگر شما جزو افرادی هستید که به دنبال خرید نهال گردو اصلاح شده و ژنوتیپ هستید، می توانید به صورت اینترنتی به سایت بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور یعنی برتر نهال مراجعه کرده که اقدام به فروش نهال با کیفیت به صورت گارانتی دار و تضمین کیفیت کرده اند. قیمت نهال عرضه شده در نهالستان کاملا اقتصادی و مناسب می باشد. تمامی کشاورزان می توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند.

قیمت نهال گردو در این مرکز کاملاً مصوب اتحادیه مربوطه می باشد. باغداران عزیزی که در نقاط مختلف کشور ایران هستند و خواهان خرید نهال اصلاح شده از برتر نهال می باشد، می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی نهالستان که اقدام به فروش نهال به صورت ویژه  کرده است به صورت اینترنتی و غیر حضوری سفارش خود را ثبت کنند.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم بدون کوچکترین بزرگنمایی تمامی مشکلات باغ گردو را برای شما بازگو کنیم تا در صورت مغایر بودن با اهداف شما، ابتدا بررسی های لازم را انجام داده، سپس با مطالعه بیشتر و اطلاعات دقیق تر نسبت به احداث باغ گردو اقدام کنید.

معمولا افرادی که محدودیت زمینی دارند و علاوه بر درخت گردو می خواهند محصولات دیگر را کشت کنند یا به پرورش ماکیان بپردازند، می توانند قبل از کاشت گردو حتما با مشاورین نهالستان برتر در تماس بوده و بعد از راهنمایی های لازم از طرف مشاوران نهالستان نسبت به خرید و کاشت نهال گردو اقدام کنند.

ولی کسانی که به دنبال احداث باغ تجاری گردو هستند مطمئناً با تمامی مشکلات و معایبی که گفته شد بهترین گزینه برای آنها همین احداث باغ گردو است. چون مزیت های اقتصادی و درآمد بالای باغ گردو به اندازه ای بالا می باشد که خصوصیات منفی آن  قابل چشم پوشی بوده و کشاورزان می توانند از معایب آن گذر کنند، اگر مشکلات انواع باغ های دیگر را نیز بررسی کنیم، می بینیم که مشکلات باغ گردو نسبت به سایر ارقام دیگر بسیار کم تر است.

ولی کشاورزان عزیز به هنگام احداث باغ گردو دقت داشته باشند که تمامی مراقبت های باغ گردو را طبق روتین و منظم انجام دهید. یعنی هیچ کدام از کارهایی که مربوط به رسیدگی و نگهداری درخت گردو اسرائیلی به تعویق بیندازید. مهمترین آن هرس درختان گردو می باشد.

اگر شما بتوانید هرس درختان گردو را به صورت اصولی انجام دهید، چندین مزیت را به دنبال خواهد داشت:

  • اول اینکه هرس سالانه و منظم درخت گردو وقت خیلی کمی از شما می گیرد
  • از تراکم بیش از حد برگ و شاخه های درخت گردو جلوگیری کرده و باعث رسیدن نور خورشید به تمامی قسمت های آن می شود
  • هرس منظم تا ۵۰ درصد مانع همه آفت ها و بیماری های قارچی و باکتریایی می شود.

دومین نکته مهم در نگهداری و حفظ سلامت درخت گردو آبیاری آن است. حتماً آبیاری درخت گردو را تحت نظر متخصصین و مشاورین مربوطه انجام دهید، رطوبت بیش از حد و خشکی بیش از حد هر دو عامل خطرناک برای باغ گردو شناخته شده است. شما با رعایت چند نکته کوچک و اصولی می توانید تا حدی مشکلات مربوط به باغ گردو را کاهش بدهید. مشاورین نهالستان برتر نهال در تمامی مراحل احداث باغ گردو در کنار شما بوده و شما  هر لحظه می توانید از مشاوره این نهالستان استفاده کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال