پوسیدگی تنه درخت گردو [هر آنچه که باید بدانید]

پوسیدگی تنه درخت گردو [هر آنچه که باید بدانید]

پوسیدگی تنه درخت گردو یکی از عواملی است که در صورت عدم کنترل و اقدامات درمانی مورد نیاز می تواند یک چالش جدی برای سلامتی درخت محسوب گردد.

نگاهی به علل پوسیدگی تنه درخت گردو

پوسیدگی تنه درخت گردو می تواند به علل مختلف و متعددی ایجاد گردد. در نظر داشته باشید که برای بررسی چنین وضعی قبل از هر چیزی به نحوه ی مراقبت و نگهداری از درخت گردوی خود توجه داشته باشید. هرگونه اقدام نادرست و غلط می تواند رشد درخت را با اختلالات زیادی مواجه سازد و با بروز مشکلاتی در قسمت های مختلف درخت از جمله تنه همراه باشد.

در نگاه کلی سلامتی و رشد درخت گردوی شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • آبیاری اصولی
  • خاک غنی
  • تغذیه ی مناسب
  • کوددهی صحیح
  • سمپاشی
  • هرس کردن
  • نور کافی

در این میان رعایت الگوی صحیح کاشت درخت گردو و توجه به اقلیم آب و هوایی منطقه نیز بسیار حائز اهمیت است.

در صورتی که یه هر یک از موارد بالا توجه کافی نداشته باشید، درخت شما در برابر تنش های محیطی و عوامل بیماری زا به مرور زمان مقاومت خود را از دست می دهد و در نتیجه با مرگ و نابودی آن روبرو خواهید شد.

در کنار این مسأله عوامل بیماری زایی که به پوسیدگی تنه درخت منجر می گردند را نیز بایستی در نظر داشت.

در ادامه به تبیین علل پوسیدگی تنه درخت گردو خواهیم پرداخت.

پوسیدگی تنه درخت گردو [هر آنچه که باید بدانید]

قارچ فیتوفتورا

قارچ فیتوفتورا  Phytophthoraمی تواند ریشه و یا طوقه ی درخت گردو را مورد حمله قرار دهد. شیوع این قارچ در مناطق معتدل و مرطوب به مراتب بیشتر است و گونه های مختلفی از آن شناخته شده است. از مهم ترین نشانه های این بیماری می توان به خشکیدگی درخت و پژمردگی قسمت های مختلف آن اشاره نمود. علائم به صورت شکاف هایی در قسمت های پایین طوقه ی درخت نمایان می گردد و با ترشحاتی همراه می باشد.

این ترشحات به خشکی تنه درخت منجر می گردد و رنگ آن تیره می شود. در ادامه پوسیدگی تنه درخت آغاز شده و با گسترش بیشتر بیماری و انتقال آن به سایر قسمت های درخت، ریزش برگ ها و خزان زودرس درخت رخ می دهد. پوسیدگی بافت های چوبی درخت مانند تنه و خشکیدگی شاخه ها کاملا مشخص است.

هرگونه پوسیدگی در ریشه ها و طوقه می تواند به پوسیدگی تنه درخت گردو منجر گردد و تمامی قسمت های درخت از جمله میوه ها را تحت تأثیر قرار دهد.

طبیعی است که به دنبال خزان زودرس بافت های سبز درخت از بین می رود و میوه ها در معرض خطر نابودی قرار می گیرند. آفتاب سوختگی برگ ها و میوه ها در این مرحله امری شایع بوده و به طور کلی بازدهی درخت به طرز قابل توجهی کاهش می یابد و در برخی مواقع حتی به صفر می رسد.

آلودگی نهال و آب و خاک آلوده می تواند از مهم ترین دلایل شیوع این بیماری محسوب شود.در نظر داشته باشید که رطوب و دمای بالای 18 درجه ی سانتی گراد مساعد ترین شرایط برای رشد و تکثیر قارچ مولد این بیماری می باشد. احتمال خطر بروز این بیماری در تمامی مراحل رشد درخت گردو حتی در مرحله ی نهال آن امکانپذیر می باشد.

برای مقابله و کنترل بیماری می توانید بافت های آلوده ی گیاه را جدا نموده و برای سوزاندن آنها اقدام نمایید. استفاده از محلول بردوفیکس رقیق نشده برای قسمت های سالم درخت توصیه می شود.

همچنین بهتر است قبل از هرگونه اقدام زراعی تمامی ابزار و اداوات کشاورزی و باغبانی خود را کاملا ضدعفونی نمایید. همچنین محلول پاشی گیاه با این محلول و آبیاری آن با درصد های مشخص می تواند راهکار مناسبی باشد.

از مهم ترین روش کنترل بیماری قارچ فیتوفتورا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبیاری منظم و اندازه ی درخت
  • زهکشی اصولی خاک
  • کاشت ارقام مقاوم و سالم

برای کنترل بیماری هرگز اجازه ندهید آب در اطراف طوقه ها تجمع یابد. همچنین به بیرون ماندن طوقه ها از خاک توجه داشته باشید. رطوبت محیط را متعادل کرده و کنترل کنید. آبیاری بیش از درخت می تواند به افزایش رطوبت آن منجر گردد. پس بهتر است آبیاری درخت را کاهش داده و در سطح استاندارد انجام دهید.

همچنین علف های هرز را از اطراف درخت جمع آوری کرده و مانع تجمع کود های حیوانی شوید.

شانکر سطحی پوست گردو

بیماری شانکر سطحی پوست گردو نوعی بیماری باکتریایی درخت گردو می باشد که به دنبال برخی تنش های محیطی و زیستی درخت ایجاد می گردد. چنین تنش هایی می توانند به شکل قابل ملاحظه ای مقاومت درخت را کاهش داده و به دنبال آن احتمال شیوع برخی بیماری ها افزایش می یابد.

این بیماری از نظر مرگ درخت جای نگرانی زیادی ندارد ، چرا که قابل پیشگیری و کنترل است. اما در صورت عدم کنترل و رسیدگی های مورد نیاز می تواند به مرگ و نابودی درخت گرد. منجر گردد.

شیوع بیماری شانکر سطحی پوست گردو در مناطقی با آب و هوای معتدل و مرطوب بیشتر محتمل است. از مهم ترین علائم و نشانه های بیماری شانکر سطحی پوست گردو، ایجاد لکه ها و شانکر هایی متعدد و عمدتا گروهی به رنگ قهوه ای تیره و متمایل به سیاه بر روی پوسته ی خارجی تنه درخت و شاخه های آن می باشد.

از قسمت مرکزی این شانکر ها ترشحاتی سیاه رنگ جاری می گردد که در مجاورت هوا خشک شده و به رنگ سیاه در می آیند. غلظت این ترشحات همانند قیر می باشد و نسبتا سفت است.

بیماری شانکر سطحی پوست گردو می تواند با زوال و خشکیدگی یک طرف از تنه درخت و شاخه ها همراه بوده و خشکیدگی تاج کاملا مشخص می شود. در نهایت به نابودی کل درخت گردو بینجامد. به طوری که با پیشروی بیماری درخت گردو به طور کامل خشک می شود.

باکتری مولد این بیماری نسبت به سرمای زمستان بسیار مقاوم است. این باکتری در ترشحات تنه ی درخت زندگی می کند و به زمستانگذرانی می پردازد.  با آغاز بارندگی ها در فصل بهار و افزایش رطوبت محیط، فعالیت و تکثیر این باکتری به شدت افزایش یافته و با جاری شدن مجدد ترشحات به بیرون درخت راه می یابد.

عواملی مانند باد، بارندگی می تواند به جابجایی و انتقال باکتری به سایر بافت های درخت کمک کند. از سوی دیگر عواملی نظیر زخم های موجود در درخت همانند سوراخ ها، جای بریدگی ها و هرس ها می تواند شرایط مساعدی برای ورود باکتری به درخت فراهم نماید.

محل نیش حشرات و از همه مهم تر خاک فقیر و خشک نیز می تواند به سرعت شیوع این بیماری منجر گردد و گسترش آن را تسهیل کند.

بهتر است در صورت مشاهده ی علائم این بیماری بلافاصله قسمت های آلوده را از درخت جدا کرده و کاملا بتراشید. پیشنهاد می کنیم برای کنترل بهتر بیماری قسمت های آلوده را با محلول اکسی کلرور مس آغشته نمایید.

احتمال شیوع بیماری شانکر سطحی پوست گردو در شرایطی که تنش های محیطی درخت افزایش یافته بیشتر است. در صورتی که خاک درخت عاری از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد درخت باشد مقامت درخت کمتر بوده و احتمال ابتلای درخت به چنین بیماری هایی بالاست.

در چنین شرایطی آبیاری اصولی و استاندارد و توجه به غنی بودن خاک درخت بسیار حائز اهمیت است. همچنین تغذیه ی درخت عامل بسیار مهمی است که در جلوگیری از بروز این بیماری نقش دارد. سعی کنید حدالمقدور تنش های آبی و تغذیه ای درخت را به حداقل میزان ممکن رسانده و بدین ترتیب مقاومت درخت را افزایش دهید.

در کنار تمامی موارد بالا،  استفاده از ارقام سالم و مقاوم می تواند تا حد بسیار زیادی به پیشگیری و جلوگیری از بروز این بیماری کمک کند.

پوسیدگی تنه درخت گردو [هر آنچه که باید بدانید]

شانکر عمیق پوست

بیماری شانکر عمیق پوست گردو یکی از بیماری هایی است که در صورت عدم رسیدگی های لازم می تواند به پوسیدگی تنه درخت گردو و خشک شدن آن منجر گردد. نام دیگر این بیماری شانکر آوند آبکش می باشد و نسبت به شانکر سطحی پوست خطرات بیشتری به همراه دارد.

از مهم ترین و بارز ترین نشانه ها و علائم این بیماری می توان به وجود شکاف هایی عمودی در تنه درخت گردو اشاره کرد. بد نیست بدانید قدرت تخریب این شکاف ها بالاست و در صورت پیشروی می تواند به آوند های آبکش تنه درخت آسیب هایی جدی برساند.

شیوع این بیماری پس از سن 6 سالگی درخت گردو آغاز می گردد و در سنین بالاتر درخت شایع تر است.

به دنبال ایجاد شکافت ها و آسیب به آوند های تنه درخت اختلالاتی اساسی و جدی در سیستم حرکت قند ها و به طور کلی آبرسانی درخت پدید می آید. به طوری که اثرات این تخریب در شاخه ها و بافت های سبز درخت از جمله برگ ها و میوه ها کاملا قابل مشاهده خواهد بود.

در اواخر فصل بهار تا اواخر فصل پاییز از محل شکاف های عمودی تنه درخت ترشحاتی غلیظ و به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز جاری می گردد. این ترشحات پس از این که در مجاورت هوا قرار می گیرند، خشک شده و ظاهری شبیه به خونریزی پیدا می کنند.

بیماری شانکر عمیق پوست درخت گردو می تواند به صورت عدم کنترل و پیشروی به خزان زودرس درخت منجر گردد و به دنبال آن خشکی و پوسیدگی درخت، کاهش بازدهی محصول و در نهایت مرگ درخت رخ دهد.

شکاف های عمودی تنه درخت گردو و ترشحات داخل آن محل اصلی زندگی باکتری های مولد این بیماریست. این باکتری ها در فصل زمستان از بین نمی روند و با آغاز فصل بهار و به دنبال شروع بارندگی ها و افزایش رطوبت محیط، تکثیر آنها سرعت می گیرد. رطوبت هوای بهار مساعد ترین محیط برای رشد و تکثیر این باکتری هاست.

در نتیجه به وسیله ی عواملی مانند باد و بارندگی ها در تمامی قسمت های درخت منتشر می گردند.

وجود زخم هایی روی تنه درخت و همچنین استفاده از پیوند های آلوده می تواند روند شیوع بیماری را در درخت گردو تسهیل نماید. علاوه بر این استفاده از ابزار و ادوات آلوده ی کشاورزی و باغبانی و همچنین نیش حشرات آلوده مانند دارکوب از دیگر عوامل مهمی است که به شیوع هرچه بیشتر این بیماری کمک می کند.

اگر به دنبال روش هایی سودمند و کارآمد برای پیشگیری از این بیماری هستید بهتر است همیشه به سلامتی درخت خود توجه داشته باشید. شادابی درخت نشانه ای در راستای سلامتی و رشد صحیح آن می باشد.

به غنی بودن خاک درخت بیشتر دقت کنید، خاک های فقیر و خشک به خصوص در فصل تابستان مناسب ترین محیط را برای شیوع بیماری شانکر عمیق پوست گردو به وجود می آورند.

به ضدعفونی کردن محل زخم های درخت و جای بریدگی ها توجه کافی داشته باشید. ادوات و ابزار های باغبانی و کشاورزی خود را قبل از هر بار مصرف مرتبا ضدعفونی کنید. استفاده از ارقام سالم و مقاوم یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری می باشد.

در صورتی که در قسمت های تنه درخت متوجه وجود شانکر ها و لکه هایی شدید بهتر است سریعا آن را تراشیده و از درخت کاملا جدا نمایید. در پایان محل تراشیدگی ها را به وسیله ی سموم مخصوص ضدعفونی نمایید.

گال

بیماری گال به نام بیماری سرطان طوقه نیز شناخته می شود. این بیماری با علائم زیادی همراه است، اما اصلی ترین و بارز ترین نشانه ی آن تشکیل زائده های گال مانند در قسمت های بالای ریشه ی درخت و طوقه هاست. این گال ها می توانند در اندام های هوایی درخت به مرور زمان تکثیر شده و گسترش یابند.

عامل مولد بیماری گال نوعی باکتری می باشد که می تواند در کل بافت های درخت پیشروی کند. به دنبال فشار گال ها بر قسمت های طوقه و تنه درخت ، آوند های چوبی گیاه به شدت صدمه دیده و از بین می روند.

پس از قطع جریان آوندی درخت، رشد درخت با اختلالات شدید مواجه شده و حتی در مواردی درخت خشک می شود. چرا که مواد مغذی مورد نیاز درخت تأمین نمی گردد. پوسیدگی تنه درخت گردو در مراحل پیشرفت این بیماری کاملا نمایان است.

باکتری مولد این بیماری می تواند از طریق طوقه ها و ریشه وارد درخت شود. البته زخم هایی که روی بذر های درخت گردو گاها به چشم می خورند نیز از دیگر عوامل شیوع این بیماری محسوب می شود.

استفاده از ارقام سالم و مقاوم نهال گردو بهترین توصیه برای پیشگیری از این بیماری می باشد. بهتر است محل آلودگی های درخت را کاملا بتراشید و برای ضدعفونی آن از محلول وایتکس 5 درصد استفاده نمایید.

پوسیدگی تنه درخت گردو [هر آنچه که باید بدانید]

نوار سیاه

بیماری نوار سیاه یکی از بیماری های مهمی است که می تواند با پوسیدگی تنه درخت گردو و خشکیدگی آن همراه باشد. بیماری نوار سیاه درختان گردو را در هر سنینی مورد حمله قرار می دهد و نوعی ویروس عامل مولد آن شناخته شده است.

علائم بیماری نوار سیاه به این شکل است که ابتدا نوار هایی باریک و به رنگ سیاه در قسمت زیر پوست ناحیه ی پیوند نمایان می گردد. با گذشت زمان در این نواحی، شانکر هایی به وجود می آید که به تدریج در قسمت پایه ی درخت گسترش یافته و تا خاک امتداد می یابد.

با تخریب آوند ها، روند خشکیدگی درخت آغاز می شود و تمامی قسمت ها و بافت های درخت درگیر این بیماری می شوند. همچنین ممکن است با تولید بیش از حد پاجوش در درخت مواجه شوید که دلیل عمده ای بر شیوع این بیماری شناخته می شود.

استفاده از ارقام سالم و مقاوم و توجه به سلامت بذر ها از عوامل بسیار مهمی هستند که به پیشگیری از این بیماری کمک شایان توجهی می کند. همچنین توصیه می کنیم همواره به سلامتی و رطوبت خاک درخت خود توجه داشته باشید و آن را در غنی ترین شرایط ممکن نگاه دارید. تنش های محیطی را به حداقل میزان ممکن برسانید و به نحوه ی آبیاری درخت خود توجه کنید. چرا که نحوه ی آبیاری درخت و اصولی بودن آن می تواند به میزان قابل توجهی از سرعت شیوع این بیماری کم کند و مقاومت درخت شما را افزایش دهد.

کلام آخر

پوسیدگی تنه درخت گردو می تواند به سلامتی سایر قسمت ها و بافت ها درخت آسیب رسانده و میوه های درخت را با خطراتی جدی مواجه سازد. چنین امری قطعا بازدهی و سود تجاری شما را کاهش می دهد و از طرف دیگر سلامتی درخت را تهدید می کند.

در نظر داشته باشید که در کنترل و مقابله با بیماری های تنه درخت گردو، نحوه ی آبیاری درخت و غنی بودن خاک بسیار حائز اهمیت است. توصیه می کنیم در چنین شرایطی به سراغ روش های غرقابی برای آبیاری درخت نروید. چرا که به دنبال چنین روش هایی رطوبت محیط درخت به شدت افزایش می یابد و سرعت و وسعت پوسیدگی تنه درخت گردو افزایش می یابد.

غنی بودن خاک و زهکشی آن نیز از عوامل مهمیست که همواره باید در نظر داشه باشید. بهتر است در هنگام مشاهده ی آثار پوسیدگی تنه درخت گردو، طوقه های درخت از خاک بیرون باشد و مانع تجمع آب در اطراف آن شوید. البته بسته به نوع عامل بیماری می توانید از سایر روش ها نظیر سمپاشی و هرس کردن نیز استفاده کنید. کوددهی مناسب درخت را نیز در برنامه ی خود داشته باشید.

بدین ترتیب تا حد زیادی می توانید به پیشروی پوسیدگی تنه درخت گردو کمک کرده و از آن جلوگیری نمایید.

در پایان فراموش نکنید که استفاده از ارقام سالم و مقاوم گردو بهترین راه برای پیشگیری و مقابله با چنین مشکلاتی می باشد. انتخاب یک نهال گردوی سالم و مقاوم می تواند درختانی زیبا و پربازده به همراه داشته باشد و سود تجاری سرشاری برای شما رقم بزند.

چنانچه به دنبال خرید بهترین، سالم ترین و مقاوم ترین نهال گردو با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت هستید، می توانید با کارشناسان برتر نهال در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال