درخت گیلاس + هر آنچه که باید بدانید

درخت گیلاس + هر آنچه که باید بدانید

یکی از میوه هایی که در کشور ما تقاضای خیلی زیادی دارد و از آن فرآورده های گوناگونی تهیه می کنند، گیلاس است. گیلاس جزو میوه های خوشمزه می باشد که در عین کوچکی بسیار شیرین و آبدار است. معمولاً در رنگ های متفاوت از جمله زرد، زرشکی، قرمز و قرمز تیره تولید می شود. برداشت گیلاس از اواخر برج دوم بهار شروع شده و تا اوایل برج اول فصل تابستان نیز ادامه دارد. بخاطر همین به عنوان میوه تابستانی شناخته شده است.

درخت گیلاس + هر آنچه که باید بدانید

افرادی که می خواهند به احداث باغ گیلاس بپردازند و از آن به کسب درآمد برسند، بهتر است تمامی مطالب مربوط به آن را مطالعه کرده و با نحوه کاشت اصولی گیلاس، خرید ارقام نهال اقتصادی اصلاح شده و ژنوتیپ، همچنین با بیماری های آن آشنایی کامل داشته باشد. ما در این مقاله و مقاله های بعدی به صورت پله ای سعی می کنیم، تمامی این موارد را که همگی از منابع معتبر استخراج شده است را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین توصیه می‌کنیم در ادامه مطلب در این سایت و مقاله های بعدی همراه ما بوده، سوالات خود را کامنت گذاری کنید. یا با شماره تماس های که در این سایت وجود دارد تماس بگیرید.

انواع نژاد میوه گیلاس

گیلاس با توجه به زمان برداشت جزو میوه های تابستانی شناخته شده است. در مناطق کشاورزی ایران، معمولا درخت گیلاس بر اساس طعم، آن را تقسیم بندی می کنند. در کشور ما دو نوع گیلاس شیرین و گیلاس ترش و تلخ وجود دارد. بیشتر گیلاس هایی که ما از بازار خریداری می کنیم گیلاس شیرین می باشد و به عنوان میوه خوراکی استفاده می کنیم. از گیلاس های ترش و فرآورده های آن برای تهیه غذا استفاده می شود.

مشخصات ظاهری درخت گیلاس

در این قسمت بهتر است به مشخصات ظاهری درخت گیلاس بپردازیم. تنه درخت گیلاس نسبتا بزرگ بوده و به صورت عمودی رسد می کند. معمولاً ارتفاع درخت گیلاس بین ۶ تا ۹ متر است، اگر درخت گیلاس به رشد کامل برسد، قطر آن بیشتر از نیم متر نیز می رسد. عمر اقتصادی گیلاس با توجه به نژاد آن از ۲۰ سال تا ۴۰ متفاوت بوده و بر اساس نژادی دارد که باغدار آن را خریداری می کند، تفاوت دارد.

نژاد های اصلاح شده عمر بیشتری داشته و پربارتر هستند، به خاطر همین برای کسب درآمد گزینه بهتری محسوب می شود. از دیگر مواد مصرفی گیلاس، چوب درخت گیلاس می باشد. معمولا اضافات هرس شده آن را به عنوان هیزم سوزانده و بعد از پایان عمر اقتصادی درخت گیلاس از تنه آن برای تولید انواع لوازم خانگی چوبی استفاده می کنند، چون دوام بالاتری دارد.

نحوه باروری و گرده افشانی در درخت گیلاس

درخت گیلاس از خانواده آلو سانان مانند درخت هلو، آلو می باشد. آنطور که تحقیقات نشان داده است بومی قاره آسیا بوده ولی در مناطق قفقاز و آسیای صغیر نیز فسیل های مربوط به نهال گیلاس پیدا شده است. درخت گیلاس به خاطر خود ناسازگاری که دارد، توصیه می شود حتما از گرده افشان های سازگار استفاده شود.

معمولا در باغ های بزرگ طبق نقشه بندی از درخت آلبالو به عنوان گرده افشان بهره می برند. طبق اصول و قواعد کشاورزی نوین بهتر است، بین هشت الی نه درخت گیلاس یک درخت آلبالو کاشته شود تا میزان باردهی باغ را افزایش دهد. درخت گیلاس با نام لاتین cherry tree شناخته شده است. همچنین در علم گیاه شناسی در زیر مجموعه درختان بارده یا مثمر قرار دارد.

روش تکثیر گیلاس در باغات

معمولا برای تکثیر نهال گیلاس جهت کاشت در باغات از دو روش کاملا متفاوت استفاده می کنند. یکی از طریق کاشت بذر و دیگری با استفاده از پیوند زدن قابل کشت می باشد.

درخت گیلاس + هر آنچه که باید بدانید

  • تکثیر گیلاسبا روش کاشت بذر:

خیلی کم اتفاق می افتد که در باغات از تکثیر گیلاس با روش کاشت بذر استفاده کنند و صرفاً حالت تئوری دارد. البته از این روش بیشتر در منزل جهت کاشت درخت گیلاس در حیاط استفاده می کنند. ولی در باغستان ها از روش دیگر برای تکثیر درخت گیلاس یعنی قلمه زدن بهره می برند.

شما برای این کار کافی است یک شیشه کوچک داشته باشید و دانه گیلاس را که کاملا تمیز و شسته شده است و همراه مقداری کمپوست درون شیشه قرار داده و محیط را مرطوب کنید و درب آن را ببندید و یک مکان نیمه گرم قرار دهید. گاهی حتما سر بزنید تا میزان رطوبت آن کاهش پیدا نکند، بعد از چند ماه خواهید دید که دانه جوانه زده است. بعد از جوانه زدن حتماً درب شیشه باز بگذارید تا از اکسیژن و نور خورشید تغذیه کند.

توصیه می شود جوانه بزرگ شده در اواخر زمستان یا اوایل بهار که میزان سرمای هوا کم شده و ریسک یخبندگی وجود ندارد در محل مورد نظر کشت کنید. تجربه نشان داده است بعد از ۵ تا ۶ سال همین نهال بذری شروع به میوه دهی می کند. ولی کیفیت میوه تولید شده بسیار پایین بوده و طعم آن تلخ و ترش است. معمولاً در غذاها از این گیلاس استفاده می شود. در مرحله بعدی برای بالا بردن کیفیت گیلاس باید آن را پیوند دهید.

حتماً به شرایط خاک باغ برای کاشت این جوانه دقت داشته باشید. معمولا در اطراف آن از ماسه استفاده می کنند، چون ماسه مانع سخت شدن خاک اطراف جوانه شده و ریشه های جوانه به راحتی می تواند گسترش پیدا کند. همچنین جهت تغذیه بهتر از کود گیاهی استفاده می کنند، به آبیاری و رطوبت آن نیز دقت کافی داشته باشید.

  • روش پیوند برای کاشت گیلاس در باغ:

یکی دیگر از روش های تکثیر درخت گیلاس بر پایه پیوندی می باشد. روش پیوندی زدن جزو روش های محبوب بین کشاورزان جهت تکثیر انواع درختان میوه می باشد. منتها به هنگام پیوندی زدن درخت گیلاس باید به چند نکته توجه کافی داشته باشید، نه تنها درخت گیلاس باغ شما پربار باشد، بلکه از بروز آسیب به درخت و همچنین نفوذ بیماری به داخل آن جلوگیری شود.

  • پایه انتخابی برای پیوند بسیار قوی و مقاوم باشد.
  • پیوندک انتخاب شده از شاخه های جوان عاری از بیماری و سالم باشد.
  • شاخه انتخابی برای پیوند که حتما دو تا چهار برگ داشته باشد.
  • قبل از پیوند زدن قسمت برش خورده را جوهر ریشه‌ زایی می زنیم، سپس در یک گلدان کوچک با خاک مناسب می کاربن.
  • تقریبا بعد از یک ماه که کلمه های زد به آرامی از گلدان ها در آورده و در گلدان اصلی کشت می کنیم و به محل قبلی باز می گردانیم.
  • اگر امکان پیوندی زدن برای شما وجود ندارد، بهتر است از نهالستان های معتبر پیوندک و نهال گیلاس اصلاح شده، با ضمانت فروش را خریداری کرده و با خیال راحت در باغ خود کشت کنید.

فواید میوه گیلاس و دمنوش برگ گیلاس

گیلاس میوه ای است که علاوه بر شیرین و آبدار بودن فواید خیلی زیادی برای بدن دارد. جزو میوه هایی می باشد که تقریبا هیچ گونه آلرژی تولید نمی کند، به ندرت کسی پیدا می‌ شود که به گیلاس آلرژی داشته باشند. به طوری که در کودکان زیر دو سال نیز شما می توانید به راحتی از گیلاس استفاده کنید.

به خاطر رنگ دانه های قرمز موجود در گوشت گیلاس معمولاً عنوان یک میوه خون ساز شناخته شده است. نباید فراموش کنیم گیلاس حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان های ضد سرطانی می باشد. ترکیبات شیمیایی با رادیکال های آزاد بدن مبارزه کرده و سموم را از بدن دفع می کند. به خاطر ویتامین های محلول در آب و دیگر نیز مغذی ها بیشترین ویتامین هایی که مورد نیاز بدن می باشد را به راحتی تامین می کند.

البته نباید فراموش کنیم که دمنوش برگ گیلاس نیز بسیار مفید می باشد‌. معمولاً افراد دیابتی برای کاهش میزان قند خون می توانند از دمنوش برگ گیلاس استفاده کنند. در طب سنتی اشاره شده است، جهت ارتقا دادن عملکرد قلب و عروق نیز بهتر است از دمنوش برگ گیلاس استفاده شود. چون باشه کاهش کلسترول موجود در سطح خون میشود.

انواع ارقام نهال گیلاس پرطرفدار در کشور ایران

  • نژاد گیلاس تک دانه مشهد

گیلاس های بزرگ و درشت که معمولاً به رنگ زرشکی در بازار آن را خریداری می کنید، نژاد گیلاس تکدانه مشهد می باشد. تک دانه مشهد بومی کشور ایران بوده و چون خاستگاه اصلی آن شهر مشهد است به این نام شناخته می شود.

  • گیلاس سیاه

گیلاس های سیاه رنگ که طعم بسیار شیرینی دارند از مزیت‌های بسیار مهم آن می‌توان به گوشتی بودن این گیاه اشاره کرد. خوشبختانه نژاد درخت گیلاس سیاه نیز جزو بومی کشور ایران می باشد. از دیگر مزیت های آن می توان به طول عمر بالای ۳۰ سال آن اشاره کرد.

  • گیلاس صورتی لواسان

از دیگر نژادهای گیلاس می توان به گیلاس صورتی لواسان اشاره کرد دارای ظاهری بسیار زیبا و خشک می باشد و کیفیت بالایی داشته و پرگوشت است رنگ آن صورتی و یه قسمتی هم متمایل به قرمز بوده و در بیشتر مناطق کشور کشت می شود.

  • گیلاس قرمز ارومیه

از دیگر نژاد گیلاس که سن اقتصادی آن بالای ۳۰ سال می باشد، کیفیت بالا و طعم شیرینی دارد. جزو نژاد های دیر گل محسوب می شود،  به نژاد گیلاس قرمز ارومیه شهرت داشته و بیشتر در مناطق کوهستانی کشت می شود.

  • گیلاس زرد ارومیه:

از دیگری گیلاس هایی که تقاضای خیلی زیادی دارد، گیلاس زرد ارومیه است. همانند گیلاس قرمز سن اقتصادی آن بالای ۳۰ سال بوده و طعم بسیار شیرینی دارد. از مزیت های آن می توان به مقاومت بالای این گیلاس اشاره کرد.

  • گیلاس سیاه تکدانه

بیشترین نژاد گیلاس که در نقاط مختلف کشور کشت می شود گیلاس سیاه تکدانه است ، رنگ آن سیاه و آبدار است به نام گیلاس تکدانه در ایران شناخته شده است، این رقم بسیار پربار و فروش آن عالی می باشد.

  • گیلاس جامائیکا

از دیگر گیلاس های زود گل می توان به گیلاس جامائیکا اشاره کرد که برای رشد در مناطق گرمسیری بسیار مطلوب این گیاه بومی مناطقی از جانب آمریکا است و با نام گیلاس جامائیکا آن را میشناسد از مزیت‌های خاصیت دارویی داشتن این گیلاس میباشد از برگ و پوست درختان برای تهیه دمنوش استفاده زیادی می شود.

  • گیلاس صورتی

یکی دیگر از نژادهای گیلاس پیوندی و اصلاح شده می توان به گیلاس صورتی اشاره کرد که دانه های بسیار درشت و پر گوشتی دارد. ظاهر آن به شکل کروی می باشد. تحقیقات انجام شده بر روی  گیلاس صورتی نشان می دهد دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است

  • گیلاس تلخ

کاملا مشخص است گیلاس تلخ ظاهر مانند گیلاس شیرین دارد. ولی طعم آن تلخ و ترش است. بیشتر در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

درخت گیلاس + هر آنچه که باید بدانید

کلام آخر

گیلاس جزو میوه های دانه دار و آلو سانان محسوب می شود که دارای طعم بسیار خوشمزه و آبدار می باشد. کسانی که می‌خواهند به کشت درخت گیلاس بپردازند، باید شرایط خاصی را در نظر بگیرند. از جمله آشنایی با  مراحل کاشت درخت گیلاس، آماده سازی خاک باغ در آخر کاشت نهال گیلاس در باغ  که تازه آغاز راه است. یک کشاورز باید سالانه درختان گیلاس باغ خود را مورد بررسی قرار دهد تا کوچکترین بیماری و آفت به آن حمله نکند. برای این منظور معمولاً توصیه می شود تا کشاورزان به خرید نهال گیلاس مقاوم بپردازند. برای این منظور شما می توانید به سایت برتر نهال مراجعه کنید. سایت برتر نهال اقدام به راه اندازی سایت اینترنتی جهت فروش نهال گیلاس کرده است است شما برای اطلاع از قیمت نهال گیلاس می توانید به این سایت مراجعه کنید. تمام نهال های فروخته شده در این سایت دارای کارت سلامت و کارت قرنطینه می باشد. علاوه بر آن سایت برتر نهال سعی کرده است، محصولات خود را با تضمین قیمت و تضمین کیفیت عرضه کند. به همین خاطر همه نهال ها حداقل دارای ضمانت نامه دو ساله می باشد. شماره تماس های نیز در این سایت وجود دارد که با تماس گرفتن با آنها مستقیم می توانید با مسئولین در ارتباط بوده و سوالات خود را بپرسید. خوشبختانه این نهالستان که بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور می باشد جزو معدود مراکزی است که به مشاوره رایگان و خدمات پس از فروش پرداخته است.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال