چرا شکوفه درخت گیلاس می ریزد

چرا شکوفه درخت گیلاس می ریزد

زمانی که فصل بهار شروع می شود، زمان شکوفه دهی درختان با میوه های تابستانی است. یکی از بزرگترین مشکل هایی که گریبانگیر باغداران می باشد، ریزش شکوفه های درختان تابستانی است. چون با ریزش آن میزان باردهی درختان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌ کند. در این قضیه باید به یک نکته دقت داشته باشیم، معمولا عامل این مشکل در درختان مخصوصاً درخت گیلاس تنها به یک علت خلاصه نمی شود. چندین مورد و عوامل باعث این تاثیر بر روی میزان باردهی درخت گیلاس دارد و شما به عنوان یک کشاورز مجبور هستید تمامی اطلاعات مربوط به آن را بررسی کرده و بر اساس آن جویای یافتن دلیل مشکل و راهکاری برای مداوای آن باشید.

چرا شکوفه درخت گیلاس می ریزد

علت ریزش شکوفه درخت گیلاس طبیعی است؟؟

عوامل مربوط به ریزش درخت گیلاس به دو دسته تقسیم بندی می شود. گاهی این عامل طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی نیست. چون الگوریتم باردهی درخت گیلاس متفاوت بوده، ممکن است چند سال پر و چند سال چند کم بار باشد. ولی گاهی هم غیر طبیعی است. این عوامل غیر طبیعی ناشی از:

  • نوع بیماری قارچی، باکتریایی و ویروسی که درخت شما را آلوده کرده است و از آن به اطلاع ندارید.
  • حمله آفت ها به درخت گیلاس شما
  • کمبود تغذیه
  • آبیاری غیر اصولی
  • شرایط نامساعد
  • اخلال در گرده افشانی صرفا در بعضی از نژاد ها

شما باید به عنوان یک باغدار بتوانید تفاوت بین ریزش طبیعی شکوفه درخت گیلاس را با ریزش غیر طبیعی که باعث بی کیفیت شدن محصول و کم بار شدن درخت گیلاس می شود را تشخیص دهید. گاهی بک عوامل بیماری زا که در درخت گیلاس رب به صورت پنهانی آلوده کرده است، به راحتی به درختان دیگر منتقل شده و باعث ایجاد خسارت هایی می شود.

از علل طبیعی ریزش شکوفه درخت گیلاس

کسانی که تجربه کافی در باغداری مخصوصاً احداث باغ درختان میوه تابستانی دارند، می‌ دانند همیشه هم شکوفه هایی که بر روی درخت ایجاد می شود به میوه تبدیل نمی شود. در واقع شکوفه های جوانه زده بر روی درخت به مراتب خیلی بیشتر از میوه های رسیده و بالغ می باشد. یعنی این یک امر طبیعی است که درصدی از شکوفه های میوه های دانه دار مانند گیلاس قبل از رسیدن و تبدیل به میوه بالغ ریزش داشته باشد.

علت دوم هم به خاطر ایجاد تعادل بین میزان مواد غذایی جذب شده توسط درخت گیلاس و تعداد شکوفه ها می باشد. در واقع اگر بخواهیم فرمول علمی آن را بگوییم sink & source است. با یک زبان ساده تر وقتی درخت موفق نمی‌ شود نیاز غذایی این تعداد از گل ها را جذب کند (امری کاملاً طبیعی است و تا درصد خاصی یک درخت می تواند مواد مغذی جذب کند.) اقدام به ریزش شکوفه های اضافی می پردازد.

باید دقت کنید که این ریزش شکوفه های اضافی به نفع خود درخت و احداث کننده باغ درخت گیلاس می باشد. زمانی که شکوفه ها به طور کامل به میوه تبدیل می شود مطمئناً درخت نمی تواند بار بیش از حد بر روی خود را تحمل کند این بار بیش از حد باعث بروز مشکلاتی می شود. این مشکلات عبارتند از:

  • کاهش کیفیت میوه ها و کوچک بدون سایز و بی طعم بودن آنها
  • کاهش سیستم دفاعی درخت گیلاس در برابر انواع بیماری ها و آفت زدگی ها
  • شکستگی شاخه درخت به خاطر وزن بالا

عوامل غیر طبیعی تاثیرگذار بر روی ریزش شکوفه درخت گیلاس

ما در مطالب بالا سعی کردیم عوامل غیر طبیعی را به صورت لیست وار به شما معرفی کنیم. اکنون جهت آشنایی دقیق شما سعی می کنیم علل ریزش شکوفه غیر طبیعی نهال گیلاس را به طور کامل توضیح دهیم، تا بتوانید به راحتی این مشکلات را شناخته و نسبت به برطرف کردن آن ها اقدام کنید.

ایجاد خلل در گرده افشانی باغ درخت گیلاس صرفا در بعضی از نژاد ها

شما باید به این موضوع دقت داشته باشید، روش های گرده افشانی درختان متفاوت تر از یکدیگر می باشد. در بین باغ پسته و بادام، گرده افشانی توسط باد انجام می‌ شود. بنابراین محل کاشت گرده افشان ها برای باغدار مهم است. ولی در باغ میوه های دانه دار و یا آلو سانان توسط حشرات کرده افشان و زنبور عسل های عمل گرده افشانی انجام می شود، پس اگر میزان شکوفه دهی باغ شما با مشکل ایجاد شده است مطمئناً مشکلی در نوع گرده افشانی شما وجود دارد.

راهکاری برای از بین بردن اخلال ایجاد شده در گرده افشانی

  1. وقتی صحبت از گرده افشانی غیر اصولی می شود، در واقع منظور تلقیح غیر استاندارد شکوفه ها می باشد که باعث ریزش گل ها می شود چون به طور کامل انجام نشده است. به خاطر همین است که معمولاً باغدارانی که باغ درختان دانه دار و تابستانی را احداث می‌ کنند، همیشه توصیه می شود تا از کندوهای زنبور عسل نیز استفاده کنند. همین امر باعث بالا بردن درآمد آنها می شود. چون علاوه بر اینکه گرده افشانی مناسب بر روی باغ انجام می شود، آنها به تهیه و تولید عسل طبیعی نیز می پردازد. حد استاندارد برای استفاده از کندوهای عسل در هر هکتار ۱ تا ۵ عدد می باشد.
  2. البته مهندسین و متخصصین گیاهپزشکی یک راهکار دیگر نیز معرفی می کنند. در صورتیکه شما نمی توانید از کندوهای عسل استفاده کنید، معمولا در باغ گیلاس توصیه می‌ شود یک ردیف به طور کامل درخت گیلاس و یک ردیف هم در بین گیلاس گرده افشان که بهترین نوع آن آلبالو می باشد را کشت کنند. همین امر باعث افزایش میزان میوه دهی درختان می شود، چون گرده افشان ها می توانند گرده های مورد نیاز شکوفه درخت گیلاس را تامین کند. البته باز هم تاکید می‌ کنم که در باغ گیلاس فقط چند نژاد آنها به گرده افشانی احتیاج دارند.

چرا شکوفه درخت گیلاس می ریزد

تاثیر کمبود مواد غذایی و عناصر مورد نیاز درخت گیلاس در ریزش شکوفه ها

مهمترین گزینه که باعث ریزش شکوفه درخت گیلاس می شود مدیریت اصولی باغدار در تغذیه خاک اطراف این درخت می باشد. زمانی که یک عدم تعادل در مصرف کود ها ایجاد شود، اولین تاثیری که خود را نشان می دهد ریزش گل و برگ درختان است. معمولاً برای تغذیه درخت گیلاس از کودهای طبیعی و شیمیایی استفاده می کنند، وقتی تناسب استاندارد بین این دو به خوبی رعایت نشود شما شاهد ریزش بی رویه شکوفه درختان خواهید بود. کمبود تعزیه درخت یک مشکل اساسی برای باردار می باشد.

معرفی یک کود تاثیر گذار برای جلوگیری از ریزش شکوفه درخت گیلاس

معمولاً در بین کشاورزان استفاده کردن از کود فروت ست با نام لاتین Fruit set تاثیر خیلی زیادی در مقابله با ریزش شکوفه و میوه های درختان دانه دار و آلو سانان دارد. این کود را به صورت محلول پاشی انجام می دهند. استفاده از کود فروست نه تنها مانع ریزش شکوفه ها می شود، بلکه میزان مقاومت درخت گیلاس را نسبت به آفات و بیماری های باکتریایی افزایش می دهد. البته در علم گیاه شناسی توصیه می شود از عناصر دیگری مانند بور، نیتروژن و روی استفاده شود، تا مقاومت درخت را برای نگهداری از شکوفه ها ارتقاء بخشد.

عملکرد نیتروژن موجود در کود فروت ست باعث می شود تا میزان عمر مادگی شکوفه ها افزایش پیدا کند. همین امر باعث می‌ شود تا مدت زمان بیشتری برای گرده افشانی توسط گل های نر در دسترس باشد. عملکرد عنصر بور نیز به گونه ای است که باعث می شود تا سرعت تشکیل گرده ها را افزایش داده از این رو خیلی سریع تر از درختان تغذیه نشده تلقیح بین شکوفه ها بطور کامل انجام می شود. یکی از مهمترین فرایندی که تلقیح بین مادگی و شکوفه های نر را تثبیت می‌کند، اکسین است. عنصر روی به عنوان یک پیش ماده اکسین است،

شرایط اقلیمی و آب و هوای نامساعد

از دیگر عواملی که کنترل آن دست کشاورز و باغدار نمی باشد، عوامل نامساعد محیطی مانند گرما و خشکی بیش از حد می باشد. البته مخالف آن نیز تاثیر منفی بر روی شکوفه ها دارد شما در نظر بگیرید درخت گیلاس شکوفه داده و به یکباره هوا سرد می شود، همین امر باعث ریزش شکوفه های جوان است. در واقع تنش های هوایی و محیطی تاثیر منفی بر. وی شکوفه ها دارد. راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز این مشکلات که تا حدی هم تاثیرگذار می باشد عبارتند از:

  • تهیه نهال های دیر گل از نهالستان های معتبر که دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی می باشد.
  • پیگیری وضعیت های هواشناسی از طریق برنامه تلویزیونی و رادیویی تا در صورت بروز تنش های هوایی با آتش زدن کاه و ایجاد دود مانع نفوذ سرمای شب های سرد در باغ شوند.
  • استفاده از هورمون هایی مانند اتفون یکی از هورمون های تاثیر گذار برای تاخیر در زمان گلدهی می باشد.
  • اجتناب از شخم زدن در زمان گلدهی چون میزان خطر سرمازدگی را افزایش میدهد
  • دقت داشته باشید قبل از گلدهی و تشکیل شکوفه حتما درختان را به اندازه کافی آبیاری کنید تا در زمان شکوفه دهی نیاز کمتری به آبیاری باشد. رطوبت بیشتر مستعد سرمازدگی است.
  • در اطراف باغ حتما از درختان بادشکن استفاده کنید.
  • دقت در آبیاری چون رطوبت بیش از حد و همچنین خشکی بیش از حد باعث ریزش گل ها و شکوفه ها می شود.

چرا شکوفه درخت گیلاس می ریزد

خدشه دار شدن ریشه درخت گیلاس و تاثیر آن بر روی ریزش شکوفه

اگر دقت داشته باشید در مطالب قبلی گفتیم یکی از عوامل ریزش شکوفه های درخت گیلاس تغذیه نامناسب می باشد. یکی از روش هایی که باعث تغذیه مناسب درختان گیلاس می شود داشتن ریشه های قوی و مستحکم است. هرگونه زخمی بر روی ریشه ها و یا بیمار شدن ریشه درخت گیلاس مانع تغذیه صحیح و جذب رطوبت می شود و همین امر ریزش شکوفه ها را به دنبال دارد.

حمله آفت ها و بیماری های قارچی و باکتریایی

شما به عنوان یک باغدار باید به ظاهر درخت خود دقت کافی داشته باشید شد هرگونه عامل بیماری باعث ریزش شکوفه های درخت گیلاس می شود. این بیماری ها عبارتند از شانکر های عمیق پوستی، پوسیدگی های قهوه ای، سوختگی سرشاخه، همچنین آفت‌هایی مانند زنبور مغز خوار و کرم سیب

سمپاشی در زمان گلدهی

متاسفانه بیشتر باغداران برای از بین بردن علف های هرز در یک زمان نامناسب اقدام به سمپاشی و استفاده از علف کش ها می کنند که تاثیر خیلی زیادی بر روی شکوفه ها دارد. اگر زمان سمپاشی وزش باد و یا بارش باران اتفاق بیفتد مطمئناً ذرات آن بر روی شکوفه ها نشسته و باعث نابودی آنها می شود.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم به تمامی علل و عواملی که به صورت طبیعی و غیر طبیعی باعث ریزش شکوفه درخت گیلاس می شود اشاره کنیم. همچنین توضیح دادیم ریزش طبیعی شکوفه درخت گیلاس یک امر کاملا مثبت می باشد. چون تعادل مناسب تغذیه درخت و میزان باردهی درخت را ایجاد می کند. البته در مورد عوامل غیر طبیعی تیز صحبت کردیم که با استفاده از روش های پیشگیرانه بیش از حد و کاهش باد درخت گیلاس جلوگیری کنید.

عوامل غیر طبیعی مانند ضعیف شدن ریشه ها که مانع از تغذیه درخت گیلاس می شود بیشتر از عوامل دیگر بر روی شکوفه ها تاثیر می گذارد. همچنین در مورد گرده افشانی مناسب در برخی از نژادها صحبت کردیم. ولی از مهمترین علل دیگر می‌ توان به کود های طبیعی و شیمیایی که برای مغذی کردن خاک درخت استفاده می شود اشاره کرد. در نهایت به یک مسئله مهم می رسیم و آن هم کاشت ارقام مقاوم نهال در برابر سرما و خشکسالی است.

باید بگوییم یک باغدار هرچقدر هم که در این زمینه تجربه کافی داشته باشد، حتماً از روش‌های نوین علم گیاه پزشکی استفاده کند تا بتواند به یک موفقیت خوب در این زمینه برسد. از اینرو ما توصیه می‌ کنیم تا تمامی مقالات سایت برتر نهال را مطالعه کنید. در این مقاله متخصصین گیاه پزشکی سعی کردند به صورت علمی و تخصصی به انواع بیماری‌های درخت گیلاس بپردازد.

همچنین باغداران عزیز برای خرید نهال گیلاس می توانند به سایت اینترنتی برتر نهال مراجعه کنند. که این سایت به صورت غیرحضوری و حضوری اقدام به فروش نهال گیلاس کرده است. همچنین قیمت نهال گیلاس در برتر نهال کاملاً اقتصادی می باشد شما با شماره تماس هایی که ثبت شده است می توانید با مسئولین و کارشناسان تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال